Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Tesla => Model S 2013 - 2022 => Emne startet av: T.K på søndag 03. juni 2018, klokken 13:37
Jeg mistenker at Tesla overhodet ikke har et delelager, bortsett fra i USA. Dette på bakgrunn av at jeg trenger karosserideler, og Teslas samarbeidspartner Autoin, stipulerer flere måneders ventetid på delene. Dette er helt vanlig, i flg. Autoin. Ved forespørsel til Tesla har de ikke dementert dette.
Når man leser andres innlegg kan det også virke som om mistanken styrkes. Ved bestilling til service kan denne ta lang tid om det inkluderer deler, har jeg lest. Tesla har vel også vært gode på å gi ut loaners, men dette er i ferd med å snu, så vi vidt jeg har forstått.
Om dette stemmer, at Tesla ikke har delelager, så gjør de alt riktig etter kapitalistiske prinsipper. De kan faktisk ha funnet opp hjulet på nytt innenfor bilbransjen, selv om Tesla selv og flere andre heller vil kalle dem en teknologibedrift. En bedrift er primært i markedet for å tjene penger, ikke for å hjelpe kunder. Fravær av delelager uten at kunder reagerer på andre måter enn å "sutre" på forum er i så fall et stort steg i retning av høyere overskudd, eller overskudd, for Teslas vedkommende. Men det er også et stort steg i retning av å få så misfornøyde kunder at de bringer saken inn for forbrukermyndighetene med krav om heving av kjøp, som jeg skal gjøre. Og i så fall kan det være kroken på døren for Tesla. Synd i så fall, bilen er fantastisk å kjøre. Men det hjelper ikke, når den står på verksted halve året mens den taper seg 10 000 kroner i verdi hver måned uten å bli brukt.
Hvorfor starter du enda en tråd med dette temaet?
Det hadde vært bedre om du holdt deg i den tråden du allerede har startet med dette temaet. Og hvor diskusjonen allerede går hett for seg.
"Tesla har ikke karosserideler på lager, i flg. Autoin"
Dette er for å kartlegge om Tesla faktisk har et delelager i nærheten, enten i kilometer eller i tid. Den første handlet om karosserideler, og der har samarbeidspartneren Autoin bekreftet karosseridelene. Men det er mye annet enn karosserideler som kan gå i stykker. Om Tesla rendyrker null deler på lager, så står det enda dårligere til. Jeg ventet feks 3-4 måneder på matter.
De har nok en del deler på lager på verkstedene, og noe på mer sentrale lagre som det tar noen dager å få inn. Den ekstreme leveringstiden på enkelte deler er nok en følge av at de ikke har klart å holde tritt med etterspørselen. Neppe en ønsket eller planlagt situasjon, men sannsynligvis en følge av uheldige omstendigheter eller dårlig planlegging.
Det er frustrerende å sitte i feil ende av slikt, men la oss nå ikke havne i det aller mest konspiratoriske hjørnet da :)
De har et delelager i Norge.
Fikk fikset min ganske raskt, snakk om innen en uke så var den klar. Så det må være noe delelager hos Tesla. Var en lokal biloppretter som fikset det hele, i Bergen. Panelet som var nytt var hjulbuen venstre foran.
Brukte ikke Drammen Karosseri som er deres parner i slike saker, de gav en helt vill pris da jeg spurte dem og for lang tid. Sa også ifra til forsikringsselskap om deres høye pris.
Har egentlig inntrykk av at "Tesla-godkjente" verksteder meler kaka så det holder, selv om det ikke er gratis å kvalifisere seg til en slik godkjenning. Mange av dem takserer selv, og det er heller ikke bra.
Der er jo i praksis bileier som opptrer som kunde på vegne av forsikringsselskapet og håndterer kontakten med verkstedet, mens det er forsikringsselskapene som betaler regningen uten tilstedeværelse eller å ha sett på skaden med selvsyn. Kontrollmekanismene eksisterer nok men er tilstrekkelige, og det finnes ikke gode nok incentiver for å holde kostnadene nede. Resultatet er unødige høye forsikringspremier.
Sitat fra: mthoring på søndag 03. juni 2018, klokken 19:20
De har et delelager i Norge.
This is false! They only have one Parts center in Europe and that is in Nederland.
Right now, the center in Nederland is pretty much empty of parts and no ETA of when new parts are going to arrive by boat. Since customers in US are complaining high and low about lack of parts too now!
This is a serious problem right now and have no idea what is going on at the moment, but it seems Tesla is just completely focussed on Model 3 production right now and completely forgotten about us Model S/X owners. :(
I can't come up with any other explanation as to why there is a total lack of parts at the moment.
Hei,
Jeg var i kontakt med en Tesla ansatt i går angående kjøp av deler. Han kunne fortelle at de har delelager i Moss, Tilburg og USA - ingen hemmelighet.
Han kunne også fortelle at det tok et par dager å få deler fra Moss, et par uker fra Tilburg og en god stund fra US.
Veldig god kundeservice, hyggelig fyr.
Sitat fra: Jeronan på tirsdag 05. juni 2018, klokken 12:48
Sitat fra: mthoring på søndag 03. juni 2018, klokken 19:20
De har et delelager i Norge.
This is false! They only have one Parts center in Europe and that is in Nederland.
Right now, the center in Nederland is pretty much empty of parts and no ETA of when new parts are going to arrive by boat. Since customers in US are complaining high and low about lack of parts too now!
This is a serious problem right now and have no idea what is going on at the moment, but it seems Tesla is just completely focussed on Model 3 production right now and completely forgotten about us Model S/X owners. :(
I can't come up with any other explanation as to why there is a total lack of parts at the moment.
BS
Sitat fra: noGas på tirsdag 05. juni 2018, klokken 13:02
Hei,
Jeg var i kontakt med en Tesla ansatt i går angående kjøp av deler. Han kunne fortelle at de har delelager i Moss, Tilburg og USA - ingen hemmelighet.
Han kunne også fortelle at det tok et par dager å få deler fra Moss, et par uker fra Tilburg og en god stund fra US.
Veldig god kundeservice, hyggelig fyr.
Moss location must be very recent then, as this is the first I've heard about it. As up to about 1-2 months ago everything still had to come from either Nederland or USA.
If they have now finally opened a parts center in Norway. That is excellent news of course, but main problem is to actually fill that center with parts, so we don't have to wait weeks or months for parts.
Right now sadly, that Moss location must be completely empty like is the situation in Nederland. :(
Sitat fra: Hodetelefoner på tirsdag 05. juni 2018, klokken 13:23
BS
It's no BS! I have been in the SC plenty times now the past 6 months since I own the car, with parts needing to be ordered.
All parts were ordered first at the Parts distribution center in Nederland and if not in stock there, it will be ordered in Fremont USA.
So if Tesla Norway now has a parts distribution center in Moss, then this must be very recent.
I am currently waiting for a new passenger door handle. 3 weeks in now and still no ETA.
Og jeg kjører rundt i en bil som på service 2. Mars fikk påvist dårlige foringer i forestilling. Bilen føles mer og mer som om jeg kjører i sterk sidevind.
Dette har jeg formidlet til Tesla, og de venter på deler, vet fremdeles ikke når disse delene forventes inn.
For seks uker siden kom advarsel om dårlig 12V batteri opp. Dette ble først formidlet til Tesla pr epost, ingen respons. Ringte noen uker senere, og mailen var ikke registrert, men ble notert av den hyggelige karen på telefon.
Ikke ring oss, vi ringer deg er meldingen.
Fikk bilen ny i feb 2014, og inntil nå har jeg vært Teslaambassadør på min hals. Nå forteller jeg folk hvor flott bilen er når den virker, og å lese på dette forumet før de evt kjøper Tesla.
Spiller det noen rolle hvor eventuelle delelagre er? For meg som kunde er det viktigste at bilen er i orden, og hvis Tesla ordner deler kjapt fra USA eller Nederland er jo det greit.
Når det er sagt synes jeg hver enkelt servicelokasjon bør sitte inne med de vanligste delene, slik at hoveddelen av reparasjoner kan gjøres fort. Om delen ligger på lager i Drammen eller Fremont koster den vel like mye for Tesla?
Logistikk ser ut til å være utfordringen. Etterhvert, med såpass mange biler der ute, bør det gå å gjøre et røft estimat av hva man vil trenge av reservedeler... Om det er vilje eller evne som setter oss i dagens situasjon vet jeg ikke.
Men jeg er glad jeg ikke sitter med kundekontakt i Tesla service nå, ser vel for meg ganske negativt ladede dager. Jeg prøver å huske på det når jeg er i kontakt med de.
Sitat fra: Jeronan på tirsdag 05. juni 2018, klokken 12:48
Sitat fra: mthoring på søndag 03. juni 2018, klokken 19:20
De har et delelager i Norge.
This is false! They only have one Parts center in Europe and that is in Nederland.
Source?
Sitatit seems Tesla is just completely focussed on Model 3 production right now and completely forgotten about us Model S/X owners.
I thought they wanted people to buy the S/X instead of the 3 because of higher margins? I seem to recall Musk saying something like that at some point.
Sitat fra: emurof på tirsdag 05. juni 2018, klokken 14:35
Sitat fra: Jeronan på tirsdag 05. juni 2018, klokken 12:48
Sitat fra: mthoring på søndag 03. juni 2018, klokken 19:20
De har et delelager i Norge.
This is false! They only have one Parts center in Europe and that is in Nederland.
Source?
Sitatit seems Tesla is just completely focussed on Model 3 production right now and completely forgotten about us Model S/X owners.
I thought they wanted people to buy the S/X instead of the 3 because of higher margins? I seem to recall Musk saying something like that at some point.
Source? Tesla Skøyen, when they had to order parts for me in the past 6 months. Last one now is a door handle.
Model 3 is the primary focus now, due to pressure from investors.
The Model S/X are low volume production cars. Though higher margin, they can't push Tesla in the black since it's produced in too low a volume.
The Model 3 is the high volume production car, which will generate the profit Tesla needs (due to high volume) to get into the black.
Tesla recently even temporarely stopped Model S/X production line, to allocate extra resources to the Model 3 production line.
Sitat fra: async3phase på tirsdag 05. juni 2018, klokken 14:12Dette ble først formidlet til Tesla pr epost, ingen respons. Ringte noen uker senere, og mailen var ikke registrert, men ble notert av den hyggelige karen på telefon.
Hvilken mailadresse brukte du da?
Kan ikke skjønne at de ikke har delelager i Norge. En gang, når de skulle sette inn 4G på bilen min, så ringte de og sa at de ikke ble ferdig den dagen bilen var satt inn fordi de hadde vært uheldig og ødelagt storskjermen min. Det tok dem da 2-3 dager ekstra da de måtte få skjermen fra Østlandet. Tror ikke bilen ville bli stående kun 2-3 dager ekstra inne om de måtte ha skjermen fra Statene. (Og det tok bare 2 eller 3 dager før jeg hadde bilen tilbake. Dette var sommeren 2016 mener jeg)
Den eneste gangen jeg har måttet vente veldig leenge på "deler" var når de ødela takluken og måtte bytte hele taket og takluke i ny type. Da gikk det sikkert rudnt 2 måneder før de fikk nytt tak levert fra Statene....og det kom samtidig med egen US-mekaniker for å ta av det gamle og sette på det nye:-)
(Dette var også sommeren 2016 mener jeg)
In the period 2014 - 2016 there weren't that many Tesla's in Norway and then I never heard anyone really complaining about bad service or long wait times.
Problem is, Tesla Norway has sold a record amount of cars last year and now the SC's run into serious capacity issues. Especially Bergen SC is a complete mess now.
Here in Oslo area, both Tesla Rud and Oslo Nord have capacity issues, with huge backlogs and long wait times. Tesla Rud has temporarely halted Drop-In service!
Even Skøyen now has two month wait times for service appointment.
Couple this with bad QA at Fremont factory and many new delivered cars have been delivered with issues that need to be fixed, it's not suprising the Parts Distribution center in Nederland is running dry on parts at the moment.
No joke, but Tesla is currently complete empty on Windscreens with many reports from customers here in Norway that are waiting many weeks now for a windscreen replacement with no ETA.
What is currently more troublesome, is reading similar reports about parts supply issues now from US customers who have to currently wait very long for parts too.
So then we have to seriously ask what is currently going on at Tesla? Have they pushed their parts suppliers to the very limit already with just new Model S/X production (Tesla reported record Model S/X production numbers in 2017), that they are struggling to deliver extra parts for excisting customers and Service Centers? :(
Sitat fra: emurof på tirsdag 05. juni 2018, klokken 14:49
Sitat fra: async3phase på tirsdag 05. juni 2018, klokken 14:12Dette ble først formidlet til Tesla pr epost, ingen respons. Ringte noen uker senere, og mailen var ikke registrert, men ble notert av den hyggelige karen på telefon.
Hvilken mailadresse brukte du da?
Drammen_Service@tesla.com
Har tidligere hatt stor suksess med direktekontakt med enkeltpersoner, men det har sviktet helt i senere tid.
Jeg ble påkjørt forleden, av en som ikke overholdt vikeplikten. Grei sak. Men, bakskjerm må skiftes, og AutoIn sier det er 3-4 måneder før de får deler. Jeg har forlengst slått fra meg å kjøpe ny Tesla.
Sitat fra: boppus på onsdag 06. juni 2018, klokken 21:55
Jeg ble påkjørt forleden, av en som ikke overholdt vikeplikten. Grei sak. Men, bakskjerm må skiftes, og AutoIn sier det er 3-4 måneder før de får deler. Jeg har forlengst slått fra meg å kjøpe ny Tesla.
For din egen del, for andres del, for Teslas fremtids del - begjær kjøpet hevet hos Forbrukerrådet så fremt de ikke kan komme med en lånebil. Tesla MÅ få press på seg før de reagerer. Min del, som skulle ta like mange måneder om ikke mer, skal nå bli sendt med fly. Selv om delen blir sendt med fly tar det nærmere to måneder! Fra bestilling av bil med mine tilpasninger til bilen kom tok det to måneder. Med båt. Når de skal sende en del med fly som hastesak tar det også to måneder. Teslas logistikk er så elendig at det sier seg nærmest selv at organisasjonen bryter sammen om de får stablet en bil på bena med en pris som øker salget betydelig.
Sitat fra: Jeronan på tirsdag 05. juni 2018, klokken 12:48
Sitat fra: mthoring på søndag 03. juni 2018, klokken 19:20
De har et delelager i Norge.
This is false! They only have one Parts center in Europe and that is in Nederland.
Det ville vært utrolig hyggelig om du kunne slutte å skrive usannheter.
Hovedlageret i Norge ligger i Moss.
Sitat fra: Muffinman på torsdag 05. juli 2018, klokken 23:31
Sitat fra: Jeronan på tirsdag 05. juni 2018, klokken 12:48
Sitat fra: mthoring på søndag 03. juni 2018, klokken 19:20
De har et delelager i Norge.
This is false! They only have one Parts center in Europe and that is in Nederland.
Det ville vært utrolig hyggelig om du kunne slutte å skrive usannheter.
Hovedlageret i Norge ligger i Moss.
..og der har de kulepenner og blekkpatroner?
Der har de masse deler. De fleste leveres til neste dag i sørnorge. Enkelte deler har det nok vært knapphet på, men tror nok bildet er mer komplisert enn at det ganske enkelt ikke vært å få tak i. Det har vært en enorm opphausing på www rundt dette, og i tillegg er det et par-tre verksteder som later til å ha mistet kontrollen. Hvis så er tilfelle er det jo godt mulig at en del av problematikken rundt deletilgang faktisk ligger på selve verkstedene. Når de ikke klarer å holde styr på avtalebooking, ikke tar telefonen eller svarer på mail er det vel ikke usannsynlig at de glipper på delebestillingene, ikke har oversikt over hva som er kommet eller hvilke kjøretøy de er allokert til. Eller at man ganske enkelt drar en hvit løgn for kjøpe seg tid hos en utålmodig kunde man ikke har kapasitet til å hjelpe.
Merker meg at de fleste historiene om manglende deler faktisk stammer fra verksteder hvor man har andre utfordringer, så kanskje er det en sammenheng her. Jeg har hatt behov for ganske mye deler i vår, og forsåvidt i fjor høst og har så langt ikke opplevd at noe har vært vanskelig å skaffe.
Then please explain to me as to why Tesla Skøyen orders parts from Nederland first and if not in stock then places a new order in the US?
I have been to the Skøyen Service center quite a few times now since owning my car and they have never ever mentioned Moss. It was either ordering in Nederland or ordering in US.
Maybe it's because it's an empty warehouse with nothing in it? ::) :P
PS. My latest ordeal was back in May with a passenger door handle that took more than 5 weeks to arrive. So if they had a facility in Moss, they must be using and old lady with a stick who walks from Moss to Oslo to deliver the parts. ???
PS2. I am not saying I don't believe you, but this facility must either be very new and not fully operational yet or it's obviously not receiving any parts, since people still have to wait ages for parts to arrive.
I really hope it's true and they now have a Distribution center in Moss (about time!), but then they need to actually start stockpiling it with parts so people don't have to wait that long anymore. :+1:
Sitat fra: Geirr på torsdag 05. juli 2018, klokken 23:36
Sitat fra: Muffinman på torsdag 05. juli 2018, klokken 23:31
Sitat fra: Jeronan på tirsdag 05. juni 2018, klokken 12:48
Sitat fra: mthoring på søndag 03. juni 2018, klokken 19:20
De har et delelager i Norge.
This is false! They only have one Parts center in Europe and that is in Nederland.
Det ville vært utrolig hyggelig om du kunne slutte å skrive usannheter.
Hovedlageret i Norge ligger i Moss.
..og der har de kulepenner og blekkpatroner?
Meget usakelig, arrogant og ensidig negativt svar fra mr. Geirr som vanlig. Jeg har gjort som admin har bedt om og rapportert. Ønsker ikke facebook tilstander i dette forum.
Sitat fra: DagfinnN på fredag 06. juli 2018, klokken 11:45
Meget usakelig, arrogant og ensidig negativt svar fra mr. Geirr
Poenget er at det er massive rapporteringer om mangel på deler også i USA, noen eksempler her:
https://twitter.com/trumpery45/status/994678595837616132?s=21
Dermed kan det godt hende at de i prinsippet har et delelager i Norge (det har de sikkert), men at dette delelageret har betydelige mangler hva gjelder faktiske deler på lager fremstår som åpenbart.
Mitt tips er at all produksjon og øvrige ressurser de siste ukene/månedene er satt inn på å nå dette berømmelige '5000-biler i uka' målet...imens ødelegges Teslas omdømme.
Sitat fra: Jeronan på fredag 06. juli 2018, klokken 09:22
Maybe it's because it's an empty warehouse with nothing in it? ::) :P
Slutt da. Jeg har selv en passe ukurant del på vei fra dette lageret akkurat nå.
Det er greit å sette fingeren på problemene, og kritisere konstruktivt. Det er et bidrag til forbedring.
Det enkelte brukere lirer av seg på repeat er hverken konstruktivt eller nyttig, og bidrar kanskje til og med til å forverre situasjonen.
Å først slenge ut at det ikke finnes et varelager i Norge, for deretter påstå at andre brukere tar feil når de korrigerer er ikke bra. Når man videre fortsetter med at "om det virkelig er et varelager i Norge er det tomt fordi enkelte verksteder bestiller ditt og datt fra andre steder" er å argumentere slik man skyter med ei avsagd hagle. Man treffer tilfeldigvis et og annet, men det meste bommer på målet.
Sitat fra: Geirr på fredag 06. juli 2018, klokken 11:56
Sitat fra: DagfinnN på fredag 06. juli 2018, klokken 11:45
Meget usakelig, arrogant og ensidig negativt svar fra mr. Geirr
Poenget er at det er massive rapporteringer om mangel på deler også i USA, noen eksempler her:
https://twitter.com/trumpery45/status/994678595837616132?s=21
Dermed kan det godt hende at de i prinsippet har et delelager i Norge (det har de sikkert), men at dette delelageret har betydelige mangler hva gjelder faktiske deler på lager fremstår som åpenbart.
Mitt tips er at all produksjon og øvrige ressurser de siste ukene/månedene er satt inn på å nå dette berømmelige '5000-biler i uka' målet...imens ødelegges Teslas omdømme.
Du dår neaten definere "massiv" i prosent. De har solgt 200.000 biler nå, så 200(?) personer som klager på Twitter er 1 promille.
For å nyansere diskusjonen litt.
Hadde bilen akkurat inne på service i Drammen (hentet i dag faktisk). Ved innlevering forrige uke nevnte jeg at dørhåndtak høyre bak hadde begynt å få blemmer. De har tydeligvis på lager for ble byttet (håndtak og noe innmat). De oppdaget også diverse småproblemer (lekkasje bl.a.) med AC som de byttet - en fordel siden det snart blir tur sydover til "varmere" strøk. Og noe annet tjafs jeg ikke husker i farten, men hvor delene tydeligvis var i Drammen eller kom fort.
De har utfordringer, men helt kølsvart virker det ikke være. Spurte ikke hvor delelager var/delene kom fra.
Sitat fra: smokey på fredag 06. juli 2018, klokken 19:42
For å nyansere diskusjonen litt.
Hadde bilen akkurat inne på service i Drammen (hentet i dag faktisk). Ved innlevering forrige uke nevnte jeg at dørhåndtak høyre bak hadde begynt å få blemmer. De har tydeligvis på lager for ble byttet (håndtak og noe innmat). De oppdaget også diverse småproblemer (lekkasje bl.a.) med AC som de byttet - en fordel siden det snart blir tur sydover til "varmere" strøk. Og noe annet tjafs jeg ikke husker i farten, men hvor delene tydeligvis var i Drammen eller kom fort.
De har utfordringer, men helt kølsvart virker det ikke være. Spurte ikke hvor delelager var/delene kom fra.
Har ventet 3mnd på dørhåndtak (vil ikke åpne), fikk beskjed om at dette tidligst kom på lager i August...
Eldgammel tråd, men interessant å lese nå, når Teslaen min har stått på verksted (K100) siden lørdag og venter på en del ("battery coolant heater"). Det jeg ikke liker er at de bare sier at de ikke har noen ETA på når delen kommer. Selv når jeg spør direkte på SMS om det er dager eller uker vi snakker om får jeg bare "vet ikke".
Det er første gang jeg har opplevd driftsstans på bilen (X kjøpt i des 2018), men har jo hørt sånne skrekkhistorier før, så er det noen som er oppdatert på hvordan det er med logistikk/delelager osv nå? Ventetid på verkstedene har ialllefall blitt mye bedre de siste årene, men er det fremdeles (store) problemer med logistikken?
Ellers har de jo gitt meg lånebil da, men merker at jeg virkelig ikke liker å kjøre bensinbil lenger :( (Peugeot 5008)
Hverken egne erfaringer eller det jeg leser rundt om tyder på at det er store problemer rundt om. Men uheldig om batterivarmeren står i rest; de ryker ofte og bør helt kunne ligge på lager ute på verkstedene. Det gjorde den når min røk ihvertfall.
Sitat fra: Albedo på torsdag 11. februar 2021, klokken 15:22
Eldgammel tråd, men interessant å lese nå, når Teslaen min har stått på verksted (K100) siden lørdag og venter på en del ("battery coolant heater"). Det jeg ikke liker er at de bare sier at de ikke har noen ETA på når delen kommer. Selv når jeg spør direkte på SMS om det er dager eller uker vi snakker om får jeg bare "vet ikke".
Det er første gang jeg har opplevd driftsstans på bilen (X kjøpt i des 2018), men har jo hørt sånne skrekkhistorier før, så er det noen som er oppdatert på hvordan det er med logistikk/delelager osv nå? Ventetid på verkstedene har ialllefall blitt mye bedre de siste årene, men er det fremdeles (store) problemer med logistikken?
Ellers har de jo gitt meg lånebil da, men merker at jeg virkelig ikke liker å kjøre bensinbil lenger :( (Peugeot 5008)
Synes det burde være greit å kreve tilsvarende bil til lånebil. Når jeg har fått lånebil av BMW, har de alltid gitt meg noe bedre enn den jeg kjører. (fem serie eller bedre)
Poenget er, tror jeg, at man ikke skal «kreve». Etter snart 7 år med Tesla har jeg stort sett ingenting å klage på. Har ikke alltid fått Tesla-loaner men å kreve blir feil holdning med negative vibber. Man kommer lenger med å være litt samarbeidsvillig og da får man gjerne velvilje i retur. Ble litt bevisst på dette etter siste besøk på ett servicesenter. Der satt det en ufyselig type, noe høyrøstet og truet med at Tesla måtte betale tapt arb.inntekt bla.bla. fordi ett eller annet. Hadde jeg vært han stakkars service-advisoren hadde jeg ikke følt for å strekke meg langt for å imøtekomme denne karakterens «krav».
Bare en liten digresjon😏
Samme opplevelse som deg, BMW850. Aldri piggene ute på service og blir alltid greit.
Sitat fra: Muffinman på torsdag 11. februar 2021, klokken 16:32
Hverken egne erfaringer eller det jeg leser rundt om tyder på at det er store problemer rundt om. Men uheldig om batterivarmeren står i rest; de ryker ofte og bør helt kunne ligge på lager ute på verkstedene. Det gjorde den når min røk ihvertfall.
Da er også min battervarmer røket, og fikk tilbakemelding om at den ikke er på lager i Norge.
Du skriver at de ryker ofte Muffinmann, betyr det at holdbarheten generelt er dårlig, eller er det tilfeldigheter som spiller inn? Tenker på muligheten for å montere en brukt del, dersom leveringstiden blir lang?
Min bil nektet å starte med denne feilen, er det vanlig?
Leser ihvertfall til stadighet om slike tilfeller. Min bil måtte på flatbed. Nekter å starte når det er noe feil med 400v systemet. Tipper intern lekkasje i varmeren.
Sitat fra: BMW850 på lørdag 13. februar 2021, klokken 10:00
Poenget er, tror jeg, at man ikke skal «kreve». Etter snart 7 år med Tesla har jeg stort sett ingenting å klage på. Har ikke alltid fått Tesla-loaner men å kreve blir feil holdning med negative vibber. Man kommer lenger med å være litt samarbeidsvillig og da får man gjerne velvilje i retur. Ble litt bevisst på dette etter siste besøk på ett servicesenter. Der satt det en ufyselig type, noe høyrøstet og truet med at Tesla måtte betale tapt arb.inntekt bla.bla. fordi ett eller annet. Hadde jeg vært han stakkars service-advisoren hadde jeg ikke følt for å strekke meg langt for å imøtekomme denne karakterens «krav».
Bare en liten digresjon😏
Enig, det er ikke noen vits å oppføre seg som rasshøl heller. Men det er ikke spesielt vanskelig å forklare på en hyggelig måte at det er en kjip opplevelse å kjøpe bil til en million, men blir avspist med en drittbil, fordi millionbilen din står på deres verksted.
Man må huske på at det er mennesker, ikke en maskin, som man forholder seg til. Om man er hyggelig og saklig, og forklarer hvorfor man har et problem og hvordan det rammer en, så er sjansene for velvilje enormt mye større. Samme gjelder alle relasjoner med bedrifter, banker, stat/kommune etc. Men det er klart, noen ganger må man frem med tyngre skyts også, dersom man blir forsøkt lurt eller manipulert.
Da har denne tråden om delelager blitt til en tråd om hva slags lånebil man har krav på... Det var jo kanskje min skyld, siden jeg kom med en kommentar om at jeg var litt skuffet over å få en bensin-Peugeot som lånebil. Uansett, i dag fikk jeg "oppgradert" til en Model 3LR, så da ble det iallefall en del bedre. Og enig med de som sier at det er best å være hyggelig. Jeg sendte bare en SMS om at jeg virkelig savnet Teslaen min og da kom det ganske raskt svar om at jeg selvfølgelig kunne få en Loaner fra K100 hvis jeg bare dro opp dit innen kl 1900.
Ang. det som tråden egentlig skulle handle om, er det for meg ganske tydelig at det fremdeles er noen utfordringer med logistikk/delelager. Det kan selvfølgelig være at jeg har vært ekstremt uheldig og det er klart at man ikke kan slå sånt fast basert på en kundes erfaringer, men ser jo i tråden her at @roger har opplevd tilsvarende bare dager etter. Det jeg reagerer på er at det ikke er noen som helst informasjon om hvor lang tid det tar eller hvor det må sendes fra. Hadde noen sagt f.eks.
- "Delene finnes ikke i Norge, men må sendes fra Nederland, kommer i løpet av 3-4 dager" eller
- "Delene finnes ikke i Norge, men må sendes fra USA, kommer i løpet av 1-2 uker" eller til og med
- "Tesla har ingen slike deler noen steder, men håper å få flere fra leverandør innen april"
... så hadde jeg iallefall hatt noe å forholde meg til. Nå virker det som ingen vet og de bare sjekker hver dag om det tilfeldigvis har kommet en pakke med en batterivarmer.