Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Bilmerker => Tesla => Model S 2013 - 2022 => Emne startet av: Nuvolari på mandag 11. januar 2021, klokken 12:56

Tittel: Utbedring av feil på batteri når bilen er utenfor garanti (8år)
Skrevet av: Nuvolarimandag 11. januar 2021, klokken 12:56
Fant ingen tråd om dette men dersom det finnes er det bare å slå sammen trådene.

Er det noen som vet hvordan Tesla vil håndtere feil på batteri når bilen er eldre enn 8 år? Når bilen er innenfor garanti løses det ved at man får et nytt brukt batteri. Vil det fortsatt være modellen og hva vil i såfall innbytteprisen være? Det bør være insentiver for Tesla å ikke gjøre det for kostbart for at bruktbilverdien skal holde seg best mulig.
Tittel: Sv: Utbedring av feil på batteri når bilen er utenfor garanti (8år)
Skrevet av: Muffinmanmandag 11. januar 2021, klokken 13:31
Nå lever jo Tesla av å selge nye biler, så jeg er ikke overbevist om at de vil strekke seg langt for å få på plass en økonomisk gunstig ordning. Det kommer sikkert andre aktører som vil ha en del av kaka etterhvert også. Den som lever får se.
Tittel: Sv: Utbedring av feil på batteri når bilen er utenfor garanti (8år)
Skrevet av: Klykkenmandag 11. januar 2021, klokken 13:35
Med nytt batteri fra tredjepart kan man helt sikkert bare glemme å ha tilgang til SuC. Vil jeg tippe.
Tittel: Sv: Utbedring av feil på batteri når bilen er utenfor garanti (8år)
Skrevet av: Nuvolarimandag 11. januar 2021, klokken 14:01
Har man statistikk på hvor mange prosent av 2013 modellene som har fått nytt batteri?

Prøver å forstå hvilken risiko man pådrar seg ved å beholde en tesla etter 8år.
Tittel: Sv: Utbedring av feil på batteri når bilen er utenfor garanti (8år)
Skrevet av: Muffinmanmandag 11. januar 2021, klokken 14:07
Sitat fra: Klykken på mandag 11. januar 2021, klokken 13:35
Med nytt batteri fra tredjepart kan man helt sikkert bare glemme å ha tilgang til SuC. Vil jeg tippe.
Nå er det mest reparasjon av batteriet man allerede har jeg tenker er mest sannsynlig da. Det er ikke så enkelt å oppdage. Når det er sagt, jeg antar Tesla vil kjempe mot slike løsninger med nebb og klør.

Problemet er bare at når de deaktiverer på biler de anser som ikke-godkjente av dem deaktiverer de _all_ DC-ladning på bilen, slik at den ikke lenger kan hurtiglades i det hele tatt. Har vært en del støy rundt dette i USA hvor biler er kondemnert pga relativt moderate karosseriskader, reparerte og registrerte hvor Tesla har slått av alt. Eneste alternativ for å få tilbake lademulighetene var å la Tesla gjøre en "resertifisering" som kostet ekstremt mye, og som i praksis gjorde det ulønnsomt å reparere bilene. Usikker på om de tilbyr det lenger.

I alle fall, det første jeg ville gjort med en slik bil er å ta den offline. Så hadde man i det minste hurtiglademuligheter utenfor Tesla`s eget nettverk.
Tittel: Sv: Utbedring av feil på batteri når bilen er utenfor garanti (8år)
Skrevet av: turfsurfmandag 11. januar 2021, klokken 16:17
Sitat fra: Muffinman på mandag 11. januar 2021, klokken 14:07
Problemet er bare at når de deaktiverer på biler de anser som ikke-godkjente av dem deaktiverer de _all_ DC-ladning på bilen, slik at den ikke lenger kan hurtiglades i det hele tatt.
Dette vil jeg tro er en rettsak som venter på å skje.
Tittel: Sv: Utbedring av feil på batteri når bilen er utenfor garanti (8år)
Skrevet av: overlaymandag 11. januar 2021, klokken 17:17
Sitat fra: Muffinman på mandag 11. januar 2021, klokken 14:07
Sitat fra: Klykken på mandag 11. januar 2021, klokken 13:35
Med nytt batteri fra tredjepart kan man helt sikkert bare glemme å ha tilgang til SuC. Vil jeg tippe.
Nå er det mest reparasjon av batteriet man allerede har jeg tenker er mest sannsynlig da. Det er ikke så enkelt å oppdage. Når det er sagt, jeg antar Tesla vil kjempe mot slike løsninger med nebb og klør.

Problemet er bare at når de deaktiverer på biler de anser som ikke-godkjente av dem deaktiverer de _all_ DC-ladning på bilen, slik at den ikke lenger kan hurtiglades i det hele tatt. Har vært en del støy rundt dette i USA hvor biler er kondemnert pga relativt moderate karosseriskader, reparerte og registrerte hvor Tesla har slått av alt. Eneste alternativ for å få tilbake lademulighetene var å la Tesla gjøre en "resertifisering" som kostet ekstremt mye, og som i praksis gjorde det ulønnsomt å reparere bilene. Usikker på om de tilbyr det lenger.

I alle fall, det første jeg ville gjort med en slik bil er å ta den offline. Så hadde man i det minste hurtiglademuligheter utenfor Tesla`s eget nettverk.

Disablet de ikke DC lading på biler som hadde resertifisert også etter en stund?