Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Tesla => Model S 2013 - 2022 => Emne startet av: Nuvolari på mandag 11. januar 2021, klokken 12:56
Fant ingen tråd om dette men dersom det finnes er det bare å slå sammen trådene.
Er det noen som vet hvordan Tesla vil håndtere feil på batteri når bilen er eldre enn 8 år? Når bilen er innenfor garanti løses det ved at man får et nytt brukt batteri. Vil det fortsatt være modellen og hva vil i såfall innbytteprisen være? Det bør være insentiver for Tesla å ikke gjøre det for kostbart for at bruktbilverdien skal holde seg best mulig.
Nå lever jo Tesla av å selge nye biler, så jeg er ikke overbevist om at de vil strekke seg langt for å få på plass en økonomisk gunstig ordning. Det kommer sikkert andre aktører som vil ha en del av kaka etterhvert også. Den som lever får se.
Med nytt batteri fra tredjepart kan man helt sikkert bare glemme å ha tilgang til SuC. Vil jeg tippe.
Har man statistikk på hvor mange prosent av 2013 modellene som har fått nytt batteri?
Prøver å forstå hvilken risiko man pådrar seg ved å beholde en tesla etter 8år.
Sitat fra: Klykken på mandag 11. januar 2021, klokken 13:35
Med nytt batteri fra tredjepart kan man helt sikkert bare glemme å ha tilgang til SuC. Vil jeg tippe.
Nå er det mest reparasjon av batteriet man allerede har jeg tenker er mest sannsynlig da. Det er ikke så enkelt å oppdage. Når det er sagt, jeg antar Tesla vil kjempe mot slike løsninger med nebb og klør.
Problemet er bare at når de deaktiverer på biler de anser som ikke-godkjente av dem deaktiverer de _all_ DC-ladning på bilen, slik at den ikke lenger kan hurtiglades i det hele tatt. Har vært en del støy rundt dette i USA hvor biler er kondemnert pga relativt moderate karosseriskader, reparerte og registrerte hvor Tesla har slått av alt. Eneste alternativ for å få tilbake lademulighetene var å la Tesla gjøre en "resertifisering" som kostet ekstremt mye, og som i praksis gjorde det ulønnsomt å reparere bilene. Usikker på om de tilbyr det lenger.
I alle fall, det første jeg ville gjort med en slik bil er å ta den offline. Så hadde man i det minste hurtiglademuligheter utenfor Tesla`s eget nettverk.
Sitat fra: Muffinman på mandag 11. januar 2021, klokken 14:07
Problemet er bare at når de deaktiverer på biler de anser som ikke-godkjente av dem deaktiverer de _all_ DC-ladning på bilen, slik at den ikke lenger kan hurtiglades i det hele tatt.
Dette vil jeg tro er en rettsak som venter på å skje.
Sitat fra: Muffinman på mandag 11. januar 2021, klokken 14:07
Sitat fra: Klykken på mandag 11. januar 2021, klokken 13:35
Med nytt batteri fra tredjepart kan man helt sikkert bare glemme å ha tilgang til SuC. Vil jeg tippe.
Nå er det mest reparasjon av batteriet man allerede har jeg tenker er mest sannsynlig da. Det er ikke så enkelt å oppdage. Når det er sagt, jeg antar Tesla vil kjempe mot slike løsninger med nebb og klør.
Problemet er bare at når de deaktiverer på biler de anser som ikke-godkjente av dem deaktiverer de _all_ DC-ladning på bilen, slik at den ikke lenger kan hurtiglades i det hele tatt. Har vært en del støy rundt dette i USA hvor biler er kondemnert pga relativt moderate karosseriskader, reparerte og registrerte hvor Tesla har slått av alt. Eneste alternativ for å få tilbake lademulighetene var å la Tesla gjøre en "resertifisering" som kostet ekstremt mye, og som i praksis gjorde det ulønnsomt å reparere bilene. Usikker på om de tilbyr det lenger.
I alle fall, det første jeg ville gjort med en slik bil er å ta den offline. Så hadde man i det minste hurtiglademuligheter utenfor Tesla`s eget nettverk.
Disablet de ikke DC lading på biler som hadde resertifisert også etter en stund?