Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Utestående kampanjer ved utlevering

Startet av jwkay, lørdag 12. oktober 2019, klokken 11:05

« forrige - neste »

turfsurf

Fikk estimert 2 dager på H288 i dag hos Autostrada.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ingeniøren

Sitat fra: scholro på mandag 23. august 2021, klokken 14:24
Hvordan verksted planlegger denne jobben og hvor mye erfaring de har bygd opp har en god del å si for effektiv gjennomføring. Hellestø Bil hadde allerede gjort mange av denne her og hadde noen montører som hadde dette som spesialfelt for å si det sånn

Høres betryggende ut  :+1: Nesten så en skulle tatt turen over fjellet  :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE


Ingeniøren

#18
Slik jeg forstår det er problemet forbundet med kabelen som går til "park Lock unit". Kabelen er i korteste laget noe som gjør at det kan bli strekk i ledningene og skjevbelastning av pluggen. Dette kan medføre brudd i kabler og eller vanninntrengning i pluggen da den ikke sluttet tett til pga skjevbelastning. Skjer i et fåtall tilfeller så det er nok variasjoner i kabellengder.

Det finnes et bilde i prosedyren for jobben. Tenkte at jeg skulle forsøke å lokalisere denne pluggen for å ta stilling til hvor stramme ledningene var med videre for å vurdere om jeg ville får gjort denne jobben. Hadde en runde under pansertet i går, av med alle 3 deksler og fram med lykt og speil, men var ikke kar om å lokalisere denne ut fra bildet i prosedyren. Mulig bilen må på bukk og av med deksel under for å få tilgang. Denne inspiserer før man tar stilling til behovet, så det bør være mulig å finne denne.

Noen som vet hvor denne pluggen er lokalisert. Vanskelig å se ut fra bildene i prosedyren ?

Ellers var det overraskende møkkete under der. Du ser rett ned på innerskjermene som var helt grå av veistøv. Nesten så jeg tenkte at her trengs det en motorvask, men vet ikke om jeg tør ta det på en elbil...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Electric cars in Norway

#19
Sitat fra: Ingeniøren på fredag 03. september 2021, klokken 07:35

Ellers var det overraskende møkkete under der. Du ser rett ned på innerskjermene som var helt grå av veistøv. Nesten så jeg tenkte at her trengs det en motorvask, men vet ikke om jeg tør ta det på en elbil...

Ingeniøren  :+1: du sa det jo selv, selv om det da bare var snakk om innerskjermer - så jeg skriver dette mer generelt - det anbefales ikke å benytte motorvask i en elbil i nærheten av noen elektriske komponenter. Bare håndvask og aldri høytrykkspyler. rett på el komponenter..

Vi hadde en god diskuskusjon på dette her:

Tema:
"Vask av "motorrom"
https://elbilforum.no/index.php?topic=14066.0

Kopi fra et innlegg:

Ikke bruk høytrykksspyler rett mot elektriske koblinger, komponenter osv. Vann kan faktisk presses inn!
Mitt motto er at hvis en bil kan kjøres i saltsuppa i Norge kan den ihvertfall vaskes i motorrommet.
Ikke nødvendig å ta ut 12V-batteriet.

Ingeniøren

#20
Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 03. september 2021, klokken 07:52
Sitat fra: Ingeniøren på fredag 03. september 2021, klokken 07:35

Ellers var det overraskende møkkete under der. Du ser rett ned på innerskjermene som var helt grå av veistøv. Nesten så jeg tenkte at her trengs det en motorvask, men vet ikke om jeg tør ta det på en elbil...

Ingeniøren  :+1: du sa det jo selv, selv om det da bare var snakk om innerskjermer - så jeg skriver dette mer generelt - det anbefales ikke å benytte motorvask i en elbil i nærheten av noen elektriske komponenter. Bare håndvask og aldri høytrykkspyler. rett på el komponenter..

Vi hadde en god diskuskusjon på dette her:

Tema:
"Vask av "motorrom"
https://elbilforum.no/index.php?topic=14066.0

Kopi fra et innlegg:

Ikke bruk høytrykksspyler rett mot elektriske koblinger, komponenter osv. Vann kan faktisk presses inn!
Mitt motto er at hvis en bil kan kjøres i saltsuppa i Norge kan den ihvertfall vaskes i motorrommet.
Ikke nødvendig å ta ut 12V-batteriet.

Det er "ren" møkk så såpevann og klut holder. Det er trangt innimellom, så der man ikke når med dette får være. Får se neste gang de er av - litt kjelkete å få av og på igjen  :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

4Matic Fanatic

Pluggen står på fremre driveunit såvidt jeg forstår, kabelen er for kort så når man "bruker" bilen og driveunit vris litt dras pluggen til slutt ut og og begynner å miste kontakt. Standard oppførsel er da stygge lyder/brems når man manøvrerer i lav hastighet, og "Feil på girkasse registrert"-meldinger i display.
Jeg fikk det på langtur Trondheim-Grimstad, men rakk hjem før skiten låste seg helt.

Viking hentet bilen 20.04.2020, pga covid-stopp i produksjon av kabelmatte fikk jeg den tilbake 24.07.2020 - altså gode 3 måneder på verksted. Jobben er heltforinnigranskauen jævlig, tror det er 11 timer spesifisert.

Aldri hørt noen som har fått dette utført uten at bilen sto fast, men bra om det omsider blir gjort - for mitt inntrykk er at de fleste som er berørt får feilen til slutt.



turfsurf

Sitat fra: 4Matic Fanatic på fredag 03. september 2021, klokken 13:29
Aldri hørt noen som har fått dette utført uten at bilen sto fast, men bra om det omsider blir gjort - for mitt inntrykk er at de fleste som er berørt får feilen til slutt.
Skal inn og bytte baklykt snart, og de tar det samtidig på vår. Satte av to dager.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

espenri

Sitat fra: 4Matic Fanatic på fredag 03. september 2021, klokken 13:29
Pluggen står på fremre driveunit såvidt jeg forstår, kabelen er for kort så når man "bruker" bilen og driveunit vris litt dras pluggen til slutt ut og og begynner å miste kontakt. Standard oppførsel er da stygge lyder/brems når man manøvrerer i lav hastighet, og "Feil på girkasse registrert"-meldinger i display.
Jeg fikk det på langtur Trondheim-Grimstad, men rakk hjem før skiten låste seg helt.

Viking hentet bilen 20.04.2020, pga covid-stopp i produksjon av kabelmatte fikk jeg den tilbake 24.07.2020 - altså gode 3 måneder på verksted. Jobben er heltforinnigranskauen jævlig, tror det er 11 timer spesifisert.

Aldri hørt noen som har fått dette utført uten at bilen sto fast, men bra om det omsider blir gjort - for mitt inntrykk er at de fleste som er berørt får feilen til slutt.

Jeg tror feilen ble endret fra å fikses hvis nødvendig til at det ble en obligatorisk feilretting. De så vel at det var såpass mange i påvirket VIN-range som fikk denne feilen at de like gjerne kan fikse alle fremfor å kjøre rundt i hele landet med masse I-pace på planet av en Vikingbil. Er vel hverken gratis eller spesielt god reklame det heller.
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

Ingeniøren

Ok, det forandrer saken. Ikke så lett å se om det er tilstrekkelig stor slakk for å ta opp motor rotasjon for en legmann... Det kan bli ganske mye. Har sett video av BMW i3 med motordeksel i bagasjerom av og det er mye bevegelser i motor under akselerasjon og retardasjon.

Stusser dog på at de ikke bare kan sette inn et mellomstykke der kabel og kontakt er intakt og i god stand, men må bytte hele lednings nettet i front.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Ingeniøren

Sitat fra: 4Matic Fanatic på fredag 03. september 2021, klokken 13:29
Pluggen står på fremre driveunit såvidt jeg forstår, kabelen er for kort så når man "bruker" bilen og driveunit vris litt dras pluggen til slutt ut og og begynner å miste kontakt. Standard oppførsel er da stygge lyder/brems når man manøvrerer i lav hastighet, og "Feil på girkasse registrert"-meldinger i display.
Jeg fikk det på langtur Trondheim-Grimstad, men rakk hjem før skiten låste seg helt.

Viking hentet bilen 20.04.2020, pga covid-stopp i produksjon av kabelmatte fikk jeg den tilbake 24.07.2020 - altså gode 3 måneder på verksted. Jobben er heltforinnigranskauen jævlig, tror det er 11 timer spesifisert.

Aldri hørt noen som har fått dette utført uten at bilen sto fast, men bra om det omsider blir gjort - for mitt inntrykk er at de fleste som er berørt får feilen til slutt.

Hvor langt hadde bilen gått når dette skjedde?

Tenker at dette kanskje at dette er noe som utvikler seg over tid med gjentatt strekk i kabel pga motorrotasjon. Dermed kan man gjøre en risikovurdering mht når det bør tas - har begrenset kjørelengde i året.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

4Matic Fanatic

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 06. september 2021, klokken 07:06
...Hvor langt hadde bilen gått når dette skjedde?

Tenker at dette kanskje at dette er noe som utvikler seg over tid med gjentatt strekk i kabel pga motorrotasjon. Dermed kan man gjøre en risikovurdering mht når det bør tas - har begrenset kjørelengde i året.
Den var gått 30171 km da den var inne til rep. Ville ikke prøvd å "beregne" dette, vil tro det er minst like mye avhengig av kjørestil som av kjørelengde.

Ingeniøren

Sitat fra: 4Matic Fanatic på mandag 06. september 2021, klokken 08:15
Sitat fra: Ingeniøren på mandag 06. september 2021, klokken 07:06
...Hvor langt hadde bilen gått når dette skjedde?

Tenker at dette kanskje at dette er noe som utvikler seg over tid med gjentatt strekk i kabel pga motorrotasjon. Dermed kan man gjøre en risikovurdering mht når det bør tas - har begrenset kjørelengde i året.
Den var gått 30171 km da den var inne til rep. Ville ikke prøvd å "beregne" dette, vil tro det er minst like mye avhengig av kjørestil som av kjørelengde.
:+1:
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

espenri

Min hadde også gått rundt 30-35k da jeg fikk feilen.
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

turfsurf

Kjenner jeg ser frem til å få denne fiksen med 54k kjørt.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA