Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Bilmerker => Tesla => Model 3 => Emne startet av: magnetic på torsdag 15. november 2018, klokken 23:08

Tittel: Tesla Model 3 kulde problemer
Skrevet av: magnetictorsdag 15. november 2018, klokken 23:08
Tesla Model 3 cold weather issues https://electrek.co/2018/11/14/tesla-model-3-cold-weather-flaws/

ser ikke lovende ut for norsk klima
Tittel: Sv: Tesla Model 3 kulde problemer
Skrevet av: Øggentorsdag 15. november 2018, klokken 23:12
Samme problem på alle biler om en ikkje tar vinterklargjøring. Ganske enkelt og ingenting å rope ulv for!!!!
Tittel: Sv: Tesla Model 3 kulde problemer
Skrevet av: ladovtorsdag 15. november 2018, klokken 23:17
Da venter vi bare på en 'Tesla-approved' silikonstift vi kan smøre på pakningene så de ikke fryser fast om vinteren. ;)
Tittel: Sv: Tesla Model 3 kulde problemer
Skrevet av: magnetictorsdag 15. november 2018, klokken 23:25
Er det mye tap av strøm på batteri ved langtids parkering. for eksempel hvis jeg skal på skiferie en ukes tid og parker på flyplassen. Og det er under 0 grader. Bør man ha nesten fullladet batteri da ?


Mulig TM3 kjøper
Tittel: Sv: Tesla Model 3 kulde problemer
Skrevet av: elekTrondtorsdag 15. november 2018, klokken 23:40
2) Er det ikke så at TM3 ikke har batterivarmer/TMS?
1) Er det ikke så at moderne pakninger og tetninger trives best uten silikon? Altså at de tæres på og blir spist opp ...
Tittel: Sv: Tesla Model 3 kulde problemer
Skrevet av: GOStorsdag 15. november 2018, klokken 23:41
Sitat fra: magnetic på torsdag 15. november 2018, klokken 23:25
Er det mye tap av strøm på batteri ved langtids parkering. for eksempel hvis jeg skal på skiferie en ukes tid og parker på flyplassen. Og det er under 0 grader. Bør man ha nesten fullladet batteri da ?


Mulig TM3 kjøper

Du kan regne med at 1 - 1 1/2 % forsvinner per døgn. Så er du borte 1 uke så lader du den til f.eka. 55% så har bilen det perfekt mens du koser deg på ferie
Tittel: Sv: Tesla Model 3 kulde problemer
Skrevet av: gigafactoryfredag 16. november 2018, klokken 01:49
Sitat fra: Øggen på torsdag 15. november 2018, klokken 23:12
Samme problem på alle biler om en ikkje tar vinterklargjøring. Ganske enkelt og ingenting å rope ulv for!!!!

Nei, det er ikke samme problem på biler med normale dørhåndtak og rammer rundt vinduene. Selvsagt kan du få problemer med de også, men de er mindre utsatt.
Tittel: Sv: Tesla Model 3 kulde problemer
Skrevet av: siljanfredag 16. november 2018, klokken 05:19
Forstår ikke at vi kan forsvare Tesla hele tida, er jo på vei til å bli en ny Model X katastrofe for norsk klima.

Skal vi smøre vinduene også nå da?
Tittel: Sv: Tesla Model 3 kulde problemer
Skrevet av: Klykkenfredag 16. november 2018, klokken 08:09
Har dette problemet delvis på vår i3, og hadde det også på min 3-serie coupe. Altså at vinduet ikke går ned tilstrekkelig for at døra skal gå opp. i3en løser det seg ofte med at bilen forvarmes en periode før man skal dra, og på 3-serien uten webasto var det ingen annen løsningen enn å dra vindusskrapen ned i sprekka.

Det er selvsagt produsenten sin feil at det ikke er en gjennomtenkt løsning for vinter, men til gjengjeld så er det også et velkjent problem.

Det "største" problemet kan være det at dørhåndtak og ladeport kan bli vrien.

Men det skal sies at det går varmt på Reddit vedr. "Fred hos Electrek" og at han krisemaksimerer det han kan for å få "clicks"...
Tittel: Sv: Tesla Model 3 kulde problemer
Skrevet av: RuneWfredag 16. november 2018, klokken 09:36
Sitat fra: Øggen på torsdag 15. november 2018, klokken 23:12
Samme problem på alle biler om en ikkje tar vinterklargjøring. Ganske enkelt og ingenting å rope ulv for!!!!

Har hatt mye is-problemer med eldre, fuktige biler, men på nyere biler har jeg opplevd veldig lite problemer.

Dørhåndtakene til TM3 er dessverre som skapt for problemer på vinteren:

A) Dørhåndtakene ekstremt tight mot døren, noe som gjør at selv minimal isdannelse veldig lett vil danne bro mellom delene og ting sitter fast.

B) Man må trykke på et punkt for å vippe ut hele håndtaket. Pga vektstang-prinsippet må man trykke veldig hardt for å "rive løs" et fastfosset håndtak.

Kombinasjonen av A og B er egentlig helt håpløs. Hvor mange km rekkevidde ekstra oppnår man med disse håndtakene vs noe mer normalt? 1? Det blir for dumt...

Jeg er har reservert og sitter foreløbig stille i båten. Regner med at det kommer mye info fra Canada utover vinteren slik at vi får dannet oss et bilde av hvor stort/lite problemet er.



Tittel: Sv: Tesla Model 3 kulde problemer
Skrevet av: Klykkenfredag 16. november 2018, klokken 10:03
Jeg har ganske stor tro på at dette er strekt overdrevet.
Tittel: Sv: Tesla Model 3 kulde problemer
Skrevet av: ladovfredag 16. november 2018, klokken 16:56
Sitat fra: elekTrond på torsdag 15. november 2018, klokken 23:40
...
1) Er det ikke så at moderne pakninger og tetninger trives best uten silikon? Altså at de tæres på og blir spist opp ...
Det er nettopp det som er poenget. Noen pakninger skal ikke smøres med silikon mens noen kanskje skal smøres med en bestemt type..
Tittel: Sv: Tesla Model 3 kulde problemer
Skrevet av: Balrogfredag 16. november 2018, klokken 23:03
Dette løses vel helt enkelt med verdens beste isskrape:

Fyll en liten zip-lock plastpose som du får i dagligvarebutikken din (matpakkepose) med varmt vann, dra den raskt over det som skal tines og vips er det isfritt uten riper og kalde fingre. Funker supert på frosne vinduer særlig i de verste tilfellene av "stål-is" med halvcentimeter tykt lag med is på rutene. (tips 2: Bruk to poser utenpå hverandre, for sikkerhets skyld, 2 desiliter vann på ytterklærne midtvinters blir fort ubekvemt)

"De-icer" som noen anbefaler er noe grisete dritt som ikke fungerer og forurenser som fy.

Når alt dette er sagt: ALLE biler bør før en norsk vinter få smurt alle lister med silikon e.l. Prøvde i fjor med rapsolje da jeg ikke hadde mer silikonstift og det fungerte også utmerket. Pass uansett på å vaske over gummilistene før de settes inn, de er fort mye mer skitne enn man tror og skal man forsøke å gjøre dem reine etter å ha klint på silikon blir det skikkelig grisete..

Heldigvis har jo Tesla kupevarmer i motsetning til biler flest, men det tar selvsagt litt tid.
Tittel: Sv: Tesla Model 3 kulde problemer
Skrevet av: jorgrorlørdag 17. november 2018, klokken 17:18
Litt off-topic, men når man først kommer inn i bilen på vinteren så virker den å oppføre seg veldig bra. Merk at dette er en RWD.

https://www.youtube.com/watch?v=jVi08irf8OU&feature=youtu.be&t=700

Anbefaler hele videoen, men synes spesielt den bakkestarten er relevant. For min del er dette mer enn tilstrekkelig vinteregenskaper, men blir nok likevel AWD pga rekkevidden.
Tittel: Sv: Tesla Model 3 kulde problemer
Skrevet av: notolørdag 17. november 2018, klokken 19:39
EPA:The RWD Model 3 will have a longer overall range compared to the AWD model (334 miles, 26kWh/100 miles, as compared to 308, 29 kWh/100 miles, for the RWD).

Under the Urban Dynamometer Driving Schedule (UDDS) testing cycle the AWD/P models earned a 455-mile rating compared to 495 miles for the RWD model.
Tittel: Sv: Tesla Model 3 kulde problemer
Skrevet av: Magnus Hansenlørdag 17. november 2018, klokken 19:46
Maksimal rekkevidde for man med stort batteri og RWD, ja. Men for øyeblikket selges jo ikke den kombinasjonen. Det er kun RWD med med MR og AWD med LR. Nå kan selvfølgelig det forandre seg etterhvert
Tittel: Sv: Tesla Model 3 kulde problemer
Skrevet av: Amosslørdag 17. november 2018, klokken 20:08
Sitat fra: Magnus Hansen på lørdag 17. november 2018, klokken 19:46
Maksimal rekkevidde for man med stort batteri og RWD, ja. Men for øyeblikket selges jo ikke den kombinasjonen. Det er kun RWD med med MR og AWD med LR. Nå kan selvfølgelig det forandre seg etterhvert

Nå har vel markedet i US/NA blitt "overmettet" av LR-RWD da dette var det eneste de produserte frem til i sommer, så fullt forståelig at de velger å droppe denne for en periode i det markedet. Slett ikke utenkelig at de åpner for denne varianten igjen når - eller en tid etter - at de åpner for konfigurering her i Europa.
Tittel: Sv: Tesla Model 3 kulde problemer
Skrevet av: magneticsøndag 18. november 2018, klokken 11:50
Skal bli inntresant  å se vad de gjør med frontlyktene for EU

På Tesla model S så senka de lysstyrken for å ikke ha for mye strølys (blending av møtende trafikk, med skitne lykteglass)
The xenon lights for the euro spec is weaker than the us spec. 25 watt vs 35 watt, this is because of Europe regulations since the car does not have headlight washer.

Ved veisalt + våt snø på lykta og lite varme fra led lysa og ikke noe lyktespylere, så kan det bli skummelt å kjøre på kveldstid  8) 

Tittel: Sv: Tesla Model 3 kulde problemer
Skrevet av: daktarisøndag 18. november 2018, klokken 15:18
Sitat fra: magnetic på søndag 18. november 2018, klokken 11:50
Skal bli inntresant  å se vad de gjør med frontlyktene for EU

På Tesla model S så senka de lysstyrken for å ikke ha for mye strølys (blending av møtende trafikk, med skitne lykteglass)
The xenon lights for the euro spec is weaker than the us spec. 25 watt vs 35 watt, this is because of Europe regulations since the car does not have headlight washer.

Ved veisalt + våt snø på lykta og lite varme fra led lysa og ikke noe lyktespylere, så kan det bli skummelt å kjøre på kveldstid  8)
Ikke noe større problem på de 18000 S og X som kjører rundt på veiene. Minst halvparten av disse har LED-lys.
Tittel: Sv: Tesla Model 3 kulde problemer
Skrevet av: Klykkensøndag 18. november 2018, klokken 19:22
Samme med bmw i3.
Tittel: Sv: Tesla Model 3 kulde problemer
Skrevet av: JorElsøndag 25. november 2018, klokken 21:26
TM3 i snøen.
https://www.youtube.com/watch?v=FXEG3FpQDZA
Tittel: Sv: Tesla Model 3 kulde problemer
Skrevet av: bakskjmandag 26. november 2018, klokken 07:26
Ser jo ut som track mode gjør performance versjonen mer interessant faktisk! Kan jo håpe de ruller dette ut til standard modellene også på sikt..
Tittel: Sv: Tesla Model 3 kulde problemer
Skrevet av: fonbergmandag 26. november 2018, klokken 08:34
Synes det var vanskelig å vurdere noe særlig om kjøreegenskaper ut fra den filminga/vinkelen.
Men jeg la merke til at venstre visker går tett på A-stolpen, og det er en betydelig forbedring ift TMS.
Tittel: Sv: Tesla Model 3 kulde problemer
Skrevet av: Counterpointermandag 26. november 2018, klokken 18:35
Sitat fra: fonberg på mandag 26. november 2018, klokken 08:34
Synes det var vanskelig å vurdere noe særlig om kjøreegenskaper ut fra den filminga/vinkelen.
Enig i det, men at han hadde kjørt mye racing med Quattro over et titals år peker i retning av at han vet hva han snakker om. Derav kommentarene om å styre nesa tett inn i svinger telte positivt for meg. Dette ble et stort argument til fordel for preformance for meg
Tittel: Sv: Tesla Model 3 kulde problemer
Skrevet av: fonbergmandag 26. november 2018, klokken 19:29
Sitat fra: knut.aulie på mandag 26. november 2018, klokken 18:35
Sitat fra: fonberg på mandag 26. november 2018, klokken 08:34
Synes det var vanskelig å vurdere noe særlig om kjøreegenskaper ut fra den filminga/vinkelen.
Enig i det, men at han hadde kjørt mye racing med Quattro over et titals år peker i retning av at han vet hva han snakker om. Derav kommentarene om å styre nesa tett inn i svinger telte positivt for meg. Dette ble et stort argument til fordel for preformance for meg

Han var i hvert fall ivrig på å forsvare sin egen investering, og skryte av egen kjøreerfaring
Tittel: Sv: Tesla Model 3 kulde problemer
Skrevet av: Counterpointermandag 26. november 2018, klokken 19:32
Sitat fra: fonberg på mandag 26. november 2018, klokken 19:29
Han var i hvert fall ivrig på å forsvare sin egen investering, og skryte av egen kjøreerfaring
Selvskryt skal en høre på, det kommer fra hjertet
Tittel: Sv: Tesla Model 3 kulde problemer
Skrevet av: elekTrondmandag 26. november 2018, klokken 21:27
Jeg så også på det klippet i går. Det så mer ut som noe nymotens (Lancer EVO) eller til nød noe WRX STi'ish fra dette årtusenet, enn 80-talls mekanisk urQuattro. Grådig artig å sjå på, dog ørlite for mye R34/V35 GT-R, LFA og PSX/Xbox følelse ... (Les: litt for mye "aktive differ" og svart magi etter min smak : )

Alikevel tenkte jeg under seansen at det er nettopp slik trillingen og i3 skulle vært programmert. Nå er det alt(for mye) eller ingenting, i hvert fall i mjauen. Nå som tåka fryser på, er jeg stort sett takknemlig for alt ASC (anti-moroa) er aktiv(ert). På den annen side ser det så dumt ut når jeg akselerérerererende legger meg ut i venstre fil på løst underlag og ender opp med å bli liggende på siden av den jeg ønsket å kjøre forbi. Spesielt når det er i en slak kurve. Kan godt hende i3 oppfører seg ryddigere i slike situasjoner?

Gi meg en (standard) TM3 med winter track mode og manuelt regulérbar inngripen. Et fysisk "STi" potmeter for onTheFly FeilWD/RettWD bias lar seg også høre i en 4WD. (Hvis du ikke vet hva det er, har du ikke bruk for det ; )
Tittel: Sv: Tesla Model 3 kulde problemer
Skrevet av: Apfelsafttorsdag 29. november 2018, klokken 01:21
Sitat fra: Klykken på fredag 16. november 2018, klokken 10:03
Jeg har ganske stor tro på at dette er strekt overdrevet.
Det er ikke overdrevet (selv om det ikke er den eneste bilen som har problemer om vinteren). Forskjellen ligger i detaljer på bilen som gjør vinteren en større utfordring enn på visse andre biler. Er ikke bare Electrek som rapporterer dette. Det er brukere på forum og YT-kanaler. Er noen "benektende videoer" der ute som sier det ikke er noe problem, men de har gjerne plussgrader og -1 på det laveste som de kaller vinter og kjører rundt med helårsdekk på bare veier og snakker om hvor bra bilen gjør det om vinteren.

Det er et reelt "problem" mtp. hvordan bilen er designet. Rammeløse vinduer, dørhåndtak i flukt med døra, små gliper og uheldig patent (for vinteren). Du har også ladeluken som fort kan samle vann og snø. Dette kan føre til at du kan få problemer med å åpne eller lukke den.

Sammenlignet med andre biler så har de en håndtakpatent som er mindre utsatt og gjerne ramme rundt glasset.

Jeg ville fortsatt hatt denne bilen med håndtakene (gjerne med en justert patent) og rammeløst glass (dette er veldig pent og gjør døra lettere). Men Tesla kunne vært bedre forbededt på kulden og oppdateringen som de la ut som svar til dette viser at de ikke var forberedt på disse problemstillingene. De hadde ikke tenkt på å blåse varm luft på vinduene. En løsning var også å stopp vindusheisen slik at det er en glipe når du parkerer, dette er en dårlig løsning. Hvem ønsker å ha åpent vindu når bilen står parkert (regn etc.)?


Sitat fra: jorgror på lørdag 17. november 2018, klokken 17:18
men blir nok likevel AWD pga rekkevidden.
Bedre rekkevidde på RWD, til forskjell til Model S/X hvor AWD-modellen har bedre rekkevidde. Du tenker kanskje på LR vs MR? LR RWD har vært levert i USA fra starten, MR er nok bare en midlertidig modell før SR og mtp. at LR RWD-etterspørsel er noe mettet. Tror vi får LR RWD i Europa.
Tittel: Sv: Tesla Model 3 kulde problemer
Skrevet av: Apfelsafttorsdag 29. november 2018, klokken 02:04
Sitat fra: elekTrond på mandag 26. november 2018, klokken 21:27
Alikevel tenkte jeg under seansen at det er nettopp slik trillingen og i3 skulle vært programmert. Nå er det alt(for mye) eller ingenting, i hvert fall i mjauen. Nå som tåka fryser på, er jeg stort sett takknemlig for alt ASC (anti-moroa) er aktiv(ert). På den annen side ser det så dumt ut når jeg akselerérerererende legger meg ut i venstre fil på løst underlag og ender opp med å bli liggende på siden av den jeg ønsket å kjøre forbi. Spesielt når det er i en slak kurve. Kan godt hende i3 oppfører seg ryddigere i slike situasjoner?

Gi meg en (standard) TM3 med winter track mode og manuelt regulérbar inngripen. Et fysisk "STi" potmeter for onTheFly FeilWD/RettWD bias lar seg også høre i en 4WD. (Hvis du ikke vet hva det er, har du ikke bruk for det ; )
Antar "mjau" betyr Miev. :) BMW i3 er ganske annerledes. Smale dekk, men stor areal. Samme diameter som Model 3, 10 cm større diameter enn på Ioniq. Mltipliser dette med dekkbredden og du får dekkflateareal. Dette gir lavere rullemotstand uten at det går utover grep. De smale dekkene på 155 mm gjør at de skjærer gjennom snø og vann veldig godt. Bilen er mye lettere enn andre biler og har veldig lavt tungdepunkt, så den har et lavere behov for dekkflateareal. En fordel om vinteren da smale dekk har sine fordeler.

BMW i3 må skilles pre-facelift og post-facelift (lansert H2 2017). Med facelift fikk i3 et nytt system for elektronisk kraftstyring (traction control system) som er 50 ganger kjappere. Kalkulasjoner for grep og kraftstyring gjøres direkte på drivlinjen istedenfor at det fjernstyres utenfor dette systemet. Dette gjør at den reagerer mye kjappere og finner grep mye lettere. En motor kan reagere på 1 ms og kan både øke og redusere sin egen revolvering. En fossilbilmotor trenger gjerne noen hundre ms for å reagere og kan ikke bremse seg selv på kommando. Forskjellen i i3 er at motoren utnyttes bedre og fikk et styringssystem som var mer beregnet for drivlinjen.

Forskjellen er stor, har testet dette selv. På gamle i3-er vil du merke at bilen kutter kraft f.eks. når du presser ned pedalen i snøføre opp en bakke. I den nye i3-en er forskjellen natt og dag og den biter seg framover og gjør små mikrojusteringer istedenfor at det føles som at det stopper helt opp. Dette er med traction mode deaktivert.

Aktiverer du traction mode så vil selv den gamle i3-en holde kraften oppe, men det kan også føre til litt hjulspinn om vinteren (avhengig av føret). Så igjen, den nye i3-en er mye bedre her. Det er også forskjell på dekk, bridgestone dekka som følger med må man for all del ikke kjøpe igjen. Her er Nokian bedre på alle områder (bekreftet i objektive tester). WR D4 anbefales til fordel for Hakkapeliitta R2/R3, da de er mer allsidige og fortsatt veldig gode på snø og is i minusgrader.

i3 er god på vinteren og aksepterer litt lek i traction mode. Systemet bryter inn om du får det altfor morro, drifting skal visstnok være mulig med i3S i sportsmodus. Skal man drifte de andre bilene må man deaktivere alle systemer. Det er morro. :) Men da har du heller ikke ABS. Det skal være mulig å beholde ABS, men da må du kode om systemet med betalt programvare, tilbokblet PC via OBD2 etc. Sistnevnte har jeg ikke prøvd selv.

i3 er solid i alle tilfeller med gode dekk. Bilen er enda bedre for viderekomne.
Tittel: Sv: Tesla Model 3 kulde problemer
Skrevet av: Klykkentorsdag 29. november 2018, klokken 09:04
Vil ikke kalle meg amatør på veien, men det kan kanskje være at jeg er det. Har eid en del "utfordrende biler" oppgjennom, og det har stort sett vært bak- eller firehjulsdrift.

På "gamle i3" som jeg har, altså pre facelift, fikk jeg store problemer med Nokian R-dekkene i fjor da de var helt ny. Antar at de var fabrikkferske, og derfor hinsides myk. Problemene jeg hadde var at antispinn slo inn uavhengig av føret, slik at akselerasjon ved f.eks forbikjøring var som om jeg kjørte moped. 0-100 på 25sekunder fremfor 7. Nesten ikke pådrag og kun blink i display om at jeg nå spant. Det andre var at regen var 100% fraværende, og med resultat i at bilen gikk i fri ved slipp av pedalen fremfor å bremse med regen. Det var regelrett farlig. Dette var altså på bar asfalt, og virket ikke å bedre seg utover sesongen heller.

Men, nå på andre år har dekkene modnet litt og har ikke samme symptomer, og er mer forutsigbare som Bridgestonedekkene var. Ellers føles ikke veigrep noe bedre enn på Bridgestone-dekkene. På isføre kommer jeg ikke opp den slakke bakken opp til vår carport, og det gjorde jeg heller ikke med Bridgestone. Bilen slipper og sklir på lignende føre med begge dekkene. Dette er med og uten TC aktivert. Hadde vært bedre om jeg kunne slått det helt av, som på "normale BMWer".

Så med det som erfaring vil jeg, hvis Bridgestone er billigere enn Nokian ved neste korsvei, garantert gå for Bridgestone. Aller helst skulle jeg hatt piggdekk, men enn så lenge er det bare noen kinadekk tilgjengelig med det, utifra hva jeg kan se. Det tar jeg ikke sjansen på.

Beklager avsporingen, ser nå at dette er TM3-forum.
Tittel: Sv: Tesla Model 3 kulde problemer
Skrevet av: Apfelsafttorsdag 29. november 2018, klokken 17:23
Sitat fra: Klykken på torsdag 29. november 2018, klokken 09:04
På "gamle i3" som jeg har, altså pre facelift, fikk jeg store problemer med Nokian R-dekkene i fjor da de var helt ny. Antar at de var fabrikkferske, og derfor hinsides myk. Problemene jeg hadde var at antispinn slo inn uavhengig av føret, slik at akselerasjon ved f.eks forbikjøring var som om jeg kjørte moped. 0-100 på 25sekunder fremfor 7. Nesten ikke pådrag og kun blink i display om at jeg nå spant. Det andre var at regen var 100% fraværende, og med resultat i at bilen gikk i fri ved slipp av pedalen fremfor å bremse med regen. Det var regelrett farlig. Dette var altså på bar asfalt, og virket ikke å bedre seg utover sesongen heller.

Men, nå på andre år har dekkene modnet litt og har ikke samme symptomer, og er mer forutsigbare som Bridgestonedekkene var. Ellers føles ikke veigrep noe bedre enn på Bridgestone-dekkene. På isføre kommer jeg ikke opp den slakke bakken opp til vår carport, og det gjorde jeg heller ikke med Bridgestone. Bilen slipper og sklir på lignende føre med begge dekkene. Dette er med og uten TC aktivert. Hadde vært bedre om jeg kunne slått det helt av, som på "normale BMWer".

Så med det som erfaring vil jeg, hvis Bridgestone er billigere enn Nokian ved neste korsvei, garantert gå for Bridgestone. Aller helst skulle jeg hatt piggdekk, men enn så lenge er det bare noen kinadekk tilgjengelig med det, utifra hva jeg kan se. Det tar jeg ikke sjansen på.
Kjenner meg ikke igjen i dette i det hele tatt. :O

Min aksellererer greit også om vinteren og på bar/våt vei fungerer den veldig bra. Må sies at jeg har Nokian WR D4, som jeg anbefaler over Hakkapeliitta R2/R3 som gjerne er mer vanlig. Sistnevnte er svake på våt og bar asfalt samt i varme forhold. WR D4 fungerer bra på alt, altså en veldig god allrounder. Definitivt bedre enn Bridgestone på alt som etter min erfaring hadde dårligere grep på vinterføre og veldig ustø på bar eller våt vei. Bridgestone (vinterdekkene, ikke all-season) fikk ikke feste og skle lett på asfalt. Understyring og hjulspinn. Ingenting slår de sportslige dekkene på 20-tommerene her, men Bridgestone gjor det veldig dårlig etter min erfaring.

Jeg har fungerende regen om vinteren (må gjerne justere pedalen jevnt), men har opplevd overstyring som følge av den (dette er mye bedre post-facelift). Det plager ikke meg personlig, men jeg kan forstå at "Olga" ikke synes det er så kult. :) Det at du opplevde det på bar asfalt overrasker meg.

Jeg anbefaler WR D4. Prøv dem først og se om du liker dem. :) Men ja, kanskje vi skal wrappe opp i3-snakket nå før vi får smekk på fingra. :)
Tittel: Sv: Tesla Model 3 kulde problemer
Skrevet av: Øyvind.htorsdag 29. november 2018, klokken 17:26
Kanskje ikke så rart du ikke kjenner deg igjen ift dekkets karakteristiskk når du ikke har dekket som omtales.
Tittel: Sv: Tesla Model 3 kulde problemer
Skrevet av: Apfelsafttorsdag 29. november 2018, klokken 17:30
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 29. november 2018, klokken 17:26
Kanskje ikke så rart du ikke kjenner deg igjen ift dekkets karakteristiskk når du ikke har dekket som omtales.
Helt klart. :) Ordla meg dårlig. Har ikke testet R2/R3 nok heller, men dette er ikke noe jeg har erfart. Men ja, det er en svakhet som R2/R3 har, som er grunnen til at jeg gikk for WR D4.
Tittel: Sv: Tesla Model 3 kulde problemer
Skrevet av: Øyvind.htorsdag 29. november 2018, klokken 17:33
Til R2s forsvar fikk jeg hjulspinn med det i 70km/t på bar asfalt når det var splitter nytt på S85. Et for mykt dekk etter min smak. Og når CVC6 kom forsvant mye av poenget med R2 annet enn litt lavere forbruk.
Tittel: Sv: Tesla Model 3 kulde problemer
Skrevet av: Apfelsafttorsdag 29. november 2018, klokken 17:45
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 29. november 2018, klokken 17:33
Til R2s forsvar fikk jeg hjulspinn med det i 70km/t på bar asfalt når det var splitter nytt på S85. Et for mykt dekk etter min smak. Og når CVC6 kom forsvant mye av poenget med R2 annet enn litt lavere forbruk.
Til Tesla har man jo WR A4 (som skal være mer sportsligere enn D4) og er det jeg går for på min Model 3.

Hvilke dekk er CVC6? Fant ikke noe ved søk.
Tittel: Sv: Tesla Model 3 kulde problemer
Skrevet av: Øyvind.htorsdag 29. november 2018, klokken 18:19
Conti viking contact 6. Erstattet i år av cvc7.
Like bra grep som R2, men med stive sidevegger.

Har dog ikke testet r3 mot cvc7.
Tittel: Sv: Tesla Model 3 kulde problemer
Skrevet av: Apfelsaftmandag 03. desember 2018, klokken 23:36
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 29. november 2018, klokken 18:19
Conti viking contact 6. Erstattet i år av cvc7.
Like bra grep som R2, men med stive sidevegger.

Har dog ikke testet r3 mot cvc7.
R3 skal være bedre enn R2, prøver å finne informasjon om det. Finner ikke tester som tester dem mot hverandre. Dette er hva Nokian selv sier:

SitatIn new Hakkapeliitta R3 we have :

- new pattern design
- new treaad compounding
- new Cryo Crystal concept

Totally means , better handling on bare road and better winter performance.

BR:

M.Morri
Tech cust service


Etter å ha prøvd WR D4 så tror jeg det er fullt mulig at de fikser de største problemene på R2. Personlig holder jeg fortsatt en knapp på WR D4/A4.
Tittel: Sv: Tesla Model 3 kulde problemer
Skrevet av: o.b.lixtirsdag 04. desember 2018, klokken 15:30
R3 bråker i alle fall. Skuffende mye.
Tittel: Sv: Tesla Model 3 kulde problemer
Skrevet av: S4etirsdag 04. desember 2018, klokken 18:46
Foreslår starte en ny tråd om dekkvalg