Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Bilmerker => Tesla => Model Y => Emne startet av: Otkristo på man 23. jan 2023, kl. 15:10

Tittel: Pris på service
Skrevet av: Otkristoman 23. jan 2023, kl. 15:10
Som dere vet så er det ingen krav til årlig/regelmessig service på Model Y, men de har anbefalt vedlikeholdservice.
https://www.tesla.com/no_no/support/vehicle-maintenance
Her er  prisliste pr. januar 2023:
Tittel: Sv: Pris på service
Skrevet av: heihoman 23. jan 2023, kl. 16:04
Utrolig lave priser kontra mye annet jeg har eid. :)
Tittel: Sv: Pris på service
Skrevet av: ToWalkOrDriveman 23. jan 2023, kl. 18:07
Sitat fra: Otkristo på man 23. jan 2023, kl. 15:10
Som dere vet så er det ingen krav til årlig/regelmessig service på Model Y, men de har anbefalt vedlikeholdservice.
https://www.tesla.com/no_no/support/vehicle-maintenance
Her er  prisliste pr. januar 2023:

Så hvis en gjør 1. punktet, så er alle de andre inkludert (utenom hjulstilling)?
Tittel: Sv: Pris på service
Skrevet av: heihoman 23. jan 2023, kl. 18:32
Sitat fra: ToWalkOrDrive på man 23. jan 2023, kl. 18:07
Sitat fra: Otkristo på man 23. jan 2023, kl. 15:10
Som dere vet så er det ingen krav til årlig/regelmessig service på Model Y, men de har anbefalt vedlikeholdservice.
https://www.tesla.com/no_no/support/vehicle-maintenance
Her er  prisliste pr. januar 2023:

Så hvis en gjør 1. punktet, så er alle de andre inkludert (utenom hjulstilling)?

Alt unntatt kontroll av bremsevæske, sånn jeg tolker det.
Tittel: Sv: Pris på service
Skrevet av: kaistianman 23. jan 2023, kl. 20:36
Man kan sparer ei hel krone på å ta det enkeltvis 1134 + 660 + 585 = 2379
Kontroll av bremsevæske gjøres også som en del av EU-kontrollen så ingen vits å betale for en egen kontroll av det.
Tittel: Sv: Pris på service
Skrevet av: snakkesaligman 23. jan 2023, kl. 22:34
Sitat fra: kaistian på man 23. jan 2023, kl. 20:36
Man kan sparer ei hel krone på å ta det enkeltvis 1134 + 660 + 585 = 2379
Kontroll av bremsevæske gjøres også som en del av EU-kontrollen så ingen vits å betale for en egen kontroll av det.

Kjipt å kjøre med dårlig bremsevæske helt til neste EU- kontroll da
Tittel: Sv: Pris på service
Skrevet av: Kim-man 23. jan 2023, kl. 22:40
Er dette priser med moms?
Tittel: Sv: Pris på service
Skrevet av: Otkristoman 23. jan 2023, kl. 22:44
Sitat fra: Kim- på man 23. jan 2023, kl. 22:40
Er dette priser med moms?
Ja
Tittel: Sv: Pris på service
Skrevet av: kaistianman 23. jan 2023, kl. 22:54
Sitat fra: snakkesalig på man 23. jan 2023, kl. 22:34
Sitat fra: kaistian på man 23. jan 2023, kl. 20:36
Man kan sparer ei hel krone på å ta det enkeltvis 1134 + 660 + 585 = 2379
Kontroll av bremsevæske gjøres også som en del av EU-kontrollen så ingen vits å betale for en egen kontroll av det.

Kjipt å kjøre med dårlig bremsevæske helt til neste EU- kontroll da
Bremsevæska vi har i dag er så god at den ikke vil forringe seg mye på de 4 første årene at den trengs å skiftes. Etter det er det EU kontroll hvert 2 år, og Teslas anbefaling er å sjekke bremsevæska hvert 2 år. Så nei ser ikke problemet.

Men så klart, driver du å kjøre på bane hver helg så vil du nok måtte bytte den mye oftere enn det.
Tittel: Sv: Pris på service
Skrevet av: Marzoman 23. jan 2023, kl. 23:08
Sitat fra: kaistian på man 23. jan 2023, kl. 22:54
Bremsevæska vi har i dag er så god at den ikke vil forringe seg mye på de 4 første årene at den trengs å skiftes. Etter det er det EU kontroll hvert 2 år, og Teslas anbefaling er å sjekke bremsevæska hvert 2 år. Så nei ser ikke problemet.

Verdt å nevne at Tesla er eneste bilprodusent som har en slik anbefaling.
Produsenten av bremsevæske har en tydelig anbefaling for skifte av bremsevæske hver 2. år ettersom den halverer kokepunktet.
Måling av kokepunkt i beholderen er en falsk trygghet, da det er væskekvaliteten ute ved kaliperen som blir forurenset og når høyest temperatur.

Bytt bremsevæske etter produsentens anbefaling (og er de motstridene, så følg den strengeste).
Tittel: Sv: Pris på service
Skrevet av: geearman 23. jan 2023, kl. 23:20
Det høres helt ulogisk ut. Væska i beholderen, som har lufting og flater det kan dannes kondens på, tar lettere opp fukt enn væska i tette liner uten lufting. Problemet med måling i beholderen, på banekjøring feks, er at det er lett å jukse med å helle fersk væske i beholderen.
Tittel: Sv: Pris på service
Skrevet av: Marzoman 23. jan 2023, kl. 23:52
Sitat fra: geear på man 23. jan 2023, kl. 23:20
Det høres helt ulogisk ut. Væska i beholderen, som har lufting og flater det kan dannes kondens på, tar lettere opp fukt enn væska i tette liner uten lufting. Problemet med måling i beholderen, på banekjøring feks, er at det er lett å jukse med å helle fersk væske i beholderen.

Ikke når man tar med at vann er tyngre enn bremsevæske.. og beholderen er høyeste punkt i systemet.
Kaliper utsettes for mer slitasje i form av vann og dritt. Deler som ruster og pakninger som blir dårlige.
Problemene oppstår der, lenge før det skjer noe i beholderen.

Tesla bruker samme bremsevæske som resten av bransjen og det finnes ingen god begrunnelse for hvorfor de ikke skal følge de samme reglene (som også anbefales av produsentene).

Men en ting som ER ulogisk, det er kjøre bilen til en service time for å gjøre en måling av bremsevæske.
Man møter opp til timen, måler bremsevæsken og får beskjed om at den er langt under godkjent verdi.

Så er det ny kunde neste dag, men bilen dukker aldri opp. 

Skal vi lage skademeldingskjema hvor dårlig bremsevæske etter produsentens anbefaling et egen punkt som ikke gir bonustap?
Går jo fint så lenge det ikke går liv tapt eller man ikke treffer noe uskyldige.
Oblgatorisk kjøreopplæring om hva man må gjøre når bilens bremser slutter å virke?
Tittel: Sv: Pris på service
Skrevet av: Handymantir 24. jan 2023, kl. 20:34
Sitat fra: Marzo på man 23. jan 2023, kl. 23:52
Sitat fra: geear på man 23. jan 2023, kl. 23:20
Det høres helt ulogisk ut. Væska i beholderen, som har lufting og flater det kan dannes kondens på, tar lettere opp fukt enn væska i tette liner uten lufting. Problemet med måling i beholderen, på banekjøring feks, er at det er lett å jukse med å helle fersk væske i beholderen.

Ikke når man tar med at vann er tyngre enn bremsevæske.. og beholderen er høyeste punkt i systemet.
Kaliper utsettes for mer slitasje i form av vann og dritt. Deler som ruster og pakninger som blir dårlige.
Problemene oppstår der, lenge før det skjer noe i beholderen.

Tesla bruker samme bremsevæske som resten av bransjen og det finnes ingen god begrunnelse for hvorfor de ikke skal følge de samme reglene (som også anbefales av produsentene).

Men en ting som ER ulogisk, det er kjøre bilen til en service time for å gjøre en måling av bremsevæske.
Man møter opp til timen, måler bremsevæsken og får beskjed om at den er langt under godkjent verdi.

Så er det ny kunde neste dag, men bilen dukker aldri opp. 

Skal vi lage skademeldingskjema hvor dårlig bremsevæske etter produsentens anbefaling et egen punkt som ikke gir bonustap?
Går jo fint så lenge det ikke går liv tapt eller man ikke treffer noe uskyldige.
Oblgatorisk kjøreopplæring om hva man må gjøre når bilens bremser slutter å virke?
Nå drar du tingene langt ut av praktiske proposjoner! Du bedriver teoretisk krisemaksimering.
Husk at bremsene på Teslaer nesten aldri utsettes for kraftig varme og defor svært lite fuktopptak i praksis.
Tittel: Sv: Pris på service
Skrevet av: Marzotir 24. jan 2023, kl. 22:43
Sitat fra: Handyman på tir 24. jan 2023, kl. 20:34
Nå drar du tingene langt ut av praktiske proposjoner! Du bedriver teoretisk krisemaksimering.
Husk at bremsene på Teslaer nesten aldri utsettes for kraftig varme og defor svært lite fuktopptak i praksis.
Jeg snakker av erfaring.
En Model X med campingvogn ned Oslofjordtunellen er et ganske vanlig fenomen, ingen krisemaksimering.

Kan du utdype sammenheng mellom varme og fuktopptak?

Tungtransport med retarder kan jo sidestilles med elbil og regenerering. Bør vi behovsprøve vedlikehold på bremser til slike kjøretøy også? En god sjåfør kan jo kjøre kun på retarder og da bli bremser unødvendige?

Eller bør vi bruke sunn fornuft og fortsette prevantivt vedlikehold på bilens viktigste funksjon?
Tittel: Sv: Pris på service
Skrevet av: Kim-ons 25. jan 2023, kl. 11:38
Huff, aldri testet eller byttet bremsevæske på bilene jeg har hatt oppigjennom årene. Det har vært blant annet Mercedes, Nissan og bmw av de eldre modellene. Merkelig nok har jeg alltid stoppet
Tittel: Sv: Pris på service
Skrevet av: Stjerneglisons 25. jan 2023, kl. 12:57
Sitat fra: Kim- på ons 25. jan 2023, kl. 11:38
Huff, aldri testet eller byttet bremsevæske på bilene jeg har hatt oppigjennom årene. Det har vært blant annet Mercedes, Nissan og bmw av de eldre modellene. Merkelig nok har jeg alltid stoppet

Heldig du, enten så har du ikke hatt de bilene lenge nok, eller du snart har brukt opp de 9 livene du har hatt...
Tittel: Sv: Pris på service
Skrevet av: snakkesaligons 25. jan 2023, kl. 13:10
Sitat fra: Kim- på ons 25. jan 2023, kl. 11:38
Huff, aldri testet eller byttet bremsevæske på bilene jeg har hatt oppigjennom årene. Det har vært blant annet Mercedes, Nissan og bmw av de eldre modellene. Merkelig nok har jeg alltid stoppet

Jeg har heller aldri hatt bruk for airbagen på noen av bilene jeg har hatt siste 25 år, så nå har jeg begynt å koble de ut for å spare strøm. Alle monner drar, si.
Tittel: Sv: Pris på service
Skrevet av: Stjerneglisons 25. jan 2023, kl. 13:23
Sitat fra: snakkesalig på ons 25. jan 2023, kl. 13:10
Sitat fra: Kim- på ons 25. jan 2023, kl. 11:38
Huff, aldri testet eller byttet bremsevæske på bilene jeg har hatt oppigjennom årene. Det har vært blant annet Mercedes, Nissan og bmw av de eldre modellene. Merkelig nok har jeg alltid stoppet

Jeg har heller aldri hatt bruk for airbagen på noen av bilene jeg har hatt siste 25 år, så nå har jeg begynt å koble de ut for å spare strøm. Alle monner drar, si.

Ta med sikkerhetsbeltene også, de er bare i veien  :laugh:
Tittel: Sv: Pris på service
Skrevet av: Handymanons 25. jan 2023, kl. 13:54
Sitat fra: Stjerneglis på ons 25. jan 2023, kl. 12:57
Sitat fra: Kim- på ons 25. jan 2023, kl. 11:38
Huff, aldri testet eller byttet bremsevæske på bilene jeg har hatt oppigjennom årene. Det har vært blant annet Mercedes, Nissan og bmw av de eldre modellene. Merkelig nok har jeg alltid stoppet
Heldig du, enten så har du ikke hatt de bilene lenge nok, eller du snart har brukt opp de 9 livene du har hatt...
Det mest sannsynlige er at bremsevæska hans har hatt tilstrekkelig høyt kokepunkt slik at bremsene har fungert som de skal i de situasjonene han har vært borte i. Kanskje har han ikke hatt behov for gjentatte harde nedbremsinger fra høy hastighet (type autobanen) eller å file på bremsene ned lange bakker med tung last.
Tittel: Sv: Pris på service
Skrevet av: førategangteslaons 25. jan 2023, kl. 14:17
Det er billigere å bytte bremsevæske hvert andre år enn å bytte bremsecalipterene etter noen år pga rust i bremsesylinderene/stempel. Tenker litt på nestemann som skal ha bilen også hvis ikke jeg ender opp med bilen i endel år som ikke er utenkelig.
Tittel: Sv: Pris på service
Skrevet av: Marzoons 25. jan 2023, kl. 15:52
Her er et godt innblikk i Tesla og behov for vedlikehold av bremsevæske.

https://www.youtube.com/watch?v=G44sKUme0Kw

Bilen mister altså bremseeffekt i første oppbremsing. Det kunne like godt skjedd på offentlig vei.
Misha er en erfaren sjåfør og forstår raskt at bremsene er dårlige. En uerfaren sjåfør kunne fått et annet utfall.
Misha tester en rekke bilen på banen hvert år og en slik dramatisk redusert bremseffekt som man ser her, opplever han ikke på noen andre biler.

Kjenner ikke historikken på bilen, men det er en Raven 2019 og klippet er fra i fjor, så bremsevæska er ikke gammel...
Tittel: Sv: Pris på service
Skrevet av: Handymanons 25. jan 2023, kl. 16:35
Sitat fra: Marzo på tir 24. jan 2023, kl. 22:43
Kan du utdype sammenheng mellom varme og fuktopptak?
Når bremsene brukes endres nivået i beholderen, og luft (som inneholder vannmolekyler) ventileres inn og ut. Varme bremser og bremsevæske forsterker dette.
Altså... hard bruk av bremsene, med tilhørende sterk oppvarming øker effekten og dermed fuktopptaket sammenliknet med forsiktig bremsing og "kaldere" bremser.
Tittel: Sv: Pris på service
Skrevet av: Kim-ons 25. jan 2023, kl. 16:49
Sitat fra: Marzo på ons 25. jan 2023, kl. 15:52
Her er et godt innblikk i Tesla og behov for vedlikehold av bremsevæske.

https://www.youtube.com/watch?v=G44sKUme0Kw

Bilen mister altså bremseeffekt i første oppbremsing. Det kunne like godt skjedd på offentlig vei.
Misha er en erfaren sjåfør og forstår raskt at bremsene er dårlige. En uerfaren sjåfør kunne fått et annet utfall.
Misha tester en rekke bilen på banen hvert år og en slik dramatisk redusert bremseffekt som man ser her, opplever han ikke på noen andre biler.

Kjenner ikke historikken på bilen, men det er en Raven 2019 og klippet er fra i fjor, så bremsevæska er ikke gammel...
Den gir feilmelding i hver sving. «Assist for low brake performance activated». Lavt nivå med bremsevæske?

Hvordan blir holdbarheten i Tesla da? Bruker jo typ aldri bremsen
Tittel: Sv: Pris på service
Skrevet av: Haggishons 25. jan 2023, kl. 16:54
Her er et tragisk eksempel på når bremsevæske koker. Jo mer vann i bremsevæsken ja lavere kokepunkt.
https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/dodsulykken-pa-rjukan_-har-funnet-feil-pa-bremsene-til-ulykkesbilen-1.14195007
Tittel: Sv: Pris på service
Skrevet av: snakkesaligons 25. jan 2023, kl. 17:35
Sitat fra: Haggish på ons 25. jan 2023, kl. 16:54
Her er et tragisk eksempel på når bremsevæske koker. Jo mer vann i bremsevæsken ja lavere kokepunkt.
https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/dodsulykken-pa-rjukan_-har-funnet-feil-pa-bremsene-til-ulykkesbilen-1.14195007

Det står da ingenting om at ulykken skyldes kokende bremsevæske? Tvert i mot så vil ikke politiet svare på konkret hva som var galt med bremsene..
Tittel: Sv: Pris på service
Skrevet av: Haggishons 25. jan 2023, kl. 17:42
Sitat fra: snakkesalig på ons 25. jan 2023, kl. 17:35
Sitat fra: Haggish på ons 25. jan 2023, kl. 16:54
Her er et tragisk eksempel på når bremsevæske koker. Jo mer vann i bremsevæsken ja lavere kokepunkt.
https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/dodsulykken-pa-rjukan_-har-funnet-feil-pa-bremsene-til-ulykkesbilen-1.14195007

Det står da ingenting om at ulykken skyldes kokende bremsevæske? Tvert i mot så vil ikke politiet svare på konkret hva som var galt med bremsene..

Som tidligere bilmekaniker, ser det ut som det mest sannsynlige som har skjedd her dessverre.
Og om jeg ikke husker feil kom dette frem på et senere tidspunkt.
Tittel: Sv: Pris på service
Skrevet av: Lucifer-ons 25. jan 2023, kl. 17:43
https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/havarikommisjonen_-mangelfullt-vedlikehold-av-bremser-bidro-til-veteranbilulykken-pa-rjukan-1.14670135 (https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/havarikommisjonen_-mangelfullt-vedlikehold-av-bremser-bidro-til-veteranbilulykken-pa-rjukan-1.14670135)

Mangelfullt vedlikehold kan jo bety så mye...
Tittel: Sv: Pris på service
Skrevet av: Haggishons 25. jan 2023, kl. 17:58
Sitat fra: snakkesalig på ons 25. jan 2023, kl. 17:35
Sitat fra: Haggish på ons 25. jan 2023, kl. 16:54
Her er et tragisk eksempel på når bremsevæske koker. Jo mer vann i bremsevæsken ja lavere kokepunkt.
https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/dodsulykken-pa-rjukan_-har-funnet-feil-pa-bremsene-til-ulykkesbilen-1.14195007

Det står da ingenting om at ulykken skyldes kokende bremsevæske? Tvert i mot så vil ikke politiet svare på konkret hva som var galt med bremsene..

Det ble etter denne ulykke at det kom forslag om at bremsevæskekontroll skulle inngå i EU kontrollen😉🙏
https://bmhf.no/wp-content/uploads/2019/09/2019-06-Rjukan.pdf
Tittel: Sv: Pris på service
Skrevet av: Marzoons 25. jan 2023, kl. 19:35
Sitat fra: snakkesalig på ons 25. jan 2023, kl. 17:35
Sitat fra: Haggish på ons 25. jan 2023, kl. 16:54
Her er et tragisk eksempel på når bremsevæske koker. Jo mer vann i bremsevæsken ja lavere kokepunkt.
https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/dodsulykken-pa-rjukan_-har-funnet-feil-pa-bremsene-til-ulykkesbilen-1.14195007

Det står da ingenting om at ulykken skyldes kokende bremsevæske?
Tvert i mot så vil ikke politiet svare på konkret hva som var galt med bremsene..

Her kan du lese hele rapporten fra Havarikommisjonen;

https://bmhf.no/wp-content/uploads/2019/09/2019-06-Rjukan.pdf

3. KONKLUSJON
3.1 Operative og tekniske faktorer
d) Bremsene ble benyttet over en lengre strekning under nedfarten, noe som genererte
mye varme i bremsesystemet.
e) Varmeutviklingen ved nedbremsing kan ha medført at bremsevæsken har kokt og at
bremseeffekten dermed ble svekket.

3.2 Bakenforliggende faktorer
a) Bilen var mangelfullt vedlikeholdt.
c) Bremsevæsken i bilen hadde et høyt vanninnhold og lavt kokepunkt.
d) Det stilles ikke krav til oppfølging av teknisk tilstand for kjøretøy registrert før 1960,
utover eiers egenansvar.
Tittel: Sv: Pris på service
Skrevet av: Marzoons 25. jan 2023, kl. 19:46
Sitat fra: Handyman på ons 25. jan 2023, kl. 16:35
Sitat fra: Marzo på tir 24. jan 2023, kl. 22:43
Kan du utdype sammenheng mellom varme og fuktopptak?

Når bremsene brukes endres nivået i beholderen, og luft (som inneholder vannmolekyler) ventileres inn og ut. Varme bremser og bremsevæske forsterker dette.
Altså... hard bruk av bremsene, med tilhørende sterk oppvarming øker effekten og dermed fuktopptaket sammenliknet med forsiktig bremsing og "kaldere" bremser.

Hvis nivået i beholderen endrer seg når bremsene brukes så har man en feil i bremsesystemet.
I dag bruker en mekaniker vacuum og trykkluft for å bytte bremsevæske, nettopp fordi systemet er tett.
I lokket til beholderen sitter det en membran som utvider seg når væskenivået faller pga slitasje på bremsebelegget.
Det er for å hindre at systemet suger falsk luft og væsken utsettes for fuktig luft. 

Det svakeste punktet som gjør at bremevæske tar opp fukt er bremseslangene som er laget av gummi.
I tillegg til pakning i stempel og beholderen.

For de som har byttet bremsevæse selv og målt fukt innholdet, så vet man at en når forseglingen av flasken er brutt så er væska dårlig etter bare noen uker. Derfor kaster man vanligvis det man har igjen av væske etter et bytte.

Med all respekt håper jeg du overlater vedlikehold av bremsene på bilen din til noen som kan det.
Tittel: Sv: Pris på service
Skrevet av: Handymanons 25. jan 2023, kl. 20:19
Sitat fra: Marzo på ons 25. jan 2023, kl. 19:46
Sitat fra: Handyman på ons 25. jan 2023, kl. 16:35
Sitat fra: Marzo på tir 24. jan 2023, kl. 22:43
Kan du utdype sammenheng mellom varme og fuktopptak?

Når bremsene brukes endres nivået i beholderen, og luft (som inneholder vannmolekyler) ventileres inn og ut. Varme bremser og bremsevæske forsterker dette.
Altså... hard bruk av bremsene, med tilhørende sterk oppvarming øker effekten og dermed fuktopptaket sammenliknet med forsiktig bremsing og "kaldere" bremser.

Hvis nivået i beholderen endrer seg når bremsene brukes så har man en feil i bremsesystemet.
I dag bruker en mekaniker vacuum og trykkluft for å bytte bremsevæske, nettopp fordi systemet er tett.
I lokket til beholderen sitter det en membran som utvider seg når væskenivået faller pga slitasje på bremsebelegget.
Det er for å hindre at systemet suger falsk luft og væsken utsettes for fuktig luft. 

Det svakeste punktet som gjør at bremevæske tar opp fukt er bremseslangene som er laget av gummi.
I tillegg til pakning i stempel og beholderen.

For de som har byttet bremsevæse selv og målt fukt innholdet, så vet man at en når forseglingen av flasken er brutt så er væska dårlig etter bare noen uker. Derfor kaster man vanligvis det man har igjen av væske etter et bytte.

Med all respekt håper jeg du overlater vedlikehold av bremsene på bilen din til noen som kan det.
Tror vi snakker forbi hverandre. Sammenhengen mellom varme og fuktopptak er riktig for systemet jeg beskrev.  Tette systemer som du beskriver har gjerne kontroll-/bytteintervaller opp mot 8 år, nettopp fordi de tar opp mye mindre fukt.
Ang bremsene mine, så kan jeg forsikre det om at de er særdeles godt vedlikeholdt. Både når det gjelder kontroll av kokepunkt, og ikke minst rens og smøring, som er langt viktigere enn mange vet.
Tittel: Sv: Pris på service
Skrevet av: Marzoons 25. jan 2023, kl. 20:38
Sitat fra: Handyman på ons 25. jan 2023, kl. 20:19
Tror vi snakker forbi hverandre. Sammenhengen mellom varme og fuktopptak er riktig for systemet jeg beskrev.  Tette systemer som du beskriver har gjerne kontroll-/bytteintervaller opp mot 8 år, nettopp fordi de tar opp mye mindre fukt.

Dette var intressant. Har du et eksempel på et slikt system?
Tittel: Sv: Pris på service
Skrevet av: Handymanons 25. jan 2023, kl. 21:34
Sitat fra: Marzo på ons 25. jan 2023, kl. 20:38
Sitat fra: Handyman på ons 25. jan 2023, kl. 20:19
Tror vi snakker forbi hverandre. Sammenhengen mellom varme og fuktopptak er riktig for systemet jeg beskrev.  Tette systemer som du beskriver har gjerne kontroll-/bytteintervaller opp mot 8 år, nettopp fordi de tar opp mye mindre fukt.
Dette var intressant. Har du et eksempel på et slikt system?
Det var en mekaniker som fortalte meg dette for noen år siden, uten at jeg har sjans til å huske hvilke merke/bil det var snakk om. Det er jo ikke et bevis, men det et antydet det samme her: https://altombiler.no/bytte-og-kontroll-av-bremsevaeske/#:~:text=P%C3%A5%20noen%20biler%20er%20det%20opp%20mot%208%20%C3%A5r
Måten du spør på får det til å høre ut som du har bevis på det motsatte. Har du det?
Uansett så avsporer vi debatten solid nå.
Tittel: Sv: Pris på service
Skrevet av: Marzoons 25. jan 2023, kl. 23:53
Sitat fra: Handyman på ons 25. jan 2023, kl. 21:34
Det var en mekaniker som fortalte meg dette for noen år siden, uten at jeg har sjans til å huske hvilke merke/bil det var snakk om. Det er jo ikke et bevis, men det et antydet det samme her: https://altombiler.no/bytte-og-kontroll-av-bremsevaeske/#:~:text=P%C3%A5%20noen%20biler%20er%20det%20opp%20mot%208%20%C3%A5r
Måten du spør på får det til å høre ut som du har bevis på det motsatte. Har du det?
Uansett så avsporer vi debatten solid nå.

Nå forteller en annen mekaniker deg at det ikke stemmer.
Ingen mekaniker har fortalt deg at en beholder lufter bremsevæsken. Her har du i bestefall misforstått noe.
Jeg håpte oppriktig du hadde noe intressant å dele.
At du ber om bevis for noe så grunnleggende vitner om at du egentlig ikke kan noe om dette.

Som nevnt er de to opplagte bevisene hva som står i serviceheftet og på flasken til de som lager bremsevæske.

Man kan lese hva Haynes skriver om temaet:
https://haynes.com/en-gb/tips-tutorials/brake-fluid-change-how-much-and-how-often
Most vehicle manufacturers recommend the brake fluid is changed every 2 years, regardless of the mileage. It may be that the fluid would be good for longer, but why take the chance?.

Evt noen lokale: https://bilxtra.no/olje-kjemi/bremsevaeske
Det anbefales å bytte bremsevæske annethvert år, om ikke oftere.

https://www.mekonomen.no/olje-og-vaske/bremsevasker
Det er også viktig at bremsevæsken skiftes ut med jevne mellomrom. Vanligvis skjer dette hver 3000 km, eller annethvert år, hvis du ikke når kjørelengden i løpet av den periode

Hvis du fortsatt er i tvil så kan du google videre, det er en bransjestandard som er vanskelig å unngå.

Jeg sliter med å forstå hvorfor noen på død og liv skal kverulere på noe så kritisk.
Tittel: Sv: Pris på service
Skrevet av: turfsurftor 26. jan 2023, kl. 06:23
Sitat fra: Marzo på ons 25. jan 2023, kl. 23:53
Det er også viktig at bremsevæsken skiftes ut med jevne mellomrom. Vanligvis skjer dette hver 3000 km, eller annethvert år, hvis du ikke når kjørelengden i løpet av den periode

Det er vel forskjell på type bremsevæske. 3000km er uansett latterlig ofte.
Tittel: Sv: Pris på service
Skrevet av: ruslebifftor 26. jan 2023, kl. 07:20
På den svenske mekonomen siden anbefaler de bytte hver 3000 mil, så det har nok skjedd en glipp i oversettelsen av nettsiden.
Tittel: Sv: Pris på service
Skrevet av: geeartor 26. jan 2023, kl. 08:47
Sitat fra: Marzo på tir 24. jan 2023, kl. 22:43
Jeg snakker av erfaring.
Kan du beskrive din erfaring fra en Tesla med kokende bremsevæske og hva som ble konsekvensen? Var det manglende bytte av bremsevæske som var rotårsaken? Hvor gammel var væska?

Sitat fra: Marzo på tir 24. jan 2023, kl. 22:43
En Model X med campingvogn ned Oslofjordtunellen er et ganske vanlig fenomen, ingen krisemaksimering.
Det er ikke krisemaksimering å se for seg en Model X med campingvogn ned Oslofjordtunnelen, men det er krisemaksimering hvis det bare er en hypotetisk hendelse du snakker om. For det første så skal campingvogna selv ta seg av bremsing av egen vekt, forutsatt at den er over 750 kg, dette er det ikke bilens bremser som skal gjøre. Bilen skal bare bremse nok til å komprimere påløpsbremsen på vogna. Dette forutsetter såklart at vogna også er korrekt vedlikeholdt iht. produsentens krav og eventuelt lover og regler.

Sitat fra: Marzo på tir 24. jan 2023, kl. 22:43
Tungtransport med retarder kan jo sidestilles med elbil og regenerering. Bør vi behovsprøve vedlikehold på bremser til slike kjøretøy også? En god sjåfør kan jo kjøre kun på retarder og da bli bremser unødvendige?

Eller bør vi bruke sunn fornuft og fortsette prevantivt vedlikehold på bilens viktigste funksjon?
Det er IKKE snakk om behovsprøving eller sunn fornuft, du vrir dette til noe det ikke er. Du mener at alle skal følge dine meninger i stedet for å støtte seg på de som faktisk sitter på den reelle fagkompetansen på området, altså produsenten av produktet. Vi MÅ stole på produsenten og fagkompetansen bak et produkt. Dette går igjen i omtrent alle bransjer og produkter, det er de som forteller at et produkt er iht. gitte standarder og regler (CE-merking, typegodkjenning osv.), hvis ikke blir alt opp til hver enkelt. At verken produkt eller vedlikeholdsbehov er perfekt på første forsøk er helt normalt, men da blir dette justert inn underveis. Nå begynner bilene å bli så gamle at vi må kunne forvente at et eventuelt problem med kokende bremsevæske vil være adressert for lengst.

Nå skal jeg skrive om ting jeg er helt sikker på at du allerede er klar over, men vil allikevel påpeke at det er greit å huske på at det ikke er slik at man går fra 100% fungerende bremser til ingenting, det er flere indikatorer før den tid. Normalt vil det ikke koke ved en enkelt nedbremsing - dette skjer når bremsene har blitt kjørt varme av hard kjøring (eller trege kalipere), og det er ikke slik at det nødvendigvis vil være likt kokepunkt på alle kaliperne. Normalt vil man merke forringelse av bremseffekten (skjevt bremsetrekk og svampete pedal). Det kan også være farge og lukt, som mekanikere hos både Tesla og verksteder som utfører EU-kontroll helt sikkert har et forhold til, ettersom bytte et behovsprøvd. Dessuten skal man huske på at om kokepunktet reduseres fra 260 til 200 grader, eller kanskje worst case 160 grader, så er det mindre kritisk på en elbil som knapt bruker bremsene, kontra en fossilbil, gjerne med automatgir, som fort mange filer kontinuerlig på bremsene ned 5 kilometer med 10%. Dette skjer kun unntaksvis ved kort tids kjøring i kaldt vær. Dessuten tar jeg også for gitt at dersom man driver med banekjøring eller lignende, på eget initiativ, vil bytte bremsevæske hyppig.

Ser du henviser til Mekonomen, BilXtra og andre, de er helt irrelevante for diskusjonen, de har overhodet ingen engineeringkompetanse verken på bremser generelt, test og designfilosofier hos Tesla/Brembo eller på bremsevæska. Dessuten har både de som selger bremsevæske, de som skifter den, og produsentene, en økonomisk interesse i hyppige bytter. Dette er et av mange områder Tesla har vært et friskt pust på, og virkelig utfordret vedtatte "sannheter".

Jeg vil påstå at seriøse bremsevæskeprodusenter vil henvise til bilprodusentens anbefalinger for utskiftning. Det er de som vet hvilke materialer bremsesystemet består av, sitter på alt test/kvalifiseringsunderlag og så videre.
Tittel: Sv: Pris på service
Skrevet av: Handymantor 26. jan 2023, kl. 09:38
Sitat fra: Marzo på ons 25. jan 2023, kl. 23:53
Ingen mekaniker har fortalt deg at en beholder lufter bremsevæsken. Her har du i bestefall misforstått noe. 
Jeg har aldri påstått at en beholder "lufter bremsevæsken". Da er nok du som misforstår, eller velger å misforstå. Virker på meg som kverulering, og det du må gjerne fortsette for egen glede.
Tittel: Sv: Pris på service
Skrevet av: jlantor 26. jan 2023, kl. 10:22
Ikke det at jeg oppfordrer til å kjøre med dårlig bremsevæske, men jeg finner det litt morsomt at Oslofjordtunnelen med en dybde på 134m ses på som noe av det mest dramatiske bremsene kan bli utsatt for. Den er muligens en utfordring for et dårlig vedlikeholdt vogntog, men en Model X med campingvogn og varmt batteri vil knapt nok bruke bremsene gjennom tunnelen. En campingvogn bremser heller ikke mye ved normal hastighet, da den har stor luftmotstand i forhold til vekten. Det en gjerne bør unngå er å kjøre ned en slyngvei fra toppen av en fjellovergang med fulladet eller kaldt batteri.
Tittel: Sv: Pris på service
Skrevet av: Ingeniørentor 26. jan 2023, kl. 11:48
Å hevde at en elbil, som Tesla, ikke trenger service er jo bare tull. Vel har jeg ikke en olje smurt motor som trenger nye olje og filter med jevne interval, men den har f.eks flere kjølesystemer for motorer og batteri som trenger ettersyn. Ellers er den rimelig lik en fossil bil mht bremser, hjuloppheng, foringer mulige skader under som trenger jevnlig ettersyn av sikkerhetsmessige årsaker mm. Dette krever erfaring og rett utstyr for å vurdere, noe de færreste førere har.

Selv gjorde jeg service på mine biler i mange år. der inngikk skifte av bremsevæske og har ved selvsyn sett hvor brun denne blir i kaliperen over tid. Videre har jeg opplevd bremsesvikt ned fra en fjellovergang og det var på håret det gikk bra, så bremsevæske blir skiftet hvert annet år uansett kjøredistanse.

At Tesla ikke trenger service føyer seg inn i rekken av tulle uttalelser fra Elon Musk som at Tesla blir selvkjørende og kan gå som Taxi uten fører når du ikke bruker den  ;D
Tittel: Sv: Pris på service
Skrevet av: Marzotor 26. jan 2023, kl. 13:21
Sitat fra: Ingeniøren på tor 26. jan 2023, kl. 11:48
At Tesla ikke trenger service føyer seg inn i rekken av tulle uttalelser fra Elon Musk som at Tesla blir selvkjørende og kan gå som Taxi uten fører når du ikke bruker den  ;D

Det blir bedre når man leser Owners Manual.
https://www.tesla.com/ownersmanual/models/en_eu/GUID-13D13407-8200-46DD-978F-3C5DC70BCC21.html

En forklaring på hvordan man etterfyller bremsevæske.
Ikke et ord om at hvis det mangler bremsevæske så har man en lekkasje og må oppsøke verksted asap.
At det gis råd om etterfylling når man opplagt har en lekkasje i bremsene er ikke særlig tillitsvekkende.

De som har spesifisert vedlikeholdsprogrammet til Tesla har nok mer fokus på hvor lite vedlikehold som er nødvendig (God PR om lave servicekostnader) og ikke hva som er anbefalt av vedlikehold.

Tittel: Sv: Pris på service
Skrevet av: HalvorVtor 26. jan 2023, kl. 13:29
Leste du faktisk din egen link?
Står jo klokkeklart at man skal kontakte Tesla ved økt pedalvandring eller redusert nivå....
Tittel: Sv: Pris på service
Skrevet av: Marzotor 26. jan 2023, kl. 13:31
Sitat fra: turfsurf på tor 26. jan 2023, kl. 06:23
Det er vel forskjell på type bremsevæske. 3000km er uansett latterlig ofte.

Det finnes glykolbasert og silikonbasert. Dot 3 og 4 er glykol og Dot 5 er silikon.
Forskjellen mellom 3 og 4 er kokepunktet.

Tesla leveres med Dot 3 bremsevæske fra fabrikken, men mener de brukes Dot 4 på verkstedet da Dot 3 ikke selges mange steder i Europa. De kan uansett blandes.

Silikonbasert bremsevæske har høyere kokepunkt, men skilles i kontakt med vann så det anbefales årlig utskifting og kan ikke blandes med glykolbasert. Brukes vanligvis på banebiler osv som har regelmessige bytter hvor det ikke er noe problem.
Tittel: Sv: Pris på service
Skrevet av: Marzotor 26. jan 2023, kl. 13:32
Sitat fra: HalvorV på tor 26. jan 2023, kl. 13:29
Leste du faktisk din egen link?
Står jo klokkeklart at man skal kontakte Tesla ved økt pedalvandring eller redusert nivå....

Der var jeg faktisk litt raskere enn mitt eget beste. Det var vertfall litt betryggende.
Tittel: Sv: Pris på service
Skrevet av: Haggishtor 26. jan 2023, kl. 17:38
Sitat fra: Ingeniøren på tor 26. jan 2023, kl. 11:48
Å hevde at en elbil, som Tesla, ikke trenger service er jo bare tull. Vel har jeg ikke en olje smurt motor som trenger nye olje og filter med jevne interval, men den har f.eks flere kjølesystemer for motorer og batteri som trenger ettersyn. Ellers er den rimelig lik en fossil bil mht bremser, hjuloppheng, foringer mulige skader under som trenger jevnlig ettersyn av sikkerhetsmessige årsaker mm. Dette krever erfaring og rett utstyr for å vurdere, noe de færreste førere har.

Selv gjorde jeg service på mine biler i mange år. der inngikk skifte av bremsevæske og har ved selvsyn sett hvor brun denne blir i kaliperen over tid. Videre har jeg opplevd bremsesvikt ned fra en fjellovergang og det var på håret det gikk bra, så bremsevæske blir skiftet hvert annet år uansett kjøredistanse.

At Tesla ikke trenger service føyer seg inn i rekken av tulle uttalelser fra Elon Musk som at Tesla blir selvkjørende og kan gå som Taxi uten fører når du ikke bruker den  ;D

Det er forskjell på og ikke trenge service, enn og ikke ha faste serviceintervaller.
Har aldri lest at Tesla ikke trenger service, men en kan ta det etter behov.😉🙏
Tittel: Sv: Pris på service
Skrevet av: OlaMtor 26. jan 2023, kl. 18:13
Har test av bremsevæske noe for seg, eller er det like greit å bare bytte? Mener å ha hørt noe om at væsken i beholderen pleier å være i bedre tilstand enn den som er nede i kaliperen, så derfor kan test være misvisende.
Tittel: Sv: Pris på service
Skrevet av: førategangteslator 26. jan 2023, kl. 19:06
Sitat fra: OlaM på tor 26. jan 2023, kl. 18:13
Har test av bremsevæske noe for seg, eller er det like greit å bare bytte? Mener å ha hørt noe om at væsken i beholderen pleier å være i bedre tilstand enn den som er nede i kaliperen, så derfor kan test være misvisende.

Riktig det du sier. Oljen i beholderen kan selvfølgelig gi en pekepinn, men fukt/vann synker så det vil nok ende opp i det laveste punktet og "godtgjøre" seg i de dyreste delene i bremsesystemet, nemlig caliperene. Jeg har pleid å bytte bremsevæske konsekvent hver 24 måned uansett på mine tidligere biler og jeg kommer til å gjøre det samme med min MYP.
Tittel: Sv: Pris på service
Skrevet av: Kim-tor 26. jan 2023, kl. 19:38
Så hvis en tapper av litt fra kaliber og måler er det ok?
Tittel: Sv: Pris på service
Skrevet av: OlaMtor 26. jan 2023, kl. 19:38
Den er grei.  :+1: Bilen var utlevert i desember 21, så mulig jeg lar det gå litt over og tar det sammen med sommerdekk til neste vår.

Noen som vet om denne passer reservoaret forresten? https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/bremseverktoy/bremseluftere/bremselufter-manuell-2000044343
Tittel: Sv: Pris på service
Skrevet av: Radialfre 27. jan 2023, kl. 22:05
Heldig vis veldig enkelt å pumpe ut litt bremsevæske, bare ikke la det gå tomt i reservoaret 😂