Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Utbedring av feil på batteri når bilen er utenfor garanti (8år)

Startet av Nuvolari, mandag 11. januar 2021, klokken 12:56

« forrige - neste »

Nuvolari

Fant ingen tråd om dette men dersom det finnes er det bare å slå sammen trådene.

Er det noen som vet hvordan Tesla vil håndtere feil på batteri når bilen er eldre enn 8 år? Når bilen er innenfor garanti løses det ved at man får et nytt brukt batteri. Vil det fortsatt være modellen og hva vil i såfall innbytteprisen være? Det bør være insentiver for Tesla å ikke gjøre det for kostbart for at bruktbilverdien skal holde seg best mulig.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

Muffinman

Nå lever jo Tesla av å selge nye biler, så jeg er ikke overbevist om at de vil strekke seg langt for å få på plass en økonomisk gunstig ordning. Det kommer sikkert andre aktører som vil ha en del av kaka etterhvert også. Den som lever får se.

Klykken

Med nytt batteri fra tredjepart kan man helt sikkert bare glemme å ha tilgang til SuC. Vil jeg tippe.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Nuvolari

Har man statistikk på hvor mange prosent av 2013 modellene som har fått nytt batteri?

Prøver å forstå hvilken risiko man pådrar seg ved å beholde en tesla etter 8år.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

Muffinman

Sitat fra: Klykken på mandag 11. januar 2021, klokken 13:35
Med nytt batteri fra tredjepart kan man helt sikkert bare glemme å ha tilgang til SuC. Vil jeg tippe.
Nå er det mest reparasjon av batteriet man allerede har jeg tenker er mest sannsynlig da. Det er ikke så enkelt å oppdage. Når det er sagt, jeg antar Tesla vil kjempe mot slike løsninger med nebb og klør.

Problemet er bare at når de deaktiverer på biler de anser som ikke-godkjente av dem deaktiverer de _all_ DC-ladning på bilen, slik at den ikke lenger kan hurtiglades i det hele tatt. Har vært en del støy rundt dette i USA hvor biler er kondemnert pga relativt moderate karosseriskader, reparerte og registrerte hvor Tesla har slått av alt. Eneste alternativ for å få tilbake lademulighetene var å la Tesla gjøre en "resertifisering" som kostet ekstremt mye, og som i praksis gjorde det ulønnsomt å reparere bilene. Usikker på om de tilbyr det lenger.

I alle fall, det første jeg ville gjort med en slik bil er å ta den offline. Så hadde man i det minste hurtiglademuligheter utenfor Tesla`s eget nettverk.

turfsurf

Sitat fra: Muffinman på mandag 11. januar 2021, klokken 14:07
Problemet er bare at når de deaktiverer på biler de anser som ikke-godkjente av dem deaktiverer de _all_ DC-ladning på bilen, slik at den ikke lenger kan hurtiglades i det hele tatt.
Dette vil jeg tro er en rettsak som venter på å skje.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

overlay

Sitat fra: Muffinman på mandag 11. januar 2021, klokken 14:07
Sitat fra: Klykken på mandag 11. januar 2021, klokken 13:35
Med nytt batteri fra tredjepart kan man helt sikkert bare glemme å ha tilgang til SuC. Vil jeg tippe.
Nå er det mest reparasjon av batteriet man allerede har jeg tenker er mest sannsynlig da. Det er ikke så enkelt å oppdage. Når det er sagt, jeg antar Tesla vil kjempe mot slike løsninger med nebb og klør.

Problemet er bare at når de deaktiverer på biler de anser som ikke-godkjente av dem deaktiverer de _all_ DC-ladning på bilen, slik at den ikke lenger kan hurtiglades i det hele tatt. Har vært en del støy rundt dette i USA hvor biler er kondemnert pga relativt moderate karosseriskader, reparerte og registrerte hvor Tesla har slått av alt. Eneste alternativ for å få tilbake lademulighetene var å la Tesla gjøre en "resertifisering" som kostet ekstremt mye, og som i praksis gjorde det ulønnsomt å reparere bilene. Usikker på om de tilbyr det lenger.

I alle fall, det første jeg ville gjort med en slik bil er å ta den offline. Så hadde man i det minste hurtiglademuligheter utenfor Tesla`s eget nettverk.

Disablet de ikke DC lading på biler som hadde resertifisert også etter en stund?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA