Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn => Emne startet av: Eblogg på torsdag 18. oktober 2012, klokken 23:03
Jeg trodde det var kulda som skulle kuppe kjørelengden da jeg kjøpte el-bil, men så langt er dugg det som dreper rekkevidden. Så sant ikke sola skinner må jeg kjøre med antiduggfunksjonen og AC på. Må også ha på litt varme for ikke å fryse ihjel pga. AC. Da er rekkevidden på et fulladet batteri Ca 60 km. Er dette normalt?
Hmm. Jeg har ikke opplevd spesielt mye problemer hittil. Nå om dagen kjører jeg ofte med vifta på 1 og rettet på rutene, uten varme. Dugger det likevel kjører jeg varmeanlegget og vifte en kort stund på nesten maks, så er problemet over resten av turen. Har stort sett i underkant av 140 km rekkevidde.
Har jeg fått duggversjonen jeg da ::)
Skal visst hjelpe å vaske innsiden av ruta med Zalo. Husker ikke helt gangen i det, men søk på Zalo her på forumet.
Ble plagsomt for meg også dette. En antiduggklut fra biltema hjelper endel. Men etter at jeg isolerte vanntanken++ bruker den nesten ingenting bare på å holde bilen varm. Så da starter jeg med godt forvarmet bil og har varmeapparatet kontinuerlig på i auto og termostat et par hakk over midten. Kjører litt luft på ruta innimellom, f.eks. kombinasjonen føtter+def. Det er nok.
Jeg har ikke hatt problem med duggen (så langt). Kjører fra varm til varm garasje. Vanligvis to i bilen. Tørt klær. Noen hakk på varmeapparatet og 1 eller 2 på viftehastighet. Jeg har også merket at hvis det kommer en tredje person inni bilen blir den luftsirkulasjon for liten for å holde duggen borte. Da må jeg bruke AC. Jeg har ikke behandlet vinduets overflater.
Dugg oppstår når fuktighet (vann) i lufta inni bilen kondensere på vinduets overflate pga kald luft på andresiden. Man kan ikke gjøre noe med lufttemperatur (og fuktighet) til omgivelsen. På innsiden kan man derimot gjøre to ting: enten å ha høyt nok temperatur slik at man passere "duggpunkt" (fordampe vann i lufta) eller tørke lufta og få samme effekt. Vi i trillingene sliter med varme i bilen så man skal med andre ord angripe årsak til fuktighet inni bilen.
Sitat fra: espfri på torsdag 18. oktober 2012, klokken 23:03
Jeg trodde det var kulda som skulle kuppe kjørelengden da jeg kjøpte el-bil, men så langt er dugg det som dreper rekkevidden. Så sant ikke sola skinner må jeg kjøre med antiduggfunksjonen og AC på. Må også ha på litt varme for ikke å fryse ihjel pga. AC. Da er rekkevidden på et fulladet batteri Ca 60 km. Er dette normalt?
Jeg har også problemer med dugg,og oppplever at det er nødvendig med varme og ac for å holde frontruta gjennomsiktig. Aldri opplevd lignende på andre biler.
Kan melde om akkurat det samme. Særlig nå som det er så rått i lufta. Står i garasje om natten, AC er et must, første delen av turen. Dugger på bakvinduene også. Teori: Bilen er for "tett!" at luft ikke slipper ut så lett. Merker jo godt at en må bruke litt mere kraft for å lukke en dør nå de andre er igjen. Hvis dere skjønner. Ikke sånn på min andre bil.
Teori 2 : er at det ikke er noen varm "fossil motor" foran frontruta, kan ha noe innvirking ? . Ref folkevogn boble.
Skal kjøpe en el kupevarmer defa for å forvarme bilen. Skal koste en 3500 montert på BOS Skøyen sa de.
Biltema, Clas Ohlson, Europris m.m. selger jo sånne bokser med fuktslukere som man kan ha i bilen.
Jeg kjøpte meg en liten sak på Europris til en femtilapp. Vet ikke helt hvor mye det hjelper, men har ikke opplevd så mye duggproblemer i det siste.
Har jo også opplevd å få dugg på utsiden av frontruta + sidespeilene når jeg kjører ned i kjelleren til Saga P-Hus.
Ellers er det jo viktig å holde rutene rene da.
Et gammelt båtlagringstriks er å ha bleier liggende (ubrukte :)
De suger visst til seg mye fukt.
Neste gang du kjøper noe som inneholder en sli kpose med silica-gel tar du posen og legger den i bilen. Jeg tenker å begynne å ta vare på alle slike poser; det er jo rett som det er man kan ha bruk for å fjerne/forhindre fuktighet. Vinduskarmen på soverommet, f.eks. Med mindre dugg hindrer du også potensielt dugg. :)
Slik kan du "lade opp" silica gel og bruke den om igjen: http://www.ehow.com/how_5035187_recharge-silica-gel.html (http://www.ehow.com/how_5035187_recharge-silica-gel.html)
Et gammel triks er å kjøre ned vinduene i bakdørene en cm eller to for å lufte ut under kjøring.
Sitat fra: Phuc på fredag 19. oktober 2012, klokken 11:53
Har jo også opplevd å få dugg på utsiden av frontruta + sidespeilene når jeg kjører ned i kjelleren til Saga P-Hus.
Samme kondensdannelse som beskrevet ovenfor. Denne gangen på utsiden av bilen. Man kjører inni varm (og fuktig) garasjeanlegg med kald bil (på utsiden). Det hjelper med vindusviskere og varme i bakrute (og sidespeil).
Om ikke" Århundrets duggbil" så kommer i-Miev langt opp på listen. Hadde en -67 mod. Opel ,den slår El-bilen min. Men vi må gjøre problemet så lite som mulig. Mange gode tips på dette forumet. Lykke til og god helg.
er jo ikke så ille dette med dugg i trilling - er jo som i andre biler som ikke har ac på, slår man på ac i trillingen med engang man setter seg i, så er det heller ikke noe problem..
nå på høsten og særlig når det regner samt høy luftfuktighet er det helt vanlig med dugg. Det samme skjer i fossilbiler men der er jo AC påslått som tar det med engang.
Hvordan du kun får 60km ut av bilen skjønner jeg ikke, uansett klima. Hadde selv i-Miev tre kvart år, og den gikk på det korteste ca. 80 km. Da var det -20 og bilen ble forvarmet fra batteriet i 10 min. før jeg kjørte. Alltid varmen på normal temperatur.
Men den sleit faktisk litt med å holde tempen oppe i kupeen når det var så kaldt. Jeg hadde ikke etterisolert vanntank eller annet.
Sitat fra: foxy på fredag 19. oktober 2012, klokken 17:12
er jo ikke så ille dette med dugg i trilling - er jo som i andre biler som ikke har ac på, slår man på ac i trillingen med engang man setter seg i, så er det heller ikke noe problem..
nå på høsten og særlig når det regner samt høy luftfuktighet er det helt vanlig med dugg. Det samme skjer i fossilbiler men der er jo AC påslått som tar det med engang.
Jeg hadde flere biler uten AC, og kan ikke huske slike duggforhold som jeg har med iMiev.
Min miev har Defa pakke. I tillegg er ekspansjons tanken til varmeapparatet isolert. Eg har i tillegg brukt zalo trikset på frontruta. Litt zalo på ett fuktig papir, så polere det tørt. Dette gjer at dogget legg seg jevnt på ruta.
Eg har et tidsur som starta Defa varmaren på 1200w 45 min før eg kjøyrer. Det tar meg eit kvarter å kjøyre til kaia. Då kjøyrer eg litt varme på varme apparatet med omluft. Når det dukka opp dogg på siderutene slepp eg inn friskluft. På ferja sit eg bilen i omlag 30 minutt utan varme. Rett før ferja legger til kai starta jeg bilen og lar ventilasjonsanlegget gå på fullt mot frontruta. Da forsvinner dogget. Om det er kaldt sper eg på med litt varme.
Nytta aldri AC. (utan om ein gong i veka et par minutt, slik det står i instruksjonsboka).
Dette fungera bra for meg.
Ikkje ver redd for å kjøyra mykje friskluft inn i bilen mot frontruta, sjølv du har lite eller ingen varme på. Dette vil òg vera med på å fjerna dogget.
Sitat fra: foxy på fredag 19. oktober 2012, klokken 17:12
er jo ikke så ille dette med dugg i trilling - er jo som i andre biler som ikke har ac på, slår man på ac i trillingen med engang man setter seg i, så er det heller ikke noe problem..
nå på høsten og særlig når det regner samt høy luftfuktighet er det helt vanlig med dugg. Det samme skjer i fossilbiler men der er jo AC påslått som tar det med engang.
Men det er jo det jeg gjør og poenget er at AC sluker strøm. Burde ikke være nødvendig å måtte kjøre rundt med denne på hele tiden. Hva gjorde man før AC kom? Mange gode tips her da :)
Sitat fra: gbzdoc på fredag 19. oktober 2012, klokken 19:51
Hvordan du kun får 60km ut av bilen skjønner jeg ikke, uansett klima.
Det er det som står på distansemåleren.
Sitat fra: espfri på lørdag 20. oktober 2012, klokken 00:48
Sitat fra: foxy på fredag 19. oktober 2012, klokken 17:12
er jo ikke så ille dette med dugg i trilling - er jo som i andre biler som ikke har ac på, slår man på ac i trillingen med engang man setter seg i, så er det heller ikke noe problem..
nå på høsten og særlig når det regner samt høy luftfuktighet er det helt vanlig med dugg. Det samme skjer i fossilbiler men der er jo AC påslått som tar det med engang.
Men det er jo det jeg gjør og poenget er at AC sluker strøm. Burde ikke være nødvendig å måtte kjøre rundt med denne på hele tiden. Hva gjorde man før AC kom? Mange gode tips her da :)
A/C bruk for å fjerne dugg bruker minimalt med strøm, hvertfall på min Leaf. Jeg slår aldri av AC, den ser ut til å bruke maks 250 watt på Leaf når det er mellom 0 og 16 grader ute.
Det er rart med disse bilene.
Når endelig slike problemer er løst, så kommer nye modeller og så er karusellen i gang igjen.
Tenker da på Think Classic som hadde full kontroll over dette allerede i forrige århundre.
Den fjerner selv det værste vannslaget på rutene på rekordtid med innebygde varmetråder i frontruta og Elektrisk varmeapperat som tørker lufta som går gjennom det keramiske varmeelementet. Slå en i tillegg på dieseldrevet Webasto står formelig vanndampen opp av bilen.
Vanlig dugg er vekke mens en tar på seg beltet, om en har glemt å bekrefte oppstart av en av 2 forprogramerte forvarmingstimerene. :D
At ikke produsentene kan lære seg å spionere litt mer på gode løsninger. ;)
Selv Think presterte å bytte ut dette systemet til et dårligere på de nye bilene sine. Timeren er vekke, og varmen må via en vannkrets og lufttørkeeffekten er derfor omtrent eliminert.
Antakelig for at konkurransen ikke skulle bli for sjev. ;D
Ja, tråder i frontruta burdte absolutt vært innmontert, det fikk jeg merke i går kveld. Hadde akkurat såvidt med strøm for å komme meg til Trondheim for å levere barna på div aktiviteter, og hadde ikke tid til hurtigladestopp på Værnes. Så varmeapparatet var uaktuelt å bruke. Da ble bilen fort overdugget. Vi tørket med antiduggkluten, men på et tidspunkt så satt duggen fast uansett hvor mye mer vi tørket. Hva skyldes dette egentlig? Skitt på ruta?
Er en bil med motor og alt som hører med av div. "bokser" (som skaper varme) foran bedre enn med alt bak som i-Miev har ?. i-Miev har jo radiator for kjøling av motor og batteri foran men det trengs vel ikke med alt det kalde dritt-været vi har.
Sitat fra: skatvalsbygg på lørdag 20. oktober 2012, klokken 09:08
Ja, tråder i frontruta burdte absolutt vært innmontert, det fikk jeg merke i går kveld. Hadde akkurat såvidt med strøm for å komme meg til Trondheim for å levere barna på div aktiviteter, og hadde ikke tid til hurtigladestopp på Værnes. Så varmeapparatet var uaktuelt å bruke. Da ble bilen fort overdugget. Vi tørket med antiduggkluten, men på et tidspunkt så satt duggen fast uansett hvor mye mer vi tørket. Hva skyldes dette egentlig? Skitt på ruta?
At luften i bilen er mettet med fuktighet? Det er riktig at skitten rute dugger lettere da partiklene virker som kimer for kondenseringsprosessen. Hjemme hos oss har vi gylden regel: Hold innsiden av frontruta ren og aldri røre denne fysisk bortsett fra ved rengjøring. Vi stopper og lufter bilen heller enn å kline skiten utover med en møkkete tilfeldig klut.
Sitat fra: Stjerneglis på lørdag 20. oktober 2012, klokken 09:58
Vi stopper og lufter bilen heller enn å kline skiten utover med en møkkete tilfeldig klut.
Point taken, men kluten er faktisk helt nyinnkjøpt og ren den. ;)
Mine ruter er gullende rene men det har ingen betydning. I dag klarte ikke bilen tur-retur Lillestrøm - Holmlia engang uten nødlading på hutilgladeren i Ole Deviks vei. Grunnen var intens bruk av AC kombinert med ekstra mye varmeapparat for å kompensere for den iskalde lufta AC lager.
Ja jeg er klar over at det ikke er AC som bruker strøm men man må kompensere ekstra med varmeapparat for å ikke fryse ihjel.
De siste dagene har mjauen mistet to tre karakterer på poengskalaen min pga. dette. Nå skal jeg prøve zalo trikset. Håper vi snart blir venner igjen :-*
Hmmm, rart det er så mye duggproblemer på disse bilene! Sliter litt i Thinken inniblant og, men det er jo pga. søkkvåte klær, og evt våte matter i bilen.
Ref tråder i frontrute, så tror jeg dette er patentert av Ford slik det fungerer nå. Er jo trossalt kun Ford-biler som har dette(og voyager en viss periode, tror jeg) så enten gidder ikke andre produsenter å legge penger i utvikling, eller så er det noe annet. Åpenbart at det er en lur løsning iallefall :)
VW Sharan har varmetråder i frontruta! Superfornuftig "dilldall"..!
Sikkert ikke tilfeldig da samme bilen i samarbeidet heter Ford Galaxy, den har også varmetråder.
I min tid som Kewet/Buddy-kjører så var håndkle fast inventar på dashbordet. Ved dugg så tørket jeg det rett og slett vekk. Frontruta fungerer dermed som en avfukter.
En liten glipp på ruta er som nevnt også effektivt. Trikset er å få inn noe uteluft som varmes opp. Ved oppvarming synker relativ luftfuktighet i luften.
Carl Anton
Zalo-trikset virket umiddelbart. Håper virkningen holder seg.
Noen dråper Zalo på en tørr klut og gni dette på frontruta (inni). Polér med en annen tørr klut.
-Bjørn
Zalo gir jo lavere overflatespenning og reduserer dugg. Det finnes også noen spesialmidler, f.eks. http://biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Viskerutstyr/Vindusviskere/Viskerblad/Antiduggmiddel-36173/ (http://biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Viskerutstyr/Vindusviskere/Viskerblad/Antiduggmiddel-36173/). Jeg har prøvd antiduggsprayen med hell på hjelmvisiret til motorsykkelen og regner med at den fungerer greit på frontruta.
Carl Anton
Se her: http://www.clasohlson.com/no/Luftavfukter-Pingi/Pr349327000
Jeg bruker en 450 grams pose med silikapellets i midtkonsollen på gulvnivå, og 250 grams poser i koppeholderne på hver side av dashbordet. Dette suger opp all fukt. og blir rosa når de er fulle. Så tørker jeg dem på tørkehylle for sko i gangen hjemme.
Men fortsatt kan det dugge litt på vinduet, når vi er flere i bilen.
Før Pingi, brukte jeg noe slik: http://www.clasohlson.com/no/Torrbollen-fuktsluker/Pr348289000 (men fra Biltema, altså). Disse trenger hele tiden refill, og blir dyrere i lengden.
Sitat fra: bkv på søndag 21. oktober 2012, klokken 12:57
Zalo-trikset virket umiddelbart. Håper virkningen holder seg.
Noen dråper Zalo på en tørr klut og gni dette på frontruta (inni). Polér med en annen tørr klut.
Kan skrive under på det! Hentet nettopp to svette tenåringer fra trening. Hadde nettopp gnidd inn frontruta med oppvaskmiddel. De andre rutene dogget ned, samt noen områder helt nederst på frontruta der jeg ikke var så nøye.
Zalo trikset er nok bra. Får montert inn DEFA varmer nå til uken hos BOS samtidig som de tar denne oppdateringen. Idag når jeg kom på parkeringsplassen etter jobb, Oslo, stod det en fire fem fossilbiler der og min Ion. Alle de andre var duggfrie, mens min stod det med helt grå frontrute, som er dugg på innsiden. Fatter det ikke !. Tørr og fin bil inni, garasje om natten. Men nå blir nok defaen brukt til forvarming.
Jeg ser det samme med min iOn hvis det er spesiellt fuktig og temperaturen er fallende, typisk slikt vær vi har nå om dagen med regn og yr på dagtid og oppklaring på kvelden.
Fossilene har en viss restvarme igjen når de parkeres som antakelig er nok for å holde lufttemperaturen over duggpunktet.
;-D Hans
Sitat fra: Bjornt på torsdag 15. november 2012, klokken 23:59
Idag når jeg kom på parkeringsplassen etter jobb, Oslo, stod det en fire fem fossilbiler der og min Ion. Alle de andre var duggfrie, mens min stod det med helt grå frontrute, som er dugg på innsiden. Fatter det ikke !. Tørr og fin bil inni, garasje om natten.
Tyder på at du har mye fuktighet inni bilen. Åpne alle bildørene og la det bli full gjennomlufting i noen minutter før du pakerer. Tøm gummimatter for vann, fjern fuktige teppematter, og paraplyer så hjelper det mye.
La bilen varme seg i en halvtime. Den starter på resirk og da blir det dugg.. må bare stå litt lengre
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Nix og nei, ikke mye fuktighet inni bilen, vann paraplyer, men å lufte litt før parkering høres lurt ut.
Forøvrig er dette med at vann på matter skal forårsake så mye dugg en myte. Har kjørt drøssevis av biler med plaskende våte matter , yrkesbiler også, uten at det har vært noe dugg problemer. Skal mye varme til for at vann fra gummimatter fordamper nok. I stekende sol, sommer vil det jo det, men ikke i +3-4 en overskyet høstdag i Oslo. Men som sagt inne min Ion er det ganske så tørt.
Tror hkaspenberg her har ett godt poeng her, restvarme på fossilbiler.
Opplever det i det store og hele ikke som et veldig problem, mer irriterende. Med litt AC og varme funker det jo. Værst når det er rått i lufta.
Sitat fra: snudet på fredag 16. november 2012, klokken 16:26
La bilen varme seg i en halvtime. Den starter på resirk og da blir det dugg.. må bare stå litt lengre
Starter på resirk, det visste jeg ikke, men det forklarer jo en del.. Antar det ikke er noen måte og overstyre det på ?
Den er kun på resirk når lampa for resirk lyser...
Sett deg inn i bilen skru på varmeapparatet med mobilen. Da ser du. Uansett hva den står på når du skrur av bilen så vil den starte på resirk og da dugger det. Jeg har alltid varmet i en halvtime før avgang og da har det gått bra.
Sent from my iPad using Tapatalk HD
Og ja, lampa for resirk lyser med en gang....
Sent from my iPad using Tapatalk HD
Problemet på min bil kommer ETTER at jeg har brukt AC, da må jeg kjøre varme og tørke opp ac-registeret igjen. Da dugger det i 5-10 min så blir den som en vanlig bil igjen. Moralen er: slå av ac minst 10 min før du parkerer, ev ikke bruk den i det heletatt.
Juster ned dysene til gulv første 5-10 min når du starter og duggproblemet er vekke.
Prøv zalo-trikset da, det funker! :) Selverfart.
Kan anbefale alle med dugg-irritasjon å åpne vinduene foran 1 centimeter!
Men da blir det kaldt.
Sitat fra: Bjornt på torsdag 22. november 2012, klokken 20:23
Men da blir det kaldt.
på det problemet finnes 2 løsninger:
a) http://www.canada-goose.com/products-page/arctic/snow-mantra-2/ (http://www.canada-goose.com/products-page/arctic/snow-mantra-2/)
b) www.bilforum-follo.no/files/file/Komfortguide%20i-Miev.pdf (http://www.bilforum-follo.no/files/file/Komfortguide%20i-Miev.pdf) - som også løser problemet med dugg
Eber er jo grasat dyrt over 10 % av hele bilens pris. Fikk montert inn en liten DEFA varmer og kjører den en times tid før jeg drar, med timerur i kontakten. Funker veldig bra, svært fornøyd. Bye bye dugg da, og skrape is på jobb. Elektrisk og ikke fossildrevet, poeng det og. Diesel i en Elbil høres helt feil ut for meg.
Sitat fra: Bjornt på fredag 23. november 2012, klokken 08:47
Eber er jo grasat dyrt over 10 % av hele bilens pris. Fikk montert inn en liten DEFA varmer og kjører den en times tid før jeg drar, med timerur i kontakten. Funker veldig bra, svært fornøyd. Bye bye dugg da, og skrape is på jobb. Elektrisk og ikke fossildrevet, poeng det og. Diesel i en Elbil høres helt feil ut for meg.
for oss som betalte 2011 miev pris blir det under 10% ;D ;D ;D :-\ - og det er den faktisk verd det synes jeg - alltid varm bil styrt fra mobil app og MYE lengre rekkevidde enn sist vinter er gull verd..
Hehe. Glimrende argumentasjon ;-)
Sitat fra: Bjornt på fredag 23. november 2012, klokken 08:47
Diesel i en Elbil høres helt feil ut for meg.
Diesel til framdrift ca. 35% virkningsgrad. Diesel til oppvarming? Kanskje bedre enn elektrisk via lader og batteri, i et hvertfall sammenlingbart.
Ja når dieselen allerede er produsert er det vesentlig bedre å bruke den til oppvarming enn til drivstoff i et miljøperspektiv. Sånn sett blir det ikke helt feil.
Har samme oppfatning som bjornt. Ìnstallerte elektrisk kupevarmer, lar den gå i en time før jeg kjører. Setter varmen på 1. hakk og viften på auto. 0 problem med dugg. Om det oppstår dugg f.eks på ferjeoverfarten, så forsvinner det som dugg for solen (pun intended) ved å kjøre full fart på viften og 1. hakk på varmen. Dette selv i vestlandsregn.
I tillegg er kupevarmeren rigget slik at den kan gå samtidig som man lader på en 16A kurs på trinn en. Om man ikke lader brukes den på trinn II.
Blir spennende å se hvordan Zero'n funker når kulda kommer. Har selv montert in en defavifte og føler den gjør bra nytte for seg. Men nå er det ikke akkurat 15 blå om dagen, da. Uansett er jeg forberedt på å kle på meg godt! At rekkevidden øker med en Eber ombord kan da ikke skyldes annet enn at en ikke fyrer med strøm..?! :o
Her har Dagbladet løsningen:
Sier egentlig ingenting som vi ikke allerede visste.
http://www.dagbladet.no/2012/11/26/tema/bil/motor/klikk/24549765/
Og VG følger opp : http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10048231 (http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10048231)
Sitron, eple eller cola på utsiden av ruta for å fjerne trafikk film visste jeg ikke om. Sikkert ikke dumt.
Jeg rengjorde frontruten på en '69 boble med eddikksyre en gang, renere rute tror jeg ikke er mulig!
Eddit (til matbruk) kan også brukes, men jeg tipper sironsyre er like effektivt.
Cola har ikke nok sitronsyre til å være spesielt effektiv.
Thomas
Egentlig er zalo (og eddiksyre etc - det som virker) en rekkeviddeforlenger om høsten/vinteren.
For man kan kjøre en stund på resirk uten at rutene dugger, og bruker dermed mindre strøm til varme. :)
Noe jeg faktisk testet ut nå i morges på vei til jobb. Ca. null grader ute og tørr luft. Kjørte hele veien på resirk og hadde behagelig kupévarme. Varmen stod på 2 hakk over midten, viftehastighet akkurat på midten, og jeg sendte 3/4 av lufta ned mot føttene og 1/4 inn i kupéen. Da ble det omtrent samme strømforbruket som tidligere i høst med sommerdekk og +5 grader (m/varme på). Dvs. jeg sparte ett batteristrek på de 42 kilometrene til jobb.
Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 27. november 2012, klokken 12:49
Jeg rengjorde frontruten på en '69 boble med eddikksyre en gang, renere rute tror jeg ikke er mulig!
Eddit (til matbruk) kan også brukes, men jeg tipper sironsyre er like effektivt.
Cola har ikke nok sitronsyre til å være spesielt effektiv.
Thomas
Jeg kan bekrefte at mateddikk er et supert vindusvaskemiddel som gir garantert rene ruter uten striper. Varmt vann med et par klunker eddik er alt som skal til. Billig og bra! Jeg har ikke brukt noe annet på bil- og husvinduer siden jeg fikk tipset for nesten 20 år siden :D