Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Tesla => Lading av Tesla => Emne startet av: jlan på mandag 18. september 2023, klokken 09:57
Det irriterer meg at gressplener og kantstein blir prioritert, fremfor å forlenge plassene, slik at en kan kjøre front inn og lade på motsatt side, når ikke-Teslaer har feilparkert.
Kan være mange faktorer her, byggegodkjenning/reguleringsplan, avstand til offentlig vei osv.
Sitat fra: jlan på mandag 18. september 2023, klokken 09:57Det irriterer meg at gressplener og kantstein blir prioritert, fremfor å forlenge plassene, slik at en kan kjøre front inn og lade på motsatt side, når ikke-Teslaer har feilparkert.
Du skulle ikke solgt X-en ;)
Sitat fra: kodax på mandag 18. september 2023, klokken 23:42Du skulle ikke solgt X-en ;)
Ja, jeg savner "terrengenskapene" av og til. :) Kanskje vi kan hinte noen e-troner om å stlle seg på gresset? Her i Aurland er det jo asfalt på baksiden, så her er det greit.
https://youtu.be/4_WjeH3I8p8?
Det blir spennende å se om en kan få høyere effekt på V4 enn V3 etterhvert. Nå høres det ut som det blir ganske likt. Da er det kun gode nyheter for de som har feilplassert ladeport.
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 20. september 2023, klokken 20:22Det blir spennende å se om en kan få høyere effekt på V4 enn V3 etterhvert. Nå høres det ut som det blir ganske likt. Da er det kun gode nyheter for de som har feilplassert ladeport.
Og for oss med campingvogn, for på bildet der ser det ut som det skal gå greit å kjøre inn med fronten først og vogna hengende på bak.
Sitat fra: jkirkebo på fredag 22. september 2023, klokken 16:16Sitat fra: Counterpointer på onsdag 20. september 2023, klokken 20:22Det blir spennende å se om en kan få høyere effekt på V4 enn V3 etterhvert. Nå høres det ut som det blir ganske likt. Da er det kun gode nyheter for de som har feilplassert ladeport.
Og for oss med campingvogn, for på bildet der ser det ut som det skal gå greit å kjøre inn med fronten først og vogna hengende på bak.
Dere trenger jo hyppig lading så det er jo bra!
Finnes det en oversikt over parkeringsplanen for disse V4 laderene? Det vil jo kreves en viss disiplin hvis alle stolpene skal utnyttes.
(https://image.motor.no/256830.webp?imageId=256830&x=0.00&y=14.71&cropw=100.00&croph=76.10&width=2116&height=1208&format=webp)
Jeg antar at det blir lettere å forstå når oppmerkingen er på plass. ;-)
Artig layout. Her må det rygges/kjøres inn annenhvert.
Sitat fra: Handyman på torsdag 05. oktober 2023, klokken 11:12Artig layout. Her må det rygges/kjøres inn annenhvert.
Ja det er vel ganske vanlig på superladerne?
Fordelen her er at de får to ladepunkter på en "kabelgate", siden kablingen kommer fra taket.
Sitat fra: Ellemelle på torsdag 05. oktober 2023, klokken 17:45Sitat fra: Handyman på torsdag 05. oktober 2023, klokken 11:12Artig layout. Her må det rygges/kjøres inn annenhvert.
Ja det er vel ganske vanlig på superladerne?
Fordelen her er at de får to ladepunkter på en "kabelgate", siden kablingen kommer fra taket.
Jeg har kun set denne layouten på steder med doble gjennomkjøringsplasser, men har jeg ikke besøkt veldig mange SuC.
Sitat fra: Handyman på torsdag 05. oktober 2023, klokken 19:20Jeg har kun set denne layouten på steder med doble gjennomkjøringsplasser, men har jeg ikke besøkt veldig mange SuC.
Ja, da er det jo den nest vanligste layouten :)
Sitat fra: turfsurf på torsdag 05. oktober 2023, klokken 19:23Sitat fra: Handyman på torsdag 05. oktober 2023, klokken 19:20Jeg har kun set denne layouten på steder med doble gjennomkjøringsplasser, men har jeg ikke besøkt veldig mange SuC.
Ja, da er det jo den nest vanligste layouten :)
Seriøst? Med kun en rekke, og uten gjennomkjøring?
Kom gjerne med eksempler.
Sitat fra: Handyman på torsdag 05. oktober 2023, klokken 19:50Sitat fra: turfsurf på torsdag 05. oktober 2023, klokken 19:23Sitat fra: Handyman på torsdag 05. oktober 2023, klokken 19:20Jeg har kun set denne layouten på steder med doble gjennomkjøringsplasser, men har jeg ikke besøkt veldig mange SuC.
Ja, da er det jo den nest vanligste layouten :)
Seriøst? Med kun en rekke, og uten gjennomkjøring?
Kom gjerne med eksempler.
@Handyman, les EN gang til. Dere er egentlig enige, men du leser det motsatte av hva han skrev her... ;)
Sitat fra: RJK på torsdag 05. oktober 2023, klokken 20:02Sitat fra: Handyman på torsdag 05. oktober 2023, klokken 19:50Sitat fra: turfsurf på torsdag 05. oktober 2023, klokken 19:23Sitat fra: Handyman på torsdag 05. oktober 2023, klokken 19:20Jeg har kun set denne layouten på steder med doble gjennomkjøringsplasser, men har jeg ikke besøkt veldig mange SuC.
Ja, da er det jo den nest vanligste layouten :)
Seriøst? Med kun en rekke, og uten gjennomkjøring?
Kom gjerne med eksempler.
@Handyman, les EN gang til. Dere er egentlig enige, men du leser det motsatte av hva han skrev her... ;)
Ahaa, Tusen takk for hintet ;-)
Sitat fra: Ellemelle på torsdag 05. oktober 2023, klokken 17:45Sitat fra: Handyman på torsdag 05. oktober 2023, klokken 11:12Artig layout. Her må det rygges/kjøres inn annenhvert.
Ja det er vel ganske vanlig på superladerne?
Fordelen her er at de får to ladepunkter på en "kabelgate", siden kablingen kommer fra taket.
Har vært på mange superladere og aldri sett denne løsningen før.
Sitat fra: Handyman på torsdag 05. oktober 2023, klokken 20:17Sitat fra: RJK på torsdag 05. oktober 2023, klokken 20:02Sitat fra: Handyman på torsdag 05. oktober 2023, klokken 19:50Sitat fra: turfsurf på torsdag 05. oktober 2023, klokken 19:23Sitat fra: Handyman på torsdag 05. oktober 2023, klokken 19:20Jeg har kun set denne layouten på steder med doble gjennomkjøringsplasser, men har jeg ikke besøkt veldig mange SuC.
Ja, da er det jo den nest vanligste layouten :)
Seriøst? Med kun en rekke, og uten gjennomkjøring?
Kom gjerne med eksempler.
@Handyman, les EN gang til. Dere er egentlig enige, men du leser det motsatte av hva han skrev her... ;)
Ahaa, Tusen takk for hintet ;-)
Jepp, stemmer :)
Sitat fra: geear på torsdag 05. oktober 2023, klokken 20:45Sitat fra: Ellemelle på torsdag 05. oktober 2023, klokken 17:45Sitat fra: Handyman på torsdag 05. oktober 2023, klokken 11:12Artig layout. Her må det rygges/kjøres inn annenhvert.
Ja det er vel ganske vanlig på superladerne?
Fordelen her er at de får to ladepunkter på en "kabelgate", siden kablingen kommer fra taket.
Har vært på mange superladere og aldri sett denne løsningen før.
Joda, alle med gjennomkjøring har denne, bare to og to sett etter hverandre.
Sitat fra: geear på torsdag 05. oktober 2023, klokken 20:45Sitat fra: Ellemelle på torsdag 05. oktober 2023, klokken 17:45Sitat fra: Handyman på torsdag 05. oktober 2023, klokken 11:12Artig layout. Her må det rygges/kjøres inn annenhvert.
Ja det er vel ganske vanlig på superladerne?
Fordelen her er at de får to ladepunkter på en "kabelgate", siden kablingen kommer fra taket.
Har vært på mange superladere og aldri sett denne løsningen før.
Ullevål Stadion for eksempel.
Der kommer også kablene fra taket og dermed er det praktisk med én "kabelgate".
Sitat fra: turfsurf på torsdag 05. oktober 2023, klokken 20:48Sitat fra: geear på torsdag 05. oktober 2023, klokken 20:45Sitat fra: Ellemelle på torsdag 05. oktober 2023, klokken 17:45Sitat fra: Handyman på torsdag 05. oktober 2023, klokken 11:12Artig layout. Her må det rygges/kjøres inn annenhvert.
Ja det er vel ganske vanlig på superladerne?
Fordelen her er at de får to ladepunkter på en "kabelgate", siden kablingen kommer fra taket.
Har vært på mange superladere og aldri sett denne løsningen før.
Joda, alle med gjennomkjøring har denne, bare to og to sett etter hverandre.
Nebbenes har vel mange av disse, dog utendørs så ingen tak å gå gjennom, men sparer litt grøftegraving bl.a. ;)
(https://images.gfx.no/1000x/2397/2397087/DSC00728.jpg)
Sitat fra: RJK på torsdag 05. oktober 2023, klokken 21:01Sitat fra: turfsurf på torsdag 05. oktober 2023, klokken 20:48Sitat fra: geear på torsdag 05. oktober 2023, klokken 20:45Sitat fra: Ellemelle på torsdag 05. oktober 2023, klokken 17:45Sitat fra: Handyman på torsdag 05. oktober 2023, klokken 11:12Artig layout. Her må det rygges/kjøres inn annenhvert.
Ja det er vel ganske vanlig på superladerne?
Fordelen her er at de får to ladepunkter på en "kabelgate", siden kablingen kommer fra taket.
Har vært på mange superladere og aldri sett denne løsningen før.
Joda, alle med gjennomkjøring har denne, bare to og to sett etter hverandre.
Nebbenes har vel mange av disse, dog utendørs så ingen tak å gå gjennom, men sparer litt grøftegraving bl.a. ;)
(https://images.gfx.no/1000x/2397/2397087/DSC00728.jpg)
To rader med gjennomkjøring ikke er det samme som en rad uten gjennomkjøring. Det er to ulike layouter etter min mening.
De doble med gjennomkjøring tror jeg svær mange kjenner til.
Sitat fra: Handyman på torsdag 05. oktober 2023, klokken 21:53Sitat fra: RJK på torsdag 05. oktober 2023, klokken 21:01Sitat fra: turfsurf på torsdag 05. oktober 2023, klokken 20:48Sitat fra: geear på torsdag 05. oktober 2023, klokken 20:45Sitat fra: Ellemelle på torsdag 05. oktober 2023, klokken 17:45Sitat fra: Handyman på torsdag 05. oktober 2023, klokken 11:12Artig layout. Her må det rygges/kjøres inn annenhvert.
Ja det er vel ganske vanlig på superladerne?
Fordelen her er at de får to ladepunkter på en "kabelgate", siden kablingen kommer fra taket.
Har vært på mange superladere og aldri sett denne løsningen før.
Joda, alle med gjennomkjøring har denne, bare to og to sett etter hverandre.
Nebbenes har vel mange av disse, dog utendørs så ingen tak å gå gjennom, men sparer litt grøftegraving bl.a. ;)
(https://images.gfx.no/1000x/2397/2397087/DSC00728.jpg)
To rader med gjennomkjøring ikke er det samme som en rad uten gjennomkjøring. Det er to ulike layouter etter min mening.
De doble med gjennomkjøring tror jeg svær mange kjenner til.
Jeg visste eksempel på det @Turfsurf skrev
SitatJoda, alle med gjennomkjøring har denne, bare to og to sett etter hverandre.
Ja jeg var klar over det. Tenkte bare at bildet også passet bra til kommentaren min.
Sitat fra: Handyman på torsdag 05. oktober 2023, klokken 21:53To rader med gjennomkjøring ikke er det samme som en rad uten gjennomkjøring. Det er to ulike layouter etter min mening.
De doble med gjennomkjøring tror jeg svær mange kjenner til.
Plassering av ladestolper vs opptegnet parkering er helt likt mellom disse, så jeg vil påstå dette er varianter av samme layout. I bruk vil de være helt like.
Ellers blir det som å påsta at en ladestasjon med to rader med stolper man rygger inn til ikke har samme layout som en stasjon med en rad.
Da gir det ikke mening å snakke om layout, da vil alle stasjoner stort sett være forskjellige.
Sitat fra: turfsurf på torsdag 05. oktober 2023, klokken 20:48Sitat fra: geear på torsdag 05. oktober 2023, klokken 20:45Sitat fra: Ellemelle på torsdag 05. oktober 2023, klokken 17:45Sitat fra: Handyman på torsdag 05. oktober 2023, klokken 11:12Artig layout. Her må det rygges/kjøres inn annenhvert.
Ja det er vel ganske vanlig på superladerne?
Fordelen her er at de får to ladepunkter på en "kabelgate", siden kablingen kommer fra taket.
Har vært på mange superladere og aldri sett denne løsningen før.
Joda, alle med gjennomkjøring har denne, bare to og to sett etter hverandre.
De har ikke samme løsningen. Stolpene står likt for én rad, men man kjører normalt rett frem og tar den første. Jeg har enda til gode å rygge inn på en slik.
Sitat fra: geear på lørdag 07. oktober 2023, klokken 18:40Sitat fra: turfsurf på torsdag 05. oktober 2023, klokken 20:48Sitat fra: geear på torsdag 05. oktober 2023, klokken 20:45Sitat fra: Ellemelle på torsdag 05. oktober 2023, klokken 17:45Sitat fra: Handyman på torsdag 05. oktober 2023, klokken 11:12Artig layout. Her må det rygges/kjøres inn annenhvert.
Ja det er vel ganske vanlig på superladerne?
Fordelen her er at de får to ladepunkter på en "kabelgate", siden kablingen kommer fra taket.
Har vært på mange superladere og aldri sett denne løsningen før.
Joda, alle med gjennomkjøring har denne, bare to og to sett etter hverandre.
De har ikke samme løsningen. Stolpene står likt for én rad, men man kjører normalt rett frem og tar den første. Jeg har enda til gode å rygge inn på en slik.
Det var i så fall bare fordi det ikke var mye trafikk. Er kun den fremste ledig må du rygge inn. Synes dette bare blir kverulering. Poenget er at layouten er to stolper med bil på hver side med motsatt retning, i motsetning til å rygge inn til hver sin stolpe.
Sitat fra: turfsurf på lørdag 07. oktober 2023, klokken 19:36Sitat fra: geear på lørdag 07. oktober 2023, klokken 18:40Sitat fra: turfsurf på torsdag 05. oktober 2023, klokken 20:48Sitat fra: geear på torsdag 05. oktober 2023, klokken 20:45Sitat fra: Ellemelle på torsdag 05. oktober 2023, klokken 17:45Sitat fra: Handyman på torsdag 05. oktober 2023, klokken 11:12Artig layout. Her må det rygges/kjøres inn annenhvert.
Ja det er vel ganske vanlig på superladerne?
Fordelen her er at de får to ladepunkter på en "kabelgate", siden kablingen kommer fra taket.
Har vært på mange superladere og aldri sett denne løsningen før.
Joda, alle med gjennomkjøring har denne, bare to og to sett etter hverandre.
De har ikke samme løsningen. Stolpene står likt for én rad, men man kjører normalt rett frem og tar den første. Jeg har enda til gode å rygge inn på en slik.
Det var i så fall bare fordi det ikke var mye trafikk. Er kun den fremste ledig må du rygge inn. Synes dette bare blir kverulering. Poenget er at layouten er to stolper med bil på hver side med motsatt retning, i motsetning til å rygge inn til hver sin stolpe.
Støtter geear her. Siden jeg startet denne "tråden" så kan jeg si at poenget ikke var at det var to stolper mellom annenhver plass, men at det ikke er gjennomkjøring, og at Teslaer er tvunget rygge ut etter lading fra halvparten av båsene uansett. Det er ikke tilfellet når det er gjennomkjøring.
Det er to ulike løsninger, med noen likheter.
Sitat fra: Handyman på lørdag 07. oktober 2023, klokken 19:58Sitat fra: turfsurf på lørdag 07. oktober 2023, klokken 19:36Sitat fra: geear på lørdag 07. oktober 2023, klokken 18:40Sitat fra: turfsurf på torsdag 05. oktober 2023, klokken 20:48Sitat fra: geear på torsdag 05. oktober 2023, klokken 20:45Sitat fra: Ellemelle på torsdag 05. oktober 2023, klokken 17:45Sitat fra: Handyman på torsdag 05. oktober 2023, klokken 11:12Artig layout. Her må det rygges/kjøres inn annenhvert.
Ja det er vel ganske vanlig på superladerne?
Fordelen her er at de får to ladepunkter på en "kabelgate", siden kablingen kommer fra taket.
Har vært på mange superladere og aldri sett denne løsningen før.
Joda, alle med gjennomkjøring har denne, bare to og to sett etter hverandre.
De har ikke samme løsningen. Stolpene står likt for én rad, men man kjører normalt rett frem og tar den første. Jeg har enda til gode å rygge inn på en slik.
Det var i så fall bare fordi det ikke var mye trafikk. Er kun den fremste ledig må du rygge inn. Synes dette bare blir kverulering. Poenget er at layouten er to stolper med bil på hver side med motsatt retning, i motsetning til å rygge inn til hver sin stolpe.
Støtter geear her. Siden jeg startet denne "tråden" så kan jeg si at poenget ikke var at det var to stolper mellom annenhver plass, men at det ikke er gjennomkjøring, og at Teslaer er tvunget rygge ut etter lading fra halvparten av båsene uansett. Det er ikke tilfellet når det er gjennomkjøring.
Det er to ulike løsninger, med noen likheter.
Du skrev «artig layout». Du kan like godt ende op med å måtte rygge ut på Nebbenes o.l. også.
Sitat fra: turfsurf på lørdag 07. oktober 2023, klokken 20:02Sitat fra: Handyman på lørdag 07. oktober 2023, klokken 19:58Sitat fra: turfsurf på lørdag 07. oktober 2023, klokken 19:36Sitat fra: geear på lørdag 07. oktober 2023, klokken 18:40Sitat fra: turfsurf på torsdag 05. oktober 2023, klokken 20:48Sitat fra: geear på torsdag 05. oktober 2023, klokken 20:45Sitat fra: Ellemelle på torsdag 05. oktober 2023, klokken 17:45Sitat fra: Handyman på torsdag 05. oktober 2023, klokken 11:12Artig layout. Her må det rygges/kjøres inn annenhvert.
Ja det er vel ganske vanlig på superladerne?
Fordelen her er at de får to ladepunkter på en "kabelgate", siden kablingen kommer fra taket.
Har vært på mange superladere og aldri sett denne løsningen før.
Joda, alle med gjennomkjøring har denne, bare to og to sett etter hverandre.
De har ikke samme løsningen. Stolpene står likt for én rad, men man kjører normalt rett frem og tar den første. Jeg har enda til gode å rygge inn på en slik.
Det var i så fall bare fordi det ikke var mye trafikk. Er kun den fremste ledig må du rygge inn. Synes dette bare blir kverulering. Poenget er at layouten er to stolper med bil på hver side med motsatt retning, i motsetning til å rygge inn til hver sin stolpe.
Støtter geear her. Siden jeg startet denne "tråden" så kan jeg si at poenget ikke var at det var to stolper mellom annenhver plass, men at det ikke er gjennomkjøring, og at Teslaer er tvunget rygge ut etter lading fra halvparten av båsene uansett. Det er ikke tilfellet når det er gjennomkjøring.
Det er to ulike løsninger, med noen likheter.
Du skrev «artig layout». Du kan like godt ende op med å måtte rygge ut på Nebbenes o.l. også.
Jepp, "KAN ende opp med". Noe jeg har sluppet så langt. Med den "artige layouten" så MÅ man uansett.
I mine øyne er kverruleringen fra andre kanten, turfsurf...
Med din logikk her kan man kappe en bil i to, og jeg havner i "artig layout"-kategorien mens du tviholder på at dette er helt ordinært fordi den ene halvdelen av bilen forsatt er helt lik den samme halvdelen på alle andre biler på kloden. ;D
Tenker dette er utdebattert, vi blir ikke enige uansett. Som er helt greit
Hei gutter ✌🏼
Dere er fornuftige folk alle sammen. Dette er ingen stor sak. Jeg forstår begge synspunkter. Men det ene er åpenbart mer forståelig enn det andre 🤷🏻😎
Nye V4 har jo foreløpig også utfordringer og jeg tror den gamle dikteren fremdeles har rett «til lags åt alle kan ingen gjæra»
Sitat fra: Counterpointer på søndag 08. oktober 2023, klokken 14:25Hei gutter ✌🏼
Dere er fornuftige folk alle sammen. Dette er ingen stor sak. Jeg forstår begge synspunkter. Men det ene er åpenbart mer forståelig enn det andre 🤷🏻😎
Nye V4 har jo foreløpig også utfordringer og jeg tror den gamle dikteren fremdeles har rett «til lags åt alle kan ingen gjæra»
Nå er jeg nysgjerrig, hva slags utfordringer har nye V4, annet enn at den foreløpig bare gir 250 kW som max?
Så lenge du har ladeporten på den siden som vender inn mot laderen, eller i fronten, så funker det jo knall. Kanskje bortsett fra at kabelen er noe stiv og tung, så var det absolutt ingen problemer.
Men skal man absolutt og uansett stå på å rygge inn i luka selv om ladeporten da havner på motsatt side, så er det jo sjåføren som har "issues". Ikke laderen.
Har nå testet min bil med ladeluka i front, mot V4. Kjørte med fronten inn, glemte å teste det å rygge inn istedet, siden jeg lot guttungen øvelseskjøre. Men jeg tror ikke det er noe som helst sak, men med forbehold om at jeg om sagt ikke testet det.
Skal selvsagt få gjort det, så snart jeg har fått bilen tilbake. Lånte den ut til guttungen, eller egentlig til dama hans, som har lappen. De skulle til Hitra for å dykke etter bl.a. kamskjell og blåskjell, så satser på at "gamlefar" får litt av fangsten som takk for lånet.
De klarte forresten å kjøre forbi Ionity på Dal der jeg har avtale og grisebillig pris, og stoppet på Minnesund og den dyre Circle K'en der. Kunne fått minst 3 oppladninger på Ionity, for prisen den ene ladingen på Circle K havnet på. :(
Sitat fra: RJK på søndag 08. oktober 2023, klokken 14:58Sitat fra: Counterpointer på søndag 08. oktober 2023, klokken 14:25Hei gutter ✌🏼
Dere er fornuftige folk alle sammen. Dette er ingen stor sak. Jeg forstår begge synspunkter. Men det ene er åpenbart mer forståelig enn det andre 🤷🏻😎
Nye V4 har jo foreløpig også utfordringer og jeg tror den gamle dikteren fremdeles har rett «til lags åt alle kan ingen gjæra»
Nå er jeg nysgjerrig, hva slags utfordringer har nye V4, annet enn at den foreløpig bare gir 250 kW som max?
Har ikke vært der selv å ladet etter det åpnet, men Teslabjørn peker på noen utfordringe i hans video om V4. Gjelder mest de med feilplassert luke.
Alt ville løses med gjennomkjøringsplasser.
Forøvrig er det litt puslete å ikke ha mer effekt på V4, siden konkurrentene lenge har hatt mer 🤔
Sitat fra: Counterpointer på søndag 08. oktober 2023, klokken 16:48Sitat fra: RJK på søndag 08. oktober 2023, klokken 14:58Sitat fra: Counterpointer på søndag 08. oktober 2023, klokken 14:25Hei gutter ✌🏼
Dere er fornuftige folk alle sammen. Dette er ingen stor sak. Jeg forstår begge synspunkter. Men det ene er åpenbart mer forståelig enn det andre 🤷🏻😎
Nye V4 har jo foreløpig også utfordringer og jeg tror den gamle dikteren fremdeles har rett «til lags åt alle kan ingen gjæra»
Nå er jeg nysgjerrig, hva slags utfordringer har nye V4, annet enn at den foreløpig bare gir 250 kW som max?
Har ikke vært der selv å ladet etter det åpnet, men Teslabjørn peker på noen utfordringe i hans video om V4. Gjelder mest de med feilplassert luke.
Alt ville løses med gjennomkjøringsplasser.
Forøvrig er det litt puslete å ikke ha mer effekt på V4, siden konkurrentene lenge har hatt mer 🤔
Hadde vært kjekt om du kunne nevnt mer spesifikt hvilke type problemer som du/TB mener de har. Som sagt, parkerer man med luka på feilsiden av stolpen, så skaper man jo et problem for seg selv helt unødvendig.
Jeg stod med fronten godt inn i luka mot oppmålt strek, og kabelen var mer enn lang nok. Og siden jeg stod med fronten så langt inne, så ser jeg ikke at den korte lengden på bilen påvirker i positiv forstand. Kanskje om jeg hadde rygget inn, eller ikke kjørt så langt inn i luka.
Har man luka langt frem på den siden man står mot laderen, skal bilen være svært lang før jeg ser for meg at man kan slite. Type ID. Buzz EWB med fronten inn , må i tilfelle være en som kanskje får problemer. Kanskje noen andre svært lange biler får det samme, men hvor mange biler/biltyper er dette?
Effekten tror jeg er der, de må bare se grunn for å skru opp effekten. Er spekulasjoner om Highland og Juniper støtter høyere effekt, eller om vi må på Cybertruck for å finne biler fra Tesla som kan utnytte dette.
EDIT: Ser TB tester med ID.Buzz, men fyren stiller seg jo feil vei med den. Likevel finner han at han klarer å lade, om han ikke rygger for langt inn eller ut, og vrir bilen litt inn mot laderen.
Sitat fra: RJK på søndag 08. oktober 2023, klokken 19:12Ser TB tester med ID.Buzz, men fyren stiller seg jo feil vei med den.n.
Han står jo i den båsen som stolpen er for. Hvis han stiller seg i andre båser vil han sperre for andre, og fordelen med de lange kablene på V4 faller fort. V4 bør altså stå i enden av båsen for at alle biler skal kunne stå i "riktig" bås når de lader.
Sitat fra: Handyman på søndag 08. oktober 2023, klokken 23:00Sitat fra: RJK på søndag 08. oktober 2023, klokken 19:12Ser TB tester med ID.Buzz, men fyren stiller seg jo feil vei med den.n.
Han står jo i den båsen som stolpen er for. Hvis han stiller seg i andre båser vil han sperre for andre, og fordelen med de lange kablene på V4 faller fort. V4 bør altså stå i enden av båsen for at alle biler skal kunne stå i "riktig" bås når de lader.
Nå tror jeg du misforstår med vilje. Han skal selvsagt benytte akkurat samme luka og lader, han skal bare stå med fronten inn istedet for rumpa inn, så ladekabelen kommer på samme side som bilens ladeluke er på.
Var dette virkelig mulig å misforstå? Eller er det årsaken til kommentaren i den vedlagte videoen? Selvsagt skal man stå innenfor linjene, i rett bås og bruke rett lader til den båsen, den med ladplass-betegnelsen på siden som peker ut mot luka.
Sitat fra: RJK på søndag 08. oktober 2023, klokken 23:28Sitat fra: Handyman på søndag 08. oktober 2023, klokken 23:00Sitat fra: RJK på søndag 08. oktober 2023, klokken 19:12Ser TB tester med ID.Buzz, men fyren stiller seg jo feil vei med den.n.
Han står jo i den båsen som stolpen er for. Hvis han stiller seg i andre båser vil han sperre for andre, og fordelen med de lange kablene på V4 faller fort. V4 bør altså stå i enden av båsen for at alle biler skal kunne stå i "riktig" bås når de lader.
Nå tror jeg du misforstår med vilje. Han skal selvsagt benytte akkurat samme luka og lader, han skal bare stå med fronten inn istedet for rumpa inn, så ladekabelen kommer på samme side som bilens ladeluke er på.
Var dette virkelig mulig å misforstå? Eller er det årsaken til kommentaren i den vedlagte videoen? Selvsagt skal man stå innenfor linjene, i rett bås og bruke rett lader til den båsen, den med ladplass-betegnelsen på siden som peker ut mot luka.
Nei, det var ikke med vilje. Men jeg trodde ikke at kabelen var lang nok dersom bilen snus med fronten inn uten å kjøre over linja ved stolpen. Mulig jeg tar feil, men trodde ikke kabelen er så lang.
Sitat fra: Handyman på mandag 09. oktober 2023, klokken 08:01Sitat fra: RJK på søndag 08. oktober 2023, klokken 23:28Sitat fra: Handyman på søndag 08. oktober 2023, klokken 23:00Sitat fra: RJK på søndag 08. oktober 2023, klokken 19:12Ser TB tester med ID.Buzz, men fyren stiller seg jo feil vei med den.n.
Han står jo i den båsen som stolpen er for. Hvis han stiller seg i andre båser vil han sperre for andre, og fordelen med de lange kablene på V4 faller fort. V4 bør altså stå i enden av båsen for at alle biler skal kunne stå i "riktig" bås når de lader.
Nå tror jeg du misforstår med vilje. Han skal selvsagt benytte akkurat samme luka og lader, han skal bare stå med fronten inn istedet for rumpa inn, så ladekabelen kommer på samme side som bilens ladeluke er på.
Var dette virkelig mulig å misforstå? Eller er det årsaken til kommentaren i den vedlagte videoen? Selvsagt skal man stå innenfor linjene, i rett bås og bruke rett lader til den båsen, den med ladplass-betegnelsen på siden som peker ut mot luka.
Nei, det var ikke med vilje. Men jeg trodde ikke at kabelen var lang nok dersom bilen snus med fronten inn uten å kjøre over linja ved stolpen. Mulig jeg tar feil, men trodde ikke kabelen er så lang.
Skal ikke garantere, men tror det må lengre bil til for at det skal bli problematisk. Kabelen sitter den enden som går ut mot front av luka, mens selve "pistolen" henger inn mot luka, så det er godt med bevegelighet fremover. Men svaret får man egentlig når noen tester det ut. Synd det ikke ble gjort i videoen til TeslaBjørn!
Sitat fra: RJK på mandag 09. oktober 2023, klokken 08:18Sitat fra: Handyman på mandag 09. oktober 2023, klokken 08:01Sitat fra: RJK på søndag 08. oktober 2023, klokken 23:28Sitat fra: Handyman på søndag 08. oktober 2023, klokken 23:00Sitat fra: RJK på søndag 08. oktober 2023, klokken 19:12Ser TB tester med ID.Buzz, men fyren stiller seg jo feil vei med den.n.
Han står jo i den båsen som stolpen er for. Hvis han stiller seg i andre båser vil han sperre for andre, og fordelen med de lange kablene på V4 faller fort. V4 bør altså stå i enden av båsen for at alle biler skal kunne stå i "riktig" bås når de lader.
Nå tror jeg du misforstår med vilje. Han skal selvsagt benytte akkurat samme luka og lader, han skal bare stå med fronten inn istedet for rumpa inn, så ladekabelen kommer på samme side som bilens ladeluke er på.
Var dette virkelig mulig å misforstå? Eller er det årsaken til kommentaren i den vedlagte videoen? Selvsagt skal man stå innenfor linjene, i rett bås og bruke rett lader til den båsen, den med ladplass-betegnelsen på siden som peker ut mot luka.
Nei, det var ikke med vilje. Men jeg trodde ikke at kabelen var lang nok dersom bilen snus med fronten inn uten å kjøre over linja ved stolpen. Mulig jeg tar feil, men trodde ikke kabelen er så lang.
Skal ikke garantere, men tror det må lengre bil til for at det skal bli problematisk. Kabelen sitter den enden som går ut mot front av luka, mens selve "pistolen" henger inn mot luka, så det er godt med bevegelighet fremover. Men svaret får man egentlig når noen tester det ut. Synd det ikke ble gjort i videoen til TeslaBjørn!
Ja, det kan jo hende at det går. Enig i at han burde ha testet det, eller spesifisert det dersom det ikke var mulig.
TL;DR: Passer de nye stolpene alle Tesla-biler? Hvis ja er vel diskusjonen over? Hvis det passer andre biler er vel dette temaet bedre her https://elbilforum.no/index.php?board=48.0?
Uansett blir det som det er. Tesla leser ikke dette forumet.
Sitat fra: Mobileum på mandag 09. oktober 2023, klokken 08:36TL;DR: Passer de nye stolpene alle Tesla-biler? Hvis ja er vel diskusjonen over? Hvis det passer andre biler er vel dette temaet bedre her https://elbilforum.no/index.php?board=48.0?
Uansett blir det som det er. Tesla leser ikke dette forumet.
Tror du bør foreslå en bedre link, denne gikk bare til fellestråden for "Ladeplasser og ladekabler"
Men uansett, dette er elbilforum, og da må man kunne diskutere helt uavhengig av om Tesla leser forumet eller ikke. Dette er altså informasjonsutveksling mellom brukere av forumet. ;)
Sitat fra: turfsurf på mandag 09. oktober 2023, klokken 09:42Sitat fra: Mobileum på mandag 09. oktober 2023, klokken 08:36TL;DR: Passer de nye stolpene alle Tesla-biler? Hvis ja er vel diskusjonen over? Hvis det passer andre biler er vel dette temaet bedre her https://elbilforum.no/index.php?board=48.0?
Uansett blir det som det er. Tesla leser ikke dette forumet.
Tråden handler om superladere under bygging, Tesla-biler er sådan irrelevant for diskusjonen.
Ellers er jo diskusjonen avsporer og blitt en generell v4 diskusjon.
Enig der, så helt greit om en moderator flytter den delen av diskusjonen til en egen tråd.
Eventuelt viderefører det til en de allerede har laget men ser ut som jeg har opprettet, nemlig denne:
https://elbilforum.no/index.php?topic=65540.0 (https://elbilforum.no/index.php?topic=65540.0)
Jeg tror ikke det ville hjulpet å snu den 4,7 meter lange og 1,99m brede Buzz'n. Når en må strekke seg sånn for 2 meter, så ville den nok ikke nådd bak om den sto andre veien.
Jeg synes for øvrig dette er et eksempel på en ladestasjon hvor det IKKE er et problem for en Buzz å lade. Den kunne lett rygget oppå hvitstripen på venstre side, og gjerne en halvmeter over. Men mer nærliggende er å ha brukt en av de mange drive-through-laderne på samme ladestasjon, som vist i videoen (bildet under). Da kunne den f.eks. stått feil vei i den helt til venstre, og kjørt litt ekstra til venstre. Når en ser at en lykkes med å lade en bil med den verst tenkelige plasseringen på bilen, i forhold til V4 Supercharger, så vet en at en kan lade alle.
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 09. oktober 2023, klokken 10:39Jeg tror ikke det ville hjulpet å snu den 4,7 meter lange og 1,99m brede Buzz'n. Når en må strekke seg sånn for 2 meter, så ville den nok ikke nådd bak om den sto andre veien.
Jeg synes for øvrig dette er et eksempel på en ladestasjon hvor det IKKE er et problem for en Buzz å lade. Den kunne lett rygget oppå hvitstripen på venstre side, og gjerne en halvmeter over. Men mer nærliggende er å ha brukt en av de mange drive-through-laderne på samme ladestasjon, som vist i videoen (bildet under). Da kunne den f.eks. stått feil vei i den helt til venstre, og kjørt litt ekstra til venstre. Når en ser at en lykkes med å lade en bil med den verst tenkelige plasseringen på bilen, i forhold til V4 Supercharger, så vet en at en kan lade alle.
For å ta utgangspunktet i ditt bilde, om TB hadde brukt fremste luke til høyre, ville han egentlig måtte brukt lader nr. 2 fra høyre.
Den står allerede meteren inn i luka. Og kabelen er festet til på høyre side, altså nærmere midten av luka. Når så kabelen er målt til over 3 meter frem til pistolen, så skal altså den treffe ID. Buzzeen litt inn på karosseriet.
Altså vil det ikke være 4,7 meter til ladeluka, fra der den henger fast i ladestolpen. Vi snakker vel heller en avstand på 2,5-3 meter, der kabel ikke må "gå rundt" for å peke pistol i rertt retning.
Det er forøvrig heller ikke bare 2 meter mår bilen må stå lengre ute av luka for at ikke kabelen skal bli for kort den veien som TB stod parkert, og han må fremdeles snu pistolen tilbake mot bilen.
Forøvrig helt enig i at denne klarer seg fint, og enda bedre om han hadde stilt seg enda nærmere hvitstripa på den siden laderen står. Men der kan det jo fort være det blir dårlig plass å stå, når det står en stor bil i luka til venstre igjen.
Sitat fra: RJK på mandag 09. oktober 2023, klokken 11:01Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 09. oktober 2023, klokken 10:39Jeg tror ikke det ville hjulpet å snu den 4,7 meter lange og 1,99m brede Buzz'n. Når en må strekke seg sånn for 2 meter, så ville den nok ikke nådd bak om den sto andre veien.
Jeg synes for øvrig dette er et eksempel på en ladestasjon hvor det IKKE er et problem for en Buzz å lade. Den kunne lett rygget oppå hvitstripen på venstre side, og gjerne en halvmeter over. Men mer nærliggende er å ha brukt en av de mange drive-through-laderne på samme ladestasjon, som vist i videoen (bildet under). Da kunne den f.eks. stått feil vei i den helt til venstre, og kjørt litt ekstra til venstre. Når en ser at en lykkes med å lade en bil med den verst tenkelige plasseringen på bilen, i forhold til V4 Supercharger, så vet en at en kan lade alle.
For å ta utgangspunktet i ditt bilde, om TB hadde brukt fremste luke til høyre, ville han egentlig måtte brukt lader nr. 2 fra høyre.
Den står allerede meteren inn i luka. Og kabelen er festet til på høyre side, altså nærmere midten av luka. Når så kabelen er målt til over 3 meter frem til pistolen, så skal altså den treffe ID. Buzzeen litt inn på karosseriet.
Altså vil det ikke være 4,7 meter til ladeluka, fra der den henger fast i ladestolpen. Vi snakker vel heller en avstand på 2,5-3 meter, der kabel ikke må "gå rundt" for å peke pistol i rertt retning.
Det er forøvrig heller ikke bare 2 meter mår bilen må stå lengre ute av luka for at ikke kabelen skal bli for kort den veien som TB stod parkert, og han må fremdeles snu pistolen tilbake mot bilen.
Forøvrig helt enig i at denne klarer seg fint, og enda bedre om han hadde stilt seg enda nærmere hvitstripa på den siden laderen står. Men der kan det jo fort være det blir dårlig plass å stå, når det står en stor bil i luka til venstre igjen.
Dersom han sto med nesen andre veien (der TB sto parkert, og ikke på bildet), så ville han kunnet kjøre frem til hvitstreken mot motstående lader. Da ville nok kabelen startet gjerne 130cm inn på bilen...men så er porten helt bakerst på bilen, og han må fremdeles ha en 90 graders vinkel på ladepistolen fra kabelen for å lade, så der mister han og en del cm. Men mulig jeg tar feil, og at det ville gått.
Ville nok vært lettere å parkere på en plass hvor han kan kjøre nesen inn litt lenger, som f.eks. her, men avhengig av at det er plass selvfølgelig. På denne ladestasjonen var det vel 46 ladestolper eller noe sånt, og stor kapasitet var og erfaringen da jeg kjørte rundt i Norge i sommer med Model Y. Tesla kunne gjerne oppdatert appen sin med "anbefalte ladestasjoner" basert på "Bilmodell", evt. "tilhenger" som og tok hensyn til tilgjengelige ladere av typen "drive through"...men er jo veldig rart at VW valgte ladeluke bak til høyre når de visste at Tesla-laderne var designet for det motsatte. Litt for å tvinge dem til Ionity, som de har eierinteresser i? Det var dagens konspirasjonsteori :D
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 09. oktober 2023, klokken 12:24Sitat fra: RJK på mandag 09. oktober 2023, klokken 11:01Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 09. oktober 2023, klokken 10:39Jeg tror ikke det ville hjulpet å snu den 4,7 meter lange og 1,99m brede Buzz'n. Når en må strekke seg sånn for 2 meter, så ville den nok ikke nådd bak om den sto andre veien.
Jeg synes for øvrig dette er et eksempel på en ladestasjon hvor det IKKE er et problem for en Buzz å lade. Den kunne lett rygget oppå hvitstripen på venstre side, og gjerne en halvmeter over. Men mer nærliggende er å ha brukt en av de mange drive-through-laderne på samme ladestasjon, som vist i videoen (bildet under). Da kunne den f.eks. stått feil vei i den helt til venstre, og kjørt litt ekstra til venstre. Når en ser at en lykkes med å lade en bil med den verst tenkelige plasseringen på bilen, i forhold til V4 Supercharger, så vet en at en kan lade alle.
For å ta utgangspunktet i ditt bilde, om TB hadde brukt fremste luke til høyre, ville han egentlig måtte brukt lader nr. 2 fra høyre.
Den står allerede meteren inn i luka. Og kabelen er festet til på høyre side, altså nærmere midten av luka. Når så kabelen er målt til over 3 meter frem til pistolen, så skal altså den treffe ID. Buzzeen litt inn på karosseriet.
Altså vil det ikke være 4,7 meter til ladeluka, fra der den henger fast i ladestolpen. Vi snakker vel heller en avstand på 2,5-3 meter, der kabel ikke må "gå rundt" for å peke pistol i rertt retning.
Det er forøvrig heller ikke bare 2 meter mår bilen må stå lengre ute av luka for at ikke kabelen skal bli for kort den veien som TB stod parkert, og han må fremdeles snu pistolen tilbake mot bilen.
Forøvrig helt enig i at denne klarer seg fint, og enda bedre om han hadde stilt seg enda nærmere hvitstripa på den siden laderen står. Men der kan det jo fort være det blir dårlig plass å stå, når det står en stor bil i luka til venstre igjen.
Dersom han sto med nesen andre veien (der TB sto parkert, og ikke på bildet), så ville han kunnet kjøre frem til hvitstreken mot motstående lader. Da ville nok kabelen startet gjerne 130cm inn på bilen...men så er porten helt bakerst på bilen, og han må fremdeles ha en 90 graders vinkel på ladepistolen fra kabelen for å lade, så der mister han og en del cm. Men mulig jeg tar feil, og at det ville gått.
Ville nok vært lettere å parkere på en plass hvor han kan kjøre nesen inn litt lenger, som f.eks. her, men avhengig av at det er plass selvfølgelig. På denne ladestasjonen var det vel 46 ladestolper eller noe sånt, og stor kapasitet var og erfaringen da jeg kjørte rundt i Norge i sommer med Model Y. Tesla kunne gjerne oppdatert appen sin med "anbefalte ladestasjoner" basert på "Bilmodell", evt. "tilhenger" som og tok hensyn til tilgjengelige ladere av typen "drive through"...men er jo veldig rart at VW valgte ladeluke bak til høyre når de visste at Tesla-laderne var designet for det motsatte. Litt for å tvinge dem til Ionity, som de har eierinteresser i? Det var dagens konspirasjonsteori :D
Med mindre jeg misforstår tegninga di, så har du bare tegnet den i den andre luka enn den jeg prøvde å vise med beskrivelsen. Er det frontruta den skrå streken "inni" bilen skal vise?
I så fall kan du egentlig snu bilen for å vise hvordan jeg mente. Og som vi så da bilen ikke tom plass på ene siden, men var imellom andre ladere, så er det jo der man vil få den største utfordringen, siden man ikke har "ubegrenset" ledig plass.
For de er jo egentlig identiske de to plassene, der laderen står på den siden som rumpa til en Tesla vil være når ladeluka presenteres.
Ja, nå så jeg en "test" der kabelen faktisk var målt til 3,30 m, frem til der pistolen starter, selv om de sier bare 3 meter. Og så kommer selve pistolen i tillegg.
Står den "feil vei" for å få luka på rett side, altså om TeslaBjørn hadde snudd bilen, så får han da en 90 grader knekk, mot slik han der fikk en 180 grader knekk slik han ladet. Kabelen er såpass stiv at han "misbruker" fort en hel meter totalt av lengden. Derfor ble det så knapt med plass.
Sitat fra: RJK på mandag 09. oktober 2023, klokken 14:14Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 09. oktober 2023, klokken 12:24Sitat fra: RJK på mandag 09. oktober 2023, klokken 11:01Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 09. oktober 2023, klokken 10:39Jeg tror ikke det ville hjulpet å snu den 4,7 meter lange og 1,99m brede Buzz'n. Når en må strekke seg sånn for 2 meter, så ville den nok ikke nådd bak om den sto andre veien.
Jeg synes for øvrig dette er et eksempel på en ladestasjon hvor det IKKE er et problem for en Buzz å lade. Den kunne lett rygget oppå hvitstripen på venstre side, og gjerne en halvmeter over. Men mer nærliggende er å ha brukt en av de mange drive-through-laderne på samme ladestasjon, som vist i videoen (bildet under). Da kunne den f.eks. stått feil vei i den helt til venstre, og kjørt litt ekstra til venstre. Når en ser at en lykkes med å lade en bil med den verst tenkelige plasseringen på bilen, i forhold til V4 Supercharger, så vet en at en kan lade alle.
For å ta utgangspunktet i ditt bilde, om TB hadde brukt fremste luke til høyre, ville han egentlig måtte brukt lader nr. 2 fra høyre.
Den står allerede meteren inn i luka. Og kabelen er festet til på høyre side, altså nærmere midten av luka. Når så kabelen er målt til over 3 meter frem til pistolen, så skal altså den treffe ID. Buzzeen litt inn på karosseriet.
Altså vil det ikke være 4,7 meter til ladeluka, fra der den henger fast i ladestolpen. Vi snakker vel heller en avstand på 2,5-3 meter, der kabel ikke må "gå rundt" for å peke pistol i rertt retning.
Det er forøvrig heller ikke bare 2 meter mår bilen må stå lengre ute av luka for at ikke kabelen skal bli for kort den veien som TB stod parkert, og han må fremdeles snu pistolen tilbake mot bilen.
Forøvrig helt enig i at denne klarer seg fint, og enda bedre om han hadde stilt seg enda nærmere hvitstripa på den siden laderen står. Men der kan det jo fort være det blir dårlig plass å stå, når det står en stor bil i luka til venstre igjen.
Dersom han sto med nesen andre veien (der TB sto parkert, og ikke på bildet), så ville han kunnet kjøre frem til hvitstreken mot motstående lader. Da ville nok kabelen startet gjerne 130cm inn på bilen...men så er porten helt bakerst på bilen, og han må fremdeles ha en 90 graders vinkel på ladepistolen fra kabelen for å lade, så der mister han og en del cm. Men mulig jeg tar feil, og at det ville gått.
Ville nok vært lettere å parkere på en plass hvor han kan kjøre nesen inn litt lenger, som f.eks. her, men avhengig av at det er plass selvfølgelig. På denne ladestasjonen var det vel 46 ladestolper eller noe sånt, og stor kapasitet var og erfaringen da jeg kjørte rundt i Norge i sommer med Model Y. Tesla kunne gjerne oppdatert appen sin med "anbefalte ladestasjoner" basert på "Bilmodell", evt. "tilhenger" som og tok hensyn til tilgjengelige ladere av typen "drive through"...men er jo veldig rart at VW valgte ladeluke bak til høyre når de visste at Tesla-laderne var designet for det motsatte. Litt for å tvinge dem til Ionity, som de har eierinteresser i? Det var dagens konspirasjonsteori :D
Med mindre jeg misforstår tegninga di, så har du bare tegnet den i den andre luka enn den jeg prøvde å vise med beskrivelsen. Er det frontruta den skrå streken "inni" bilen skal vise?
I så fall kan du egentlig snu bilen for å vise hvordan jeg mente. Og som vi så da bilen ikke tom plass på ene siden, men var imellom andre ladere, så er det jo der man vil få den største utfordringen, siden man ikke har "ubegrenset" ledig plass.
For de er jo egentlig identiske de to plassene, der laderen står på den siden som rumpa til en Tesla vil være når ladeluka presenteres.
Ja, nå så jeg en "test" der kabelen faktisk var målt til 3,30 m, frem til der pistolen starter, selv om de sier bare 3 meter. Og så kommer selve pistolen i tillegg.
Står den "feil vei" for å få luka på rett side, altså om TeslaBjørn hadde snudd bilen, så får han da en 90 grader knekk, mot slik han der fikk en 180 grader knekk slik han ladet. Kabelen er såpass stiv at han "misbruker" fort en hel meter totalt av lengden. Derfor ble det så knapt med plass.
Ja, du har forstått rett, nesen er mot venstre - altså motsatt av hvordan en Tesla ville stått. Forskjellen mellom en "Drive Through" og en "ikke-drive-through" er at du kan jukse med nesen i en "drive-through". Så derfor er plassene HELT forskjellige. Derfor mener jeg at han kan velge å stå å lade i en "drive through" slik at nesen kan stikke 87 cm ut av der bakenden på en Tesla normalt ville stått / en hvit strek ville markert. Dette gjør at Buzz med letthet kan plugge i laderen, og alle er fornøyd.
Nå har ikke jeg lest alle innleggene her, så det har sikkert vært nevnt, men denne V4 løsningen fra Nederland virker da mye lurere??
(https://www.elbil24.no/images/78773931.jpg?imageId=78773931&width=980&height=559&compression=80)
Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 13. oktober 2023, klokken 10:48Nå har ikke jeg lest alle innleggene her, så det har sikkert vært nevnt, men denne V4 løsningen fra Nederland virker da mye lurere??
(https://www.elbil24.no/images/78773931.jpg?imageId=78773931&width=980&height=559&compression=80)
Er vel ingen perfekte løsninger, uten veldig lang kabel som da blir tykk, tung og lite fleksibel og derved vanskelig å manøvrere. Som igjen kan føre til litt kluss, ikke minst for hvordan den skal "oppbevares" når laderen ikke er i bruk.
Er jo flere ladere med den utformingen fra andre ladeselskaper, der kabelen blir liggende på bakken, gjerne litt ut i ladeluka, fordi "ingen" gidder å legge den tilbake slik at den ikke er til hinder på en eller annen måte.
Enten kommer den i veien for bilene, eller for personen som skal "manøvrere" seg selv og kabelen ved lading. Kanskje begge deler på en gang. Har vært nok av steder man føler man står i et slangebol når man skal koble seg til.
De som har ladeluka i front, eller ved framskjerm på en av sidene, vil fremdeles måtte snu bilen "face in", slik som var sagt at TB burde gjort i videoen jeg la frem, der han tester lading med ID. Buzz på V4 ved Gardermoen.
Men for akkurat den modellen over, ville han uproblematisk kunne ladet akkurat den bilen ved å rygge inn.
Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 13. oktober 2023, klokken 10:48Nå har ikke jeg lest alle innleggene her, så det har sikkert vært nevnt, men denne V4 løsningen fra Nederland virker da mye lurere??
(https://www.elbil24.no/images/78773931.jpg?imageId=78773931&width=980&height=559&compression=80)
Denne layouten (planløsningen) tror jeg er den som passer de aller fleste bilmodeller, hvis de enkelt skal kunne plassere seg inni båsen og lade fra tilhørende stolpe.
«Gardermoenløsning» gir Teslaer (og biler med ladeport samme sted) fordel med at det blir kort vei med kabel. Lader i midten vil gi alle like lang vei. Ulempen med «Gardermoenløsning» er at da ender det opp med at folk velger kabel som er nærmest og dermed tar noen feil som skaper dårlig utnyttelse og irritasjon. Med lader i midten er det «umulig» å ta feil. Skulle gjerne visst hva Tesla selv har vurdert dette
Vi får se om dette blir standarden eller unntaket når flere V4 stasjoner blir klare
Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 13. oktober 2023, klokken 10:48Nå har ikke jeg lest alle innleggene her, så det har sikkert vært nevnt, men denne V4 løsningen fra Nederland virker da mye lurere??
Ulempen med disse er at de ikke funker for biler med henger. Det er og større muligheter for parkeringsskader fra nabobilene.
Sitat fra: turfsurf på søndag 15. oktober 2023, klokken 13:33Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 13. oktober 2023, klokken 10:48Nå har ikke jeg lest alle innleggene her, så det har sikkert vært nevnt, men denne V4 løsningen fra Nederland virker da mye lurere??
Ulempen med disse er at de ikke funker for biler med henger. Det er og større muligheter for parkeringsskader fra nabobilene.
Gjennomkjøringsplasser er det beste spør du meg, uavhengig om en har henger.
Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 13. oktober 2023, klokken 15:43«Gardermoenløsning» gir Teslaer (og biler med ladeport samme sted) fordel med at det blir kort vei med kabel. Lader i midten vil gi alle like lang vei. Ulempen med «Gardermoenløsning» er at da ender det opp med at folk velger kabel som er nærmest og dermed tar noen feil som skaper dårlig utnyttelse og irritasjon. Med lader i midten er det «umulig» å ta feil. Skulle gjerne visst hva Tesla selv har vurdert dette
Vi får se om dette blir standarden eller unntaket når flere V4 stasjoner blir klare
Min teori er at Tesla med V4 på «Gardermoenløsningen» ønsker å løse problemet med biler som står utenfor oppmerket område. TV2s Broom hadde en god illustrasjon av dette problemet nylig med bilde av to e-tron som opptar fire parkeringsluker fordi de må parkere på skrå pga. korte ladekabler. Mulig at Tesla anser parking over flere luker som ett større problem enn hvilken side bilene lader på, hvem vet..
https://www.tv2.no/broom/na-kan-det-bli-slutt-pa-dette-problemet/16139278/
Sitat fra: vinterdekk på torsdag 19. oktober 2023, klokken 23:19Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 13. oktober 2023, klokken 15:43«Gardermoenløsning» gir Teslaer (og biler med ladeport samme sted) fordel med at det blir kort vei med kabel. Lader i midten vil gi alle like lang vei. Ulempen med «Gardermoenløsning» er at da ender det opp med at folk velger kabel som er nærmest og dermed tar noen feil som skaper dårlig utnyttelse og irritasjon. Med lader i midten er det «umulig» å ta feil. Skulle gjerne visst hva Tesla selv har vurdert dette
Vi får se om dette blir standarden eller unntaket når flere V4 stasjoner blir klare
Min teori er at Tesla med V4 på «Gardermoenløsningen» ønsker å løse problemet med biler som står utenfor oppmerket område. TV2s Broom hadde en god illustrasjon av dette problemet nylig med bilde av to e-tron som opptar fire parkeringsluker fordi de må parkere på skrå pga. korte ladekabler. Mulig at Tesla anser parking over flere luker som ett større problem enn hvilken side bilene lader på, hvem vet..
https://www.tv2.no/broom/na-kan-det-bli-slutt-pa-dette-problemet/16139278/
Men siden V4 har så lange kabler løses dette automatisk. At man kan lade med tilhenger flere steder enn der det er dedikerte plasser er eneste argumentet jeg finner for denne løsningen
Sitat fra: Magnus Hansen på onsdag 25. oktober 2023, klokken 08:59Men siden V4 har så lange kabler løses dette automatisk. At man kan lade med tilhenger flere steder enn der det er dedikerte plasser er eneste argumentet jeg finner for denne løsningen
Det er jo også en fordel å slippe å rygge inn på plassene mellom biler som lader. Typisk for biler som står og lader er jo at det plutselig spretter ut barn, hunder osv.