Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Hyundai => Hyundai KONA => Emne startet av: Gordon Retriever på fredag 10. august 2018, klokken 21:04
Når dette skrives er det fortsatt en stund til de første norske Kona-bestillerne får overlevert sin bil, men vi kan like godt være litt tidlig ute med denne tråden:
Dette er stedet for diskusjoner og spørsmål som ikke umiddelbart ser ut til å passe andre steder.
Har du montert takboks eller bare er ekstatisk over kabelholderen til den nye ladestasjonen din? Pictures or it didn't happen. :D
Og ikke minst: Fortell om turer du har hatt der du har nytte av den lange rekkevidden.
Siden Kona ikke er noen lang bil, ser det dessverre ut som man fortsatt må ha med telt på turene i fjellheimen. Likevel, utility-mode ser ut til å være en praktisk funksjon: Med den aktiv er framdriftsmotor og lys frakoblet, mens varme/klima, radio samt USB-uttak er tilgjengelig og driftes av hovedbatteriet:
https://www.youtube.com/watch?v=J0Z2H_kfCBA
Jeg begriper ikke hvordan de kan være smarte nok til å lage en utility mode, og samtidig dumme nok til å ikke sette et eneste strømuttak i bagasjerommet, og heller ikke så mye som et USB-uttak i baksetet. Det blir lang skjøteledning til kjøleboksen...
Er det noen som har tips til hvilke takbokser som passer bra til bilen? Blir spennende å se hvor mye det påvirker rekkevidden på batteriet. Kanskje lurt å gå for den mest aerodynamiske?
Sitat fra: Uno87 på tirsdag 21. august 2018, klokken 22:41
Er det noen som har tips til hvilke takbokser som passer bra til bilen? Blir spennende å se hvor mye det påvirker rekkevidden på batteriet. Kanskje lurt å gå for den mest aerodynamiske?
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=39874.0
Flott! En tråd jeg kan sende skrytebilder på når jeg blir en av de første i Norge som får bilen (kønummer under 70) :) gleder meg!
Eh... en av de første? Alt er relativt :)
Har du sjekka facebookgruppa? Siste er at #1100ognoe suser lykkelig rundt i bilen. Er tydeligvis en god del folk som pr. i dag er ute å kjører nybil.
Er vel allerede solgt et par stykker på finn.no fra privat eier. Ivertfall en hadde gått 50km
Referansen til kønummer har ikke noe samsvar med hvor mange biler som er utlevert. I og med at det hittill kanskje er utlevert +/- 100 biler, syns jeg det fortsatt er innafor å påberope seg å være blant de første.
Jeg fikk Model S i mai 2014. Til tross for at de aller første bilene ble levert ca i september 2013, så følte jeg at jeg var blant de første med Model S (i alle fall sett med dagens øyne) :)
93 stykk Kona registrert t.o.m i dag så er nok bare en med gullhår i ræva som har nr 1000 på lista og som har fått utlevert bil. Joker Nord har jo blitt nevnt :D
Sitat fra: tuono på onsdag 22. august 2018, klokken 20:15
Eh... en av de første? Alt er relativt :)
Har du sjekka facebookgruppa? Siste er at #1100ognoe suser lykkelig rundt i bilen. Er tydeligvis en god del folk som pr. i dag er ute å kjører nybil.
Er vel allerede solgt et par stykker på finn.no fra privat eier. Ivertfall en hadde gått 50km
Nå var det bare kødd at noen med nr 11xx har fått bil ;). Fortsatt under 100 stk som har fått bil, så @Biff ligger nok fortsatt tidlig ute.. Kjør på med skrytebilder her på forumet!
Kanskje jeg ikke skal det. Jeg har stoffseter og ingen takluke. Da blir det bare masse diskusjoner hvor jeg må forsvare meg
Jo, du må!
Dessuten tror jeg ikke noe på at stoffinteriør eksisterer før jeg ser det. :D
Sitat fra: Gordon Retriever på torsdag 23. august 2018, klokken 18:55
Jo, du må!
Dessuten tror jeg ikke noe på at stoffinteriør eksisterer før jeg ser det. :D
Haha..... De står på fabrikken og drar en: -"shiiiiiit - noe bestilte tekstilseter. Den hadde vi ikke sett komme. Hva gjør vi nå da??? Frem med nål og tråd."
Jeg er ganske sikker på at Hyundai kan bruke rullene de har til overs av stoffet de brukte til tekstilsetene i Hyundai Accent anno 2004: :)
(https://i.imgur.com/GfWcxVb.jpg)
Sitat fra: Gordon Retriever på torsdag 23. august 2018, klokken 20:31
Jeg er ganske sikker på at Hyundai kan bruke rullene de har til overs av stoffet de brukte til tekstilsetene i Hyundai Accent anno 2004: :)
(https://i.imgur.com/GfWcxVb.jpg)
Nei, de brukte de opp på tekstilsetene i Ioniq :D
Sitat fra: Biff på torsdag 23. august 2018, klokken 16:10
Kanskje jeg ikke skal det. Jeg har stoffseter og ingen takluke. Da blir det bare masse diskusjoner hvor jeg må forsvare meg
Sitat fra: Limodriver på fredag 24. august 2018, klokken 18:14
Sitat fra: Biff på torsdag 23. august 2018, klokken 16:10
Kanskje jeg ikke skal det. Jeg har stoffseter og ingen takluke. Da blir det bare masse diskusjoner hvor jeg må forsvare meg 
Foruten at det dessverre kan bli litt trått å selge bil med stoffseter synes jeg det er mye bedre bruksmessig. Jeg går og håper det skal bli akseptabelt med stoffseter i premium og familiebiler igjen. Da er jeg førstemann til å velge stoffseter, varmere om vinteren, kaldere om sommeren og for oss som ikke inntar de fleste måltidene i bilen er det ikke så viktig at det er lett å tørke av søl.
Et godt alternativ til både skinn og stoff er alcantara og lignende materialer.
Jeg deler Limodriver sin oppfatning av hva som er mest behagelig, men det er vanskelig å velge ofte må en ta skinnseter for å få viktig utstyr på bilen, og alcantara er ofte ufornuftig dyrt tilvalg i de få bilene en kan velge dette.
Jeg fortrekker også gjerne (fine) stoffseter, av samme grunn som Limodriver.
Har likevel kjøpt bil med skinn av samme grunner som knut-aulie.
Dyreste setene på Jaguar I-pace er forresten stoffseter.
(og jeg liker Alcantra best)
Har hørt at det er vanskelig å slutte med stoff når man først har prøvd det
Kjørte vår nye Kona fra Asker til Røros i går. Kjørte i Eco mode i normal hastighet...inntil 110 hk på motorvei. Ladet totalt noen få minutter med AC lader i løpet av turen for å være sikker på å ikke få rekkeviddeangst på turen. Turen ble på totalt 44 mil, og jeg hadde 7 mil rekkevidde ved ankomst. Det betyr at bilen holder hva den lover, og vel så det. 50 mil ved landeveiskjøring :)
Meget bra førsteinntrykk etter 50 mil kjøring. Setene er utrolig gode og kjøreegenskapene gjør at man trives godt selv på litt svingete landevei. Ved dårlig vei og grov asfalt kombinert med høy fart merker man litt mer til underlaget og støy enn i en premium-bil. Det er likevel på ingen måte plagsomt, og i 80 km/t på bra asfalt er komforten meget bra. Navigasjonen er den beste jeg har hatt i noen bil...og da sammenlikner jeg med Leaf, i3 og e-Golf. Intutiv grafikk, stor og klar skjerm og veldig tydelig og god informasjon. Til de som venter bil...det er bare å glede seg :+1:
Takk for en flott rapport :) Gratulerer med ny bil.
Sitat fra: TM på lørdag 25. august 2018, klokken 08:34
Kjørte vår nye Kona fra Asker til Røros i går. Kjørte i Eco mode i normal hastighet...inntil 110 hk på motorvei. Ladet totalt noen få minutter med AC lader i løpet av turen for å være sikker på å ikke få rekkeviddeangst på turen. Turen ble på totalt 44 mil, og jeg hadde 7 mil rekkevidde ved ankomst. Det betyr at bilen holder hva den lover, og vel så det. 50 mil ved landeveiskjøring :)
Meget bra førsteinntrykk etter 50 mil kjøring. Setene er utrolig gode og kjøreegenskapene gjør at man trives godt selv på litt svingete landevei. Ved dårlig vei og grov asfalt kombinert med høy fart merker man litt mer til underlaget og støy enn i en premium-bil. Det er likevel på ingen måte plagsomt, og i 80 km/t på bra asfalt er komforten meget bra. Navigasjonen er den beste jeg har hatt i noen bil...og da sammenlikner jeg med Leaf, i3 og e-Golf. Intutiv grafikk, stor og klar skjerm og veldig tydelig og god informasjon. Til de som venter bil...det er bare å glede seg :+1:
Jeg vil gjerne se noen bilder av den, om du har
Sitat fra: Limodriver på fredag 24. august 2018, klokken 18:14Jeg går og håper det skal bli akseptabelt med stoffseter i premium og familiebiler igjen.
Jeg går ett steg videre: Jeg venter på premium tekstilseter. Tekstilseter er komfortable, ofte forbløffende slitesterke og kan leveres i et større antall variasjoner mht. farge og mønster.
De nye tekstilene til Jaguar og Range Rover fra danske Kvadrat er lovende, men foreløpig er fargeutvalget kjedelig og prispåslaget betydelig.
Der er jeg for feig. Siste premiumbilen jeg hadde med stoffseter var omtrent umulig å bli kvitt pga stoffsetene. Jeg måtte mer ned i pris i forhold til tilsvarende bil med skinnseter enn tillegget for skinn da bilen var ny.
Gniern i meg velger da skinn selv om jeg bruksmessig foretrekker stoffseter. Markedet har dessverre alltid rett hva pris angår.
Kjøp bilen du har lyst på, ikke den neste eiere ønsker. Det er mitt motto i bilkjøp.
(Med mindre du skal flippe. Da er det grå farge og skinn som gjelder. Hihi....derfor jeg i dag kjører oransje bil, med oransje interiør og stoffseter :) )
Nå har Huyndai vært så ekle at for å få den fantastiske ventilasjonen i setene så må du ta skinn...... 
Jeg vil tro dette kan ha med stoff/skinn sine egenskaper. Det ville nok være betydelig med utfordringer å ha et stoffsete med masse ventilasjonshull og unngå tråder og uskarpe kanter. Skinnet kan en hulle og kantene styrken vil opprettholdes.
Dette med kjøling av skinnseter er vel bare en måte å omgå ulempene ved å iføre seg hud som opprinnelig var tiltenkt noen helt andre. :)
Et høykvalitets tekstiltrekk vil ikke ha like stort behov for ekstra ventilering.
Over til Japan:
Noe av det ypperste av 2018-luksus fra Solens Rike - Toyota Century med seter av noe som ligner mistenkelig på ull.
(https://i.imgur.com/q8RP2zo.jpg)
Fantastisk, jeg får assosiasjoner til 60-tallet da MB brukte ullvelour. De bilene som er tatt vare på har ofte originalteksten inntakt. Det er ikke mange biler med skinn fra 60-tallet som har originalskinnet fremdeles.
Etter 1023 km i Kona siden fredag, så må jeg si at bilen absolutt leverer hva den lover ;)
Det var en som etterlyste bilder av bilen. Her er bilder fra AM Car treffet på Røros tatt under årets Ladetour2018.
Det har jo skjedd litt siden Studbaker 39 kom ut fra fabrikken. Men det spørs om hvem av bilene som fortsatt lever om 20 år ;)
Sitat fra: Gordon Retriever på søndag 26. august 2018, klokken 13:34
Noe av det ypperste av 2018-luksus fra Solens Rike - Toyota Century med seter av noe som ligner mistenkelig på ull.
Det _er_ ull :) Dette er bilen som ble opprinnelig laget til keiseren, men som også ble populær blant japanske mafiabosser. ;)
Jeg har en bil av 1997-årgang som bevares for ettertiden. Veloursetene i denne er vesentlig penere enn skinnsetene i en 5-10 år nyere bil.
At skinnseter er lettstelte er en sannhet med modifikasjoner - særlig når bilen blir noen år gammel. Perforerte skinnseter utfordrer også den gamle påstanden om hvor lett det er å tørke opp brus og iskrem som søles på setet.
Sitat fra: Gordon Retriever på mandag 27. august 2018, klokken 14:26
At skinnseter er lettstelte er en sannhet med modifikasjoner - særlig når bilen blir noen år gammel. Perforerte skinnseter utfordrer også den gamle påstanden om hvor lett det er å tørke opp brus og iskrem som søles på setet.
Oioi....det har jeg faktisk ikke tenkt på.
Tenk så herlig når en god sjatt drit og bakterier gjemmer seg nedi der, og en skrur på aktiv kjøling i setene.
Bilen nærmest pumper opp dårlig lukt fra setene.
Jeg har fått levert Kona i dag og hun andre har jeg bedt om å pakke sakene sine.....
Har ikke kjørt mer enn ca 15km ennå, men det jeg dessverre la merke til var hjulstøy. Jeg hadde glemt diskusjonen her inne, men jeg la merke til støyen uten at jeg satt og hørte etter. Litt kort erfaring til å kunne uttale meg skråsikkert, men jeg lurer på om Nexen ikke gir bilen det kjøreinntrykket den fortjener.
Har kjørt litt motorvei, landevei og bykjøring med min nå. Kan ikke si jeg reagerer på noe støy.
La oss håpe du har rett og jeg tar feil.
Lyd:
Jeg reagerer ikke veldig på hjulstøyen så langt. Veiene jeg har kjørt på er svingete veier med medium til god asfalt, og hastigheter 60-80 km/t. Det er markert hørbar hjulstøy men jeg synes ikke den sjenerer. Etter det jeg har skjønt så vil også støynivået gå ned dersom en setter på andre dekk, eller når Nexen dekkene blir varme.
Det jeg imidlertid er skuffet over er stereoanlegget, som jeg på ingen måte synes sto til forventningene. Det ble litt bedre etter at jeg justerte på EQ, men fremdeles synes jeg lyden kun er middelmådig. Jeg har lest her på forumet folk som er begeistret for lyden, men jeg er på ingen måte enig. Jeg synes egentlig at lyden i e-golfen med standard lyd er vel så bra For min del tror jeg grunnen kan være manglende diskanthøytaler i A-stolpen, noe som kanskje gir dårligere presisjon i diskant/øvre toneområde.
Jeg støtter at lyden fra lydanlegget ikke imponerer. For all del er den ikke ille, men den er ikke så bra som en har blitt forespeilet av selgere og noen innlegg på forumet.
En annen ting som jeg synes er litt substandard er at det ikke er lys i knappene på sidene av skjermen eller på rattet. I mørket ser en ikke hva de forskjellige knappene er fordi de er helt mørke. Med andre ord må du kjenne bilen så godt at du vet hva de forskjellige knappene er da en ikke ser teksten på dem. Det er en del knapper så jeg tror det vil være fåtallet som memorerer slikt. Det ville bare vært å ha et svakt lys som lyste opp teksten på knappene.
Nexendekkene imponerer ikke så langt. Jeg utfordret dem litt i en sving og da slapp de på tørr asfalt. Jeg forstår ikke bakgrunnen for å utstyre bilen med slike dekk. De virker harde og da er jo støyen tilsvarende.
Trådløs lading av Iphone X. Noen som har fått noen erfaring med det? Prøvde i dag på en demobil og det funka ikke? Trådløs lading var aktivert i menyen på bilen.
Sitat fra: HPSE på lørdag 01. september 2018, klokken 14:08
Trådløs lading av Iphone X. Noen som har fått noen erfaring med det? Prøvde i dag på en demobil og det funka ikke? Trådløs lading var aktivert i menyen på bilen.
Funker fint. Du ser at den orange/gule lampa begynner å lyse. Min er med cover som er ganske tykt
hmm prøvde med 2 forskjellige iphoner i dag... Begge med et tynt deksel rundt (prøvde også uten)... jaja får prøve igjen når eg får bilen neste uke.
Sitat fra: Limodriver på lørdag 01. september 2018, klokken 11:10
Jeg støtter at lyden fra lydanlegget ikke imponerer. For all del er den ikke ille, men den er ikke så bra som en har blitt forespeilet av selgere og noen innlegg på forumet.
En annen ting som jeg synes er litt substandard er at det ikke er lys i knappene på sidene av skjermen eller på rattet. I mørket ser en ikke hva de forskjellige knappene er fordi de er helt mørke. Med andre ord må du kjenne bilen så godt at du vet hva de forskjellige knappene er da en ikke ser teksten på dem. Det er en del knapper så jeg tror det vil være fåtallet som memorerer slikt. Det ville bare vært å ha et svakt lys som lyste opp teksten på knappene.
Nexendekkene imponerer ikke så langt. Jeg utfordret dem litt i en sving og da slapp de på tørr asfalt. Jeg forstår ikke bakgrunnen for å utstyre bilen med slike dekk. De virker harde og da er jo støyen tilsvarende.
Enig med lyden. Helt standard bilanlegg, som de har lagt til en sub. Mye bass men ingen fylde eller detaljer i lydbilde. Men det går igjen for mange bilprodusenter. Helt grei lyd.
Stemmer ikke at det ikke er lys i knapper, du har nok bare ikke satt på lysene. Bryter for kjørelys av eller auto, så vil de ikke lyse.
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 01. september 2018, klokken 14:17
Sitat fra: HPSE på lørdag 01. september 2018, klokken 14:08
Trådløs lading av Iphone X. Noen som har fått noen erfaring med det? Prøvde i dag på en demobil og det funka ikke? Trådløs lading var aktivert i menyen på bilen.
Funker fint. Du ser at den orange/gule lampa begynner å lyse. Min er med cover som er ganske tykt
Funker fint med iPhone 8 også, og tykt silikon cover (originalt)
Sitat fra: Limodriver på fredag 31. august 2018, klokken 18:12
La oss håpe du har rett og jeg tar feil.
Snakket med en Hyundaiselger som uoppfordret selv påpekte at Kona har noe mer støy enn vanlig, også sammenlignet med Hyundai Tuscon og Ioniq. Han selger nok uansett alle bilene han får tak i.
Dekkene er nok bare en del av forklaringen. Jeg har bare kjørt Kona fossil på piggfrie vinterdekk, og la godt merke til dekkstøyen der.
Tipper mange etterhvert koster på seg 8-10 000 i støydemping fornå fjerne det som virker å være Konas eneste virkelige svakhet.
Fekk bilen fredag og har ikkje fått køyrd meir enn knappe 25 mil så langt, men veldig imponert over bilen så langt.
Eg sitter godt, sjølv om sitteputa kanskje er litt kort (det ser ut til å vere ein gjenganger på koreanske bilar?). Forholdsvis god plass i baksetet, både til framover- og bakovervendt sete. Sistnevnte står bak passasjersetet, bak førarsetet vart det litt for knapt for min del.
Lading har eg ikkje ein gang testa enda, sidan bilen fortsatt har 40% batteri igjen. Ein kjapp kikk i instruksjonsboka under ein fergetur såg ut til å oppgi at «nødladaren» støttar 6-7-8 A ladestraum. Hadde håpa den kunne setjast til 10 A i det minste. Er det nokon som har prøvd ut denne og sett kva ladestraum den faktisk kan levere?
ACC har fungert ganske bra, men den driver assist-greia blir litt for nervøs og ustø for min del. Den kan «kjøre» fint sjølv på ei god stund på rette strekker og gjennom slakke svingar, men så kan den plutselig få det for seg at den skal kline seg ut mot autovernet eller inn mot midtstripa i ein sving. Det begrensar bruken av det for min del.
Meinar eg las at ACC også kunne brukast i køkjøring og at den både stoppa og starta sjølv? Det fungerte i alle fall ikkje hos meg, der slo den seg av når bilen foran stoppa og min bil også stoppa.
Ryggekameraet har oppløysing fra ca 1995, men ser i alle fall ut til å takle varierande lysforhold sånn nokonlunde. Spent på korleis det blir ut på vinteren med regn og slaps og lav sol.
Litt støy under køyring, men ingenting som har irritert meg så langt. Det kan verke som om at det meste kjem frå bakhjula/bak i bilen. Må nok ut på eit par lengre turar før eg kan gi nokon endeleg dom over støynivået.
CarPlay testa eg også så vidt, med ein iPhone 7, og var ikkje nevneverdig imponert etter eit par testar. Første gong ville ikkje lyden på, andre og tredje gong fekk eg lyd, men då opplevde eg ein del skurring innimellom. Trudde me for lengst var forbi det stadiet. Bluetooth fungerte derimot upåklageleg. Trådlaus lading støttar ikkje telefonen min, så ikkje prøvd det enda.
Sport mode gir god akselerasjon, men i tillegg ein så følsom wattpedal at du nesten er garantert spysjuke ungar i baksetet :D Comfort var greit, ECO og ECO+ gir for laber respons på gass, så det kan bli litt irriterande (mykje det same som i Zoe).
Det merkast i svingar og ujamnt underlag at bilen er tung, men den ligger ganske fint på vegen elles.
Svært imponert over forbruket så langt, sjølv om det har vore tilnærma ideelle forhold (tørre vegar, rundt 15-18 grader, så AC knapt brukt). Utan å ha prøvd å køyre spesielt økonomisk har det ligge på ca 125-130 Wh/km. Vestlandsvegar, stort sett 50-80, snittfart på ca 65 km/h. Det skulle gje omlag 500 km rekkevidde under slike forhold :+1:
Lader med 8-10 eller 12A. Justeres med knapp på baksiden.
ACC virker utmerket. På helt korte stopp starter den av seg selv også. Ellers må man bruke knapp på rattet eller pedalen.
Mvh TorT
Godt å vite! Då skal eg teste det når anledningen byr seg :)
Kjørte fra fra rett utenfor Arendal i går. Småvei ved kysten til Tvedestrand, opp forbi Åmli mot Nisser, der vi kjørte vestsiden for å ta kabelferjen over Fjonesund. Videre opp til Vråsund. Så ned til Dalen til Afternoon tea på hotellet.
Deretter opp over fjellet igjen retning Valle, over Suleskard, Hunnedalen og til Stavanger.
Masse høydemeter, men startet og sluttet ved havnivå. GPS kartappen jeg brukte viste 460 km, men bilen viste 441km og forbruk på 12,5kWt/100km.
Bilen viste rest på hele 15% og 75 km. Fint og tørt vær. Relativt varmt
Strålende fornøyd. Andre tider enn med 2014 mod Leaf.
Jeg var ute å kjørte en tur i kveld. Noen som synes at rekkevidden av nærlyset er vel kort?
Jeg har sett noen på forumet som er misfornøyde med fjernlyset og ønsker å montere ekstralys. Jeg er fornøyd med både nær- og fjernlyset.
Sitat fra: e-curious på mandag 03. september 2018, klokken 23:21
Jeg var ute å kjørte en tur i kveld. Noen som synes at rekkevidden av nærlyset er vel kort?
Kan det være justert for lavt?
Husk at du har det hjulet nede til venstre ved kneet ditt hvor du justerer høyden på lyskjeglene.
Ikke noe hjul på min bil. Men ser i manualen av det er to versjoner av knapperaden?
Manuell høydejustering av LED-lys inne i bilen? Virkelig? ???
Ingen manuell høydejustering av LED lysene inne i bilen. Det er riktignok bilde av en slik løsning i instruksjonsboken, men det er ikke slik på de norske bilene.
Testa bilen i dag fra forhandler og ble en lykkelig mann når noen skriver at det var mye støy så er det sikkert det men for en god bil å kjøre var gøy og må bare vente til det er min tur til å ha en på tune.
At det er det enkelte opplever som hjulstøy er vel ikke så rart. Heller ikke at interiøret er hardplast. Kona er i utgangspunktet ikke noen dyr bil. Bensinversjonen starter på rett under £17000 i England. Om man forventer seg en slags elektrisk e-klasse så mener jeg man har satt seg veldig lite inn i hva slags produkt man har kjøpt.
Sitat fra: Håkon77 på søndag 09. september 2018, klokken 09:28
At det er det enkelte opplever som hjulstøy er vel ikke så rart. Heller ikke at interiøret er hardplast. Kona er i utgangspunktet ikke noen dyr bil. Bensinversjonen starter på rett under £17000 i England. Om man forventer seg en slags elektrisk e-klasse så mener jeg man har satt seg veldig lite inn i hva slags produkt man har kjøpt.
Det er helt riktig at det ikke er noen elektrisk e-klasse. Jeg må imidlertid vedgå at det er i overkant plastkassefølelse på interiøret og mer enn tilstrekkelig med hjulstøy. Bilen er også liten, noe som tilsier lav pris. Foruten at bilen har større batteri enn eGolf og BMW i3 synes jeg ikke prisen er rørende lav sammenlignet med dem.
For eget vedkommende kjenner jeg på at jeg nok forlater asiatiske produsenter til fordel for europeiske når utvalget blir litt større.
Du er nok ikke den eneste. Vi får krysse fingrene for at det kommer ett utvalg med tiden. Kona er for meg ett gigantisk kompromiss på flere punkter, men det var ikke så mange alternativer. Niro blir hauset opp som myye større og en mye bedre bil (av de som har bestilt den), men jeg føler ikke det var noe optimalt valg det heller.
Prøvekjørte Kona i dag. Synes bilen var både relativt sprek, og god å kjøre (bedre over humper enn fossilutgaven). Tre ting trakk imidlertid ned inntrykket. For det første støynivå som mange andre har påpekt. "Fjerner " mye av den støyen med å skru opp lyden på stereo, men ønsker jo ikke å kjøre rundt som en råner til enhver tid. For det andre er bakseteplassen veldig dårlig, faktisk dårligere enn jeg husket fra fossilutgaven. Men det verste for min del var den latterlige brukonstruksjonen av en midtkonsoll. Høyre kne/lår kom kjapt i konflikt med denne , og rakk å irritere meg ganske mye over denne bare på den lille prøveturen. Hvordan oppleves dette for dere som har hatt bil noen uker nå, irritasjonsmoment, eller ikke noe dere tenker over? Nå er jo sittestilling ganske individuelt, så ikke sikkert dette er like plagsomt for alle :-\
Midtkonsollen var den ene tingen jeg bekymret meg for. Prøvde nye leaf og det passet meg dårlig, Kjørte vel 1700km på tre dager og er svært godt fornøyd med sitteplassen. Plassen under midtkonsollen nås egentlig bare fra passasjersiden men passet utmerket for iPad, og med eget USB uttak. Men må kjøpe noen slike mini-gummimatter for å unngå at ting sklir rundt
Noen som har noe å dele ifht:
- positive overraskelser dere har fått
- erfaringer generelt
- andre lyspunkt for oss som venter på "julegave"
Huff, mye tekst. Beklager ::)
Første gang jeg poster her, er egentlig en "lurker" - følger nøye med på EL-Bil verden. Har eid : Kia Soul, VW e-Golf og Ioniq. Jeg og konen satt oss opp veldig tidlig på listen av Kona, men etterhvert som tiden gikk så fant vi ut den ble ALTFOR liten for familien i vår størrelse. To voksne, tre unger ( 1, 4 og 6 år ) og en hund.
Så kø-nummeret vårt det fikk svigermoren min, som fikk bilen Fredag 7. September og vi fikk låne den denne 13 - 16 September.
Generelt er jeg veldig imponert over bilen. Den gjør det den skal, gir en god kjøre opplevelse fra A - B og den er utrolig effektiv når den gjør det også.
Jeg liker å kjøre el-bilene som en vanlig bil og når en trykker på i sport mode så ligger den å dingler mellom 13 og 15 kw/h. Veldig imponedere for en så klumpete bil. Under normal kjøring så var den mellom 10 - 11 kw/h - dette er normale hastigheter mellom 30 - 80.
Det er en morsom bil å kjøre, den er litt "båtete" i svinger men hva skal en forvente ? Av det jeg har kjørt til nå så er e-Golfen den morsomte å kjøre. Den ligger som den skal i svingene når en gir på.
Lydstøyet føler jeg er overkommelig med de dekkene som følger med bilen, som det er blitt nevnt tidligere så hører mann som oftest på musikk når jeg kjører så det forsvinner vekk i det.
Lyd anlegget i bilen gir god lyd - ikke så veldig mye å si om dette.
Følte infotainment systemet "lagget" litt når jeg trykket på det, vet ikke hva de har gjort med dette siden ioniq - men responsen var ikke der.
Hud'en fungerer helt greit, ikke noe imponerende med den plast skjermen så den ble fort tatt vekk etter noen turer. Den gjør jobben, men er ikke nødvendig.
LED lyktene er gode, godt lys på kvelden og auto funksjonen fungerer heldigvis greit. Synd det ikke fungerer på samme måte som i e-Golf men så betaler en ikke i nærheten det samme.
Litt kjedelig at det er veldig mange halogen pærer på bilen ( mange bak) noe de burde gått vekk ifra.
Når det gjelder plass i bilen, så er jo dette snakket endel om. Om en har to unger med barnesetet så er det ingen problem, får plass til både framover-vendt og bakovervendt med god plass til de foran og ungene klarer å strekke på beine sine. Om en skal ha tre barnesetet i så må framsetet ofres for det tredje.
Hunde-bur er det ikke plass til i bagasjerommet, hunden måtte ligge løst baki der - veldig surt.
Hyundai har gjort en grei jobb med bilen, spesielt prisen er veldig imponerende - det er mye el-bil for pengene og det finnes ikke rekkevidde angst i denne bilen.
Om en ikke trenger en fullblods familiebil så gjør denne en veldig bra jobb i lang tid - premium merkene kommer ikke til å klare å matche denne bilen i verken pris eller rekkevidde på lenge.
Var desverre ikke noe flink å ta bilder under tiden vi har lånt den :(
Edit - fixet den litt.
Sitat fra: rfagerdal på søndag 16. september 2018, klokken 16:26
Huff, mye tekst. Beklager ::)
premium merkene kommer ikke til å klare å matche denne bilen i verken pris eller rekkevidde på lenge
Ja, det blir mye tekst når man skriver det samme flere ganger ;)
Og du har helt rett...premium merkene klarer ....og ønsker heller ikke å matche denne bilen i pris ;)
Skulle gjerne betalt 100K mer for en premium-bil i kompaktklassen. Går fortsatt å håper på elutgave av BMW 3-serie. Dessverre er de som nå nærmer seg produksjon altfor store for oss som ikke har familie med barn.
@TM Det samme kunne vi tenkt oss som er to, men håper på at TM3 blir bra selv om en BMW 3 serie el hadde vært tingen.
Sitat fra: TM på søndag 16. september 2018, klokken 17:05
Sitat fra: rfagerdal på søndag 16. september 2018, klokken 16:26
Huff, mye tekst. Beklager ::)
premium merkene kommer ikke til å klare å matche denne bilen i verken pris eller rekkevidde på lenge
Ja, det blir mye tekst når man skriver det samme flere ganger ;)
Og du har helt rett...premium merkene klarer ....og ønsker heller ikke å matche denne bilen i pris ;)
Skulle gjerne betalt 100K mer for en premium-bil i kompaktklassen. Går fortsatt å håper på elutgave av BMW 3-serie. Dessverre er de som nå nærmer seg produksjon altfor store for oss som ikke har familie med barn.
Herregud, var flink der ja ser eg. Limet inn litt for mye :)
Men artig at noen faktisk skriver om sine erfaringer her da. Så vi andre som ikke har bil kan lese om noe annet en hvor mye man kan få på Finn...
Må være noe galt med min da snittforbruk ligger på 16. Riktignok motorvei 110sone og lite trafikk, men likevel langt over det andre får til. Med Leafen hadde jeg lavere forbruk enn snittet, men da var ikke fartsgrenser over 90 særlig interessant.
Jeg har lånt bilen i to perioder nå, og jeg liker bilen veldig godt. Den er litt for liten for en fullverdig familie, men perfekt for et par som trenger en fornuftig bil. Foran føles det som mer enn nok plass, og den føles faktisk litt større enn hva målene på utsiden vil ha deg til å tro.
Det som gjør denne bilen avhengighetsskapene for meg er motoren. Vannvittig deilig drag i motoren, og det for det som er slikk og ingenting både i bruk og innkjøp. Vertfall hvis du ser bort fra de på Finn.no.
Jeg har hatt med meg flere som har prøvd den, og de var alle sammen begeistret for denne bilen. Selverklærte elbilskeptikere med dyre premium fossilbiler fikk rett og slett utfordret synspunktene sine. De vil nok ikke være så bastante i fremtiden. Som en sa:"alt flyter så sømløst", noe som er sant. Veldig synd for Hyundai at tilgangen begrenser salget på denne. Her kunne de hatt en bestselger i flere år fremover.
Sitat fra: Gibblay på mandag 17. september 2018, klokken 10:21
Veldig synd for Hyundai at tilgangen begrenser salget på denne. Her kunne de hatt en bestselger i flere år fremover.
Flere måneder tenker jeg, til desember 2018. Da kommer Niro. Plassen er bedre i Niro, men ellers mye det samme som Kona.
Hva er en fullverdig familie?
Min erfaring er at (full)verdigheten blir mindre jo større familien og bilen er. :laugh:
Sitat fra: Håkon77 på mandag 17. september 2018, klokken 10:32
Hva er en fullverdig familie?
Jeg mer enn aner at du skjønte hva jeg mente. Å ta med to voksne + 2-3 barn på en lengre helg/ferietur i bilen vil jeg nok ikke ha gjort. Til det blir plassen for skrøpelig for Ola Nordmann.
Sitat fra: Gnilre på mandag 17. september 2018, klokken 10:30
Sitat fra: Gibblay på mandag 17. september 2018, klokken 10:21
Veldig synd for Hyundai at tilgangen begrenser salget på denne. Her kunne de hatt en bestselger i flere år fremover.
Flere måneder tenker jeg, til desember 2018. Da kommer Niro. Plassen er bedre i Niro, men ellers mye det samme som Kona.
Absolutt et godt alternativ den bilen. Får den mulighet for krok, så blir køene lengre enn lang på den bilen også. Kona synes jeg derimot er finere både utvendig og innvendig. Det er noe som teller det også.
Sitat fra: Gibblay på mandag 17. september 2018, klokken 12:18
Sitat fra: Håkon77 på mandag 17. september 2018, klokken 10:32
Hva er en fullverdig familie?
Jeg mer enn aner at du skjønte hva jeg mente. Å ta med to voksne + 2-3 barn på en lengre helg/ferietur i bilen vil jeg nok ikke ha gjort. Til det blir plassen for skrøpelig for Ola Nordmann.
He he.Nå har jeg ikke sett noen statistikk på hvem som har bestilt eller kunne tenke seg en Kona, men jeg antar at storfamilier ikke har hatt den som en aktuell kandidat. Men nå består en gjennomsnittsfamilie i Norge av 1,75barn så for mange i den gruppen kan den duga. Igjen avgjør familiens aktiviteter. Er det en sportsfamilie som skal ha med skiutstyr, sykler, store telt etc ofte så burde man melde pass.
Ikke helt på emne for tråden, men kona El observert som taxi i Oslo i dag.
Sitat fra: Navl1 på mandag 17. september 2018, klokken 23:14
Ikke helt på emne for tråden
Jeg tror vi tillater den.
Sitat fra: Navl1 på mandag 17. september 2018, klokken 23:14
Ikke helt på emne for tråden, men kona El observert som taxi i Oslo i dag.
Det må jo være en knallbra taxi? Svinbillig i drift, ingen bom, god rekkevidde og lav nypris (ikke finn.no)
Bare passasjerene ikke har bagasje ;)
Og det er en kort sjåfør hvis en er to i baksetet......
Drosjeeierene får jo tilbake en god del av bilavgiftene, det var 60% en gang i tiden, så kjøp av elbil som allerede er uten avgifter er slett ikke så lukrativt som man skulle tro. Man skal derfor fortsatt være litt individualist for å bruke elbil som taxi, all ære til de som gjør det.
En stor fordel med eltaxi er rimelig drivstoff og vedlikeholdskostnader. Disse gjør eierskapet av en drosje til en fryd sammenlignet med drivstoffbiler.
Ulempen er som du skriver at en ikke får bilen noe rimeligere enn private bilkjøpere og således går glipp av å kunne selge bilen etter perioden der en ikke må tilbakebetale noe av avgiftsfritaket ved salg av bilen. Det er nok en del drosjeeiere som har hatt marginale verditap på bilen som følge av denne avgiftsfordelen ved kjøp av bil.
Fra et miljøperspektiv er det ikke noen grunn til at drosjer skal være delvis fritatt for avgifter. Ved full avgift ville en nok sett langt rimeligere og mindre drosjer som ofte bruker mindre drivstoff.
Trondheim - Oslo, regn første ti mil, lave temperaturer de neste 20, for så å krype opp på 12 grader. Holdt fartsgrensen hele veien, snittforbruk 13,1. Imponert over den lille kula av en bil
Nådde du helt frem uten å lade?
Tråden "Livet sammen med Kona" : 6 sider
Tråden "Kona på Finn" : 34 sider
Mange skilsmisser, gitt... :)
Sitat fra: Limodriver på mandag 24. september 2018, klokken 22:53
Nådde du helt frem uten å lade?
Nei, jeg hadde ikke fulladet bil når jeg dro, men det var ikke langt i fra. Ladet 20%, kom frem med totalt 20% igjen på "tanken". Så jeg kunne ha ladet ti minutter mindre.
Nummer 11xx tatt ut. Strålende fornøyd så langt. Hatt den 1 dag :)
Legger ved bilde mens den fortsatt er ren.
PS Skvettlapper foran og bak er standard på electric-versjonen, sparte 2000 kr der.
Sitat fra: andy99 på fredag 02. november 2018, klokken 11:19
Nummer 11xx tatt ut. Strålende fornøyd så langt. Hatt den 1 dag :)
Legger ved bilde mens den fortsatt er ren.
PS Skvettlapper foran og bak er standard på electric-versjonen, sparte 2000 kr der.
Spenstig felgkombinasjon!
Sitat fra: tugit på fredag 02. november 2018, klokken 13:50
Sitat fra: andy99 på fredag 02. november 2018, klokken 11:19
Nummer 11xx tatt ut. Strålende fornøyd så langt. Hatt den 1 dag :)
Legger ved bilde mens den fortsatt er ren.
PS Skvettlapper foran og bak er standard på electric-versjonen, sparte 2000 kr der.
Spenstig felgkombinasjon!
Ja klarte ikke helt bestemme meg så tok en av hver ;D
Sitat fra: andy99 på fredag 02. november 2018, klokken 11:19
Nummer 11xx tatt ut. Strålende fornøyd så langt. Hatt den 1 dag :)
Legger ved bilde mens den fortsatt er ren.
PS Skvettlapper foran og bak er standard på electric-versjonen, sparte 2000 kr der.
Folieringsjobb? Deler du pris? Det der med skvettlapper... Virker ikke som alle har fått det. Så du har vel all grunn til å være fornøyd.
Sitat fra: tuono på søndag 04. november 2018, klokken 18:29
Sitat fra: andy99 på fredag 02. november 2018, klokken 11:19
Nummer 11xx tatt ut. Strålende fornøyd så langt. Hatt den 1 dag :)
Legger ved bilde mens den fortsatt er ren.
PS Skvettlapper foran og bak er standard på electric-versjonen, sparte 2000 kr der.
Folieringsjobb? Deler du pris? Det der med skvettlapper... Virker ikke som alle har fått det. Så du har vel all grunn til å være fornøyd.
Foliejobben var vel 4500 gjennom forhandler, men tror det var litt nice price/prøveklut. Litt bob-bob resultat også, virker litt som den har krympet litt. Får litt lyst til å gå over med sort tusj ;).
Skvettlappene kom originalt fra fabrikk. Alle bilene denne forhandler har formidlet har hatt det.
Det hendte den gang jeg kjøpte Sportage også for en del år siden.
De første bilene kom uten skvettlapper, men så ble det etter hvert standard på alle leverte biler.
Kanskje noe tilsvarende er skjedd med Kona Electric nå?
Sammenligner med Ioniq siden det er elbilen jeg har god nok erfaring med fra før.
- Konaen er mer "stumpete" oppsatt. Ioniq fremstår som mer komfortrettet i oppsettet til tross for forskjellen i opphenget bak.
- Varmepumpesystemet/distribusjonen virker bedre balansert i Konaen. Har noen dager med kjøring i -3 til -10
- Enten er det endring i traction control systemet på Kona, forskjellen i vektfordelingen eller en kombinasjon av begge, men det er himmelvid forskjell på egenskapene med hensyn til akselerrasjon på vinterføre. I Kona sin favør. Det samme gjelder kjøreegenskaper på vinterføre. Kona virker å være "bedre satt" mot underlaget.
- Ladeluka foran på Kona fyller seg med snø under kjøring. Forventelig også vann da. Så det kan jo bli riktig hyggelig ved væromslag på vinteren.
- Kona pakker adskillig mindre snø i og rundt hjulbuer samt på hekken.
Om man ser bort fra rekkevidden (Kona) og forbrukstall (Ioniq), er det egentlig bare personlige preferanser, behov for bakseteplass og hvor mye man vektlegger endel utstyr/funksjoner som bestemmer hvilken som er "best".
Ser flere har kjøpt gummi-innlegg til dørsidene etc.
Jeg kjøpte også et sett fra ali, og godt fornøyd. Var plaget med lekebiler fra ungene i bakdørene som skramlet, nå er alt mye roligere. Verdt 10 dollar (kjøpte på singels day). Settene på ali passer til det meste unntatt rom i midtkonsoll, koppholdere i midtkonsoll funker dog greit.
https://www.aliexpress.com/item/Vtear-For-hyundai-Kona-Encino-rubber-mat-door-mat-anti-slip-Cup-pad-Interior-decoration-accessory/32880258261.html (https://www.aliexpress.com/item/Vtear-For-hyundai-Kona-Encino-rubber-mat-door-mat-anti-slip-Cup-pad-Interior-decoration-accessory/32880258261.html)
Etter å ha levd med Kona gjennom den første snøperioden har jeg gjort meg to erfaringer.
Ladeluken er lite egnet i snøvær. Når en lader bilen og set snør legger det seg snø både inne i lokket som skal være på selve kontakten og inne i rommet for lading. Dersom en ikke er nøye med å fjerne snøen får en ikke lukket ladeluken. Det enkleste er å bruke snøkosten og "finkoste" for å få bort all snøen slik at en får lukket ladeluken og holder det noenlunde tørt. Ved kjøring i minusgrader fyller det seg med slaps, tåke som kondenserer osv i ladeluken slik at den fryser fast til en viss grad. Jeg vurderer å legge på silikon for at snø og is skal slippe.
Antispinn og antiskrens imponerer ikke. Antiskrenssystemet tillater at bilen slipper i for stor grad før den korrigerer. Det samme med antispinn. Det representerer ikke noe problem i og med at en bare tar det litt mer med ro slik en gjorde tidligere. Hadde forventet noe mer raffinert antiskrens og antispinn i 2018.
Jeg har ikke snø eller is-erfaring enda. Men må si meg enig om at traction control på Kona Electric virker til å være rimelig dårlig. En Tesla klarer fint å kontrollere kreftene og likevel skyte avsted ute hjulspinn.
På Kona Electric gir den alt for mye hjulspinn, både på tørr og våt asfalt, samt også når en er i fart og trykker pedalen markant ned.
Et godt system bør slå inn tidligere enn Kona Electric gjør.
Til og med i Eco+ tillater bilen hjulspinn. Et modus som burde vært sløvet ned og særdeles energirestriktivt hvis det skulle leve opp til Eco+ merket.
Et nytt spørsmål om Kona Electric.
I bruksanvisningen står det at ved å holde "cruise control"-knappen inne noen sekunder, skal en kunne få normal cruise control uten adaptiv funksjon.
Har prøvd men får ikke aktivert "god gammeldags" dum cruise control. Hvordan får jeg aktivert den?
Er litt lei ACC nå, og kunne tenke meg vanlig cruise control.
(Særlig når folk skifter fil i ett sett og min bil begynner å bli litt ADHD med hensyn til fart og luker).
Flere som har piping i bremsene?
Mine bremser piper ved oppbremsing, spesielt ved lav fart og mot full stans (kø-kjøring).
Noe poeng å dra til forhandler?
Sitat fra: trykkertor på søndag 09. desember 2018, klokken 20:49
Et nytt spørsmål om Kona Electric.
I bruksanvisningen står det at ved å holde "cruise control"-knappen inne noen sekunder, skal en kunne få normal cruise control uten adaptiv funksjon.
Har prøvd men får ikke aktivert "god gammeldags" dum cruise control. Hvordan får jeg aktivert den?
Er litt lei ACC nå, og kunne tenke meg vanlig cruise control.
(Særlig når folk skifter fil i ett sett og min bil begynner å bli litt ADHD med hensyn til fart og luker).
Prøvd å holde inne knappen som regulerer avstand ved ACC?
Sitat fra: andy99 på mandag 10. desember 2018, klokken 21:03
Flere som har piping i bremsene?
Mine bremser piper ved oppbremsing, spesielt ved lav fart og mot full stans (kø-kjøring).
Noe poeng å dra til forhandler?
Jeg har en slags subbelyd i bremsene ved lave hastigheter. Det minner mest om rustne bremseskiver.
Sitat fra: AppleKnocker på mandag 10. desember 2018, klokken 21:59
Prøvd å holde inne knappen som regulerer avstand ved ACC?
Det funket for meg, men veldig nedtur med "dum" cruise når jeg har blitt vant til ACC. Men kjekt å vite når været gjør at radaren blir blokkert. Selv om jeg tror litt teflon på plata foran skal hjelpe til å holde snøen unna.
Da må min antagelig taues ned til forhandler etter at jeg fylte spylevæske. Får ikke panseret i lås. Prøvde ganske mange ganger da det var flaut, men måtte gi opp til slutt. NAF har vært her og fikk det ikke til heller. Bakluka har til tider vært litt kjip å få i lås, men panseret vil ikke gå ned i låse posisjon overhodet.
Sitat fra: Håkon77 på søndag 16. desember 2018, klokken 19:16
Da må min antagelig taues ned til forhandler etter at jeg fylte spylevæske. Får ikke panseret i lås. Prøvde ganske mange ganger da det var flaut, men måtte gi opp til slutt. NAF har vært her og fikk det ikke til heller. Bakluka har til tider vært litt kjip å få i lås, men panseret vil ikke gå ned i låse posisjon overhodet.
Utrolig kjedelig filleting. Men du har kanskje «funnet» en av de mystiske siste servicekampanjer som vi ikke vet hva er enda :o
Hvilke service kampanjer?
Det er 2 koder vi ikke vet hva er enda (tydeligvis ikke verkstedene heller)
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=42880.msg741711#new (https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=42880.msg741711#new)
Fiffig. Lå ikke noen kampanje der på min. Får høre med dem i morgen hvordan de vil løse det.
Problemet med panseret er løst. Her var det min fremgangsmåte som var feil. På leafen legger jeg panseret ned på låsemekanismen og trykker lett ned. På Kona funker ikke det så her holder man panseret 25cm over låsemekanismen og slipper. Går i lås med ett smell. Kona liker det visst litt røfft.
Samme som på ioniq :laugh:
Samme som på stort sett alle biler før 2010!
Og stort sett de fleste i dag også....
Sitat fra: Håkon77 på mandag 17. desember 2018, klokken 11:23
... Kona liker det visst litt røfft.
Kan bekrefte dette. Det var bil selgeren min som først viste meg hvor røft kona skulle ha det. I senere tid har jeg også brukt lik teknikk, og kona har ikke hatt noen problemer siden da.
Sitat fra: trykkertor på mandag 17. desember 2018, klokken 17:33
Samme som på stort sett alle biler før 2010!
Og stort sett de fleste i dag også....
Har biler fra 2000, 2007 og 2014 her i tillegg til Kona. Alle trykkes lett ned. Og når man ringer Huyndais hjelpelinje og får beskjed om at panseret skal lukkes forsiktig og selv NAF's utsendte ikke får det til så er det ikke lett å gjette seg til. Da blir det til at man ser på mekanismen og kabler istedenfor. Enda godt man nå vet og så kan det hende en annen finner denne tråden når han/hun står der og spretter panser som en annen tulling :D
Flott at du fant ut av det med panseret. Har det noe med at panseret er av plast og sikkert ganske lett? Siden jeg og snart skal fylle spylevæske, gir bilen beskjed om lavt nivå?
Det har veldig lett for å bli bulk i panseret dersom en trykker det i lås. Panser generelt lukkes enklest ved å slippe det fra 20-30cm høyde. Dett er spesielt viktig for biler som har to låser da dette sørger for at begge går i lås.
Jeg har ikke sjekket med magnet, men jeg er sikker på at panseret ikke er av plast. På et annet forum var det en annen som sa det er av aluminium, men jeg tror det er av stål. Fikk ikke beskjed om lavt spylevæske nivå, men fylte på da jeg fylte på Leafen likevel. Leafen sier ikke ifra og jeg håper Huyndai har klart å få til en så enkel ting. Makan til idioti av Nissan å glemme det.
Panseret er i hvertfall ikke magnetisk. Og har en lyd som minner mye om plastfangeren. Prøv å banke på skjermen (som er metall) og panser. Tror ikke de har tatt seg råd til aluminium.
Sitat fra: andy99 på mandag 17. desember 2018, klokken 19:39
Siden jeg og snart skal fylle spylevæske, gir bilen beskjed om lavt nivå?
Ioniq sier fra om lavt spylervæskenivå, så forventer at Kona gjør det samme.
Nytt spørsmål. Hvor finner en snitt.farten? I manualen finner jeg bare at den viser det etter hver tur når tenning skrus av. Er det ikke mulig å få det frem på annet vis?
Erfaringer med kona:
- det legger seg mye is over hele bila. Må skrape lyktene. Sannsynligvis fordi lyktene er Led og karosseriet ikke varmes av elmotoren. På plussiden så er et lag med is og snø på bilen god beskyttelse mot stein og is-sprut på kjøreturer.
- hurtiglading i minusgrader er dyrt og går sakte. Ikke et problem spesifikt for kona, men elbiler generelt.
- bilen blir varm ganske fort synes jeg hvis man starter den mens man skraper is, setter på 25 grader+sete+rattvarme og trykker på FRONT og BACK varmeknapper. Den varmer bila så bra at isen smelter og det ryker av rutene.
- det er en tung bil og jeg må kjøre forsiktig på snøføre, selv med pigg.
- av og til vil den lade lille-batteriet. Da kan man oppdage at det har forsvunnet litt strøm i løpet av natta.
Sitat fra: Biff på tirsdag 18. desember 2018, klokken 12:38
- av og til vil den lade lille-batteriet. Da kan man oppdage at det har forsvunnet litt strøm i løpet av natta.
Er det slik det er?
Hmmm..... har hendt et par ganger jeg stiller bilen inn på å lade til 80% natten over. Og neste morgen når jeg plugger ut og skal kjøre, så reagerer jeg på at bilen starter med 79%. Har skjedd flere ganger.
Sitat fra: trykkertor på tirsdag 18. desember 2018, klokken 17:25
Sitat fra: Biff på tirsdag 18. desember 2018, klokken 12:38
- av og til vil den lade lille-batteriet. Da kan man oppdage at det har forsvunnet litt strøm i løpet av natta.
Er det slik det er?
Hmmm..... har hendt et par ganger jeg stiller bilen inn på å lade til 80% natten over. Og neste morgen når jeg plugger ut og skal kjøre, så reagerer jeg på at bilen starter med 79%. Har skjedd flere ganger.
Om det er akkurat det som skjer vet jeg ikke. Men den sier ifra at den lader batteriet av og til, og så har jeg sett det lyse en liten gul prikk framme i logoen på fronten - som betyr at den lader 12v batteriet med hovedbatteriet. Med andre ord, jeg vet ikke, men jeg tror det er grunnen.
Hvis den har ladet 12V skal du vel få en beskjed i panelet ved oppstart. Bare et sekund eller to, så følg med.
Hvis det skjer en gang i blandt, så er det OK. Hvis det skjer ofte tyder det på dårlig 12V batteri. Noe må ihvertfall sjekkes.
Se manual H59-61
Sitat fra: TorT på tirsdag 18. desember 2018, klokken 18:59
Hvis den har ladet 12V skal du vel få en beskjed i panelet ved oppstart. Bare et sekund eller to, så følg med.
Hvis det skjer en gang i blandt, så er det OK. Hvis det skjer ofte tyder det på dårlig 12V batteri. Noe må ihvertfall sjekkes.
Se manual H59-61
Hva kvalifiserer som ofte? Den gjør det kanskje 2 ganger i måneden etter hva jeg har observert. Men så står bilen min utendørs i mellom 3 grader og 20 minus uten garasje døgnet rundt også
La meg gjette: Du bruker ladekladd og har tidsinnstilt forvarming?
Isåfall er årsaken til 79% istedet for 80% at ladinga ikke har klart å kompensere forbruket fra vifta og varmen når du kommer ut i bilen. Om det betyr noe så kan du sette avgangstidspunkt litt tidligere enn når du normalt skal ut å kjøre. Da får du både dine 80% og varm bil.
Stemmer ikke for mitt vedkommende.
Ikke satt forhåndsvarming. Satte limit på 80%, og den begynte å lade straks jeg koblet i. Så det var mer enn nok "ledige" timer til lading på morgenen. Likevel viser den 79% når jeg skrur på bilen.
Enkelt å løse denne da, sett ladegrensen på 81 :P
Det her er vel helt naturlig. Landegrense satt til 80%. Bilen stopper på 80,00%. Batteriet kjøler noe ned, og viser kanskje litt lavere etter litt tid.
Leafen min var sånn. Kona er sånn.
Som eksempel;
Et 12V batteri som lades vil ha en ladespenning på ihvertfall 14,5V ved slutten av ladesyklusen.
Hvis en måler kort tid etter avsluttet lading vil en gjerne lese av mye over 13V.
Mens hvilespenning for et bra 12V batteri etter noen dager vil være 12,7V.
Så det er bare sånn batterier er. Hvor er mysteriet?
Dæven steike gutta. Hva er det som egentlig skjer nå. Diskuterer vi 1% på batteriet? Det må da finnes andre ting å ta opp...
Sitat fra: Navl1 på onsdag 19. desember 2018, klokken 07:59
Enkelt å løse denne da, sett ladegrensen på 81 :P
Grensene kan kun settet per 10%.
Sitat fra: TorT på onsdag 19. desember 2018, klokken 09:30
Det her er vel helt naturlig. Landegrense satt til 80%. Bilen stopper på 80,00%. Batteriet kjøler noe ned, og viser kanskje litt lavere etter litt tid.
Virker som en ok teori. Er jo faktisk stort sett ned mot minus og enda lavere de gangene jeg har ladet.
Null & Nix
Nå med stigende temperatur, og åpne vinduer har jeg lagt merke til at KONA har ryggealarm/lyd ved rygging utvendig. Var ikke klar over det. Oppdager stadig noe nytt..
Ryggelyden er koblet sammen med VESS og kan slås av, om man vil rulle stille avgårde en tidlig morgen.
Har hatt Konaen en liten uke nå. Sammenlignet med 24kw e-Golfen den erstatter er bilen langt mer praktisk mtp rekkevidde. Litt høyere også på dårlige veier. Men den er ikke like god å kjøre med et merkbart høyere tyngdepunkt, hvining i drivverket, mer støy, og hjulspinn ved aksellerasjon der Golfen trekker fint. Vi synes nok også interiøret har mye plast og er et hakk ned ift Golfen. Men effektiv og brukervennlig, det er den. Apple Carplay er supert og lyden i anlegget høres bra ut (det lille vi har prøvd). Kommer imidlertid til å savne remote appen. Selv om den ikke er fullt så «raffinert» som en ny Golf er den uansett et bedre kjøp.
Angående "Hjulspinn ved akselerasjon". Kan det ha sammenheng med at Kona har kraftigere motor (204 hk) enn e-Golf (134 hk) ?
Sitat fra: Elbilventer på torsdag 21. mars 2019, klokken 15:32
Angående "Hjulspinn ved akselerasjon". Kan det ha sammenheng med at Kona har kraftigere motor (204 hk) enn e-Golf (134 hk) ?
Jeg synes ikke den er spesielt mye sprekere fra stillestående men har mer å gå på i fart. Jeg må dessuten dosere ganske forsiktig for at den ikke skal spinne. Har ikke prøvd å sammenligne men det oppleves som at Golfen vil komme først ut av lyskrysset med sine 115 hk. Og uansett er den mest kontrollert og komfortabel i den øvelsen - og generelt.
Konaen er heilt ubrukelig på å redusere hjulspinn ved akselerasjon, spesielt frå stilleståande og lav fart. Då spinner bilen alt for lett, og det burde dei klart å kontrollere betre etter mi meining.
Helt enig at den spinner for lett fra stillestående, stort forbedringspotensiale.
Men synes at allerede ved ved lav fart så er traction control meget bra. Tar seg meget godt fram.
Men bakkestarter og lignende på glatta er er ikke så lett. Blir «old school» med egg under gassfoten.
Kona og hjulsinn uforståelig.
Opplevd i går at bilen spinnet veldig lett og klarte ikke
lille ispartiet som lå foran garasjen. Her brude de forbedre i fremtiden!
Er det med elbiler som med mobiler? At de første «strekene» på batteriet forsvinner kjappere enn resten?
Nei. Jeg opplever Kona Electric til å være linær med batteriprosenten.
Si jeg får ca 4km per prosent batteri. Så er den nøyaktig på antall batteristreker helt fra toppen og nedover.
Noen ganger trekker jo bilen mer strøm på starten av en langtur i forhold til når bilen er blitt varm.
Da vil en oppleve at den synker på strekene hurtigere i starten.
Okei, takk for svar :)
Har primært brukt bilen til bykjøring siden jeg fikk den for to dager siden, pluss en «langtur» på tre mil. Forbruket ligger på ca 18.8. Er ikke det litt mye? Temperatur på mellom +3 til +5 grader.
Når jeg kaldstarter så er forbruket typisk på over 20, etter 4 km, og så går det fort nedover når bilen er blitt litt varm.
Så med den småkjøringen du tydeligvis har hatt, med flere starter, og inn og ut av bil, dvs nedkjøling av kupé, så er 18 helt innafor.
Ah skjønner
Som andre her inne har rapportert om, er det enkelte bilister som blinker på meg når det er mørkt fordi de tror jeg kjører med langlysene på. Utrolig irriterende og jeg kommer heretter til å blinke tilbake med langlysene. Dersom de blinker fordi de mener lysene mine står for høyt er vel det også feil, lysene i Kona er vel selvjusterende? Noe hjul for å justere de opp eller ned finnes iallfall ikke.
Sitat fra: AndersK på søndag 24. mars 2019, klokken 13:41
Som andre her inne har rapportert om, er det enkelte bilister som blinker på meg når det er mørkt fordi de tror jeg kjører med langlysene på. Utrolig irriterende og jeg kommer heretter til å blinke tilbake med langlysene. Dersom de blinker fordi de mener lysene mine står for høyt er vel det også feil, lysene i Kona er vel selvjusterende? Noe hjul for å justere de opp eller ned finnes iallfall ikke.
Der er jeg sterkt uenig med deg.
Hvis andre blinker er det fordi dine lys sjenerer dem. At du da ikke velger å gjøre noe med problemet, og heller blinke tilbake, løser ikke situasjonen for noen parter.
Vi er flere her inne som har hatt feiljusterte lykter og blitt blinket på.
Etter at lyktene ble juster riktig, har blinkingen stoppet, vi sjenerer ikke andre lenger.
At bilen har automatisk justering betyr ikke at den er kalibrert riktig fra start av.
Tenk deg et vaterpass hvor libellen er skjevt montert. Boblen er selvjusterende, men hele oppsettet er sjevt fra starten av.
Samtidig må jeg få ta med at jeg endte opp med å justere lyktene selv.
Fikk Kona Electric levert med lys som lyste "rett i asfalten" foran bilen. = dårlig belyst foran bilen.
Ba verksted justere. Da lyste de for høyt og folk blinket på meg hver eneste dag. = sjenerer motgående trafikk.
Justerte dem ned noen hakk selv så blinkingen opphørte, og jeg har lyskjegle et godt stykke fremover.
Sitat
Samtidig må jeg få ta med at jeg endte opp med å justere lyktene selv.
Fikk Kona Electric levert med lys som lyste "rett i asfalten" foran bilen. = dårlig belyst foran bilen.
Ba verksted justere. Da lyste de for høyt og folk blinket på meg hver eneste dag. = sjenerer motgående trafikk.
Justerte dem ned noen hakk selv så blinkingen opphørte, og jeg har lyskjegle et godt stykke fremover.
Hvordan gjør du dette? Mye jobb eller?
Jeg ser jo hvor toppen av lyskjeglen min går, spesielt når jeg kjører over fartsdumper. Det er lett å se hvor den «legger» seg etter at bilen er ferdig med å «sprette» opp og ned. Den ligger ikke for høyt og plasserer seg på høyde med lyktene til motgående bil. Det var faktisk en Audi E-Tron som blinket på meg. Jeg mistenker at lyset er såpass sterkt at de tror jeg kjører med langlys på, dermed var tanken å blinke tilbake for å vise at det ikke er tilfellet. Det er forøvrig bare to stk som har blinket på meg, så jeg ble i utgangspunktet usikker på om lysene kunne være feiljustert. Men etter å ha kjørt en tur nettopp mener jeg som sagt at jeg kan se toppen av min egen lyskjegle og at den ikke ligger for høyt.
Sitat fra: AndersK på søndag 24. mars 2019, klokken 18:46
J Jeg mistenker at lyset er såpass sterkt at de tror jeg kjører med langlys på....
Dette er en "unskyldning" mange bruker når de har feiljusterte lykter. At lysene er "så gode" at andre tror det er langlys.
Poenget er at sinnsykt gode lys som er justert riktig IKKE sjenerer andre.
Selv dårlige lykter som er feil justert sjenerer andre.
Hvis det nå bare var et par som blinket mot deg, og det ikke gjentar seg. Så ikke tenk mer på det.
Hvis det viser seg å stadig være en og annen som blinker, juster lyktene.
Som sagt har jeg selv, med nevnte Kona Electric, hatt lykter som lyste for nært, og aldri blinket noen på meg. Så var de justert litt for høyt, og det ble stadig blinket mot meg.
Nå har jeg tatt de litt ned igjen for å ikke sjenere andre, og ingen blinker mot meg.
Det er så enkelt som å finne seg et stort plant parkeringsanlegg. Kjør mot en vegg og se hvor lysene treffer.
Rygge sakte, og lysene skal krype merkbart nedover.
Hvis lyktene peker rett frem, vil bare en liten akselerasjon, liten dump i veien eller svak bakketopp være nok til å sette lyskjeglen rett i øynene på møtende trafikk.
Sitat fra: HeltElektrisk på søndag 24. mars 2019, klokken 18:05
Hvordan gjør du dette? Mye jobb eller?
Såre enkelt. Side 7-62 i owners manual.
Kjør opp mot en vegg, marker hvor lysene treffer. Marker gjerne med en teip hvor lysene treffer.
Rygg ca 10 meter bak, og sjekk at lysene har krøpet ned.
For å justere, bruk et litt tykt stjerneskrujern på de bakerste skruene vist på side 7-62.
Du trenger gjerne skrue 1 til 2 omdreininger i starten for å se at lyskjeglen beveger seg.
(Husker ikke i farten, men tror med klokken løfter lysene, og mot klokken senker. Du ser raskt hva som skjer bare du skrur et par omdreininger.)
Noen som vet hva batterivedlikehold i EV skjerm egentlig viser? Det viser alltid 0kw bruk, mens klima, kjøring, elektrisk angir hvor mye strøm som brukes.
Det viser strømforbruk til vedlikeholdslading av 12V batteriet.
Sitat fra: navyelsen på onsdag 27. mars 2019, klokken 12:55
Det viser strømforbruk til vedlikeholdslading av 12V batteriet.
Feil! Aner ikke hvordan man legger inn dokumenter og bilder her, men jeg har utfyllende info om hva som gjelder mht. den visningen han spør etter.
'Vedlegg og andre alternativer' når du svarer på post.
Tok en tur til Nordby Shoppingcenter med Konaen i dag. Var digg å vite at man lett kan kjøre tur-retur uten å lade. Tok allikevel en tur på treig-ladingen i parkeringshuset. Det er 12 plasser som er gratis, var 1 ledig da vi kom dit. Eneste jeg gjorde feil først var at jeg trodde de mente Plan P-2 da det stod "andre plan" i beskrivelsen på Nordby sine hjemmesider. Andre plan er P-1.
Sitat fra: batterimannen på søndag 30. juni 2019, klokken 21:58
Tok en tur til Nordby Shoppingcenter med Konaen i dag. Var digg å vite at man lett kan kjøre tur-retur uten å lade. Tok allikevel en tur på treig-ladingen i parkeringshuset. Det er 12 plasser som er gratis, var 1 ledig da vi kom dit. Eneste jeg gjorde feil først var at jeg trodde de mente Plan P-2 da det stod "andre plan" i beskrivelsen på Nordby sine hjemmesider. Andre plan er P-1.
Fint at du er fornøyd, men er det ikke best å la laderne stå til dem som faktisk trenger det?
Sitat fra: 1000kwh på søndag 30. juni 2019, klokken 22:00
Sitat fra: batterimannen på søndag 30. juni 2019, klokken 21:58
Tok en tur til Nordby Shoppingcenter med Konaen i dag. Var digg å vite at man lett kan kjøre tur-retur uten å lade. Tok allikevel en tur på treig-ladingen i parkeringshuset. Det er 12 plasser som er gratis, var 1 ledig da vi kom dit. Eneste jeg gjorde feil først var at jeg trodde de mente Plan P-2 da det stod "andre plan" i beskrivelsen på Nordby sine hjemmesider. Andre plan er P-1.
Fint at du er fornøyd, men er det ikke best å la laderne stå til dem som faktisk trenger det?
Var der bare ca 2 timer. Var 3 ledige plasser da vi dro, så folk lider nok ingen nød. Var første gang jeg brukte den laderen som har en vanlig stikkontakt i den andre enden. Har lyst til å prøve ut litt forskjellig. Har kun hatt elbil i 2 uker nå.
På en 12v lader vil en kona lade ca 20% ila 7-8 timer. Det tar ca 10-20 minutter på hurtiglader. Jeg mener det er høflighet å gi sakteladerne til de som har biler med under 200km maks rekkevidde
På jobben har vi stikkontakt, 5stk, og ca 10 elbiler. Når jeg kjørte Leaf var jeg avhengig av lader da det gikk med 80% en vei. Den ladet så og si opp til 100% på 8timer. Med Kona går det med 20-25% og jeg får 10-15% på 8timer. Jeg ser ikke helt poenget med at jeg skal stå der da. Men jeg registrerer at andre lader der uansett. Når man har ioniq, med 5mils reisevei, så er det ikke behov for lading. Eller når man plugger i Teslaen og lar den stå i to døgn. Vi er alle forskjellige og for noen er kanskje økonomi viktigere enn høflighet.
Sitat fra: Håkon77 på tirsdag 02. juli 2019, klokken 22:30
Vi er alle forskjellige og for noen er kanskje økonomi viktigere enn høflighet.
Der beskrev du nettopp mennesket som art :+1:
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Baggasjerom med barnevogn. Får plass til 1 bag eller ca 2 poser i tillegg uten å styre for mye.