Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Populære temaer => Ladeplasser og ladekabler => Brukererfaring Ladeutstyr => Emne startet av: inthezone på søndag 10. september 2017, klokken 09:57
Så har man hatt Nissan Leaf i 2 uker, og ting går ganske greit. Jeg har ladet bilen 3 ganger, og lading på jobb går bra så lenge jeg kommer tidlig nok på jobb. Har også testet hurtiglading, og det gikk som en lek. En problemstilling jeg bokstavelig talt har latt henge i lufta er denne "klumpen" eller ladekladden som jeg tror er det mer profesjonelle uttrykket. Jeg har tenkt hver gang at "det er vel virkelig ikke meningen den skal henge og dingle sånn". Og sannelig ser det ut til at det heller ikke er meningen. Hvis jeg hadde hatt lader hjemme, ville jeg montert en kurv eller en holder til klumpen. Nå er jeg avhengig av lading "alle andre steder", så da må jeg finne på noe annet. Hvordan er det folket løser denne nøtten? Jeg trodde det var opplagt at det fantes en spesiallagd løsning, men jeg har ikke greid å finne noe via onkel Google. Antar at hyssing ikke er særs stabilt :P
Jeg bruker et par lange, gjenbrukbare strips av typen du kan åpne og lukke igjen. Skjøt sammen så mange du trenger for å nå en krok/spiker/skrue etc. Jeg pleier også å stripse fast til PR-kabelen (på-vegg kabel) når det ikke er annet å klore seg fast i. :+1:
En stund hadde jeg også med et par av de strikkene med kroker jeg bruker til sykkelstativet. Da når du lettere opp til ei utelampe etc. På min Panasonic-lader lagde jeg to hemper av de minste engangs-stripsene, som passer i de små hullene i hver ende av EVSE'n. :+1:
Da finnst ein fin krok som du kan kjøpe på nettbutikkane for elbilutstyr. Den har spor og hull i botn til ledningen slek at kladden står rett opp.
Ellers så vil eg jo anbefale deg å invistere i ein vegglader heime. Dette er enklare, betre og sikrere. Treng ikkje koste meir enn 3000 kr pluss arbeid.
Her er min variant (til venstre på bildet), med et strikktau (http://www.clasohlson.com/no/Elastisk-gummib%C3%A5nd/40-8917) festet i selve ladeklumpen (i dette tilfellet knyttet på tappen med hardplast som sitter før selve strekkavlasteren). Det gir mange muligheter for å få til et oppheng de fleste steder, samtidig som opphenget gir litt etter om noen skulle komme til å dra/snuble litt i kabelen.
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Jeg bruker dørlåsen som krok. Mangler kladden snor er det bare å henge den over døren. Siden døren da blir stående åpen må en trykke inn knappen helt øverst for å aktivere ladingen.
Leaf sin ladekladd har et hull på hver side øverst. Du kan sette inn en tråd mellom disse, som gjør det lettere å hekte den fast. evt. å feste en "norgesreim" i denne for å kunne justere.
Slik ser min kladd ut:
Jeg har fått mange fine nøkkelanheng/halsbånd for adgangskort fra jobben. Henger kladden på en slik og det er alltids noe jeg kan henge noe i, til nød rundt selve stikkontakten. Hvis det ikke er noe så ta med deg en spiker/skrue etc og smell opp :-)
På tide at fabrikantene slutter med dette tøvet og bygger "kladden" inn i støpselet, eller bilen. Disse greiene er der for at det skal være sikkerhet fra kabelen og ut, men det virker mot sin hensikt spør du meg. Hva er det støst sjans for, at du smæsjer kabelen så den kortslutter, eller at stikkontakten på sikt blir ødelagt og dermed brannfarlig?
Slik henger min på jobb. Hjemme har jeg ladestasjon.
@Ingentingiøren: Det der er vel hva vi kaller et tekstbokeksempel på "overengineered", som det heter så fint på nynorsk ... :+1:
Sitat fra: elekTrond på mandag 11. september 2017, klokken 23:13
@Ingentingiøren: Det der er vel hva vi kaller et tekstbokeksempel på "overengineered", som det heter så fint på nynorsk ... :+1:
Litt meg, ikke helt lite meg faktisk. Kjent for å reparer ting som funker.;D ;D :+1:
Sitat fra: pudderjagar på søndag 10. september 2017, klokken 13:10
Ellers så vil eg jo anbefale deg å invistere i ein vegglader heime. Dette er enklare, betre og sikrere. Treng ikkje koste meir enn 3000 kr pluss arbeid.
Det skal jeg helt klar gjøre den dagen jeg flytter inn i bolig hvor jeg bestemmer 100 % sjæl :) I dag bor jeg i blokk med null lademuligheter.
Interessant å se de forskjellige løsningene som folk bruker. Jeg er en enkel sjel, og etter å ha prøvd en del varianter har jeg kommet frem til at en "norgesreim" er det hjelpemiddelet som hittil har vært mest bruksvennlig. Dessuten viser det seg at noen ladestasjoner er såpass nåtidsrettet at de har montert en kurv på veggen ved laderen. Så kanskje jeg slipper å slite ut ladekabelen i løpet neste par månedene :D
Sitat fra: stefse på mandag 11. september 2017, klokken 17:40
På tide at fabrikantene slutter med dette tøvet og bygger "kladden" inn i støpselet, eller bilen. Disse greiene er der for at det skal være sikkerhet fra kabelen og ut, men det virker mot sin hensikt spør du meg. Hva er det støst sjans for, at du smæsjer kabelen så den kortslutter, eller at stikkontakten på sikt blir ødelagt og dermed brannfarlig?
Du har dessverre ikke forstått noe. "Kladden" er en overgang til fortiden". I fremtiden forholder du deg til å plugge inn i et type 2 uttak og vil alltid få maksimal lading og sikkerhet uten brukermedvirkning.
Sitat fra: Rav4_EV på lørdag 16. september 2017, klokken 08:28
Sitat fra: stefse på mandag 11. september 2017, klokken 17:40
På tide at fabrikantene slutter med dette tøvet og bygger "kladden" inn i støpselet, eller bilen. Disse greiene er der for at det skal være sikkerhet fra kabelen og ut, men det virker mot sin hensikt spør du meg. Hva er det støst sjans for, at du smæsjer kabelen så den kortslutter, eller at stikkontakten på sikt blir ødelagt og dermed brannfarlig?
Du har dessverre ikke forstått noe. "Kladden" er en overgang til fortiden". I fremtiden forholder du deg til å plugge inn i et type 2 uttak og vil alltid få maksimal lading og sikkerhet uten brukermedvirkning.
:+1:
Sitat fra: Rav4_EV på lørdag 16. september 2017, klokken 08:28
Sitat fra: stefse på mandag 11. september 2017, klokken 17:40
På tide at fabrikantene slutter med dette tøvet og bygger "kladden" inn i støpselet, eller bilen. Disse greiene er der for at det skal være sikkerhet fra kabelen og ut, men det virker mot sin hensikt spør du meg. Hva er det støst sjans for, at du smæsjer kabelen så den kortslutter, eller at stikkontakten på sikt blir ødelagt og dermed brannfarlig?
Du har dessverre ikke forstått noe. "Kladden" er en overgang til fortiden". I fremtiden forholder du deg til å plugge inn i et type 2 uttak og vil alltid få maksimal lading og sikkerhet uten brukermedvirkning.
Høres ut som du vet hva du prater om.
1. Hva er det inne i kladden?
2. Hvorfor kan ikke det som er inne i den innkorporeres i ladehåndtaket?
Edit:
3. (Og dette reflekterer essensen i mitt standpunkt) Hvorfor kan ikke ladekladden henge ned fra bilens ladehåndtak? Hvorfor må den henge fra schuko siden? Håndtaket er jo mye sterkere og har bedre tilkobling enn stikkontakten.
Jeg er imponert over de flotte løsningene. Selv tok jeg litt hyssing igjennom hullene på kladden slik at jeg hadde 2 halvsirkler av forskjellig størrelse. Henger det på krok eller hva enn det skulle være tilgjengelig. I verste fall henger jeg den lengste over støpselet. Det ser litt jalla ut, men det skremmer bare tyvene fra å stjele den :-p
Sitat fra: stefse på lørdag 16. september 2017, klokken 11:47
1. Hva er det inne i kladden?
2. Hvorfor kan ikke det som er inne i den innkorporeres i ladehåndtaket?
De første bilene ble ladet med kun en skjøteledning.
I dag anbefales å bruke et veggfast ladeuttak. Inne i vegguttaket er det elektronikk som overvåker bil og kabel. Hensikten er å sikre at ladingen går bra og at strømmen skrues av slik at det ikke skjer uhell.
"Kladden" er en "veggboks" som ikke er skrudd fast. For likevel å beskytte ladekabelen best mulig, bør kladden henges på veggen, ikke på bilen. Henger du den på bilen, får du en ubeskyttet skjøteledning frem til bilen.
Sitat fra: KjellG på lørdag 16. september 2017, klokken 19:23
Henger du den på bilen, får du en ubeskyttet skjøteledning frem til bilen.
Som er situasjonen for alt annet elektrisk utstyr......
Sitat fra: elektrolux på lørdag 16. september 2017, klokken 19:30
Sitat fra: KjellG på lørdag 16. september 2017, klokken 19:23
Henger du den på bilen, får du en ubeskyttet skjøteledning frem til bilen.
Som er situasjonen for alt annet elektrisk utstyr......
Jeg har ikke noe elektrisk utstyr som står ute om natten i allslags vær og trekker mye strøm i mange timer.
Skjøteledninger er og blir nødløsninger har du mye av til alt annet bør du gjøre noe.
Sitat fra: elektrolux på lørdag 16. september 2017, klokken 19:30
Sitat fra: KjellG på lørdag 16. september 2017, klokken 19:23
Henger du den på bilen, får du en ubeskyttet skjøteledning frem til bilen.
Som er situasjonen for alt annet elektrisk utstyr......
Enig i det. Jeg har brukt mye skjøteledninger, men passer på dem som et petimeter og har aldri hatt brente kontakter eller oppflisede kabler.
Systemet med ladeuttak på veggen med overvåket kabel til bilen er med tanke på grovsmeder, alle uheldige forhold og ev klåfingrede unger.
"Kladden" blir nå etterhvert omtalt som nødlading. Løsningen krever omtanke og bør brukes som et alternativ når bedre løsninger ikke foreligger.
Uansett, dette var bare et forsøk på å forklare hvorfor mode 1 er nær borte og kladden kom. Så blir det opp til den enkelte å vurdere hva en finner som bra nok i sitt tilfelle.
Sitat fra: KjellG på lørdag 16. september 2017, klokken 19:23
Sitat fra: stefse på lørdag 16. september 2017, klokken 11:47
1. Hva er det inne i kladden?
2. Hvorfor kan ikke det som er inne i den innkorporeres i ladehåndtaket?
. Henger du den på bilen, får du en ubeskyttet skjøteledning frem til bilen.
Det leder tilbake til mitt opprinnelige argument. Hvor er det størst sjans for feil;
- en "ubeskyttet" kabel av høy kvalitet som går noen meter bort til bilen
- i en stikkontakt som skal holde x kilo kladd?
Ja jeg vet at schuko er styggedom og nødløsning og alt det der, men når man først har det, hvorfor ikke gjøre det så sikkert som mulig? disse kladdene som dingler etter schukoer er bare tull spør du meg. Kladden burde i det minste hengt på bilen, eller helst vært endel av ladepistolen.
Da hr du jo denne
https://www.torshovbil.no/charge-amps-ray-173440
som vel er blant de beste «nød ladekabler»
Sitat fra: Griffel på lørdag 16. september 2017, klokken 20:43
Da hr du jo denne
https://www.torshovbil.no/charge-amps-ray-173440
som vel er blant de beste «nød ladekabler»
Den linket til en TYPE 2 versjon av RAY som ikke passer til Nissan Leaf.
Prøv heller denne linken : http://www.nofuel.no/Produkt/charge-amps-ray-ladekabel-6-16a#product
Nå har vel alle som selger denne begge versjoner?
Ikke vi. Kun Type2 versjonen hos oss.
Hvorfor har Charge Amps fått kladd igjen? Var ikke Spark en god nok løsning? Ser dog forøvrig ikke ut som den største og tyngste kladden...
http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/charge-amp-spark16-1-ladekabel-uten-kladd-1?tm=ladekabler/mode-2-til-type-1
Vil gi mine varmeste anbefalinger i retning denne kabelen (og selgeren)
Sitat fra: Olee på mandag 18. september 2017, klokken 11:55
Hvorfor har Charge Amps fått kladd igjen? Var ikke Spark en god nok løsning? Ser dog forøvrig ikke ut som den største og tyngste kladden...
Krav om at jordfeilvern skal være maks 30cm fra støpselet tenker jeg. Om man bygger det inn i schuko-støpselet blir det såpass stort og klumpete at det ikke passer i en mengde ladestolper.
Sitat fra: jkirkebo på mandag 18. september 2017, klokken 12:24
Sitat fra: Olee på mandag 18. september 2017, klokken 11:55
Hvorfor har Charge Amps fått kladd igjen? Var ikke Spark en god nok løsning? Ser dog forøvrig ikke ut som den største og tyngste kladden...
Krav om at jordfeilvern skal være maks 30cm fra støpselet tenker jeg. Om man bygger det inn i schuko-støpselet blir det såpass stort og klumpete at det ikke passer i en mengde ladestolper.
Det kravet bør noen se på. Eller skal alle skjøteledninger forsynes med en slik klump?
Kravet må være at ladeforbindelsen forsynes med jordfeilbryter, ikke hvor det skal plasseres, og ihvertfall ikke at det må dingle etter schukoen. Her har noen sikkert hatt gode intensjoner, men misforstått noe underveis.
Sitat fra: stefse på mandag 18. september 2017, klokken 17:17
Sitat fra: jkirkebo på mandag 18. september 2017, klokken 12:24
Sitat fra: Olee på mandag 18. september 2017, klokken 11:55
Hvorfor har Charge Amps fått kladd igjen? Var ikke Spark en god nok løsning? Ser dog forøvrig ikke ut som den største og tyngste kladden...
Krav om at jordfeilvern skal være maks 30cm fra støpselet tenker jeg. Om man bygger det inn i schuko-støpselet blir det såpass stort og klumpete at det ikke passer i en mengde ladestolper.
Det kravet bør noen se på. Eller skal alle skjøteledninger forsynes med en slik klump?
Kravet må være at ladeforbindelsen forsynes med jordfeilbryter, ikke hvor det skal plasseres, og ihvertfall ikke at det må dingle etter schukoen. Her har noen sikkert hatt gode intensjoner, men misforstått noe underveis.
Jeg er enig i det, og Tyskland har unntak som tillater 1,5m kabel fra støpsel til jordfeilvern. Men det blir neppe noen endring på dette, siden man uansett er på vei bort fra slike gammeldagse ladeløsninger. I neste versjon av NEK blir det antageligvis krav til at alle nye ladepunkter skal ha type 2 uttak eller fast type 2-kabel. Gamle uttak blir oppgradert etterhvert, Oslo har tatt vekk schuko på ganske mange stolper etterhvert.
Sitat fra: Olee på mandag 18. september 2017, klokken 11:55
Hvorfor har Charge Amps fått kladd igjen? Var ikke Spark en god nok løsning? Ser dog forøvrig ikke ut som den største og tyngste kladden...
Det er forøvrig den kabelen med den minste "klumpen" på markedet.
Har kjøpt nylig RAY fra Charge Amps.
ICCB er slim og lett. Shuko støpselen sitter ganske tight i uttak. Tenker at det ikke trengs strekkavlasting rett og slett for denne ladekabelen.