meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Stavangerske

#1
Model Y / Sv: Forsikring TMY?
fre 12. nov 2021, kl. 20:11
Hei,

Jeg bestillte TMYP sist uke uten å tenke så mye på forsikring. Snakket med forsikringselskapet mitt i går (Ibis Forsikring, en del av Knif familien). Der betaler jeg ca 8500,- for min nåværende TMX 75 -18.
Skulle få TMY til samme pris som X`en, men for performance utgaven skulle de ha ca.17000,-..

Er det noen her som har sjekket performance og kan dele erfaringer? Jeg har ikke sjekket andre selskap enda..
#2
Jeg vurdere å oppgradere vår 2018 X75 til en nyere bil da rekkevidden er litt i det minste laget. En evt moms som lurer i fremtiden på nye biler demper heller ikke lysten.
Er det noen som har oppgradert til long range selv og kan gi litt pinchpoints på noen av forbedringene (utenom rekkevidden) som den nye modellen har.

Personlig så er jeg veldig fornøyd med bilen, men er ikke fremmed for å skifte merke da andre fabrikanter er finere biler i mine øyne. Men liker utrolig godt det faktum at tesla er mer en "dings/gadget" enn en ren bil..


#3
Jeg har opplevd det samme med min også, bilen ble levert rett før jul. Skal inn på justering fredag så tenkte å nevne det for dem..
#4
Model X 2014 - 2022 / Sv: Tidsinnstillt forvarming
tor 27. des 2018, kl. 09:34
Det er det jeg også savner. Står jeg opp ett par timer før jeg skal reise hadde det vært fint å stille inn forvarming i det øyeblikket jeg kommer på at jeg må huske dette.
Får satse på det kommer med en eller annen oppdatering i fremtiden (sammen med en oppdatering som fikser intervallprogrammet på vindusviskerene)
#5
Model X 2014 - 2022 / Tidsinnstillt forvarming
man 24. des 2018, kl. 10:14
Har forsøkt å google meg frem til noe svar på dette uten hell, så da prøver jeg lykken her (gjerne referer med en link hvis spm har dukket opp før)

Har en Nissan Leaf fra 2012 som det er mulig via mobilen å tidsinnstille forvarming av bilen. Har nå fått meg en ny tesla som jeg ikke klarer å finne ut om har denne funskjonen.

Er øynene mine i veien eller har ikke Tesla dette? For meg er jo halve hensikten med forvarming at man slipper å stå opp tidligere/huske på å skru på dette hver morgen.
#6
Si gjerne fra når du finner ut av dette. Har en 5seter i bestilling og sett meg nødt til å kjøpe skistativ til hengerfestet for å frakte ski.
#7
Mange takk for svar.
Da beholder jeg settet inntil videre i hvertfall.
Hvor mye kortere rekkevidde snakker vi om egentlig? Jeg har kjøpt den minste X-en så har jo ikke uendelig med rekkevidde i utgangspunktet :)

Erlend
#8
TMX Hjul, dekk og felg. / Erfaringer med 22" hjulsett
lør 10. nov 2018, kl. 23:41
Hei,

Har handlet meg bil og i den forbindelse fikk jeg med meg noen kollegaer som også kjøpte. Dette utgjorde plutselig at jeg får et sett 22" hjul.
Derfor lurer jeg litt på erfaringer med dette oppsettet; Bør jeg legge om dekkene på 20" til vinter og bruke 22" på sommer, eller er de så harde at det er ubehagelig? I tilfelle sistnevnte ender hjulene på finn.

Erlend
#9
Model S 2013 - 2022 / Sv: Hvilken årsmodell model s
lør 24. jun 2017, kl. 16:56
Sitat fra: turfsurf på lør 24. jun 2017, kl. 12:26
Sitat fra: knut.aulie på lør 24. jun 2017, kl. 01:20
Den som skiller seg litt ut er S60 med 75 kWh batteri. Den har stor reserve og kan lades til 100% uten tanke på degradering av batteriet.
Det er viktig å få med seg at de kun er de nyeste S60ene som har dette batteriet.


Takker for alle innspill. Er det altså snakk om et skille i slutten av 2015, både med hensyn til batteripakke (s60), seter, autopilot osv?
Får vel grave litt dypere i lommeboken for å slippe å henge etter når alle spiller sjakk mens de kjører
#10
Model S 2013 - 2022 / Sv: Hvilken årsmodell model s
lør 24. jun 2017, kl. 01:11
Takker for svar.
Må nok finne balansen mellom fornuft og lyster i og med vi har en 2åring med litt kjip agenda til tider. Men godt å høre at det å kjøpe en 2014 mod f.eks ikke trenger å by på for mye problemer.

Med tanke på de forskjellige utgavene, er det noen som står frem positivt/negativt eller er det bare å velge ut fra lommebok/lyster/bruksområde?
#11
Model S 2013 - 2022 / Hvilken årsmodell model s
lør 24. jun 2017, kl. 00:08
Jeg lurer på om jeg skal bytte ut 2 biler (en diesel stv + en leaf) i en model s, da det kan dra ut før model 3 kommer til oss som ikke har model s fra før.. :)

Har hørt det har vært litt problemer på en del tidlige modeller.
Er det noen modeller enn bør unngå, eller er de fleste modeller nå utbedret slik at det ikke spiller så stor rolle hvilken årsmodell/type som anskaffes? Selvfølgelig utenom nyere utseende og nextgen seter osv..

Mvh,
Erlend
#12
Lading / Sv: Hjemmelade-boks / -stasjon for Nissan
fre 08. jun 2012, kl. 01:48
Takk for svar folkens!, har ett par til..

Har lest det er mulig å kjøpe en slik 16A "kladd" hos Mitsubishi forhandlere, er denne også med CEE / IEC stikk? Ser at "elbilhjelpen.no" selger en kladd til 5000kr med schuko kontakt.. Hvis denne kontakten ikke er bra i lengden, burde ikke dette da bli nevnt hos selgeren??

Sikkert mange spm her som er nevnt i andre tråder, men bær med meg :)

Erlend
#13
Lading / Sv: Hjemmelade-boks / -stasjon for Nissan
tor 07. jun 2012, kl. 23:50
Så i bunn og grunn er det farlig å bruke schuko kontakt over lengre tid med den belastningen ladingen gir (16A)?? Synes det er litt merkelig jeg ikke fikk beskjed om dette da jeg kjøpte bilen..

Leste at den nye leafen blir levert med 16A lader som standard..?, blir dette med en annen type kontakt enn schuko??


Erlend 
#14
Lading / Sv: Hjemmelade-boks / -stasjon for Nissan
tor 07. jun 2012, kl. 04:04
Hvis man får en elektriker til å legge ny kurs ut i garasjen, hvorfor da velge en podpoint når man heller kan installere en vanlig stikkontakt som man også kan bruke til andre formål og kjøpe 16A ladekladd til en lavere pris som man også kan bruke andre steder..?

Jeg synes det er overpris på disse stasjonære ladestasjonene i forhold til utnyttelse.
Klart har man flere el-biler så er det kanskje grunnlag for innkjøp..


Erlend
#15
Ok, så da er det bilen selv som styrer hvor mye strøm den skal trekke..?
Hvordan "forteller" man bilen at den kan trekke 16A kontra 10A?

For meg så høres en permanent ladeløsning kontra en ladekladd på 16A mye mer tungvindt, da man har muligheten til å ta med seg en ladekladd i bilen.. Er det noen store fordeler med ladestsjon utenom "elsikkerheten"?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA