Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - @roger

#16
Model S 2013 - 2022 / Sv: Bremser - slitasjevarsling? Pris?
torsdag 30. september 2021, klokken 10:18
Hei,
Det er ingen slitasjevarsel på Tesla Model S 2013 mod. iallefall.
Men så slites det lite bremseklosser også, ser ut for at skivene slites fortere en klossene uansett ...
[/quote]

Hei igjen, beklager jeg husket feil, det er slitasjevarsler på alle klosser.
 [ You are not allowed to view this attachment ]    [ You are not allowed to view this attachment ]  
Den fjæra som er merket på bilde, vil ta i bremseskiva like før klossen er helt nedslitt. Det vil da oppstå en slags hylelyd ved bremsing. Mao. ingen melding i displayet på bilen (slik vi er vant til på Tesla), kun lydvarsel fra bremsene.
#17
Model S 2013 - 2022 / Sv: Bremser - slitasjevarsling? Pris?
onsdag 29. september 2021, klokken 20:57
Ja, mener å huske at det er en av klossene på hvert hjul som har slitasjevarsling.

Kjøpte hos Autodoc for den nette sum av kr. 534,- for klosser bak, ink. parkbremsklosser.
Begrunnelsen for et billig valg er; bremseklosser til Tesla Model s består av semi -metallisk materiale som inneholder spon av stålull , kobber og messing , som holdes sammen med harpiks. Inneholdet av metall er typisk på over 50%, dette metallet korroderer i overflaten mot skiven ved lite bruk. (regenerering)
Man vil så på sikt, få en smitting av korrosjon til bremseskiven.
Derfor tror jeg det er lurt å bytte klosser oftere på elbiler en fosile biler, og lenge før de er utslitt, for å øke levetiden på bremseskiven som har en vesentlig større kostnad en klossene.
#18
Model S 2013 - 2022 / Sv: Bremser - slitasjevarsling? Pris?
onsdag 29. september 2021, klokken 12:08
Sitat fra: fonberg på tirsdag 28. september 2021, klokken 11:20
Takk for svar på pris, Jeronan.

Noen som vet om bilene har automatisk slitasjevarsling på bremseklossene?

En bremsekloss pr. hjul er utstyrt med slitasjevarsler. Du vi sannsynligvis ikke oppleve at klossene blir så slitt at den varsler, da skivene gjerne ruster i "filler" lenge før klossene er utslitt.

Fikk forøvrig pustevansker da jeg skulle kjøpe nye klosser bak fra Tesla  :o De skulle ha kr. 5.053,- for klossene bak inkl. parkbremsklosser. Det ble ingen handel der  :-\
#19
Model S 2013 - 2022 / Sv: Garantiutløpskontroll TMS 2013
tirsdag 14. september 2021, klokken 09:53
Hei, da er det like før min 2013 model har åtteårsdag, og jeg lurer på om det er noen i Trondheimsområdet som har mulighet til å bistå med å scanne batteritilstand med Scanmytesla. Har ikke somlet meg til å skaffe eget utstyr, og har derfor ikke kompetanse til å tolke data heller. Derfor hadde det vært flott med noen med erfaring  :police:
#20
Model S 2013 - 2022 / Sv: Oppgradere til MCU2 for salg?
torsdag 02. september 2021, klokken 12:13
Min MCU1 gikk i svart for et par måneder siden, og måtte byttes. Var ikke relatert til eMMC i følge Tesla. Valgte da å "oppgradere" til MCU2, da det var liten prisforskjell.
Her er mine erfaringer:
Min MCU1 fungerte helt ok inntil den røk, dog med begrenset hastighet i 3G nettet.
Ved ovegang til MCU2 valgte jeg å ikke kjøpe med modulen for DAB+. Forventet at med 4G, så ville strømming av radio virke tilfredstillende. De forventningene er bare delvis innfrid, da systemet bruker lang tid på å få 4G "på lufta". På korte turer på noen få minutter, hender det ofte at jeg ikke har radio. Snakker da om 2-3 minutter. Når den kommer opp, så fungerer den helt fint.

Med en velfungerender MCU1 ville jeg ikke valgt å "oppgradere" til MCU2 på bil uten AP, men oppgradert til 4G.
#21
TMS Hjul, dekk og felg. / Sv: En liten dekk- og felgguide
mandag 26. april 2021, klokken 12:23
Beklager, men det var ikke meningen å sette i gang en kjøkkenbordskrangel om temaet Alloygator, og hviket kjønn som leder kantkjøringsstatistikken :o  Det skal ikke mere til, en en litt grov stein midt i veien......
Mine erfaringer med dette produktet er svært bra, men de er krevende å få 100% på plass. Med helt riktig tilpasset omkrets og utforming på dekk, er de nesten usynlige dersom man ikke velger en kontrastfarge. Mine har vært med på tur i europa hvor Nürburgring har vært en del av turen, uten utfordringer med at de løsnet.
Så opprinnelig spørsmål står fortsatt, blir det tett og fint i kombo med Winrun?
#22
TMS Hjul, dekk og felg. / Sv: En liten dekk- og felgguide
torsdag 22. april 2021, klokken 15:07
Hvordan er overgangen mellom dekk og felg på Winrun, har det "felgbeskyttelse"? Går det greit å bruke AlloyGator på disse dekkene, uten at det blir glippe mellom AlloyGator og dekk?
Har man først begynt med AlloyGator, så forsetter man  :P
#23
Model S 2013 - 2022 / Sv: Ny feilmelding P85
søndag 11. april 2021, klokken 12:01
Takk for forklaringer  :+1: (må se å få skaffet meg "dingser" og ScanMyTesla)

Soc er akkurat over 77% nå, og i og med at pumpene går i 3 timer etter ferdig lading, så kan det være jeg oppfatter dette som "hele tiden". Påvirkes også ved at den ene pumpen lager litt ulyd nå.
#24
Model S 2013 - 2022 / Sv: Ny feilmelding P85
lørdag 10. april 2021, klokken 18:17
Sirkulasjonspumpene i bilen min går nå nærmest permanent. Har jobbet i garasjen ved bilen store deler av dagen, og kan ikke unngå å legge merke til dette.
Fikk byttet batterivarmer for kort tid siden, og mener dette startet etter dette bytte. Det er noen plussgrader ute, og jeg skjønner ikke hvorfor det skulle være behov for temperaturregulering av batteri nå.
Flere som opplever dette, og noen forslag til hva dette kommer av?
#25
TMS Hjul, dekk og felg. / Sv: En liten dekk- og felgguide
torsdag 18. mars 2021, klokken 15:41
Hei, driver å vurderer nye sommerdekk, og tenker på Pirelli P-Zero 265/35YR21 https://www.skruvat.no/dekk/pirelli/pirelli-p-zero-pb1002323.aspx#wheel-list
Noen som her erfaringer å dele? Lurer spesielt på om dekket er utformet slik at AlloyGator blir liggende tett og fint mot dekket. La på Michelin ice-X vinterdekk for et par år siden, og oppdaget at det ikke er egnet for AlloyGator, da det blir for stor glippe mellom dekk og AG. (ellers er Ice-X et suverent dekk)
#26
Sitat fra: Muffinman på torsdag 11. februar 2021, klokken 16:32
Hverken egne erfaringer eller det jeg leser rundt om tyder på at det er store problemer rundt om. Men uheldig om batterivarmeren står i rest; de ryker ofte og bør helt kunne ligge på lager ute på verkstedene. Det gjorde den når min røk ihvertfall.
Da er også min battervarmer røket, og fikk tilbakemelding om at den ikke er på lager i Norge.
Du skriver at de ryker ofte Muffinmann, betyr det at holdbarheten generelt er dårlig, eller er det tilfeldigheter som spiller inn? Tenker på muligheten for å montere en brukt del, dersom leveringstiden blir lang?
Min bil nektet å starte med denne feilen, er det vanlig?
#27
Model S 2013 - 2022 / Sv: Luftfjæring- kan den fryse fast?
tirsdag 25. februar 2020, klokken 14:02
Har opplevd noe tilsvarende en gang i streng kulde, men la ikke merke til noen feilmelding. Bilen ble utrolig lav, og var nærmest ikke kjørbar. Kjørte full resett, og problemet var borte.
#28
Model S 2013 - 2022 / Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
fredag 14. februar 2020, klokken 19:27
Har fått samme melding som Simen1, men har forsatt ikke oppdatert. Er mest bekymret for begrenset ladehastighet på superlader. Bruker det svært sjelden, men når vi først er på tur, så har vi allerede brukt nok tid på Alvdal og Elverum mm. til at det er fristende med forlenget tidsforbruk på superladere. (Alvdal og Elverum er bare ment som eksempler, no hard feelings). Begrensning i Vmax er selvsagt ikke bra, men det vil etter min mening være lettere å holde Tesla juridisk ansvarlig for den begrensningen, i forhold til ladehastighet. Tesla har vel aldri garantert en ladehastighet på superladere, eller tar jeg feil?
Hvilken programvareverson fikk du når du lastet ned Simen?
#29
Model S 2013 - 2022 / Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
torsdag 30. januar 2020, klokken 12:06
Da satser jeg på å kjøre med 2019.16.1.1 så lenge, og håper på at ingen trykker feil, og starter oppdatering:o Er det noen mulighet for at oppdateringen starter "av seg selv"?
#30
Model S 2013 - 2022 / Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
torsdag 30. januar 2020, klokken 11:42
Hei
Jeg kjører fortsatt rundt med SW. ver. 2019.16.1.1 men med et "mas" om å oppdatere. Har sett litt rundt på div. forum, og opplever at det er litt uenighet om hvor hvit begrensningene kom med denne versonen, eller 2019.16.1.2. Har følgende ladekurve på SC (kjøretid ca. 1 time): 84kw - 45%, 76kw - 50%, 61kw - 60%, 52kw - 70%, 41kw - 80%. Er klar over at ikke alle er berørt av begrensningen, men er sterkt i tvil om jeg skal oppgradere. Hva tenker dere?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA