Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Mercedes/ EQ => EQC => Emne startet av: Egil Fonn på lørdag 22. august 2020, klokken 16:30
Vil gjerne få bort disse kunstige ulydene som bilen lager ved rygging og ved framover i lav hastighet. Piping ved rygging og en susing som minner om bremseklosser som subber mot rustne skiver ved framover kjøring. Framover ulyden er ikke så kraftig og høres knapt inne i bilen. Men kjøres det langs en mur med vindu nede eller du står på utsiden høres det godt.
På min gamle B-Electric var det en egen sikring for AVAS. Tok ut denne og ulyden borte.
Noen som har funnet ut hvordan ulyden kan fjernes på Eqc?
Disse lydene er jo der for en grunn, og ment som et trafikksikkerhetstiltak. Det er jo også lovpålagt, så vidt jeg vet, selv om jeg antar at man neppe vil bli bøtelagt for å ha fjernet det.
Tipper du må finne frem til selve høyttaleren og koble den bort.
Har rygge bip-bip, men har ikke lagt merke til lyd ved sakte fart fremover? Bilen er fra mai.
Merket heller ikke lyden framover før det gikk en tid. Hører den ikke uten at vinduet er åpent eller du er på utsiden mens andre kjører bilen. Tenkte jeg kunne leve med pipe lyden ved rygging, men nå etter at suse lyden ved framover kjøring ble oppdaget ble det for mye unødvendige ulyder. Misliker lyd på noe som egentlig skal være lydløst..
Rart hvordan mange på elbilforum er så fanatisk motstandere av noe som åpenbart kan være til hjelp for blant annet eldre og synshemmede. Har betalt ekstra for dette på alle mine i3 siden 2016 for å få dette fabrikkmontert. I et parkeringshus reduserer det risikoen for ubehagelige hendelser og nærkontakt med en handlevogn. Når jeg har solgt bilene har kjøperne satt pris på at det var montert. Den svake lyden innvendig er det da ingen som sjeneres av med mindre man bestemmer seg for å bli det. Har kjørt mye EQC og har ikke lagt merke to noen (u)lyder. Det er mer ulyder fra drivverket i e-tron enn AVAS i EQC og den lyden slår seg heller ikke av over 40 km/t.
Jeg tror ikke jeg har denne lyden når jeg kjører framover. Har prøvd å kjøre med vinduet åpent for å høre etter. Ryggelyden liker jeg. Men nordmenn flest driter i den uansett. Folk går bakom uansett når jeg rygger. Fikk bilen i desember 2019.
Sitat fra: Butare på lørdag 22. august 2020, klokken 23:21
Jeg tror ikke jeg har denne lyden når jeg kjører framover. Har prøvd å kjøre med vinduet åpent for å høre etter. Ryggelyden liker jeg. Men nordmenn flest driter i den uansett. Folk går bakom uansett når jeg rygger. Fikk bilen i desember 2019.
Regelen gjelder alle biler produsert etter 2019, så noen biler fra før denne datoen har det som en mulighet til å aktivere, inkludert min Kona 2019. Jeg kjører som regel alltid med den på, men slår den av om jeg skal kjøre f.eks. på en campingplass veldig seint eller veldig tidlig på dagen, for ikke å forstyrre folk som skal sove. Og de som ikke skal sove, vil nok se lysene om de er utenfor teltet sitt.
https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/i/goWOA/ny-eu-regel-el-biler-skal-broome-naa-paalegges-elbiler-bilmotorlyd
Mange har sikkert et bruksmønster som gjør det greit med litt kunstig lyd fra bilen. For min del er det sjelden jeg trenger denne varsle lyden. Setter mer pris på å komme hjem lydløst uten å vekke de som sover med åpent vindu. Det beste hadde vert en knapp for aktivering/deaktivering av lyd.
Ja, må innrømme at jeg er litt lyd fokusert og lett lar meg irritere av ulyder. Er veldig glad for at Eqc ellers er en stille bil med tilnærmet 0 ulyder :)
Sitat fra: RJK på lørdag 22. august 2020, klokken 23:41
Regelen gjelder alle biler produsert etter 2019
Sikker på dette? Mener det er typegodkjenningsdatoen som gjelder.
Sitat fra: turfsurf på søndag 23. august 2020, klokken 10:26
Sitat fra: RJK på lørdag 22. august 2020, klokken 23:41
Regelen gjelder alle biler produsert etter 2019
Sikker på dette? Mener det er typegodkjenningsdatoen som gjelder.
Jeg henviser og linker til artikkel. Jeg har ingen grunnlag for å si om dette er korrekt eller ikke, men stoler på at journalist faktisk har gjengitt reglene riktig. Men jeg har sett tilsvarende artikler andre steder, så det styrker troen på at dette stemmer.
Sitat fra: Egil Fonn på søndag 23. august 2020, klokken 09:59
Mange har sikkert et bruksmønster som gjør det greit med litt kunstig lyd fra bilen. For min del er det sjelden jeg trenger denne varsle lyden. Setter mer pris på å komme hjem lydløst uten å vekke de som sover med åpent vindu. Det beste hadde vert en knapp for aktivering/deaktivering av lyd.
Ja, må innrømme at jeg er litt lyd fokusert og lett lar meg irritere av ulyder. Er veldig glad for at Eqc ellers er en stille bil med tilnærmet 0 ulyder :)
Nå er jo ikke lyden der til glede/irritasjon for sjåføren, men først og fremst til info for fotgjengere i områder der man kjører. Det er jo nettopp det at man oppdaget at mange slo dette av der dette hadde vært veldig til hjelp, som førte til at reglene ble endret slik at det ikke skulle være mulig (eller ihvertfall vanskelig nok) å slå av.
Jeg skjønner at man er var for slike lyder, og derfor vil ha de vekk. Jeg er og i tvil om hvor nyttig det er, men der foplk ikke går med propper i ørene, så ser jeg ar folk som ikke ser bilen, trekker litt til siden og snur seg etter bilen. Jeg konkluderer derfor med at det virker på nok mange til at min egen egoisme skal få vike for fellesskapets ønske om slike lyder.
Dersom du bor slik til at det sjeldent/aldri er til hjelp for andre, så er det neppe ikke mange metrene du kjører så sakte at disse faktisk lager lyd, eller at de irriterer andre enn deg selv. Men klart, jeg ser fordelen med å kunne velge selv. Dessverre får du da lide pga at alt for få slo på lyden der den hadde en misjon.
Sitat fra: turfsurf på søndag 23. august 2020, klokken 10:26
Sitat fra: RJK på lørdag 22. august 2020, klokken 23:41
Regelen gjelder alle biler produsert etter 2019
Sikker på dette? Mener det er typegodkjenningsdatoen som gjelder.
Det er typegodgjenning som glelder. e-tron produsert i juli 2020 har ikke AVAS, men kun naturlige (u)lyder.
Sitat fra: TM på søndag 23. august 2020, klokken 16:53
Sitat fra: turfsurf på søndag 23. august 2020, klokken 10:26
Sitat fra: RJK på lørdag 22. august 2020, klokken 23:41
Regelen gjelder alle biler produsert etter 2019
Sikker på dette? Mener det er typegodkjenningsdatoen som gjelder.
Det er typegodgjenning som glelder. e-tron produsert i juli 2020 har ikke AVAS, men kun naturlige (u)lyder.
Om (u)lydene i E-Tron er naturlig som at de skal være der, er det tydeligvis en stor diskusjon på, men det har mest sannsynlig en naturlig årsak...!
;)
https://elbilforum.no/index.php?topic=48115.0
I artikkelen står følgende:
"Fabrikanter skal senest 1. juli 2019 installere AVAS i nye typer elbiler og hybridbiler, og senest 1. juli 2021 i alle nye elbiler og hybridbiler."
Så det helt presise er at fra 01.07.19 gjelder dette tydeligvis bare for nye typegodkjenninger, fra 01.07.21 gjelder det alle nye biler, selv om de har en "eldre" typegodkjenning. Dette støttes i andre artikler jeg finner nå.
Fjerning av sikring nr 109 sound system på 5A i sikring boksen under panser fjerner rygge pipingen. Men suselyden ved framover kjøring er der fortsatt.
Ved oppstart av bil kommer det nå opp en melding om at lydgeneratoren fungerer ikke. Denne kvitteres vekk med knappen vs på rattet.
Ved å stille seg ved en mur med åpent vindu var det nå veldig tydelig å høre forskjell med og uten ulyd. Ved rygging var det nå helt stille. Ved framover kjøring suse lyd..
Tenker å rigge en knapp inne i bilen for aktivering/deaktivering av ulyd.
Veksler mellom å bli fascinert og imponert over hvor mye energi dere legger ned i dette. :)
Du får poste bilder av det ferdige produktet sånn at vi kan se hvordan det ble. Sikkert andre her inne som har samme preferanse også, og da er det alltid snedig når noen har gjort det før.
Sitat fra: jevel på mandag 24. august 2020, klokken 10:14
Veksler mellom å bli fascinert og imponert over hvor mye energi dere legger ned i dette. :)
Ja..det ville jo være enklere å bare godta at AVAS har kommet for å bli og finne noe annet å irritere seg over 😉
Sitat fra: TM på mandag 24. august 2020, klokken 18:00
Sitat fra: jevel på mandag 24. august 2020, klokken 10:14
Veksler mellom å bli fascinert og imponert over hvor mye energi dere legger ned i dette. :)
Ja..det ville jo være enklere å bare godta at AVAS har kommet for å bli og finne noe annet å irritere seg over 😉
Foreløpig ikke brukt så mye energi på dette. 5min å trekke ut en sikring + skrevet noen linjer på forumet her. Jeg er såpass fornøyd med denne bilen at jeg trolig blir eier av den lenge. Da er det viktig at jeg får bilen mest mulig slik jeg vil ha den.
Nei TM! Ønsker ikke finne annet å irritere meg over :)
I og med at dette er et krav til bilen. Er dere sikker på at en slik endring av bilen faktisk er lovlig?
Kan fort komme i trøbbel med forsikringsselskapet hvis det oppdages slike endringer på bilen hvis det skjer en ulykke.
For min del så er akustisk varsling noe som savnes. Har hatt alt for mange ganger at personer på parkeringsplasser og på vei med lav hastighet som ikke hører bilen.
:+1: Trodde lenge det bare var meg som mente dette 😊
Sitat fra: Eivind S på fredag 28. august 2020, klokken 09:57
I og med at dette er et krav til bilen. Er dere sikker på at en slik endring av bilen faktisk er lovlig?
Kan fort komme i trøbbel med forsikringsselskapet hvis det oppdages slike endringer på bilen hvis det skjer en ulykke.
For min del så er akustisk varsling noe som savnes. Har hatt alt for mange ganger at personer på parkeringsplasser og på vei med lav hastighet som ikke hører bilen.
Dette må nok uansett fikses før EU-kontroll når den tid kommer, for da er ikke bilen i hht krav om sikkerhetsutstyr. Blir man stoppet av politiet eller vinket inn for kontroll og man ser dette ikke virker, så vanker det fort en bot og med krav om å vise bilen på etterkontroll. Spesielt om de mistenker at dette er gjort med viten og vilje.
Sitat fra: TM på fredag 28. august 2020, klokken 10:20
:+1: Trodde lenge det bare var meg som mente dette 😊
Er nok ikke bare deg, nei. Jeg prøvde meg på forsiktig antydning, men jeg ble vel alt for subtil der...
Som nevnt. Eqc eiere har ulike bruksmønster og behov mht ekstra støy fra bilens lydgenerator. Jeg har ikke stort behov for denne ekstra støy kilden. Kjører jeg i folke mengder må jeg uansett kjøre som om personene ikke hører meg. Mange hører dårlig, har musikk i øret eller er helt i sin egen verden uansett hvor mye kjøretøyet ditt støyer.
På eiendommen jeg parkerer er det forbud mot ferdsel med støyende eller pipende kjøretøy mellom 23.00 og 07.00.
De lokale reglene må gå framfor EU regler :)
Avas er vel like fremtidsrettet som den fyren med flagget på bildet. På den tiden lagde bilene mindre lyd enn hestene...
Sitat fra: Egil Fonn på fredag 28. august 2020, klokken 22:12
På eiendommen jeg parkerer er det forbud mot ferdsel med støyende eller pipende kjøretøy mellom 23.00 og 07.00.
Hva med fossilbiler da?
Sitat fra: Egil Fonn på fredag 28. august 2020, klokken 22:12
Som nevnt. Eqc eiere har ulike bruksmønster og behov mht ekstra støy fra bilens lydgenerator. Jeg har ikke stort behov for denne ekstra støy kilden. Kjører jeg i folke mengder må jeg uansett kjøre som om personene ikke hører meg. Mange hører dårlig, har musikk i øret eller er helt i sin egen verden uansett hvor mye kjøretøyet ditt støyer.
På eiendommen jeg parkerer er det forbud mot ferdsel med støyende eller pipende kjøretøy mellom 23.00 og 07.00.
De lokale reglene må gå framfor EU regler :)
De er der da ikke fordi at eieren (du) trenger de. Det har opptil flere prøvd å fortelle deg nå. De er der for at gående og syklende trenger det, og da spesielt svaksynte og blinde.
Har forståelse for å ønske å ikke ha den lyden der i visse tilfeller, men du er fremdeles ikke "støyende" med den lyden. Det er den høye lyden fra kraftige motorer og dårlig dempede eksosanlegg man vil unngå. Det er å mistolke de lokale reglene om de prøver å stoppe deg pga den lyden.
Og som jeg har påpekt mange ganger før - denne lyden har en misjon i svært lav hastighet. Men det er i all hovedsak bekvemmelighet for å unngå at gående skvetter og en slipper å trille sakte bak folk på parkeringsplasser som ikke flytter seg, fordi de ikke hører deg.
For at kunstig støy skal ha en reell innvirkning på ulykkesrisiko må den være høy, mye høyere enn rullestøy. Ikke en eneste ulykke eller nestenulykke jeg har sett ville hatt noen som helst effekt av kunstig støy. Nettopp fordi støyen måtte vært veldig mye høyere for å ha tilstrekkelig advarende effekt.
Det eneste gyldige poenget er blinde som skal krysse parkeringsplass der det kan være vanskelig å vurdere om det kommer bil i gangfart. Men igjen - i disse situasjonene er skadepotensialet lite og sjåføren antakelig svært oppmerksom.
Sykler for øvrig normalt 230-240 ganger i året. Kunstig støy er ikke i nærheten av å ha en effekt på ulykkesrisiko eller konsekvens for syklister. Det er ikke differansen mellom null kunstig støy og det en finner av støygeneratorer på elbilene i dag som utgjør forskjell på ulykke eller ei.
Flere dager i uka følger jeg unger til/fra skolen. Selv der er støygeneratoren bortkastet. De gangene ungene utsetter seg for reell fare (løper ukritisk ut i veibanen) er de så dypt inne i lek at lyden måtte vært direkte plagsom/vond for å ha effekt.
Det er vel primært folk med nedsatt syn og blinde som har glede av AVAS. De har god trening i å orientere seg ved å bruke hørselen. Er det ikke rimelig at vi som er harde trafikanter kan gjøre livet litt enklere for denne gruppen ? Som bonus reduserer vi risikoen for nærkontakt med personer og handlevogner i parkeringshus og på parkeringsplasser. At vi hører en svak lyd før vi er oppe i 30-40 km/t synes jeg er en liten pris å betale. Nå er det også lovpålagt, og personlig synes jeg synes det er litt egoistisk å undergrave dette med å modifisere bilen. Å hevde at man ikke har bruk for AVAS gir ingen mening for meg, men hva man velger å gjøre får være opp til hver enkelt.
Tenker det er mer egoistisk å forurense miljøet med unødig støy. Vekke sovende naboer med unødvendige pipelyder er også egoistisk. Som fører av kjøretøyet er jeg uansett ansvarlig for ikke å påføre andre medtrafikanter eller personer skade. Har ingen episoder med nesten ulykker med mine tidligere elbiler uten støy generator og opplever ikke mangel på støy som noe problem. Egentlig burde burde Eqc i lav fart selv registrert personer i nærområde og aktivert støy generator ved behov.
Det er en helt marginal lyd som veldig få vil karakterisere som støy. Hvis alle kjøretøy ( inklusiv mange motorsykler som er utviklet for å bråke mest mulig) hadde like lite støy som Mercedes EQC så ville det være et stort miljømessig framskritt. Tror de fleste har hatt ubehagelige opplevelser når man kommer langsomt bak fotgjengere som åpenbart ikke hører bilen på parkeringsplasser, parkeringshus eller boligområder. Mange har nok hatt flaks å unngått det, men det betyr ikke det ikke har effekt. Jeg har forøvrig aldri fått negative tilbakemeldinger fra mine naboer etter at jeg i 2018 fikk AVAS første gang. Derimot har jeg fått flere positive kommentarer på at de endelig kan høre at jeg kommer inn på gårdsplassen. De første har hatt et menyvalg for å slå av, men etter å ha testet den noen dager så så jeg ikke noe poeng i å slå av lyden. Så jeg tror argumentet med å slå av for å hjelpe naboen er høyst overvurdert. All privatbilisme har vel et snev av egoisme, men at det å kjøre en ny elbil med lovpålagt AVAS er egoistisk blir å dra det litt langt.
Nå er det vel ikke noen vits å diskutere lenger, for det er åpenbart at det er ulike syn. Jeg får jo håpe at min 21MY EQC ikke har så plagsom lyd at jeg møter meg selv i døra. Men om den er lik MY20 er jeg ikke bekymret for det 😉
@TM
:+1:
Må si at jeg irriterer meg mer og mer over den lyden bilen lager i lav fart. Høres ut som bremsene går på jernet mens man kjører i sakte fremover.
Er var for ulyder og denne topper nå listen.
Sitat fra: Toalmar på torsdag 25. mars 2021, klokken 23:19
Må si at jeg irriterer meg mer og mer over den lyden bilen lager i lav fart. Høres ut som bremsene går på jernet mens man kjører i sakte fremover.
Er var for ulyder og denne topper nå listen.
Min ble utlevert mai 2020 og den lager ingen lyd. Fra når kom dette?
Det var rart. Jeg mener dette har vært standard hele tiden.
Du kan sjekke kontrakten og se om den har kode B53 Akustisk kjøretøy indikasjon. Ellers synes jeg det er rart hva man klarer å irritere seg over. Jeg har ikke tenkt over at det er et problem i min 21 modell. Lyden var mye mer fremtredende i i3, men siden den slår seg av over ca 30 km/t var heller ikke det noe jeg irriterte neg over. En liten «pris» å betale for å kunne hjelpe noen fotgjengere.
Utlevert desember 2019 og har ingen lyd.
Sitat fra: Butare på søndag 04. april 2021, klokken 16:03
Utlevert desember 2019 og har ingen lyd.
Det var rart. Min 2020 modell hadde kode B53 i utstyrslisten fra kontrakten, men tror heller ikke den hadde noe lyd. Kanskje de først aktiverte den i sw fra 2021.
B53 - EXTERNAL NOISE SOUND GENERATOR FOR HYBRIDS AND EV
http://mbepc.net/1/fg/glc/c38/253354/0/54/107#gsc.tab=0
Nå måtte jeg finne fram den gamle kontrakten. Jeg har B53 i kontrakten, men det er ingen lyd. Tror ikke jeg skal klage.
Ved kjøring framover er lyden neppe hørbar for fører om vinduene er igjen.
For personer som står ute framfor bilen er den godt hørbar. Om du kjører langs en mur/vegg og har vinduet nede hører du støyen godt inne i bilen også. Det er en suse lyd som kan minne om bremseklosser som subber mot rustne bremse skiver.
Jeg har 19 modell av de første som ble levert og har dessverre ulyden installert i min. Støy generator for framover kjøring er lokalisert bak grillen.
På min 21 model er lyden helt klart hørbar inne kupeen selv med vinduene igjen.
Svært irriterende synes jeg, er klar over at noen synes det er rart man bryr seg om det, men vi er forskjellige.
Sitat fra: Egil Fonn på lørdag 10. april 2021, klokken 09:37
Jeg har 19 modell av de første som ble levert og har dessverre ulyden installert i min. Støy generator for framover kjøring er lokalisert bak grillen.
Deet finnes vel bare 20 modell. Regner med at din ble produsert ettervsommeren 2019. Men det er jo merkelig at noen har lyd og noen ikke, selv om alle har kode B53.
Hadde 2020 modell levert mai 2020 (produsert mars 2020). Den var helt tyst innvendig mtp avas. Jeg tror ikke jeg hørte noe spesielt utvendig heller, så antakelig ingen avas?
Blir spennende å få den nye i mai. Når jeg prøvekjørte ix3 synes jeg den lyden var veldig irriterende (får ix3 i juni), så jeg håper ikke vi snakker om slik lyd innvendig i EQC også
Om temaet:
https://youtu.be/E8Y-CDLkI8Y
Sitat fra: Toalmar på søndag 11. april 2021, klokken 18:56
På min 21 model er lyden helt klart hørbar inne kupeen selv med vinduene igjen.
Svært irriterende synes jeg, er klar over at noen synes det er rart man bryr seg om det, men vi er forskjellige.
Rygge pipen er hørbar med vinduer igjen. Framover er det en suse lyd som kun er hørbar med åpent side vindu på min bil. (20 modell levert mars 20)