Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Tidlige elbiler: Think => Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) => Emne startet av: olehenrikfjeld på lørdag 24. november 2012, klokken 15:36
Nå håper jeg noen kan bidra med litt tips her, for nå har jeg gått tom...
Her er saken: Bilen ble satt på lading som normalt på torsdag kveld. Fredag morgen sto den på 97% med feilmelding "System failure. Service Required" og gult utropstegn.
Tok ut ladekabel og satte inn igjen. Kjølepumpa går i fire-fem sekunder og stopper. Konstant lys på ladelampe.
Prøvd dette mange ganger. Samme resultat uansett 10 eller 16A innstilling. På laderen kunne jeg lese ut følgende melding med Nikometer:
(FF) (Q) (8) (0) (2)
(0) (0) (0) (2) (0) (0)
(0) (1) (0) (0) (0); (FF)
(0) (8) (0) (2) (0) (0)
(0) (0) (2) (0) (0) (0)
(1) (0) (0) (0);
Jeg resatte meldingen. Feilen vedvarer, men meldingen kommer ikke tilbake. Nå er det bare (0) (0)..osv.
Så har jeg prøvd følgende:
- Plukket ut 12v sikring nr. 30 øverst til høyre og satt inn igjen etter noen minutter.
- Sjekket sikring på interface boks - her sitter det en tykk spiker istedet for sikring (se bilde)... På baksiden ser jeg at det har gått varmt, men det ser ut til å være lenge siden (irr på kobberet tyder på det). Uansett: det er forbindelse og jeg finner ikke noe fukt i boksen heller.
- Sjekket sikring på 12v foran på ramma. Den er intakt.
- Plukket ut 12v batteri og ladet opp. Renset poler og jording. Prøvd også nytt 12v batteri. Jeg mistenkte litt lav spenning på 12v, men den feilkilden er ihvertfall eliminert.
- Klikket fram og tilbake mellom BMS og Lader på Nikometeret (det har skapt trøbbel før, dog ikke akkurat slik som nå)
- Koblet fra Nikometer ved OBD-kontakten
- Temperatur på batteripakke når feilen oppsto: 21 grader.
- Spenning: normal.
- Ladeforløp siste uker: normal.
Er det flere sikringer jeg ikke har funnet? Andre tips? Jeg har funnet flere tråder som behandler lignende temaer, men ingen som er akkurat som dette, virker det som.
Altså for å repetere feil:
- Bil av
- Koble til ladekabel
- Hører et klikk fra interfaceboksen
- Vannpumpa starter
Etter 4-5 sekunder stopper pumpa og ladelampa lyser konstant i displayet, sammen med feilmeldingen "System Faliure. Service Required".
I have no idea what the problem could be.
But would advise you to download the latest version of the EV Manager - this last version displays errors as text.
The last version is called Think EV Manager_0.01.251.prc
and can be found here:
https://sites.google.com/site/theevmonitor/think-ev-monitor/download
Thanks for the tip. I've downloaded it.
However, since the error won't reappear, I have no way of translating the error I've allready got - except that i jotted it down. Do you think you could help me with that? The error displayed was:
(FF) (Q) (8) (0) (2)
(0) (0) (0) (2) (0) (0)
(0) (1) (0) (0) (0); (FF)
(0) (8) (0) (2) (0) (0)
(0) (0) (2) (0) (0) (0)
(1) (0) (0) (0);
I'd be very grateful If you could tell me what the car tried to tell me at this point. It might lead me on to the actual cause of the fault.
I have a very similar problem on my 2002 Think - I usually have to plug and unplug 2-5 times before charging becomes normal. Same symptoms otherwise.
I have suspected low 12V battery charge or noisy power supply -- maybe even some fault with the pump/fans, but those have been very vague suspicions.
Anybody else with ideas?
Sitat fra: olehenrikfjeld på lørdag 24. november 2012, klokken 19:02
Thanks for the tip. I've downloaded it.
However, since the error won't reappear, I have no way of translating the error I've allready got - except that i jotted it down. Do you think you could help me with that? The error displayed was:
(FF) (Q) (8) (0) (2)
(0) (0) (0) (2) (0) (0)
(0) (1) (0) (0) (0); (FF)
(0) (8) (0) (2) (0) (0)
(0) (0) (2) (0) (0) (0)
(1) (0) (0) (0);
I'd be very grateful If you could tell me what the car tried to tell me at this point. It might lead me on to the actual cause of the fault.
I think you were looking at the following permanent errors:
"Batteritemperatur feil"
"Makst fase passert 1 feil"
Somewhere here should be a description for debugging those:
http://www.elbil.no/wiki/Think:Verkstedmanualer (http://www.elbil.no/wiki/Think:Verkstedmanualer)
Thank you very much for your help.
Panic is beginning to set in here as workday monday is fast approaching and still no charge...
Er det noen som kan bidra med å forstå disse to feilmeldingene?
1) Batteritemperatur feil
Jeg har aldri observert unormal oppførsel fra temperatursensoren, og jeg synes den viser korrekt nå også. Kan jeg plugge inn en motstand og lure bilen forbi denne testen?
2) "Makst fase passert 1 feil". Jeg regner med at "makst" betyr makstid, men hva betyr egentlig denne meldingen?
Når jeg fremprovoserer feilen nå, så klarte jeg å få følgende feil fra laderen: Bit9:"8", Bit10:"8", Bit11:"2", Bit12:"2". Hvordan kan jeg finne ut hva denne feilen betyr?
BauDemo, can you help me here? New error: (0) (0) (0) (0) (0) (0) (0) (0) (8) (8) (2) (2);
Sitat fra: olehenrikfjeld på søndag 25. november 2012, klokken 14:38
BauDemo, can you help me here? New error: (0) (0) (0) (0) (0) (0) (0) (0) (8) (8) (2) (2);
Sorry, I have to decline. ;)
Last time it took me 30min to decode this manually, and what do I get in return - another request... don't you think this is rather rude of you?
Especially when I have made and provided a software that can read and interpret the errors, and it takes 5min to download the prc file I posted link to earlier, and replace the older version of the EV Manager.
I didn't know it took you 30 minutes to find out what these errors meant. I thought maybe you had a list of the errors. Please forgive my ignorance. If I appeared rude, it was certainly not my intention. I'm very thankful for all the tips and all the help I've recieved from you and everyone else on this site, and your sofware has kept my car out of a lot of trouble :)
However, I did ugrade from 01.127 to 01.251, yesterday afternoon right after you mentioned it. I was meaning to bring this up in a separate thread, but the fact that my car won't charge has kept me busy. However, here it is: I cannot see any difference in the way 127 and 251 displays error messages. As far as I can tell, they report it identically, through a dialog with each bit in brackets (12 x 2 separated by a semicolon in an OK dialog box).
The error I posted this morning was done with the 251, see picture 1 below. The original error message was done with the 127, see picture 2.
Am I missing something?
No problem.
I do not have my Think now, and can not double check.
Can you tap on the (i) in the upper right corner and take a photo of the screen?
Interesting...
I tap on the (i), and it says v227, not 127 and not 251.
I double checked just now:
- I downloaded this file: https://sites.google.com/site/theevmonitor/think-ev-monitor/download/Think%20EV%20Manager_0.01.251.prc?attredirects=0&d=1
- Put the file on the SD-card, after first removing the one that was there allready (as described in the manual under Installation/SD Card).
- Started up the application. The splash screen and (i) both say v227.
The old version was 127, and the new version should be 251, yes?
I sent you a version via email. Did you get it?
Sitat fra: olehenrikfjeld på lørdag 24. november 2012, klokken 15:36
- Sjekket sikring på interface boks - her sitter det en tykk spiker istedet for sikring (se bilde)... På baksiden ser jeg at det har gått varmt, men det ser ut til å være lenge siden (irr på kobberet tyder på det). Uansett: det er forbindelse og jeg finner ikke noe fukt i boksen heller.
Dette må du få reparert. Den brente ledningen er ikke en ledning lenger, men en elektrisk motstand, som få høyere og høyere verdi for hver dag som går.
Sitat fra: angenvilla på søndag 25. november 2012, klokken 10:37
I have a very similar problem on my 2002 Think - I usually have to plug and unplug 2-5 times before charging becomes normal. Same symptoms otherwise.
I have suspected low 12V battery charge or noisy power supply -- maybe even some fault with the pump/fans, but those have been very vague suspicions.
Anybody else with ideas?
A low 12V can give all sorts of trouble in communication. Replace the 12V battery first of all if you suspect it is more than 3 years old. Also fix all bad connections on the battery poles, ground wire on the DC/DC converter and all other ground connections you find.
OK. Så har jeg lært litt idag også :)
First things first. BauDemo: Entirely my fault. Your link to the Manager version 251 works. The reason? I Had two versions of the manager installed: One in the Palm main memory and another on the SD-card. Even though i launched the one on the SD-card (I made sure the old one was deleted first), the unit still somehow actually launched the one on the Palm, which - of course - was the old version. After deleting the version from the Palm main memory, I was able to launch version 251 correctly from the card, and the error messages are now in clear text. Thank you for your patience :)
Og så til feilmeldingen. Nå kom jeg jo straks litt videre... BMS rapporterer "insulation fault". OK. Jeg finner feilsøkingsprosedyre i manualen og begynner med å fjerne 4-veiskontakten under luka ved setet. Feilen er der fremdeles, altså er det ifølge manualen ikke feil oppe i interfaceboksen. Fillern. Det var jo der jeg håpet feilen lå...
Før jeg går videre til å fjerne strømkablene for å fortsette feilsøkingen, tar jeg en titt under bilen...
...under hele batterikassa ser jeg fuktighet. Det drypper i bakkant, og det er ikke kjølevæske som kommer ut.
Lut, formoder jeg? Da antar jeg at følgende har skjedd:
1) En av batteriene har sprukket som følge av vibrasjon eller eksplosjon, slik Electrolux har beskrevet i flere tråder.
2) BMS stopper laderen for å beskytte den (underlig nok får ikke isofeilen BMS til å stoppe bilen fra å kjøre (for jeg har jo kjørt med den).
Tror dere jeg har rett (se bilde)? Det kan vel neppe være noe annet som drypper under bilen? Den har stått innendørs nå i fire dager. Hvis det er lut burde jeg kanskje ikke ta på det?
Jeg hørte forøvrig også et smell på vei hjem en gang i forrige uke. Lyden fikk meg til å tenke at det var steinsprut mot frontruta, men kan det ha vært et batteri som eksploderte og at det var her feilen oppsto? Kan disse to lydene forveksles? I så fall har vi jo hele forklaringen...
..og jeg er uten bil...
Ned med batterikassa og fikse litt, så har du strax bil igjen...
Sitat fra: olehenrikfjeld på mandag 26. november 2012, klokken 21:39
Thank you for your patience :)
Great that you have figured the nikometer part out... sad though with the damage.
Good luck!
Sitat fra: olehenrikfjeld på mandag 26. november 2012, klokken 21:39
Hvis det er lut burde jeg kanskje ikke ta på det?
Jeg hørte forøvrig også et smell på vei hjem en gang i forrige uke. Lyden fikk meg til å tenke at det var steinsprut mot frontruta, men kan det ha vært et batteri som eksploderte og at det var her feilen oppsto? Kan disse to lydene forveksles? I så fall har vi jo hele forklaringen...
..og jeg er uten bil...
Kalilut bør du absolutt ikke ta på uten verneutstyr, og skal du ned med pakken bør du ha både isolert verktøy og vern for ansiktet. Vi bør absolutt ikke ha en alvorlig ulykke i elbilmiljøet.
Når det gjelder smellen kan jeg skrive under på at det høres godt, datra kjørte min Classic med meg 20 meter bak da den smelte av en blokk og det hørtes godt selv 20 meter bak!
Sitat fra: Lynet på tirsdag 27. november 2012, klokken 16:32
Kalilut bør du absolutt ikke ta på uten verneutstyr, og skal du ned med pakken bør du ha både isolert verktøy og vern for ansiktet. Vi bør absolutt ikke ha en alvorlig ulykke i elbilmiljøet.
Dette er den politisk korrekte advarselen.
Mer praktisk kan du faktisk smake på vesken, og kjenne etter om den er søt som kjøleveske, eller bitter som lut. Husk på å spytte ut rester etterpå.
Ellers er batteriet på Think bygget opp med så lite eksponerte ledende metal, at det er minimale farer å jobbe med dette batteriet. ;)
En ide er å lese denne:
http://www.noshit.no/doc//HMSD_Kaliumhydroksid.pdf (http://www.noshit.no/doc//HMSD_Kaliumhydroksid.pdf)
Når det gjelder å skru på batteripakken er det lurt å ha på seg et par tørre hansker når du demonterer kablene som går fra pakken og inn på bilen (i luken foran setet).
Med pakken nede fjerner du kablene mellom rekkene først. En rekke alene er under 50V og dermed ufarlig å få gjennom kroppen.
Men kortslutningsfaren er der fortsatt, det er masse energi tilgjengelig på meget kort tid som vil gi mye varme hvis polene kortsluttes. Men den faren er den samme som med gamle blybatterier....
God info. Trodde faktisk at stoffet var enda farligere.
Også godt å vite at jeg får tak i dette i nærheten av der jeg bor. Kanskje noe for Eyvind i kristiansand som har fått tynnet ut luten sin, etter feilaktig utført vannservice.
Sitat fra: El rayo på mandag 26. november 2012, klokken 16:18
Sitat fra: angenvilla på søndag 25. november 2012, klokken 10:37
I have a very similar problem on my 2002 Think - I usually have to plug and unplug 2-5 times before charging becomes normal. Same symptoms otherwise.
I have suspected low 12V battery charge or noisy power supply -- maybe even some fault with the pump/fans, but those have been very vague suspicions.
Anybody else with ideas?
A low 12V can give all sorts of trouble in communication. Replace the 12V battery first of all if you suspect it is more than 3 years old. Also fix all bad connections on the battery poles, ground wire on the DC/DC converter and all other ground connections you find.
Takker for tips!
Batteriet var det i hvert fall ikke - har byttet nå og pusset kontaktene der, og ingen bedring. I mellomtiden sluttet bilen helt å lade for noen dager siden, så nå står den :-( Ellers samme symptomer - ladelyd kommer i rundt fem sekunder før lading stopper opp, og charging fault-feilmeldingen kommer på.
Ser ellers ut som jeg måler lavere batterivolt inne i bilen (målte bilradiokablene) enn på batteripolene, ca 1V mindre når DCDC ikke slår inn.
Får prøve å finne de jordkablene nå, tar litt tid det her for en fersking...
Sent from my iPad using Tapatalk HD
Som liten oppfølging til egen post: det viste seg å være jordfeil i varmeapparatet. Apparatet er nå utkoblet, og lading virker utmerket. Neste: Finne ut om noen har et fungerende apparat til overs, eller bite i det sure eplet og betale 9-13000 for helt nytt apparat eller en webasto...
Jeg tror jeg har varmeapp liggende. Hvis ikke kan du bare plukke ifrahverandre det registeret du har og fikse jordfeilen, det består av ca 150 løse deler, jeg viser deg gjerne hvordan du får det frahverandre ;D
150 løse deler, bare å sortere dem rett det vel vært nok arbeid til å holde varmen gjennom vinteren :)
-- men alternativet hadde vært perfekt om du hadde liggende!
Sitat fra: angenvilla på søndag 03. februar 2013, klokken 20:45
Som liten oppfølging til egen post: det viste seg å være jordfeil i varmeapparatet.
Takk for oppfølging. Første gang jeg hører om dette problemet.
Jordfeil med aircondition kan også føre til ladestopp. Det er bare lurt å koble fra auxillary utstyr og til og med motorstyring fra kontaktor boks når man feilsøker laderen.
Sitat fra: El rayo på mandag 26. november 2012, klokken 16:06
Sitat fra: olehenrikfjeld på lørdag 24. november 2012, klokken 15:36
- Sjekket sikring på interface boks - her sitter det en tykk spiker istedet for sikring (se bilde)... På baksiden ser jeg at det har gått varmt, men det ser ut til å være lenge siden (irr på kobberet tyder på det). Uansett: det er forbindelse og jeg finner ikke noe fukt i boksen heller.
Dette må du få reparert. Den brente ledningen er ikke en ledning lenger, men en elektrisk motstand, som få høyere og høyere verdi for hver dag som går.
Bare en liten oppdatering og et råd til alle om å høre på gode råd :-)
Jeg valgte å ikke reparere denne brente ledningen. Idag valgte den å ryke, med det resultat at jeg måtte liste meg hjem fra jobben med halvladet bil. Ikke morsomt.
Når jeg åpnet interfaceboksen var ledningen inn på sikringen svidd av og sikringsholderen hadde mer eller mindre smuldret opp.
Velvel, nå er feilen fikset, ihvertfall... Takk for tipset, litt sånn på etterskudd, El Rayo.
Symptomet var som følger: Sett i ladekabel. Ingenting skjer. Ingen feil lagret i Nikometer, ingen feil i display. Når jeg så måler om det er gjennomgang mellom sikringen på interfaceboksen og polene i ladekontakten, ser jeg jo at det er dødt. Dette er egentlig ganske greit å vite: hvis ladelampa ikke hverken lyser eller blinker, kan det være greit å begynne feilsøkingen fra ladekontakten og nedover og ikke begynne å dille med feilmeldinger eller bekymre seg for mulig isolasjonsfeil.