Opprinnelig bestilte jeg min bil med alle opsjoner, inkl. Plus.
Etterhvert kom det meldinger om mer støy etc. på biler med Plus pakke, samt at handlingen på en P85 "std" fikk mye skryt for kjøreegenskapene fra flere hold uten denne pakken.
Performance Plus pakken inneholder bl.a. oppgraderte støtdempere, foringer og stabilisatorstang, samt 20 mm bredere bakdekk.
Etter litt frem og tilbake, avbestilte jeg Plus pakken. Jeg tror nemlig ikke man merker stort fra eller til, dersom man ikke kjører på Nürnbergring daglig. ;)
Nå fikk jeg høre via en kollega av meg i Tyskland at to av hans venner hadde testet en P85 og en P85+ opp mot hverandre. Nettopp på Nürnbergring.
De tok et antall akselerasjonsprøver (tørr asfalt) 0-100, og sammenlignet resultatene. Likeledes kjøreegenskaper i høy hastighet på svingete partier.
Deres konklusjon var at det var liten merkbar forskjell, men at Plus'en var noe stivere og ga noe mere veistøy.
Men Plus'en tapte faktisk samtlige spurter fra 0 til 100. Ikke med mye, en halv til en hel billengde - men dog... Fører ble byttet under testene, samme resultat. De trodde dette kunne ha sammenheng med en noe høyere vekt på Plus'en, større/tyngere bakdekk (og felger?), samt vekten av ekstra stag etc.
Uansett er jeg happy med a ha valgt bort denne pakken. Om ikke annet har jeg spart meg for 36.000 Plus...
Jeg bestilte P85 med alt untatt "plus" pakke.
vaglet var veldig enkelt: mer stabil bil i svingene betyr at bilen blir stivere = "mindre komfort". Nei takk.
Selv om "Plus" pakke hadde vært gratis (som CF spoiler var), jeg hadde ikke valgt den... for meg kjørekomfort er mer verdt enn litte bitt breiere bakhjul :)
med det er bare jeg.. for noen det er absolutt "must have" mer sporty bil :)
Sitat fra: HABEL på torsdag 15. august 2013, klokken 09:32
Opprinnelig bestilte jeg min bil med alle opsjoner, inkl. Plus.
Etterhvert kom det meldinger om mer støy etc. på biler med Plus pakke, samt at handlingen på en P85 "std" fikk mye skryt for kjøreegenskapene fra flere hold uten denne pakken.
Performance Plus pakken inneholder bl.a. oppgraderte støtdempere, foringer og stabilisatorstang, samt 20 mm bredere bakdekk.
Etter litt frem og tilbake, avbestilte jeg Plus pakken. Jeg tror nemlig ikke man merker stort fra eller til, dersom man ikke kjører på Nürnbergring daglig. ;)
Nå fikk jeg høre via en kollega av meg i Tyskland at to av hans venner hadde testet en P85 og en P85+ opp mot hverandre. Nettopp på Nürnbergring.
De tok et antall akselerasjonsprøver (tørr asfalt) 0-100, og sammenlignet resultatene. Likeledes kjøreegenskaper i høy hastighet på svingete partier.
Deres konklusjon var at det var liten merkbar forskjell, men at Plus'en var noe stivere og ga noe mere veistøy.
Men Plus'en tapte faktisk samtlige spurter fra 0 til 100. Ikke med mye, en halv til en hel billengde - men dog... Fører ble byttet under testene, samme resultat. De trodde dette kunne ha sammenheng med en noe høyere vekt på Plus'en, større/tyngere bakdekk (og felger?), samt vekten av ekstra stag etc.
Uansett er jeg happy med a ha valgt bort denne pakken. Om ikke annet har jeg spart meg for 36.000 Plus...
I den grad disse opplysningene er korrekt samsvarer det med mine ønsker. Jeg har kjøpt alt unntatt ekstrasetene og 21" ( og dermed også pluss). Jeg er opptatt av komfort ettersom jeg i 95% av tiden kommer til å bruke bilen til transportetapper. Ser liksom ikke for meg at jeg til stadighet stiller opp i gaterace....Skulle jeg det er det nok mer personlige ferdigheter enn 21" og pluss-pakke som avgjør tenker jeg.... Hjulstøy er også noe jeg misliker. Litt skuffet i baksetet da jeg satt på i Oslo. Men det var ikke den forbedrede eu-versjonen. Så til mitt bruk så vil evt. forbedringer med 21" og pluss nok være helt umulig å merke og hvis det i tilegg reduserer komfort så er saken grei for meg... Men at 21" tar seg bedre ut visuelt enn 19" skal jeg ikke krangle på... Gleder meg så innforjævlig mye akkurat nå....
http://victorythegame.com/forum/development-updates/setup-week-suspension-stiffness (http://victorythegame.com/forum/development-updates/setup-week-suspension-stiffness)
Mykere oppsett gir mer mechanical grip, derfor ikke utenkelig at ikke-plus er noe raskere på sprinten ja, spesielt de første meterne.
Ang. plus er jeg mest skeptisk til hva slags foringer de har brukt, polyurethane f.eks. gir merkbart dårligere fjæring pga. av "binding". Dette fører til både mer støy og egentlig dårligere kjøreegenskaper fordi bærearmene ikke får rotere fritt og hindrer derfor støtdemperne i å gjøre jobben sin skikkelig. http://www.iwsti.com/forums/gd-suspension-handling-stiffening/206293-bushings-rubber-vs-polyurethane.html (http://www.iwsti.com/forums/gd-suspension-handling-stiffening/206293-bushings-rubber-vs-polyurethane.html)
Sitat fra: HABEL på torsdag 15. august 2013, klokken 09:32
Men Plus'en tapte faktisk samtlige spurter fra 0 til 100. Ikke med mye, en halv til en hel billengde - men dog... Fører ble byttet under testene, samme resultat. De trodde dette kunne ha sammenheng med en noe høyere vekt på Plus'en, større/tyngere bakdekk (og felger?), samt vekten av ekstra stag etc.
Uansett er jeg happy med a ha valgt bort denne pakken. Om ikke annet har jeg spart meg for 36.000 Plus...
Som jeg prøvde å forklare i denne tråden http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8689.msg106937.html#msg106937
Så vil ikke 21" ha noen fordeler på ett dragrace. Høyere vekt og stivere dekk. Når det gjelder + versjonen så har denne noe breiere dekk og mulighet for bedre grep enn 21" med 245. Men oppsettet er egentlig enda mindre egnet, da stivere stabbstag ikke er positivt for aks. Gjerne fremme, men ikke på drivhjula. Da er det bedre at dekka følger veibanen og bilen setter seg i "rumpa". Husker Opel Ascona var helt håpløs (i sine glansdager) da denne løftet seg i baken ved aks. Jeg skulle likt å se ett dragrace med en P85 med 19" mot en p85+ og med samme fabrikat på dekkene. Setter pengene på P85
Plus er pluss.
Personlige preferanser og avveininger ifht komfort vs. prestasjon er helt legitimt. Det som blir en gjenganger i denne diskusjonen er "racerbil", "banekjøring", "99% av tiden på kosetur" osv osv.
De aller færreste har behov for verken performance eller performance pluss. Som jeg har sagt i andre tråder kunne man jo likesågodt bare bestille en standard utgave da hvis man skal komforte seg sånn. Nå blir det jo snart mulig å velge P stoler og interiør på standard også.
Bilen skal jo kjøres langs svingete norske veier - ikke 0-100 mellom hvert kryss.
Jeg lar bare spørsmålet henge litt i luften:
Dersom dere har så lite behov for Plus - hvorfor har dere da så stort behov for Performance?
(Ser risikoen for at det blir støy nå - men da er det en god diskusjon i alle fall).
Som nevnt mange ganger før: 21" dekk gir ikke større kontaktflate mot veibanen enn 19", men annen geometri (kortere men bredere). På samme måte vil de brede bakdekkene på P+ ikke gi mer kontakt med bakken sammenlignet med ordinær bredde 21", kun litt annen geometri/funksjon (på de brede 21" er nok litt mer gummiflate i kontakt med veibanen, men tyngen blir fordelt på en tilsvarende noe større flate). På rett-frem 0-100 er nok 19" bedre så lenge kvaliteten på gummi er like god.
Kjørt begge. For meg er valget lett. Plus gir meg den styrefølelsen jeg liker, standard er for myk og slapp i fisken. Men hver sin lyst. Drivers car vs. "sjåførbil".
Jeg har ikke bestilt +pakken men var veldig tett på pga. diverse innlegg på US forums om merkbart bedre handling i sving osv.
Det som fik meg til å gå bort fra +pakken igjen var en medarbejder hos Tesla Alnabru. Jeg spurte vedkommende om han hadde kjørt både P85 og P85+ hvilket han svarte ja til. Han sa at man må kjøre "meget" aktivt for å merke forskjellen og at P85 etter hans mening var mer enn bra nokk til vanlig aktiv kjøring på offentlig vei.
Han la også til at P+ pakken ikke var merkbart stivere over hump og ujævnheter men han sa ikke noe om støynivå.
Jeg tenkte at når en kar som kjører mange daglige prøveturer med kunder forteller meg at det ikke er merkbar forskjell (og de fleste som prøvekjører har jo et par økter med full pedal) og som varmt anbefaler vanlig P85 - da holder jeg fast i bestillingen min og sparer de kr. 36.700. :)
Sitat fra: Sponzo på torsdag 15. august 2013, klokken 11:24
Jeg har ikke bestilt +pakken men var veldig tett på pga. diverse innlegg på US forums om merkbart bedre handling i sving osv.
Det som fik meg til å gå bort fra +pakken igjen var en medarbejder hos Tesla Alnabru. Jeg spurte vedkommende om han hadde kjørt både P85 og P85+ hvilket han svarte ja til. Han sa at man må kjøre "meget" aktivt for å merke forskjellen og at P85 etter hans mening var mer enn bra nokk til vanlig aktiv kjøring på offentlig vei.
Han la også til at P+ pakken ikke var merkbart stivere over hump og ujævnheter men han sa ikke noe om støynivå.
Jeg tenkte at når en kar som kjører mange daglige prøveturer med kunder forteller meg at det ikke er merkbar forskjell (og de fleste som prøvekjører har jo et par økter med full pedal) og som varmt anbefaler vanlig P85 - da holder jeg fast i bestillingen min og sparer de kr. 36.700. :)
Han jeg snakket med - Joakim - sa at jeg definitivt måtte kjøpe Plus. Den var såå mye bedre og mr. Wold hadde vært fra seg av begeistring første gangen han testet en P+.
Så hva de sier avhenger kanskje av hvem som spør?
Tror forøvrig du kommer til å merke av Teslaen er dvaskere enn A5'en din.. ;-)
Sitat fra: Jimpec på torsdag 15. august 2013, klokken 11:27
Sitat fra: Sponzo på torsdag 15. august 2013, klokken 11:24
Jeg har ikke bestilt +pakken men var veldig tett på pga. diverse innlegg på US forums om merkbart bedre handling i sving osv.
Det som fik meg til å gå bort fra +pakken igjen var en medarbejder hos Tesla Alnabru. Jeg spurte vedkommende om han hadde kjørt både P85 og P85+ hvilket han svarte ja til. Han sa at man må kjøre "meget" aktivt for å merke forskjellen og at P85 etter hans mening var mer enn bra nokk til vanlig aktiv kjøring på offentlig vei.
Han la også til at P+ pakken ikke var merkbart stivere over hump og ujævnheter men han sa ikke noe om støynivå.
Jeg tenkte at når en kar som kjører mange daglige prøveturer med kunder forteller meg at det ikke er merkbar forskjell (og de fleste som prøvekjører har jo et par økter med full pedal) og som varmt anbefaler vanlig P85 - da holder jeg fast i bestillingen min og sparer de kr. 36.700. :)
Han jeg snakket med - Joakim - sa at jeg definitivt måtte kjøpe Plus. Den var såå mye bedre og mr. Wold hadde vært fra seg av begeistring første gangen han testet en P+.
Så hva de sier avhenger kanskje av hvem som spør?
Tror forøvrig du kommer til å merke av Teslaen er dvaskere enn A5'en din.. ;-)
Jaja da kan det godt hende at jeg skulle ha valgt P+ likevel....hehehe :-\
Det er litt som å spørre om trening - forskjellig svar fra forskjellige personer - uansett så er det nok for sent å endre nå - har "The factory is building your model s" som status.
Bare å lene seg tilbake og glede seg - blir 40 til neste år så kanskje greit med myk gubbe bil på meg. ;)
Sitat fra: Sponzo på torsdag 15. august 2013, klokken 11:24
Jeg har ikke bestilt +pakken men var veldig tett på pga. diverse innlegg på US forums om merkbart bedre handling i sving osv.
Det som fik meg til å gå bort fra +pakken igjen var en medarbejder hos Tesla Alnabru. Jeg spurte vedkommende om han hadde kjørt både P85 og P85+ hvilket han svarte ja til. Han sa at man må kjøre "meget" aktivt for å merke forskjellen og at P85 etter hans mening var mer enn bra nokk til vanlig aktiv kjøring på offentlig vei.
Han la også til at P+ pakken ikke var merkbart stivere over hump og ujævnheter men han sa ikke noe om støynivå.
Jeg tenkte at når en kar som kjører mange daglige prøveturer med kunder forteller meg at det ikke er merkbar forskjell (og de fleste som prøvekjører har jo et par økter med full pedal) og som varmt anbefaler vanlig P85 - da holder jeg fast i bestillingen min og sparer de kr. 36.700. :)
+1
Jeg har også kjørt begge (på alm. norske veier i opp til 100 km/t), og hadde jeg ikke visst at jeg kjørte hhv. en P85 og en P85 Plus, hadde jeg ikke merket noen forskjell.
Sitat fra: Jimpec på torsdag 15. august 2013, klokken 10:58
Jeg lar bare spørsmålet henge litt i luften:
Dersom dere har så lite behov for Plus - hvorfor har dere da så stort behov for Performance?
Behovet er vel ikke stort, men for min del er det primært pga.:
- Ytelse
Oppgradert vekselretter
Nappa-skinninteriør med Alcantara-fremhevninger og karbonfiberdekor
Aktiv luftfjæring og sportsinnstilt antispinn
Eg tenker no sånn..
Performance med 19" fordi: -mulighet for maks morro når veien er rett og fin og det er lite trafikk.
-Går ikkje ut over komfort, stillhet, økonomi (19" mindre slitasje)
Valget ikkje Pluss fordi: -Høyere dekkforbruk og dyrere dekk
- bedre veikontakt (positivt), men det gir igjen dekkstøy og mindre komfort(ujevnheter i veien)
..og så kan ein jo oppgradere den til delvis Pluss, om ein vil det i etterkant. få 80% av fordelene, og fremdeles holde på 19" dekk.;-)
Sitat fra: RunarBT på torsdag 15. august 2013, klokken 11:54
Eg tenker no sånn..
Performance med 19" fordi: -mulighet for maks morro når veien er rett og fin og det er lite trafikk.
-Går ikkje ut over komfort, stillhet, økonomi (19" mindre slitasje)
Valget ikkje Pluss fordi: -Høyere dekkforbruk og dyrere dekk
- bedre veikontakt (positivt), men det gir igjen dekkstøy og mindre komfort(ujevnheter i veien)
..og så kan ein jo oppgradere den til delvis Pluss, om ein vil det i etterkant. få 80% av fordelene, og fremdeles holde på 19" dekk.;-)
Hva slags oppdatering til Pluss tenkte du på?
Sitat fra: TesLars på torsdag 15. august 2013, klokken 12:02
Sitat fra: RunarBT på torsdag 15. august 2013, klokken 11:54
Eg tenker no sånn..
Performance med 19" fordi: -mulighet for maks morro når veien er rett og fin og det er lite trafikk.
-Går ikkje ut over komfort, stillhet, økonomi (19" mindre slitasje)
Valget ikkje Pluss fordi: -Høyere dekkforbruk og dyrere dekk
- bedre veikontakt (positivt), men det gir igjen dekkstøy og mindre komfort(ujevnheter i veien)
..og så kan ein jo oppgradere den til delvis Pluss, om ein vil det i etterkant. få 80% av fordelene, og fremdeles holde på 19" dekk.;-)
Hva slags oppdatering til Pluss tenkte du på?
Kanskje han vurderer å klistre på et "+" merke? ;D
Plus er ikke bare relevant for aksen-
Bilen er tung og med de ytelsene kan man fort komme i forlegenhet på en svingete vei- da er det kjekt å ha optimal hjuloppheng.
Dere har heller ikke snakket om nedbremsing som er svært relevant for overlevelse- + hadde 2 m kortere bremselengde- om det er relatert til dekk eller hjuloppheng vet jeg ikke- men relevant er det iallefall (om det lar seg reprodusere)
Det hadde vært interessant å teste egenskapene med de samme hjulene på alle versjonene- kanskje man skulle hatt + og 19"- for alt jeg vet- det finner vi ut etterhvert ;)
Sitat fra: HABEL på torsdag 15. august 2013, klokken 12:23
Sitat fra: TesLars på torsdag 15. august 2013, klokken 12:02
Sitat fra: RunarBT på torsdag 15. august 2013, klokken 11:54
Eg tenker no sånn..
Performance med 19" fordi: -mulighet for maks morro når veien er rett og fin og det er lite trafikk.
-Går ikkje ut over komfort, stillhet, økonomi (19" mindre slitasje)
Valget ikkje Pluss fordi: -Høyere dekkforbruk og dyrere dekk
- bedre veikontakt (positivt), men det gir igjen dekkstøy og mindre komfort(ujevnheter i veien)
..og så kan ein jo oppgradere den til delvis Pluss, om ein vil det i etterkant. få 80% av fordelene, og fremdeles holde på 19" dekk.;-)
Hva slags oppdatering til Pluss tenkte du på?
Kanskje han vurderer å klistre på et "+" merke? ;D
Hehe ikke sant. 80% av fordelene er kanskje å få publikum til å tro at man har en P85+ bil :P
Sitat fra: Havebigfun på torsdag 15. august 2013, klokken 12:30
Plus er ikke bare relevant for aksen-
Bilen er tung og med de ytelsene kan man fort komme i forlegenhet på en svingete vei- da er det kjekt å ha optimal hjuloppheng.
Dere har heller ikke snakket om nedbremsing som er svært relevant for overlevelse- + hadde 2 m kortere bremselengde- om det er relatert til dekk eller hjuloppheng vet jeg ikke- men relevant er det iallefall (om det lar seg reprodusere)
Det hadde vært interessant å teste egenskapene med de samme hjulene på alle versjonene- kanskje man skulle hatt + og 19"- for alt jeg vet- det finner vi ut etterhvert ;)
+1
Merket vesentlig forskjell på hard nedbremsing i høy hastighet på ujevnt underlag. P85+ var mer retningsstabil og føltes tryggere i forhold til P85. 100-0 er vel så viktig som 0-100.
Sitat fra: Blikktralle på torsdag 15. august 2013, klokken 12:44
Sitat fra: Havebigfun på torsdag 15. august 2013, klokken 12:30
Plus er ikke bare relevant for aksen-
Bilen er tung og med de ytelsene kan man fort komme i forlegenhet på en svingete vei- da er det kjekt å ha optimal hjuloppheng.
Dere har heller ikke snakket om nedbremsing som er svært relevant for overlevelse- + hadde 2 m kortere bremselengde- om det er relatert til dekk eller hjuloppheng vet jeg ikke- men relevant er det iallefall (om det lar seg reprodusere)
Det hadde vært interessant å teste egenskapene med de samme hjulene på alle versjonene- kanskje man skulle hatt + og 19"- for alt jeg vet- det finner vi ut etterhvert ;)
+1
Merket vesentlig forskjell på hard nedbremsing i høy hastighet på ujevnt underlag. P85+ var mer retningsstabil og føltes tryggere i forhold til P85. 100-0 er vel så viktig som 0-100.
Jeg hadde faktisk samme opplevelse både ved akselerasjon og nedbremsing på en av bilene på Alnabru. Følte at den logret litt ved akselerasjon og litt ustabil ved kraftig nedbremsing. Ble faktisk litt usikker på bilen uten P+ etter dette, det er jo en tung bil med MYE kraft. Leste på TMC at dette egentlig kunne skyldes litt feiljustering også.... Noen med samme opplevelser?
Sitat fra: TesLars på torsdag 15. august 2013, klokken 12:33
Sitat fra: HABEL på torsdag 15. august 2013, klokken 12:23
Sitat fra: TesLars på torsdag 15. august 2013, klokken 12:02
Sitat fra: RunarBT på torsdag 15. august 2013, klokken 11:54
Eg tenker no sånn..
Performance med 19" fordi: -mulighet for maks morro når veien er rett og fin og det er lite trafikk.
-Går ikkje ut over komfort, stillhet, økonomi (19" mindre slitasje)
Valget ikkje Pluss fordi: -Høyere dekkforbruk og dyrere dekk
- bedre veikontakt (positivt), men det gir igjen dekkstøy og mindre komfort(ujevnheter i veien)
..og så kan ein jo oppgradere den til delvis Pluss, om ein vil det i etterkant. få 80% av fordelene, og fremdeles holde på 19" dekk.;-)
Hva slags oppdatering til Pluss tenkte du på?
Kanskje han vurderer å klistre på et "+" merke? ;D
Hehe ikke sant. 80% av fordelene er kanskje å få publikum til å tro at man har en P85+ bil :P
:-)
Det er nevnt fra Tesla at de vil tilby oppgradering av Performance biler til Pluss pakken,(ikkje alt er mulig å ettermontere) som vil gi ca. 80% av performance pluss. Husker ikkje detaljer, men finnes på et av de amerikanske forumene.
Logring fikk jeg til på en + bil, men har ingen vanlig P bil å sammenligne den med.
Sitat fra: RunarBT på torsdag 15. august 2013, klokken 13:01
Sitat fra: TesLars på torsdag 15. august 2013, klokken 12:33
Sitat fra: HABEL på torsdag 15. august 2013, klokken 12:23
Sitat fra: TesLars på torsdag 15. august 2013, klokken 12:02
Sitat fra: RunarBT på torsdag 15. august 2013, klokken 11:54
Eg tenker no sånn..
Performance med 19" fordi: -mulighet for maks morro når veien er rett og fin og det er lite trafikk.
-Går ikkje ut over komfort, stillhet, økonomi (19" mindre slitasje)
Valget ikkje Pluss fordi: -Høyere dekkforbruk og dyrere dekk
- bedre veikontakt (positivt), men det gir igjen dekkstøy og mindre komfort(ujevnheter i veien)
..og så kan ein jo oppgradere den til delvis Pluss, om ein vil det i etterkant. få 80% av fordelene, og fremdeles holde på 19" dekk.;-)
Hva slags oppdatering til Pluss tenkte du på?
Kanskje han vurderer å klistre på et "+" merke? ;D
Hehe ikke sant. 80% av fordelene er kanskje å få publikum til å tro at man har en P85+ bil :P
:-)
Det er nevnt fra Tesla at de vil tilby oppgradering av Performance biler til Pluss pakken,(ikkje alt er mulig å ettermontere) som vil gi ca. 80% av performance pluss. Husker ikkje detaljer, men finnes på et av de amerikanske forumene.
Gruppekjøp av "+ badge" anyone???
Gir ca. 80% av Performance Plus for 1% av prisen. ;)
Sitat fra: HABEL på torsdag 15. august 2013, klokken 15:07
Sitat fra: RunarBT på torsdag 15. august 2013, klokken 13:01
Sitat fra: TesLars på torsdag 15. august 2013, klokken 12:33
Sitat fra: HABEL på torsdag 15. august 2013, klokken 12:23
Sitat fra: TesLars på torsdag 15. august 2013, klokken 12:02
Sitat fra: RunarBT på torsdag 15. august 2013, klokken 11:54
Eg tenker no sånn..
Performance med 19" fordi: -mulighet for maks morro når veien er rett og fin og det er lite trafikk.
-Går ikkje ut over komfort, stillhet, økonomi (19" mindre slitasje)
Valget ikkje Pluss fordi: -Høyere dekkforbruk og dyrere dekk
- bedre veikontakt (positivt), men det gir igjen dekkstøy og mindre komfort(ujevnheter i veien)
..og så kan ein jo oppgradere den til delvis Pluss, om ein vil det i etterkant. få 80% av fordelene, og fremdeles holde på 19" dekk.;-)
Hva slags oppdatering til Pluss tenkte du på?
Kanskje han vurderer å klistre på et "+" merke? ;D
Hehe ikke sant. 80% av fordelene er kanskje å få publikum til å tro at man har en P85+ bil :P
:-)
Det er nevnt fra Tesla at de vil tilby oppgradering av Performance biler til Pluss pakken,(ikkje alt er mulig å ettermontere) som vil gi ca. 80% av performance pluss. Husker ikkje detaljer, men finnes på et av de amerikanske forumene.
Gruppekjøp av "+ badge" anyone???
Gir ca. 80% av Performance Plus for 1% av prisen. ;)
Mulig at + badgen min blir til salgs. Jeg liker ikke slike modellmerker på bilene mine..
jeg mener at hvis man bor i Norge og må kjøre på så dårlige veier som vi har, så er ikke en bil med aggressivt oppsett for kurver/banekjøring noe å ønske seg som fremkomstmiddel til daglig.
Jeg har en bil stående nede på Nurburgring som har oppsett for banekjøring (-3 graders hjulvinkler og stivere stabstag en normalt), jeg vurderte å ta denne bilen med hjem da jeg solgte BMW 5 serien for et par uker siden, endte med å kjøpe en tjuetusenkroners Toyota da jeg ikke "orket" å kjøre rundt i bilen hvor man nesten slår hodet i sideruten grunnet ujevnheter i veien og bil uten fjæring.
Det er sikkert greit å kjøre bil med P+ i både Tyskland og USA hvor det er satt av middler på vedlikeholdsbudsjettet for vei, men i Norge blir det bare ubehagelig synes nå jeg :-X
Har kjøpt + etter å ha fått samme tydelige overtalelse fra UK som andre har fått fra Joakim (i Oslo eller på tlf fra UK - han har vært begge steder tror jeg).
Utfordringen er at jeg for min del bor sør i landet og ikke hadde anledning til å sjekke hva forskjellene var. Er den bedre på 100-0 så er det verd det i seg selv.
Kjører i dag RS av nyere dato og opplever den noe stiv i dumper etc. Lot meg likevel overtale til å gå + etter at "alle", som jobber i Tesla riktignok, sa at her var komforten akkurat like god. Det var kun handling som var råere.
Stemmer ikke dette siste har jeg gått på en smell. Stemmer det er jeg veldig happy. Uansett kan jeg ikke gjøre noe som helst med det nå, og satser på at jeg får en super bil. Kjipt å bruke 36 000 unødig, men nydelig å ha brukt det om det gir noe ekstra i positiv forstand.
Smått spent kan man vel si at jeg er ja...
Eg trur me blir kjempefornøyd alle saman (S60 S85 P85 P+85)! 8) ;D
Sitat fra: takktakk på torsdag 15. august 2013, klokken 16:34
Har kjøpt + etter å ha fått samme tydelige overtalelse fra UK som andre har fått fra Joakim (i Oslo eller på tlf fra UK - han har vært begge steder tror jeg).
Utfordringen er at jeg for min del bor sør i landet og ikke hadde anledning til å sjekke hva forskjellene var. Er den bedre på 100-0 så er det verd det i seg selv.
Kjører i dag RS av nyere dato og opplever den noe stiv i dumper etc. Lot meg likevel overtale til å gå + etter at "alle", som jobber i Tesla riktignok, sa at her var komforten akkurat like god. Det var kun handling som var råere.
Stemmer ikke dette siste har jeg gått på en smell. Stemmer det er jeg veldig happy. Uansett kan jeg ikke gjøre noe som helst med det nå, og satser på at jeg får en super bil. Kjipt å bruke 36 000 unødig, men nydelig å ha brukt det om det gir noe ekstra i positiv forstand.
Smått spent kan man vel si at jeg er ja...
P85+ er mye mer komfortabel enn min A4 med sportsunderstell.
Sitat
P85+ er mye mer komfortabel enn min A4 med sportsunderstell.
Takk Novulari. Den trengte jeg :D 8)
Sitat fra: Nuvolari på torsdag 15. august 2013, klokken 16:42P85+ er mye mer komfortabel enn min A4 med sportsunderstell.
+1
P85+ er mye mer komfortabel en de fleste biler på markedet. Tesla har fått til et meget bra kompromiss mellom en sportsbils kjøreegenskaper og luftfjæringens komfort. Jeg er i alle fall ikke i tvil etter prøvekjøring av begge utgavene. Smilene kommer tett ;D
Stivheten i oppheng og komfort tap som følge av dét er jeg ikke spesielt bekymret for, det som bekymrer er støy som pga att vibrasjoner forplanter seg i karrosseriet som følge av stivere foringer. En viktig del av elbil følelsen er jo at den går forholdsvis stille. For langturskomfort er også dette viktig.
Jeg er fortsatt i tenkeboksen mhp å avbestille, mulig at underbevvistheten tenker så lenge at løpet er kjørt...
Sitat fra: Kallagtunet på torsdag 15. august 2013, klokken 19:04
Stivheten i oppheng og komfort tap som følge av dét er jeg ikke spesielt bekymret for, det som bekymrer er støy som pga att vibrasjoner forplanter seg i karrosseriet som følge av stivere foringer. En viktig del av elbil følelsen er jo at den går forholdsvis stille. For langturskomfort er også dette viktig.
Jeg er fortsatt i tenkeboksen mhp å avbestille, mulig at underbevvistheten tenker så lenge at løpet er kjørt...
Vel, om det er mulig å delvis oppgradere til + senere må det nødvendigvis være mulig å delvis nedgradere også? Bytte ut 21" med 19" kan også enkelt gjøres siden og det er sikkert lett å bli kvitt P+ hjulene.
Hva er implikasjonene for valg av vinterdekk for P85+ ?
I konfigurasjonen for bil sies det at man må ha 21" hjul for å få performance pakke? Betyr det på noen måte at det er tekniske begrensninger som gjør at 19" ikke passer? For hvis så, hvor enkelt er det å få tak i 21" vinterdekk?
Det er ingen problem å kjøre 19" vinterhjul på P85+
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 15. august 2013, klokken 19:09
Bytte ut 21" med 19" kan også enkelt gjøres siden og det er sikkert lett å bli kvitt P+ hjulene.
Jeg er ikke sikker at andre enn P+ er godkjent til å kjøre med 265 bakhjul ettersom det ikke står i vognkortet- eller hur?
Dessuten blir det nok vanskelig å få penga igjen- prisen er i praksis over 40K ( prisen for 19" + oppgradering til 21")- å selge disse selv om de er nye er nok et betydelig tapsprosjekt :o
Sålengehjula ikke stikker på utsiden av hjulbuene og rulleomkretsen er innenfor +/- 5%, så er det ikke noe iveien for å øke bredden.
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 15. august 2013, klokken 19:09
Sitat fra: Kallagtunet på torsdag 15. august 2013, klokken 19:04
Stivheten i oppheng og komfort tap som følge av dét er jeg ikke spesielt bekymret for, det som bekymrer er støy som pga att vibrasjoner forplanter seg i karrosseriet som følge av stivere foringer. En viktig del av elbil følelsen er jo at den går forholdsvis stille. For langturskomfort er også dette viktig.
Jeg er fortsatt i tenkeboksen mhp å avbestille, mulig at underbevvistheten tenker så lenge at løpet er kjørt...
Vel, om det er mulig å delvis oppgradere til + senere må det nødvendigvis være mulig å delvis nedgradere også? Bytte ut 21" med 19" kan også enkelt gjøres siden og det er sikkert lett å bli kvitt P+ hjulene.
Det er foringene i hjulophenget som gir økt støy i + understellet ikke de ikke de 20 mm bredere hjulene. Foringene er nok vanskeligere å demontere.
Sitat fra: Kallagtunet på torsdag 15. august 2013, klokken 20:47
Det er foringene i hjulophenget som gir økt støy i + understellet ikke de ikke de 20 mm bredere hjulene. Foringene er nok vanskeligere å demontere.
Jepp, men ikke veldig vanskelig vil jeg tro. Foringer byttes da på alle biler når de blir slitt.
Får håpe at det er forholdsvis enkelt hvis støyen blir for plagsom, men er fortsatt i tenkeboksen for egen del.
Min erfaring etter prøvekjøring av begge variantene er at forskjellen i støy er minimal.
Selsom debatt dette for en som er vant til Alfa Romeo med Eibach understell.
P+ er nok en cruiser i forhold. 8)
Tror ikke det er mange som bestiller Audi S6/RS6/S8/RS8, BMW M5/M6 som bekymrer seg mye for hjulstøy.
Hjulstøyen i TMS er jo et "problem" som kommer av at bilen er så stille ellers.
Er dette et tema så ville jeg valgt 19" i utgangspunktet. Som jkirkebo sier, enkelt bare sette på et sett med 19".
Om hjulstøyen (eller uungåelig luftstøy) skulle plage meg, så får jeg heller fyre opp Kaptein Sabeltann til 11 på anlegget 8)
Hva er det vi diskuterer egentlig?
Det eksisterer vel tre forskjellige oppsett her:
Performance 85 med 19"
Performance 85 med 21" (245mm)
Performance 85 Plus (med 265mm brede 21" bakhjul)
Når det blir sammenlignet med ikke Plus pakken, blir det ikke alltid poengtert om det er med 19" eller 21" som etter min mening er ganske vesentlig.
Ps: grunnen til at det kreves 21" i Plus pakken er jo nettop det 21" gir andre/mer sportslige kjøreegenskaper (og tjene $).
For min del er akselerasjonen på P85 fra 0-50 ubehagelig rask.
Etter å ha prøvd maks aks i en P85 på tørr asfalt er jeg sikker på at jeg heller vil ha en standard :)
Jeg har kjørt en del biler, men aldri opplevd lignende g krefter fra 0-50. Det ble rett og slett for mye Møllers tran :)
Sitat fra: flux på fredag 16. august 2013, klokken 00:04
For min del er akselerasjonen på P85 fra 0-50 ubehagelig rask.
Etter å ha prøvd maks aks i en P85 på tørr asfalt er jeg sikker på at jeg heller vil ha en standard :)
Jeg har kjørt en del biler, men aldri opplevd lignende g krefter fra 0-50. Det ble rett og slett for mye Møllers tran :)
Kan personlig ikke få nok akselerasjon :) Når kommer tuning av motoren? ;)
Sitat fra: trygvelo på fredag 16. august 2013, klokken 00:42
Sitat fra: flux på fredag 16. august 2013, klokken 00:04
For min del er akselerasjonen på P85 fra 0-50 ubehagelig rask.
Etter å ha prøvd maks aks i en P85 på tørr asfalt er jeg sikker på at jeg heller vil ha en standard :)
Jeg har kjørt en del biler, men aldri opplevd lignende g krefter fra 0-50. Det ble rett og slett for mye Møllers tran :)
Kan personlig ikke få nok akselerasjon :) Når kommer tuning av motoren? ;)
Så lenge man ikke bruker den på trafikkert vei er jeg enig :) Men man blir jo vant til det meste med tiden dessverre. Valgte selv S85, men kanskje min elektronikkguru-kamerat kan transplantere over en større inverter ;D
For øvrig vil + være - for meg. Model S er familiebilen min hvor komfort er viktigere enn stivt understell og maks G-krefter i svingene (blir selvfølgelig jevnlig test av aks der forholdene ligger til rette for dette, men raske feltskift i høy hastighet er ikke der jeg legger pengene mine).
Sitat fra: trygvelo på fredag 16. august 2013, klokken 00:42
Sitat fra: flux på fredag 16. august 2013, klokken 00:04
For min del er akselerasjonen på P85 fra 0-50 ubehagelig rask.
Etter å ha prøvd maks aks i en P85 på tørr asfalt er jeg sikker på at jeg heller vil ha en standard :)
Jeg har kjørt en del biler, men aldri opplevd lignende g krefter fra 0-50. Det ble rett og slett for mye Møllers tran :)
Kan personlig ikke få nok akselerasjon :) Når kommer tuning av motoren? ;)
Hvilken motor? :P
Sitat fra: Oreo på torsdag 15. august 2013, klokken 23:52
Tror ikke det er mange som bestiller Audi S6/RS6/S8/RS8, BMW M5/M6 som bekymrer seg mye for hjulstøy.
Hjulstøyen i TMS er jo et "problem" som kommer av at bilen er så stille ellers.
Er dette et tema så ville jeg valgt 19" i utgangspunktet. Som jkirkebo sier, enkelt bare sette på et sett med 19".
Om hjulstøyen (eller uungåelig luftstøy) skulle plage meg, så får jeg heller fyre opp Kaptein Sabeltann til 11 på anlegget 8)
Hva er det vi diskuterer egentlig?
Det eksisterer vel tre forskjellige oppsett her:
Performance 85 med 19"
Performance 85 med 21" (245mm)
Performance 85 Plus (med 265mm brede 21" bakhjul)
Når det blir sammenlignet med ikke Plus pakken, blir det ikke alltid poengtert om det er med 19" eller 21" som etter min mening er ganske vesentlig.
Ps: grunnen til at det kreves 21" i Plus pakken er jo nettop det 21" gir andre/mer sportslige kjøreegenskaper (og tjene $).
Og jeg gjentar der er IKKE de 20 mm bredere 21" dekkene som er største bidraget til ekstra støy i perf + ut over en perf med 21" men foringene i hjulopphenget....
Og ja jeg er fult klar over at 19 tommer på en performance gir lavere dekkstøy en 21 tommer på samme bil eller at man sikkert får lavere dekkstøy med å sette 19 tommer på en perf + (men samme problemet med at de stivere foringene overfører mer vibrasjoner i karrosseriet) men det er altså ikke det som er poenget mitt.... og som gjør at JEG fortsatt er i tvil :-D
En P85 er en bil som ytelsesmessig er oppe å roter i samme område som en Porsche Panamera Turbo, slik som denne: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=43378630&WT.synd_type=agent
Etter min mening bør en bil med slike ressurser ha det beste understellet som kan leveres. Et understell vil alltid være et kompromiss. Tesla drar på mye vekt, riktig nok gunstig plassert, og dette krever mye av bitene som skal holde massen på under kontroll.
Jeg er villig til å leve med et noe høyere støynivå for å få en bil som ligger bedre på veien, har kortere og mer kontrollert bremsestrekk og generelt er optimalisert for effekten.
Om et er rett at P+ har to meter kortere bremselengde er det det viktigste argument for P+!
2 meter er svært mye ved en bil som allerede har kort bremselengde i std-versjonen.
Det kan bety forskjellen mellom liv og død- hvordan familiefolk kan velge dette bort pga noe økt hjulstøy og (muligens) hardere understell forstår jeg ikke.(jeg spissformulerer litt- ikke ta det personlig, Øyvind 8))
Jeg synes P+ var svært behagelig å kjøre selv på en alminnelig humpete vei.
5% av kjøpesummen for å redusere bremselengde med 2 meter er verdt det- ingen tvil ;)
går man for 60 kW er det økonomiske løftet imidlertid for høyt- det inrømmer jeg gjerne.
Sitat fra: turbolurbo på fredag 16. august 2013, klokken 08:15
Etter min mening bør en bil med slike ressurser ha det beste understellet som kan leveres.
Det kommer jo helt an på hva bilen skal brukes til? Selv Standard S85 har svært gode bremser (levert av Brembo om jeg ikke husker feil?), og er bremselengde et argument kan det godt være man bør vurdere 60kWh ettersom den veier en del mindre enn 85kWh (jeg har ikke sett sjekk av bremselengde på 60kWh).
Det er for øvrig i hovedsak sjåføren som avgjør liv/død. Skal man presse Model S helt oppmot grensene på vanlig vei er det ikke utstyret det er noe galt med, men sjåføren ;D
Jeg er rimelig sikker på at dersom Teslas standardtilbud var "+-pakken" og det kostet 60k for å få kjøpt "comfort" (altså det som i dag er vanlig) for 60 laken, så hadde dere gått mann av huse etter å kjøpe den! ;)
Sitat fra: laumb på fredag 16. august 2013, klokken 09:08
Jeg er rimelig sikker på at dersom Teslas standardtilbud var "+-pakken" og det kostet 60k for å få kjøpt "comfort" (altså det som i dag er vanlig) for 60 laken, så hadde dere gått mann av huse etter å kjøpe den! ;)
Må si jeg før første prøvekjøring var bekymret for at bilen skulle ha typisk amerikansk understell. Tok heldigvis skammelig feil :)
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 16. august 2013, klokken 09:09
Sitat fra: laumb på fredag 16. august 2013, klokken 09:08
Jeg er rimelig sikker på at dersom Teslas standardtilbud var "+-pakken" og det kostet 60k for å få kjøpt "comfort" (altså det som i dag er vanlig) for 60 laken, så hadde dere gått mann av huse etter å kjøpe den! ;)
Må si jeg før første prøvekjøring var bekymret for at bilen skulle ha typisk amerikansk understell. Tok heldigvis skammelig feil :)
Enig. Om S85/P85 (dvs ikke +) hadde vært myk og ekkel spm f. eks. en Chrysler 300M som jeg kjørte i noen uker hadde alt annet enn + vært uaktuelt for meg. Nå syns jeg dog P85 i seg selv var fast og fin nok for meg og, som flere andre her, verdisetter jeg komfort over virkelig sportslig understell. Hvorfor da ikke bare kjøpe S85? Jo, fordi jeg håper å påføre mange kompiser lett whiplash under prøvetur og dermed selge 10-talls biler for Tesla :)
Er selv 40 år eldre enn min '98 Range Rover med luftfjæring (og LPG-drift), og er vant til å flyte mykt over ujevnhetene. Jeg var derfor bekymret for at Performance+ skulle bli for stiv og ukomfortabel. Fikk prøvd den bl.a. på litt dårligere vei, over fartshumper osv., og ble positivt overrasket. Dermed ble det P+ på meg...
Største ulempene med bilen er for meg at den ikke kan fås med 4x4 og heller ikke med krok. Model X blir uaktuell pga at man ikke kan ha takstativ. Det blir spennende å lese på forumet om et par år hva Model X eiere synes om falkevingedørene etter en vinter med mye snø på taket...
Dette kan vi krangle om side opp og side ned :)
Nordmenn er jo fra før verdensmestere i å ha S-line, AMG eller M-pakke på de mest ynkelige og stakkarslig motoriserte biler (tenk A3 1.6 TDI/MB C180 CDI og BMW 316d), men om det er en bil som virkelig trenger handlingen så er det jo et powerhouse som en Tesla Model S Performance.
Jeg skjønner ikke helt denne vinklingen. Det er jo ikke sånn at bilen hverken er dårlig med eller uten +. Det er jo en personlig preferanse. Hva er viktigst for deg, komfort eller egenskaper i yttergrensene?
Til dere som kjøper med +: Jeg skjønner godt at dere syntes mindre krengning og potensialet i at + er litt hvassere er godt å kjenne på, men husk at dere kjøper ikke en banebil samme hvor mange + dere putter bak. Det er en bil på over 2 tonn. Skal du kjøre på bane så kjøp noe som veier halvparten.
Til dere som kjøper P uten +: Ikke vær bekymret for at den er ubrukelig myk. Det er jo mange som sier de knapt merker forskjellen, og har du tenkt at komfort er viktigere, så kjører du også sannsynligvis langt innenfor grensene for at du i det hele tatt trenger å vurdere +. I praksis ville du sjeldent følt forskjell med eller uten +. Det koster bare mye mer.
Til dere som kjøper S: Dere får en kjemperask bil selv om det ikke er den raskeste. De aller fleste velger ikke mellom BMW 550i eller M5, men mellom 520d og 525d. I Model S får du 550i ytelser til 520d pris. Det er bare å smile! Jeg tror de aller fleste blir mer enn fornøyd med akselerasjonen i standard S, og morrofaktoren i forhold til pris tror jeg også er høyest på denne. Jeg tror du lett smiler like mye av en S som en P, og du har spart 65 000 kroner.
Jeg mener ikke at denne diskusjonen ikke er nyttig. Det er ok å vite hva som er forskjellen på de forskjellige versjonene, men har inntrykk av at noen mener at bilen er nærmest ubrukelig i noen varianter. Vi liker alle forskjellige ting, noen mora og andre dattera, det er vel bra? Jeg tror alle har grunn til å smile bredt, de får alle en knallbil ;D
Sitat fra: OW på fredag 16. august 2013, klokken 12:20
...
Godt skrevet :) Men noe må vi jo ha å krangle om mens vi venter på bilene ;D
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 16. august 2013, klokken 09:09
Sitat fra: laumb på fredag 16. august 2013, klokken 09:08
Jeg er rimelig sikker på at dersom Teslas standardtilbud var "+-pakken" og det kostet 60k for å få kjøpt "comfort" (altså det som i dag er vanlig) for 60 laken, så hadde dere gått mann av huse etter å kjøpe den! ;)
Må si jeg før første prøvekjøring var bekymret for at bilen skulle ha typisk amerikansk understell. Tok heldigvis skammelig feil :)
Min andre +1. Yay!
+ er en oppgradering (for noen til det værre) som gir Model S P85 kjøreegenskaper som en "Supercar", ved navn McLaren MP4-12C:
(http://www.lincah.com/wp-content/uploads/2012/06/2013-McLaren-MP4-12C-Front-Angle.jpg)
Om det blir like bra, gjenstår å se.
http://www.wired.com/autopia/2012/09/tesla-model-s-performance-plus/
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/17837-Performance-Plus-(P85-)-vs-Performance-(P85)-Test-Drive-and-Review
Jeg er i alle fall glad jeg har bestilt Plus.....
Sitat fra: Cirion på fredag 16. august 2013, klokken 13:35
+ er en oppgradering (for noen til det værre) som gir Model S P85 kjøreegenskaper som en "Supercar", ved navn McLaren MP4-12C:
(http://www.lincah.com/wp-content/uploads/2012/06/2013-McLaren-MP4-12C-Front-Angle.jpg)
Om det blir like bra, gjenstår å se.
http://www.wired.com/autopia/2012/09/tesla-model-s-performance-plus/
Å nevne de to bilene i samme setning mhp kjøregenskaper blir med all repspekt å melde kun sprøyt...
Men at det er bedre plass i Model S det er like sikker som at Model S ikke hadde hengt med McLaren-MP4-12C lengre enn til første sving på Nürburgring.
Og jeg er fornøyd med å ha bestilt P85. ;D
Fikk forøvrig hyggelig mail fra Tesla i dag:
God ettermiddag!
Etter hva jeg forstår så er bilen faktisk ferdig produsert, statusoppdateringene på MyTesla er ikke helt nøyaktige, så det kan derfor være vanskelig å anslå levering basert på denne statusen. Kan love deg at en rein Performance bil er det jeg ville anbefalt da den er noe mer allsidig enn Perf Plus.
Etter hva jeg kan se herfra så blir det levering mot slutten av September, du har et oppgitt leveransevindu fra den 22. Sept til 6. Okt så da blir du kontaktet i løpet av September for å arrangere dette og fastsette dato for din leveranse,
God helg!
Indeed, God Helg!
Tror alle blir fornøyd med det de har valgt. Bilen er jo fantastisk, både med og uten plusser og perfer! God helg! 8)
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 16. august 2013, klokken 19:16
Tror alle blir fornøyd med det de har valgt. Bilen er jo fantastisk, både med og uten plusser og perfer! God helg! 8)
KUDOS 8)
Nå er det endel som har fått bilene sine, både med og uten +. Er det mulig å få noe innput? Spesielt interessant fra noen pluss eiere selvfølgelig. Har selv, etter mye tvil, bestilt pluss, men er enda ikke overbevist.
Sitat fra: Kristian på lørdag 24. august 2013, klokken 08:51
Nå er det endel som har fått bilene sine, både med og uten +. Er det mulig å få noe innput? Spesielt interessant fra noen pluss eiere selvfølgelig. Har selv, etter mye tvil, bestilt pluss, men er enda ikke overbevist.
+1
Kun henting av bil og noen korte prøveturer med lit akselerasjon. Da forsvant fort kW og nå står den og hviler og lader i garasjen med langsom 220ladning. Ligger fantastisk på veien og tar svinger (på god asfalt) vidunderlig. Noe mere hjulststøy med 21 tommer Michelen Sport når man kommer opp i hastighet enn det jeg kan huske fra den korte prøveturen med 19 tommer all year i fjor. Men samtidig noe mere stabil . Akselerasjon er som tidligere beskrevet noe som gir umiddelbar bakoversveis, men når man har opplevd det noen ggr tenker man energi og kjører mykt. Greit å vite at ressursene er der om man trenger dem. Har full pakke med 85+, tror ikke jeg hadde merket mye forskjell med "vanlig"
Jeg har fått flere hint fra bekjente i utlandet, samt skriverier om dette her & der, om at P85 er litt raskere på 0-100 enn det biler med pluss pakke er.
Noe som kanskje bl.a. denne testen av P85+ kan tilsi, her ble 0-100 km/t målt til 4,6 sek.: (Gå til 04:21 i videoen):
http://youtu.be/JUW0l7bZn1s
Tester som jeg så langt har sett hvor bilen har blitt målt til 3,9 til 4,2 sek. har alle vært gjort av P85.
Kanskje dette kunne vært testet av noen som allerede har fått leveranse av bil?
Sitat fra: HABEL på mandag 09. september 2013, klokken 14:36
Tester som jeg så langt har sett hvor bilen har blitt målt til 3,9 til 4,2 sek. har alle vært gjort av P85.
Den på 3,9 sek. (i alle fall den første, dersom flere har kommet til samme tall) var med E. Musk sin egen bil som var test-(om-)bygget til P+, med bla. bredere dekk bak. Se på det som en P+ prototype, men hvor omfattende disse ombyggingene var vet jeg ikke. Testen var dessuten med 1 fot (?) rollout, altså ikke fra stillestående.
Sitat fra: Amoss på mandag 09. september 2013, klokken 16:51
Sitat fra: HABEL på mandag 09. september 2013, klokken 14:36
Tester som jeg så langt har sett hvor bilen har blitt målt til 3,9 til 4,2 sek. har alle vært gjort av P85.
Den på 3,9 sek. (i alle fall den første, dersom flere har kommet til samme tall) var med E. Musk sin egen bil som var test-(om-)bygget til P+, med bla. bredere dekk bak. Se på det som en P+ prototype, men hvor omfattende disse ombyggingene var vet jeg ikke. Testen var dessuten med 1 fot (?) rollout, altså ikke fra stillestående.
Det er mulig at ELon's bil var den første, jeg er mer interessert i std. production cars.
Her er i alle fall to med P85, som viser 3,9 / 4,0 sek., det finnes flere. Det er riktignok 0-60 mph, som jo "kun" tilsvarer 0-96,56 km/t ;)
0-60 4.0 sek:
http://youtu.be/AOdsTuaJEfc (http://youtu.be/AOdsTuaJEfc)
0-60 3.9 sek:
http://youtu.be/uB7N39XDnHo (http://youtu.be/uB7N39XDnHo)
Derimot er de testene jeg har sett av P85+ (f.eks. den over mot Aston Martin Rapide) alle noe langsommere.
Eneste måten å få et reelt svar på om P85 med + er raskere/langsomere en en P85 er vel å teste selv... :)
Sitat fra: HABEL på mandag 09. september 2013, klokken 17:32
Det er mulig at ELon's bil var den første, jeg er mer interessert i std. production cars.
Her er i alle fall to med P85, som viser 3,9 / 4,0 sek., det finnes flere. Det er riktignok 0-60 mph, som jo "kun" tilsvarer 0-96,56 km/t ;)
0-60 4.0 sek:
...
0-60 3.9 sek:
...
Takk, hadde ikke sett disse :)
Den testen jeg viste til er denne: http://www.motortrend.com/roadtests/alternative/1208_2012_tesla_model_s_test_and_range_verification/
Det kommer der klart frem at det er Musk's egen bil de tester, men ikke at den er "P+ prototype", men det så jeg i en annen test fra samme tid, der den var spesifisert med de bredere bakdekkene. Ble i artikkelen omtalt som at den var "test-utstyrt som en kommende sport-versjon utgave av Model S" eller noe slikt. (P+ var på den tiden ett ukjent begrep).
Sitat fra: Amoss på mandag 09. september 2013, klokken 18:01
Takk, hadde ikke sett disse :)
Den testen jeg viste til er denne: http://www.motortrend.com/roadtests/alternative/1208_2012_tesla_model_s_test_and_range_verification/
Det kommer der klart frem at det er Musk's egen bil de tester, men ikke at den er "P+ prototype", men det så jeg i en annen test fra samme tid, der den var spesifisert med de bredere bakdekkene. Ble i artikkelen omtalt som at den var "test-utstyrt som en kommende sport-versjon utgave av Model, S" eller noe slikt. (P+ var på den tiden ett ukjent begrep).
Indeed.
Eneste måten å få et reelt svar på er nok å sette opp en test (på bane). Vel, for den som synes slikt er interessant... :)
De 3,9 tidene som har vært oppgitt i tester har vel vært tider med rollout?
Sitat fra: Milzit på mandag 09. september 2013, klokken 19:26
De 3,9 tidene som har vært oppgitt i tester har vel vært tider med rollout?
Ikke som jeg er bekjent. Men alle tider rundt 3,9 til 4,2 ser ut til kun å være utført med P85, dvs uten plus pakke
Sitat fra: Milzit på mandag 09. september 2013, klokken 19:26
De 3,9 tidene som har vært oppgitt i tester har vel vært tider med rollout?
Ja
Sitat fra: HABEL på mandag 09. september 2013, klokken 19:36
Sitat fra: Milzit på mandag 09. september 2013, klokken 19:26
De 3,9 tidene som har vært oppgitt i tester har vel vært tider med rollout?
Ikke som jeg er bekjent. Men alle tider rundt 3,9 til 4,2 ser ut til kun å være utført med P85, dvs uten plus pakke
Så jeg må prøve selv mener du?:-)
Sitat fra: Milzit på mandag 09. september 2013, klokken 19:39
Sitat fra: HABEL på mandag 09. september 2013, klokken 19:36
Sitat fra: Milzit på mandag 09. september 2013, klokken 19:26
De 3,9 tidene som har vært oppgitt i tester har vel vært tider med rollout?
Ikke som jeg er bekjent. Men alle tider rundt 3,9 til 4,2 ser ut til kun å være utført med P85, dvs uten plus pakke
Så jeg må prøve selv mener du?:-)
Why not? Men da må du nok låne noe a la Racelogic VBOX for å kunne få en korrekt måling! :)
Se slutten av 3.9 videoen over.
Sitat fra: HABEL på mandag 09. september 2013, klokken 19:48
Sitat fra: Milzit på mandag 09. september 2013, klokken 19:39
Sitat fra: HABEL på mandag 09. september 2013, klokken 19:36
Sitat fra: Milzit på mandag 09. september 2013, klokken 19:26
De 3,9 tidene som har vært oppgitt i tester har vel vært tider med rollout?
Ikke som jeg er bekjent. Men alle tider rundt 3,9 til 4,2 ser ut til kun å være utført med P85, dvs uten plus pakke
Så jeg må prøve selv mener du?:-)
Why not? Men da må du nok låne noe a la Racelogic VBOX for å kunne få en korrekt måling! :)
Se slutten av 3.9 videoen over.
Jeg har ikke hørt på videoen, men den sier vel ikke noe om 1 feet rollout er skrudd av på VBOXen? Jeg tror den står på default.
Jeg kommer nok ikke til å kjøpe en egen boks for dette, men hva med en iPhone app?
http://hunter.pairsite.com/gmeter/
Sitat fra: Milzit på mandag 09. september 2013, klokken 20:18
...
Jeg har ikke hørt på videoen, men den sier vel ikke noe om 1 feet rollout er skrudd av på VBOXen? Jeg tror den står på default.
Jeg kommer nok ikke til å kjøpe en egen boks for dette, men hva med en iPhone app?
http://hunter.pairsite.com/gmeter/
Det blir som å prøve å måle opp pepper til pepperkakedeigen med badevekt...
Film speedometeret med f.eks en GoPro og spill av i sakte film. Finn nøyaktig tidspunkt for start og 100 km.
Enda en positiv test for TMS:
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/21449-First-full-UK-road-test-of-Model-S-with-hi-res-page-scans?p=440634#post440634 (http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/21449-First-full-UK-road-test-of-Model-S-with-hi-res-page-scans?p=440634#post440634)
Men atter en gang viser målingene av P85+ svakere verdier enn det vi har sett på tidligere tester av P85.
Sitat fra: HABEL på lørdag 14. september 2013, klokken 17:13
Enda en positiv test for TMS:
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/21449-First-full-UK-road-test-of-Model-S-with-hi-res-page-scans?p=440634#post440634 (http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/21449-First-full-UK-road-test-of-Model-S-with-hi-res-page-scans?p=440634#post440634)
Men atter en gang viser målingene av P85+ svakere verdier enn det vi har sett på tidligere tester av P85.
Og de pressiserer at bilen hadde fungert bedre med minder felger og dekk. Ergo ordinær P85 med 19"
Sitat fra: D.O på lørdag 14. september 2013, klokken 18:17
Sitat fra: HABEL på lørdag 14. september 2013, klokken 17:13
Enda en positiv test for TMS:
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/21449-First-full-UK-road-test-of-Model-S-with-hi-res-page-scans?p=440634#post440634 (http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/21449-First-full-UK-road-test-of-Model-S-with-hi-res-page-scans?p=440634#post440634)
Men atter en gang viser målingene av P85+ svakere verdier enn det vi har sett på tidligere tester av P85.
Og de pressiserer at bilen hadde fungert bedre med minder felger og dekk. Ergo ordinær P85 med 19"
Dvs at 21'' er bare jåleri :P *dukker og løper som bare f *
21" i Norge er mer for pynt enn noe annet. Men jeg syns TMS rett og slett ikke ser pen ut med 19". Det blir som å bruke joggesko til dressen. Er dog veldig spent på 19" Cyclone, mulig de tar seg bedre ut.
Vel folkens!
Da er det såpass mange utsagn både fra folk jeg kjenner som har prøvd, samt stadig flere offisielle tester med dårligere resultater for +, som viser at en Plus er langsommere enn en P85 i akserelasjons-sammenheng.
Da anser jeg dette for avklart, inntil evt. noen på forumet her kan avkrefte dette med en logget test! ;)
Plus = Minus! 8)
Ja.. For man kjøper jo pluss fordi man tror den er kjappere 0-100.
Sitat fra: Jimpec på søndag 15. september 2013, klokken 21:33
Ja.. For man kjøper jo pluss fordi man tror den er kjappere 0-100.
Jeg tror du finner alle mulige årsaker til å kjøpe en +. 0 til 100 er en av dem, 20-120 en annen, 60-140 også.
Men for å være ærlig tror jeg at de fleste ser for seg at bilen oppfører seg litt bedre på svingete veier.
Der kjører jeg ikke mye - så prestanda veier mest i mitt tilfelle, alså valgte jeg bort +.
Forøvrig er jo Pluss bare et tilvalg som f.eks. Tech-Pakke og Hattehylle for den saks skyld...
Smak og behag er det. Mitt poeng er at diskusjonen ikke utelukkende må dreie seg om 0-100 målinger.
Jeg har kjørt begge to, og kjørt vanlig P relativt hardt. Mine preferanser er helt klart mot P+. Ikke på grunn av behov - men på grunn av ønske.
Sitat fra: Jimpec på søndag 15. september 2013, klokken 21:45
Smak og behag er det. Mitt poeng er at diskusjonen ikke utelukkende må dreie seg om 0-100 målinger.
Jeg har kjørt begge to, og kjørt vanlig P relativt hardt. Mine preferanser er helt klart mot P+. Ikke på grunn av behov - men på grunn av ønske.
Samme her, min venn! Jeg har bestilt ALT av ekstrautstyr - men ikke +. For a reason. :)
Egentlig en litt meningsløs diskusjon, men...
Her er det en P85 (uten plus) som testes mot en A8 og havner på 0-60 mph på 4,7 til 4,95.
http://www.youtube.com/watch?v=gr7a9ag5IQI
Dette viser vel at det kan være andre ting som spiller inn.
Min personlige mening er at kjørefølelsen er mye bedre i P85+, men at det kommer an litt på hvilke preferanser man har. Jeg synes at kraften i Performance-utgaven fortjener det best tenkelige understellet.
Denne testen var vel utført "i høyden" mener jeg. Hva nå det måtte bety for en elmotor.
Det blir vel litt som med radiobil. Noen går bedre enn andre med tilsynelatende likt oppsett. ;-)
Sitat fra: turbolurbo på søndag 15. september 2013, klokken 21:49
Egentlig en litt meningsløs diskusjon, men...
Her er det en P85 (uten plus) som testes mot en A8 og havner på 0-60 mph på 4,7 til 4,95.
http://www.youtube.com/watch?v=gr7a9ag5IQI
Dette viser vel at det kan være andre ting som spiller inn.
Min personlige mening er at kjørefølelsen er mye bedre i P85+, men at det kommer an litt på hvilke preferanser man har. Jeg synes at kraften i Performance-utgaven fortjener det best tenkelige understellet.
Ingen diskusjoner her på forumet er vel meningsløse? ;)
Uansett - har sett denne videoen. Det står at dette er en P85, men bilen har ingen betegnelse bak. Så for alt vi vet, kan det være en +.
Husk at de første +'ene levert i USA hadde ikke + badge heller.
Kjørefølelse er en SUBJEKTIV ting, hvis du "følte" at + var bedre, er det den du skal ha.
Jeg "følte" ikke dette. Og med ekstraprisen for + pakken, så jeg derfor ikke poenget - spesielt når det ser ut til at en std P85 til og med er raskere...
Sitat fra: HABEL på søndag 15. september 2013, klokken 21:31
Vel folkens!
Da er det såpass mange utsagn både fra folk jeg kjenner som har prøvd, samt stadig flere offisielle tester med dårligere resultater for +, som viser at en Plus er langsommere enn en P85 i akserelasjons-sammenheng.
Da anser jeg dette for avklart, inntil evt. noen på forumet her kan avkrefte dette med en logget test! ;)
Plus = Minus! 8)
Plus er for noen men ikke alle. Tror ikke vi skal prøve å konkludere med at det ene er best for alle. Det er jo derfor de fleste bilmerker tilbyr både vanlig understell og sportsunderstell. Noen liker det ene andre noe annet.
Jeg har GPS-basert måleutstyr liggende, så hvis noen stiller med biler, er dette mye enklere å måle enn å konkludere med her :D
Sitat fra: Nuvolari på søndag 15. september 2013, klokken 22:01
Sitat fra: HABEL på søndag 15. september 2013, klokken 21:31
Vel folkens!
Da er det såpass mange utsagn både fra folk jeg kjenner som har prøvd, samt stadig flere offisielle tester med dårligere resultater for +, som viser at en Plus er langsommere enn en P85 i akserelasjons-sammenheng.
Da anser jeg dette for avklart, inntil evt. noen på forumet her kan avkrefte dette med en logget test! ;)
Plus = Minus! 8)
Plus er for noen men ikke alle. Tror ikke vi skal prøve å konkludere med at det ene er best for alle. Det er jo derfor de fleste bilmerker tilbyr både vanlig understell og sportsunderstell. Noen liker det ene andre noe annet.
Det kan du kanskje si, men det er jo også sant for Parkeringsassistent, Lydstudiopakke, Vinterpakke etc. Plus er bare en "pakke" på lik linje med alt det andre.
Noen tror at dette gir et helt annet understell, det er fullstendig feil. Det er snakk om justeringer i hjulopphenget, samt oppgraderte støtdempere, foringer og stabilisatorstang. Og bredere bakdekk, samt mer vekt.
Noen vil gjerne ha denne endringen, noen ikke - av ulike årsaker. Personlig tok jeg den ikke (jeg avbestilte den faktisk, etter å ha snakket med mange, primært i Tyskland, samt flere egne prøvekjøringer), da jeg fikk mindre (akselerasjon) for (36.000) mer.
Sitat fra: turbolurbo på søndag 15. september 2013, klokken 22:05
Jeg har GPS-basert måleutstyr liggende, så hvis noen stiller med biler, er dette mye enklere å måle enn å konkludere med her :D
:) Godt forslag!
Må bare få kjerra først, og et par uker til å kjøre inn dekkene!
Vil jo tro at rekkevidden også blir redusert pga økt rullemotstand i bredere dekk på P85+.
Pluss = minus
Sitat fra: rossifan46 på mandag 16. september 2013, klokken 00:20
Vil jo tro at rekkevidden også blir redusert pga økt rullemotstand i bredere dekk på P85+.
Pluss = minus
Faktisk står det ved valg av P+ både "improved range and efficiency":
"Performance Plus
Performance Plus adds world class handling to the incredible acceleration of Model S Performance, while also improving range. After hundreds of iterations affecting every detail of the suspension, our vehicle dynamics team was able to achieve the rare outcome of improving both performance and efficiency. In addition to upgraded dampers, bushings, stabilizer bars and tires (Michelin Pilot Sport PS2), the rear tires are 20 mm wider and staggered for improved acceleration on low grip surfaces. Range improves 6 to 12 miles over regular 21" wheels"
Grubler litt på om jeg like gjerne skal gå for P+ men har sterk tvil. Skal ikke ha noen banebil og komfort i det daglige er nesten viktigere enn "handling" i svinger og ved akselerasjon. Vil ha en "firm but also soft" bil. Er det noen av dere P+ eiere som kan fortelle om hvordan bilen er f.eks. med comfort-innstilling på luftdemperene. Har IKKE behov for å merke hver ujevnhet i veien...
Finnes ikke noen komfort innstilling på demperne, kun høydejustering.
Rattet derimot kan settes til komfort...
Lov å håpe en sw upgrade, men tviler.
P+ ligger som limt på veien- men lager så mye rullestøy at den reduserer kjøregleden for meg.
Det reduserte forbruket ser jeg ingenting til- selv med svært fornuftig kjøring blir det mellom 210-220Wh/km.
Når felgene er herpet må man ut med 82K hos Tesla for ett sett nye hjul :o
Jeg tror ikke jeg hadde gått for p+ igjen..
Takk for info! Har en annen bil som ligger limt på veien så jeg tror jeg sparer de 36000,-. Nå er det jo sånn at vi sikkert må regne med å høre dekkstøy da det jo normalt er motoren som overdøver denne. Det kommer dekk fylt med skumgummi som er mer støysvake så det kan jo bare bli bedre :)
Sitat fra: Havebigfun på fredag 25. oktober 2013, klokken 08:09
P+ ligger som limt på veien- men lager så mye rullestøy at den reduserer kjøregleden for meg.
Det reduserte forbruket ser jeg ingenting til- selv med svært fornuftig kjøring blir det mellom 210-220Wh/km.
Når felgene er herpet må man ut med 82K hos Tesla for ett sett nye hjul :o
Jeg tror ikke jeg hadde gått for p+ igjen..
Ville du valgt P+ med 19 tommer hjul, om var et alternativ?
Sitat fra: Johnny på fredag 25. oktober 2013, klokken 10:10
Sitat fra: Havebigfun på fredag 25. oktober 2013, klokken 08:09
P+ ligger som limt på veien- men lager så mye rullestøy at den reduserer kjøregleden for meg.
Det reduserte forbruket ser jeg ingenting til- selv med svært fornuftig kjøring blir det mellom 210-220Wh/km.
Når felgene er herpet må man ut med 82K hos Tesla for ett sett nye hjul :o
Jeg tror ikke jeg hadde gått for p+ igjen..
Ville du valgt P+ med 19 tommer hjul, om var et alternativ?
Det var i hvert fall det jeg ønsket meg! 21" var bare et nødvendig onde for min del, ville heller hatt 20" ettermarkedsfelger og dekk i så stor bredde det er plass til...
Er det noen som vet om utseende på pluss å ikke pluss er forskjellig i forhold til hvor langt felgene bygger ut i hjulbuene? Har sett models + med 21" i virkeligheten men ikke performance uten + med 21". Å jeg har fått med meg at + leveres med bredere dekk så da slo tanken meg at den kanskje har bredere felger med et annet innpress enn performance uten pluss pakken. Jeg synes ikke det er fint hvis felgene kommer langt innom hjulbuen... Noen som vet om dette er forskjell fra + å ikke +?
Sitat fra: Sten på fredag 25. oktober 2013, klokken 13:53
Er det noen som vet om utseende på pluss å ikke pluss er forskjellig i forhold til hvor langt felgene bygger ut i hjulbuene? Har sett models + med 21" i virkeligheten men ikke performance uten + med 21". Å jeg har fått med meg at + leveres med bredere dekk så da slo tanken meg at den kanskje har bredere felger med et annet innpress enn performance uten pluss pakken. Jeg synes ikke det er fint hvis felgene kommer langt innom hjulbuen... Noen som vet om dette er forskjell fra + å ikke +?
Felgene på + er litt bredere.
Sitat fra: Johnny på fredag 25. oktober 2013, klokken 10:10
Sitat fra: Havebigfun på fredag 25. oktober 2013, klokken 08:09
P+ ligger som limt på veien- men lager så mye rullestøy at den reduserer kjøregleden for meg.
Det reduserte forbruket ser jeg ingenting til- selv med svært fornuftig kjøring blir det mellom 210-220Wh/km.
Når felgene er herpet må man ut med 82K hos Tesla for ett sett nye hjul :o
Jeg tror ikke jeg hadde gått for p+ igjen..
Ville du valgt P+ med 19 tommer hjul, om var et alternativ?
Sålangt har jeg ikke testet med 19"- etter det jeg hører fra andre tror jeg svaret er ja.
Det er åpenbart deilig med bil som har betydelige reserver når det gjelder aktiv kjøring 8)- men det er deiligere å ha stillegåendere bil enn P+er. Om 19" gir god nok bakkekontakt ville det holdt for meg.
Sitat fra: BMW850 på fredag 25. oktober 2013, klokken 08:15
Takk for info! Har en annen bil som ligger limt på veien så jeg tror jeg sparer de 36000,-. Nå er det jo sånn at vi sikkert må regne med å høre dekkstøy da det jo normalt er motoren som overdøver denne. Det kommer dekk fylt med skumgummi som er mer støysvake så det kan jo bare bli bedre :)
Slik jeg har forstått det så er den økte støyen i perf + (som jeg har bestilt) først og fremst ett resultat av de fastere foringene i hjulopphenget overfører mer vibrasjoner til karosseriet ikke egentlig at perf + dekkene støyer så mye mer. Overføringen av vibrasjoner til karosseriet gjør også at støyen blir mer følsom for underlaget, dvs stille med veldig fin asfalt men mye støy på ujevn asfalt som gir vibrasjoner. Dvs:
Model S med 19" uten perf+ gir minst hjulstøy
Model S med 21" uten perf + gir overraskende lite støy med tanke på dimensjon men støyer mer en 19"
Mpdel S med perf + der en bytter til 19" gir noe mer støy pga av de faste foringene (etter sigende mer enn standard med 21")
Model S med perf + med 21" gir en den kombinasjonen som gir mest hjulstøy kombinasjon av dekk og foringer men støyen er akseptabel for de fleste men kanskje ikke alle.
Sitat fra: Kallagtunet på lørdag 26. oktober 2013, klokken 00:25
Slik jeg har forstått det så er den økte støyen i perf + (som jeg har bestilt) først og fremst ett resultat av de fastere foringene i hjulopphenget overfører mer vibrasjoner til karosseriet ikke egentlig at perf + dekkene støyer så mye mer. Overføringen av vibrasjoner til karosseriet gjør også at støyen blir mer følsom for underlaget, dvs stille med veldig fin asfalt men mye støy på ujevn asfalt som gir vibrasjoner. Dvs:
Model S med 19" uten perf+ gir minst hjulstøy
Model S med 21" uten perf + gir overraskende lite støy med tanke på dimensjon men støyer mer en 19"
Mpdel S med perf + der en bytter til 19" gir noe mer støy pga av de faste foringene (etter sigende mer enn standard med 21")
Model S med perf + med 21" gir en den kombinasjonen som gir mest hjulstøy kombinasjon av dekk og foringer men støyen er akseptabel for de fleste men kanskje ikke alle.
Min P85+ er ihvertfall ekstremt stillegående nå som vinterdekkene har kommet på. Så etter min mening har det mest med dekkene å gjøre. Evt. at +-understellet forsterker lyden fra bråkete dekk uten at det påvirker lyden fra stillegående dekk noe særlig.
Meg plager det ikke. Klart det er hyggelig med ennå stillere bil, men jeg tar mye heller litt hjulstøy + veigrepet jeg får med gode sommerdekk og +-pakken :)
OK, forstår at P+ er "fastere i fisken" enn Performance med 21". Gjør luftdemperene at den samtidig ikke blir for hard? Ønsker ikke å kjenne hver eneste ujevnhet i veibanen. Ønsker først og fremst komfort fremfor "rallykjøring". Tenker at Performance-utgaven egentlig fortjener det beste understellet, derfor er jeg muligens villig til å strekke meg litt til ;D.
En annen ting er at dekk-kostnadene vil stige...
Sitat fra: BMW850 på lørdag 26. oktober 2013, klokken 05:00
OK, forstår at P+ er "fastere i fisken" enn Performance med 21". Gjør luftdemperene at den samtidig ikke blir for hard? Ønsker ikke å kjenne hver eneste ujevnhet i veibanen. Ønsker først og fremst komfort fremfor "rallykjøring". Tenker at Performance-utgaven egentlig fortjener det beste understellet, derfor er jeg muligens villig til å strekke meg litt til ;D.
En annen ting er at dekk-kostnadene vil stige...
P+ er fortsatt myk og fin med luftfjæring. Kjennes ikke ut som et sportsunderstell før du prøver å presse bilen.
Dekkstøy er høyere på grov asfalt, og omtrent borte ved fin ny asfalt.
Det jeg trodde var dekkstøy i høy fart og tunell støy, viste seg å være en justering av takluken, som ble gjort når jeg fikk oppgradert til dobbeltlader.
Takluken sitter litt lavere enn før, og de byttet pakning. Tunell støy er nå borte, og dekkstøy i høy fart vesentlig lavere.
Dekkstøy ble også redusert en del når jeg økte lufttrykket.
Har sittet på i demobil etter dette, og det støyer noe helt jævlig!
Er standard egentlig minus? + er jo pluss..
Jeg sier det igjen, standard er det fornuftige valget, performance + er det morsomme valget. Alle fornuftige mennesker bør velge standardversjonen, gir helt sikkert også minst verditap, både i kroner og prosent. Så får vi tullingene med Performance + kose oss med vårt ;D
Sitat fra: rossifan46 på mandag 16. september 2013, klokken 00:20
Vil jo tro at rekkevidden også blir redusert pga økt rullemotstand i bredere dekk på P85+.
Pluss = minus
Dekkfabrikat kan utgjøre større forskjell enn noen cm i bredde.
Sitat fra: Sten på fredag 25. oktober 2013, klokken 13:53
Er det noen som vet om utseende på pluss å ikke pluss er forskjellig i forhold til hvor langt felgene bygger ut i hjulbuene?
Samme innpress, så felgen din kommer 6,5mm lengre ut og dekket 10mm. Høres lite ut, men godt synlig. Standard 21" bak ser snodig ut.
Sitat fra: Kristian på lørdag 26. oktober 2013, klokken 09:01
Jeg sier det igjen, standard er det fornuftige valget, performance + er det morsomme valget. Alle fornuftige mennesker bør velge standardversjonen, gir helt sikkert også minst verditap, både i kroner og prosent. Så får vi tullingene med Performance + kose oss med vårt ;D
Uenig. P+ er det fornuftige valget. For meg handler det om sikkerhet. Den dagen livet ditt avhenger av en rask og brutal manøver på veien er en svømmete bil som må tenke seg om noen mikrosekund før den responderer det siste du vil ha. Altså er du ingen tulling ;)
Etter å ha kjørt BMW i mange år føles det veldig unaturlig å velge bort noe som gir bedre kjøreegenskaper, spesielt mtp bilens vekt og ytelser. Den trenger all hjelp den kan få.
For min del er + en nobrainer. Jeg er vant til stive sportsbiler og kjøper tesla som et bra hverdagsalternativ som er økonomisk og behagelig, men samtidig bevarer en grad av sporstlighet jeg kan leve med.
At en + gjør 0-100 noe tregere enn en ren p er ikke så overraskende. Med stivere fjæring får man en anelse mindre vektoverføring til bakhjulene på launch, noe som selvsagt koster tid fra 0.
Har kun prøvekjørt p+ hos tesla og hadde hvertfall ikke noe problem med støynivået i den bilen - men så har jeg vel også et litt annet utgangspunkt for dette enn de fleste. Er vant til biler der man sliter med å snakke sammen så Tesla har uansett et støynivå som er en drøm for meg.
Samme innpress, så felgen din kommer 6,5mm lengre ut og dekket 10mm. Høres lite ut, men godt synlig. Standard 21" bak ser snodig ut.
Da ble valget enkelt, men valget koster 36.000,-. Men det får så være, vill ha felgene helt ut i hjulbuen:)
Sitat fra: Sten på lørdag 26. oktober 2013, klokken 16:57
Da ble valget enkelt, men valget koster 36.000,-. Men det får så være, vill ha felgene helt ut i hjulbuen:)
Du kan ikke rotere dekkene på p+.
Sitat fra: erot på lørdag 26. oktober 2013, klokken 10:51
Uenig. P+ er det fornuftige valget. For meg handler det om sikkerhet. Den dagen livet ditt avhenger av en rask og brutal manøver på veien er en svømmete bil som må tenke seg om noen mikrosekund før den responderer det siste du vil ha. Altså er du ingen tulling ;)
Etter å ha kjørt BMW i mange år føles det veldig unaturlig å velge bort noe som gir bedre kjøreegenskaper, spesielt mtp bilens vekt og ytelser. Den trenger all hjelp den kan få.
Har du prøvekjørt en standard MS? Den har ikke veldig store problemer i elgtesten, for å si det sånn. Å kalle den svømmete er helt bak mål.
Det kommer an på referanserammene. Jeg har ikke kjørt den nei. Det virker kanskje tåpelig å uttale seg på grunnlag av hearsay, men det finnes utallige vitnemål fra de som har kjørt begge. Om man har erfaring med bil er de lett å gjenkjenne de få som faktisk vet hva de snakker om og danne seg et ganske presist bilde av hva forskjellene er. Mange som hyper opp Teslaens kjøreegenskaper har begrenset erfaring med høyytelsesbiler. Den seriøse delen av motorpressen er vesentlig mer nøktern.
Sitat fra: turbolurbo på søndag 15. september 2013, klokken 21:49
Egentlig en litt meningsløs diskusjon, men...
Her er det en P85 (uten plus) som testes mot en A8 og havner på 0-60 mph på 4,7 til 4,95.
http://www.youtube.com/watch?v=gr7a9ag5IQI
Dette viser vel at det kan være andre ting som spiller inn.
Min personlige mening er at kjørefølelsen er mye bedre i P85+, men at det kommer an litt på hvilke preferanser man har. Jeg synes at kraften i Performance-utgaven fortjener det best tenkelige understellet.
Synes det ser ut som batterikapasiteten står på 179 miles (278km) (sees ved 4:55). Det kan vel ha noe å si for at ytelsen ikke var på topp. Regner med at fulladet batteri gir mer futt ? ( jfr. Duracell-kaninene ;))
Sitat fra: erot på søndag 27. oktober 2013, klokken 00:24Mange som hyper opp Teslaens kjøreegenskaper har begrenset erfaring med høyytelsesbiler. Den seriøse delen av motorpressen er vesentlig mer nøktern.
Å kalle MS svømmete sånn generelt er helt bak mål. Den er mer svømmete enn en ren sportsbil, men det er jo også meningen. I forhold til noenlunde normale biler sitter den veldig bra på veien.
Sitat fra: erot på søndag 27. oktober 2013, klokken 00:24
Det virker kanskje tåpelig å uttale seg på grunnlag av hearsay, men det finnes utallige vitnemål fra de som har kjørt begge.
Jeg har testet alle versjoner flere ganger (Perf, Perf+ og standard). Standard er mer enn stiv nok for en vanlig familiebil, og ligger klistret på veien (min erfaring er med luftunderstell, har hørt mye positivt om vanlig understell også)! Jeg må pushe bilen min ganske hardt før jeg kjenner at den nærmer seg grensene. Kaller man standard svømmende har man virkelig ikke peiling.... Eller kanskje man egentlig er på jakt etter en banebil ::)
Jeg har P85+ og har kjørt P85 og S85.
Du skal nesten kjøre på bane for å merke forskjell på P vs. P+.
Mao. under normale forhold og kjøring merker du ikke noe forskjell.
Kan heller ikke si at P85+ støyer mer. (Hattehylle hjelper MYE, har en med og en uten)
P85+ er for oss idiotene :D som krysser av alt. Det blir nesten som å si at på 2 identiske musikkanlegg så er det anlegget med 2000W forsterker mye bedre enn det anlegge som har 1750W.
Ja man kan merke forskjell under "ekstreme" forhold, spesielt om man tester dem rett etter hverandre. Ellers ikke.
Uansett så blir man fornøyd så lenge man ikke har det genet i seg som sier at man må vite at man har valgt det beste og som ergrer seg grønn når det kommer en oppgradering som en selv ikke har.
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 27. oktober 2013, klokken 08:09
Sitat fra: erot på søndag 27. oktober 2013, klokken 00:24
Det virker kanskje tåpelig å uttale seg på grunnlag av hearsay, men det finnes utallige vitnemål fra de som har kjørt begge.
Jeg har testet alle versjoner flere ganger (Perf, Perf+ og standard). Standard er mer enn stiv nok for en vanlig familiebil, og ligger klistret på veien (min erfaring er med luftunderstell, har hørt mye positivt om vanlig understell også)! Jeg må pushe bilen min ganske hardt før jeg kjenner at den nærmer seg grensene. Kaller man standard svømmende har man virkelig ikke peiling.... Eller kanskje man egentlig er på jakt etter en banebil ::)
Denne diskusjonen begynner å bli temmelig meningsløs. Ulike personer vil ha ulikt syn på dette og referanserammene har som sagt mye å si. En senket Volvo 240 er også stiv nok ::) Svømmete er kanskje feil ord ift bilen i seg selv, men contiene er definitivt mer svømmete enn PS2, det har jeg prøvd på andre biler, så en del av det ligger i dekkene. Hovedankepunktet mot standard performance er tendenser til ustabilitet eller lett "virring" i noen situasjoner.
Ingenting er bedre enn at dere er fornøyd med standard P. Jeg prøvde bare å komme med en annen og legitim vinkling på fordelene med P+, nemlig at det er en sikrere bil. Dersom dere har problemer med å forstå det så betyr ikke det at man trenger å krangle om det.
https://www.youtube.com/watch?v=1vwJ-12xOfU
God test - og viser at kjøreegenskapene har litt å gå på.. Plus har nok noe for seg.. Men spørsmålet er vel om man regner Model S som en sportsbil. Den har mye av egenskapene til dem, og ett utseende som ikke står tilbake for noen :)
Anngående P vs S: Prøvekjørte P+ på Alnabru her om dagen og erfarte egentlig at med litt småvåt asfalt går det rett i hjulspinn hver gang jeg prøver å gi på skikkelig.
Glemte å sjekke men regner med at det var sommerdekk som fortsatt sto på den bilen. Så er det galt av meg å tenke at det kun er på tørre dager i sommerhalvåret man virkelig får utnyttet performance versjonen?
Sitat fra: Sjøhyene på mandag 28. oktober 2013, klokken 08:08
Anngående P vs S: Prøvekjørte P+ på Alnabru her om dagen og erfarte egentlig at med litt småvåt asfalt går det rett i hjulspinn hver gang jeg prøver å gi på skikkelig.
Glemte å sjekke men regner med at det var sommerdekk som fortsatt sto på den bilen. Så er det galt av meg å tenke at det kun er på tørre dager i sommerhalvåret man virkelig får utnyttet performance versjonen?
Er rimelig kaldt om dagen for Pilot Sport dekkene, og en P85+ har litt mer å gå på enn dekkene. Pilot Sport dekkene oppfører seg også som MC dekk, på den måten at de må ha litt varme før de begynner å gripe maks. Så det er stor forskjell å dra på i vått føre med kalde dekk og når du har kjørt bilen en stund på samme føre.
Går fint å skremme vettet at folk på demokjøring fortsatt, gjorde det senest på fredag. Kjører selv med 21" Pilot Sport, og dekkene var varme etter å ha kjørt hjem fra jobb. Der stod et par som ville sitte på en tur og ventet.
Valgte ikke + fordi jeg ikke klarer å helt få tak i fordelen med dette. Beskrivelsene fra Tesla er mildt sagt noe ullne:
"Etter hundrevis av justeringer som påvirker enhver detalj i hjulopphenget, klarte vårt utviklingsteam å forbedre både ytelse og effektivitet
"
Så kommere noe som i det minst er konkret: "...oppgraderte støtdempere, foringer og stabilisatorstang..."
Altså innebærer dette en bedre støtdemper. Trenger vel ikke det på vanlig landevei med luftfjærede dempere.
Så er det forbedrede foringer. Er ikke dette bare disse gummiringene for innfesting av stag? Kan de bli så mye bedre da? Kanskje noe hardere gummi??
Til slutt forbedret stabilisatorstang. Aldri hørt om stabilisatorstang før, men de mener vel stabibilisatorstag? ...men heller ikke denne skjønner jeg helt at kan være så veldig forskjellig og bedre enn 'orginalen' - tross alt bare et stag.
Prisen: kr. 36 000,- ...og du må kjøpe 21" felger med dekk til kr. 27 000 i tillegg. Total ekstrakost på ca 65 000,- ift ikke + og 19" felger.
Kan det være verdt det eller blir vi bøffa en smule her?
+ er stivere, uten å være i liga med type M-sport BMW understell.
Kort fortalt - vil du ha noe stivere enn standard understell så er + veien å gå, og det skal i følge eierne være en god vei å gå!
Synes du standard understell er stivt nok er + bortkastet :)
Har hatt en 'P+' lånebil noen dager mens Tesla fikset div. reklamasjoner på min 'P'. Er ikke sikker på om det var '+', eller 19" vs 21" som utgjorde forskjellen, men var glad for å få tilbake min egen bil. Betydelig mer dekkstøy i lånebilen og føltes mye stivere / hardere. Merket selvfølgelig også at '+' ble noe mer 'presis'.
Hva en tilslutt foretrekker blir til syvende og sist et personlig valg. For meg så betyr økt komfort i det daglige mer enn litt kvassere egenskaper de få gangene en har brukt for det.
En passende beskrivelse jeg fant på nettet:
SitatThe P85+ is a car with split personality: Usually, it's an ultra-efficient energy-sipper, but periodically, it's a rocket ship
Det samme kan jo trygt sies om S85 også...
Denne tråden handler vel om det samme :)
Er Plus egentlig Minus? (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8800.0.html)
Sitat fra: OleJA på lørdag 09. november 2013, klokken 22:37
[KLIPPET OVENFOR]..................For meg så betyr økt komfort i det daglige mer enn litt kvassere egenskaper de få gangene en har brukt for det.
HER er skille mellom mange av oss. For meg handler det ikke om å kjøre fra jobb og butikk, men ta bilen på svingete veier og presse den ytterligere enn hva man gjør til normalt.
Er du med andre ord en bilentusiast er + verdt pengene.
Sitat fra: Woods på søndag 10. november 2013, klokken 00:04
Sitat fra: OleJA på lørdag 09. november 2013, klokken 22:37
[KLIPPET OVENFOR]..................For meg så betyr økt komfort i det daglige mer enn litt kvassere egenskaper de få gangene en har brukt for det.
HER er skille mellom mange av oss. For meg handler det ikke om å kjøre fra jobb og butikk, men ta bilen på svingete veier og presse den ytterligere enn hva man gjør til normalt.
Er du med andre ord en bilentusiast er + verdt pengene.
Er aldeles ikke enig.
Ser på meg selv om en bilentusiast, muligens ikke på banekjøring og slikt, men jeg holder f.eks. på å bygge en bil fra femtitallet.
For meg som har S85, hadde P+ kommet på ... hm.. skal vi se.. 70.000 + 27.000 + 36.000 eller noe slikt?
130.000 kan jeg bruke til veldig mye annet snadder. Garasjen er ikke helt full enda.
Sitat fra: Tesla-man på lørdag 09. november 2013, klokken 21:23
Så er det forbedrede foringer. er ikke dette bare disse gummiringene for innfesting av stag? Kan de bli så mye bedre da? Kanskje noe hardere gummi??
Til slutt forbedret stabilisatorstang. Aldrihørt om stabilisatorstang før, men de mener vel stabibilisatorstag? ...men heller ikke denne skjønner jeg helt at kan være så veldig forskjellig og bedre enn 'orginalen' - tross alt bare et stag.
Prisen: kr. 36 000,- ...og du må kjøpe 21" felger med dekk til kr. 27 000 i tillegg. Total ekstrakost på ca 65 000,- ift ikke + og 19" felger.
Kan det være verdt det eller blir vi bøffa en smule her?
Vanligvis så er oppgradering av foringer som du sier. Hardere gummi. Det er ganske mangen av de og finnes ved alle innfestinger til bærebroer og til stabillisator stagene + ball joint foringen som fester hub'en til hjulopphenget.
Stab. stag oppgraderes vanligvis med en ett tykkere stag som naturligvis blir stivere og man opplever mindre krenging i svinger.
Men nå vet jeg ikke om + pakken innebærer sterkerer foringer eller stykkere stabstag på Tesla. Kanskje noen andre som vet?
En bils kjøreegenskaper er mer sammensatt en en foring her og et stag der. Det er et finstemt samarbeid av mange komponenter og faktorer. Det jeg prøver å si er at hva oppgaderingen innebærer av komponenter er interessant for nerden i meg, men ikke sjåføren. Den eneste fornuftige måten å finne ut om det er verdt det er å kjøre begge bilene eller snakke med noen som har gjort det og forstår seg på bilkjøring. Mange vil sikkert foretrekke uten plus. Heldigvis er vi forskjellige. Ellers kan man lese seg inn i de små nattetimer her:
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/17837-Performance-Plus-(P85-)-vs-Performance-(P85)-Test-Drive-and-Review?highlight=performance
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/15422-Performance-Plus-Package-now-available-as-option-or-retrofit?highlight=performance
Er nok en del flere tråder også som jeg ikke fant i farten.
Har P85 men droppet + da jeg har en mye billigere banebil som jeg kjører "aktivt" med. Ikke tvil om at plussen sitter bedre på veien enn standard P85, men bilen veier fortsatt 2,1 tonn, så noen banebil blir det aldri. Til det veier den minst 600 kg for mye... Men selvfølgelig hadde det vært moro å kjørt noen runder på Rudskogen eller Nürburgring for det. Noen som vet om det foreligger noen rundetider med TMS på nevnte baner?
Jeg har full forståelse at mange ikke velger denne pakken. Jeg velger + pakken av følgende grunner: hovedargumentet mitt som for de fleste bare er tull er at felgene som følger med pluss pakken er litt bredere (0,5") enn "standard 21" noe som gjør at de kommer skikkelig ut i hjulbuen. På standard kommer felgen ikke like langt ut i hjulbuen, noe som for meg ikke ser like pent ut. En slik bil skal fylle hjulbuene. Mange vil sikkert ikke se eller legge merke til det, men for meg er det en viktig detalje.
Har tidligere hatt M sport understell og veldig fornøyd med det. Synes ikke det har gått utover kjørekomforten. En Tesla er forholdsvis tung å en slik bil vil jeg ha forholdsvis stiv. Men når det er sakt så er den nok for de fleste mer enn stiv nok.
Står også i pluss pakken at etter flere tester viser det seg at man får litt større rekkevidde, men om det stemmer har jeg mine tvil om....
Det kan du ordne med en spacer og lengre hjulbolter også, men vet ikke hva Tesla synes om det.
Jeg regner med at det kommer til å gå mer bakdekk enn framdekk. Har man lik dimmensjon kan man bytte rundt. Jeg foretrekker å kjøpe 4 nye dekk av gangen.
Ufjæret vekt er et annet tema. Har sett i annen tråd på forumet at 19 hjulene veier 25 kg mindre enn 21 hjulene. Lurer på hvordan de hadde fungert med mer racing egnede dekk enn standard dekkene? Noen tester vel det etterhvert.
Ja spacere har faktisk vært i tankene:)
Sitat fra: Gæsjan på søndag 10. november 2013, klokken 01:45
Har P85 men droppet + da jeg har en mye billigere banebil som jeg kjører "aktivt" med. Ikke tvil om at plussen sitter bedre på veien enn standard P85, men bilen veier fortsatt 2,1 tonn, så noen banebil blir det aldri. Til det veier den minst 600 kg for mye... Men selvfølgelig hadde det vært moro å kjørt noen runder på Rudskogen eller Nürburgring for det. Noen som vet om det foreligger noen rundetider med TMS på nevnte baner?
Kommer nok en del rundetider på Nürburgring når Grand Turismo 6 kommer ut ;D
Sitat fra: valvolainen på søndag 10. november 2013, klokken 00:09
Sitat fra: Woods på søndag 10. november 2013, klokken 00:04
Er du med andre ord en bilentusiast er + verdt pengene.
Er aldeles ikke enig.
+1
Helt uenig i at + utelukkende er veien å gå om du er bilentusiast. Ser på meg selv som bilentusiast, men jeg synes S85 er stiv nok med luftunderstellet. Ligger som limt på veien, med vanvittige krefter. Liker veldig godt den komboen jeg har valgt, noe som selvfølgelig ikke betyr at ikke andre kan like + komboen bedre.
Noen som vet om det er mulig å få tak i pluss felgene uten å handle pluss pakken? Får ikke handle disse felgene av tesla uten å kjøpe pluss.
Sitat fra: Sten på søndag 10. november 2013, klokken 07:06
Noen som vet om det er mulig å få tak i pluss felgene uten å handle pluss pakken? Får ikke handle disse felgene av tesla uten å kjøpe pluss.
Teslaprisen for et hjulsett til plusspakken er 82k.
Det er et sett mørke som selges på finn.
Tok en titt på finn, men fant ikke noe tesla 21" originale felger der....
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 10. november 2013, klokken 06:50
Jeg synes S85 er stiv nok med luftunderstellet. Ligger som limt på veien, med vanvittige krefter. Liker veldig godt den komboen jeg har valgt, noe som selvfølgelig ikke betyr at ikke andre kan like + komboen bedre.
Det er også noen som har peiling som mener at standard fjæring er bedre for aktiv kjøring enn luft uten pluss. Standardfjæringen sies å være mindre bløt og ettergivende enn luftfjæringen.
Ellers tror jeg også at et veldig godt alternativ for bilentusiaster er å la være med å prøve å gjøre MS om til en banebil og heller kjøpe en virkelig banebil i tillegg. Eventuelt en sportsbil.
For meg er MS den bilen jeg skal kjøre langt med. Jeg vil selvsagt at den skal oppføre seg bra når jeg kjører aktivt, men dette dreier seg alltid om et kompromiss mellom komfort og veigrep. Jeg synes at Tesla har truffet veldig bra med dette kompromisset for S85 uten luft.
Sitat fra: Gæsjan på søndag 10. november 2013, klokken 02:04
Det kan du ordne med en spacer og lengre hjulbolter også, men vet ikke hva Tesla synes om det.
Jeg regner med at det kommer til å gå mer bakdekk enn framdekk. Har man lik dimmensjon kan man bytte rundt. Jeg foretrekker å kjøpe 4 nye dekk av gangen.
Ufjæret vekt er et annet tema. Har sett i annen tråd på forumet at 19 hjulene veier 25 kg mindre enn 21 hjulene. Lurer på hvordan de hadde fungert med mer racing egnede dekk enn standard dekkene? Noen tester vel det etterhvert.
Spacer er vanskelig på Tesla da det er faste bolter i navet og ikke løse bolter. Men mulig det ikke er vanskelig å bytte de ut likevel. Problemet med å fylle hjulbuen OG den høye vekten løser du enkelt med å kjøpe ettermarkedsfelger. Kjøper du kvalitetsfelger som er frest av en blokk 6061 T-6 alu vil du nesten halvere felgvekten (i alle fall godt under 2/3) og likevel ha en sterkere felg. Innpress er custom og du får på mm det du vil ha. De er dyre, men det er jammen de originale også. Da kan du i tillegg oppgradere til PSS i stedet for PS2-dekk som Tesla leverer nå. Vossen og Concavo har bare alternativer i 20 og 22", men det er en lang liste med andre alternativer som Vellano, Modulare, Niche, HRE osv.
Sitat fra: Sten på søndag 10. november 2013, klokken 12:27
Tok en titt på finn, men fant ikke noe tesla 21" originale felger der....
Det var mine, de er dessverre solgt. Forhåpentligvis finner du en annen som gjorde som meg, kjøpte pluss men vil ha andre hjul (se over... ;))