Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Akustisk bilvarselsystem (AVAS)

Startet av Egil Fonn, lørdag 22. august 2020, klokken 16:30

« forrige - neste »

Egil Fonn

Vil gjerne få bort disse kunstige ulydene som bilen lager ved rygging og ved framover i lav hastighet. Piping ved rygging og en susing som minner om bremseklosser som subber mot rustne skiver ved framover kjøring. Framover ulyden er ikke så kraftig og høres knapt inne i bilen. Men kjøres det langs en mur med vindu nede eller du står på utsiden høres det godt.
På min gamle B-Electric var det en egen sikring for AVAS. Tok ut denne og ulyden borte.
Noen som har funnet ut hvordan ulyden kan fjernes på Eqc?
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

mroek

Disse lydene er jo der for en grunn, og ment som et trafikksikkerhetstiltak. Det er jo også lovpålagt, så vidt jeg vet, selv om jeg antar at man neppe vil bli bøtelagt for å ha fjernet det.

Tipper du må finne frem til selve høyttaleren og koble den bort.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

boppus

Har rygge bip-bip, men har ikke lagt merke til lyd ved sakte fart fremover? Bilen er fra mai.

Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

Egil Fonn

Merket heller ikke lyden framover før det gikk en tid. Hører den ikke uten at vinduet er åpent eller du er på utsiden mens andre kjører bilen. Tenkte jeg kunne leve med pipe lyden ved rygging, men nå etter at suse lyden ved framover kjøring ble oppdaget ble det for mye unødvendige ulyder. Misliker lyd på noe som egentlig skal være lydløst..
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Trond.m

#4
Rart hvordan mange på elbilforum er så fanatisk motstandere av noe som åpenbart kan være til hjelp for blant annet eldre og synshemmede. Har betalt ekstra for dette på alle mine i3 siden 2016 for å få dette fabrikkmontert. I et parkeringshus reduserer det risikoen for ubehagelige hendelser og nærkontakt med en handlevogn. Når jeg har solgt bilene har kjøperne satt pris på at det var montert.  Den svake lyden innvendig er det da ingen som sjeneres av med mindre man bestemmer seg for å bli det. Har kjørt mye EQC og har ikke lagt merke to noen (u)lyder. Det er mer ulyder fra drivverket i e-tron enn AVAS i EQC og den lyden slår seg heller ikke av over 40 km/t.

Butare

Jeg tror ikke jeg har denne lyden når jeg kjører framover. Har prøvd å kjøre med vinduet åpent for å høre etter. Ryggelyden liker jeg. Men nordmenn flest driter i den uansett. Folk går bakom uansett når jeg rygger. Fikk bilen i desember 2019.

RJK

Sitat fra: Butare på lørdag 22. august 2020, klokken 23:21
Jeg tror ikke jeg har denne lyden når jeg kjører framover. Har prøvd å kjøre med vinduet åpent for å høre etter. Ryggelyden liker jeg. Men nordmenn flest driter i den uansett. Folk går bakom uansett når jeg rygger. Fikk bilen i desember 2019.

Regelen gjelder alle biler produsert etter 2019, så noen biler fra før denne datoen har det som en mulighet til å aktivere, inkludert min Kona 2019. Jeg kjører som regel alltid med den på, men slår den av om jeg skal kjøre f.eks. på en campingplass veldig seint eller veldig tidlig på dagen, for ikke å forstyrre folk som skal sove. Og de som ikke skal sove, vil nok se lysene om de er utenfor teltet sitt.

https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/i/goWOA/ny-eu-regel-el-biler-skal-broome-naa-paalegges-elbiler-bilmotorlyd
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Egil Fonn

Mange har sikkert et bruksmønster som gjør det greit med litt kunstig lyd fra bilen. For min del er det sjelden jeg trenger denne varsle lyden. Setter mer pris på å komme hjem lydløst uten å vekke de som sover med åpent vindu. Det beste hadde vert en knapp for aktivering/deaktivering av lyd.
Ja, må innrømme at jeg er litt lyd fokusert og lett lar meg irritere av ulyder. Er veldig glad for at Eqc ellers er en stille bil med tilnærmet 0 ulyder :)
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

turfsurf

Sitat fra: RJK på lørdag 22. august 2020, klokken 23:41

Regelen gjelder alle biler produsert etter 2019
Sikker på dette? Mener det er typegodkjenningsdatoen som gjelder.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: turfsurf på søndag 23. august 2020, klokken 10:26
Sitat fra: RJK på lørdag 22. august 2020, klokken 23:41

Regelen gjelder alle biler produsert etter 2019
Sikker på dette? Mener det er typegodkjenningsdatoen som gjelder.

Jeg henviser og linker til artikkel. Jeg har ingen grunnlag for å si om dette er korrekt eller ikke, men stoler på at journalist faktisk har gjengitt reglene riktig. Men jeg har sett tilsvarende artikler andre steder, så det styrker troen på at dette stemmer.

Sitat fra: Egil Fonn på søndag 23. august 2020, klokken 09:59
Mange har sikkert et bruksmønster som gjør det greit med litt kunstig lyd fra bilen. For min del er det sjelden jeg trenger denne varsle lyden. Setter mer pris på å komme hjem lydløst uten å vekke de som sover med åpent vindu. Det beste hadde vert en knapp for aktivering/deaktivering av lyd.
Ja, må innrømme at jeg er litt lyd fokusert og lett lar meg irritere av ulyder. Er veldig glad for at Eqc ellers er en stille bil med tilnærmet 0 ulyder :)

Nå er jo ikke lyden der til glede/irritasjon for sjåføren, men først og fremst til info for fotgjengere i områder der man kjører. Det er jo nettopp det at man oppdaget at mange slo dette av der dette hadde vært veldig til hjelp, som førte til at reglene ble endret slik at det ikke skulle være mulig (eller ihvertfall vanskelig nok) å slå av.

Jeg skjønner at man er var for slike lyder, og derfor vil ha de vekk. Jeg er og i tvil om hvor nyttig det er, men der foplk ikke går med propper i ørene, så ser jeg ar folk som ikke ser bilen, trekker litt til siden og snur seg etter bilen. Jeg konkluderer derfor med at det virker på nok mange til at min egen egoisme skal få vike for fellesskapets ønske om slike lyder.

Dersom du bor slik til at det sjeldent/aldri er til hjelp for andre, så er det neppe ikke mange metrene du kjører så sakte at disse faktisk lager lyd, eller at de irriterer andre enn deg selv. Men klart, jeg ser fordelen med å kunne velge selv. Dessverre får du da lide pga at alt for få slo på lyden der den hadde en misjon.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Trond.m

Sitat fra: turfsurf på søndag 23. august 2020, klokken 10:26
Sitat fra: RJK på lørdag 22. august 2020, klokken 23:41

Regelen gjelder alle biler produsert etter 2019
Sikker på dette? Mener det er typegodkjenningsdatoen som gjelder.
Det er typegodgjenning som glelder. e-tron produsert i juli 2020 har ikke AVAS, men kun naturlige (u)lyder.

RJK

Sitat fra: TM på søndag 23. august 2020, klokken 16:53
Sitat fra: turfsurf på søndag 23. august 2020, klokken 10:26
Sitat fra: RJK på lørdag 22. august 2020, klokken 23:41

Regelen gjelder alle biler produsert etter 2019
Sikker på dette? Mener det er typegodkjenningsdatoen som gjelder.
Det er typegodgjenning som glelder. e-tron produsert i juli 2020 har ikke AVAS, men kun naturlige (u)lyder.

Om (u)lydene i E-Tron er naturlig som at de skal være der, er det tydeligvis en stor diskusjon på, men det har mest sannsynlig en naturlig årsak...!

;)

https://elbilforum.no/index.php?topic=48115.0

I artikkelen står følgende:

"Fabrikanter skal senest 1. juli 2019 installere AVAS i nye typer elbiler og hybridbiler, og senest 1. juli 2021 i alle nye elbiler og hybridbiler."

Så det helt presise er at fra 01.07.19 gjelder dette tydeligvis bare for nye typegodkjenninger, fra 01.07.21 gjelder det alle nye biler, selv om de har en "eldre" typegodkjenning. Dette støttes i andre artikler jeg finner nå.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Egil Fonn

#12
Fjerning av sikring nr 109 sound system på 5A i sikring boksen under panser fjerner rygge pipingen. Men suselyden ved framover kjøring er der fortsatt.
Ved oppstart av bil kommer det nå opp en melding om at lydgeneratoren fungerer ikke. Denne kvitteres vekk med knappen vs på rattet.
Ved å stille seg ved en mur med åpent vindu var det nå veldig tydelig å høre forskjell med og uten ulyd. Ved rygging var det nå helt stille. Ved framover kjøring suse lyd..
Tenker å rigge en knapp inne i bilen for aktivering/deaktivering av ulyd.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

jevel

Veksler mellom å bli fascinert og imponert over hvor mye energi dere legger ned i dette. :)

Du får poste bilder av det ferdige produktet sånn at vi kan se hvordan det ble. Sikkert andre her inne som har samme preferanse også, og da er det alltid snedig når noen har gjort det før.

Trond.m

Sitat fra: jevel på mandag 24. august 2020, klokken 10:14
Veksler mellom å bli fascinert og imponert over hvor mye energi dere legger ned i dette. :)
Ja..det ville jo være enklere å bare godta at AVAS har kommet for å bli og finne noe annet å irritere seg over 😉

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA