Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Tesla => Emne startet av: Toalmar på lørdag 07. desember 2019, klokken 23:09
Da ser det ut til at Tesla skal begynne å ta betalt for Premium tilkoblingen.
I følge Teslarati så vil dette koste $9,99 pr mnd.
https://www.teslarati.com/tesla-premium-connectivity-subscription-cost/
https://itavisen.no/2019/12/07/na-skal-tesla-ta-manedsbetalt-for-dette-men-noen-av-dere-slipper-unna/
Hva menes egentlig med det som er uthevet her? I min kontrakt/faktura står det ikke noe om "Premium Connectivity Package" eller Trial. Bilen ble levert ultimo september 2018.
Premium Connectivity provides the ability to access all connectivity features over cellular, in addition to Wi-Fi, for the most intuitive and engaging ownership experience. Premium Connectivity is available as a monthly subscription of $9.99 plus applicable tax and can be purchased at any time from your Tesla Account. Orders of Model S, Model X and Model 3 with Premium Interior will receive a Premium Connectivity trial for one year after delivery.
If you purchased your Tesla on or after July 1, 2018 and have an expected Premium Connectivity trial end date on or before December 31, 2019, you will maintain Premium Connectivity until returning to Standard Connectivity on January 1, 2020.
All deliveries of Model 3 Standard Range and Standard Range Plus on or before December 31, 2019 will receive a 30-day complimentary Premium Connectivity trial.
Det betyr at hvis ett år med "Premium tilkobling" egentlig hadde gått ut før 1. januar 2020, så får du nå frem til 1. januar.
Står det noe om tidsbegrenset "Premium Connectivity trial" i dagens kontrakter?
Hvis jeg husker riktig så begynte det å stå ett år premium connectivity inkludert på salgssidene til S/X i siste halvdel av 2018.
Jeg liker det ikke, men skjønner veldig godt at dette innføres nå. Andre produsenter har hatt tidsbegrenset tilbud fra levering. Tesla har sponset dette i ganske mange år nå. Det som er viktig er at aktivering av abonnement gjøres enkelt via Tesla-konto eller app. Slik at man slipper å dra frem betalingskort og må sitte på en PC - som jeg har opplevd med andre merker.
Sitat fra: Motorwatt på søndag 08. desember 2019, klokken 08:46
Står det noe om tidsbegrenset "Premium Connectivity trial" i dagens kontrakter?
Det har vel stått noe ala dette en god stund nå...
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Jeg liker dette heller ikke, men forstår at det kommer. Hva jeg velger er jeg ikke sikker på enda.
Fordelen med Tesla er brukervennligheten rundt dette, man får alt i appen og så lenge betalingsløsningen er satt opp så løses alt enkelt.
Akkurat som ladenettverket, det er kun å velge hvor du skal lade, bilen klargjør seg før ankomst, du kjører eller rygger inntil laderen og plugger den til. I tillegg nesten aldri kø.
Man blir faktisk avhengig av enkeltheten til Tesla.
Sitat fra: HKS på søndag 08. desember 2019, klokken 09:05
Sitat fra: Motorwatt på søndag 08. desember 2019, klokken 08:46
Står det noe om tidsbegrenset "Premium Connectivity trial" i dagens kontrakter?
Det har vel stått noe ala dette en god stund nå...
Står ikke noe om dette i mine papirer. Verken i tilbud, ordre, eller faktura. Bilen ble riktignok produsert 14.06.18, og kjøpt som Inventory.
Sitat fra: Motorwatt på søndag 08. desember 2019, klokken 09:15
Sitat fra: HKS på søndag 08. desember 2019, klokken 09:05
Sitat fra: Motorwatt på søndag 08. desember 2019, klokken 08:46
Står det noe om tidsbegrenset "Premium Connectivity trial" i dagens kontrakter?
Det har vel stått noe ala dette en god stund nå...
Står ikke noe om dette i mine papirer. Verken i tilbud, ordre, eller faktura. Bilen ble riktignok produsert 14.06.18, og kjøpt som Inventory.
Men står det noe om premium connectivity i det hele tatt?
Men det står vel heller ikke
Sitat fra: Magnus Hansen på søndag 08. desember 2019, klokken 09:20
Sitat fra: Motorwatt på søndag 08. desember 2019, klokken 09:15
Sitat fra: HKS på søndag 08. desember 2019, klokken 09:05
Sitat fra: Motorwatt på søndag 08. desember 2019, klokken 08:46
Står det noe om tidsbegrenset "Premium Connectivity trial" i dagens kontrakter?
Det har vel stått noe ala dette en god stund nå...
Står ikke noe om dette i mine papirer. Verken i tilbud, ordre, eller faktura. Bilen ble riktignok produsert 14.06.18, og kjøpt som Inventory.
Men står det noe om premium connectivity i det hele tatt?
Nei. Ikke nevnt noe sted. @HKS: Hvor fant du dette?
Kjøpsavtale ser slik ut, og det samme i faktura:
Enkelt og greit.
Sitat fra: z4rd på søndag 08. desember 2019, klokken 09:00
Tesla har sponset dette i ganske mange år nå.
Tja, eller lagt det inn i utsalgsprisen på bilen?
Sitat fra: Motorwatt på søndag 08. desember 2019, klokken 09:32
Nei. Ikke nevnt noe sted. @HKS: Hvor fant du dette?
Kjøpsavtale ser slik ut, og det samme i faktura:
https://www.tesla.com/no_no/models/design#interior
Står også under "Ofte stilte spørsmål"
https://www.tesla.com/no_NO/support/frequently-asked-questions-connectivity
Dette har også blitt kommunisert av Tesla tidligere (sommeren 2018):
https://ww.electrek.co/2018/06/23/tesla-new-paid-premium-connectivity-package-in-car-internet-features/
Det er bare en bonus at det har tatt så lang tid før de faktisk begynner å ta seg betalt.
Saken er at jeg ikke har blitt tilbudt noen av de pakkene Electrek refererer til i artikkelen fra 23.06.18 (For vehicles ordered after July 1st, Tesla will start offering two different packages: 'Premium Connectivity package' and 'Standard Connectivity package.) Derfor lurer jeg på om noen andre som kjøpte bil rundt 01.07.18 har dette i sine papirer.
Vi kjøpte vår Model X i mars, bilen er produsert desember 2018.
Finner ingen ord om "connectivity" (aller andre avarter) i kontrakten.
Fikk du opplyst noe om at nettilgangen var begrenset til 1 år?
Jeg har sett den. (2 ganger...).
Hvis man kjøper en bil med en fungerende funksjon uten å få informasjoner om at dette er en opsjon, men at man nå må betale for å unngå at den blir fjernet, så synes jeg ikke det er greit. Beløpet er ikke interessant fordi det for meg personlig bare dreier seg om et par tusenlapper (3 års eierskap). Men noe mere ryddighet kunne være på sin plass.
Mye verre er det med opsjonen FSD til 24K som jeg virkelig begynner å tvile på at jeg noen gang vil få noe nytte av.
I all rettferdighet så er funksjonene som uansett er inkludert noe man gjerne ellers betaler en tuslng i året for hos andre. Og det som koster ekstra hos tesla er ting man faktisk fint kan greie seg uten.
Dessuten så framgikk dette klart og tydelig på bestillingssiden fra og med høst 2018, som jeg nevnte.
Informasjon angående inventory-biler er jeg mer usikker på.
Sitat fra: mthoring på søndag 08. desember 2019, klokken 19:26
Dessuten så framgikk dette klart og tydelig på bestillingssiden fra og med høst 2018, som jeg nevnte. Inventory blir en annen sak.
Min ble bestilt 28 juli 2018. Og ja, mulig det er noe annet med Inventory-biler. Skal ikke se bort fra det.
@Magnus Hansen
Men det "andre" tar betalt for, eller vil ta betalt for på et senere tidspunkt, blir det opplyst om på kjøpstidspunktet. Forøvrig kan man vel strengt tatt greie seg uten det meste av opsjoner. "Nice to have" er da også noe annet enn "Must have", men det første kan da ha en verdi for noen?
Er det vits å lage drama før du eventuelt får beskjed om at du må betale?
Siden din bil ble produsert før dette ble den sikkert bestilt med fri tilgang, og da er det god sjanse for at de opprettholder det...
Sitat fra: Motorwatt på søndag 08. desember 2019, klokken 17:59
Fikk du opplyst noe om at nettilgangen var begrenset til 1 år?
Nei.
Vi kjøpte den på Rud.
Hvor finner dere produksjonsdatoen på kjøretøyet.
Fant en sticker i karmen på førerdøren men den oppgir bare
Tesla, INC.
e4*2007/46*0667
VINnummer
Maks vekt med last, vogntogvekt og vekt på front/bakaksel samt "Paint Code"
Hva er bokstaven i posisjon 11 i bilens VIN?
Du kan ikke få dag, men slik finner du måned (pos 11):
A Januar
B Februar
C Mars
D April
E Mai
F Juni
G Juli
H August
J September
K Oktober
L November
M Desember
Her er år (pos. 10)
D 2013
E 2014
F 2015
G 2016
H 2017
J 2018
K 2019
L 2020
M 2021
Jeg trodde posisjon 11 var lokasjon bilen var produsert.
https://teslatap.com/vin-decoder/
Sitat fra: Boge på søndag 08. desember 2019, klokken 22:18
Jeg trodde posisjon 11 var lokasjon bilen var produsert.
https://teslatap.com/vin-decoder/
Pos 10 er visstnok fast årskode, men pos. 11 kan variere fra fabrikant til fabrikant. Jeg fikk opplyst at hos Tesla var 11 måned, men dette er uten garanti. Stemmer for mitt vedkommende.
Sitat fra: Motorwatt på søndag 08. desember 2019, klokken 22:22
Sitat fra: Boge på søndag 08. desember 2019, klokken 22:18
Jeg trodde posisjon 11 var lokasjon bilen var produsert.
https://teslatap.com/vin-decoder/
Pos 10 er visstnok fast årskode, men pos. 11 kan variere fra fabrikant til fabrikant. Jeg fikk opplyst at hos Tesla var 11 måned, men dette er uten garanti. Stemmer for mitt vedkommende.
Eg og ein kjenning har båe Model 3 med F som 11. teikn, som da skulle tyde på at dei var produsert i juni. Han fekk sin 27. mai, eg fekk min 22. juni. Så at 11. teiknet er produksjonsmånaden tvilar eg på.
11. tegn i Tesla sin VIN er fabrikk. F = Fremont.
https://teslatap.com/vin-decoder/
Sitat fra: Motorwatt på søndag 08. desember 2019, klokken 22:22
Sitat fra: Boge på søndag 08. desember 2019, klokken 22:18
Jeg trodde posisjon 11 var lokasjon bilen var produsert.
https://teslatap.com/vin-decoder/
Pos 10 er visstnok fast årskode, men pos. 11 kan variere fra fabrikant til fabrikant. Jeg fikk opplyst at hos Tesla var 11 måned, men dette er uten garanti. Stemmer for mitt vedkommende.
Alle amerikanske, inkludert Tesla, har 11 som produksjonssted, og mange andre også, som for eksempel BMW.
Sitat fra: AndreasRingdal på søndag 08. desember 2019, klokken 21:29
Hvor finner dere produksjonsdatoen på kjøretøyet.
Fant en sticker i karmen på førerdøren men den oppgir bare
Tesla, INC.
e4*2007/46*0667
VINnummer
Maks vekt med last, vogntogvekt og vekt på front/bakaksel samt "Paint Code"
Man kan kun få produksjonstidspunkt ved å kontakte Tesla.
Ser dette står i min kontrakt:
"SitatAbonnement på kjøretøytelematikk. Bilen omfatter en aktivert abonnementstjeneste som registrerer og sender diagnose- og
systemdata til Tesla for å påse at bilen fungerer korrekt, bidra til fremtidige forbedringer og hjelpe oss med å finne bilen under visse
begrensede omstendigheter. Denne tjenesten er gebyrfri. Tilgang til stedsdata er nøye kontrollert i Tesla, og en logg over slike data blir
ikke lagret på våre servere. Vi forstår at kundepersonvern er ytterst viktig (se vår personvernerklæring vedrørende kjøretøytelematikk
på www.tesla.com/about/legal). Ved å godta denne avtalen samtykker du i vilkårene i vår personvernerklæring. Ta gjerne kontakt med oss
på +1 (877) 798-3752 hvis du vil stoppe abonnementet på disse tjenestene."
Jeg kjøpte min TMS i september 2018 of fikk muntlig beskjed om 1 års gratis abb. før jeg måtte betale. Men i kontrakten min så står det ikke det slik jeg leser den.
ps. Det var en inventory bil.
https://youtu.be/JktLy3dCwnw
Apache: Det er vel forskjell på kjøretøytelematikk og data til diagnose vs. andre tjenester som live-trafikk og underholdning. Det er jo ikke førstnevnte du mister.
Sitat fra: Àpache på mandag 09. desember 2019, klokken 22:33
Ser dette står i min kontrakt:
...
Jeg kjøpte min TMS i september 2018 of fikk muntlig beskjed om 1 års gratis abb. før jeg måtte betale. Men i kontrakten min så står det ikke det slik jeg leser den.
Det som står i din kontrakt får du fremdeles dekket i "Basic Connectivity" som fremdeles kommer til å være gratis.
Gledesdreper >:(
Vårt bruk tilsier premium tilkobling kun et par mnd i året. 90% av kjøringa benyttes bilen til småkjøring lokalt, hvor hverken kart, spotify eller annet som går via 4g er i bruk. Sommerhalvåret og bilferie er det derimot aktuelt. Dvs 2-300kr i året for dette, i og med at det er månedsbasert abonnement.
Sitat fra: Klykken på onsdag 11. desember 2019, klokken 12:36
Vårt bruk tilsier premium tilkobling kun et par mnd i året. 90% av kjøringa benyttes bilen til småkjøring lokalt, hvor hverken kart, spotify eller annet som går via 4g er i bruk. Sommerhalvåret og bilferie er det derimot aktuelt. Dvs 2-300kr i året for dette, i og med at det er månedsbasert abonnement.
Hvis det er veldig enkelt å starte/stoppe abonnement, så er det jo en grei løsning å bare benytte det i "sommerferien".
Jeg bruker ikke satelittkart, jeg synes det er enklere å se på vanlig kart.
Spotify har jeg via mobilen. Jeg har ikke sjekket, men mistenker at den som er i bilen har dårligere bitrate.
Hvis man uten premium ikke blir rutet utenom trafikkork så kan jo det være en god grunn til å kjøpe premium. Jeg har brukt waze tidligere. Google maps får vel data fra Waze, men det virker som om det er noe forsinkelse. Det er uansett kun på ferietur i ukjente strøk det har noen verdi for min del. I vanlig rushtrafikk er det jo kø uansett hvor man kjører.
Gjelder premium oppkobling alle biler, eller er vi med "veteran" beskyttet?
Sitat fra: Klykken på torsdag 12. desember 2019, klokken 11:28
Gjelder premium oppkobling alle biler, eller er vi med "veteran" beskyttet?
Vi er beskyttet ;)
Gjelder vel alle biler solgt etter 1. juli 2018, men spørsmålet er om det også betyr bruktbiler solgt av Tesla, omtrent slik det har vært med fri superlading.
Hehe, jeg regner med at vi som reserverte før 2018 ikke kommer så godt ut av det..
Nok en artikkel om det samme på tek.no og jeg ser det er mye kommentarer der inne.... 103 stk nå.
Overskrift:
Tesla innfører månedsbetaling for en rekke funksjoner
Niklas Plikk
10 DES 2019 13:42
FØRST PUBLISERT 9 DES 2019 08:04
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/P9LV76/tesla-innfrer-manedsbetaling-for-en-rekke-funksjoner
Har Tesla enda annonsert at de begynner med dette i Norge, eller er det bare eiere i USA som har fått beskjed om å betale enda?
Jeg har ikke sett noe offisielt fra Tesla i Norge, Men da jeg kjøpte bil (utlevert september 2019) fikk jeg beskjed om at Premium connection var 1 år inkludert. Etter dette måtte jeg betale for dette. De kunne ikke si noe om prisen, men de antok at dette ville ligge på rundt 500 kr pr år. Nå blir vel prisen litt over dobbelt av det.
Jeg tenker det er helt greit at vi faktisk betaler for dette. Og ca 100 kr pr måned er for meg ingen stor kostnad.
Sitat fra: Boge på mandag 16. desember 2019, klokken 11:05
Jeg har ikke sett noe offisielt fra Tesla i Norge, Men da jeg kjøpte bil (utlevert september 2019) fikk jeg beskjed om at Premium connection var 1 år inkludert. Etter dette måtte jeg betale for dette. De kunne ikke si noe om prisen, men de antok at dette ville ligge på rundt 500 kr pr år. Nå blir vel prisen litt over dobbelt av det.
Jeg mener å ha sett beløp rundt 1000,-/år nevnt for dette for lenge siden (før jeg fikk bilen i slutten av mars ihvertfall), og har hele tiden regnet med at dette er en kostnad som kommer etter 1 års eierskap.
For dere som lurer så er dette infoen som ligger på Teslas sider:
https://www.tesla.com/no_NO/support/frequently-asked-questions-connectivity
De har snakket om 100$ så lenge jeg kan huske. Hva den norske prisen blir vet vi ikke, heller ikke om det kommer fra nyttår som i USA.
Det skal annonseres "senere i år" ;-)
Det var ingen tvil om kun 1 år inkl om man bestilte bil for et år siden også, så hvis noen med et år gammel bil får seile videre uten å betale nå, så er det bare å takke og bukke.
Noen som har fått beskjed om å betale ennå? Står ikke noe på min account. Kjøpt oktober 2018.
Sitat fra: xerxes på torsdag 19. desember 2019, klokken 16:06
Noen som har fått beskjed om å betale ennå? Står ikke noe på min account. Kjøpt oktober 2018.
Du faller vel da under dette: https://elbilforum.no/index.php?topic=49672.msg861323#msg861323 - dvs. fri bruk ut året.
Sitat fra: xerxes på torsdag 19. desember 2019, klokken 16:06
Noen som har fått beskjed om å betale ennå? Står ikke noe på min account. Kjøpt oktober 2018.
Ingenting på min heller, kjøpte august 2018. Men mener det ble nevnt av selger at det gjaldt i 1 år, men står ingenting noen steder.
Det skal bli mulig å se Premium Connectivity direkte fra bilen:
(https://www.teslarati.com/wp-content/uploads/2019/12/Tesla-Premium-Connectivity-Expiration-Under-Software-Menu.jpg)
Kjøpte min som inventory i mai 2019. Har lett, men kan ikke finne noe skriftlig på at tilkoblingen skulle strupes etter et år
Sitat fra: Alfa Bergen på fredag 20. desember 2019, klokken 19:32
Kjøpte min som inventory i mai 2019. Har lett, men kan ikke finne noe skriftlig på at tilkoblingen skulle strupes etter et år
Min bil (inventory juni 2019) fikk nå beskjed om at måtte betale for premium connectivity.
Som andre inventoryeiere her inne står det ingenting om dette i min kontrakt.
Har du en update på dette nå?
Jeg bestilte min X75D i okt 2018 og fikk den utlevert 5.desember. Inne i Tesla-kontoen står det nå:
Abonnementer
Premium Connectivity
Gratis, ubegrenset
Har ikke lagt merke til dette avsnittet før (men det har vel blitt ny layout der ganske nylig). Uansett er ikke dette helt i samsvar med det som står i https://www.tesla.com/no_NO/support/connectivity uten at det er noe å klage over for min del :)
Sitat fra: Albedo på tirsdag 30. juni 2020, klokken 15:38
Jeg bestilte min X75D i okt 2018 og fikk den utlevert 5.desember. Inne i Tesla-kontoen står det nå:
Abonnementer
Premium Connectivity
Gratis, ubegrenset
Har ikke lagt merke til dette avsnittet før (men det har vel blitt ny layout der ganske nylig). Uansett er ikke dette helt i samsvar med det som står i https://www.tesla.com/no_NO/support/connectivity uten at det er noe å klage over for min del :)
Var dette en inventorybil, eller en vanlig bestilling?
Sitat fra: jchalvorsen på tirsdag 30. juni 2020, klokken 22:03
Sitat fra: Albedo på tirsdag 30. juni 2020, klokken 15:38
Jeg bestilte min X75D i okt 2018 og fikk den utlevert 5.desember. Inne i Tesla-kontoen står det nå:
Abonnementer
Premium Connectivity
Gratis, ubegrenset
Har ikke lagt merke til dette avsnittet før (men det har vel blitt ny layout der ganske nylig). Uansett er ikke dette helt i samsvar med det som står i https://www.tesla.com/no_NO/support/connectivity uten at det er noe å klage over for min del :)
Var dette en inventorybil, eller en vanlig bestilling?
Vanlig bestilling.
Etter det som står på tesla.com, kan jeg ikke se at det skulle bety noe, men kan jo godt være at det utgjør en forskjell her.