Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Har Tesla overhodet et delelager i Norge eller i nærheten?

Startet av T.K, søndag 03. juni 2018, klokken 13:37

« forrige - neste »

smokey

For å nyansere diskusjonen litt.

Hadde bilen akkurat inne på service i Drammen (hentet i dag faktisk). Ved innlevering forrige uke nevnte jeg at dørhåndtak høyre bak hadde begynt å få blemmer. De har tydeligvis på lager for ble byttet (håndtak og noe innmat). De oppdaget også diverse småproblemer (lekkasje bl.a.) med AC som de byttet - en fordel siden det snart blir tur sydover til "varmere" strøk. Og noe annet tjafs jeg ikke husker i farten, men hvor delene tydeligvis var i Drammen eller kom fort.

De har utfordringer, men helt kølsvart virker det ikke være. Spurte ikke hvor delelager var/delene kom fra.
P106 2006-2010
85D levert mars 2016

Sandvika

Sitat fra: smokey på fredag 06. juli 2018, klokken 19:42
For å nyansere diskusjonen litt.

Hadde bilen akkurat inne på service i Drammen (hentet i dag faktisk). Ved innlevering forrige uke nevnte jeg at dørhåndtak høyre bak hadde begynt å få blemmer. De har tydeligvis på lager for ble byttet (håndtak og noe innmat). De oppdaget også diverse småproblemer (lekkasje bl.a.) med AC som de byttet - en fordel siden det snart blir tur sydover til "varmere" strøk. Og noe annet tjafs jeg ikke husker i farten, men hvor delene tydeligvis var i Drammen eller kom fort.

De har utfordringer, men helt kølsvart virker det ikke være. Spurte ikke hvor delelager var/delene kom fra.
Har ventet 3mnd på dørhåndtak (vil ikke åpne), fikk beskjed om at dette tidligst kom på lager i August...

Albedo

Eldgammel tråd, men interessant å lese nå, når Teslaen min har stått på verksted (K100) siden lørdag og venter på en del ("battery coolant heater"). Det jeg ikke liker er at de bare sier at de ikke har noen ETA på når delen kommer. Selv når jeg spør direkte på SMS om det er dager eller uker vi snakker om får jeg bare "vet ikke".

Det er første gang jeg har opplevd driftsstans på bilen (X kjøpt i des 2018), men har jo hørt sånne skrekkhistorier før, så er det noen som er oppdatert på hvordan det er med logistikk/delelager osv nå? Ventetid på verkstedene har ialllefall blitt mye bedre de siste årene, men er det fremdeles (store) problemer med logistikken?

Ellers har de jo gitt meg lånebil da, men merker at jeg virkelig ikke liker å kjøre bensinbil lenger  :( (Peugeot 5008)


Muffinman

Hverken egne erfaringer eller det jeg leser rundt om tyder på at det er store problemer rundt om. Men uheldig om batterivarmeren står i rest; de ryker ofte og bør helt kunne ligge på lager ute på verkstedene. Det gjorde den når min røk ihvertfall.

overskyet

Sitat fra: Albedo på torsdag 11. februar 2021, klokken 15:22
Eldgammel tråd, men interessant å lese nå, når Teslaen min har stått på verksted (K100) siden lørdag og venter på en del ("battery coolant heater"). Det jeg ikke liker er at de bare sier at de ikke har noen ETA på når delen kommer. Selv når jeg spør direkte på SMS om det er dager eller uker vi snakker om får jeg bare "vet ikke".

Det er første gang jeg har opplevd driftsstans på bilen (X kjøpt i des 2018), men har jo hørt sånne skrekkhistorier før, så er det noen som er oppdatert på hvordan det er med logistikk/delelager osv nå? Ventetid på verkstedene har ialllefall blitt mye bedre de siste årene, men er det fremdeles (store) problemer med logistikken?

Ellers har de jo gitt meg lånebil da, men merker at jeg virkelig ikke liker å kjøre bensinbil lenger  :( (Peugeot 5008)

Synes det burde være greit å kreve tilsvarende bil til lånebil. Når jeg har fått lånebil av BMW, har de alltid gitt meg noe bedre enn den jeg kjører. (fem serie eller bedre)

BMW850

Poenget er, tror jeg, at man ikke skal «kreve». Etter snart 7 år med Tesla har jeg stort sett  ingenting å klage på. Har ikke alltid fått Tesla-loaner men å kreve blir feil holdning med negative vibber. Man kommer lenger med å være litt samarbeidsvillig og da får man gjerne velvilje i retur. Ble litt bevisst på dette etter siste besøk på ett servicesenter. Der satt det en ufyselig type, noe høyrøstet og truet med at Tesla måtte betale tapt arb.inntekt bla.bla. fordi ett eller annet. Hadde jeg vært han stakkars service-advisoren hadde jeg ikke følt for å strekke meg langt for å imøtekomme denne karakterens «krav».

Bare en liten digresjon😏
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Klykken

Samme opplevelse som deg, BMW850. Aldri piggene ute på service og blir alltid greit.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

@roger

Sitat fra: Muffinman på torsdag 11. februar 2021, klokken 16:32
Hverken egne erfaringer eller det jeg leser rundt om tyder på at det er store problemer rundt om. Men uheldig om batterivarmeren står i rest; de ryker ofte og bør helt kunne ligge på lager ute på verkstedene. Det gjorde den når min røk ihvertfall.
Da er også min battervarmer røket, og fikk tilbakemelding om at den ikke er på lager i Norge.
Du skriver at de ryker ofte Muffinmann, betyr det at holdbarheten generelt er dårlig, eller er det tilfeldigheter som spiller inn? Tenker på muligheten for å montere en brukt del, dersom leveringstiden blir lang?
Min bil nektet å starte med denne feilen, er det vanlig?
Sør-Trøndelag,
Model S P85+, 21" sølv, hvit, Teck pakke, vinterpakke, luftfjæring, mellombrunt skinninter., carbondekor, lydstudio pakke, parksensor, i drift fra 26.09.2013

Muffinman

Leser ihvertfall til stadighet om slike tilfeller. Min bil måtte på flatbed. Nekter å starte når det er noe feil med 400v systemet. Tipper intern lekkasje i varmeren.

overskyet

Sitat fra: BMW850 på lørdag 13. februar 2021, klokken 10:00
Poenget er, tror jeg, at man ikke skal «kreve». Etter snart 7 år med Tesla har jeg stort sett  ingenting å klage på. Har ikke alltid fått Tesla-loaner men å kreve blir feil holdning med negative vibber. Man kommer lenger med å være litt samarbeidsvillig og da får man gjerne velvilje i retur. Ble litt bevisst på dette etter siste besøk på ett servicesenter. Der satt det en ufyselig type, noe høyrøstet og truet med at Tesla måtte betale tapt arb.inntekt bla.bla. fordi ett eller annet. Hadde jeg vært han stakkars service-advisoren hadde jeg ikke følt for å strekke meg langt for å imøtekomme denne karakterens «krav».

Bare en liten digresjon😏

Enig, det er ikke noen vits å oppføre seg som rasshøl heller. Men det er ikke spesielt vanskelig å forklare på en hyggelig måte at det er en kjip opplevelse å kjøpe bil til en million, men blir avspist med en drittbil, fordi millionbilen din står på deres verksted.

Vaduz

Man må huske på at det er mennesker, ikke en maskin, som man forholder seg til. Om man er hyggelig og saklig, og forklarer hvorfor man har et problem og hvordan det rammer en, så er sjansene for velvilje enormt mye større. Samme gjelder alle relasjoner med bedrifter, banker, stat/kommune etc. Men det er klart, noen ganger må man frem med tyngre skyts også, dersom man blir forsøkt lurt eller manipulert.

Albedo

Da har denne tråden om delelager blitt til en tråd om hva slags lånebil man har krav på...  Det var jo kanskje min skyld, siden jeg kom med en kommentar om at jeg var litt skuffet over å få en bensin-Peugeot som lånebil. Uansett, i dag fikk jeg "oppgradert" til en Model 3LR, så da ble det iallefall en del bedre. Og enig med de som sier at det er best å være hyggelig. Jeg sendte bare en SMS om at jeg virkelig savnet Teslaen min og da kom det ganske raskt svar om at jeg selvfølgelig kunne få en Loaner fra K100 hvis jeg bare dro opp dit innen kl 1900.

Ang. det som tråden egentlig skulle handle om, er det for meg ganske tydelig at det fremdeles er noen utfordringer med logistikk/delelager. Det kan selvfølgelig være at jeg har vært ekstremt uheldig og det er klart at man ikke kan slå sånt fast basert på en kundes erfaringer, men ser jo i tråden her at  @roger har opplevd tilsvarende bare dager etter. Det jeg reagerer på er at det ikke er noen som helst informasjon om hvor lang tid det tar eller hvor det må sendes fra. Hadde noen sagt f.eks.

  • "Delene finnes ikke i Norge, men må sendes fra Nederland, kommer i løpet av 3-4 dager" eller
  • "Delene finnes ikke i Norge, men må sendes fra USA, kommer i løpet av 1-2 uker"  eller til og med
  • "Tesla har ingen slike deler noen steder, men håper å få flere fra leverandør innen april"
... så hadde jeg iallefall hatt noe å forholde meg til. Nå virker det som ingen vet og de bare sjekker hver dag om det tilfeldigvis har kommet en pakke med en batterivarmer.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA