Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Jaguar => i-Pace => Emne startet av: jwkay på lørdag 12. oktober 2019, klokken 11:05
Skal få utlevert bilen min om 2-3 uker. Foreløpig ser det ut til at den har to utestående kampanjer (H253 Adaptive Driving Beam Inoperative & H247 Reduced Electric Vehicle Range Displayed at PDI). Hva tilsier erfaringer fra andre? Ifølge PDI-dokumentasjonen skal alle utestående kampanjer gjennomføres før bilen blir utlevert, men skjer det i virkeligheten?
Det burde de jo gjøre, men sikkert lurt med et kontrollspørsmål.
Vær obs på at Topix ikke oppdateres før forhandler har krevd refusjon/avregning og det kan ta mange uker.
Det korte svaret her er nei.
Sitat fra: RayBomb på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 22:21
Det korte svaret her er nei.
Det litt mer korrekte svaret er sannsynligvis: Det kommer an på forhandleren.
Da høres det ut som det er lurt å ta opp dette på forhånd. Dumt å hente ut en bil med bl.a. ikke-fungerende matrixlys (H253). Forhandler er Sandven, forresten.
Sitat fra: jwkay på onsdag 16. oktober 2019, klokken 07:08
Da høres det ut som det er lurt å ta opp dette på forhånd. Dumt å hente ut en bil med bl.a. ikke-fungerende matrixlys (H253). Forhandler er Sandven, forresten.
Og så er det nye ting på gang - kampanjer 101E, 102E og 103E. Ser de ligger hos meg nå - ta en sjekk om det gjelder din.
EDIT: På engelske forum sies det at dette er gratis servic'er...
Nei, bare H247 og H253.
Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 16. oktober 2019, klokken 08:44
Og så er det nye ting på gang - kampanjer 101E, 102E og 103E. Ser de ligger hos meg nå - ta en sjekk om det gjelder din.
EDIT: På engelske forum sies det at dette er gratis servic'er...
Men på norske forum sies det nå at dette er de berømte mye omtalte oktober-patchene som skal gi uendelig rekkevidde og høyere ladehastighet... ;)
Dette er en del av ''Hand over prosessen'' og alle bilen skal sjekkes for eventuelle oppdateringer. Er det åpne kampanjer skal de utføres innen utlevering.
Kampanje H288:
Plukket opp en sak på det engelske forumet om en utestående kampanje H288. Skal dreie seg om en kable som er for kort ifm en mekanisme som låser bilen i park, men bildet i starten av tråden skremmer meg litt. Ser nesten ut som de har plukket ned hele høyre del framdel av bilen og mulig og kappet et stag, selv om dette kan være noe fra verksted riggen. Vitale deler ligge henslengt på et skitten gulv mm.
Har lest at denne kampanjen er frivillig men usikker på dette. Vet ikke om jeg har lyst til å ta dette så lenge det ikke er noe problem hos meg, mulig vente til rett før garantien går ut om jeg har bilen så lenge. Store inngrep kan fikse en feil og introdusere nye, så ikke fiks noe som virker....
Hva mener folk og er det noen som har tatt den ?
Edit: Gjelder VIN F60094-F80069 - min er akkurat innenfor....
Sitat fra: Ingeniøren på søndag 22. august 2021, klokken 09:14
Kampanje H288:
Hva mener folk og er det noen som har tatt den ?
Tror ikke det gjelder alle, tror min 2020 er utenfor VIN range. Men ville absolutt ha tatt den innenfor garanti tida, ser ikke billig ut.
Tok den før sommeren. Kommer opp i TOPIX hvis det gjelder din bil. Tok en hel arbeidsdag for min bil (2018)
Sitat fra: scholro på søndag 22. august 2021, klokken 20:52
Tok den før sommeren. Kommer opp i TOPIX hvis det gjelder din bil. Tok en hel arbeidsdag for min bil (2018)
Tror det er denne, ganske omfattende;
Sitat fra: scholro på søndag 22. august 2021, klokken 20:52
Tok den før sommeren. Kommer opp i TOPIX hvis det gjelder din bil. Tok en hel arbeidsdag for min bil (2018)
Det var ganske kjapt - leser på det engelske at noen steder har det tatt opp til en uke og mer, men kan jo skyldes at ting som man måtte skiftes ikke var på plass som Park Lock Actuator. Ser den ikke skiftes om kontakt punker er rene og pene. Mao går det ikke alltid galt med vanninntrengning.
Helt klart en dyr operasjon som bør tas innenfor garanti..
Hvordan verksted planlegger denne jobben og hvor mye erfaring de har bygd opp har en god del å si for effektiv gjennomføring. Hellestø Bil hadde allerede gjort mange av denne her og hadde noen montører som hadde dette som spesialfelt for å si det sånn
Fikk estimert 2 dager på H288 i dag hos Autostrada.
Sitat fra: scholro på mandag 23. august 2021, klokken 14:24
Hvordan verksted planlegger denne jobben og hvor mye erfaring de har bygd opp har en god del å si for effektiv gjennomføring. Hellestø Bil hadde allerede gjort mange av denne her og hadde noen montører som hadde dette som spesialfelt for å si det sånn
Høres betryggende ut :+1: Nesten så en skulle tatt turen over fjellet :)
Kan jo virke som en ganske avansert fix, dette her.
Kopi fra FB gr.:
Fikk dette svaret nettopp fra Motorpool:
"Kampanjen går ut på å skifte ledningsnettet i motorrommet da det har vært noen få biler det har røket en ledning på"
Bilde herfra også:
https://www.ipaceforums.co.uk/viewtopic.php?f=8&t=4426&sid=7d9a9a9821b5dc16b947d55785b630ae&start=10
Jeg lastet ned denne pdf fra linken over dvs denne
https://redirect.viglink.com/?format=go&jsonp=vglnk_162978474571412&key=db4d1cdb869a440e35d50d50256ab548&libId=kspnau8c01000fc3000MLjiooc5ql&loc=https%3A%2F%2Fwww.ipaceforums.co.uk%2Fviewtopic.php%3Ff%3D8%26t%3D4426%26sid%3D7d9a9a9821b5dc16b947d55785b630ae%26start%3D10&v=1&opt=true&out=https%3A%2F%2Fstatic.nhtsa.gov%2Fodi%2Ftsbs%2F2020%2FMC-10179544-0001.pdf&ref=https%3A%2F%2Fwww.ipaceforums.co.uk%2Fviewtopic.php%3Ft%3D4426&title=Park%20Pawl%20Update%20-%20Page%202%20-%20Jaguar%20I-Pace%20Forum&txt=https%3A%2F%2Fstatic.nhtsa.gov%2Fodi%2Ftsbs%2F2020%2F%20...%204-0001.pdf
Omfattende.... mye arbeid der denne fix er en del av hele tilbakekallingen...
Bra det blir ordnet :+1:
https://m.facebook.com/groups/1295166550564979/permalink/4243773042370967/
Slik jeg forstår det er problemet forbundet med kabelen som går til "park Lock unit". Kabelen er i korteste laget noe som gjør at det kan bli strekk i ledningene og skjevbelastning av pluggen. Dette kan medføre brudd i kabler og eller vanninntrengning i pluggen da den ikke sluttet tett til pga skjevbelastning. Skjer i et fåtall tilfeller så det er nok variasjoner i kabellengder.
Det finnes et bilde i prosedyren for jobben. Tenkte at jeg skulle forsøke å lokalisere denne pluggen for å ta stilling til hvor stramme ledningene var med videre for å vurdere om jeg ville får gjort denne jobben. Hadde en runde under pansertet i går, av med alle 3 deksler og fram med lykt og speil, men var ikke kar om å lokalisere denne ut fra bildet i prosedyren. Mulig bilen må på bukk og av med deksel under for å få tilgang. Denne inspiserer før man tar stilling til behovet, så det bør være mulig å finne denne.
Noen som vet hvor denne pluggen er lokalisert. Vanskelig å se ut fra bildene i prosedyren ?
Ellers var det overraskende møkkete under der. Du ser rett ned på innerskjermene som var helt grå av veistøv. Nesten så jeg tenkte at her trengs det en motorvask, men vet ikke om jeg tør ta det på en elbil...
Sitat fra: Ingeniøren på fredag 03. september 2021, klokken 07:35
Ellers var det overraskende møkkete under der. Du ser rett ned på innerskjermene som var helt grå av veistøv. Nesten så jeg tenkte at her trengs det en motorvask, men vet ikke om jeg tør ta det på en elbil...
Ingeniøren :+1: du sa det jo selv, selv om det da bare var snakk om innerskjermer - så jeg skriver dette mer generelt - det anbefales ikke å benytte motorvask i en elbil i nærheten av noen elektriske komponenter. Bare håndvask og aldri høytrykkspyler. rett på el komponenter..
Vi hadde en god diskuskusjon på dette her:
Tema:
"Vask av "motorrom"
https://elbilforum.no/index.php?topic=14066.0
Kopi fra et innlegg:
Ikke bruk høytrykksspyler rett mot elektriske koblinger, komponenter osv. Vann kan faktisk presses inn!
Mitt motto er at hvis en bil kan kjøres i saltsuppa i Norge kan den ihvertfall vaskes i motorrommet.
Ikke nødvendig å ta ut 12V-batteriet.
Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 03. september 2021, klokken 07:52
Sitat fra: Ingeniøren på fredag 03. september 2021, klokken 07:35
Ellers var det overraskende møkkete under der. Du ser rett ned på innerskjermene som var helt grå av veistøv. Nesten så jeg tenkte at her trengs det en motorvask, men vet ikke om jeg tør ta det på en elbil...
Ingeniøren :+1: du sa det jo selv, selv om det da bare var snakk om innerskjermer - så jeg skriver dette mer generelt - det anbefales ikke å benytte motorvask i en elbil i nærheten av noen elektriske komponenter. Bare håndvask og aldri høytrykkspyler. rett på el komponenter..
Vi hadde en god diskuskusjon på dette her:
Tema:
"Vask av "motorrom"
https://elbilforum.no/index.php?topic=14066.0
Kopi fra et innlegg:
Ikke bruk høytrykksspyler rett mot elektriske koblinger, komponenter osv. Vann kan faktisk presses inn!
Mitt motto er at hvis en bil kan kjøres i saltsuppa i Norge kan den ihvertfall vaskes i motorrommet.
Ikke nødvendig å ta ut 12V-batteriet.
Det er "ren" møkk så såpevann og klut holder. Det er trangt innimellom, så der man ikke når med dette får være. Får se neste gang de er av - litt kjelkete å få av og på igjen :)
Pluggen står på fremre driveunit såvidt jeg forstår, kabelen er for kort så når man "bruker" bilen og driveunit vris litt dras pluggen til slutt ut og og begynner å miste kontakt. Standard oppførsel er da stygge lyder/brems når man manøvrerer i lav hastighet, og "Feil på girkasse registrert"-meldinger i display.
Jeg fikk det på langtur Trondheim-Grimstad, men rakk hjem før skiten låste seg helt.
Viking hentet bilen 20.04.2020, pga covid-stopp i produksjon av kabelmatte fikk jeg den tilbake 24.07.2020 - altså gode 3 måneder på verksted. Jobben er heltforinnigranskauen jævlig, tror det er 11 timer spesifisert.
Aldri hørt noen som har fått dette utført uten at bilen sto fast, men bra om det omsider blir gjort - for mitt inntrykk er at de fleste som er berørt får feilen til slutt.
Sitat fra: 4Matic Fanatic på fredag 03. september 2021, klokken 13:29
Aldri hørt noen som har fått dette utført uten at bilen sto fast, men bra om det omsider blir gjort - for mitt inntrykk er at de fleste som er berørt får feilen til slutt.
Skal inn og bytte baklykt snart, og de tar det samtidig på vår. Satte av to dager.
Sitat fra: 4Matic Fanatic på fredag 03. september 2021, klokken 13:29
Pluggen står på fremre driveunit såvidt jeg forstår, kabelen er for kort så når man "bruker" bilen og driveunit vris litt dras pluggen til slutt ut og og begynner å miste kontakt. Standard oppførsel er da stygge lyder/brems når man manøvrerer i lav hastighet, og "Feil på girkasse registrert"-meldinger i display.
Jeg fikk det på langtur Trondheim-Grimstad, men rakk hjem før skiten låste seg helt.
Viking hentet bilen 20.04.2020, pga covid-stopp i produksjon av kabelmatte fikk jeg den tilbake 24.07.2020 - altså gode 3 måneder på verksted. Jobben er heltforinnigranskauen jævlig, tror det er 11 timer spesifisert.
Aldri hørt noen som har fått dette utført uten at bilen sto fast, men bra om det omsider blir gjort - for mitt inntrykk er at de fleste som er berørt får feilen til slutt.
Jeg tror feilen ble endret fra å fikses hvis nødvendig til at det ble en obligatorisk feilretting. De så vel at det var såpass mange i påvirket VIN-range som fikk denne feilen at de like gjerne kan fikse alle fremfor å kjøre rundt i hele landet med masse I-pace på planet av en Vikingbil. Er vel hverken gratis eller spesielt god reklame det heller.
Ok, det forandrer saken. Ikke så lett å se om det er tilstrekkelig stor slakk for å ta opp motor rotasjon for en legmann... Det kan bli ganske mye. Har sett video av BMW i3 med motordeksel i bagasjerom av og det er mye bevegelser i motor under akselerasjon og retardasjon.
Stusser dog på at de ikke bare kan sette inn et mellomstykke der kabel og kontakt er intakt og i god stand, men må bytte hele lednings nettet i front.
Sitat fra: 4Matic Fanatic på fredag 03. september 2021, klokken 13:29
Pluggen står på fremre driveunit såvidt jeg forstår, kabelen er for kort så når man "bruker" bilen og driveunit vris litt dras pluggen til slutt ut og og begynner å miste kontakt. Standard oppførsel er da stygge lyder/brems når man manøvrerer i lav hastighet, og "Feil på girkasse registrert"-meldinger i display.
Jeg fikk det på langtur Trondheim-Grimstad, men rakk hjem før skiten låste seg helt.
Viking hentet bilen 20.04.2020, pga covid-stopp i produksjon av kabelmatte fikk jeg den tilbake 24.07.2020 - altså gode 3 måneder på verksted. Jobben er heltforinnigranskauen jævlig, tror det er 11 timer spesifisert.
Aldri hørt noen som har fått dette utført uten at bilen sto fast, men bra om det omsider blir gjort - for mitt inntrykk er at de fleste som er berørt får feilen til slutt.
Hvor langt hadde bilen gått når dette skjedde?
Tenker at dette kanskje at dette er noe som utvikler seg over tid med gjentatt strekk i kabel pga motorrotasjon. Dermed kan man gjøre en risikovurdering mht når det bør tas - har begrenset kjørelengde i året.
Sitat fra: Ingeniøren på mandag 06. september 2021, klokken 07:06
...Hvor langt hadde bilen gått når dette skjedde?
Tenker at dette kanskje at dette er noe som utvikler seg over tid med gjentatt strekk i kabel pga motorrotasjon. Dermed kan man gjøre en risikovurdering mht når det bør tas - har begrenset kjørelengde i året.
Den var gått 30171 km da den var inne til rep. Ville ikke prøvd å "beregne" dette, vil tro det er minst like mye avhengig av kjørestil som av kjørelengde.
Sitat fra: 4Matic Fanatic på mandag 06. september 2021, klokken 08:15
Sitat fra: Ingeniøren på mandag 06. september 2021, klokken 07:06
...Hvor langt hadde bilen gått når dette skjedde?
Tenker at dette kanskje at dette er noe som utvikler seg over tid med gjentatt strekk i kabel pga motorrotasjon. Dermed kan man gjøre en risikovurdering mht når det bør tas - har begrenset kjørelengde i året.
Den var gått 30171 km da den var inne til rep. Ville ikke prøvd å "beregne" dette, vil tro det er minst like mye avhengig av kjørestil som av kjørelengde.
:+1:
Min hadde også gått rundt 30-35k da jeg fikk feilen.
Kjenner jeg ser frem til å få denne fiksen med 54k kjørt.
Det var ikke en veldig behagelig opplevelsen.
- Startet da jeg dro fra fjellet, fikk melding om feil på bremsekraftforsterker, kjente at bremsepedal var hard, men vurderte at det var greit å kjøre videre. Merket ikke mye mer pga kjøring med regen.
- Måtte bremse for en plutselig kø etter ca 16 mil, da merket jeg igjen at bremsepedalen var veldig hard, men bremsene tok som de skulle når man først fikk kraft i pedalen. Skiftet til kraftig regen og kjørte videre.
- Etter 1-2 mil til begynte bilen å vise alle mulige feilmeldinger, var nå 3-4 mil hjemmefra og ville prøve å komme hjem. Tross alt midt på natta med bilen full av bagasje og familie.
- Etter 1-2 mil til mistet jeg mesteparten av motorkraften, og det kom endel rare lyder, fikk snirklet meg inn på YX Høvik og ringt etter JLR assistanse.
- Mens jeg sto parkert prøvde jeg å flytte bilen for å se om den hadde kommet seg, men det resulterte i noen ubehagelige lyder og tilfeldig rykking i motor, så lot den stå.
- Viking hentet bilen etter under en time, midt på natta og hadde med lånebil.
TL:DR; Ville gjort denne utbedringen preventivt hvis jeg hadde hatt mulighet.
OK, og takk for innspill, men tar gjerne flere. Med kun 17500 på telleren har jeg nok fortsatt noe å gå på. Kjører relativt pent og stort sett på motorvei til og fra jobb og lite langturer.
Skal dog snakke med forhandler å høre hva planer de har for H288.
Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 07. september 2021, klokken 07:00
..Skal dog snakke med forhandler å høre hva planer de har for H288.
Er i hvert fall et skrekkscenario å ende opp med å måtte betale for denne jobben utenfor garanti.
Med deler og arbeid tenker jeg vi ser +20k for å fikse dette til fullpris hos en forhandler.
Sitat fra: 4Matic Fanatic på tirsdag 07. september 2021, klokken 07:51
Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 07. september 2021, klokken 07:00
..Skal dog snakke med forhandler å høre hva planer de har for H288.
Er i hvert fall et skrekkscenario å ende opp med å måtte betale for denne jobben utenfor garanti.
Med deler og arbeid tenker jeg vi ser +20k for å fikse dette til fullpris hos en forhandler.
Fortsatt 3 år av garantien og kan dra til Trysil i slutten av mnd uten å bekymre for at bilen bryter sammen :+1:
Edit: Forspørsel til verksted er sendt...og fått time om snaue 2 mnd're , får lånebil og rep tar en dag. De hadde vist nok å gjøre, gode rutiner og tok nesten H288 på en bil om dagen. De som ikke tar kontakt vil bli kontaktet.
Da var H288 tatt.
Fikk ut lånebil da reparasjonen ville ta en lang dag og var vel ferdig 18:00 samme dag. Etter å ha sjekke under panseret med alle deksler av ser det helt greit ut. Fant en vire som lå litt rart et par steder ellers helt fint. Det surklet godt når jeg hentet bilen, og ploppet når jeg testet lading i starten, så noe luft skal nok ut av systemet etter åpning. Registrerer at ene beholderen for kjølevæske har droppet litt. Den var på max men er nå 2/3 ned mot min merket. Regner med at jeg stikker innom til neste uke å får den toppet opp. Innerskjermene satt bra. Under har jeg ikke vært - et sted får grensen gå for petimeteren og.. :)
Det var positivt å registre at de trolig ikke har plukket av fronten som på bildet lengre opp. Det har nok funnet mer effektive måter å gjøre dette på. De første jobben gjort i England kunne jo ta en uke...
Samtidig prøvde jeg å finne ut hva slags kjølevæske som er på bilen og hva den skal ha, men det var ikke så lett. I følge handboka skal den tilfredsstille STJLR.651.5003 spec. Søker man litt så finner man at flere gjør det som G12, G12+, G13; G30. mao rød og gul longlife, samtidig skal man helst ikke blande disse. Heller til at det er en gul G13 men ikke helt sikker - noen som vet ?
Lånebilen var en Jaguar EV320 men normale fjærer og det nyere infotainment systemet. Kjente den var lettere på rattet og ikke så stiv som min, mer båt. Samtidig tar min farts dumper minst like bra. Infotainment var en skuffelse og 360 kameraet synes jeg lite om, fancy, men jeg så nesten ikke hvor andre objekter var og mye mer uskarpt enn mitt. Mulig det var litt skitt på kamera da bilen slett ikke var ren...Videre virker noen hendler litt mer slarkete enn på min. Merket mer forskjell i effekt enn jeg hadde trodd. Ville ikke byttet uansett mellomlegg - en liten nedtur for bilen var rimelig ny med EC skilter :)
Sitat fra: Ingeniøren på søndag 07. november 2021, klokken 09:41
...ikke så stiv som min, mer båt. Samtidig tar min farts dumper minst like bra.
Spesielt returdemping over fartsdumper er vel der jeg hovedsaklig merket forskjell på min og lånebil med stålfjærer. Synes uansett det er innmari digg både at den senker seg når den står parkert, og at jeg kan trykke på en knapp og få ekstra bakkeklaring på sekunder om jeg skal over en ekstra høy fortauskant.
Sitat fra: Ingeniøren på søndag 07. november 2021, klokken 09:41
Samtidig prøvde jeg å finne ut hva slags kjølevæske som er på bilen og hva den skal ha, men det var ikke så lett. I følge handboka skal den tilfredsstille STJLR.651.5003 spec. Søker man litt så finner man at flere gjør det som G12, G12+, G13; G30. mao rød og gul longlife, samtidig skal man helst ikke blande disse. Heller til at det er en gul G13 men ikke helt sikker - noen som vet ?
Regelen er vel å blande med samme farge, men du kan vel kjøpe fra forhandler hvis du er i tvil?
Sitat fra: Maxwell_400 på mandag 08. november 2021, klokken 09:47
Sitat fra: Ingeniøren på søndag 07. november 2021, klokken 09:41
Samtidig prøvde jeg å finne ut hva slags kjølevæske som er på bilen og hva den skal ha, men det var ikke så lett. I følge handboka skal den tilfredsstille STJLR.651.5003 spec. Søker man litt så finner man at flere gjør det som G12, G12+, G13; G30. mao rød og gul longlife, samtidig skal man helst ikke blande disse. Heller til at det er en gul G13 men ikke helt sikker - noen som vet ?
Regelen er vel å blande med samme farge, men du kan vel kjøpe fra forhandler hvis du er i tvil?
Var bortom og fikk med en flaske "Extended Life Coolant - STC50529" som er en G12 type og skal passe. Den bør være rød/oransje selv om fargen ikke alltid er å stole på så ser det ut til at de aller fleste holder seg til rød/rosa/gul organisk (G12,G12+/G13) - kontra grønn/blå ikke organisk (G11) som ikke må blandes. Blander du G12 og G11 kan du få grøt som tetter kanaler....
Beholder var for øvrig helt på min når jeg sjekket i går og nærmere medium når jeg sjekket i morges etter å ha kjørt 2 mil, så det var nok bare luft i systemet. Ingen på verksted enda når jeg var der, så da fikk jeg med en liter og fikser det selv - noe jeg helst ville, i fall det skal ut mer luft ;)
Sikkert lurt å sjekke dette for de som har fått H288. Beholderne ligger lett synlig om man tar av lokket i bakkant av oppbevarings boksen, festet med to skruer/ekspansjonsplugger.
Og væskene så, kjentes og luktet helt identisk så da er det toppet opp i begge beholder. Husk i blande med demineralisert eller destillert vann 50/50.
Sitat fra: Ingeniøren på mandag 08. november 2021, klokken 11:50
Sikkert lurt å sjekke dette for de som har fått H288. Beholderne ligger lett synlig om man tar av lokket i bakkant av oppbevarings boksen, festet med to skruer/ekspansjonsplugger.
Jepp, samme skjedde med oss.
Den eneste lille bekymringen nå er at Wattcat rapporterer at TCU Battery er på 40%. Mener det tidligere var på 80-90%. Nå jeg fikk bilen fikk jeg og en alarm i Wattcat at "TCU battery status was low". Har målte begge batterier i motor rommet og de var på 13.0 og 13.4 V på hhv. det store og det lille som synes ok.
Har stått fast på 40% nå noen dager. Har ladet litt men bare med kladd. Har vi flere batterier, bortsett fra hovedbatteriet, og er det noen grunn til bekymring ?
Du har fire batterier, TCU'en er et lithium batteri (tror det er to 18650 celler, utskiftbare) som skal sørge for at (telemetri) data ikke blir avbrutt når du slår av bilen. Dette lades veldig sakte når bilen er på.
Det sørger også for alarm hvis 12 volts batteriene blir frakoplet.
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Sitat fra: Maxwell_400 på tirsdag 09. november 2021, klokken 08:33
Du har fire batterier, TCU'en er et lithium batteri (tror det er to 18650 celler, utskiftbare) som skal sørge for at (telemetri) data ikke blir avbrutt når du slår av bilen. Dette lades veldig sakte når bilen er på.
Det sørger også for alarm hvis 12 volts batteriene blir frakoplet.
Takker :+1: - Hvor sitter det ?
Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 09. november 2021, klokken 09:57
Sitat fra: Maxwell_400 på tirsdag 09. november 2021, klokken 08:33
Du har fire batterier, TCU'en er et lithium batteri (tror det er to 18650 celler, utskiftbare) som skal sørge for at (telemetri) data ikke blir avbrutt når du slår av bilen. Dette lades veldig sakte når bilen er på.
Det sørger også for alarm hvis 12 volts batteriene blir frakoplet.
Takker :+1: - Hvor sitter det ?
Aner ikke, har sett bilder hvor det var antydet venstre bakskjerm.
Nei, det tar seg opp ca 1% pr 10 km kjøring. En tur Tranby-Porsgrunn-Tranby og den økte fra 5% til 60%.
Senere stabiliserte den seg på 90%.
Sitat fra: aviocat på tirsdag 09. november 2021, klokken 16:18
Nei, det tar seg opp ca 1% pr 10 km kjøring. En tur Tranby-Porsgrunn-Tranby og den økte fra 5% til 60%.
Senere stabiliserte den seg på 90%.
OK, takk for info. Bilen har stått mest stille i det siste inkl 2 dager hos forhandler. Kun hjem fra forhandler før helga og på jobb mandag. Bedre seg nok når jeg får kjørt litt igjen :)
Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 09. november 2021, klokken 19:51
Sitat fra: aviocat på tirsdag 09. november 2021, klokken 16:18
Nei, det tar seg opp ca 1% pr 10 km kjøring. En tur Tranby-Porsgrunn-Tranby og den økte fra 5% til 60%.
Senere stabiliserte den seg på 90%.
OK, takk for info. Bilen har stått mest stille i det siste inkl 2 dager hos forhandler. Kun hjem fra forhandler før helga og på jobb mandag. Bedre seg nok når jeg får kjørt litt igjen :)
Og der har TCU avlesning økt fra 40 til 60% ila nærmere 20 mil. Går i stepp på 10% så skalaen er veldig grov.... Dere har helt rett gutter :)