Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Tesla => Emne startet av: kodax på torsdag 22. desember 2022, klokken 08:25
Noen varianter i inventory nå for de som vil ha bil før nyttår:
https://www.tesla.com/no_NO/inventory/new/mx?arrangeby=relevance&zip=0109&range=0
https://www.tesla.com/no_NO/inventory/new/ms?arrangeby=relevance&zip=0109&range=0
Bare hvite, med unntak av én rød S, man kan ikke velge vekk EAP/FSD, og alle har større felger.
Det kan jo hende det kommer flere etterhvert som folk takker nei til bil.
Er ikke dette egentlig en «no brainer»?? Kan jo ha gratis bil vertfall til sommeren?
Dette frister...
Hva mener du med "gratis bil"?
Han mener han kan selge den til samme pris som han kjøpte den for nå før avgiftene kicker inn.
MEN, en no brainer er det nok ikke. Tesla kan fort justere pris ned dersom salget stopper helt opp etter nyttår. Vil heller kalle det for en gambling om du kan ha «gratis bil» frem til sommeren...
Hvis det er det han mener, så er nok det temmelig risikabelt. Det er stor sannsynlighet for etterspørselen etter bil synker neste år, både pga. folks generelt dårligere økonomi og fordi mange har kjøpt bil i år pga. de kommende avgiftene.
Nå er jo kundegruppen til refresh S/X kanskje i en litt annen økonomisk posisjon, men det høres uansett risikabelt ut å satse på flipping nå.
Alternativt tenkte han på det man får med av gratis lading, men med det verdifallet man risikerer nå, så blir det fort ikke så "gratis" allikevel.
Som dere så riktig poengterer, så er det nok ikke like «nobrainer» som jeg hadde trodd. Men det er vertfall mindre risikabelt en andre «vanlig» biler i den prisklassen mtp verditap..
Men som dere sier. Nybilsalget kommer nok til å få seg en grei dupp på nyåret, så kan godt være de kjører noen kampanjer! For ikke å snakke om rentekampanjer. Selvom det ikke har så mye å si om du tenker å selge bilen etter 1 år 😅
Bare kjøp den røde du, så kan jeg overta den for 300.000 i avslag til sommeren :)
Min spådom er at Tesla reduserer prisen med ca. 100 000,- til neste år og at det blir mulig å plukke opp Model S Plaid på bruktmarkedet til rundt millionen.
Har kommet ut en del bruktbiler på finn nå og ser det er mange som tror på nissen.
Med mva så blir jo disse bilene relativt dyre, så kan jo hende de kjører en "vi betaler momsen" en periode, og at sluttprisen blir omtrent det samme som nå. Verdifallet framover på brukt blir nok mer normalt enn det har vært.
SitatMed mva så blir jo disse bilene relativt dyre, så kan jo hende de kjører en "vi betaler momsen" en periode, og at sluttprisen blir omtrent det samme som nå.
:+1: Enig. Det har jeg hørt av flere at mange forhandlere vil gjøre... både MB, BMW, Porsche og andre premium merkene inkl Tesla vil kjøre det i Q1 23 for da er det tørke i markedet.... lite penger blant folk da og drar man ikke til med en dyr ny bil/ny hytte/ dyr sydentur osv, men tenker heller at vi klarer oss med den bilen vi har nå - et år til....
Men når det gjelder leasingmarkedet er det annerledes... der vil det gå bra oxo i Q1 23. Men ikke på nybilsalg... hverfall det jeg hører av de som er i bransjen...
Tesla reduserer vel prisen på Y og 3 biler med rundt 7500 dollar for de som velger å ta ut bilen i år for bla. Amerikanske kunder.
Billån er i utgangspunktet som et boliglån. Man kan låne 5 ganger inntekt totalt i lån på bolig/bil eller andre ting. Så er det vel alltids noen som kan trikse litt utenfor dette regelverket.
Lurer på om det er en del av de som har tatt ut bil kun for flipping nå er litt nervøse. Model S/X Plaid har i skrivende stund 20 + biler på finn og antallet er økende. Ser det er en som har redusert prisen allerede den første uken med 230 000,-. Blir spennende å følge med fremover og se om Tesla evt. "tar momsen".
Jeg er i markedet for en slik bil, men synes det er helt ok og avvente litt.
Jeg tror noe av grunnen til at salget går trutt på finn.no er fordi kjøperene avventer og ser hva som skjer på nyåret.
Selv tror jeg ikke Tesla senker prisene i Norge, hvorfor skulle de det?
Plaid er jo allerede priset lavere i Norge enn i USA.
Ja, salget vil nok nesten stoppe opp for S og X i Q1, men det går ikke mange ukene før dette blir den nye normalen. Model 3 og Y vil selge omtrent som før.
Det er min spådom, ganske motsatt av hva enkelte mener å tro lengre opp her.
Det vil nok gå ÅR før du ser en brukt Plaid under 1M på finn.no
Om 2 år får vi trolig 25% på hele kjøpesummen, og så er vi gang igjen.
Brukt plaid til 1mill til sommeren tror jeg også, blitt en nisje entusiastbil og ikke lenger Bærum Passat, og i det sjiktet tror jeg andre biler gir mer prestisje og nytte, som feks EX90, iX, EQS/EQE, etc. det med akselerasjonen er gøy et par ganger, men merker jo at jeg kjører selv min 75D i chill 90% av tiden.
Vel, vel, gratis og gratis.... det skal betales lånerenter oxo :police:
Sitat fra: Vaduz på søndag 25. desember 2022, klokken 16:11
Brukt plaid til 1mill til sommeren tror jeg også, blitt en nisje entusiastbil og ikke lenger Bærum Passat, og i det sjiktet tror jeg andre biler gir mer prestisje og nytte, som feks EX90, iX, EQS/EQE, etc. det med akselerasjonen er gøy et par ganger, men merker jo at jeg kjører selv min 75D i chill 90% av tiden.
Da vil jeg påstå at du ikke er i kundegruppa for en plaid. Jeg har Y P og det er veldig sjelden at jeg har kjørt en tur uten at jeg har vært bortpå 100% pådrag. Samme var det med LR og X75D. Men, jeg tror ikke jeg lar meg friste til å betale et syvsifret beløp for gammelt design.
Jeg tror det hører til sjeldenhetene at Tesla differensierer grunnprisen for forskjellige land i Europa.
De gjør stadig prisendringer i USA, Kina og Europa.
Men, for Europa som helhet har jeg inntrykk i at det er rimelig likt/flatt, kun lokale skatter og avgifter som differensierer.
Det er bare å se på våre naboer i Sverige, Danmark, Nederland og Tyskland.
Mange land har delvis, eller fullt opp med Mva.
En Plaid S koster faktisk 2.2M NOK i Danmark. (kanskje ikke rart den selger litt dårlig der)
Hvis grunnprisen skulle bli 100K mindre i Norge enn i andre land i Europa så betyr det for det første at Tesla vil tjene 100K mindre på hver bil som selges i Norge sammenlignet med andre land.
Det andre er at det ville motivere til salg/eksport ut av landet over til andre land i Europa.
Husk at S og X Plaid koster allerede mindre i Norge, enn i USA med dagens dollar kurs.
Hvis Tesla skulle komme med priskutt så gjør de i så fall som en mer helhetlig strategi globalt. Har lite tro på at de gjør det bare for Norge, fordi vi har innført VAT og vekt avgift.
Har forresten sjekket etter nye Inventory biler de andre europeiske landene og der er det ingen S/X å se.
Virke som om de har prioritert biler til Norge i desember, nettopp fordi de veit det blir mindre salg av S og X her neste år. Det løser de nok delvis med å åpne opp for salg av Long Range S og X igjen.
Kanskje kommer det SR S og X med 75 kwh batteri om 1 eller 2 år.
Det er så mange ting de kan gjøre først fremfor å senke prisen på topp modellen Plaid S og X.
Ligger en god del plaid på finn.no nå, og det er klart så lenge det er inventory biler tilgjengelig er det jo ingen som vil kjøpe noe på finn.no, men det vil nok endre seg i januar/februar.
Skulle jeg byttet ut X-en i dag, så hadde det blitt til en ny X da den passer mitt behov perfekt, men da til vanlig «Dual motor», Plaid er uinteressant for min del.
Sitat fra: B1 på mandag 26. desember 2022, klokken 10:01
Moro også at dette er en nisjebil. Kun ca. 200 registerte Model S Plaid. Slipper man å se 10 i hver gate.
Det tallet kan fort doble seg i uken som kommer ;)
En stund siden jeg har fulgt med på kamera fra Drammen havn men står igjen en god del model X der fra fra jeg kan se.
Lurte litt på en X før mva., men ville helst hatt 5-seter.
Samtidig tror jeg at de som vil ha plaid ikke gidder kjøpe den brukt. Virker ikke som P-modellene har holdt seg noe spesielt bra i pris hverken før eller nå.
Argumentet med ladenett er nok litt gammelt nå som alle superladerne er åpnet for alle.
Vel, nå skal du ha meget godt trent Tesla øye for å se forskjell på en plaid og en model s75 fra når facelift kom.
Og å definere Plaid som en luksusbil er nok ikke eiere av f.eks. EQS, I7 osv. nødvendigvis helt enig i. Tror det vil påstå at det mangler alt for mye egenskaper i Plaiden. Og når det gjelder beste firehjulstrekk, husk at e-tron har hatt tre motorer (to bak) i mange år allerede.
Hjelper ikke med 3 motorer bak..når de ikke har kontroll på de.
Eldre tesla med awd er det ingen som slår på kontroll. De nyere er det verre med.. (Føles som Halden innimellom 😂). Plaid har jeg ikke testet enda. Men mtp at folk drar av veien ved hard ned bremsing + dumper... Så er jeg usikker på om de har så stålkontroll som de sier.
Tesla kom med innebygget skjermer og moderne interiør i 2012.. Mens andre produsenter plasserte skjermer midt på dashbordet..
Ting har skjedd... Nå setter tesla skjermene midt på dashbordet og gir kundene dørtrekk ifra Volvo 240..
Model X har fått forferdelige tåkelys foran (gikk ifra lin styrte til hardwired ala Volvo 240..). Bakfanger på model X og S ser heller ikke bra ut nå.
S i 2013-15 hadde flott nedre del. Men nå er diffuser borte.. Hva de har gjort på X er heller ikke godt å si.. Ser ut som katastrofe..
Sitat fra: Hodetelefoner på tirsdag 27. desember 2022, klokken 11:23
Hjelper ikke med 3 motorer bak..når de ikke har kontroll på de.
Eldre tesla med awd er det ingen som slår på kontroll. De nyere er det verre med.. (Føles som Halden innimellom
). Plaid har jeg ikke testet enda. Men mtp at folk drar av veien ved hard ned bremsing + dumper... Så er jeg usikker på om de har så stålkontroll som de sier.
Skjønner ikke hva du snakker om. Har hatt 2015, 2017, 2021 og 2022 Tesla med AWD, og å si at de gamle var bedre er veldig unyansert.
Med P modellene har man track mode som lar deg sette opp bilen som du vil, og på Y (og kanskje X) har man terreng assistent som gir deg permanent AWD og mere tilgivende gassrespons.
Ser at Tesla har registrert 0 biler i dag.
Så da kan man vel anta at de er ferdig med innspurten for 2022.
Tittet også innom kameraene til Drammen havn nå og det er helt tomt i området hvor S og X sto linet opp for noen dager siden.
Blir spennende å se om de justerer prisen ned etter nyttår.
Ellers blir det nok rimelig bråstopp i salget av de dyrere modellene en stund fremover nå.
Det var vel ca. 1240K for billigste TMX med avgifter etc. i går, så da har den nå gått opp med drøye 200K.
Sitat fra: B1 på lørdag 31. desember 2022, klokken 11:53
Da var 313 Plaid registrert. Det blir en unik bil på veien. Klart, flere kommer i årene som kommer, men grunnet prisen, vil nok dette ikke bli de store volumene.
Da ligger rundt 20 % av de ute på finn.no med økende antall. Blir interessant å se prisutviklingen som er diskutert. Kan ikke se at en av de er solgt enda.
Noen tror på julenissen og priser seg høyere enn med dagens pris fra tesla med moms, mens et fåtall faktisk har lagt seg litt under hva de har kjøpt den for.
UNDER hva de har kjøpt de for? Ser ingen Plaid under 1,33 mill, og det er i tillegg en X, som i utgangspunktet er dyrere enn S. De fleste som har fått bil nå har sikkert gamle bestillinger og betalt mindre enn det?
Sitat fra: geear på tirsdag 03. januar 2023, klokken 18:32
UNDER hva de har kjøpt de for? Ser ingen Plaid under 1,33 mill, og det er i tillegg en X, som i utgangspunktet er dyrere enn S. De fleste som har fått bil nå har sikkert gamle bestillinger og betalt mindre enn det?
Stemmer det du sier. Så en rød Model S med originale 19 vinterdekk felger, 21" Arachnid felger med sommerdekk, FSD som jeg trodde var lagt ut rimeligere. Etter litt regning ser jeg denne personen har lagt seg 10.000,- over innkjøpspris på prisene før nyttår. Kan godt hende personene har betalt mindre, det vet jeg ikke.
Uansett så tror jeg flipping har nådd toppen nå. Se også på Model Y, særlig Performance.
Det jeg først og fremst mente var at mange tror på nissen med disse prisene. :)
Sitat fra: geear på tirsdag 03. januar 2023, klokken 18:32
De fleste som har fått bil nå har sikkert gamle bestillinger og betalt mindre enn det?
Er det noe med gamle bestillinger som har fått Plaid? Av det jeg har sett, så har de fått LR.
(De har riktignok tjent godt på det, nærmere 200K sammenlignet med hva utgangsprisen på disse vel blir, og 400K ift hva de kommer til å koste med avgifter.)