Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Bilmerker => Tesla => Model 3 => Emne startet av: Usikker på detta på tirsdag 31. mars 2020, klokken 14:09

Tittel: Frigjøring av ladekabel
Skrevet av: Usikker på dettatirsdag 31. mars 2020, klokken 14:09
Hei!

Hvordan frigjør jeg ladekabelen enklest når jeg ikke har den berømte frigjøringsknappen på "ladehåndtaket"?
Jeg synes det er litt rart at jeg ikke fikk med kabel med frigjøringsknapp ved kjøp av ny bil, men sånn er det vel bare..

Jeg har 3 valg:
1: Åpne bilen og trykke på skjermen.
2: Åpne appen og frigjøre den der.
3: Åpne bagasjerommet og trekke i håndtaket som befinner seg i hullet på venstre side.

Løsning nummer 2 er den som føles enklest for meg, men likevel får jeg en følelse av at ting ikke flyter helt slik jeg ønsker det..
Jeg må stoppe opp, åpne appen...dette tar noen sekunder...osv...
Unødvendig tungvindt(!)  :police:

Finnes det en løsning som gir litt mer flyt enn de jeg listet opp over?
Hvis ikke - har du et tips til hvor jeg bør handle en slik kabel?

Dette er sikkert blitt diskutert før, men etter å bladd gjennom 10 sider i forumet uten å finne det lager jeg gjerne en ny tråd.
Tittel: Sv: Frigjøring av ladekabel
Skrevet av: Skvulptirsdag 31. mars 2020, klokken 14:40
Høres rart ut, fulgte det med uoriginal ladekabel?
Tittel: Sv: Frigjøring av ladekabel
Skrevet av: Gstavdaltirsdag 31. mars 2020, klokken 14:45
Type 2 kabelen som følger med bilen har ikke utløserknapp. Det må kjøpes i tillegg.

Jeg gikk for denne:

https://www.elbilgrossisten.no/collections/type-2-til-type-2/products/tesla-evcharge-type-2-til-type-2-ladekabel-32a-3-fas
Tittel: Sv: Frigjøring av ladekabel
Skrevet av: Usikker på dettatirsdag 31. mars 2020, klokken 14:46
Den har ikke utløserknapp - slik jeg har forstått det ut ifra div. søk på nett er dette den "europeiske kabelversjonen".
Tittel: Sv: Frigjøring av ladekabel
Skrevet av: Skvulptirsdag 31. mars 2020, klokken 16:16
Du fikk ikke denne med?
Tittel: Sv: Frigjøring av ladekabel
Skrevet av: Usikker på dettatirsdag 31. mars 2020, klokken 19:09
Nei :(
Tittel: Sv: Frigjøring av ladekabel
Skrevet av: Elmotirsdag 31. mars 2020, klokken 19:45
Sitat fra: Gstavdal på tirsdag 31. mars 2020, klokken 14:45
Type 2 kabelen som følger med bilen har ikke utløserknapp. Det må kjøpes i tillegg.

Når sluttet de med det ??  :o ???
Tittel: Sv: Frigjøring av ladekabel
Skrevet av: Gstavdaltirsdag 31. mars 2020, klokken 19:47
Sitat fra: Elmo på tirsdag 31. mars 2020, klokken 19:45
Sitat fra: Gstavdal på tirsdag 31. mars 2020, klokken 14:45
Type 2 kabelen som følger med bilen har ikke utløserknapp. Det må kjøpes i tillegg.

Når sluttet de med det ??  :o ???
Har vel aldri vært det tror jeg?

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

Tittel: Sv: Frigjøring av ladekabel
Skrevet av: z4rdtirsdag 31. mars 2020, klokken 19:56
Nå må man ikke blande kortene her.

UMC som det er bilde av lenger opp her har utløserknapp, og har alltid hatt dette.

Standard type2 som følger bil har aldri vært levert med utløserknapp. Denne kabelen var av blå type før, nå er den grå/svart.

Hvis du har kjøpt ny bil, så skal du ha UMC.
Tittel: Sv: Frigjøring av ladekabel
Skrevet av: Counterpointertirsdag 31. mars 2020, klokken 20:12
Synes egentlig at Tesla hvertfall burde selge type 2 kabel med knapp. Det hadde vært god butikk.
Tittel: Sv: Frigjøring av ladekabel
Skrevet av: Elmotirsdag 31. mars 2020, klokken 20:30
Sitat fra: Gstavdal på tirsdag 31. mars 2020, klokken 19:47
Sitat fra: Elmo på tirsdag 31. mars 2020, klokken 19:45
Sitat fra: Gstavdal på tirsdag 31. mars 2020, klokken 14:45
Type 2 kabelen som følger med bilen har ikke utløserknapp. Det må kjøpes i tillegg.

Når sluttet de med det ??  :o ???
Har vel aldri vært det tror jeg?

Jeg fikk det UMC med knapp med på min TM3 LR utlevert i mars 2019.
Men type2 kabelen er uten knapp !
Tittel: Sv: Frigjøring av ladekabel
Skrevet av: Usikker på dettatirsdag 31. mars 2020, klokken 21:29
Sitat fra: z4rd på tirsdag 31. mars 2020, klokken 19:56
Nå må man ikke blande kortene her.

UMC som det er bilde av lenger opp her har utløserknapp, og har alltid hatt dette.

Standard type2 som følger bil har aldri vært levert med utløserknapp. Denne kabelen var av blå type før, nå er den grå/svart.

Hvis du har kjøpt ny bil, så skal du ha UMC.

Jeg fikk ihvertfall ikke noen av (2) kablene mine med utløserknapp :(
Slik jeg har forstått det er det nyttesløst å spørre Tesla om de kan sende meg en - så jeg får nok bare kjøpe.

Takk for tips lenger oppe der @Gstavdal.
Tittel: Sv: Frigjøring av ladekabel
Skrevet av: sjokomelktirsdag 31. mars 2020, klokken 21:52
Sitat fra: Usikker på detta på tirsdag 31. mars 2020, klokken 21:29
Sitat fra: z4rd på tirsdag 31. mars 2020, klokken 19:56
Hvis du har kjøpt ny bil, så skal du ha UMC.

Jeg fikk ihvertfall ikke noen av (2) kablene mine med utløserknapp :(
Slik jeg har forstått det er det nyttesløst å spørre Tesla om de kan sende meg en - så jeg får nok bare kjøpe.
UMC (ladekabelen med vanlig støpsel og "kladd" midt på ledningen) har utløserknapp. Det er ingen fysisk stor knapp merket "UTLØSERKNAPP", men en liten runding i plasten som viser hvor du skal trykke med tommelen. Trykk og hold på denne for å løse ut kabelen. Du ser den på bildet til skvulp lenger opp her.
Tittel: Sv: Frigjøring av ladekabel
Skrevet av: TøddiVeddertirsdag 31. mars 2020, klokken 22:56
Knappen er litt oppskrytt. Må åpne døren for å få brukt den for å løse ut kabel etter lading. Sikkert fordi bilen sover
Tittel: Sv: Frigjøring av ladekabel
Skrevet av: Kartelavenonsdag 01. april 2020, klokken 00:26
Sitat fra: TøddiVedder på tirsdag 31. mars 2020, klokken 22:56
Knappen er litt oppskrytt. Må åpne døren for å få brukt den for å løse ut kabel etter lading. Sikkert fordi bilen sover

Knappen på UMC fungerer helt fint for meg, må ikke åpne døren. Hold den inne et sekund, et kort trykk mener jeg huske ikke fungerer. Bruker mobilen som nøkkel, har på Bluetooth og Wifi, mulig det kan ha noe å si.
Tittel: Sv: Frigjøring av ladekabel
Skrevet av: Tomonsdag 01. april 2020, klokken 01:11
Sitat fra: Kartelaven på onsdag 01. april 2020, klokken 00:26
Sitat fra: TøddiVedder på tirsdag 31. mars 2020, klokken 22:56
Knappen er litt oppskrytt. Må åpne døren for å få brukt den for å løse ut kabel etter lading. Sikkert fordi bilen sover

Knappen på UMC fungerer helt fint for meg, må ikke åpne døren. Hold den inne et sekund, et kort trykk mener jeg huske ikke fungerer. Bruker mobilen som nøkkel, har på Bluetooth og Wifi, mulig det kan ha noe å si.
Forvarmer du bilen så funker knapen fint uten å åpne døren..
Tittel: Sv: Frigjøring av ladekabel
Skrevet av: z4rdonsdag 01. april 2020, klokken 06:27
Det er korrekt at hvis mobilen brukes som nøkkel og er tilkoblet bilen, så er det ikke nødvendig å åpne døren. Knappen fungerer utmerket. Gjør dette hver dag med TWC.

Alle som bruker mobil som nøkkel må bare passe på at appen ikke er helt lukket, men kjører i bakgrunnen mens Bluetooth også er aktivert. Da virker det fint. Lukker man appen vil den miste tilkoblingen og da må bilen «vekkes».
Tittel: Sv: Frigjøring av ladekabel
Skrevet av: TøddiVedderonsdag 01. april 2020, klokken 08:01
Bruker bluetooth, wifi jeg også. Har TWC. Pleier å måtte åpne en dør.
Tittel: Sv: Frigjøring av ladekabel
Skrevet av: Counterpointeronsdag 01. april 2020, klokken 08:20
Sitat fra: z4rd på onsdag 01. april 2020, klokken 06:27
Alle som bruker mobil som nøkkel må bare passe på at appen ikke er helt lukket, men kjører i bakgrunnen mens Bluetooth også er aktivert. Da virker det fint. Lukker man appen vil den miste tilkoblingen og da må bilen «vekkes».
Dette er et lite men viktig poeng. Oppdaget dette først etter et år av bilens eierskap. Før dette hadde alt fungert 100% , så det skal litt til å oppdage det.
Tittel: Sv: Frigjøring av ladekabel
Skrevet av: kneggonsdag 01. april 2020, klokken 08:36
Du har også et 4. valg ved å kjøpe nøkkelen.
Det har jeg gjort og skjønner ikke hvordan folk klarer seg uten.
Med nøkkelen kan du lukke/åpne ladeluken og frunken uten å ta frem mobilen eller gå inn i bilen.

Tittel: Sv: Frigjøring av ladekabel
Skrevet av: Tesladudeonsdag 01. april 2020, klokken 09:06
Min erfaring er at for eks døren må åpnes for å få løsnet kabel hvis bilen sover.
Dette er jo ikke praktisk.

Løsningen for min del var å ha Sentry Mode aktiv også hjemme, selv om jeg egentlig ikke ser behovet for det.
Da er bilen alltid våken, og kabelen kan frigjøres uten forsinkelser.
Det blir i praksis samme som nevnt over med å ha appen aktiv på telefonen.
Altså at poenget er at bilen må være våken for at det skal være enkelt å frigjøre kabel om morgenen.
Det er i hvert fall min konklusjon.
Tittel: Sv: Frigjøring av ladekabel
Skrevet av: trikolaonsdag 01. april 2020, klokken 10:14
Sitat fra: knegg på onsdag 01. april 2020, klokken 08:36
Du har også et 4. valg ved å kjøpe nøkkelen.
Det har jeg gjort og skjønner ikke hvordan folk klarer seg uten.
Med nøkkelen kan du lukke/åpne ladeluken og frunken uten å ta frem mobilen eller gå inn i bilen.
Istedenfor tar du frem nøkkel - vanligvis tar jeg ikke engang frem mobilen.

Sitat fra: Tesladude på onsdag 01. april 2020, klokken 09:06
Min erfaring er at for eks døren må åpnes for å få løsnet kabel hvis bilen sover.
Dette er jo ikke praktisk.

I mitt tilfelle håndterer jeg ladekabelen i 99% av tilfellene ifm at jeg ankommer garasjen med bilen - og da sover den jo i alle fall ikke - eller skal dra og da må jeg åpne døren uansett, gjerne for å legge inn ryggsekken først.
Tittel: Sv: Frigjøring av ladekabel
Skrevet av: sjokomelkonsdag 01. april 2020, klokken 10:32
Bruk av utløserknapp forutsetter at bilen er ulåst. Dvs. at den må ha blinket med lysene og brettet ut speilene. For de fleste holder det med at du er i nærheten av bilen med mobilen (med appen kjørende i bakgrunnen). Det kan være man kanskje må gå litt nærmere B-stolpen for at bilen skal oppdage deg.

Det samme gjelder på Model S/X. Men der oppdager bilen den fysiske nøkkelen. Er bilen låst, kan du ikke løse ut ladekabelen.
Tittel: Sv: Frigjøring av ladekabel
Skrevet av: Øyvind.honsdag 01. april 2020, klokken 13:48
Burde vel holde med mobilnøkkel og bare trykke på knappen på laderen? Om mobilnøkkelen ikke er stabil nok ville jeg anbefalt å kjøpe samme FOB som er standard for S&X. Kortet virker upraktisk og FOB er billig :)
Tittel: Sv: Frigjøring av ladekabel
Skrevet av: Gstavdalonsdag 01. april 2020, klokken 14:08
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 01. april 2020, klokken 13:48
Burde vel holde med mobilnøkkel og bare trykke på knappen på laderen? Om mobilnøkkelen ikke er stabil nok ville jeg anbefalt å kjøpe samme FOB som er standard for S&X. Kortet virker upraktisk og FOB er billig :)
For meg funker det helt fint som Øyvind beskriver. Går bare rett til ladeporten, trykker på knappen og bilen løser ut ladeledningen. Trenger ikke ta mobilen ut av lomma eller være i nærheten av døren på førersiden.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

Tittel: Sv: Frigjøring av ladekabel
Skrevet av: kneggonsdag 01. april 2020, klokken 14:56
Sitat fra: trikola på onsdag 01. april 2020, klokken 10:14
Sitat fra: knegg på onsdag 01. april 2020, klokken 08:36
Du har også et 4. valg ved å kjøpe nøkkelen.
Det har jeg gjort og skjønner ikke hvordan folk klarer seg uten.
Med nøkkelen kan du lukke/åpne ladeluken og frunken uten å ta frem mobilen eller gå inn i bilen.
Istedenfor tar du frem nøkkel - vanligvis tar jeg ikke engang frem mobilen.

Jeg har den i "kondomlommen" på buksen og trykker bare på lommen med nøkkelen under. Tar aldri frem nøkkelen.
Tittel: Sv: Frigjøring av ladekabel
Skrevet av: Usikker på dettaonsdag 01. april 2020, klokken 21:39
Sitat fra: knegg på onsdag 01. april 2020, klokken 08:36
Du har også et 4. valg ved å kjøpe nøkkelen.
Det har jeg gjort og skjønner ikke hvordan folk klarer seg uten.
Med nøkkelen kan du lukke/åpne ladeluken og frunken uten å ta frem mobilen eller gå inn i bilen.

Takk knegg :)
Jeg vurderer å kjøpe nøkkelen fremfor å kjøpe en ny kabel med utløserknapp.

Har du et tips til hvor den kan handles rimeligst?

Jeg synes ikke det er ok å måtte bruke appen til slikt.
Telefonen må opp av lomma, jeg må slippe det jeg har i hendene, den bruker 2-4sek på å "våkne"...
Nei, dette er på ingen måte tilfredsstillende slik jeg er skapt.

Vet du om nøkkelen kan programmeres til å utføre selvvalgte kommandoer som f.eks "Start forvarming"?
Tittel: Sv: Frigjøring av ladekabel
Skrevet av: sjokomelkonsdag 01. april 2020, klokken 22:23
Sitat fra: Usikker på detta på onsdag 01. april 2020, klokken 21:39
Jeg vurderer å kjøpe nøkkelen fremfor å kjøpe en ny kabel med utløserknapp.

Har du et tips til hvor den kan handles rimeligst?
Nå skal jeg være litt spydig, men hvor tror du man kan få kjøpt et Tesla-produkt, produsert av/for Tesla, som kun fungerer med en Tesla? Tror ikke jeg hadde satset 1000 kroner på at den ligger i frysedisken ved siden av Grandiosa på Rema. :P
Hvis du derimot tror at det er Tesla som selger Tesla-reservedeler som er produsert spesifikt for Tesla til bruk med en Tesla, så tror du rett! :+1:
https://shop.tesla.com/en_no/product/model-3-key-fob

Kan bare brukes til å låse bilen opp og igjen. Men du må alltid trykke på knappene.
https://www.tesla.com/support/model-3-key-fob
Tittel: Sv: Frigjøring av ladekabel
Skrevet av: kneggtorsdag 02. april 2020, klokken 08:54
Sitat fra: Usikker på detta på onsdag 01. april 2020, klokken 21:39
Sitat fra: knegg på onsdag 01. april 2020, klokken 08:36
Du har også et 4. valg ved å kjøpe nøkkelen.
Det har jeg gjort og skjønner ikke hvordan folk klarer seg uten.
Med nøkkelen kan du lukke/åpne ladeluken og frunken uten å ta frem mobilen eller gå inn i bilen.

Takk knegg :)
Jeg vurderer å kjøpe nøkkelen fremfor å kjøpe en ny kabel med utløserknapp.

Har du et tips til hvor den kan handles rimeligst?

Jeg synes ikke det er ok å måtte bruke appen til slikt.
Telefonen må opp av lomma, jeg må slippe det jeg har i hendene, den bruker 2-4sek på å "våkne"...
Nei, dette er på ingen måte tilfredsstillende slik jeg er skapt.

Vet du om nøkkelen kan programmeres til å utføre selvvalgte kommandoer som f.eks "Start forvarming"?
Nøkkelen programmerer du selv, veldig enkelt  :+1:

Nøkkelen støtter kun åpning og lukking av ting, ikke noe smart "start forvarming" eller annen funksjonalitet.

Originale Tesla-deler finner du hos Tesla. Du KAN finne den på finn, men vær klar over at du da kan få den gamle versjonen av nøkkelen. Jeg kjøpte direkte fra Tesla for å være sikker på at jeg fikk riktig nøkkel.

Det var akkurat det du beskriver at det å ta ut telefonen av lommen for å knote frem appen gjerne mens jeg holder 4 handleposer eller en 2-åring i armkroken som gjorde at jeg valgte nøkkelen. Den løste faktisk alle problemene jeg hadde med låsing.

Jeg har ikke aktivert "walk away"-låsing da bilen låste seg når jeg gikk fra førerdøren og bak til passasjerdøren bak for å ta ut barnet, måtte da dra frem mobilen (igjen) for å låse opp.  ::)


Sitat fra: sjokomelk på onsdag 01. april 2020, klokken 22:23
Kan bare brukes til å låse bilen opp og igjen. Men du må alltid trykke på knappene.
https://www.tesla.com/support/model-3-key-fob

Om du faktisk leser det du linket til så vil du se at du trenger ikke å trykke på knappen for å låse opp eller låse om du bruker "walk-away lås". Med nyeste Model 3-nøkkelen kan du bare gå mot bilen og trekke i dørhåndtaket.

Sitat fra: https://shop.tesla.com/en_no/product/model-3-key-fobNo hands required. Locking and unlocking your Model 3 has never been easier. Keep your key fob in your pocket and simply pull on the door handle for easy entry. Same with the trunk. Your key fob is automatically enabled when you pair with your vehicle.
Tittel: Sv: Frigjøring av ladekabel
Skrevet av: emuroftirsdag 07. april 2020, klokken 03:06
Sitat fra: Usikker på detta på tirsdag 31. mars 2020, klokken 14:09Hei!

Hvordan frigjør jeg ladekabelen enklest når jeg ikke har den berømte frigjøringsknappen på "ladehåndtaket"?
Jeg synes det er litt rart at jeg ikke fikk med kabel med frigjøringsknapp ved kjøp av ny bil, men sånn er det vel bare..

For å komme tilbake til utgangspunktet: Det er helt utrolig at Tesla ikke har funnet en løsning på dette. Det å måtte fikle med app eller begynne å gå inn i bilen for å trykke på skjermen er tåpelig og tungvint.

Har Tesla sagt noe om dette?

Jada, jeg vet at det er problemstillinger, som f.eks. hvis den lader eller lignende. Men hvis bilen bare er plugget i og ikke lader så burde man kunne plugge ut så lenge bilen er ulåst.
Tittel: Sv: Frigjøring av ladekabel
Skrevet av: Usikker på dettatirsdag 07. april 2020, klokken 07:41
Ja det er tullete - like tullete som at man ikke kan programmere avreisetider (bortsett fra den ene man kan programmere fra skjerm) fra app.

En kabel til 3000kr for å få denne utløserknappen?
Jeg velger av prinsipp å ikke kjøpe den :)
Tittel: Sv: Frigjøring av ladekabel
Skrevet av: Autowindertirsdag 07. april 2020, klokken 09:01
Den kabelen skal jo følge med bilen, men i det tilfellet men trenger én til, er den likevel billigere enn Siemens/Mennekes 6-16Ah til 4999,- som ikke låser opp.
Tittel: Sv: Frigjøring av ladekabel
Skrevet av: Qlantirsdag 07. april 2020, klokken 09:20
Jeg gikk over til Fob´n.. Fungerer helt nydelig, med walk-away/coming funksjon blir det bare som å ha med mobilen, men et langt trykk på "trunk-knappen" gjør at bilen stopper ladingen og man kan dra ut kabelen uten noe mer trykking i verken app eller på skjerm, fungerer helt nydelig!
Tittel: Sv: Frigjøring av ladekabel
Skrevet av: emuroftirsdag 07. april 2020, klokken 10:38
Sitat fra: Qlan på tirsdag 07. april 2020, klokken 09:20
Jeg gikk over til Fob´n.. Fungerer helt nydelig, med walk-away/coming funksjon blir det bare som å ha med mobilen, men et langt trykk på "trunk-knappen" gjør at bilen stopper ladingen og man kan dra ut kabelen uten noe mer trykking i verken app eller på skjerm, fungerer helt nydelig!

Jada, den fungerer flott. Men når man er vant til at man ikke trenger å drasse på en ekstra bilnøkkel og bare kan bruke mobilen, så blir det litt tåpelig å måtte begynne å drasse på en fob igjen bare for å finne en "workaround" for noe Tesla burde fikset på en bedre måte.
Tittel: Sv: Frigjøring av ladekabel
Skrevet av: kneggtirsdag 07. april 2020, klokken 13:27
Sitat fra: emurof på tirsdag 07. april 2020, klokken 10:38
Sitat fra: Qlan på tirsdag 07. april 2020, klokken 09:20
Jeg gikk over til Fob´n.. Fungerer helt nydelig, med walk-away/coming funksjon blir det bare som å ha med mobilen, men et langt trykk på "trunk-knappen" gjør at bilen stopper ladingen og man kan dra ut kabelen uten noe mer trykking i verken app eller på skjerm, fungerer helt nydelig!

Jada, den fungerer flott. Men når man er vant til at man ikke trenger å drasse på en ekstra bilnøkkel og bare kan bruke mobilen, så blir det litt tåpelig å måtte begynne å drasse på en fob igjen bare for å finne en "workaround" for noe Tesla burde fikset på en bedre måte.

Jeg mener det motsatte egentlig. Tesla burde aldri brukt "bare mobiltelefonen" som nøkkel og alt mulig annet. Synes en egen keyfob burde være inkludert når man kjøpte bilen. Nøkkelkortene ser jeg på som nødnøkler. Om jeg skal låne bort bilen så er det bare å låne bort fob-en.
Tittel: Sv: Frigjøring av ladekabel
Skrevet av: ladovtirsdag 07. april 2020, klokken 14:24
Sitat fra: knegg på tirsdag 07. april 2020, klokken 13:27
Sitat fra: emurof på tirsdag 07. april 2020, klokken 10:38
Sitat fra: Qlan på tirsdag 07. april 2020, klokken 09:20
Jeg gikk over til Fob´n.. Fungerer helt nydelig, med walk-away/coming funksjon blir det bare som å ha med mobilen, men et langt trykk på "trunk-knappen" gjør at bilen stopper ladingen og man kan dra ut kabelen uten noe mer trykking i verken app eller på skjerm, fungerer helt nydelig!

Jada, den fungerer flott. Men når man er vant til at man ikke trenger å drasse på en ekstra bilnøkkel og bare kan bruke mobilen, så blir det litt tåpelig å måtte begynne å drasse på en fob igjen bare for å finne en "workaround" for noe Tesla burde fikset på en bedre måte.

Jeg mener det motsatte egentlig. Tesla burde aldri brukt "bare mobiltelefonen" som nøkkel og alt mulig annet. Synes en egen keyfob burde være inkludert når man kjøpte bilen. Nøkkelkortene ser jeg på som nødnøkler. Om jeg skal låne bort bilen så er det bare å låne bort fob-en.
Tja, synes egentlig det er veldig greit å låne bort nøkkelkortet ved behov. Det eneste jeg ikke liker ved å ha det på mobilen er at mobilen nå blir *enda* litt viktigere å passe på. Om du lar ungene få låne den for å spille minecraft så har du også gitt fra deg kontrollen over bilen(lar aldri ungene få låne mobilen..).

Kom over et gjør-det-selv prosjekt angående det å lage sin egen frigjøre-ladekabel-knapp. Inntil for et par år siden kunne man kjøpe det ferdig sammenskrudd, delene var ikke særlig dyre heller. Akkurat det prosjektet ligger under 'kanskje snart, kanskje'. ;)
Tittel: Sv: Frigjøring av ladekabel
Skrevet av: jkirkebotirsdag 07. april 2020, klokken 14:29
Sitat fra: knegg på tirsdag 07. april 2020, klokken 13:27
Sitat fra: emurof på tirsdag 07. april 2020, klokken 10:38
Sitat fra: Qlan på tirsdag 07. april 2020, klokken 09:20
Jeg gikk over til Fob´n.. Fungerer helt nydelig, med walk-away/coming funksjon blir det bare som å ha med mobilen, men et langt trykk på "trunk-knappen" gjør at bilen stopper ladingen og man kan dra ut kabelen uten noe mer trykking i verken app eller på skjerm, fungerer helt nydelig!

Jada, den fungerer flott. Men når man er vant til at man ikke trenger å drasse på en ekstra bilnøkkel og bare kan bruke mobilen, så blir det litt tåpelig å måtte begynne å drasse på en fob igjen bare for å finne en "workaround" for noe Tesla burde fikset på en bedre måte.

Jeg mener det motsatte egentlig. Tesla burde aldri brukt "bare mobiltelefonen" som nøkkel og alt mulig annet. Synes en egen keyfob burde være inkludert når man kjøpte bilen. Nøkkelkortene ser jeg på som nødnøkler. Om jeg skal låne bort bilen så er det bare å låne bort fob-en.

Vi har null bruk for keyfob og synes mobil fungerer helt topp. Har vel ennå ikke brukt nøkkelkortet, selv om det ligger i lommeboka. Synes derfor det er en helt grei løsning at de som føler de må ha keyfob kjøper den ved siden av. Selv er jeg bare glad for at det ikke følger med en hel masse greier som jeg ikke trenger og som derfor bare vil oppta lagringsplass og aldri bli brukt. Slik som f.eks stoffmatter. Mattene fra X'en har nå ligget på en hylle i boden i 3 år. Føler liksom ikke at jeg kan kaste de heller, i tilfelle ny eier vil ha de når jeg selger bilen om 5-7 år...
Tittel: Sv: Frigjøring av ladekabel
Skrevet av: Qlantirsdag 07. april 2020, klokken 16:27
Jeg kjøpte egentlig Fob´n fordi jeg synes det var en kul liten sak, samtidig som jeg liker å ha fysisk nøkkel til eventuelle ting (Selv om denne forsåvidt er elektronisk). Jeg hadde nok muligens heller ikke benyttet den om bilen ikke stod i en kjeller på Fornebu uten dekning, slik at jeg ikke får gjort dette på avstand, eller via noen programmering. Nå er jeg blitt veldig glad i fob´n, da jeg også opplevde at telefonen ikke alltid responderte slik jeg ønsket i forhold til at bilen faktisk låste opp når jeg tok i dørhåndtaket. Den er også veldig deilig i forhold til å åpne frunk/trunk ettersom jeg har installert "auto-åpnere" på disse tingene. Finne telefonen og åpne appen er da særs tungvindt. Men, jeg er helt enig i at det kunne vært en liten knapp bak der, som kunne løse ut - via samme system som dørene åpnes når man tar i de, ved hjelp av Bluetooth-tilkoblingen. Uten telefonen/nøkkel i nærheten ville ingen uansett fått låst den opp uten at man var i nærheten..
Tittel: Sv: Frigjøring av ladekabel
Skrevet av: Autowindertirsdag 07. april 2020, klokken 20:38
Har andre (f.eks) i familien appen installert og kobling til bilen kan de både låse opp bilen og skru på «tenningen» fra hvor som helst, for å hjelpe deg eller andre som er låst ute eller skal låne/flytte bilen.
Tittel: Sv: Frigjøring av ladekabel
Skrevet av: emuroftirsdag 07. april 2020, klokken 20:41
Sitat fra: knegg på tirsdag 07. april 2020, klokken 13:27
Sitat fra: emurof på tirsdag 07. april 2020, klokken 10:38
Sitat fra: Qlan på tirsdag 07. april 2020, klokken 09:20
Jeg gikk over til Fob´n.. Fungerer helt nydelig, med walk-away/coming funksjon blir det bare som å ha med mobilen, men et langt trykk på "trunk-knappen" gjør at bilen stopper ladingen og man kan dra ut kabelen uten noe mer trykking i verken app eller på skjerm, fungerer helt nydelig!

Jada, den fungerer flott. Men når man er vant til at man ikke trenger å drasse på en ekstra bilnøkkel og bare kan bruke mobilen, så blir det litt tåpelig å måtte begynne å drasse på en fob igjen bare for å finne en "workaround" for noe Tesla burde fikset på en bedre måte.

Jeg mener det motsatte egentlig. Tesla burde aldri brukt "bare mobiltelefonen" som nøkkel og alt mulig annet. Synes en egen keyfob burde være inkludert når man kjøpte bilen. Nøkkelkortene ser jeg på som nødnøkler. Om jeg skal låne bort bilen så er det bare å låne bort fob-en.

Hvorfor burde de ikke bruke bare telefonen? Det gjør jo alt mye enklere og mer sømløst. Man har jo nøkkelkortene i tillegg. Og så kan man kjøpe seg fob hvis man liker en stor klump i lomma.
Tittel: Sv: Frigjøring av ladekabel
Skrevet av: kneggonsdag 08. april 2020, klokken 08:34
Sitat fra: emurof på tirsdag 07. april 2020, klokken 20:41
Sitat fra: knegg på tirsdag 07. april 2020, klokken 13:27

Jeg mener det motsatte egentlig. Tesla burde aldri brukt "bare mobiltelefonen" som nøkkel og alt mulig annet. Synes en egen keyfob burde være inkludert når man kjøpte bilen. Nøkkelkortene ser jeg på som nødnøkler. Om jeg skal låne bort bilen så er det bare å låne bort fob-en.

Hvorfor burde de ikke bruke bare telefonen? Det gjør jo alt mye enklere og mer sømløst. Man har jo nøkkelkortene i tillegg. Og så kan man kjøpe seg fob hvis man liker en stor klump i lomma.

Fordi implementeringen av mobil-som-nøkkel er ikke god nok til å bare bruke telefonen. Hvis det var tilfellet måtte ikke jeg ha gått til innkjøp av en fob.  ::)
Tittel: Sv: Frigjøring av ladekabel
Skrevet av: emurofonsdag 08. april 2020, klokken 11:56
Sitat fra: knegg på onsdag 08. april 2020, klokken 08:34
Sitat fra: emurof på tirsdag 07. april 2020, klokken 20:41
Sitat fra: knegg på tirsdag 07. april 2020, klokken 13:27

Jeg mener det motsatte egentlig. Tesla burde aldri brukt "bare mobiltelefonen" som nøkkel og alt mulig annet. Synes en egen keyfob burde være inkludert når man kjøpte bilen. Nøkkelkortene ser jeg på som nødnøkler. Om jeg skal låne bort bilen så er det bare å låne bort fob-en.

Hvorfor burde de ikke bruke bare telefonen? Det gjør jo alt mye enklere og mer sømløst. Man har jo nøkkelkortene i tillegg. Og så kan man kjøpe seg fob hvis man liker en stor klump i lomma.

Fordi implementeringen av mobil-som-nøkkel er ikke god nok til å bare bruke telefonen. Hvis det var tilfellet måtte ikke jeg ha gått til innkjøp av en fob.  ::)

Det kommer nok an på telefonen. Jeg har en ganske ny telefon, og det fungerer fint. Men hvis du har en telefon som ikke er helt i form så fungerer det sikkert dårligere ja.