Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Ferry

#1966
Tesla Roadster / Sv: Roadster skal delta i Pikes Peak hillclimb
onsdag 02. juli 2014, klokken 21:18
Det gikk heller dårlig i løpet. 12,57.536. Det er nesten 3 minutter bak en Porsche 911. Men det mest oppløftende er at 2. og 3-plassen gikk til elbil! Kun 2,4 sekunder bak vinneren, Romain Dumas. 9,08.188 Forskjellen er ikke større enn at en annen sjåfør kunne tatt inn de nødvendige sekundene. Dumas kjører for Porsche i Le Mans, og han er rask! Det hadde bare vært så tøft hvis Pikes Peak hadde blitt vunnet med elbil. DET skulle blitt poengtert i noen sammenhenger. Men poenget er egentlig det samme. 2 sekunder bak eller foran spiller liten rolle. Faktum er at elbil er like raskt opp Pikes Peak som fossilbil. Hvem hadde trodd det for noen få år siden? Og hvordan er situasjonen om 5 år? Blir det egen klasse for forbrenningsmotor; Historical Racing elns ;)
#1967
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Ny rv7
søndag 29. juni 2014, klokken 22:52
Vi får håpe Rustad Kafe http://www.matverten.no/index.php?id=rustadkafe legger tilrette for elbiler, slik som Aladdin Oil på Nes i Ådal. Svjv hadde de en finger med i spillet for å få veien gjennom sentrum. Nå har de sjangsen til å "fange" elbiler, gi dem strøm og selge dem god mat mens de venter.
#1968
Jeg fikk prøvesykle en Cannondale Kinneto Rigid hos forhandler, og da var jeg solgt! Eller rettere sagt, sykkelen var solgt, til meg. Krankløsningen fungerer helt glimrende. Jeg var først litt skeptisk til mangelen på lave nok gir. Men det viste seg å være ubegrunnet. Det finnes ikke bakker som er bratte nok til at jeg ikke klarer dem på laveste giret her. Det er forøvrig ti gir på sykkelen. Jeg liker veldig godt hvordan systemet hjelper til mer og mer ettersom hvor hardt og fort jeg tråkker. Krafta kommer veldig gradvis uten at det skyter fart ukontrollert. Det er lett å ta igang på høyt gir. Det er bare å tråkke ivei, så tar farta seg opp i løpet av få meter. Med vanlig sykkel er det viktigere å få gira ned før en stopp, ellers blir det så tungt å komme igang igjen. Vekta er 18 kg, hvorav 2,5 kg er batteriet. Ikke så ille egentlig. Men den gjør seg best med strøm. Den virker noe tungtrådd med tomt batteri.
Første turen min var ca 15 km med mye testing i bratte bakker. Det tok 40 minutter, og en av fem streker på batteriet. I dag la jeg ut på tur i ukjent kupert terreng med mye grusvei, noe sti, samt 3 km trilling på dårlig sti  :( Måtte spare strøm siste mila, for å komme opp noen bratte bakker til slutt på turen. Gikk tom 200 m før jeg var hjemme. Mobilen var også tom. Mannen likeså. Det blei 48,5 km i ganske tungt terreng. Og hadde noen sagt til meg at elsykkel var juks, så hadde de fått seg en på trynet! Hvis jeg hadde orka..  ;D
#1969
Jeg vil tro opplading av batteriene til ca. 50% er rett medisin. Lipo har jo svært lav selvutlading. Kan evt. sjekke noen ganger i løpet av vinteren hvordan det står til. Skulle ikke forundre meg om de kan stå 50% oppladd vinteren over uten at en trenger å gjøre noe annet enn å lade dem opp før første tur på våren.
#1970
Tesla Roadster / Roadster skal delta i Pikes Peak hillclimb
mandag 23. juni 2014, klokken 20:06
http://driveeo.com

360 kW, 800 Nm, 40 kWt batteri, 1060 kg. Jeg kunne klart meg med en slik :)



http://www.ppihc.com
http://en.wikipedia.org/wiki/Pikes_Peak_International_Hill_Climb  20 km, 1440 høydemeter
#1971
Jeg vet ikke stort om denne sykkelen, men jeg vet jeg har lyst på en. Er det noe sted på østlandet jeg kan se på en? Krankmotor må være ypperlig der det er mye oppoverbakker. Jeg vet om en mengde bomveier opp i fjellet. Med vanlig sykkel eller til fots er det tur nok bare å komme seg til foten av fjellet. Med en slik en kan jeg spare på kreftene til den egentlige turen.
#1972
20 mil rekkevidde, 0-100 km/t på 3,3 s, levetid på batteriet 500k km! Wow. Hvor mye kjøres motorsykler vanligvis? 500.000 km bør jo holde noen år.
#1973
Da har jeg endelig observert en bil på lading på Nes. Det stod en Tesla der på fredag. Da jeg passerte igjen søndag var det ledig. Men det stod en Leaf utenfor Veikroa, så en og annen elbil er forbi der.
#1974
Nå har jeg kjørt forbi Nes ganske mange ganger den siste tida, men ennå ikke sett noen som lader. Det er på en måte bra, for jeg vil gjerne slippe å stå i kø når jeg i nær framtid bytter til elbil. Jeg har nevnt dette for folk, og noen lurer på om det bare er fordi hurtigladeren ikke er kjent ennå? Men alle som skal kjøre elbil (-Tesla) oppover Valdres må da sette seg inn i hvor det finnes lademulighet. Eller er det ingen som kjører elbil der ennå? Jeg vurderer å leie en elbil bare for å prøvekjøre turen. Asker Bilutleie har E-up til 395,-/døgn. Asker - Nes er 108 km. Går det med E-up på sommerføre? Bladet Motor klarte 158 km..
#1975
Elbiler i media / Sv: Debatteknikk i kommentarfeltene
mandag 19. mai 2014, klokken 19:56
Sitat fra: sigurdi på mandag 19. mai 2014, klokken 08:38
Norge har hatt fiktivt større forbruk i tidligere år, pga kraft produsentene har kjøpt inn billig strøm på natta og i helger som de har brukt til store pumper, som pumper vann opp i magasinene sine,

Ikke bare går elbiler på kullkraft, til og med norsk vannkraft går på kullkraft! /ironi
#1976
Slik så det ut i går kveld. Jeg blir veldig begeistra over denne lademuligheten. Det er avgjørende for om jeg kjøper elbil. Så masse skryt til Veikroa og Aladdin Oil! Det satses for framtida, og det liker jeg.


Og her utenfor kontorene til Sør Aurdal Energi, litt lenger opp i dalen..
#1977
Ladeplasser og ladekabler / Hurtiglader Nes i Ådal kommer mai 2014
søndag 13. april 2014, klokken 22:55
Så et svært banner på veggen på Veikroa på Nes i Ådal idag, om at det kommer hurtiglader i løpet av mai. Logoen til Ringeriks-Kraft var også på banneret. Noen som vet noe mer? Nes i Ådal er 99,4 km fra Sandvika, og er et populært stoppested for folk på vei oppover Valdres. Neste tettsted er Bagn, ytterligere 44 km. Fagernes er 72 km unna, Beitostølen 110 km. Jeg kjører ofte fra Lierskogen til Aurdal, ca 165 km, og det er litt i lengste laget for alt annet enn Tesla. Med hurtiglader på Nes i Ådal er det plutselig realistisk å kjøre Leaf, Golf e.l. Men jeg frykter å måtte vente i ladekø fredag ettermiddag.
#1978
Andre Elbiler / Sv: formula-e
tirsdag 25. mars 2014, klokken 23:09
Lite aktivitet her på forumet når det gjelder racing. Tidligere Formel 1-fører Jarno Trulli har testet FE-bilen med racespec-batteri.
http://www.youtube.com/watch?v=IptBVdys-mo

Det ser ut til å bli mange tidligere F1-førere, og det kan forhåpentligvis løfte interessen for sporten. http://www.autosport.com/news/report.php/id/113006/
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA