Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Populære temaer => Elbilen i Samfunnet => Emne startet av: Zero-talent på torsdag 03. desember 2020, klokken 10:54

Tittel: Statsbudsjettet gjør elbil dyrere, fossil billigere
Skrevet av: Zero-talenttorsdag 03. desember 2020, klokken 10:54
https://hoyre.no/-/media/dokumenter/statsbudsjetter/2021/avtale_om_nb_2021.pdf

Budsjettavtalen mellom regjeringen og FrP er dårlig nytt for overgangen til elektrisk bilpark... Økning i CO2-avgift kuttes, det samme gjør kravet om økt elektrisk rekkevidde på plug-in hybrid. Men årsavgift på elbil ser ut til å beholdes.

Legg til flere kutt på klima og natur/skogvern, så skjønner jeg at miljøpartiet Venstre sitter stille i båten og ikke kommenterer budsjettforliket. Den eneste gode grønne nyheten er så vidt jeg kan se en økt bevilgning til Vestfoldbanen.

...men det blir vel neppe bedre selv om vi får ny regjering neste høst, så lenge SP er så store som de er.
Tittel: Sv: Statsbudsjettet gjør elbil dyrere, fossil billigere
Skrevet av: Wisd0mtorsdag 03. desember 2020, klokken 18:48
I kombinasjon med økt bompengebelastning og årsavgift spørs det om ikke man snart bør råde folk til å kjøpe plugin-hybrider. Spesielt siden elbilene er relativt dyre mot noen PHEV alternativer.
Tittel: Sv: Statsbudsjettet gjør elbil dyrere, fossil billigere
Skrevet av: Carboytorsdag 03. desember 2020, klokken 19:05
Man vet jo at dette kommer før eller senere. Og det er ikke bare regjeringen som bestemmer dette. Det er vel EU og EØS avtalen og den forskjellsbehandlingen mellom ICE-biler og elbiler vi har per i dag må ESA godkjennes.
Jeg synes det er rett og rimelig at alle elbiler betaler årsavgift da slitasjen på veinettet er den samme.
I tillegg bør det betales mva. Utover det bør man få subsidiert avgiftsfritak for lavere forurrensning. Alle sier jo at elbilene klarer seg helt fint selv, for de er jo så enestående fantastiske å kjøre, så hvorfor ikke bare prise dem likt som hybrider, bare helt uten andre engangsavgifter, mulighet for å kjøre i kollektivfeltet og billigere bom og perkering? Det bør vel holde?

Man bør uansett ikke kjøpe dyrere bil enn man egentlig har råd til pga subsidier. Men elbilene er utrolig mye rimeligere å bruke mtp drivstoff dersom man kun lader hjemme.
Tittel: Sv: Statsbudsjettet gjør elbil dyrere, fossil billigere
Skrevet av: Wisd0mtorsdag 03. desember 2020, klokken 22:02
Sitat fra: Carboy på torsdag 03. desember 2020, klokken 19:05
Man vet jo at dette kommer før eller senere. Og det er ikke bare regjeringen som bestemmer dette. Det er vel EU og EØS avtalen og den forskjellsbehandlingen mellom ICE-biler og elbiler vi har per i dag må ESA godkjennes.
Jeg synes det er rett og rimelig at alle elbiler betaler årsavgift da slitasjen på veinettet er den samme.
I tillegg bør det betales mva. Utover det bør man få subsidiert avgiftsfritak for lavere forurrensning. Alle sier jo at elbilene klarer seg helt fint selv, for de er jo så enestående fantastiske å kjøre, så hvorfor ikke bare prise dem likt som hybrider, bare helt uten andre engangsavgifter, mulighet for å kjøre i kollektivfeltet og billigere bom og perkering? Det bør vel holde?

Man bør uansett ikke kjøpe dyrere bil enn man egentlig har råd til pga subsidier. Men elbilene er utrolig mye rimeligere å bruke mtp drivstoff dersom man kun lader hjemme.
Investeringskostnaden på elbiler er fortsatt høyere for elbiler, som medfører høyere verditap og høyere kostnader. Mange påstår at bilene nå er konkurransedyktige. Det er bare tull. Sammenlign bilholdet med Corolla eller Skoda uten avgifter så ser man at det er langt ifra konkurransedyktige.
Tittel: Sv: Statsbudsjettet gjør elbil dyrere, fossil billigere
Skrevet av: Zero-talentfredag 04. desember 2020, klokken 10:50
Her er det jo også en signaleffekt fra statsbudsjettet, i og med at de varslede økningene på fossil faller bort, men økningen på el blir liggende. Det skriker ikke akkurat "alle nye biler fra 2025 skal være utslippsfrie" av det... Staten må ha inntektene sine, men de har også vedtatt store utslippskutt, hvor veitransport er det største enkeltpunktet. Vi når ikke de målene ved å signalisere at elbiler blir stadig med avgiftsbelagt mens fossilene står på stedet hvil.

Tittel: Sv: Statsbudsjettet gjør elbil dyrere, fossil billigere
Skrevet av: Carboyfredag 04. desember 2020, klokken 10:59
Sitat fra: Zero-talent på fredag 04. desember 2020, klokken 10:50
Her er det jo også en signaleffekt fra statsbudsjettet, i og med at de varslede økningene på fossil faller bort, men økningen på el blir liggende. Det skriker ikke akkurat "alle nye biler fra 2025 skal være utslippsfrie" av det... Staten må ha inntektene sine, men de har også vedtatt store utslippskutt, hvor veitransport er det største enkeltpunktet. Vi når ikke de målene ved å signalisere at elbiler blir stadig med avgiftsbelagt mens fossilene står på stedet hvil.

Vil jo si novembertallene med 56% elbilandel, 33,4 % hybrider og 5,4% diesel og 5,1% bensin er nesten så langt man kommer. Og når dieselbiler og bensinbiler snart faller samlet under 5% er det i mine øyne relativt lite  poeng å bruke energi på å fjerne det helt. Mangfold er bra og det er ikke slik at en og annen Ferrari, 911 turbo s eller flott Bentley forrurenser så mye i seg selv når andelen av de er under 5%.
Vil man elektrifisere ytterligere så bør hybrider settes ytterligere opp dersom de har rekkevidde under 10 mil.

Hvorfor dette målet med 100% elektrisk innen 2025 har jeg aldri skjønt. 90-95% kan jeg forstå bedre. Folk flest bør helt klart kjøre elbiler eller plug-in hybrider mtp lokalutslipp. Men de som er nok spesielt interesserte bør samtidig få kjøpe seg en flott v12 om de ønsker det. Dyrt ja, selvfølgelig, men det bør være mulig.


Uansett bør elbiler også betale avgifter for veibruk og ikke minst merverdiavgift ved anskaffelse. Og omregistreringsavgift ved bruktsalg. Så kan man heller avgiftsbelegge fossilbilene enda litt mer.
Tittel: Sv: Statsbudsjettet gjør elbil dyrere, fossil billigere
Skrevet av: ToWalkOrDrivefredag 04. desember 2020, klokken 11:22
Poenget med å holde elbiler mva-frie er jo at folk med fordommer mot elbil og skal bli lokket over på elbil. Dette statsbudsjettet klarer ikke å bremse overgangen til elbiler. Det blir litt tvert i mot. For når folk vet at det i 2022 sannsynligvis kommer litt mva på elbiler vet de og at verdifallet vil bremse på elbiler. Når de innfører mva på elbiler kommer de garantert til å legge på litt ekstra avgifter på bensinbiler...bare for sikkerhets skyld. Så folk ikke går tilbake til de. Ser at hybrider blir bedre hele tiden, hvor RAV4 er den ladehybriden som gir mest mening, med 8-9 mil i praktisk el-rekkevidde. Men alle de nye elbilene som har blitt lansert nå med VW ID3, VW ID4, Skoda Enyaq og Tesla Model Y så skal en slite med å selge andre biler....er jo hundrevis av el-modeller tilgjengelig i 2021-2022. Venter egentlig bare på at Toyota skal bite i et surt eple og komme med Landcruiser og RAV4 electric 110kWh.

Det jeg synes er rart er at de ved forrige statsbudsjett satte 0 i importavgift for 20 år gamle biler. Det var jo en gavepakke til V12-entusiaster, men ikke så hyggelig for de som bor i større byer. Nå lages det knapt V12-biler lengre...de putter heller turboer og batterier for å booste effekten, for å komme under avgiftsregler fra f.eks. EU, som strammes til for hvert år, og kult er det.

For desember kommer vi nok over 70% av elbilandel...
Tittel: Sv: Statsbudsjettet gjør elbil dyrere, fossil billigere
Skrevet av: Ketill Jacobsenfredag 04. desember 2020, klokken 18:03
Sitat fra: Carboy på fredag 04. desember 2020, klokken 10:59

Hvorfor dette målet med 100% elektrisk innen 2025 har jeg aldri skjønt. 90-95% kan jeg forstå bedre. Folk flest bør helt klart kjøre elbiler eller plug-in hybrider mtp lokalutslipp. Men de som er nok spesielt interesserte bør samtidig få kjøpe seg en flott v12 om de ønsker det. Dyrt ja, selvfølgelig, men det bør være mulig.


Når man skal komme med målsettinger så må en også tenke taktisk. En målsetting om 95% elbiler i 2025 er langt mindre effektiv enn 100%. Om en klarer 95% i 2025 så er jeg veldig fornøyd og det vil jeg tro at majoriteten av politikere også. En skal også være klar over at 100% er en målsetting og at nye fossilbiler vil ikke være forbudt i 2025 (bare utkonkurrert).

Alle mulige avgifter skal naturligvis etter hvert fases inn for elbiler, som moms, vektavgift og veiavgift (i en annen form enn i dag), men ikke CO2-avgift!

I 2025 vil trolig en elbil ikke koste mer fra fabrikk enn en tilsvarende fossilbil. Legg så til vesentlig lavere drivstoffugifter og billigere bilhold (vedlikehold), så har bilister en strålende framtid. Og en sparer så mye at en får råd til å kjøpe en veteranbil med en brølende V12'er!
Tittel: Sv: Statsbudsjettet gjør elbil dyrere, fossil billigere
Skrevet av: Amigakongenfredag 04. desember 2020, klokken 19:59
@Ketill Jacobsen

Staten mister ca 20milliarder i året på drivstoff og co2 avgifter. Disse blir nok ganske sikkert lagt inn under veiavgift eller at de lager noen nye fine andre navn. Bilen er statens melkeku. Samme hva drivstoff den går på, penga skal inn i pengebingen.  :o

Og politikerne kan ikke bestemme om fossilbiler skal være forbudt innen 2025. Den retten har de gitt fra seg, de kan bare spørre EU pent om lov. :(

Sitat fra: Ketill Jacobsen på fredag 04. desember 2020, klokken 18:03
Sitat fra: Carboy på fredag 04. desember 2020, klokken 10:59

Hvorfor dette målet med 100% elektrisk innen 2025 har jeg aldri skjønt. 90-95% kan jeg forstå bedre. Folk flest bør helt klart kjøre elbiler eller plug-in hybrider mtp lokalutslipp. Men de som er nok spesielt interesserte bør samtidig få kjøpe seg en flott v12 om de ønsker det. Dyrt ja, selvfølgelig, men det bør være mulig.


Når man skal komme med målsettinger så må en også tenke taktisk. En målsetting om 95% elbiler i 2025 er langt mindre effektiv enn 100%. Om en klarer 95% i 2025 så er jeg veldig fornøyd og det vil jeg tro at majoriteten av politikere også. En skal også være klar over at 100% er en målsetting og at nye fossilbiler vil ikke være forbudt i 2025 (bare utkonkurrert).

Alle mulige avgifter skal naturligvis etter hvert fases inn for elbiler, som moms, vektavgift og veiavgift (i en annen form enn i dag), men ikke CO2-avgift!

I 2025 vil trolig en elbil ikke koste mer fra fabrikk enn en tilsvarende fossilbil. Legg så til vesentlig lavere drivstoffugifter og billigere bilhold (vedlikehold), så har bilister en strålende framtid. Og en sparer så mye at en får råd til å kjøpe en veteranbil med en brølende V12'er!
Tittel: Sv: Statsbudsjettet gjør elbil dyrere, fossil billigere
Skrevet av: Ketill Jacobsenfredag 04. desember 2020, klokken 20:20
Sitat fra: Amigakongen på fredag 04. desember 2020, klokken 19:59
@Ketill Jacobsen

Staten mister ca 20milliarder i året på drivstoff og co2 avgifter. Disse blir nok ganske sikkert lagt inn under veiavgift eller at de lager noen nye fine andre navn. Bilen er statens melkeku. Samme hva drivstoff den går på, penga skal inn i pengebingen.  :o

Og politikerne kan ikke bestemme om fossilbiler skal være forbudt innen 2025. Den retten har de gitt fra seg, de kan bare spørre EU pent om lov. :(



Er det nødvendig å repetere det jeg sa om at fossilbiler ikke vil bli forbudt fra 2025?

Med hensyn til melkeku, så dekker ikke alskens avgifter som i dag dag trekkes inn, utgiftene knyttet til veier og det som er rundt dem (for ca 10 år og lenger tilbake var det ikke slik). Så det med melkeku er ikke dekkende for dagens situasjon. Dette kan kanskje endre seg og at veitrafikken skal betale for seg, finner jeg ikke urimelig (inkludert subsidiering av tung trafikk (busser og lastebiler) i bøtter og spann).
Tittel: Sv: Statsbudsjettet gjør elbil dyrere, fossil billigere
Skrevet av: Oddaafredag 04. desember 2020, klokken 20:50
Sitat fra: Zero-talent på torsdag 03. desember 2020, klokken 10:54
https://hoyre.no/-/media/dokumenter/statsbudsjetter/2021/avtale_om_nb_2021.pdf

Budsjettavtalen mellom regjeringen og FrP er dårlig nytt for overgangen til elektrisk bilpark... Økning i CO2-avgift kuttes, det samme gjør kravet om økt elektrisk rekkevidde på plug-in hybrid. Men årsavgift på elbil ser ut til å beholdes.

Legg til flere kutt på klima og natur/skogvern, så skjønner jeg at miljøpartiet Venstre sitter stille i båten og ikke kommenterer budsjettforliket. Den eneste gode grønne nyheten er så vidt jeg kan se en økt bevilgning til Vestfoldbanen.

...men det blir vel neppe bedre selv om vi får ny regjering neste høst, så lenge SP er så store som de er.
På hvilken måte blir fossil billigere?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Statsbudsjettet gjør elbil dyrere, fossil billigere
Skrevet av: Zero-talentlørdag 05. desember 2020, klokken 09:18
Sitat fra: Oddaa på fredag 04. desember 2020, klokken 20:50

På hvilken måte blir fossil billigere?


Ved at de vedtatte avgiftsendringene ikke innføres allikevel. Så for å være pinlig nøyaktig holdes avgiftene på dagens nivå, men blir lavere i forhold til regjeringens opprinnelige budsjett.

Signaleffekten er det viktige her. Det har lenge vært signalisert at det skal bli dyrere å forurense, men dette forhandles nok en gang bort. I stedet handler mye av den offentlige debatten rundt bil om hvor fort elbilfordelene skal svekkes. Da bidrar man ikke til målet om flere el- og hydrogenbiler på veiene. Slik det ser ut nå tolker i alle fall jeg debatten dit hen at elbilene i årene som kommer skal få mva, betale stadig mer i bom osv, mens fossil står på stedet hvil kostnadsmessig. Da tar en overgang til nullutslipp mye lenger tid.
Tittel: Sv: Statsbudsjettet gjør elbil dyrere, fossil billigere
Skrevet av: Stikkkontaktlørdag 05. desember 2020, klokken 10:19
Sitat fra: Zero-talent på lørdag 05. desember 2020, klokken 09:18
Sitat fra: Oddaa på fredag 04. desember 2020, klokken 20:50

På hvilken måte blir fossil billigere?


Ved at de vedtatte avgiftsendringene ikke innføres allikevel. Så for å være pinlig nøyaktig holdes avgiftene på dagens nivå, men blir lavere i forhold til regjeringens opprinnelige budsjett

For å være pi lig nøyaktig så inflasjonsjusteres avgiftene på fossile biler.

Etter min mening vil det økte utvalget være mer avgjørende i 2021 enn at fossilbiler skulle bli enda dyrere. Elbilandelen kommer til å øke markant.
Tittel: Sv: Statsbudsjettet gjør elbil dyrere, fossil billigere
Skrevet av: Carboylørdag 05. desember 2020, klokken 12:37
Sitat fra: Zero-talent på lørdag 05. desember 2020, klokken 09:18
Sitat fra: Oddaa på fredag 04. desember 2020, klokken 20:50

På hvilken måte blir fossil billigere?


Ved at de vedtatte avgiftsendringene ikke innføres allikevel. Så for å være pinlig nøyaktig holdes avgiftene på dagens nivå, men blir lavere i forhold til regjeringens opprinnelige budsjett.

Signaleffekten er det viktige her. Det har lenge vært signalisert at det skal bli dyrere å forurense, men dette forhandles nok en gang bort. I stedet handler mye av den offentlige debatten rundt bil om hvor fort elbilfordelene skal svekkes. Da bidrar man ikke til målet om flere el- og hydrogenbiler på veiene. Slik det ser ut nå tolker i alle fall jeg debatten dit hen at elbilene i årene som kommer skal få mva, betale stadig mer i bom osv, mens fossil står på stedet hvil kostnadsmessig. Da tar en overgang til nullutslipp mye lenger tid.


Men det er nok ikke bare bare for et norsk lite politisk parti som f eks «sweet dreams»MDG å innføre store avgifter på fossile biler for å gjøre forskjellene større til elektriske biler heller, dersom de hadde kommet til makten (kommer nok heldigvis ikke til å skje). Grunnen er at produkter ikke skal forskjellsbehandles, derfor må Norge søke ESA om å forlenge elbilfordelene. Det er søkt om ut 2021, men vi vet fortsatt ikke om det er akseptert vel?

Å gjøre en omveltning til elbiler vel og bra, men å fase ut fossile biler er ikke spesielt viktig i seg selv og bør heller ikke gjøres. Å overdrive elbilinnføring blir galt den andre veien igjen. Men det er helt klart positivt at folk flest kjører elbil til det daglige transportbehovet. Så kan vi glede oss over bilentusiasme for folk som kjører biler med bensinmotor også uten å se stygt på de som miljøsvin. For mange av de nye bensinbilene er såpass rene at det er ganske nære en elbil i miljøvennlighet, om man tar hele livssyklusen til bilmodellen.
Tittel: Sv: Statsbudsjettet gjør elbil dyrere, fossil billigere
Skrevet av: Carboylørdag 05. desember 2020, klokken 12:41
Sitat fra: Stikkkontakt på lørdag 05. desember 2020, klokken 10:19
Sitat fra: Zero-talent på lørdag 05. desember 2020, klokken 09:18
Sitat fra: Oddaa på fredag 04. desember 2020, klokken 20:50

På hvilken måte blir fossil billigere?


Ved at de vedtatte avgiftsendringene ikke innføres allikevel. Så for å være pinlig nøyaktig holdes avgiftene på dagens nivå, men blir lavere i forhold til regjeringens opprinnelige budsjett

For å være pi lig nøyaktig så inflasjonsjusteres avgiftene på fossile biler.

Etter min mening vil det økte utvalget være mer avgjørende i 2021 enn at fossilbiler skulle bli enda dyrere. Elbilandelen kommer til å øke markant.

Enig, jeg tror de fleste vanlige folk har et ønske om å kjøre elektrisk bil. Og når de får tak i en som dekker deres behov så velger de nok ganske selvfølgelig en elbil ut fra dagens elbilfordeler.
De fleste er ikke så intereseert i biler, og skal bare ha en behovsdekkende bil med best mulig økonomisk regnestykke.
Tittel: Sv: Statsbudsjettet gjør elbil dyrere, fossil billigere
Skrevet av: arthurlørdag 05. desember 2020, klokken 14:50
Sitat fra: Carboy på lørdag 05. desember 2020, klokken 12:41
Sitat fra: Stikkkontakt på lørdag 05. desember 2020, klokken 10:19
Sitat fra: Zero-talent på lørdag 05. desember 2020, klokken 09:18
Sitat fra: Oddaa på fredag 04. desember 2020, klokken 20:50

På hvilken måte blir fossil billigere?


Ved at de vedtatte avgiftsendringene ikke innføres allikevel. Så for å være pinlig nøyaktig holdes avgiftene på dagens nivå, men blir lavere i forhold til regjeringens opprinnelige budsjett

For å være pi lig nøyaktig så inflasjonsjusteres avgiftene på fossile biler.

Etter min mening vil det økte utvalget være mer avgjørende i 2021 enn at fossilbiler skulle bli enda dyrere. Elbilandelen kommer til å øke markant.
De fleste er ikke så intereseert i biler, og skal bare ha en behovsdekkende bil med best mulig økonomisk regnestykke.

Et viktig poeng, men et "problem" er at på et forum som dette kan man få inntrykk av at interessen for bil generelt er laaangt større enn hva som er realiteten blant folk flest.
Tittel: Sv: Statsbudsjettet gjør elbil dyrere, fossil billigere
Skrevet av: Oddaasøndag 06. desember 2020, klokken 00:31
Sitat fra: Stikkkontakt på lørdag 05. desember 2020, klokken 10:19
Sitat fra: Zero-talent på lørdag 05. desember 2020, klokken 09:18
Sitat fra: Oddaa på fredag 04. desember 2020, klokken 20:50

På hvilken måte blir fossil billigere?


Ved at de vedtatte avgiftsendringene ikke innføres allikevel. Så for å være pinlig nøyaktig holdes avgiftene på dagens nivå, men blir lavere i forhold til regjeringens opprinnelige budsjett

For å være pi lig nøyaktig så inflasjonsjusteres avgiftene på fossile biler.

Etter min mening vil det økte utvalget være mer avgjørende i 2021 enn at fossilbiler skulle bli enda dyrere. Elbilandelen kommer til å øke markant.
Nettopp. Fossil blir ikke billigere.

Jeg tenker det er stor forskjell i signaleffekten av å ikke øke avgiftene vs å redusere dem.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Statsbudsjettet gjør elbil dyrere, fossil billigere
Skrevet av: Øystein16søndag 06. desember 2020, klokken 10:34
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 04. desember 2020, klokken 11:22
Poenget med å holde elbiler mva-frie er jo at folk med fordommer mot elbil og skal bli lokket over på elbil.
Eit enkelt tiltak er då å  innføre full MVA for dei som har hatt nytte av fritaket frå tidlegare kjøp og at tiltaket med fri MVA ikkje har tidsgrense. Ein enkel måte er å gje f.eks maks kr 50 000 som frådragspost i sjølmelding, og at tidlegare kjøp vert trekt frå desse og eventuelt plussa opp, slik at det dei ikkje har brukt fortsatt har restverdi. Verdiane for bil ligg allereie systemet, slik at det skulle enkelt. Dei som liknar felles kan fordela 100 000, dersom dei ikkje har hatt elbil frå før.

Ein kan eventuelt gjerne setja ei aldersgrense - tilsvarande for bustadparing for ungdom.

Tittel: Sv: Statsbudsjettet gjør elbil dyrere, fossil billigere
Skrevet av: vartlisøndag 06. desember 2020, klokken 11:14
Da gjelder det bare å finne en annen som kan kjøpe bilen for å selge den videre. Er mange som ikke er i en situasjon der kjøp av ny bil er aktuelt. De kan da tjene noen kroner på å kjøpe ny bil som umiddelbart etter levering selges videre. Synes ikke helt det er måten å drive bilpolitikk. Kan kanskje være et sosialt tiltak, men synes ikke det treffer helt.
Tittel: Sv: Statsbudsjettet gjør elbil dyrere, fossil billigere
Skrevet av: Amosssøndag 06. desember 2020, klokken 11:52
Sitat fra: Oddaa på søndag 06. desember 2020, klokken 00:31
Nettopp. Fossil blir ikke billigere.

Jeg har nå lært at alt er relativt. Prisene/kostnadene på fossilbiler går nå ned *relativt* til prisene/kostnadene for elbiler - altså merkostnadene ved å kjøre fossilt i forhold til el er blitt mindre, og DET er signalet som gies.
Tittel: Sv: Statsbudsjettet gjør elbil dyrere, fossil billigere
Skrevet av: turfsurfsøndag 06. desember 2020, klokken 13:37
Sitat fra: Amoss på søndag 06. desember 2020, klokken 11:52
Prisene/kostnadene på fossilbiler går nå ned *relativt* til prisene/kostnadene for elbiler - altså merkostnadene ved å kjøre fossilt i forhold til el er blitt mindre, og DET er signalet som gies.
Helt korrekt.
Tittel: Sv: Statsbudsjettet gjør elbil dyrere, fossil billigere
Skrevet av: RJKsøndag 06. desember 2020, klokken 14:05
Sitat fra: Amoss på søndag 06. desember 2020, klokken 11:52
Sitat fra: Oddaa på søndag 06. desember 2020, klokken 00:31
Nettopp. Fossil blir ikke billigere.

Jeg har nå lært at alt er relativt. Prisene/kostnadene på fossilbiler går nå ned *relativt* til prisene/kostnadene for elbiler - altså merkostnadene ved å kjøre fossilt i forhold til el er blitt mindre, og DET er signalet som gies.

+1

Noen som faktisk har forstått dette...
Tittel: Sv: Statsbudsjettet gjør elbil dyrere, fossil billigere
Skrevet av: Oddaasøndag 06. desember 2020, klokken 14:31
Sitat fra: RJK på søndag 06. desember 2020, klokken 14:05
Sitat fra: Amoss på søndag 06. desember 2020, klokken 11:52
Sitat fra: Oddaa på søndag 06. desember 2020, klokken 00:31
Nettopp. Fossil blir ikke billigere.

Jeg har nå lært at alt er relativt. Prisene/kostnadene på fossilbiler går nå ned *relativt* til prisene/kostnadene for elbiler - altså merkostnadene ved å kjøre fossilt i forhold til el er blitt mindre, og DET er signalet som gies.

+1

Noen som faktisk har forstått dette...
Ingen er vel uenige i at merkostnaden ved å kjøre fossilt i forhold til el blir mindre.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Statsbudsjettet gjør elbil dyrere, fossil billigere
Skrevet av: RJKsøndag 06. desember 2020, klokken 14:42
Det er ikke alle som ser dette, så jeg synes måten han forklarte det på, var slik at det ble lett forståelig for de som ikke ser dette.


Er jo flere som sier det er greit med å legge på litt avgifter, så lenge den forholdsvise differansen består. Da må altså avgifter på ice-biler og hybridbiler økes tilsvarende i prosent som avgiftsøkningen på elbilene ilegges.
Tittel: Sv: Statsbudsjettet gjør elbil dyrere, fossil billigere
Skrevet av: stefsesøndag 06. desember 2020, klokken 22:02
Sitat fra: RJK på søndag 06. desember 2020, klokken 14:42
Er jo flere som sier det er greit med å legge på litt avgifter, så lenge den forholdsvise differansen består. Da må altså avgifter på ice-biler og hybridbiler økes tilsvarende i prosent som avgiftsøkningen på elbilene ilegges.
Dette har det vært snakket mye om, men statsbudsjettet endte med endel surribal. De får satt igang endel prosjekter før det kommende regjeringsskiftet, det er vel det eneste positive.
Svenskehandelen består uansett om man slenger av eller på noen prosenter, og når dieselpartiet sammen med avgiftspartiet skal rå grunnen blir det vel mest opp til EU å bestemme fossilbilpolitikken fremover med sine påtvungne direksjoner. Problemet med det er at EU har lave fossilbilavgifter fra før, og dermed har et helt annet utgangspunkt enn Norge for å innføre nullutslipp. Når denne politikken skal overføres til Norge, ender det fort med at avgiftspartiet benytter sjansen til å ta inn avgifter (på EL) og det hele bare drøyer ut til EU landene har fått sving på elbilproduksjonen og strømnettet, hvilket årstall nå det måtte bli.

Iallefall aner jeg etterhvert at det om et års tid vil være nyanser fra politikernes prat om hva 2025 målet om null fossilbilsalg angår.
Tittel: Sv: Statsbudsjettet gjør elbil dyrere, fossil billigere
Skrevet av: ToWalkOrDrivesøndag 06. desember 2020, klokken 23:31
Sitat fra: Oddaa på søndag 06. desember 2020, klokken 14:31
Sitat fra: RJK på søndag 06. desember 2020, klokken 14:05
Sitat fra: Amoss på søndag 06. desember 2020, klokken 11:52
Sitat fra: Oddaa på søndag 06. desember 2020, klokken 00:31
Nettopp. Fossil blir ikke billigere.

Jeg har nå lært at alt er relativt. Prisene/kostnadene på fossilbiler går nå ned *relativt* til prisene/kostnadene for elbiler - altså merkostnadene ved å kjøre fossilt i forhold til el er blitt mindre, og DET er signalet som gies.

+1

Noen som faktisk har forstått dette...
Ingen er vel uenige i at merkostnaden ved å kjøre fossilt i forhold til el blir mindre.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg er uenig.
Dere glemmer den 3. faktoren - kostnaden/salgsprisen for batterier og dermed elbiler går ned, så selv om avgiftene skulle gått opp på elbil, eller selv om bensinbilavgift ikke blir like dyrt, så går kostnadene så mye ned, samt at bilfabrikantene får store bøter om de ikke selger elbiler, så vil elbiler bli relativt billigere.
Se bare på Tesla Model 3 som er billigere nå med 82kWh batteri enn for et år siden med 77kWh batteri...
Tittel: Sv: Statsbudsjettet gjør elbil dyrere, fossil billigere
Skrevet av: RJKmandag 07. desember 2020, klokken 00:12
Så lenge prisen fra fabrikk/importør ikke endrer seg, så er det leddet du nevner ikke synlig for kunden. Det er altså ikke glemt, men heller utelatt fordi det ikke er innenfor myndighetenes kontroll, og derved uvesentlig her.


Men det er jo klart at når den kostnaden går ned, så vil det etterhvert påvirke utsalgspris før avgifter. Inntil videre er det slik at etterhvert som kostnadene går ned, blir batterikapasiteten bedre, heller enn at elbiler blir billigere.


Når rekkevidden er lik og elbilen på alle måter er like billig eller billigere å produsere enn ice-biler og hybridbiler av samme klasse, så kan man snakke. Først da kan man sammenligne likt for likt.


Om hele den gevinsten skal gå til å fylle statskassen med avgiftskroner er en diskusjon som pågår. Men jeg mener at vi ikke er riktig der ennå, og da er det heller ikke riktig å fylle hele avgiftsgapet med avgifter på elbiler, uten og se på hvordan differansen er mot ice-biler og hybridbiler.
Tittel: Sv: Statsbudsjettet gjør elbil dyrere, fossil billigere
Skrevet av: ToWalkOrDrivemandag 07. desember 2020, klokken 06:09
Vel, prisene HAR blitt satt ned. Før kostet en Tesla Model 3 LR 485.000: https://cleantechnica.com/2020/10/17/tesla-model-3-price-drops-3300-3700-in-norway/

Men viktigere er at andre bilfabrikanter, som ikke har tilgang til like billige batterier, nå har tilgang til billige batterier, og ofte har tatt ut den lavere prisen / bedre teknologien ut i dobling av rekkevidde, ref Nissan Leaf og Renault Zoe.

Men enda viktigere er at den billigere batterikostnaden nå gjør det mulig å lansere Skoda Enyaq, VW ID4 osv med lang rekkevidde til en veldig lav pris. For få år siden ville de måtte tatt hundre tusen mer.

Så selv om årsavgiften for elbil øker med 2135,- så kommer 2021 til å bli tidenes elbilår, ettersom batterprisen går ned med titusener hvert år.

Statsbudsjettforslaget som ble fremlagt for FrP var som løse baller over tennisnettet, hvor FrP ble invitert til å smashe ned alle fossiløkningene. Alt er bare et spill for galleriet.

I sum er det fortsatt
- 0 kroner i mva for elbil
- samme høye avgift på bensin og hybridbiler og drivstoff
- bitte liten "motorsykkelavgift" på elbil
- 2 mrd mindre bompenger
Tittel: Sv: Statsbudsjettet gjør elbil dyrere, fossil billigere
Skrevet av: Amossmandag 07. desember 2020, klokken 16:06
Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 06. desember 2020, klokken 23:31
Se bare på Tesla Model 3 som er billigere nå med 82kWh batteri enn for et år siden med 77kWh batteri...

Er den strengt talt det her i Norge?  Er jo her vi snakker om.


Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 07. desember 2020, klokken 06:09
Vel, prisene HAR blitt satt ned. Før kostet en Tesla Model 3 LR 485.000: https://cleantechnica.com/2020/10/17/tesla-model-3-price-drops-3300-3700-in-norway/

Den prisreduksjonen var kun reversering av prisøkningen i våres da den norske k(o)rona falt som en stein...
Og strengt talt er vel hverken kursen eller prisen HELT tilbake til der den var? En rekke andre produsenter satte også opp prisene i våres uten at jeg ser at de har kommet på ideen om å helt eller delvis reversere den etter at kursen mer eller mindre normaliserte seg.
Tittel: Sv: Statsbudsjettet gjør elbil dyrere, fossil billigere
Skrevet av: Electric cars in Norwaytorsdag 31. desember 2020, klokken 21:18
Dårlig nyhet   :-1: :-1: men en veldig fin bil på bilde da :+1: :+1:

https://www.tv2.no/broom/11851857/
Tittel: Sv: Statsbudsjettet gjør elbil dyrere, fossil billigere
Skrevet av: ToWalkOrDrivefredag 01. januar 2021, klokken 01:09
Sitat fra: Amoss på mandag 07. desember 2020, klokken 16:06
Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 06. desember 2020, klokken 23:31
Se bare på Tesla Model 3 som er billigere nå med 82kWh batteri enn for et år siden med 77kWh batteri...

Er den strengt talt det her i Norge?  Er jo her vi snakker om.


Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 07. desember 2020, klokken 06:09
Vel, prisene HAR blitt satt ned. Før kostet en Tesla Model 3 LR 485.000: https://cleantechnica.com/2020/10/17/tesla-model-3-price-drops-3300-3700-in-norway/

Den prisreduksjonen var kun reversering av prisøkningen i våres da den norske k(o)rona falt som en stein...
Og strengt talt er vel hverken kursen eller prisen HELT tilbake til der den var? En rekke andre produsenter satte også opp prisene i våres uten at jeg ser at de har kommet på ideen om å helt eller delvis reversere den etter at kursen mer eller mindre normaliserte seg.

En Performance i dag koster mye mindre enn en Performance i mars 2019. Er vel over 60.000 billigere nominelt, i tillegg til at folk frem til nyttår fikk 0,25% rente....og litt gratis superlading i noen tilfeller. Performance har nå 82kWh.
Tittel: Sv: Statsbudsjettet gjør elbil dyrere, fossil billigere
Skrevet av: Amossfredag 01. januar 2021, klokken 13:47
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 01. januar 2021, klokken 01:09
En Performance i dag koster mye mindre enn en Performance i mars 2019.

Du pekte på en artikkel vedr. SPESIFIKK prisreduksjon for Model 3 generelt i Norge, og jeg poengterte at den korresponderte med tilsvarende SPESIFIKK prisøkning for Model 3 generelt i Norge i våres. Andre prisregulering enten før eller etter generelt eller for P-utgaven spesifikt har jeg ikke uttalt meg om.

Dette spesifikke rentetilbudet kom vel etter at mitt innlegg ble skrevet? (usikker her)
82kWh batteriet var vel kun på ryktestadiet på den tiden, og er i alle fall foreløpig ikke tilgjengelig på annet enn P-utgaven. Og igjen: jeg kommenterte Model 3 generelt, ikke P-utgaven spesifikt.