Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Tekniske spørsmål => Kjøretips => Emne startet av: automat på onsdag 28. desember 2022, klokken 20:21

Tittel: Regen og enpedalskjøring - helt glimrende på vinterglatta
Skrevet av: automatonsdag 28. desember 2022, klokken 20:21
Jeg var ute å kjørte andre juledag, dagen da man ble advart om vanskelige kjøreforhold, og det ble interessant når jeg kom utenfor allfarveg. På venstre halvdel av vegen var det dårlig strødd, og bare griseglatt. På den ustrødde delen var det sinnsykt perverst griseglatt. Spennende når jeg skulle ned en lang bratt bakke, der det i tillegg lå et tre over store deler av veien.

Men det var imponerende å kjenne hvordan regenereringen jobbet når den holdt hastigheten nede der jeg snirklet meg nedover i 15-20 km/t. Og kunne utnytte veigrepet maksimalt på alle hjul, enkelt kontrollerbart med wattpedalen.

Hadde jeg brukt vanlig brems her ville en upresis ABS (sammenlignet med en elmotor) slått inn på forhjulene lenge før bremseeffekten på bakhjulene var brukt opp. Og gitt en utfordrende nedkjøring.
Det er jo en grunn til at man ved offroadkjøring ligger unna bremsen når man skal ned en skikkelig bratt bakke, og i stedet  motorbremser på lavgir. (Selv om man der har en treg fossilmotor, ikke nøye kontrollerbare elmotorer.)

Derfor blir jeg litt oppgitt når NAF oppfordrer til å skru av regen på glatta, fordi det kan være skummelt hvis man slipper wattpedalen brått. For da skrur man samtidig av en av fortrinnene med elbil.

https://www.tu.no/artikler/naf-advarer-mot-a-la-elbilen-bremse-selv-pa-glattisen/524654/

Alle som kjører bil er jo vant til å finjustere denne pedalen når man øker og holder hastigheten. Det er derfor ikke særlig vanskelig venne seg til å finjustere også når man skal redusere hastigheten. Man bråslipper ikke gassen på glatta, på samme måte som man ikke tramper inn bremsen. Og selv om gjør det, så er min erfaring at regen jobber bedre enn ABS.

Så mitt råd er: Full regen hele tiden, og lær deg heller å kjenne wattpedalen i bilen din.

Tittel: Sv: Regen og enpedalskjøring - helt glimrende på vinterglatta
Skrevet av: RJKonsdag 28. desember 2022, klokken 20:42
Nevnt dette i denne tråden:

https://elbilforum.no/index.php?topic=62550.msg1083414#msg1083414 (https://elbilforum.no/index.php?topic=62550.msg1083414#msg1083414)

Helt enig i at dette var et elendig tips fra NAF, som jeg begrunner på mer eller mindre samme måte, men med litt andre ord:

Sitat fra: Stjerneglis på onsdag 28. desember 2022, klokken 10:08
Hvorfor ta sjanser og parkere bilen i bratt pakke på blank våt is? Har du varme dekk etter kjøringen i tillegg er det ekstra stor risiko for å skli. Jeg har opplevd å finne igjen bilen (ikke Teslaen) stående helt inntil den ved siden av selv med piggdekk. Aldri mer. Jeg går heller noen kvartaler ekstra om jeg finner en trygg plass å parkere.
Før i tiden brukte man et lite knep mot at bilen skulle skli om man måtte parkere i en bakke. Man fant noe som var tungt og passelig stort, gjerne en stein, og la foran hvert dekk. Mange fant seg steiner de rett og slett tok med seg, til dette formålet...

;)

Ser forøvrig NAF går ut med advarsel om bruk av kraftig regenerering på glatta. Jeg vil si de like godt kunne advart mot å bremse kraftig på glatta, da det i realiteten er samme sak. Det handler om å tilpasse fart og avstand til forankjørende, i henhold til hvor glatt det er.

Blir det farlig situasjon av at man må regenerere/bremse hardt, så har man rett og slett feilberegnet.

https://www.tu.no/artikler/naf-advarer-mot-a-la-elbilen-bremse-selv-pa-glattisen/524654
Tittel: Sv: Regen og enpedalskjøring - helt glimrende på vinterglatta
Skrevet av: RJKonsdag 28. desember 2022, klokken 20:43
Og svar på en kommentar til det innlegget:

Sitat fra: geear på onsdag 28. desember 2022, klokken 14:25
Sitat fra: RJK på onsdag 28. desember 2022, klokken 14:09
Ser forøvrig NAF går ut med advarsel om bruk av kraftig regenerering på glatta. Jeg vil si de like godt kunne advart mot å bremse kraftig på glatta, da det i realiteten er samme sak.
Det er ikke samme sak. Ved bremsing så har man hovedvekten av bremsingen foran, men bakhjulene blir med om man trår til litt, og  låser den opp foran så vil ABS-en begynne å jobbe og man vil bremse mer bak. En forhjulsdrevet elbil vil regenerere kun på forhjulene (eks. Kona, e-Niro, Leaf og alle andre haugene med FWD). En bakhjulsdrevet elbil vil regenerere kun på bakhjulene (f.eks. i3, tidlige Teslaer, trillingene?). En firehjulsdrevet elbil vil regenerere avhengig av hvordan softwaren forteller den at den skal regenerere. Tesla har altså implementert kode som detekterer slipp og fordeler regen mer som med normal bremsing, hovedvekt foran, men også bak. Andre igjen? Aner ikke...
Poenget mitt er at det uansett er farlig å bremse hardt foran en hindring, når det er så glatt som det har vært nå. Og det er vel det poenget NAF burde ha, fremfor å ensidig se på regenerering.

At det er forskjell mellom biler som bremser og/eller regenererer på bare 2 eller alle 4 hjul, er sånn sett et sidespor. Da må man og trekke inn vekt og dekkstørrelse, for å ta med hvor mye bremseflate man har, og hva som er slippgrensen per kjøretøy, for å hindre at man oppnår slipp. Det er totalt uvesentlig for hovedpoenget.

Regenerering er sånn sett, og for alle formål lik bremsing, med den lille forskjellen at den bruker motoren til å bremse og derved regenerere energi, fremfor mekanisk brems og sløsing med energien.

Gjør du det feil, altså med for mye nedbremsing, så risikerer man slipp uansett metode for å dempe farta.
Tittel: Sv: Regen og enpedalskjøring - helt glimrende på vinterglatta
Skrevet av: automatonsdag 28. desember 2022, klokken 21:10
Vet at temaet ble tatt opp langt inne i en TMY-tråd. Jeg har ikke kjørt TMY, så syns ikke mine erfaringer med TMX er relevant der.

Men regen på glatta angår alle elbiler, og syns temaet er viktig nok for en egen tråd.

Har erfaring fra RWD, FWD og 4WD på elbiler.
Tittel: Sv: Regen og enpedalskjøring - helt glimrende på vinterglatta
Skrevet av: RJKonsdag 28. desember 2022, klokken 21:15
Sitat fra: automat på onsdag 28. desember 2022, klokken 21:10
Vet at temaet ble tatt opp langt inne i en TMY-tråd. Jeg har ikke kjørt TMY, så syns ikke mine erfaringer med TMX er relevant der.

Men regen på glatta angår alle elbiler, og syns temaet er viktig nok for en egen tråd.

Har erfaring fra RWD, FWD og 4WD på elbiler.
Vi er ikke uenig, for å si det slik. ;)

Derfor jeg la inn mine innlegg fra den nevnte tråden her, for å få frem hovedpoenget med at det ikke er regenerering som er problemet, men det å kjenne bilen og virkningen, og å ta hensyn til forholdene som råder.

Enig i at det fortjener en egen tråd.
Tittel: Sv: Regen og enpedalskjøring - helt glimrende på vinterglatta
Skrevet av: automattorsdag 29. desember 2022, klokken 10:39
Elbilforeningen testet regen på glatta forrige vinter. Og avkreftet mytene NAF kommer med

https://youtu.be/Q512ojtMJrI
Tittel: Sv: Regen og enpedalskjøring - helt glimrende på vinterglatta
Skrevet av: hanchetorsdag 29. desember 2022, klokken 14:14
Det er en situasjon som gjør meg litt betenkt: Som beskrevet i starten av tråden, der det ene hjulet har det såpeglatt mens det andre bare har det sånn passe glatt. Teslaer har vel en motor per drivhjul, ikke sant? Det gir gode muligheter til å håndtere en slik situasjon. Men min bil, og mange andre tror jeg, har bare én motor og differensial. Den har en spinnkontroll som virker sånn passe ok når man spinner i motbakke (uten at jeg vet hvordan i detalj), men jeg er heller usikker på hvordan den vil håndtere situasjonen der det ene hjulet glir mens det andre har veigrep i utforbakke.

Noen som har prøvd det, og har erfaringer å dele?
Tittel: Sv: Regen og enpedalskjøring - helt glimrende på vinterglatta
Skrevet av: automattorsdag 29. desember 2022, klokken 15:07
Tesla 4WD har en motor pr aksel (unntatt Plaid, med 3 motorer). Regen vil derfor begrenses av det hjulet på samme aksel som har dårligst grep, så vidt jeg kan skjønne. Men usikker på hvordan kreftene gjennom en differensial virker, når de går "feil vei". ABS har fordelen av å kunne bremse hjul på samme aksel individuelt.

Nå kjørte jeg i størst mulig grad helt over i venstre kjørefelt, for å ha maksimalt grep.
Tittel: Sv: Regen og enpedalskjøring - helt glimrende på vinterglatta
Skrevet av: ArneBelindalørdag 28. januar 2023, klokken 01:56
Her er jeg selvsagt veldig sent ute, men jeg kan iallfall tilføye at jeg stoler mye mer på Tesla M3 enn på meg selv hver eneste dag jeg kjører E18 mellom Drammen og Oslo, hvor det til tider har vært veldig glatt så langt i januar. Så jeg bruker konsekvent ACC, som jeg antar innebærer Regen.

Jeg reagerte også på oppslaget fra NAF.
Tittel: Sv: Regen og enpedalskjøring - helt glimrende på vinterglatta
Skrevet av: goggolørdag 28. januar 2023, klokken 10:28
Sitat fra: automat på onsdag 28. desember 2022, klokken 20:21
Så mitt råd er: Full regen hele tiden, og lær deg heller å kjenne wattpedalen i bilen din.

Jeg ser du har både Tesla og Ioniq, gjør du dette på Ioniqen også, som har forhjulsdrift? Kjører konsekvent med full regen på vinterføre?

Selv er jeg så gammel at jeg ikke helt har vent meg til å kjøre biler med ABS...   Har tatt meg selv i å pumpebremse på glatta noen ganger i stedet for å stole på ABS/regen.

Men denne vinteren har jeg et par ganger blitt overrasket av såpeglatte  partier på småveiene til og med her på sørlandskysten, og  ABS/regen automatikken på min Ioniq 2020 har tatt over og kontrollert bilen overraskende fint lenge før jeg rakk å reagere. Nesten så jeg tror jeg bør melde meg på glattkjøringskurs eller noe for å bli bedre kjent med bilen min :)

mvh
Hugo

Tittel: Sv: Regen og enpedalskjøring - helt glimrende på vinterglatta
Skrevet av: automatlørdag 28. januar 2023, klokken 11:24
Sitat fra: goggo på lørdag 28. januar 2023, klokken 10:28
Sitat fra: automat på onsdag 28. desember 2022, klokken 20:21
Så mitt råd er: Full regen hele tiden, og lær deg heller å kjenne wattpedalen i bilen din.

Jeg ser du har både Tesla og Ioniq, gjør du dette på Ioniqen også, som har forhjulsdrift? Kjører konsekvent med full regen på vinterføre?

Full regen på begge biler. Og kona «som bare kjører» er happy.

Kjører riktignok Teslaen i «chill», hele året. Men det er fordi jeg begynner å bli gammel og engstelig, og syns wattpedalen er for nervøs i standard.
Tittel: Sv: Regen og enpedalskjøring - helt glimrende på vinterglatta
Skrevet av: RJKlørdag 28. januar 2023, klokken 15:24
Sitat fra: automat på lørdag 28. januar 2023, klokken 11:24
Sitat fra: goggo på lørdag 28. januar 2023, klokken 10:28
Sitat fra: automat på onsdag 28. desember 2022, klokken 20:21
Så mitt råd er: Full regen hele tiden, og lær deg heller å kjenne wattpedalen i bilen din.

Jeg ser du har både Tesla og Ioniq, gjør du dette på Ioniqen også, som har forhjulsdrift? Kjører konsekvent med full regen på vinterføre?

Full regen på begge biler. Og kona «som bare kjører» er happy.

Kjører riktignok Teslaen i «chill», hele året. Men det er fordi jeg begynner å bli gammel og engstelig, og syns wattpedalen er for nervøs i standard.
Jeg kjører Hyundai Kona, som og er forhjulsdrift på. Jeg kjører og full regen hele tiden.

For meg kunne de gjerne fjernet padlene, eller byttet de til å styre girene (venstre - revers, høyre - Drive, begge inne - nøytral og begge frem - Park).

Så helt enig i påstanden  "Full regen hele tiden, og lær deg heller å kjenne wattpedalen i bilen din."
Tittel: Sv: Regen og enpedalskjøring - helt glimrende på vinterglatta
Skrevet av: goggosøndag 29. januar 2023, klokken 10:28
Sitat fra: RJK på lørdag 28. januar 2023, klokken 15:24
Sitat fra: automat på lørdag 28. januar 2023, klokken 11:24
Sitat fra: goggo på lørdag 28. januar 2023, klokken 10:28
Sitat fra: automat på onsdag 28. desember 2022, klokken 20:21
Så mitt råd er: Full regen hele tiden, og lær deg heller å kjenne wattpedalen i bilen din.

Jeg ser du har både Tesla og Ioniq, gjør du dette på Ioniqen også, som har forhjulsdrift? Kjører konsekvent med full regen på vinterføre?

Full regen på begge biler. Og kona «som bare kjører» er happy.

Kjører riktignok Teslaen i «chill», hele året. Men det er fordi jeg begynner å bli gammel og engstelig, og syns wattpedalen er for nervøs i standard.
Jeg kjører Hyundai Kona, som og er forhjulsdrift på. Jeg kjører og full regen hele tiden.

For meg kunne de gjerne fjernet padlene, eller byttet de til å styre girene (venstre - revers, høyre - Drive, begge inne - nøytral og begge frem - Park).

Så helt enig i påstanden  "Full regen hele tiden, og lær deg heller å kjenne wattpedalen i bilen din."

OK, OK, da! Takk for klar og tydelig tilbakemelding :)

Da skal denne "gamle hunden" forsøke å lære seg noen nye triks, og jeg setter i dag høyeste regen som default verdi på bilen.
Men jeg kan ikke love at jeg beholder denne settingen i all fremtid, vi får se...

mvh
Hugo
Tittel: Sv: Regen og enpedalskjøring - helt glimrende på vinterglatta
Skrevet av: mflagefredag 24. mars 2023, klokken 11:34
Hei,

nytt medlem her inne, og egentlig bare registrert meg for å kunne diskutere akkurat denne biten.

Jeg synes det virker som om veldig mange her snakker om at det "bare" er å bruke wattpedalen for å kunne styre dette og ha full kontroll på bilen. Og det samme med at bilen er full av elektronikk og hele den pakka der. Jeg ser også på den testen fra elbilforeninga (youtube-video over) at de har testet dette og funnet ut at full regen er bedre for å holde kontroll en sving der man allerede er ute og kjører og på alle testene overfor ser det ut til at man på en nordnorsk vintervei hadde vært "trailermat" i sånn ca. 9 av 10 tilfeller. "Ja", man klarer å styre gjennom, men idealspor skal man bare glemme - og det er nok til at du enten treffer autovernet, eller det som verre er, havner rett i fronten på motgående trailer.

Har selv en Tesla Y, som vi hovedsakelig kjøpte for å kunne bruke til å trekke hestehenger - sommer som vinter. Dette kommer sannsynligvis ikke til å fungere for oss vinterstid. Y-en er FRYKTELIG vinglete på vinterkjøring. Det minste aggressivt gasspådrag fører til at baken slipper og dette føles ubehagelig. Litt for "aggressiv" slipp på pedalen ved oppbremsing fører også til at bilen vingler på rett veistrekning. Det er godt mulig at bilen klarer å håndtere dette, men til nå virker det fryktelig utrygt. Det eneste som har vist seg å hjelpe litt er å hive på terrengassistent, men denne blir også automatisk deaktivert i tilhengermodus og når man skrur på cruise control.

Nå er ikke jeg selv en som er utstyrt med BE for å kjøre større tilhengere, som sambo er (det er for øvrig også hun som har hesteinteressen), og hun sier at hun nok ikke kommer til å tørre å kjøre med Y-en vinterstid med hestehenger bakpå. Metodikken som er innarbeidet for henne når man kjører inn mot sving er å slippe gasspedalen og deretter la bilen trille selv, men at der man benytter bremsepedalen for å eventuelt måtte justere hastigheten. Dette for å ha full kontroll og også kan kunne benytte nødbremsing ved behov. Hvis man da må kjøre vha. "wattpedalen" og da finne akkurat dette punktet der denne slår inn til trilling, så blir det fryktelig mange faktorer man må ta høyde for for å få denne kjøringa til å bli trygg nok. Legg også da til at regen er deaktivert hvis det er for kaldt ute og/eller batteriet er fullt - før den PLUTSELIG kommer på når batteriet har blitt varmt nok. Jeg kan ikke skjønne hvordan dette skal være i nærheten av trygt nok.

Nå burde kanskje dette være et innlegg som burde være lagt under Tesla Y-forumet, da jeg har kjørt både S og 3 som har tyngdepunkt som gjør at bilturen føles mye tryggere på vinterveier, men hovedproblemet virker å være det at man ikke lenger kan "trille" inn i svinger man er utrygg på, men istedenfor må "finne" punktet på pedalen der det føles ok, og et minste avvik fra dette kan få uforutsette konsekvenser.
Tittel: Sv: Regen og enpedalskjøring - helt glimrende på vinterglatta
Skrevet av: DagfinnNfredag 24. mars 2023, klokken 12:17
Bruk terrengmodus og bilen bli knallstødig i alle glatter.
Tittel: Sv: Regen og enpedalskjøring - helt glimrende på vinterglatta
Skrevet av: turfsurffredag 24. mars 2023, klokken 16:42
Som DagfinnN skriver, bruk terrengassistent hvis du ikke liker at den slipper litt bak.

Var på isbanekjøringen til TOCN med Y performance, hvor banene var skikkelig glatte. Testet bilen i auto, track mode med permanent AWD (60/40 fordeling), og med terrengassistent. Det var helt latterlig hvor mye bedre det gikk med terrengassistenten på.

Skal ikke skryte på meg å være verdens beste vintersjåfør, men har bodd noen år i Nord-Norge, og har hytte på fjellet og kjører 50.000km pluss i året, så har ihvertfall litt grunnlag på glatt føre. Model Y er helt rå med TA aktivert.
Tittel: Sv: Regen og enpedalskjøring - helt glimrende på vinterglatta
Skrevet av: mflagefredag 24. mars 2023, klokken 21:41
Sitat fra: DagfinnN på fredag 24. mars 2023, klokken 12:17Bruk terrengmodus og bilen bli knallstødig i alle glatter.

Ja, er klar over den funksjonen, men jeg synes som flere andre at det er unødvendig at man må bruke en slik manuell funksjon for å få en bil til å oppføre seg sånn noenlunde på glatta. Den skrur seg jo som sagt av selv når man bruker autopilot eller stopper bilen (putter den i P) og så må man inn i menyene for å aktivere den igjen. Og ofte må det da en liten "skremmer" til i en sving før man kommer på at den funksjonen kanskje har blitt deaktivert pga. én av de overnevnte.

At det ikke er valgfritt hva man ønsker å kjøre regen på er for meg en gåte. Og så har man denne "snow mode"-saken som mange snakker om, men som det virker som man må ha hatt tilløp til sleng for å fremprovosere.... Jeg mener, hallo?
Tittel: Sv: Regen og enpedalskjøring - helt glimrende på vinterglatta
Skrevet av: RJKlørdag 25. mars 2023, klokken 00:30
Sitat fra: mflage på fredag 24. mars 2023, klokken 11:34Hei,

nytt medlem her inne, og egentlig bare registrert meg for å kunne diskutere akkurat denne biten.

Jeg synes det virker som om veldig mange her snakker om at det "bare" er å bruke wattpedalen for å kunne styre dette og ha full kontroll på bilen. Og det samme med at bilen er full av elektronikk og hele den pakka der. Jeg ser også på den testen fra elbilforeninga (youtube-video over) at de har testet dette og funnet ut at full regen er bedre for å holde kontroll en sving der man allerede er ute og kjører og på alle testene overfor ser det ut til at man på en nordnorsk vintervei hadde vært "trailermat" i sånn ca. 9 av 10 tilfeller. "Ja", man klarer å styre gjennom, men idealspor skal man bare glemme - og det er nok til at du enten treffer autovernet, eller det som verre er, havner rett i fronten på motgående trailer.

Har selv en Tesla Y, som vi hovedsakelig kjøpte for å kunne bruke til å trekke hestehenger - sommer som vinter. Dette kommer sannsynligvis ikke til å fungere for oss vinterstid. Y-en er FRYKTELIG vinglete på vinterkjøring. Det minste aggressivt gasspådrag fører til at baken slipper og dette føles ubehagelig. Litt for "aggressiv" slipp på pedalen ved oppbremsing fører også til at bilen vingler på rett veistrekning. Det er godt mulig at bilen klarer å håndtere dette, men til nå virker det fryktelig utrygt. Det eneste som har vist seg å hjelpe litt er å hive på terrengassistent, men denne blir også automatisk deaktivert i tilhengermodus og når man skrur på cruise control.

Nå er ikke jeg selv en som er utstyrt med BE for å kjøre større tilhengere, som sambo er (det er for øvrig også hun som har hesteinteressen), og hun sier at hun nok ikke kommer til å tørre å kjøre med Y-en vinterstid med hestehenger bakpå. Metodikken som er innarbeidet for henne når man kjører inn mot sving er å slippe gasspedalen og deretter la bilen trille selv, men at der man benytter bremsepedalen for å eventuelt måtte justere hastigheten. Dette for å ha full kontroll og også kan kunne benytte nødbremsing ved behov. Hvis man da må kjøre vha. "wattpedalen" og da finne akkurat dette punktet der denne slår inn til trilling, så blir det fryktelig mange faktorer man må ta høyde for for å få denne kjøringa til å bli trygg nok. Legg også da til at regen er deaktivert hvis det er for kaldt ute og/eller batteriet er fullt - før den PLUTSELIG kommer på når batteriet har blitt varmt nok. Jeg kan ikke skjønne hvordan dette skal være i nærheten av trygt nok.

Nå burde kanskje dette være et innlegg som burde være lagt under Tesla Y-forumet, da jeg har kjørt både S og 3 som har tyngdepunkt som gjør at bilturen føles mye tryggere på vinterveier, men hovedproblemet virker å være det at man ikke lenger kan "trille" inn i svinger man er utrygg på, men istedenfor må "finne" punktet på pedalen der det føles ok, og et minste avvik fra dette kan få uforutsette konsekvenser.
Nå må du og få med at på testingen, har de altså kjørt "feil" ved å tilnærmet slippe opp wattpedalen, som er likestilt med å dytte inn bremsene kraftig. Absolutt ikke anbefalt kjøremetode, men viser at elektronikken berger en i de fleste tilfeller, men kjører man for hardt, vil det kunne "gå åt skogen" uansett om man har bil med regen eller ikke.
Tittel: Sv: Regen og enpedalskjøring - helt glimrende på vinterglatta
Skrevet av: mflagelørdag 25. mars 2023, klokken 00:50
Sitat fra: RJK på lørdag 25. mars 2023, klokken 00:30Nå må du og få med at på testingen, har de altså kjørt "feil" ved å tilnærmet slippe opp wattpedalen, som er likestilt med å dytte inn bremsene kraftig. Absolutt ikke anbefalt kjøremetode, men viser at elektronikken berger en i de fleste tilfeller, men kjører man for hardt, vil det kunne "gå åt skogen" uansett om man har bil med regen eller ikke.

Ja, det er sant, men det som er litt poenget mitt er at det er altfor mye automatikk som føreren ikke har kontroll på:


Jeg hadde delvis kjøpt poenget med at man må lære seg å kjøre bil litt på nytt når man benytter "wattpedalen" for å kontrollere bilen, hvis det var sånn at alt rundt var konstant hele tiden. Men sånn som det er nå virker det som om dette "treffpunktet" på wattpedalen varierer etter masse faktorer - og summen av alt dette gjør at jeg tenker at dette ikke er en trygg vinterbil.

Med henger med litt vekt bakpå der, tenker jeg det er bortimot uforsvarlig å ta seg ut på vinterføre med modell Y. Ja, bilen korrigerer, men hvis rompa allerede har beveget seg fort 5-10 cm. før det inntreffer, hva skjer da med hengeren som henger bak? En slik plutselig bevegelse og som deretter blir stoppet like hurtig, hvordan oppfører en pendelbevegelse seg da? Jeg ser for meg at hengeren deiser rett ut i autovernet, nesten på samme måte som en arm kaster en ball.

Det idelle hadde vært hvis man kunne sette et fast regen-nivå eller at man kunne sette snow mode, på lik linje som man kan sette akselerasjonsmodus chill/standard.

Er det noen som faktisk har erfaringer med henger på vinterføre med f.eks. model Y?
Tittel: Sv: Regen og enpedalskjøring - helt glimrende på vinterglatta
Skrevet av: turfsurflørdag 25. mars 2023, klokken 09:25
Jeg har kjørt litt med henger bak både Model 3 og Model Y på vinterføre. Turer på 50 mil t/r opp på fjellet fra lavlandet og ned igjen. Type stor skaphenger og middels sportssenter. Opplevde ikke noe som helst skummelt mtp regen.

Du konstruerer opp bekymringer som ikke er reelle. Det er ikke noe "plutselig" med om det er regen eller ikke.

Hvis det er null regen grunnet kaldt batteri så er det i starten av en tur, og da er det tydelig indikert i displayet, og i så fall er det bare å benytte bremsen. Det merker man ved første retardasjon hvis man ikke har fått med seg indikatoren.

Kjører man i auto detekterer bilen hjulspinn når det er glatt også ved kjøring fremover. Man må ikke få en sladd først. Og greier man å fremprovosere en sladd så er den så liten at det ikke påvirker hengeren over hodet.

Tesla har og veldig bra hengerstabilisering. Jeg kjørte gjennom en hårnålssving på veldig glatt føre med skaphengeren bak, og med helårsdekk på den kom den seilende opp på siden. Men det gikk helt fint og udramatisk, bilen hentet det inn uten problemer.
Tittel: Sv: Regen og enpedalskjøring - helt glimrende på vinterglatta
Skrevet av: mflagelørdag 25. mars 2023, klokken 20:43
Sitat fra: turfsurf på lørdag 25. mars 2023, klokken 09:25Du konstruerer opp bekymringer som ikke er reelle. Det er ikke noe "plutselig" med om det er regen eller ikke.

Hvis det er null regen grunnet kaldt batteri så er det i starten av en tur, og da er det tydelig indikert i displayet, og i så fall er det bare å benytte bremsen. Det merker man ved første retardasjon hvis man ikke har fått med seg indikatoren.

"Starten av en tur". Jeg kjørte nettopp tur til Alta og det tok vel fort halvannen time før regen faktisk plutselig var på. Og det var ikke sånn at bilen sa ifra med blinkende lys og lyd, plutselig var det bare regen der. Jeg skal ikke si at det var dramatisk, men det gjorde at jeg måtte endre kjøremønsteret litt for å ta høyde for det. Det er liksom det som er hovedpoenget mitt. Mange snakker om at man skal lære seg "wattpedalen" og hvor dette punktet er når det er null pådrag og samtidig null brems, men når dette hele tiden flytter på seg avhengig av utetemperatur, så blir det litt ekstra vanskelig.
Tittel: Sv: Regen og enpedalskjøring - helt glimrende på vinterglatta
Skrevet av: turfsurfsøndag 26. mars 2023, klokken 08:57
Sitat fra: mflage på lørdag 25. mars 2023, klokken 20:43"Starten av en tur". Jeg kjørte nettopp tur til Alta og det tok vel fort halvannen time før regen faktisk plutselig var på. Og det var ikke sånn at bilen sa ifra med blinkende lys og lyd, plutselig var det bare regen der. Jeg skal ikke si at det var dramatisk, men det gjorde at jeg måtte endre kjøremønsteret litt for å ta høyde for det. Det er liksom det som er hovedpoenget mitt. Mange snakker om at man skal lære seg "wattpedalen" og hvor dette punktet er når det er null pådrag og samtidig null brems, men når dette hele tiden flytter på seg avhengig av utetemperatur, så blir det litt ekstra vanskelig.
Så du sier at regen indikatoren gikk fra å vise ingen regen til å være borte sånn helt plutselig? Det tror jeg ikke noe på, men at du overdriver for å lage ett poeng. Selvfølgelig må man tilpasse kjørestil etter forholdene, regen er bare en av tingene som påvirker hvordan man kjører. Hvis du vil ha regen fra start er det bare å bruke forvarming.

Opplever aldri dette som problematisk, er det lite regen så må jeg bruke bremsen, er det mye regen så kan jeg ikke bare slippe wattpedalen. Er ikke noe mere dramatikk enn det.

Tittel: Sv: Regen og enpedalskjøring - helt glimrende på vinterglatta
Skrevet av: goggomandag 03. april 2023, klokken 16:27
Sitat fra: goggo på søndag 29. januar 2023, klokken 10:28
Sitat fra: RJK på lørdag 28. januar 2023, klokken 15:24
Sitat fra: automat på lørdag 28. januar 2023, klokken 11:24
Sitat fra: goggo på lørdag 28. januar 2023, klokken 10:28
Sitat fra: automat på onsdag 28. desember 2022, klokken 20:21Så mitt råd er: Full regen hele tiden, og lær deg heller å kjenne wattpedalen i bilen din.

Jeg ser du har både Tesla og Ioniq, gjør du dette på Ioniqen også, som har forhjulsdrift? Kjører konsekvent med full regen på vinterføre?

Full regen på begge biler. Og kona «som bare kjører» er happy.

Kjører riktignok Teslaen i «chill», hele året. Men det er fordi jeg begynner å bli gammel og engstelig, og syns wattpedalen er for nervøs i standard.
Jeg kjører Hyundai Kona, som og er forhjulsdrift på. Jeg kjører og full regen hele tiden.

For meg kunne de gjerne fjernet padlene, eller byttet de til å styre girene (venstre - revers, høyre - Drive, begge inne - nøytral og begge frem - Park).

Så helt enig i påstanden  "Full regen hele tiden, og lær deg heller å kjenne wattpedalen i bilen din."

OK, OK, da! Takk for klar og tydelig tilbakemelding :)

Da skal denne "gamle hunden" forsøke å lære seg noen nye triks, og jeg setter i dag høyeste regen som default verdi på bilen.
Men jeg kan ikke love at jeg beholder denne settingen i all fremtid, vi får se...

mvh
Hugo


Ja så har det gått en måned og nesten 2000 km for min del.
Har kjørt konsekvent på full regen i denne perioden, og det fungerer bare helt topp.
Har hatt flere episoder med isflekker på bar vei, og bilen har taklet det helt fint.
Og jeg som var så glad i padlene under rattet - nå bruker jeg dem ikke lengre...

Så takk til AUTOMAT og RJK for å lære meg å kjøre elbil, det er visst aldri for seint å lære nye triks :)

mvh
Hugo
 
Tittel: Sv: Regen og enpedalskjøring - helt glimrende på vinterglatta
Skrevet av: RJKmandag 03. april 2023, klokken 16:37
Sitat fra: goggo på mandag 03. april 2023, klokken 16:27
Sitat fra: goggo på søndag 29. januar 2023, klokken 10:28
Sitat fra: RJK på lørdag 28. januar 2023, klokken 15:24
Sitat fra: automat på lørdag 28. januar 2023, klokken 11:24
Sitat fra: goggo på lørdag 28. januar 2023, klokken 10:28
Sitat fra: automat på onsdag 28. desember 2022, klokken 20:21Så mitt råd er: Full regen hele tiden, og lær deg heller å kjenne wattpedalen i bilen din.

Jeg ser du har både Tesla og Ioniq, gjør du dette på Ioniqen også, som har forhjulsdrift? Kjører konsekvent med full regen på vinterføre?

Full regen på begge biler. Og kona «som bare kjører» er happy.

Kjører riktignok Teslaen i «chill», hele året. Men det er fordi jeg begynner å bli gammel og engstelig, og syns wattpedalen er for nervøs i standard.
Jeg kjører Hyundai Kona, som og er forhjulsdrift på. Jeg kjører og full regen hele tiden.

For meg kunne de gjerne fjernet padlene, eller byttet de til å styre girene (venstre - revers, høyre - Drive, begge inne - nøytral og begge frem - Park).

Så helt enig i påstanden  "Full regen hele tiden, og lær deg heller å kjenne wattpedalen i bilen din."

OK, OK, da! Takk for klar og tydelig tilbakemelding :)

Da skal denne "gamle hunden" forsøke å lære seg noen nye triks, og jeg setter i dag høyeste regen som default verdi på bilen.
Men jeg kan ikke love at jeg beholder denne settingen i all fremtid, vi får se...

mvh
Hugo


Ja så har det gått en måned og nesten 2000 km for min del.
Har kjørt konsekvent på full regen i denne perioden, og det fungerer bare helt topp.
Har hatt flere episoder med isflekker på bar vei, og bilen har taklet det helt fint.
Og jeg som var så glad i padlene under rattet - nå bruker jeg dem ikke lengre...

Så takk til AUTOMAT og RJK for å lære meg å kjøre elbil, det er visst aldri for seint å lære nye triks :)

mvh
Hugo
 
Den tilbakemeldingen varmet hjertet mitt! 

 :+1:

Og masse KUDOS! for å faktisk teste og prøve ut og se hva du selv synes etter en periode. Det står det respekt av!

8)
Tittel: Sv: Regen og enpedalskjøring - helt glimrende på vinterglatta
Skrevet av: automatmandag 03. april 2023, klokken 23:37
Sitat fra: goggo på mandag 03. april 2023, klokken 16:27Ja så har det gått en måned og nesten 2000 km for min del.
Har kjørt konsekvent på full regen i denne perioden, og det fungerer bare helt topp.
Har hatt flere episoder med isflekker på bar vei, og bilen har taklet det helt fint.
Og jeg som var så glad i padlene under rattet - nå bruker jeg dem ikke lengre...

Så takk til AUTOMAT og RJK for å lære meg å kjøre elbil, det er visst aldri for seint å lære nye triks :)

mvh
Hugo
 

Det var hyggelig lesing. Og som RJK sa. Kult at du faktisk tester.