Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Nissan => Leaf 2010-2017 => Emne startet av: JTGjøby på torsdag 22. september 2011, klokken 11:42
Netstedet Green Car Reports har laget en oversikt over utstyr mm. som er tilgjenglig for Leaf: http://www.greencarreports.com/news/1066244_five-top-accessories-and-modifications-for-your-2011-nissan-leaf
(http://db.tt/b9m7Zupo)
Eller hva med en transportabel CHAdeMO hurtiglader på 20kW :P
http://www.greencarreports.com/news/1066617_swiss-firm-develop-portable-rapid-electric-car-charging-station (http://www.greencarreports.com/news/1066617_swiss-firm-develop-portable-rapid-electric-car-charging-station)
Sitat fra: Enmira på tirsdag 27. september 2011, klokken 20:23
Eller hva med en transportabel CHAdeMO hurtiglader på 20kW :P
http://www.greencarreports.com/news/1066617_swiss-firm-develop-portable-rapid-electric-car-charging-station (http://www.greencarreports.com/news/1066617_swiss-firm-develop-portable-rapid-electric-car-charging-station)
Kjekk å ha i hanskerommet, så er det bare å legge opp ruta etter hvor en finner 3 fas 400V 35A stikkontakter langs vegen.
(Jeg kan faktisk få lagt opp det på hytta, men vanskeligere hjemme)
Ser ikke akkurat ut til å passe i hanskerommet.
Det vil derimot denne som kan justeres i 3A trinn fra 6A og oppover. På I-miev betyr det 14A lading mens Leaf'en vil dra minst 15-16A. Kanskje 18A?
Ser ut som jeg kan klare å selge den for rundt 6000 NOK
Jeg ser at 2013 modellen av Leaf vil få en lader med dobbel så høy kapasitet. Da tar det vel bare en 3-4 timer fra tom til fullt om en har strømtilførsel (32A ?) som tåler dette.
Sitat fra: daggad på onsdag 28. september 2011, klokken 09:31
Jeg ser at 2013 modellen av Leaf vil få en lader med dobbel så høy kapasitet. Da tar det vel bare en 3-4 timer fra tom til fullt om en har strømtilførsel (32A ?) som tåler dette.
Hvor der du det?
Blandt annet her står det:
http://green.autoblog.com/2011/07/12/2012-nissan-leaf-available-in-late-november-2013-leaf-to-get-up/ (http://green.autoblog.com/2011/07/12/2012-nissan-leaf-available-in-late-november-2013-leaf-to-get-up/)
Og her:
http://solarchargeddriving.com/editors-blog/on-evs-a-phevs/762-having-to-wait-for-2013-leaf-might-not-be-so-bad.html (http://solarchargeddriving.com/editors-blog/on-evs-a-phevs/762-having-to-wait-for-2013-leaf-might-not-be-so-bad.html)
Sitat fra: daggad på onsdag 28. september 2011, klokken 19:53
Blandt annet her står det:
http://green.autoblog.com/2011/07/12/2012-nissan-leaf-available-in-late-november-2013-leaf-to-get-up/ (http://green.autoblog.com/2011/07/12/2012-nissan-leaf-available-in-late-november-2013-leaf-to-get-up/)
Og her:
http://solarchargeddriving.com/editors-blog/on-evs-a-phevs/762-having-to-wait-for-2013-leaf-might-not-be-so-bad.html (http://solarchargeddriving.com/editors-blog/on-evs-a-phevs/762-having-to-wait-for-2013-leaf-might-not-be-so-bad.html)
Stemmer nok det, men jeg tror det får svært liten innvirkning for norske Leaf-eiere. De offentlige ladepunktene er uansett stort sett 16A alle sammen, med unntak av hurtigladerne. Hjemme trenger de færreste raskere lading, bilen er uansett fulladet i løpet av natten. Dessuten er det nok ikke så mange som kan unnvære 32A på en enkelt fase til lading. Jeg kan ikke det, selv med 3x63A inntak. Jeg har derfor satt opp en 20A EVSE, det var det som gikk å avse uten problemer.
Med den store utbyggingen av hurtigladere som ser ut til å komme, blir det uansett det som brukes på veien. Til jobblading, flyplass, park&ride osv. er 16A mer enn nok for Leafen.
Er det ikke 6kW 3-fas lader som planlegges da?
Sitat fra: Lynet på onsdag 28. september 2011, klokken 20:55
Er det ikke 6kW 3-fas lader som planlegges da?
Niks, enfase 6.6kW.
3-fase går ikke med J1772-pluggen som Leaf har, da måtte de byttet til Mennekes. Jeg har ikke hørt om noen planer for dette.
Og om de støttet 3-fase hadde det sannsynligvis kun vært 400V. De fleste norske hus har kun 230V 3-fase eller 1-fase.
Oversikt og bilder over nåværende orginal tilbehør. Sparkeplatene ser greie ut.... Lurer på om snø og kulde gjør ladeluke beskyttelsen nødvendig?
http://www.nissan.nl/#vehicles/electric-vehicles/electric-leaf/leaf/pricing-and-specifications/accessories (http://www.nissan.nl/#vehicles/electric-vehicles/electric-leaf/leaf/pricing-and-specifications/accessories)
Ladeluke til 2000 spenn? Neitakk! Dette er ting som garantert kommer i billigere varianter. Bare vent og se ;)
Det vil ikke være mulig og få noe syklkstativ bak på den bilen her?
eller må man ha det på taket? :)
Sitat fra: svingen på torsdag 29. september 2011, klokken 20:41
Det vil ikke være mulig og få noe syklkstativ bak på den bilen her?
eller må man ha det på taket? :)
Ikke av typen som festes på hengerfeste. Det blir enten på taket eller den typen som festes på bakluka om du vil da den bak (sjekk f.eks Yakima Quickback 3).
Sitat fra: svingen på torsdag 29. september 2011, klokken 20:41
Det vil ikke være mulig og få noe syklkstativ bak på den bilen her?
eller må man ha det på taket? :)
Her har du en Petter Smart som har montert en hengefesteløsning på sin LEAF, litt alla hva man kan ha på nye Toyota Prius.
http://vhpnissanleaf.blogspot.com/2011/06/nissan-leaf-removable-bike-rack-and.html (http://vhpnissanleaf.blogspot.com/2011/06/nissan-leaf-removable-bike-rack-and.html)
Men du må sage i bilen :'(
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 27. september 2011, klokken 23:10
Ser ikke akkurat ut til å passe i hanskerommet.
Det vil derimot denne som kan justeres i 3A trinn fra 6A og oppover. På I-miev betyr det 14A lading mens Leaf'en vil dra minst 15-16A. Kanskje 18A?
Ser ut som jeg kan klare å selge den for rundt 6000 NOK
Er denne laget for å tåle vær og vind? Hvor lang leveringstid har du?
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 27. september 2011, klokken 23:10
Ser ikke akkurat ut til å passe i hanskerommet.
Det vil derimot denne som kan justeres i 3A trinn fra 6A og oppover. På I-miev betyr det 14A lading mens Leaf'en vil dra minst 15-16A. Kanskje 18A?
Ser ut som jeg kan klare å selge den for rundt 6000 NOK
Hvordan er med godkjenning (CE-merking)?
Dette er en prototype, og som akkurat nå sliter med for svakt rele som gjør at den blir varm etter en stund.
Venter på V2 med skikkelig rele, og respons fra dere om dette er noe å satse på.
CE merking lar seg nok gjøre, det samme gjelder IP klassefisering slik at den tåler normalt bruk.
Ja det er absolutt aktuelt. Har kjørt elbil i snart 3 år og jeg ser ikke behovet for en 16-ampere lademulighet som man kun kan ha i garasjen. Har mest behov for 16 A lading når man er ute - i alle fall i mitt bruk.
Regner med vi snakker 12-13 timer ladetid med den kabelen som skal følge med som standard.
Jeg hørte fra forhandler at Nissan forhandlerne i Portugal selger 16 A ladekabel til sine kunder. Noen som kan bekrefte dette og hvilket produkt dette er?
Sitat fra: ElRey på lørdag 01. oktober 2011, klokken 14:32
Jeg hørte fra forhandler at Nissan forhandlerne i Portugal selger 16 A ladekabel til sine kunder. Noen som kan bekrefte dette og hvilket produkt dette er?
14A kladden fra I-miev gir 16,2A dersom du bruker den på Leaf. ;)
Grunnet dette kan ikke kladden "min" koste mer en en original I-miev kladd. :-X
Sitat fra: ElRey på lørdag 01. oktober 2011, klokken 14:32
Jeg hørte fra forhandler at Nissan forhandlerne i Portugal selger 16 A ladekabel til sine kunder. Noen som kan bekrefte dette og hvilket produkt dette er?
Det er akkurat den samme kabelen, men med annen firmware. Det er kun pilotsignalet som er forskjellig.
Du oppnår akkurat det samme med å sende inn den medfølgende 10A-kabelen til evseupgrade.com, de oppgraderer den til 16A ved å endre på pilotsignalet. Koster ca. en tusenlapp inkl. frakt begge veier.
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 01. oktober 2011, klokken 14:48
Sitat fra: ElRey på lørdag 01. oktober 2011, klokken 14:32
Jeg hørte fra forhandler at Nissan forhandlerne i Portugal selger 16 A ladekabel til sine kunder. Noen som kan bekrefte dette og hvilket produkt dette er?
Det er akkurat den samme kabelen, men med annen firmware. Det er kun pilotsignalet som er forskjellig.
Du oppnår akkurat det samme med å sende inn den medfølgende 10A-kabelen til evseupgrade.com, de oppgraderer den til 16A ved å endre på pilotsignalet. Koster ca. en tusenlapp inkl. frakt begge veier.
Nissan leverer den med Leaf i enkelte land (vet ikke hvilke). Bildet viser en original Nissan lader med oppgitt 16A ladestrøm (lå i bagasjerommet på bilene som var på Aker brygge. Ifølge Nissan Norge vil man kunne bestille Nissan original kladd 16A men da med Mennekes type 2 plugg. Ikke fått oppgitt pris.
Sitat fra: ElRey på lørdag 01. oktober 2011, klokken 14:32
Har kjørt elbil i snart 3 år og jeg ser ikke behovet for en 16-ampere lademulighet som man kun kan ha i garasjen. Har mest behov for 16 A lading når man er ute - i alle fall i mitt bruk.
Helt enig. Det er jo når man er ute på tur at man behøver raskere lading. Ikke hjemme i garasjen.
Kirkebø: er evse til å stole på, har du prøvd dem?
Med mennekes er man jo like langt. Det er ikke mange ladeplasser tilgjengelig å plugge seg på da.
Sitat fra: ElRey på lørdag 01. oktober 2011, klokken 16:10
Kirkebø: er evse til å stole på, har du prøvd dem?
Du mener EvseUpgrade :) EVSE betyr "electric-vehicle-supply-equipment (http://green.autoblog.com/2010/11/01/what-is-evse-its-electric-vehicle-supply-equipment-and-heres/)"
Sitat fra: ElRey på lørdag 01. oktober 2011, klokken 16:10
Kirkebø: er evse til å stole på, har du prøvd dem?
Med mennekes er man jo like langt. Det er ikke mange ladeplasser tilgjengelig å plugge seg på da.
Det finnes overganger fra mennekes til schuko, så det vil ikke egentlig være noe problem. En annen ting er vel at Nissan nok tar seg godt betalt for 16A versjonen.
Sitat fra: ElRey på lørdag 01. oktober 2011, klokken 16:10
Kirkebø: er evse til å stole på, har du prøvd dem?
Med mennekes er man jo like langt. Det er ikke mange ladeplasser tilgjengelig å plugge seg på da.
Ikke ennå, har jo ikke fått Leafen ennå. Men det er drøssevis av fornøyde brukere på mynissanleaf.com-forumet, så de er nok seriøse.
Ang. EVSE med Mennekes-plugg så gir det ingen mening. Ladepunkt med Mennekes-plugg har innebygd EVSE, da trengs kun en kabel fra Mennekes til J1772. Altså en ren kabel med Mennekes-plugg i ene enden og J1772 i den andre, ingen EVSE.
Overgang fra schuko til Mennekes ble nevnt her, ja det er isåfall enten en EVSE til biler med Mennekes-plugg på bilen, evt. en overgang for å kunne lade eldre biler (f.eks Think) fra Mennekes-EVSE. Ingen av de er relevante for Leafen.
Se her for Mennekes-J1772 kabel:
http://www.walther-werke.de/fileadmin/public/Kurz%FCbersicht/e-mobility-2011_E.pdf (http://www.walther-werke.de/fileadmin/public/Kurz%FCbersicht/e-mobility-2011_E.pdf)
Side 9, partnr. "771 11 50 20" for 16A eller "773 11 50 20" for 32A.
Sitat fra: Elmo på lørdag 01. oktober 2011, klokken 16:03
Sitat fra: ElRey på lørdag 01. oktober 2011, klokken 14:32
Har kjørt elbil i snart 3 år og jeg ser ikke behovet for en 16-ampere lademulighet som man kun kan ha i garasjen. Har mest behov for 16 A lading når man er ute - i alle fall i mitt bruk.
Helt enig. Det er jo når man er ute på tur at man behøver raskere lading. Ikke hjemme i garasjen.
Enig i det, men det er også plagsomt å pakke opp og ned den medfølgende kabelen hver dag. Derfor var det uaktuelt for min del å kun basere seg på den. Siden jeg da kjøpte en ekstra, var det like greit med en fastmontert en som kabelen kan kveiles rundt. Spesielt siden min står utendørs, ser litt pener ut da med fast installasjon.
Jeg er Elektrikker og Automatikker til daglig og legger glatt opp en 32A bort til garasjen og setter opp en 32/16A Boks med sikringer, så spørsmålet mitt er om hva/hvor er strømbegrensningen? Trenger man kun kabelen?
Da kan jeg lade med 32A hjemme og bare ha orginal kabelen liggende i bilen.
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 01. oktober 2011, klokken 17:42
Sitat fra: ElRey på lørdag 01. oktober 2011, klokken 16:10
Kirkebø: er evse til å stole på, har du prøvd dem?
Med mennekes er man jo like langt. Det er ikke mange ladeplasser tilgjengelig å plugge seg på da.
Ikke ennå, har jo ikke fått Leafen ennå. Men det er drøssevis av fornøyde brukere på mynissanleaf.com-forumet, så de er nok seriøse.
Ang. EVSE med Mennekes-plugg så gir det ingen mening. Ladepunkt med Mennekes-plugg har innebygd EVSE, da trengs kun en kabel fra Mennekes til J1772. Altså en ren kabel med Mennekes-plugg i ene enden og J1772 i den andre, ingen EVSE.
Overgang fra schuko til Mennekes ble nevnt her, ja det er isåfall enten en EVSE til biler med Mennekes-plugg på bilen, evt. en overgang for å kunne lade eldre biler (f.eks Think) fra Mennekes-EVSE. Ingen av de er relevante for Leafen.
Se her for Mennekes-J1772 kabel:
http://www.walther-werke.de/fileadmin/public/Kurz%FCbersicht/e-mobility-2011_E.pdf (http://www.walther-werke.de/fileadmin/public/Kurz%FCbersicht/e-mobility-2011_E.pdf)
Side 9, partnr. "771 11 50 20" for 16A eller "773 11 50 20" for 32A.
Her er i hvertfall svaret jeg fikk per mail fra Nissan Norge om hvorfor man har valgt 10 A i stedet for 16A: "Selvom de vanlige støpslene som benyttes i Norge (også kalt schuko-plugger) kan lede 16A er de ikke spesielt egnet for en slik belastning over tid. Dette kan føre til varmeutvikling. Av denne grunn lader ladekabelen som følger med bilen og som er utstyrt med schuko-støpsel kun med 10A. Veggboksen som er anbefalt hjemme vil lade med 16A. Skal man lade med 16A utenfor hjemmet må man evt. benytte en annen type plugg (Mennekes Type 2) som er dimensjonert for og tilpasset denne type lading. "
Jeg forstod denne mailen slik at 16A varianten av Nissans ladekabel (tilsvarende den som lå i bagasjen på Aker brygge Leaf'ene - spanskregistrerte) måtte ha mennekes plugg istedet for schuko. Men mulig jeg har misforstått det hele?
Sitat fra: elghost på lørdag 01. oktober 2011, klokken 19:07
Jeg forstod denne mailen slik at 16A varianten av Nissans ladekabel (tilsvarende den som lå i bagasjen på Aker brygge Leaf'ene - spanskregistrerte) måtte ha mennekes plugg istedet for schuko. Men mulig jeg har misforstått det hele?
Ja. Den spanske utgaven har blått 16A CEE-støpsel.
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 01. oktober 2011, klokken 19:13
Sitat fra: elghost på lørdag 01. oktober 2011, klokken 19:07
Jeg forstod denne mailen slik at 16A varianten av Nissans ladekabel (tilsvarende den som lå i bagasjen på Aker brygge Leaf'ene - spanskregistrerte) måtte ha mennekes plugg istedet for schuko. Men mulig jeg har misforstått det hele?
Ja. Den spanske utgaven har blått 16A CEE-støpsel.
Skjønner ikke helt motsetningen i dette. Mennekes lager også cee støpsler. Så kan det ikke like gjerne være det Nissan Norge mener?
Sitat fra: elghost på lørdag 01. oktober 2011, klokken 19:43
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 01. oktober 2011, klokken 19:13
Ja. Den spanske utgaven har blått 16A CEE-støpsel.
Skjønner ikke helt motsetningen i dette. Mennekes lager også cee støpsler. Så kan det ikke like gjerne være det Nissan Norge mener?
Neppe. Shuko lager også mange typer støpsler, men det er en spesiell type vi mener når vi benevner dem slik. For elbil-lading er det 7-pins kontakten for en og trefaselading vi tenker på mhp. Mennekes. At Nissan vil selge Mennekes-J1772 kabler er jo bra det, men det hjelper ikke de som vil lade med 16A på farten fra de eksisterende norske ladepunktene. Forhåpentligvis går man snart over til Mennekes-kontakter på nye ladepunkter, helst med høyere strømstyrke og gjerne 3-fase.
EVSEupgrade selger forøvrig også ferdig oppgraderte Nissan EVSEr for de som ikke vil sende inn sine. Pris ca. 6000,- inkl. mva. Noen engelskmenn sjekket prisen i Nissan-systemet på den spanske EVSEn, den kom på €2000. Bare å glemme det med andre ord...
Eller man kan, som andre har nevnt, kjøpe iMiEV-kabelen, pris rundt 8000,- ?
Takk for klargjørende info jkirkebo! Da er det bare å glemme Nissan sin 16A løsning. Blir spennende å se om det dukker opp andre billigere 16A ladeløsninger når bilene leveres.
Følger det ikke med ladekabel når vi blar opp 280,000,- for en bil? ::)
Sitat fra: Aspiranten på lørdag 01. oktober 2011, klokken 21:18
Følger det ikke med ladekabel når vi blar opp 280,000,- for en bil? ::)
Jaudå, ein fine 10 amperes kabel... :D
Jeg kommer til å plukke den kabelen i deler for å se hva som er dealen med disse kablene til 8000kr.
Blir forbannet når de skal suge på kontoen min for en del som koster 200kr i parts.
Jeg har ikke brukt så veldig mye tid på å sette meg inn i dette, men jeg er litt forvirret angående ladekabler og lademuligheter.
Er det mulig å liste opp alternativene som finnes for lading av Leafen i dag? Gjerne med linker?
Med bilen følger det en 10-amp ladekabel, hva er ladetid fra 0-80 % med denne, og fra 0-100 %?
Kan man kjøpe en rimeligere 16 amp ladekabel som selges til i-Miev og bruke denne som fastmontert hjemmelading på Leafen? Hva er da ladetid?
Sitat fra: RogerB på lørdag 01. oktober 2011, klokken 22:10
Jeg kommer til å plukke den kabelen i deler for å se hva som er dealen med disse kablene til 8000kr.
Blir forbannet når de skal suge på kontoen min for en del som koster 200kr i parts.
Vel, bare kabelen med J1772-pluggen koster minst et par hundre dollar i innkjøp selv i større volum...
Dissern:
Datsun Leif har et 24kWh batteri.
Med 10A lading kan man på 230V lade på 2300W, altså få 2,3kW/h teoretisk. I praksis blir det nærmere 2 tenker jeg. 12 timer vil det minst ta fra 0 til 100%.
Dersom man kan lade med 16A snakker man nok mer 3,2-3,4 kW/h inn på batteriet og 7-8 timer lading.
Jeg tar forbehold om at ladingen kan gå saktere de siste prosentene og at batteriet tar en pause for intern utjevning av cellene underveis- noe som kan øke ladetiden.
Sitat fra: ElRey på lørdag 01. oktober 2011, klokken 22:54
Dissern:
Datsun Leif har et 24kWh batteri.
Med 10A lading kan man på 230V lade på 2300W, altså få 2,3kW/h teoretisk. I praksis blir det nærmere 2 tenker jeg. 12 timer vil det minst ta fra 0 til 100%.
Dersom man kan lade med 16A snakker man nok mer 3,2-3,4 kW/h inn på batteriet og 7-8 timer lading.
Jeg tar forbehold om at ladingen kan gå saktere de siste prosentene og at batteriet tar en pause for intern utjevning av cellene underveis- noe som kan øke ladetiden.
Supert! Takk for godt forklarende svar :) Når jeg la inn ordre på Leafen så prøvde selgeren å selge meg en ladeløsning fra Proxll som jo koster en del kroner. Jeg sier ikke nei takk til å spare litt penger der - er det noe å spare på å kjøpe en lader til i-miev, og er det i det hele tatt praktisk mulig å bruke?
Hva som gjør at dere refererer til Leafen som Datsun, et merke Nissan sluttet å bruke i 1983?
kjært barn (bil) har mange navn.
Det verserer for øvrig noen rykter for hvordan Datsun- navnet oppstod:
Den første Datsun modellen datt sunn (falt fra hverandre) under første prøvekjøring
Datsun fabrikken ringte direktøren for selskapet, som øvrig likte å snakke engelsk - om enn litt gebrokkent. De fortalte ham at bilen var ferdig og spurte ham hva den skulle hete. Direktøren ble overrasket og fikk ikke med seg siste spørsmål og repliserte: "aaa dat soon?!"
Sitat fra: ElRey på lørdag 01. oktober 2011, klokken 22:54
Dissern:
Datsun Leif har et 24kWh batteri.
Med 10A lading kan man på 230V lade på 2300W, altså få 2,3kW/h teoretisk. I praksis blir det nærmere 2 tenker jeg. 12 timer vil det minst ta fra 0 til 100%.
Den utnyttbare delen av batteriet er ca. 21kWH. Ladeeffektivitet er ca. 85%, så man får ut ca. 1,95kW av 10A. Jeg tipper 11t fra 0-100%. Dog er det vel skjelden man kjører batteriet helt tomt...
Med 16A tar det ca. 7t.
Sitat fra: ElRey på lørdag 01. oktober 2011, klokken 22:54
Dissern:
Datsun Leif har et 24kWh batteri.
Med 10A lading kan man på 230V lade på 2300W, altså få 2,3kW/h teoretisk. I praksis blir det nærmere 2 tenker jeg. 12 timer vil det minst ta fra 0 til 100%.
Dersom man kan lade med 16A snakker man nok mer 3,2-3,4 kW/h inn på batteriet og 7-8 timer lading.
Jeg tar forbehold om at ladingen kan gå saktere de siste prosentene og at batteriet tar en pause for intern utjevning av cellene underveis- noe som kan øke ladetiden.
Før dere spanderer mangfoldige tusend på utstyr for å lade med 16A istedet for med 10A så tenk på at det ikke har så mye med størrelsen på batteriet å gjøre men hvor langt en kjører på en dag. Kjøre en 10 mil daglig er ladebehovet ca. 15 kWh altså 7-8 timer med 10A laderen. Kjører en mindre går det selvfølgelig enda raskere.
Noen vil selvfølgelig ha brukt for å kunne lade med 16A og det hadde vært smart om en kunne velge etter behov.
Men når en nå engang må betale ganske mye ekstra for 16A løsningen, så er det altså noe de fleste ikke trenger.
For 16 A er jo iMiEV-kabelen en kurrant løsning selv om den også koster en del penger.
Er enig med det Griffel, men det hadde kostet lite for Nissan Norge å bruke en kabel med 10/16A bryter som valg.
RogerB
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 01. oktober 2011, klokken 20:25
Neppe. Shuko lager også mange typer støpsler, men det er en spesiell type vi mener når vi benevner dem slik.
Shuko lager ikke støpsler eller stikkontakter i det hele tatt. Shuko (kommer fra tysk) er navnet på det det vanlige 16A støpsel med jord, altså den med 2 runde like pinner og 2 flate kontakter på siden for jord. Personlig forstår jeg ikke helt Nissans oppfatning av at den er for dårlig for 16A.
Mennekes derimot er en produsent som lager mye forskjellig, og i Elbil kontakt sammenheng er det en bestemt type.
Forøvrig: Nå hender det en sjelden gang at det oppstår feil på elektrisk utstyr. Det gjelder både på utstyr som har de pålagte godkjenninger og på annet utstyr. En har ingen garanti for at CE merket utstyr er bedre enn annet som lages etter beste forutsetninger. Ulempen er bare at dersom noe usannsynlig skjer er det ikke sikkert at forsikringsselskapet er like hyggelig med å dekke skader som følger av utstyr som er privatimportert og uten nødvendig merking, enn det de må være med original utstyr som følger bilen eller som en installatør har godt god for. (installatøren risikerer regress). I følge Aristoteles er det sannsynlig at noe usannsynlig skjer av og til.
Lite visste Aristoteles om at han skulle stikke kjepper i hjulene på elbiler og deres lading...
For ordens skyld- hvor mye koster en iMiev ladekabel?
Har 16 A lading vs 10A lading noe å si for levetiden på LEAF- batteriene? Vet det anbefales å lade mest mulig 10A på Zebra ift. levetid.
Sitat fra: Elmo på lørdag 01. oktober 2011, klokken 16:20
EVSE betyr "electric-vehicle-supply-equipment (http://electric-vehicle-supply-equipment)"
Jeg fikk ikke linken til å virke, men har sett følgende definisjon:
EVSE= Electric Vehicle Supply Equipmen = Alt utstyr, strømuttak, kabler, kontakter eller apparater installert spesielt for det formål å levere energi fra det lokale nett til elbil.
Altså grensesnittet mellom elbilen og strømnettet.
Sitat fra: Griffel på søndag 02. oktober 2011, klokken 20:12
Før dere spanderer mangfoldige tusend på utstyr for å lade med 16A istedet for med 10A så tenk på at det ikke har så mye med størrelsen på batteriet å gjøre men hvor langt en kjører på en dag. Kjøre en 10 mil daglig er ladebehovet ca. 15 kWh altså 7-8 timer med 10A laderen. Kjører en mindre går det selvfølgelig enda raskere.
På en annen side er det bedre for batteriet i lengden å vanligvis kun lades til 80%. Jeg kommer til å programmere timeren slik at ladingen alltid stopper på 80%. Trenger vi å kjøre langt kan jeg enten trykke på timer override knappen i bilen eller starte lading på nytt fra telefonen. Tiden det tar å lade fra 80% til 100% med 10A er sannsynligvis ca. 2t15m på 10A og 1t20m på 16A.
Siden det kan hende vi finner ut at vi skal kjøre langt "på sparket" har det en stor verdi for meg at det går nesten en time kjappere å lade til 100% med 16A.
På hytta må jeg lade fra aggregat, at det går i 5-6 timer istedenfor i 9-10 timer har også stor verdi for oss, selv om det er stillegående.
Sitat fra: Griffel på søndag 02. oktober 2011, klokken 21:32
Sitat fra: Elmo på lørdag 01. oktober 2011, klokken 16:20
EVSE betyr "electric-vehicle-supply-equipment (http://electric-vehicle-supply-equipment)"
Jeg fikk ikke linken til å virke
Nå funker linken min (electric-vehicle-supply-equipment (http://green.autoblog.com/2010/11/01/what-is-evse-its-electric-vehicle-supply-equipment-and-heres/))
Sitat fra: jkirkebo på søndag 02. oktober 2011, klokken 21:40
På en annen side er det bedre for batteriet i lengden å vanligvis kun lades til 80%.
Jeg syns vi må kunne anta at de har tatt høyde for det i styringssystemet slik at når bilen viser 100% så er ikke batteriene ladet til bristepunktet.
Sitat fra: jkirkebo på søndag 02. oktober 2011, klokken 21:40På hytta må jeg lade fra aggregat, at det går i 5-6 timer istedenfor i 9-10 timer har også stor verdi for oss, selv om det er stillegående.
Tror ikke du skal være for sikker på at bilen lader tilfredsstillende fra aggregat.
Sitat fra: Elmo på søndag 02. oktober 2011, klokken 22:36
Sitat fra: jkirkebo på søndag 02. oktober 2011, klokken 21:40
På en annen side er det bedre for batteriet i lengden å vanligvis kun lades til 80%.
Jeg syns vi må kunne anta at de har tatt høyde for det i styringssystemet slik at når bilen viser 100% så er ikke batteriene ladet til bristepunktet.
Nja, de har tatt av ca. 7-8% i toppen. Men de har også lagt inn en 80% modus og sagt at den sparer batteriene i forhold til å lade til "100%". Så da ser jeg ingen grunn til ikke å bruke 80% i det daglige, da rekkevidden uansett er mer enn god nok for de korte, daglige turene.
Sitat fra: Elmo på søndag 02. oktober 2011, klokken 22:36
Sitat fra: jkirkebo på søndag 02. oktober 2011, klokken 21:40På hytta må jeg lade fra aggregat, at det går i 5-6 timer istedenfor i 9-10 timer har også stor verdi for oss, selv om det er stillegående.
Tror ikke du skal være for sikker på at bilen lader tilfredsstillende fra aggregat.
Dette er dog et Honda EU65is aggregat, 6.5kW inverterstyrt. Skal levere sinuskurve renere enn den man får fra nettet så jeg regner ikke med noen større problemer.
Vår daglige pendling er ca. 12 km + kjøreturer på kvelden. Men jeg kommer til å bruke bilen en del i forretningsammenheng, da blir det en god del pendling til nabobyene osv., samtidig skal jeg også bruke bilen til fjells. Toppturer over fjorden (gratis på ferga og miljøvennlig). Likevel tror jeg ikke at jeg trenger 16A løsning.
Kjører jeg bilen tom på søndagskveld er det mer enn nok juice mandags morgen til å dekke behovet, og min hovedbil blir uansett den gamle oljebrenneren. Kona skal ha Leafen siden den blir gående i skytteltrafikk her i byen (dermed blir det renere luft).
Uk utstyr brosjyre:
https://docs.google.com/viewer?a=v&pid=explorer&chrome=true&srcid=0B3SYHt_rpvYyZGM2ZDBlMWMtYmUyOC00MTAyLWE5ODMtZmE0NmYzMzdlMWU3&hl=en_US
Har forresten funnet denne engelske butikken som selger mye av ekstrautstyret:
http://wmgparts.co.uk/category/Nissan_Accessories/Electric_Vehicle_Accessories,b.html (http://wmgparts.co.uk/category/Nissan_Accessories/Electric_Vehicle_Accessories,b.html)
De sender ikke til Norge, men man kan jo plukke med seg ting på London-ferien.
Men er det virkelig slik at denne hologram-listen under døren og skvettlapper er ekstrautstyr i Norge? Synes dere man skal kjøpe dette? Kan man montere slikt selv?
Kom over denne artikkelen:
http://www.nytimes.com/2011/10/16/automobiles/nissan-leafs-true-believers-wont-leave-well-enough-alone.htm (http://www.nytimes.com/2011/10/16/automobiles/nissan-leafs-true-believers-wont-leave-well-enough-alone.htm)
"His contribution sounds innocent enough: he adapted the 120-volt charging cord that comes as standard equipment in the Leaf so it can handle a 240-volt charge. This reduces recharge times to less than eight hours, from about 20"
Supert at Leaf'en som i utgangspunktet er så bra lar seg forbedre ytterligere.
Rart at Nissan ikke smugtittet på Think, og unngikk slike unødvendige blemmer i utgangspunktet.
Fant denne linken til Nissan Leaf i Japan. Det er tydeligvis ganske mye mer man kan bestille derfra.
http://ev.nissan.co.jp/LEAF/OPTION/dop.html (http://ev.nissan.co.jp/LEAF/OPTION/dop.html)
Her en auto-oversatt variant:
http://translate.google.com/translate?sl=ja&tl=no&js=n&prev=_t&hl=no&ie=UTF-8&layout=2&eotf=1&u=http%3A%2F%2Fev.nissan.co.jp%2FLEAF%2FOPTION%2Fdop.html (http://translate.google.com/translate?sl=ja&tl=no&js=n&prev=_t&hl=no&ie=UTF-8&layout=2&eotf=1&u=http%3A%2F%2Fev.nissan.co.jp%2FLEAF%2FOPTION%2Fdop.html)
Jeg likte spesielt godt de blå ledlysene til emblem og tåkelys.
Jeg likte beste det lyset i ladeluka. Ikke dumt om man skal koble til i mørket, men på den andre siden så er det jo gjerne gatelys i nærheten av slike punkt.
Tar sjansen på å stille spørsmålet mitt her, siden ingen svarte på tråden min:
Hva mener dere om å kjøpe skvettlapper/-skjermer til bilen? Er det verdt å bruke penger på det?
Har ikke hatt bil på mange år så jeg er veldig usikker på om det er nødvendig/lurt.
Jeg bestilte skvettlapper på Leaf'en min, men det var en dyr fornøyelse. Jeg regner med at det sparer lakken på kanalen nederst, pluss bakskjermen så da får jeg heller se på det som en investering. :-)
Takk!
Jeg monterte det på min helt nye Saxo i sin tid, og sammenlignet med andre bilen med samme alder/bruk, så sparte det lakken på kanalene mye!
Jeg skal også ha til Leaf'ene, men regner med å kjøpe i Japan (har en sønn som studerer der) eller Nederland (skal dit om et par uker) da prisen er noe bedre enn i Norge...
Sitat fra: Leafy på tirsdag 25. oktober 2011, klokken 20:13
Jeg bestilte skvettlapper på Leaf'en min, men det var en dyr fornøyelse. Jeg regner med at det sparer lakken på kanalen nederst, pluss bakskjermen så da får jeg heller se på det som en investering. :-)
Kan du avsløre hva herligheten koster.
Sjekk ut denne linken:
http://www.nissaninfinitiparts.com/scripts/prodView.asp?idproduct=329471 (http://www.nissaninfinitiparts.com/scripts/prodView.asp?idproduct=329471)
Her får man orginalt nissan utstyr til "riktig" pris.
100 $ for skvettlapper + frakt fra US. Mot 2700,- kr her i Norge !
Hva om www.elbilshop.no ved Boogi kunne ha bestillt inn noe matriell for distribusjon her i Norge ?
Hva med litt styling til vogna :
http://nissan-leaf.net/2010/12/24/nissan-leaf-aero-style-concept-unveiled-early/ (http://nissan-leaf.net/2010/12/24/nissan-leaf-aero-style-concept-unveiled-early/)
Sitat fra: Saxo på lørdag 29. oktober 2011, klokken 21:18
Sjekk ut denne linken:
http://www.nissaninfinitiparts.com/scripts/prodView.asp?idproduct=329471 (http://www.nissaninfinitiparts.com/scripts/prodView.asp?idproduct=329471)
Her får man orginalt nissan utstyr til "riktig" pris.
100 $ for skvettlapper + frakt fra US. Mot 2700,- kr her i Norge !
Hva om www.elbilshop.no ved Boogi kunne ha bestillt inn noe matriell for distribusjon her i Norge ?
Takker!
Blir bestilling fra den amerikanske siden her hvis det blir Leaf på oss :D
Er det noen som har sjekka ut om det finnes noe lastestativ som passer til Leafen. Orginalt / uorginalt og pris ?
Sent from my HTC Desire S using Tapatalk
Thule har lastebøyler med tilbehør listet opp på sine sider.
Hva er lovlig taklast på Leafen? Noen som kan sjekke i vognkort? Har nemlig sett både 0 og 70kg på nettet.
Denne ligger på Ebay.http://www.ebay.co.uk/itm/260892240702?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1423.l2649 (http://www.ebay.co.uk/itm/260892240702?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1423.l2649). Tenker jeg tar den med båt fra U.S.A.Får ikke bilen min for til neste år...
Et must for Leaf eiere http://www.ebay.co.uk/itm/official-Nissan-Leaf-Tshirt-T-shirt-size-XL-100-cotton-dark-blue-never-worn-/290619720300?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item43aa49026c :D
Denne kan man ha hengende i eksplosjonsbilen mens man savner Leafen
http://www.ebay.co.uk/itm/YOUR-NAME-NISSAN-LEAF-CAR-AIR-FRESHENER-/120798783653?pt=UK_Car_Accessories_Car_Care_Cleaning&hash=item1c202b28a5 (http://www.ebay.co.uk/itm/YOUR-NAME-NISSAN-LEAF-CAR-AIR-FRESHENER-/120798783653?pt=UK_Car_Accessories_Car_Care_Cleaning&hash=item1c202b28a5)
:)
Ingår det gummimattor för framsätena? Nissan UK säljer rubber mats för £59...
Har samma fundering om varningstriangel. Det borde väl följa med som standardutrustning?
Sitat fra: SvenF på torsdag 24. november 2011, klokken 00:12
Ingår det gummimattor för framsätena? Nissan UK säljer rubber mats för £59...
Har samma fundering om varningstriangel. Det borde väl följa med som standardutrustning?
Begge deler var på plass i min.
Jeg måtte kjøpe mine for en ca 800,-