Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Tesla => Model 3 => Emne startet av: Counterpointer på fredag 30. august 2019, klokken 22:44
Mener her ting som Tesla leverer eller lett kunne levere som ville gjort bilen enda mer perfekt.
Mine personlige ønsker er;
Sort taktrekk i alcantara
Seter i alcantara
Ventilasjon i seter
Justerbar luftfjæring (er litt i tvil om denne da bilen sitter som et strykejern på veien med stålfjærer og min preformance har enda ikke tatt nedi siden februar.....)
Bedre lydisolering spesielt mot dekkstøy.
Spyler på ryggekamera
Elektrisk motorisert bakluke.
Skiluke i baksetet
Varme i ratt
Ludicrous mode
«Drift» mode
PS; denne trådens tema er ikke, tynn lakk, nervøs autopilot, ikke mulig å kommunisere med Tesla, varierende priser eller lignende frustrasjonspunkter.
Cab utgave :) I det minste, takluke!
HUD hadde vært bra også.
- Fysisk regn sensor - vil optisk noen gang komme ut av beta?
- Bedre kvalitet på sentry mode - farge, oppløsning, stabilitet, opptak fra alle kamera, intern lagring og automatisk opplasting til skyen via innebygd tlf til app
- "Vinterpakke" - skvettlapper, plast deksler rundt hjulbuer, samt andre forbedring de kunne gjort for våre forhold
- Eget lokk til ccs likt mercedes
- Flere og bedre USB porter - Quickcharging og etc
- Matt finish på midtkonsoll
En software-tweak eller to som burde vært gjort: Autopilot-computeren burde aktivert blinklys når folk som ikke vet hvordan skifter felt o.l. Den burde også brukt litt intelligens til å deaktivere blinklyset etter feltskifte/fletting/rundkjøring el.l.
Lyktespylere foran hadde vært awesome.
17" felger og bedre trekkapasitet for hengerfeste.
Låsbar frunk (https://www.youtube.com/watch?v=Y1WRR1Cl78A) og låsbare bakseter.
Glassknusesensor tilknyttet alarm (afaik. så har de ikke dette)
Ventilasjon i seter! På lengre turer blir jeg ofte klam på hele ryggen mens jeg småfryser på framsiden...
Automatisk åpning av trunk/frunk basert på kamera+tlf. Står det en med (rett) mobil rett foran/bak bilen, så kan bilen kjenne igjen en eller annen bevegelse (nikk med hodet el.) og deretter åpne frunk/trunk.
Automatisk nivåjustering. Ble mye blinket på med ferielastet bil til jeg husket å spille ned lysene manuelt.
Mørkere tak. Var 100% sikker på at setevarmen stod på, fordi setene magasinerte varme når bilen stod lenge i sola.
Flere 12v og USB-uttak.
Mulighet til rutepunkter i navigasjon.
(Kunne velge å) Få opp flere ladeleverandører direkte i kartet
Nå får vi bare håpe Elon Musk følger denne tråden 

1. Head-up.
2. Head-up.
3. Head-up.
Mykje er nemdt og meir er det nok, ihvertfall
- Lesing av trafikkskilt
- Led Matrix lys
4WD på SR+ modellen.
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 31. august 2019, klokken 10:40
Nå får vi bare håpe Elon Musk følger denne tråden 


Tesla er nok fullt klar over at dei manglar mykje utstyr, men er nok teke eit valg på grunn av at alt skal vera mest muleg straumlinjeforma og billig ved produksjon.
Sitat fra: MooCow på lørdag 31. august 2019, klokken 12:12
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 31. august 2019, klokken 10:40
Nå får vi bare håpe Elon Musk følger denne tråden 


Tesla er nok fullt klar over at dei manglar mykje utstyr, men er nok teke eit valg på grunn av at alt skal vera mest muleg straumlinjeforma og billig ved produksjon.
Jo da, men å bytte farge på taktrekk eller sette inn de ventilerte setene for et tillegg i pris er ikke noe de trenger å velge bort.
Softwarefunksjoner er heller ikke det.
1.Skiltgjenkjenning
2.Skiluke
3.Ventilerte seter
I prioritert rekkefølge, og som jeg hadde vært villig å betale ekstra for.
4.Stor bakluke hadde vært kjekt, men jeg digger bilen så jeg er ganske så tilgivende😊
Har hatt mange nye biler, men ingen kan måle seg med å sitte bak rattet på min Model 3.....
220 V AC uttak.
Mulighet til å si at alle vinduer skal opp ved låsing av bilen, i tillegg til at appen skal kunne fortelle status på vinduene. Det er alt for ofte at man kommer bort i vindusheisene når man går ut av bilen, slik at man går fra den med en tre cm åpning på ett av vinduene.
Ellers ønsker jeg meg fortsatt mulighet til selv å velge å kjøre på dum cc, pluss at jeg vil ha fartsperre som kan justeres like enkelt som man justerer farten på tacc.
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 31. august 2019, klokken 12:29
Sitat fra: MooCow på lørdag 31. august 2019, klokken 12:12
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 31. august 2019, klokken 10:40
Nå får vi bare håpe Elon Musk følger denne tråden 


Tesla er nok fullt klar over at dei manglar mykje utstyr, men er nok teke eit valg på grunn av at alt skal vera mest muleg straumlinjeforma og billig ved produksjon.
Jo da, men å bytte farge på taktrekk eller sette inn de ventilerte setene for et tillegg i pris er ikke noe de trenger å velge bort.
Softwarefunksjoner er heller ikke det.
Musk har vel sagt før at det skal vera minst muleg tilvalg for å simplifisera produksjonen, så har ikkje tru på at det kjem nokon særleg fleire valg. Standardustyrlista kan kanskje auka etterkvart. Det er ihvertfall slik eg har forstått det. Det vesle som kan gjerast med softwareoppdateringar er sjølvsagt ein anna sak, og der kjem det vel jamnleg oppdateringar.
1. Ventilerte seter
2. Lyddemping
3. Skikkelig Head up
Sitat fra: Lynkjapp på lørdag 31. august 2019, klokken 16:55
Mulighet til å si at alle vinduer skal opp ved låsing av bilen, i tillegg til at appen skal kunne fortelle status på vinduene. Det er alt for ofte at man kommer bort i vindusheisene når man går ut av bilen, slik at man går fra den med en tre cm åpning på ett av vinduene.
...
:+1:
I motsetning til mange andre forslag her så dette 'bare' software. :)
Da vil jeg tilføye et rent softwareforslag;
Snarveier som er konfigurerbare på hovedskjerm samt mulighet for å konfigurere scrollhjul og knapper med egne funksjoner.
en knapp på skjerm som kan programmeres for noe man selv ønsker.
Savner muligheten for rask å tilte speil en gang i blant når jeg skal rygge.
De fleste ganger står de fast da dette er mest fordelaktig
Sitat fra: knut.aulie på fredag 30. august 2019, klokken 22:44
Mener her ting som Tesla leverer eller lett kunne levere som ville gjort bilen enda mer perfekt.
Mine personlige ønsker er;
Sort taktrekk i alcantara
Seter i alcantara
Ventilasjon i seter
Justerbar luftfjæring (er litt i tvil om denne da bilen sitter som et strykejern på veien med stålfjærer og min preformance har enda ikke tatt nedi siden februar.....)
Bedre lydisolering spesielt mot dekkstøy.
Spyler på ryggekamera
Elektrisk motorisert bakluke.
Skiluke i baksetet
Varme i ratt
Ludicrous mode
«Drift» mode
PS; denne trådens tema er ikke, tynn lakk, nervøs autopilot, ikke mulig å kommunisere med Tesla, varierende priser eller lignende frustrasjonspunkter.
Tesla allerede har denne bilen du vil ha - Model X (S) ;)
Tror ikke X har drift mode 😁
- Velfungerende regnsensor
- Omgivelseskamera/360-kamera, gjerne med 3D-view ala Audi
- Skikkelig adaptive lys som blender ut motgående/forankjørende kjøretøy
- Head Up Display
- Myk lukking på bagasjeromslokket, helst motorisert
- Bedre støyisolering
- Flere knapper for viktigste funksjoner
- Mulighet for å vise ladere fra andre tilbydere i kartet, og planlegge ruten med dette
- Waypoints...
- Justerbar nakkestøtte. Rett og slett ubehagelig (for min nakke) slik setene er utformet
- Normale dørhåndtak (utvendig)
- Nedfellbart midtsete slik at det kan være mulig å ta ski inn i bilen
- Skiltgjenkjenning
- ISOFIX-fester som ligger mer "i dagen", slik som for eksempel BMW/VW/Audi har. Knotete når man skal sette inn barneseter i Model 3, og risiko for at man får rifter i kunstskinnet
Sitat fra: Tomas_v på onsdag 04. september 2019, klokken 08:39
Kjøpt Audi Etron da
Beklager at jeg svarte på trådens tema.
Sitat fra: Tomas_v på onsdag 04. september 2019, klokken 07:24
Sitat fra: knut.aulie på fredag 30. august 2019, klokken 22:44
Mener her ting som Tesla leverer eller lett kunne levere som ville gjort bilen enda mer perfekt.
Mine personlige ønsker er;
Sort taktrekk i alcantara
Seter i alcantara
Ventilasjon i seter
Justerbar luftfjæring (er litt i tvil om denne da bilen sitter som et strykejern på veien med stålfjærer og min preformance har enda ikke tatt nedi siden februar.....)
Bedre lydisolering spesielt mot dekkstøy.
Spyler på ryggekamera
Elektrisk motorisert bakluke.
Skiluke i baksetet
Varme i ratt
Ludicrous mode
«Drift» mode
PS; denne trådens tema er ikke, tynn lakk, nervøs autopilot, ikke mulig å kommunisere med Tesla, varierende priser eller lignende frustrasjonspunkter.
Tesla allerede har denne bilen du vil ha - Model X (S) ;)
Nå kødder du med meg 

Jeg vil ha dette i Model 3, vil ikke ha en diger bil.
Pirkemode; du får ikke alcantara seter i X/S
Stasjonsvogn - utgave. (Vil helst slippe å kjøpe en stutt-tjukk kombikupe på stylter)
Jeg savner bare en ting, vanlig cruise control. Inntil det blir å få så avventer vi bestilling.
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 04. september 2019, klokken 18:01
Jeg savner bare en ting, vanlig cruise control. Inntil det blir å få så avventer vi bestilling.
Jøss. Jeg vil ikke ha bil uten ACC. Men nå er jeg åpenbart heldig og har fått en bil hvor ACC funker bra.
Sitat fra: Kårepåsporet på onsdag 04. september 2019, klokken 18:42
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 04. september 2019, klokken 18:01
Jeg savner bare en ting, vanlig cruise control. Inntil det blir å få så avventer vi bestilling.
Jøss. Jeg vil ikke ha bil uten ACC. Men nå er jeg åpenbart heldig og har fått en bil hvor ACC funker bra.
Det bryr meg ingenting om bilen har ACC i tillegg eller ikke, så lenge jeg også får vanlig CC. Jeg har uansett ikke bruk for den ekstra funksjonaliteten i ACC, kjører alltid manuelt når jeg ligger bak andre biler siden jeg kjører mye mykere selv enn ACC klarer.
Sitat fra: DeepFu på onsdag 04. september 2019, klokken 17:27
Stasjonsvogn - utgave. (Vil helst slippe å kjøpe en stutt-tjukk kombikupe på stylter)
Gjerne, men forbruket vil gå endel opp med en «stasjonsvognhekk», og stasjonsvogn er et veldig norsk/svensk særinteresseområde. 😉
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 04. september 2019, klokken 19:54
Det bryr meg ingenting om bilen har ACC i tillegg eller ikke, så lenge jeg også får vanlig CC. Jeg har uansett ikke bruk for den ekstra funksjonaliteten i ACC, kjører alltid manuelt når jeg ligger bak andre biler siden jeg kjører mye mykere selv enn ACC klarer.
Sist helg var det en god times kø vestover mot Liertunellen hvor et uhell hadde oppstått fredag. Da var det venting og smårulling og kø bygget seg opp bakover mot Oslo. Da var det sykt digg med ACC/autopilot påslått. Stopp, start og avstandkontroll går av seg selv, men for de få gangene det er slike situasjoner blir jo timeprisen ganske høy.
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 04. september 2019, klokken 19:54
Sitat fra: Kårepåsporet på onsdag 04. september 2019, klokken 18:42
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 04. september 2019, klokken 18:01
Jeg savner bare en ting, vanlig cruise control. Inntil det blir å få så avventer vi bestilling.
Jøss. Jeg vil ikke ha bil uten ACC. Men nå er jeg åpenbart heldig og har fått en bil hvor ACC funker bra.
Det bryr meg ingenting om bilen har ACC i tillegg eller ikke, så lenge jeg også får vanlig CC. Jeg har uansett ikke bruk for den ekstra funksjonaliteten i ACC, kjører alltid manuelt når jeg ligger bak andre biler siden jeg kjører mye mykere selv enn ACC klarer.
Jeg digger ACC, savner det sykt i bobilen ved motorveikjøring når det er kø innimellom.
Sitat fra: Autowinder på fredag 06. september 2019, klokken 12:12
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 04. september 2019, klokken 19:54
Det bryr meg ingenting om bilen har ACC i tillegg eller ikke, så lenge jeg også får vanlig CC. Jeg har uansett ikke bruk for den ekstra funksjonaliteten i ACC, kjører alltid manuelt når jeg ligger bak andre biler siden jeg kjører mye mykere selv enn ACC klarer.
Sist helg var det en god times kø vestover mot Liertunellen hvor et uhell hadde oppstått fredag. Da var det venting og smårulling og kø bygget seg opp bakover mot Oslo. Da var det sykt digg med ACC/autopilot påslått. Stopp, start og avstandkontroll går av seg selv, men for de få gangene det er slike situasjoner blir jo timeprisen ganske høy.
Jeg har det på X'en men bruker det aldri i slike tilfeller. Kjører mykere selv. ACC er alt for brå etter min smak. Burde vært mulighet for å stille inn hvor brå den er, så kunne jeg stilt min på "ultra chill" ;)
+ hette på DC-del av ladeport
+ ekstra alternativ type2 på høyre side. (har sett en annen som har det
+ skvettlapper
+ valgmulighet for type gulvmatter ved bestilling.
+ valgmulighet for UMC som klare 16A 3-fase (11kW)
+ annet valg enn pianoblank midtkonsoll
+ QI Trådløs lader (som de har i amerikanske shop)
+ noen "tomme" knapper , hvor man kan legge menyvalg man vil gjøre oftere enn Tesla har tenkt
I forbindelse med levering, var det en mail "velkommen til Tesla-familien".
Det hadde vært kjempeflott om det var mulig å gi andre teslabrukere midlertidig/permanent tilgang til bilen, med forskjellige nivå:
- full kontroll fra app
- får bare se posisjon, etter egen kjøretur, eller med godkjenning fra superbruker
- tidsbegrenset tilgang. etter godkjenning av superbruker
(full kan fungere ved salg også, mens man venter på at Tesla overfører bilen til ny eier.)
Soltak, slik som Model S hadde tidligere
Trunk som åpnes automatisk, med sensor for å åpne med fot
Bedre regnsensor
Qi-charger som standard
USB-C med 60W power delivery for å lade laptops
Gummipropp for CCS-pinnene på ladeluken
Antirustbehandling
Bedre støydemping
Større utvalg i originale felger
Propp for DC kan kjøpes for en hundrelapp på finn, trådløs lading for 2-300 aliexpress. Men ja, burde bare vært med bilen.
Eneste som irriterer meg om dagen, er regnsensor (vet det ikke er sensor, men kamera). Har ikke lyst å måtte vaske med spesialvaskemiddel på vinduene (rainx etc).
Ok da, bremsingen til acc irriterer litt også ...
Dashboard...
Sitat fra: Kanutten på lørdag 07. september 2019, klokken 21:33
Dashboard...
Stikke tilbake til Porsche forum kanskje?? Der får du det for fra 5-600 tusen og oppover 
Edit; altså fra en drøy halvmillion EKSTRA, vel å merke
Sitat fra: Kanutten på lørdag 07. september 2019, klokken 21:33
Dashboard...
Kondolerer.
Interessant å se hva folket ønsker. Hvis en skulle lagt på alt, ja så hadde nok ikke jeg kjøpt TM3, da hadde vel SR+ ikke kosta 377.000, men 50-100.000 ekstra.
Men mye av det folk savner er ting en ordner selv for mindre enn 3-4-5000 kroner, så bilen er da rimelig vellykka.
Sitat fra: Kårepåsporet på lørdag 07. september 2019, klokken 23:36
Interessant å se hva folket ønsker. Hvis en skulle lagt på alt, ja så hadde nok ikke jeg kjøpt TM3, da hadde vel SR+ ikke kosta 377.000, men 50-100.000 ekstra.
Men mye av det folk savner er ting en ordner selv for mindre enn 3-4-5000 kroner, så bilen er da rimelig vellykka.
Om Tesla hadde hatt alt som hadde vore nemdt så hadde det nok ikkje vore standard på SR+, men vore tilvalg i form av pakkar eller enkeltvalg. Uansett så er det dessverre ikkje slik Tesla gjer det :(