meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - SplitPersonality

#1

Har sendt deg en PM Espen - håper på svar. Takk.
#3

Noen saksopplysninger om dette:

- Innfestingspunkter i rammen til baksetene - og - øvre setebeltefeste på C-stolpen ble introdusert på alle biler ca midt i 2010 (vi skal finne eksakt chassisnummer). Å montere bakseter i biler uten disse originalfestene er uforsvarlig - kort og godt.

- Homologeringsbilen / typegodkjenningsbilen for TH!NK med 4-seter hadde/har chassisnummer ... U006112 (prod September 2010). Alle serieproduserte 4-setere (148 stk) etter denne bilen har tallet "9" rett etter U-bokstaven. 2-setere har alltid "0" etter siste bokstav i chassisnummeret.

- Biltilsynet vet at det er ulik bokstavkode for 2 og 4-seter og har etter vår erfaring bare tillatt ombygging fra 2 til 4 på biler med chassisnummer senere enn nummeret ovenfor - kort og godt fordi det er bare på den og nyere biler at TH!NKen var typegodkjent for å kunne ha 4-seter.

- Med god dokumentasjon skal det la seg gjøre å få re-typegodkjent fra 2 til 4 seter på biler med originalfestene, uten at vi vet at dette er blitt gjort så langt. Å få ombygd en tidlig norskprodusert bil uten originalfester er meget utfordrende (teknisk og papirmessig) og slett ikke å anbefale.
#4

Vacuumpumpa fra sveitsiske MES-DEA er ikke så driftsikker som man skulle ønske... Denne har havarert på flere biler og må egentlig byttes. Mange TH!NKer har blitt, og blir, delebiler på grunn av batteri...eller PCU eller bakaksling, så det finnes brukte, gode slike vacumpumper å kjøpe der ute. På Gen0 biler er pumpen enkeltvirkende og går ergo nesten hele tiden, deretter ble den dobbeltvirkende. Disse kan brukes om en annen og byttes veldig lett på et kvarter.
#5

Det er to ulike spesialister på Peugeot-bakakslinger på det sentrale Østland som tar på seg fulloverhaling av slike. Pris mellom 5 og 10-tusen avhengig av hvor stor slitasjen er.

Dette er et veldig kjent problem for Peugeot-eiere og det finnes faktisk en liten industri med oppgraderte foringer og overhalingsteknikker for det som er en dårlig fransk konstruksjon i utgangspunktet.

Vi kan formidle kontakt.
#6


Noen som har en brukt, fungerende Gen0 motor. Kjennetegnes ved at den orange hovedledningen til motoren er koblet til PCU med en stor, dyr militær-kontakt.

Noen som slakter en bil og vil selge motoren?
#7
"Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 / Sv: Delebil ønskes?
torsdag 06. november 2014, klokken 11:19

Jeg trenger en Gen0 motor.... til type 2008-2010 TH!NK.
#8

Ang de to grønne lampene oppå toppen av dashboardet:

Når den til høyre lyser, registrerer bilen kontakt med strømnettet.
Når den til venstre blinker - varmes batteriet opp (og det lades ikke).
Når den til venstre lyser - lader batteriet (og du skal se at høyre instrument peker på grønn sektor)

Du beskriver et blinkende lys....det betyr at batteriet ditt varmes opp. Fra kaldt batteri til varmt batteri tar ca 30 timer, deretter går den automatisk over på lading og må stå ihvertfall 10 timer. Viktig å ikke ta ut kontakten i det hele tatt gjennom disse 40+ timene.
#9
"Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 / Sv: Olje i girkasse?
tirsdag 28. oktober 2014, klokken 15:10

Gearolje til manuell kasse kan man kjøpe på de fleste bensinstasjoner. Ofte har de to typer, sjeldent mer. Kjøp den dyreste og helst av et kjent merke. Mobil1 eller Castrol har vi brukt.

Liten vits i å sjekke hva du har....helt OK å bytte av og til selv om du har manuellolje allerede. Generelt kan man si at ATF-olje er "grønn" og manuellolje er "brun".

En pekepinn på hvordan det står til i kassa di får du ved å sjekke magnet-tuppen på tappepluggen din.

Nivåpluggen som ligger litt lenger opp på kassa er ubrukbar og brukes ikke. Tøm gjennom bunnpluggen, fyll gjennom alu-lokket på toppen.

Får du ulyd i kassa er det lurt å bytte kulelager asap. Standard-dimensjon lager. Det finnes flere her inne, samt Elbilmekk AS, som kan gjøre lagerbytte på oppdrag. Kjører du for lenge med ulyd...blir lagerne slarkete og tannhjulene blir slitt.

En bil vi kjenner gikk med ulelyd fra ca 30K km....med manuellgearolje fra ca 60K og ved 80K km ble det bråstopp og det ramlet løse tenner ut av gearkassen.
#10

Vi har en Li-Think med Gen2 PCU som funker helt topp... men nå har vindusviskerne begynt å hakke veldig, sjeldent virke...og sprute spylervæske i tide og utide..

Leste i generell-feil-tråden om at flere har opplevd dette og ser ut til at man kan oppsummere feilkilden på to vis:
- fukt og overledning i baklyktene (??!! - uforståelig at dette kan styre viskerne, men...)
- dårlig kontakt i endestopp-bryteren på vindusviskermekanismen (Caspar fikser)

Er det slike at ved å fikse disse to tingene, så løser man problemet? Eller - finnes andre erfaringer med tullete viskere?
#11
"Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 / Sv: Olje i girkasse?
tirsdag 28. oktober 2014, klokken 12:47
Sitat fra: Go-carter på tirsdag 28. oktober 2014, klokken 12:20
Er det sannsynlig at dette er gjort på min -11 finlandsthink? Har hatt 20, 40 og 60' service på R&S.

Det er veldig sannsynlig. Narvesen & Co innførte manuellolje og overfyllling for lenge siden.
#13
"Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 / Sv: Olje i girkasse?
tirsdag 28. oktober 2014, klokken 10:34

Insidetipset her er som følger:

TH!NK fylte alle kasser med ATF-olje (automatolje) - for "OK smøring, men minimum rullemotstand (økt rekkevidde)". ATF-oljen smører for dårlig!

En fix innført i TH!NK servicesystemet var derfor å bytte til høykvalitets manuell-gearkasse olje på alle biler - for å sikre smøring av lager og drev.

Utslitte (Kina-)kulelager er desverre en vanlig feil på TH!NK...allerede fra 30K km. Så dess raskere du bytter til manuell-gearolje, dess bedre.

Derfor:
- Kjør bilen/oljen varm
- Tapp all olje ut av tappeplugg (H side nederst på kassen)
- Gjør ren tappepluggen godt (har magnet på enden som samler metallspon)
- Fyll 1,25 liter manuellgearolje via lokket over gearvelger (helt øverst, fremst på gearkassen - alu-lokk på ca 6x8cm som sitetr med 4 små bolter)
#14

Vi har en veldig sen Finlandnbil med ettermontert Calix-varmer fra R&S. Nå varmer den ikke lengre... Er det noen som har erfaring med feil og feilsøking på disse?
#15

I love it!

Du må sortere på chassisnummer Caspar...det er det som gjelder. Mange tidlige biler ble stående/demokjørt før de fikk skilter....og mange står i dag uten skilter.

Jeg har:
En blå A266 fra den første 30-serien...med chassisnummer som jeg ikke har her og nå.
En gul A266 ...første bil fra samlebåndet...med chassisnr [...]0101 og med reg nr EL-10424
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA