Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Birger

#1
Mach-e / Lading av Mach-e på ladebokser
tirsdag 13. juli 2021, klokken 17:36
Jeg har nå prøvd lading på to forskjellige AC ladebokser med dårlig resultat.

Først med den ladeboksen vi hadde fra før. En Tesla Wall Charger fra 2016. Det fungerte verken på 3 fase eller 1 fase konfigurasjon. Mach-e svarte med feilmelding om at ladeboksen var feil. Vår Skoda Citigo-e ladet relativt greit på 1 fase konfigurasjonen.

Nå har vi byttet til to Wallbox Pulsar Plus som er satt opp til lastdeling. Da er den ene boksen Master og den andre slave. Disse er satt opp med 3 fase 240V TT konfigurasjon. På master boksen lader ikke Mach-e i det hele tatt og svarer igjen med en feilmelding. På slaven derimot lader den med 3,6kW. Noe som tilsier 240V/16A en fase lading.
Skoda'en lader derimot greit på både master og slave med 4,6kW. Noe som passer med 20A 1 fase.

Er det andre som har noen erfaringer med AC ladebokser?
#2
Mach-e / Irriterende unødige lyder og funksjoner i Mach-e
søndag 13. juni 2021, klokken 15:09
Jeg begynner å bli alvorlig irritert over aller lydene som Mach-e lager. Pling her og plong der.
Det er så mye unødige lyder at det begynner å stresse meg.`

OG hva er det med denne start knappen? Hvorfor i helvete trenger en den? Glemmer du å bruke Start knappen til å "skru av" den når du skal ut av bilen så kommer det f... meg pling plong da også. Og går du ut av bilen så tuter den to ganger med hornet. Gjør det enklere Ford. Når jeg går ut av bilen så skal den skru seg av av seg selv når den låser seg.

Phone as a key (Paak) er ustabilt som f... Av og til låses bilen opp av og til ikke. Av og til låses bilen når en går av og andre ganger ikke. Og "handsfri" løsningen på bakluken fungerer kanskje 10% av gangene. I og med at Mach-e kobler seg fra paak MENS EN KJØRER så kommer det to tut i hornet når.... du slipper av en passasjer... Antagelig fordi programvaren da tror føreren har stanset, hoppet over i passasjersetet og har glemt den unødige funksjonen med å skru av bilen med å trykke på start knappen....

Den eneste gangen vi har sluppet unne alle plingplongene er når hele lydanlegget konket ut... Og bilen måtte på verksted... for en SW oppdatering. Skulle ikke denne å være klar for over the air.... Ikke helt tydeligvis.

Det er så mye unødig dilldall. I FordPass appen har en to ikoner for låsefunksjonen. EN for å låse opp og EN for å låse. Det holder med en som endrer symbol og viser tilstanden der og da. Men... det forutsetter at FordPass appen faktisk er koblet til bilen. Noe den bare er i varierende grad. Dermed kan en ikke se på appen og stole på at symbolene viser riktig tilstand. Dette har fungert fra dag 1 på Tesla'en vi hadde og som vi fikk i 2013...

Frunken var fylt med rommindelere i plast slik at det ikke vart plass til en handlepose en gang... Disse er nå skrudd ut. I følge Munroes YouTube video var det fordi Ford hadde glemt å sette inn en Frunk utløseknapp inne i frunken. Men nå er knappen der. SÅ hvorfor i h..... er den ekstra plasten der?

Det spørs om det ikke vare en stor tabbe å gå fra Tesla til Ford.... Akkurat nå anger jeg fryktelig på valget med Mustang'en.

Skriftlig klage på paak, handsfri ++ er sendt til forhandler. Så får vi se hva som skjer.
#3
Mach-e / Problemer med å bruke mobiler som nøkkel
onsdag 09. juni 2021, klokken 07:32
Vi har en del problemer med å bruke iPhone Xr og Galaxy S9+ som nøkkel.

iPhonen virker son noenlunde greit, men kobler seg fra jevnt og trutt med påfølgende feilmelding når en kjører "Nøkkelen er ikke i bilen"

Galaxy S9+ får vi ikke koblet til i det hele tatt.

Andre som har problemer med telefon som nøkkel?
#4
Mach-e / Første langtur med Mach-e - noen refleksjone
søndag 06. juni 2021, klokken 19:24
Vi hadde vår første langtur med vår Mach-e i helgen. Det ble en vellykket tur. I og med den gode rekkevidden så fikk vi ikke behov for hurtiglading så det ble ikke testet.

Vi var fire voksne i bilen og fullstappet med bagasje i både bagasjerom og frunk. Passasjerene bak var veldig fornøyde og mener dette var mere behagelig en Model S85 som vi byttet inn.

Bilen oppfører seg nydelig på veien. Det var en del dårlig vei med grus og asfalt med hull og sprekke. Disse håndterte den veldig bra. Kanskje noe dårligere en Model S85 med sin luftfjæring. Vår ruller på 18" hjul.

Adaptiv cruise kontroll fungerte bra, med noe ekstra pådrag nåe vi lå bak biler i rundkjøringer som svingte til venstre. DAB radio er bedre enn vår gamle og lyden med B&O systemet er knallbra.

Navigasjonen har forbedringspotensiale. Den fungerer stort sett greit, men det er irriterende at den ikke viser småveier på kartet, den viser på en måte bare tuten den vil du skal kjøre. Det er heller ikke en satellittbildemodus som Tesla har. Den savnet vi veldig når Mach-e sin navigasjon dro oss litt på villspor.

Stemmestyringen har vi ikke blitt godvenn med enda. Jeg klarer ikke å få den til å gjøre noe så enkelt som å bytte radiokanal. Navigering fungerer bra med stemmestyringen. Det samme med å ring til noen.
Å styre sanger på Tidal gikk ikke...

Støymessig er den helt nydelig. Selv på grusstrekningene var det ikke noe problem å holde samtalene i gang med normalt nivå.

Ellers er det litt savn at en ikke kan åpne frunken fra FOB/app enda. Forhåpentligvis kommer det i en oppdatering om ikke så lenge.

En rar sak er at den flere ganger prøvde å ringe opp kontakter av seg selv på iPhonen som var koblet til. Det var da ikke mulig å bruke skjermen til å avslutte det anropet som kom opp på skjermen.
#5
Mach-e / Mach-e stans i leveringene i UK
søndag 06. juni 2021, klokken 19:07
Fra TU:
Dette systemet er påbudt i nye biler og er et EU-krav. Feilen skal så vidt vi forstår gjelde biler som befinner seg inntil én grad øst eller vest for lengdegrad null, der bilen kan oppgi feil koordinater. Dette er i praksis deler av England, Frankrike og Spania.
https://www.tu.no/artikler/stopper-salget-av-ford-mach-e-i-storbritannia-midlertidig/510797
#6
Mach-e / Billen tuter to ganger innimellom
torsdag 03. juni 2021, klokken 13:23
Nå har vi mottatt vår etterlengtede Mach-e og har en irriterende sak. Noen ganger så tutter billen to ganger raskt etter hverandre. Type som det gjort i gamle dager når alarmer ble aktivert.

Er det noen som vet hvorfor det skjer og kan det skrus av?
#7
Skoda Citigo iV / Citigo standard temperatur på AC 22 grader?
onsdag 21. oktober 2020, klokken 10:02
Nå har vi fått oss en Citigo for noen dager siden og er i det store og hele svært fornøyd. Det var en 9 år gammel DS3 diesel som ble byttet ut og Citigo'en komplementerer vår Model S85.

En rar sak er at AC starter på 22 grader uansett hva vi har stilt den inn på ved forrige kjøretur. Vi har ikke funnet noe sted å endre det på i innstillinger. Er det noen her som er kjent med dette?
#8
Elbiler i media / I fremtiden vil Tesla-bilene kunne lade seg selv
lørdag 03. januar 2015, klokken 11:23
Veldig artig konsept, men trenger vi en robotladearm?
Flott for handikappede. Og kanskje også glimrende i kriminelt belastede områder?

http://www.tek.no/artikler/i-fremtiden-vil-tesla-bilene-kunne-lade-seg-selv/166606
#9
Da ser det ut til at Tesla går ett hakk videre i sine forsøk med automatiske batteribytter:
http://www.greencarreports.com/news/1095998_tesla-battery-swap-pilot-program-launches-next-week-exclusive

For egen del så er jeg ikke sikker på om dette har noen kommersiell fremtid.
#10
Det er nå tid for første service. Det er noen saker jeg vet jeg må ta opp:
- det kommer noe vann inn ved venstre frontvindu dersom jeg ikke er svært forsiktig når jeg vasker bilen.
- dugg i en lykt bak
- måtte polere bort missfarging/striper under speilene i vinter. Har ikke sett dette gjenta seg i sommer.

Det er de to problemene jeg har etter snart ett år og 17000km.

Så er det oppgraderinger:
- forsterket beskyttelse av batteripakken

Er det flere saker som jeg bør ta opp med Tesla nå?
#11
Elbilen i Samfunnet / Renault fluence life cycle assesment
mandag 06. oktober 2014, klokken 18:09
Via Green car reports kom jeg over denne analysen fra Renault. Den er ikke av helt ny dato, men jeg har ikke sett den diskutert her.

Den er svært interessant ettersom den er relativt detaljer og den sammenligner samme bil med bensin, diesel og elektrisk drivlinje.

http://group.renault.com/wp-content/uploads/2014/09/fluence-acv-2011.pdf


#12
Elbiler i media / For få ladepunkter
torsdag 28. august 2014, klokken 22:11
I Din Side: http://www.dinside.no/930132/for-faa-ladepunkter-til-elbiler-i-storbyene

Som vanlig, herlige kommentarer. Kan bare anbefale at flest mulig kommer inn og legger inn saklige kommentarer og + på saklige kommentarer.
#13
Leaf 2010-2017 / Elbilforeningens kjøpeveiledning?
lørdag 05. juli 2014, klokken 12:48
Dere som har mye Leaf kunnskap. Har Leaf i noen sammenheng oppgitt rekkevidde på 225km+ ?

I http://www.elbil.no/kjope-elbil/kjopeveiledning så ser det ut som maks rekkevidde på Leaf er satt til ca 230km. Det er et tall jeg ikke har hørt før. Den siste oppgraderingen var vel til 199?
#14
Det er så mange tråder som tar opp det ene og andre problemet med el-bil og Tesla.

Så når jeg leste en annonse for Audi tenkte jeg at det er greit med en liten motvekt  ;)

Mitt bidrag:
"Garantert Audi Service
Skifte av registerreim inkl. vannpumpe fra 7990,-
Kampanjetilbud 6.1 -29.2"

Fyll på  ;D

#15
Jeg sitter og leser forumer rundt om kring og der dukket det opp en formening om at den Model S taxi'en som gikk i Oslo ikke er i trafikk lenger.

Er det noen som har hørt noe om erfaringen fra drosjeeierne i Oslo, Trondheim eller Bergen?
#16
Jeg har i dag prøvd i lange tider med å få programmere vår Homelink til å fungere mot Lift-Master 5580 port. Og det til ingen nytte. I en tidligere tråd var det mye frem og tilbake for folk. Noen fikk det til, noen fikk det til men det virket bare noen dager og noen fikk det ikke til i hele tatt.

Kan de som både får det til og ikke til legge en liten melding om hva det virker/ikke virker med?

Jeg har sendt en e-post til Tesla og håper på å få tilbake noen fornuftige svar derfra etter hvert for mitt problem.

Redigert 4.1.2014:
Oppdaterte tittelen ettersom tråden utviklet seg med mest om Chamberlain  og problemer med rolling code.
#17
Model S 2013 - 2022 / Patetisk bruk av Tesla i Teknisk Ukeblad
lørdag 28. desember 2013, klokken 18:39
Teknisk ukeblad var en gang kjent for sin etterrettelige journalistikk.

Denne artikkelen om de 3600 bilbrannen i Norge er illustrert med en brennende ..... Tesla.

Patetisk og trist.

Kan ikke alle sende en e-post til redaksjonen og be dem endre?

/Birger
#18
Det har vært diskutert priser på batteri en del ganger.

I Green Car Reports har Noland blitt tilbudt 85kWh batteri til ca 45000$
http://www.greencarreports.com/news/1089183_life-with-tesla-model-s-battery-upgrade-from-60-kwh-to-85-kwh/page-3

Med moms blir ve det ca 340.000,- for et 85kWh batteri. Deprimerende....

Pass godt på bilene deres....
#19
Model S 2013 - 2022 / Wiki sider om Tesla Model S oppdateres
søndag 13. oktober 2013, klokken 17:50
Hei,

Jeg har oppdatert WiKi sidene på www.ElBil.no og da http://www.elbil.no/wiki/Model_S med en del informasjon. Nå håper jeg flere kan gjøre oppdateringer slik at vi får samlet masse god informasjon der.

I dag har jeg lagt inn informasjon om feil og mangler + restrukturert WiKi sidene litt slik at det skal bli oversiktlig å lese/finne frem etter hvert som det blir mye informasjon der.
#20
Model S 2013 - 2022 / About the Model S fire (fra Tesla)
lørdag 05. oktober 2013, klokken 00:28
Fra Tesla i mailboksen nå i dag:

TESLA

October 4, 2013

About the Model S fire

By Elon Musk, Chairman, Product Architect & CEO

Earlier this week, a Model S traveling at highway speed struck a large metal object, causing significant damage to the vehicle. A curved section that fell off a semi-trailer was recovered from the roadway near where the accident occurred and, according to the road crew that was on the scene, appears to be the culprit. The geometry of the object caused a powerful lever action as it went under the car, punching upward and impaling the Model S with a peak force on the order of 25 tons. Only a force of this magnitude would be strong enough to punch a 3 inch diameter hole through the quarter inch armor plate protecting the base of the vehicle.

The Model S owner was nonetheless able to exit the highway as instructed by the onboard alert system, bring the car to a stop and depart the vehicle without injury. A fire caused by the impact began in the front battery module – the battery pack has a total of 16 modules – but was contained to the front section of the car by internal firewalls within the pack. Vents built into the battery pack directed the flames down towards the road and away from the vehicle.

When the fire department arrived, they observed standard procedure, which was to gain access to the source of the fire by puncturing holes in the top of the battery's protective metal plate and applying water. For the Model S lithium-ion battery, it was correct to apply water (vs. dry chemical extinguisher), but not to puncture the metal firewall, as the newly created holes allowed the flames to then vent upwards into the front trunk section of the Model S. Nonetheless, a combination of water followed by dry chemical extinguisher quickly brought the fire to an end.

It is important to note that the fire in the battery was contained to a small section near the front by the internal firewalls built into the pack structure. At no point did fire enter the passenger compartment.

Had a conventional gasoline car encountered the same object on the highway, the result could have been far worse. A typical gasoline car only has a thin metal sheet protecting the underbody, leaving it vulnerable to destruction of the fuel supply lines or fuel tank, which causes a pool of gasoline to form and often burn the entire car to the ground. In contrast, the combustion energy of our battery pack is only about 10% of the energy contained in a gasoline tank and is divided into 16 modules with firewalls in between. As a consequence, the effective combustion potential is only about 1% that of the fuel in a comparable gasoline sedan.

The nationwide driving statistics make this very clear: there are 150,000 car fires per year according to the National Fire Protection Association, and Americans drive about 3 trillion miles per year according to the Department of Transportation. That equates to 1 vehicle fire for every 20 million miles driven, compared to 1 fire in over 100 million miles for Tesla. This means you are 5 times more likely to experience a fire in a conventional gasoline car than a Tesla!

For consumers concerned about fire risk, there should be absolutely zero doubt that it is safer to power a car with a battery than a large tank of highly flammable liquid

— Elon
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA