Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Utforming av Teslas ladeparker. Bygger de problemer eller løsninger?

Startet av jlan, mandag 18. september 2023, klokken 09:57

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 09. oktober 2023, klokken 10:39Jeg tror ikke det ville hjulpet å snu den 4,7 meter lange og 1,99m brede Buzz'n. Når en må strekke seg sånn for 2 meter, så ville den nok ikke nådd bak om den sto andre veien.
Jeg synes for øvrig dette er et eksempel på en ladestasjon hvor det IKKE er et problem for en Buzz å lade. Den kunne lett rygget oppå hvitstripen på venstre side, og gjerne en halvmeter over. Men mer nærliggende er å ha brukt en av de mange drive-through-laderne på samme ladestasjon, som vist i videoen (bildet under). Da kunne den f.eks. stått feil vei i den helt til venstre, og kjørt litt ekstra til venstre. Når en ser at en lykkes med å lade en bil med den verst tenkelige plasseringen på bilen, i forhold til V4 Supercharger, så vet en at en kan lade alle.
For å ta utgangspunktet i ditt bilde, om TB hadde brukt fremste luke til høyre, ville han egentlig måtte brukt lader nr. 2 fra høyre.

Den står allerede meteren inn i luka. Og kabelen er festet til på høyre side, altså nærmere midten av luka. Når så kabelen er målt til over 3 meter frem til pistolen, så skal altså den treffe ID. Buzzeen litt inn på karosseriet.

Altså vil det ikke være 4,7 meter til ladeluka, fra der den henger fast i ladestolpen. Vi snakker vel heller en avstand på 2,5-3 meter, der kabel ikke må "gå rundt" for å peke pistol i rertt retning.

Det er forøvrig heller ikke bare 2 meter mår bilen må stå lengre ute av luka for at ikke kabelen skal bli for kort den veien som TB stod parkert, og han må fremdeles snu pistolen tilbake mot bilen.

Forøvrig helt enig i at denne klarer seg fint, og enda bedre om han hadde stilt seg enda nærmere hvitstripa på den siden laderen står. Men der kan det jo fort være det blir dårlig plass å stå, når det står en stor bil i luka til venstre igjen.

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Sitat fra: RJK på mandag 09. oktober 2023, klokken 11:01
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 09. oktober 2023, klokken 10:39Jeg tror ikke det ville hjulpet å snu den 4,7 meter lange og 1,99m brede Buzz'n. Når en må strekke seg sånn for 2 meter, så ville den nok ikke nådd bak om den sto andre veien.
Jeg synes for øvrig dette er et eksempel på en ladestasjon hvor det IKKE er et problem for en Buzz å lade. Den kunne lett rygget oppå hvitstripen på venstre side, og gjerne en halvmeter over. Men mer nærliggende er å ha brukt en av de mange drive-through-laderne på samme ladestasjon, som vist i videoen (bildet under). Da kunne den f.eks. stått feil vei i den helt til venstre, og kjørt litt ekstra til venstre. Når en ser at en lykkes med å lade en bil med den verst tenkelige plasseringen på bilen, i forhold til V4 Supercharger, så vet en at en kan lade alle.
For å ta utgangspunktet i ditt bilde, om TB hadde brukt fremste luke til høyre, ville han egentlig måtte brukt lader nr. 2 fra høyre.

Den står allerede meteren inn i luka. Og kabelen er festet til på høyre side, altså nærmere midten av luka. Når så kabelen er målt til over 3 meter frem til pistolen, så skal altså den treffe ID. Buzzeen litt inn på karosseriet.

Altså vil det ikke være 4,7 meter til ladeluka, fra der den henger fast i ladestolpen. Vi snakker vel heller en avstand på 2,5-3 meter, der kabel ikke må "gå rundt" for å peke pistol i rertt retning.

Det er forøvrig heller ikke bare 2 meter mår bilen må stå lengre ute av luka for at ikke kabelen skal bli for kort den veien som TB stod parkert, og han må fremdeles snu pistolen tilbake mot bilen.

Forøvrig helt enig i at denne klarer seg fint, og enda bedre om han hadde stilt seg enda nærmere hvitstripa på den siden laderen står. Men der kan det jo fort være det blir dårlig plass å stå, når det står en stor bil i luka til venstre igjen.



Dersom han sto med nesen andre veien (der TB sto parkert, og ikke på bildet), så ville han kunnet kjøre frem til hvitstreken mot motstående lader. Da ville nok kabelen startet gjerne 130cm inn på bilen...men så er porten helt bakerst på bilen, og han må fremdeles ha en 90 graders vinkel på ladepistolen fra kabelen for å lade, så der mister han og en del cm. Men mulig jeg tar feil, og at det ville gått.

Ville nok vært lettere å parkere på en plass hvor han kan kjøre nesen inn litt lenger, som f.eks. her, men avhengig av at det er plass selvfølgelig. På denne ladestasjonen var det vel 46 ladestolper eller noe sånt, og stor kapasitet var og erfaringen da jeg kjørte rundt i Norge i sommer med Model Y. Tesla kunne gjerne oppdatert appen sin med "anbefalte ladestasjoner" basert på "Bilmodell", evt. "tilhenger" som og tok hensyn til tilgjengelige ladere av typen "drive through"...men er jo veldig rart at VW valgte ladeluke bak til høyre når de visste at Tesla-laderne var designet for det motsatte. Litt for å tvinge dem til Ionity, som de har eierinteresser i? Det var dagens konspirasjonsteori :D
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 09. oktober 2023, klokken 12:24
Sitat fra: RJK på mandag 09. oktober 2023, klokken 11:01
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 09. oktober 2023, klokken 10:39Jeg tror ikke det ville hjulpet å snu den 4,7 meter lange og 1,99m brede Buzz'n. Når en må strekke seg sånn for 2 meter, så ville den nok ikke nådd bak om den sto andre veien.
Jeg synes for øvrig dette er et eksempel på en ladestasjon hvor det IKKE er et problem for en Buzz å lade. Den kunne lett rygget oppå hvitstripen på venstre side, og gjerne en halvmeter over. Men mer nærliggende er å ha brukt en av de mange drive-through-laderne på samme ladestasjon, som vist i videoen (bildet under). Da kunne den f.eks. stått feil vei i den helt til venstre, og kjørt litt ekstra til venstre. Når en ser at en lykkes med å lade en bil med den verst tenkelige plasseringen på bilen, i forhold til V4 Supercharger, så vet en at en kan lade alle.
For å ta utgangspunktet i ditt bilde, om TB hadde brukt fremste luke til høyre, ville han egentlig måtte brukt lader nr. 2 fra høyre.

Den står allerede meteren inn i luka. Og kabelen er festet til på høyre side, altså nærmere midten av luka. Når så kabelen er målt til over 3 meter frem til pistolen, så skal altså den treffe ID. Buzzeen litt inn på karosseriet.

Altså vil det ikke være 4,7 meter til ladeluka, fra der den henger fast i ladestolpen. Vi snakker vel heller en avstand på 2,5-3 meter, der kabel ikke må "gå rundt" for å peke pistol i rertt retning.

Det er forøvrig heller ikke bare 2 meter mår bilen må stå lengre ute av luka for at ikke kabelen skal bli for kort den veien som TB stod parkert, og han må fremdeles snu pistolen tilbake mot bilen.

Forøvrig helt enig i at denne klarer seg fint, og enda bedre om han hadde stilt seg enda nærmere hvitstripa på den siden laderen står. Men der kan det jo fort være det blir dårlig plass å stå, når det står en stor bil i luka til venstre igjen.



Dersom han sto med nesen andre veien (der TB sto parkert, og ikke på bildet), så ville han kunnet kjøre frem til hvitstreken mot motstående lader. Da ville nok kabelen startet gjerne 130cm inn på bilen...men så er porten helt bakerst på bilen, og han må fremdeles ha en 90 graders vinkel på ladepistolen fra kabelen for å lade, så der mister han og en del cm. Men mulig jeg tar feil, og at det ville gått.

Ville nok vært lettere å parkere på en plass hvor han kan kjøre nesen inn litt lenger, som f.eks. her, men avhengig av at det er plass selvfølgelig. På denne ladestasjonen var det vel 46 ladestolper eller noe sånt, og stor kapasitet var og erfaringen da jeg kjørte rundt i Norge i sommer med Model Y. Tesla kunne gjerne oppdatert appen sin med "anbefalte ladestasjoner" basert på "Bilmodell", evt. "tilhenger" som og tok hensyn til tilgjengelige ladere av typen "drive through"...men er jo veldig rart at VW valgte ladeluke bak til høyre når de visste at Tesla-laderne var designet for det motsatte. Litt for å tvinge dem til Ionity, som de har eierinteresser i? Det var dagens konspirasjonsteori :D
Med mindre jeg misforstår tegninga di, så har du bare tegnet den i den andre luka enn den jeg prøvde å vise med beskrivelsen. Er det frontruta den skrå streken "inni" bilen skal vise?

I så fall kan du egentlig snu bilen for å vise hvordan jeg mente. Og som vi så da bilen ikke tom plass på ene siden, men var imellom andre ladere, så er det jo der man vil få den største utfordringen, siden man ikke har "ubegrenset" ledig plass.

For de er jo egentlig identiske de to plassene, der laderen står på den siden som rumpa til en Tesla vil være når ladeluka presenteres.

Ja, nå så jeg en "test" der kabelen faktisk var målt til 3,30 m, frem til der pistolen starter, selv om de sier bare 3 meter. Og så kommer selve pistolen i tillegg.

Står den "feil vei" for å få luka på rett side, altså om TeslaBjørn hadde snudd bilen, så får han da en 90 grader knekk, mot slik han der fikk en 180 grader knekk slik han ladet. Kabelen er såpass stiv at han "misbruker" fort en hel meter totalt av lengden. Derfor ble det så knapt med plass.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Sitat fra: RJK på mandag 09. oktober 2023, klokken 14:14
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 09. oktober 2023, klokken 12:24
Sitat fra: RJK på mandag 09. oktober 2023, klokken 11:01
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 09. oktober 2023, klokken 10:39Jeg tror ikke det ville hjulpet å snu den 4,7 meter lange og 1,99m brede Buzz'n. Når en må strekke seg sånn for 2 meter, så ville den nok ikke nådd bak om den sto andre veien.
Jeg synes for øvrig dette er et eksempel på en ladestasjon hvor det IKKE er et problem for en Buzz å lade. Den kunne lett rygget oppå hvitstripen på venstre side, og gjerne en halvmeter over. Men mer nærliggende er å ha brukt en av de mange drive-through-laderne på samme ladestasjon, som vist i videoen (bildet under). Da kunne den f.eks. stått feil vei i den helt til venstre, og kjørt litt ekstra til venstre. Når en ser at en lykkes med å lade en bil med den verst tenkelige plasseringen på bilen, i forhold til V4 Supercharger, så vet en at en kan lade alle.
For å ta utgangspunktet i ditt bilde, om TB hadde brukt fremste luke til høyre, ville han egentlig måtte brukt lader nr. 2 fra høyre.

Den står allerede meteren inn i luka. Og kabelen er festet til på høyre side, altså nærmere midten av luka. Når så kabelen er målt til over 3 meter frem til pistolen, så skal altså den treffe ID. Buzzeen litt inn på karosseriet.

Altså vil det ikke være 4,7 meter til ladeluka, fra der den henger fast i ladestolpen. Vi snakker vel heller en avstand på 2,5-3 meter, der kabel ikke må "gå rundt" for å peke pistol i rertt retning.

Det er forøvrig heller ikke bare 2 meter mår bilen må stå lengre ute av luka for at ikke kabelen skal bli for kort den veien som TB stod parkert, og han må fremdeles snu pistolen tilbake mot bilen.

Forøvrig helt enig i at denne klarer seg fint, og enda bedre om han hadde stilt seg enda nærmere hvitstripa på den siden laderen står. Men der kan det jo fort være det blir dårlig plass å stå, når det står en stor bil i luka til venstre igjen.



Dersom han sto med nesen andre veien (der TB sto parkert, og ikke på bildet), så ville han kunnet kjøre frem til hvitstreken mot motstående lader. Da ville nok kabelen startet gjerne 130cm inn på bilen...men så er porten helt bakerst på bilen, og han må fremdeles ha en 90 graders vinkel på ladepistolen fra kabelen for å lade, så der mister han og en del cm. Men mulig jeg tar feil, og at det ville gått.

Ville nok vært lettere å parkere på en plass hvor han kan kjøre nesen inn litt lenger, som f.eks. her, men avhengig av at det er plass selvfølgelig. På denne ladestasjonen var det vel 46 ladestolper eller noe sånt, og stor kapasitet var og erfaringen da jeg kjørte rundt i Norge i sommer med Model Y. Tesla kunne gjerne oppdatert appen sin med "anbefalte ladestasjoner" basert på "Bilmodell", evt. "tilhenger" som og tok hensyn til tilgjengelige ladere av typen "drive through"...men er jo veldig rart at VW valgte ladeluke bak til høyre når de visste at Tesla-laderne var designet for det motsatte. Litt for å tvinge dem til Ionity, som de har eierinteresser i? Det var dagens konspirasjonsteori :D
Med mindre jeg misforstår tegninga di, så har du bare tegnet den i den andre luka enn den jeg prøvde å vise med beskrivelsen. Er det frontruta den skrå streken "inni" bilen skal vise?

I så fall kan du egentlig snu bilen for å vise hvordan jeg mente. Og som vi så da bilen ikke tom plass på ene siden, men var imellom andre ladere, så er det jo der man vil få den største utfordringen, siden man ikke har "ubegrenset" ledig plass.

For de er jo egentlig identiske de to plassene, der laderen står på den siden som rumpa til en Tesla vil være når ladeluka presenteres.

Ja, nå så jeg en "test" der kabelen faktisk var målt til 3,30 m, frem til der pistolen starter, selv om de sier bare 3 meter. Og så kommer selve pistolen i tillegg.

Står den "feil vei" for å få luka på rett side, altså om TeslaBjørn hadde snudd bilen, så får han da en 90 grader knekk, mot slik han der fikk en 180 grader knekk slik han ladet. Kabelen er såpass stiv at han "misbruker" fort en hel meter totalt av lengden. Derfor ble det så knapt med plass.

Ja, du har forstått rett, nesen er mot venstre - altså motsatt av hvordan en Tesla ville stått. Forskjellen mellom en "Drive Through" og en "ikke-drive-through" er at du kan jukse med nesen i en "drive-through". Så derfor er plassene HELT forskjellige. Derfor mener jeg at han kan velge å stå å lade i en "drive through" slik at nesen kan stikke 87 cm ut av der bakenden på en Tesla normalt ville stått / en hvit strek ville markert. Dette gjør at Buzz med letthet kan plugge i laderen, og alle er fornøyd.
Tesla Model Y                         2021-

Magnus Hansen

Nå har ikke jeg lest alle innleggene her, så det har sikkert vært nevnt, men denne V4 løsningen fra Nederland virker da mye lurere??


RJK

Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 13. oktober 2023, klokken 10:48Nå har ikke jeg lest alle innleggene her, så det har sikkert vært nevnt, men denne V4 løsningen fra Nederland virker da mye lurere??


Er vel ingen perfekte løsninger, uten veldig lang kabel som da blir tykk, tung og lite fleksibel og derved vanskelig å manøvrere. Som igjen kan føre til litt kluss, ikke minst for hvordan den skal "oppbevares" når laderen ikke er i bruk.

Er jo flere ladere med den utformingen fra andre ladeselskaper, der kabelen blir liggende på bakken, gjerne litt ut i ladeluka, fordi "ingen" gidder å legge den tilbake slik at den ikke er til hinder på en eller annen måte.

Enten kommer den i veien for bilene, eller for personen som skal "manøvrere" seg selv og kabelen ved lading. Kanskje begge deler på en gang. Har vært nok av steder man føler man står i et slangebol når man skal koble seg til.

De som har ladeluka i front, eller ved framskjerm på en av sidene, vil fremdeles måtte snu bilen "face in", slik som var sagt at TB burde gjort i videoen jeg la frem, der han tester lading med ID. Buzz på V4 ved Gardermoen.

Men for akkurat den modellen over, ville han uproblematisk kunne ladet akkurat den bilen ved å rygge inn.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Handyman

Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 13. oktober 2023, klokken 10:48Nå har ikke jeg lest alle innleggene her, så det har sikkert vært nevnt, men denne V4 løsningen fra Nederland virker da mye lurere??


Denne layouten (planløsningen) tror jeg er den som passer de aller fleste bilmodeller, hvis de enkelt skal kunne plassere seg inni båsen og lade fra tilhørende stolpe.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Magnus Hansen

#52
«Gardermoenløsning» gir Teslaer (og biler med ladeport samme sted) fordel med at det blir kort vei med kabel. Lader i midten vil gi alle like lang vei. Ulempen med «Gardermoenløsning» er at da ender det opp med at folk velger kabel som er nærmest og dermed tar noen feil som skaper dårlig utnyttelse og irritasjon. Med lader i midten er det «umulig» å ta feil. Skulle gjerne visst hva Tesla selv har vurdert dette

Vi får se om dette blir standarden eller unntaket når flere V4 stasjoner blir klare

turfsurf

Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 13. oktober 2023, klokken 10:48Nå har ikke jeg lest alle innleggene her, så det har sikkert vært nevnt, men denne V4 løsningen fra Nederland virker da mye lurere??

Ulempen med disse er at de ikke funker for biler med henger. Det er og større muligheter for parkeringsskader fra nabobilene.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på søndag 15. oktober 2023, klokken 13:33
Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 13. oktober 2023, klokken 10:48Nå har ikke jeg lest alle innleggene her, så det har sikkert vært nevnt, men denne V4 løsningen fra Nederland virker da mye lurere??

Ulempen med disse er at de ikke funker for biler med henger. Det er og større muligheter for parkeringsskader fra nabobilene.
Gjennomkjøringsplasser er det beste spør du meg, uavhengig om en har henger.

vinterdekk

Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 13. oktober 2023, klokken 15:43«Gardermoenløsning» gir Teslaer (og biler med ladeport samme sted) fordel med at det blir kort vei med kabel. Lader i midten vil gi alle like lang vei. Ulempen med «Gardermoenløsning» er at da ender det opp med at folk velger kabel som er nærmest og dermed tar noen feil som skaper dårlig utnyttelse og irritasjon. Med lader i midten er det «umulig» å ta feil. Skulle gjerne visst hva Tesla selv har vurdert dette

Vi får se om dette blir standarden eller unntaket når flere V4 stasjoner blir klare


Min teori er at Tesla med V4 på «Gardermoenløsningen» ønsker å løse problemet med biler som står utenfor oppmerket område. TV2s Broom hadde en god illustrasjon av dette problemet nylig med bilde av to e-tron som opptar fire parkeringsluker fordi de må parkere på skrå pga. korte ladekabler. Mulig at Tesla anser parking over flere luker som ett større problem enn hvilken side bilene lader på, hvem vet..

https://www.tv2.no/broom/na-kan-det-bli-slutt-pa-dette-problemet/16139278/
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Magnus Hansen

Sitat fra: vinterdekk på torsdag 19. oktober 2023, klokken 23:19
Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 13. oktober 2023, klokken 15:43«Gardermoenløsning» gir Teslaer (og biler med ladeport samme sted) fordel med at det blir kort vei med kabel. Lader i midten vil gi alle like lang vei. Ulempen med «Gardermoenløsning» er at da ender det opp med at folk velger kabel som er nærmest og dermed tar noen feil som skaper dårlig utnyttelse og irritasjon. Med lader i midten er det «umulig» å ta feil. Skulle gjerne visst hva Tesla selv har vurdert dette

Vi får se om dette blir standarden eller unntaket når flere V4 stasjoner blir klare


Min teori er at Tesla med V4 på «Gardermoenløsningen» ønsker å løse problemet med biler som står utenfor oppmerket område. TV2s Broom hadde en god illustrasjon av dette problemet nylig med bilde av to e-tron som opptar fire parkeringsluker fordi de må parkere på skrå pga. korte ladekabler. Mulig at Tesla anser parking over flere luker som ett større problem enn hvilken side bilene lader på, hvem vet..

https://www.tv2.no/broom/na-kan-det-bli-slutt-pa-dette-problemet/16139278/


Men siden V4 har så lange kabler løses dette automatisk. At man kan lade med tilhenger flere steder enn der det er dedikerte plasser er eneste argumentet jeg finner for denne løsningen

jlan

Sitat fra: Magnus Hansen på onsdag 25. oktober 2023, klokken 08:59Men siden V4 har så lange kabler løses dette automatisk. At man kan lade med tilhenger flere steder enn der det er dedikerte plasser er eneste argumentet jeg finner for denne løsningen
Det er jo også en fordel å slippe å rygge inn på plassene mellom biler som lader. Typisk for biler som står og lader er jo at det plutselig spretter ut barn, hunder osv.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA