Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
		Populære temaer => Ladeplasser og ladekabler => Lade hjemme => Emne startet av: siljan på søndag 27. august 2017, klokken 13:29
		
			
			
				Hei
Så jeg planlegger å gå til innkjøp av min første el bil. Men trenger å forstå et par ting.
Flesteparten sier jo at det går fint å lade el bil på 10A schuko, men tror flesteparten da har en 16A sikring. Så de ikke belaster kursen for mye.
Har et hus fra 1987 der vi har 16 kurser, men mange av de er 10A.
Kursen som går ut til garasjen er også delt med en bod der en liten fryser står. Og hadde problemer tidligere med at gressklipperen tok sikringa når jeg skrudde på den (1900W). Har nå byttet til el gressklippper  :P
Vi hadde en Leaf på besøk her en dag og når den prøvde å lade i garasjen ville den ikke ta imot. Jeg sjekket det ikke selv, men hun nevnte det bare i forbi parten og vi måtte dra ladekabelen inn i gangen der vi har 16A. Da gikk det greit.
Tesla blant annet kan jo regulere strømstyrken fra 5A og oppover. Men kan andre bilmerker dette? Fks Leaf, i3, e-golf osv. Ser lite dokumentasjon på dette. Jeg kjører bare 2 mil om dagen, så 5A lade hastighet er mer enn godt nok for meg.
Jeg er ikke super keen på å la en bil lade 8-9A fra 10A sikring over lengre tid. Da får jeg ikke sove om natta.
Tenkte da å bytte fra 10A til 16A sikring på den som går ut til garasjen, men da må jo alle kabler byttes i veggen samt kabelen som går under jorda til garasjen. Det virker .... dyrt.  :-\
Så rett og slett. Lading 10A kurs, har ALLE elbiler i dag mulighet til å manuelt fortelle hvor lavt/høyt du vil bilen skal lade. Vet som sagt at Tesla har det.
			
			
			
				Min Volvo XC60 T8 lar meg sette korrekt apere på ladeboksen som er en del av schuko-kabelen. (https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170827/de15fec4ae751ba44414f7844a4b1557.jpg)
Sent from my iPhone using Tapatalk
			
			
			
				Det er forøvrig ikke jordfeilsbryter på automatsikringene. Vet ikke om det har noe å si.
Det er planlagt total renovering av sikringsskap etc, men ja, ikke i år eller neste år.
Lurer på om noe slikt her ville løst det jeg lurer på, og så bare stilt den på 6A
https://www.elbilgrossisten.no/collections/justerbare-ladekabel
			
			
			
				Opel Ampera-E kan skiftes mellom 6 og 10a på skjermen. På min leaf fra 2013 kunne jeg velge mellom 6, 10 og 16A ved  en bryter på ladekabel. Det er deg jeg vet :) + Tesla da.
			
			
			
				Sitat fra: PalEngh på søndag 27. august 2017, klokken 13:35
Min Volvo XC60 T8 lar meg sette korrekt apere på ladeboksen som er en del av schuko-kabelen. (https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170827/de15fec4ae751ba44414f7844a4b1557.jpg)
Sent from my iPhone using Tapatalk
Ja tror det er det som er enklest ja, bare lurte på om flere biler hadde muligheten til å styre dette i software slik som tesla har.
Men ja, hva tror folk her inne om å lade på 10A kurs og kjøpe lader og sette denne på 6A, bør vel ikke belaste kursen for mye da.
			
			
			
				Sitat fra: DagfinnN på søndag 27. august 2017, klokken 13:37
Opel Ampera-E kan skiftes mellom 6 og 10a på skjermen. På min leaf fra 2013 kunne jeg velge mellom 6, 10 og 16A ved  en bryter på ladekabel. Det er deg jeg vet :) + Tesla da.
Flott, takk for info :) 
			
			
			
				Sitat
....bare lurte på om flere biler hadde muligheten til å styre dette i software slik som tesla har.
Hvorfor må du styre det i Software? Når du kobler til ulike uttak er det vel enklest å trykke på knapp på ladeboksen. 
Du spurte om andre produsenter har mulighet til å endre ladestyrke, og min Volvo har det. 
Sent from my iPhone using Tapatalk
			
			
			
				Det er ikke alle biler som kan justere dette fra bilen, men alle biler justerer i følge signalering fra EVSE og mode3-kabel så det finnes ladekabler som du kan justere hva bilen skal trekke fra kabelen. Noen få biler har en sånn inkludert, men andre må du kjøpe det som 3. part. 
Hvis du ende opp med å legge ny kabel så vurdere å overdimensjonere litt slik at du kan teoretisk sett ha større sikring i fremtiden i tillegg til den 10A lyskursen du har idag. En større dimensjon koster ikke så mye i selve utstyr per meter og hadde de som la 10A gjort det kunne du bare endret sikringskursen idag uten å grave.
			
			
			
				Sitat fra: PalEngh på søndag 27. august 2017, klokken 13:58
Sitat
....bare lurte på om flere biler hadde muligheten til å styre dette i software slik som tesla har.
Hvorfor må du styre det i Software? Når du kobler til ulike uttak er det vel enklest å trykke på knapp på ladeboksen. 
Du spurte om andre produsenter har mulighet til å endre ladestyrke, og min Volvo har det. 
Sent from my iPhone using Tapatalk
Nei det var min feil, tenkte ikke på at dette kunne gjøres direkte på ladekabelen, min feil :) Det er jo helt klart greiest ja.
			
			
			
				Sitat fra: sylwester på søndag 27. august 2017, klokken 14:08
Det er ikke alle biler som kan justere dette fra bilen, men alle biler justerer i følge signalering fra EVSE og mode3-kabel så det finnes ladekabler som du kan justere hva bilen skal trekke fra kabelen. Noen få biler har en sånn inkludert, men andre må du kjøpe det som 3. part. 
Hvis du ende opp med å legge ny kabel så vurdere å overdimensjonere litt slik at du kan teoretisk sett ha større sikring i fremtiden i tillegg til den 10A lyskursen du har idag. En større dimensjon koster ikke så mye i selve utstyr per meter og hadde de som la 10A gjort det kunne du bare endret sikringskursen idag uten å grave.
Takk for info :) 
Nå har jo ikke jeg fysisk sjekket strømkablene til garasjen, men av det jeg har lest, så er det nok bare 1,5mm eller hva det er for noe, som er dimensjonert for 10A.
Hvis jeg blir å legge ny kurs/oppgradere den kursen, så vil jeg installere noe kraftigere enn 16A også, 20A eller 25A.
Problemet er at jeg ikke aner hva det koster å bytte ut en kurs med alt av kabler. Sendt noen mailer rundt og bare forhørt meg, bare så jeg har en viss forståelse. Så tror jeg lading på 5-6A vil gå fint nå. Jeg kjører jo tross alt bare 2-3 mil om dagen.
Takk også for tipset nok en gang :)
			
			
			
				Da har jeg gjort litt reserach og har bestemt meg for å gå for denne kabelen
https://www.elbilgrossisten.no/collections/schuko-til-type-2/products/charge-amps-ray-justerbar-ladekabel?variant=10190231107
Likte at jeg hadde trinnløs justering med 1A om gangen.
Også virka den grei med tanke hvis det skulle bli litt varmt osv.
Nå gjelder det bare å bestemme seg for hvilken el bil man skal kjøpe :) Takk igjen for alle tipsene
			
			
			
				Bare vær klar over at du ikke har lov til å kjøpe deg elbil og begynne å lade fast fra et schukostikk som ikke er satt opp med elbillading som formål. Det ansees da av DSB som bruksendring og du må dermed innfri dagens krav som tilsier egen dedikert kurs med maks 10A og jordfeilvern type B.
https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/tema/elbil---lading-og-sikkerhet/#bruk-av-eksisterende-kontakter
			
			
			
				Sitat fra: gr på søndag 27. august 2017, klokken 14:55
Bare vær klar over at du ikke har lov til å kjøpe deg elbil og begynne å lade fast fra et schukostikk som ikke er satt opp med elbillading som formål. Det ansees da av DSB som bruksendring og du må dermed innfri dagens krav som tilsier egen dedikert kurs med maks 10A og jordfeilvern type B.
https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/tema/elbil---lading-og-sikkerhet/#bruk-av-eksisterende-kontakter
Takk for tipset.
10A sikring står jo der allerede, og jordfeil type B (vet ikke hva det er), men jeg går ut ifra at det bare innebærer at jeg må skifte sikring med jordfeilsbryter?
			
			
			
				Sitat fra: gr på søndag 27. august 2017, klokken 14:55
Bare vær klar over at du ikke har lov til å kjøpe deg elbil og begynne å lade fast fra et schukostikk som ikke er satt opp med elbillading som formål. Det ansees da av DSB som bruksendring og du må dermed innfri dagens krav som tilsier egen dedikert kurs med maks 10A og jordfeilvern type B.
https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/tema/elbil---lading-og-sikkerhet/#bruk-av-eksisterende-kontakter
Hva betyr det forøvrig når ladekabler har denne informasjonen på seg.
"Som standard leveres ladekabelen med en liten jordfeilbryter 30cm fra veggstøpselet som er i henhold til forskriftene."
			
			
			
				Sitat fra: henrikhoe på søndag 27. august 2017, klokken 15:24
Sitat fra: gr på søndag 27. august 2017, klokken 14:55
Bare vær klar over at du ikke har lov til å kjøpe deg elbil og begynne å lade fast fra et schukostikk som ikke er satt opp med elbillading som formål. Det ansees da av DSB som bruksendring og du må dermed innfri dagens krav som tilsier egen dedikert kurs med maks 10A og jordfeilvern type B.
https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/tema/elbil---lading-og-sikkerhet/#bruk-av-eksisterende-kontakter
Takk for tipset.
10A sikring står jo der allerede, og jordfeil type B (vet ikke hva det er), men jeg går ut ifra at det bare innebærer at jeg må skifte sikring med jordfeilsbryter?
DSB sier også at en må ha en egen dedikert kurs for lading av elbiler.
			
			
			
				Kort sagt ikke lett å ha Elbil og lade hjemme og samtidig være lovlydig 
Sent from my SM-G930F using Tapatalk
			
			
			
				Sitat fra: henrikhoe på søndag 27. august 2017, klokken 15:29
Hva betyr det forøvrig når ladekabler har denne informasjonen på seg.
"Som standard leveres ladekabelen med en liten jordfeilbryter 30cm fra veggstøpselet som er i henhold til forskriftene."
Det betyr ikke noe annet en at denne type ladekabel, for å tilfredstille apparatforskriften må ha en egen liten kladd med jordfeilbryter. Mens ladekabler med stor kladd i kablen har denne i samme kladd som kontrollelektronikken.
			
			
			
				Sitat fra: EV666KM på søndag 27. august 2017, klokken 15:52
Kort sagt ikke lett å ha Elbil og lade hjemme og samtidig være lovlydig 
Jo det er kjempeenkelt for de fleste.
Ny kurs fra sikringskap til en ladestasjon. Har du ikke plass til B vernet i skapet kan det sitte i ladestasjonen. For eksempel denne.
http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner som leveres med eller uten B vern.
			
			
			
				Sitat fra: henrikhoe på søndag 27. august 2017, klokken 15:24
Sitat fra: gr på søndag 27. august 2017, klokken 14:55
Bare vær klar over at du ikke har lov til å kjøpe deg elbil og begynne å lade fast fra et schukostikk som ikke er satt opp med elbillading som formål. Det ansees da av DSB som bruksendring og du må dermed innfri dagens krav som tilsier egen dedikert kurs med maks 10A og jordfeilvern type B.
https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/tema/elbil---lading-og-sikkerhet/#bruk-av-eksisterende-kontakter
Takk for tipset.
10A sikring står jo der allerede, og jordfeil type B (vet ikke hva det er), men jeg går ut ifra at det bare innebærer at jeg må skifte sikring med jordfeilsbryter?
Du får ikke 2-moduls jordfeilautomat type B så det enkleste er en separat jordfeilbryter. Det krever dog 4 modulers ekstra plass i skapet (2-moduls er å få tak i men koster en del mer). 
Men ofte like greit å bare sette opp en ladestasjon med integrert jordfeilbryter type B. Da slipper du å gjøre inngrep i skapet, bare å bytte schuko-kontakten i en ladestasjon. Forutsatt at det ikke er flere uttak på kursen da.
			
			
			
				Sitat fra: jkirkebo på søndag 27. august 2017, klokken 16:03
Forutsatt at det ikke er flere uttak på kursen da.
Men det er det jo i følge tidligere innlegg.
Dessuten er det et anlegg med automatsikringer og felles jordfeilbryter.
Da er det to muligheter for en lovlig løsning.
Beste: renovering av sikringsskap, med ny kurs til elbil. Valg mellom automatsikring i skap, og B vern i skap, eller ladestasjon, jordfeilautomat på de øvrige kursene.
Ikke like bra alternativ: ny kurs med automatsikring koblet foran jordfeilbryter i skap. (noe som var vanlig for fryser).  Bvern i sikringsskap eller ladestasjon. 
			
			
			
				Jeg pleier ikke å anbefalle oppgradering før bruk, men i ditt fall hadde jeg helt klart vurdert en ordentlig gjennomgang av elektriker. Det er ikke greit å bruke et uttak som ikke klarar 1900 W kontinuerlig og der en annen elbil ikke får igang ladingen. Muligens er noe feil på uttaket/kabeln/sikkringen.
			
			
			
				Sitat fra: jkirkebo på søndag 27. august 2017, klokken 16:03
Sitat fra: henrikhoe på søndag 27. august 2017, klokken 15:24
Sitat fra: gr på søndag 27. august 2017, klokken 14:55
Bare vær klar over at du ikke har lov til å kjøpe deg elbil og begynne å lade fast fra et schukostikk som ikke er satt opp med elbillading som formål. Det ansees da av DSB som bruksendring og du må dermed innfri dagens krav som tilsier egen dedikert kurs med maks 10A og jordfeilvern type B.
https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/tema/elbil---lading-og-sikkerhet/#bruk-av-eksisterende-kontakter
Takk for tipset.
10A sikring står jo der allerede, og jordfeil type B (vet ikke hva det er), men jeg går ut ifra at det bare innebærer at jeg må skifte sikring med jordfeilsbryter?
Du får ikke 2-moduls jordfeilautomat type B så det enkleste er en separat jordfeilbryter. Det krever dog 4 modulers ekstra plass i skapet (2-moduls er å få tak i men koster en del mer). 
Men ofte like greit å bare sette opp en ladestasjon med integrert jordfeilbryter type B. Da slipper du å gjøre inngrep i skapet, bare å bytte schuko-kontakten i en ladestasjon. Forutsatt at det ikke er flere uttak på kursen da.
Edit: slettet linker for å unngå å spre feilinformasjon.
			
			
			
				Det der er helt vanlige jordfeilautomater med B karakteristikk, brukes på de fleste kurser i huset. IKKE med jordfeilbeskyttelse type B.
Hvis man ikke har peiling syns jeg ikke man skal uttale seg.
Det han trenger er en slik: https://www.elektroimportoren.no/jordfeilbryter-type-b-4pol-63a-30ma/1615000/Product.html?Event=livesearch
Kombinert med en vanlig automatsikring for beskyttelse av kursen mot overstrøm.
			
			
			
				Diskusjonsforum er diskusjonsforum, utviklingen går i en rivende fart, så jeg tenkte kanskje det var dukket opp noe i det siste. Må være lov å hive ut noe, skjønner det da kun er overspenningsvernet som har b-kar. Jeg prøver bare å orientere meg i markedet for egen del, skal ha full rehab på sikringsskapet, og de siste rundene med elektriker har vært rene mareritt, så er helt nødt til å vite litt på forhånd, og helst også vite hva det er plass til i skapet. Prøver nytt firma denne gang, det forrige gikk heldigvis konkurs rett etter.  :o
			
			
			
				Det er flere som skriver innlegg som om det er livsfarlig å lade en elbil fra en vanlig stikk-kontakt.
Det er det ikke.
La oss sammenligne litt.
- Hva mener man er farligst?
- Hva har størst sansynlighet for at noe går galt?
- Og i hvilket tilfelle bryter man loven "mest/minst"?
- Å lade en elbil med vanlig stikk-kontakt
- Legge seg konsekvent 10km/h over fartsgrensene når man kjører
			
			
			
				Sitat fra: henrikhoe på søndag 27. august 2017, klokken 14:46
Da har jeg gjort litt reserach og har bestemt meg for å gå for denne kabelen
Det følger jo ladekabel med bilen! Det er ikke nødvendig å kjøpe ny ladekabel med mindre du kjøper en bruktbil med ødelagt kabel.
			
			
			
				Sitat fra: tiger`n på søndag 27. august 2017, klokken 18:46
Det der er helt vanlige jordfeilautomater med B karakteristikk, brukes på de fleste kurser i huset. IKKE med jordfeilbeskyttelse type B.
Hvis man ikke har peiling syns jeg ikke man skal uttale seg.
Det han trenger er en slik: https://www.elektroimportoren.no/jordfeilbryter-type-b-4pol-63a-30ma/1615000/Product.html?Event=livesearch
Kombinert med en vanlig automatsikring for beskyttelse av kursen mot overstrøm.
Det er vel jordfeilautomater med type A som er vanlig...
			
			
			
				Det er mye forvirring rundt dette. Mange blander sammen utløsekarakteristikk (B, C, D, K osv) med type jordfeilbeskyttelse.
			
			
			
				Sitat fra: tiger`n på søndag 27. august 2017, klokken 18:46
Det der er helt vanlige jordfeilautomater med B karakteristikk, brukes på de fleste kurser i huset. IKKE med jordfeilbeskyttelse type B.
Hvis man ikke har peiling syns jeg ikke man skal uttale seg.
Det han trenger er en slik: https://www.elektroimportoren.no/jordfeilbryter-type-b-4pol-63a-30ma/1615000/Product.html?Event=livesearch
Kombinert med en vanlig automatsikring for beskyttelse av kursen mot overstrøm.
Den vil fungere, men Elektroimportøren tar seg rimelig godt betalt for disse. Jeg selger de en god del billigere:
http://www.ladespesialisten.no/index.php/installasjonsmateriell/13-installasjonsmateriell/24-nl210
Tjener alikevel ok på de. Generelt er vel marginene på utstyr i elektrobransjen rimelig høye i forhold til IT-bransjen som jeg kom fra ;)
			
			
			
				Sitat fra: keepitsimple på søndag 27. august 2017, klokken 16:46
Jeg pleier ikke å anbefalle oppgradering før bruk, men i ditt fall hadde jeg helt klart vurdert en ordentlig gjennomgang av elektriker. Det er ikke greit å bruke et uttak som ikke klarar 1900 W kontinuerlig og der en annen elbil ikke får igang ladingen. Muligens er noe feil på uttaket/kabeln/sikkringen.
Det med gressklipperen så er den kursen jeg brukte med en del andre ting. Den går jo fint hvis jeg får satt  den på.
Men var noen ganger at når jeg skrudde den på så gikk sikringa. Hvis jeg først starta den så gikk det fint. 
Nå står garasjen på en annen kurs enn den gressklipperen stod på.  Og jeg hadde uansett tenkt bare å lade på 6A. Så hadde 
gått fint. Men 1900W på en kurs som har 2200w der andre ting står på er vel ikke unormalt at den kan gå under påslåing.
Men ble veldig off topic :)
			
			
			
				Sitat fra: EV666KM på søndag 27. august 2017, klokken 15:52
Kort sagt ikke lett å ha Elbil og lade hjemme og samtidig være lovlydig 
Sent from my SM-G930F using Tapatalk
Haha. Nei.
Trodde det bare var å plugge i en stikkkontakt og stille lav ampere. Men ser ut som om det må en del oppgraderinger til.
			
			
			
				Ble litt forvirret av svarene her inne. Da noen var litt motsigende.
Fikk sjekket skapet i dag..og er 4 16A kurser. 17 sikringer totalt. 10A ut til garasjen.
Skal bytte alle sikringer til våren. Med jordfeil etc. Skulle koste 12000.kr.   i følge elektrikrer. Ikke så ille da jeg har en del kurser. Har lagt ny terrasse og lagt ny takrenner i år som ble viktigere. Men det står på agendaen!
Noen som vil tippe hvor mye det koster å legge ny kurs ut til garasjen. Er vel 15m fra sikringgskap til garasje.
			
			
			
				Bare sånn helt til slutt, det å lade en en elbil på 10A og 16A er like "farlig" om tar i bruk et anlegg som ikke er satt opp med tanke på langvarig høy belastning. 
Jeg ville sovet like dårlig om jeg ladet på 8A på en 16A kurs som om jeg ladet på en 10A kurs. 
Og til de som mener at det holder å sjekke om kontakten er varm. Vet du hvor mange skøter det er på kabelen fra sikringskapet til kontakten? Det kan like gjerne være dårlig kontakt i en gammel vrihylle i en tak eller veggboks på veien, som det er i kontakten på veggen.
			
			
			
				Høres ut som du har funnet en elektriker som ikke skriver faktura med gaffel, men jo mer du forberede for legging av ny kurs dess rimeligere blir det. 
Legg gjerne opp kabelen selv, og overlat selve tilkoblingen til ekspertisen så kommer du gunstig ut.  ;)
			
			
			
				Sitat fra: henrikhoe på mandag 28. august 2017, klokken 07:29
Ble litt forvirret av svarene her inne. Da noen var litt motsigende.
Fikk sjekket skapet i dag..og er 4 16A kurser. 17 sikringer totalt. 10A ut til garasjen.
Skal bytte alle sikringer til våren. Med jordfeil etc. Skulle koste 12000.kr.   i følge elektrikrer. Ikke så ille da jeg har en del kurser. Har lagt ny terrasse og lagt ny takrenner i år som ble viktigere. Men det står på agendaen!
Noen som vil tippe hvor mye det koster å legge ny kurs ut til garasjen. Er vel 15m fra sikringgskap til garasje.
Hvis jeg var deg så ville jeg minimum fått en elektrikker til å se over kursen og flyttet fryseren som drar litt strøm. I tillegg har du kanskje lys på samme kurs. Hos meg fant jeg ut at 16A kursen var langt med 1.5mm2 og ikke 2.5 mm2. Valget å trekke om med 4 mm2 for å sove godt om natta. Greit å ha en nabo som er elektrikker mens jeg gjorde drittjobben med trekking av 4 mm2 i skjult anlegg gjennom halve huset over loft til garasje - tok meg flere dager...
Og så kan du stille lading til redusert i bilen - det går for de fleste. Men, som sagt er det krav i dag at du må ha eget opplegg med B-vern, og aller best en ladeboks i garasjen. Regn 10-15 tusen på jobben. Det har du vel råd til når du kjøper bil til noen hundre tusen....
Før fikk man momsfradrag for å legge opp lading til bilen, hvis det ble bestilt med bilen. Et fint insitament til å få det gjort, men det satte skattemyndighetene en stopper for....
			
			
			
				Sitat fra: tiger`n på søndag 27. august 2017, klokken 21:48
Det er mye forvirring rundt dette. Mange blander sammen utløsekarakteristikk (B, C, D, K osv) med type jordfeilbeskyttelse.
Sorry, leste ikke godt nok det du skrev. Kjenner til forskjell på jordvern og utløsetkarakteristikk. De som ikke vet kan lese her f.eks: 
https://no.wikipedia.org/wiki/Automatsikring
 
			
			
			
				Sitat fra: jkirkebo på søndag 27. august 2017, klokken 21:57
Sitat fra: tiger`n på søndag 27. august 2017, klokken 18:46
Det der er helt vanlige jordfeilautomater med B karakteristikk, brukes på de fleste kurser i huset. IKKE med jordfeilbeskyttelse type B.
Hvis man ikke har peiling syns jeg ikke man skal uttale seg.
Det han trenger er en slik: https://www.elektroimportoren.no/jordfeilbryter-type-b-4pol-63a-30ma/1615000/Product.html?Event=livesearch
Kombinert med en vanlig automatsikring for beskyttelse av kursen mot overstrøm.
Den vil fungere, men Elektroimportøren tar seg rimelig godt betalt for disse. Jeg selger de en god del billigere:
http://www.ladespesialisten.no/index.php/installasjonsmateriell/13-installasjonsmateriell/24-nl210
Tjener alikevel ok på de. Generelt er vel marginene på utstyr i elektrobransjen rimelig høye i forhold til IT-bransjen som jeg kom fra ;)
Problemet er vel at det ikke bare er å bestille en slik og få den lokal elektikkeren til å montere. Har hør om at  B-vern gjerne prises med 4000,- og da blir det dyrt. Ikke veldig lenge siden det var en sak på forbrukermagasinet der en dame hadde bestilt oppgradering til en gunstig timepris. Problemer var at påslaget på alt utstyr var hinsides fornuft.
			
			
			
				Sitat fra: Ingeniøren på mandag 28. august 2017, klokken 08:06
Før fikk man momsfradrag for å legge opp lading til bilen, hvis det ble bestilt med bilen. Et fint insitament til å få det gjort, men det satte skattemyndighetene en stopper for....
Nå har jo skattemyndighetene kun presisert regelen, og der var det aldri momsfritak på ladestasjon.
Uansett er ikke endret praksis så ille. Vi har f.eks alltid hatt lavere priser ferdig installert med mva, enn forhandlerenes tilbud uten mva, og opplever 50% økt omsettning som følge av at kunden nå benytter anledningen til å shoppe litt rundt i stedet for å angstkjøpe ladepakken til forhandleren.
Det som likevel er uheldig er at flere muligens Schukolader i stedet for å kjøpe ladestasjon, men enda strengere regler som nå sier at kun unntaksvis lading fra Schuko er lovlig bør kompensere for dette.
Vi unntakslader fremdeles etter 12 år som elbillist. ::) Bl.a på kurs til høytrykkspyleren, men også andre stikk rundt om i parkeringsanleggene våre.
			
			
			
				Sitat fra: Ingeniøren på mandag 28. august 2017, klokken 08:25
Problemet er vel at det ikke bare er å bestille en slik og få den lokal elektikkeren til å montere. Har hør om at  B-vern gjerne prises med 4000,- og da blir det dyrt. Ikke veldig lenge siden det var en sak på forbrukermagasinet der en dame hadde bestilt oppgradering til en gunstig timepris. Problemer var at påslaget på alt utstyr var hinsides fornuft.
Jepp, det er en av grunnene til at vi stort sett selger ladestasjoner med integrert B-vern. Utgaven uten står for godt under 10% av salget...
			
			
			
				Sitat fra: tiger`n på søndag 27. august 2017, klokken 21:48
Det er mye forvirring rundt dette. Mange blander sammen utløsekarakteristikk (B, C, D, K osv) med type jordfeilbeskyttelse.
Men hvilken type jordfeilbeskyttelse har en jordfeilautomat når det kun er krakteristikken til overspenningsvernet som oppgis?
Og; jordfeilbryter type B ala chint som du linker til bør vel finnes for 2-pol (IT) som 2-moduls? Siden jeg har IT får jeg uansett ikke stort utav å legge opp til 3-faselading..
			
			
			
				Sitat fra: gr på mandag 28. august 2017, klokken 17:50
Men hvilken type jordfeilbeskyttelse har en jordfeilautomat når det kun er krakteristikken til overspenningsvernet som oppgis
De vanlig jordfeilautomatene (kombinasjon av automatsikring og jordfeilbryter) er av A type. karakteristikken har ikke noe overspenningsvern å gjøre, men med grenser for raskt utkobling ved høye strømmer. I gamledager hadde vi trege sikringer slik at de ikke skulle løse ut på motor startstrøm. Automatsikringer har to utkoblingsmekanismer.
En termisk som etter en stund kobler ut på lave overstrømmer og en rask magnetisk som kobler ut nær momentant på høye overstrømmer. Karakteristikken er koblet til grensen for disse. 
Men altså overspenningsvermet er et separat vern som kortslutter ved høye spenninger for eksempel i forbindelse med lynnedslag i nabolaget.
Disse deles i gråvvern og finvern.
Jordfeilbryter type A beskytter mot AC feilstrømmer og pulserende DC feilstrømmer. type B beskytter i tillegg mot glatte DC feilstrømmer.
			
			
			
				Sitat fra: RaBalder på søndag 27. august 2017, klokken 20:03
- Hva har størst sansynlighet for at noe går galt?
- Og i hvilket tilfelle bryter man loven "mest/minst"?
- Å lade en elbil med vanlig stikk-kontakt
- Legge seg konsekvent 10km/h over fartsgrensene når man kjører
- Å lade en elbil med vanlig stikk-kontakt
Noe du gjør nesten hver natt mange timer mens du sover og ikke vet hva som skjer.
- Legge seg konsekvent 10km/h over fartsgrensene når man kjører
Noe du gjør mens du er våken under en time i gjennomsnitt.
Det er nok farligst i trafikken men hvor mye farligere det er å kjøre 10km/t 
over enn å holde farstgrensen er ikke godt å si.
For stikkontaklading straffes du kun om det går galt, og straffen er i de fleste tilfelle begrenset til konsekvensene.
For fart er nok sansynligheten for straff før det går galt mye større.
			
			
			
				Sitat fra: gr på mandag 28. august 2017, klokken 17:50
Og; jordfeilbryter type B ala chint som du linker til bør vel finnes for 2-pol (IT) som 2-moduls? Siden jeg har IT får jeg uansett ikke stort utav å legge opp til 3-faselading..
Chint sin finnes ikke som 2-pol. Men 4-pol utgaven kan brukes både med IT 1-fase og 3-fase samt TN 1-fase og 3-fase. De polene som ikke brukes står bare tomme, null problem det. Samme kan gjøres med sikringer, det går helt fint å bruke en 3-pol eller 4-pol sikring på en 1-fase kurs. 
			
			
			
				Vi fikk en chint type B jordfeilbryter montert etter trafo ifm podpoint installasjon som fulgte med vår Zoe. 
Elektrikeren tok da og lasket utgangene på 1+2 til inngangene på port 3+4 og utgangene på 3+4 til podpoint. Han sa det var sånn de gjorde det.. Er det noe poeng i å gjøre dette.? 
			
			
			
				Sitat fra: Griffel på mandag 28. august 2017, klokken 20:13
Sitat fra: RaBalder på søndag 27. august 2017, klokken 20:03
- Hva har størst sansynlighet for at noe går galt?
- Og i hvilket tilfelle bryter man loven "mest/minst"?
- Å lade en elbil med vanlig stikk-kontakt
- Legge seg konsekvent 10km/h over fartsgrensene når man kjører
- Å lade en elbil med vanlig stikk-kontakt
Noe du gjør nesten hver natt mange timer mens du sover og ikke vet hva som skjer.
- Legge seg konsekvent 10km/h over fartsgrensene når man kjører
Noe du gjør mens du er våken under en time i gjennomsnitt.
Det er nok farligst i trafikken men hvor mye farligere det er å kjøre 10km/t 
over enn å holde farstgrensen er ikke godt å si.
For stikkontaklading straffes du kun om det går galt, og straffen er i de fleste tilfelle begrenset til konsekvensene.
For fart er nok sansynligheten for straff før det går galt mye større.
Dette er dessverre en livsfarlig misforståelse. Ulykkesrisikoen øker betydelig om hastigheten økes med 10km/t - husk at bilens kinetiske energi øker med kvadratet av hastigheten, og strekningen bilen går før du får tid til å reagere på en overraskelse eller hente inn en feilmanøver, øker også. Årlig omkommer det over 100 personer i trafikken her i landet, og en nedgang i gjennomsnittshatigheten ville ha spart mange liv årlig - se http://tsh.toi.no/doc660.htm
Jeg kan ikke se at det er noen som helst grunn til å sammenligne høy hastighet med uforsvarlig lading av elbil - begge deler gir økt risiko for  skade på liv og eiendom, og begge deler bør unngås.
			
			
			
				Sitat fra: Jon Braathen på mandag 28. august 2017, klokken 22:42
Vi fikk en chint type B jordfeilbryter montert etter trafo ifm podpoint installasjon som fulgte med vår Zoe. 
Elektrikeren tok da og lasket utgangene på 1+2 til inngangene på port 3+4 og utgangene på 3+4 til podpoint. Han sa det var sånn de gjorde det.. Er det noe poeng i å gjøre dette.?
Jeg kan ikke skjønne hva som skal være poenget med dette. 
			
			
			
				Ikke uttover å selge kunden utstyr de får avanse på. ::)
			
			
			
				Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 29. august 2017, klokken 09:48
Sitat fra: Jon Braathen på mandag 28. august 2017, klokken 22:42
Vi fikk en chint type B jordfeilbryter montert etter trafo ifm podpoint installasjon som fulgte med vår Zoe. 
Elektrikeren tok da og lasket utgangene på 1+2 til inngangene på port 3+4 og utgangene på 3+4 til podpoint. Han sa det var sånn de gjorde det.. Er det noe poeng i å gjøre dette.?
Jeg kan ikke skjønne hva som skal være poenget med dette.
Jeg kan ikke skjønne hva Jon B mener se bilde
(http://www.elxo.no/media/catalog/product/cache/1/image/512x512/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/j/f/jfb_type_b.jpg)
			
			
			
				her har jeg tegnet opp slik elektrikeren koblet det.
Etter det jeg har forstått er det påbudt med type B jordfeilbryter, så det er vel riktig at den også må være etter trafoen ved IT nett??   det er også vanlig jordfeilbryter i sikringsskapet på kursen FØR trafoen.
Siden vi har 400v-TN-C-S nett hjemme har jeg der montert egen 3fas 22kw ladeboks der og fikk PodPoint laderen som fulgte med Zoe'n montert på hytta, der er det 230V-IT-nett.
Podpoint står montert ute på en bod og tafoen er på innsiden av boden mens sikringsskapet er inne i hytta.
Siden trafoen står å varmer på tomgang mens vi ikke er der store deler av tiden, pleier jeg å slå av sikringen inne i hytta når vi reiser. Det som er irriterende er at når vi kommer tilbake og jeg setter på sikringen så må jeg alltid på ut i boden og vippe opp B-jordfeilbryteren som har slått seg av. Kan grunnen til det være at trikkeren har koblet som han har gjort, eller er det fordi trafoen trekker litt i oppstarten og at slik må det være..?
			
			
			
				Da ble det mer forstålig. Det er ikke nødvendig men det øker følsomheten og noen synes dette er en god ide, når en skal bruke en slik bryter på en fase.
			
			
			
				Sitat fra: Griffel på tirsdag 29. august 2017, klokken 21:37
Da ble det mer forstålig. Det er ikke nødvendig men det øker følsomheten og noen synes dette er en god ide, når en skal bruke en slik bryter på en fase.
tror du problemet med at den slår ut ved "oppstart" kan elimineres ved å koble det enkelt og ikke "dobbelt" ? (ref min siste post.
			
			
			
				Sitat fra: Jon Braathen på tirsdag 29. august 2017, klokken 22:00
Sitat fra: Griffel på tirsdag 29. august 2017, klokken 21:37
Da ble det mer forstålig. Det er ikke nødvendig men det øker følsomheten og noen synes dette er en god ide, når en skal bruke en slik bryter på en fase.
tror du problemet med at den slår ut ved "oppstart" kan elimineres ved å koble det enkelt og ikke "dobbelt" ? (ref min siste post.
Ja. Spesielt om ledningene har litt lengde kan dette ha stor betydning.
			
			
			
				Sitat fra: Griffel på tirsdag 29. august 2017, klokken 21:37
Da ble det mer forstålig. Det er ikke nødvendig men det øker følsomheten og noen synes dette er en god ide, når en skal bruke en slik bryter på en fase.
Jeg hørte idag om en Tesla-bruker som hadde fått elektrikeren sin til å koble opp følgende:
- Type 2 kontakt rett i bilen
- ledning (andre enden) rett i sikringsskapet. 
Tror ikke han hadde 400V, men det har jeg. 
Han elektrikeren kompisen min brukte sa han pleide koble det slik. Kan dere forklare/tegne opp et sånt oppsett...? Må jeg ha noe omformer i sikringskapet i garasjen om jeg får lagt ut 400V dit?
Sent from my iPhone using Tapatalk
			
			
			
				Sitat fra: PalEngh på tirsdag 29. august 2017, klokken 22:38
Kan dere forklare/tegne opp et sånt oppsett...? 
Nei
Sitat fra: PalEngh på tirsdag 29. august 2017, klokken 22:38
Må jeg ha noe omformer i sikringskapet i garasjen om jeg får lagt ut 400V dit?
Nei, men du trenger en ladestasjon i garasjen.
			
			
			
				Sitat fra: PalEngh på tirsdag 29. august 2017, klokken 22:38
Sitat fra: Griffel på tirsdag 29. august 2017, klokken 21:37
Da ble det mer forstålig. Det er ikke nødvendig men det øker følsomheten og noen synes dette er en god ide, når en skal bruke en slik bryter på en fase.
Jeg hørte idag om en Tesla-bruker som hadde fått elektrikeren sin til å koble opp følgende:
- Type 2 kontakt rett i bilen
- ledning (andre enden) rett i sikringsskapet. 
Tror ikke han hadde 400V, men det har jeg. 
Han elektrikeren kompisen min brukte sa han pleide koble det slik. Kan dere forklare/tegne opp et sånt oppsett...? Må jeg ha noe omformer i sikringskapet i garasjen om jeg får lagt ut 400V dit?
Ingen omformer nødvendig, men du må ha en ladekontroller og en kontaktor, i tillegg til selve kabelen da. Du finner alle komponentene her: http://www.ladespesialisten.no/index.php/komponenter-til-ladestasjoner
			
			
			
				Med den "loop" koblingen mener jeg du senker utløsestrømmen fra 30 til 15mA. (Sånn ca, må egentlig vektoradderes). Det skulle ikke være nødvendig å koble slik. 
Det er også en annen mulighet, en "gjeninnkobler". Disse må normalt være fra samme leverandør. Ser ut som en sikring, men med en arm som trekker opp jordfeilbryteren igjen ved utfall. Normalt forsøker den 3 ganger. Deretter gir den opp. Koster gjerne endel. 
			
			
			
				Sitat fra: PalEngh på tirsdag 29. august 2017, klokken 22:38
Jeg hørte idag om en Tesla-bruker som hadde fått elektrikeren sin til å koble opp følgende:
- Type 2 kontakt rett i bilen
- ledning (andre enden) rett i sikringsskapet. 
Interessant problemstilling:
En typisk ladekabel er ikke beregnet på fast opplegg, men selvfølgelig helt standard å legge inn mot fastmontert ladestasjon.
Når dette legges inn i et sikringskap direkte som her blir sikringsskapet en slags ladestasjon og bevegelig kabel bør være lovlig. 
Likevel er det normalt ikke lov med bevegelig kabel uten at disse går via stikk/støpsel. Noen her som kan forklare den?
Hadde nemlig et dilemma nylig der en kunde hadde montert stikk med jordfeilvern type B, og ønsket semiportabel montering av ladestasjon uten eget jordfeilvern. Vi endte opp med å montere PR inntakskabel på ladestasjonen med koblingsboks i enden og der koblingsboksen skulle erstatte det monterte stikket. Dette siden PR kabel er beregnet for fast opplegg og ikke lov å terminere via støpsel.
			
			
			
				Det virker ganske upraktisk med en beveglig kabel inn i et sikringsskap. Er det plass til kontroller, kontaktor, sikring og B vern i skapet er det nok enklere å gå med fastmontert kabel til en boks hvor den beveglige kablen kan kobles og utsyres med passende strekkavlasting. Det blir jo tilsvarende en ladestasjon med kabel i stedet for en type 2 kontakt.
			
			
			
				Sitat fra: Jon Braathen på tirsdag 29. august 2017, klokken 21:26
her har jeg tegnet opp slik elektrikeren koblet det.
Etter det jeg har forstått er det påbudt med type B jordfeilbryter, så det er vel riktig at den også må være etter trafoen ved IT nett??   det er også vanlig jordfeilbryter i sikringsskapet på kursen FØR trafoen.
Siden vi har 400v-TN-C-S nett hjemme har jeg der montert egen 3fas 22kw ladeboks der og fikk PodPoint laderen som fulgte med Zoe'n montert på hytta, der er det 230V-IT-nett.
Podpoint står montert ute på en bod og tafoen er på innsiden av boden mens sikringsskapet er inne i hytta.
Siden trafoen står å varmer på tomgang mens vi ikke er der store deler av tiden, pleier jeg å slå av sikringen inne i hytta når vi reiser. Det som er irriterende er at når vi kommer tilbake og jeg setter på sikringen så må jeg alltid på ut i boden og vippe opp B-jordfeilbryteren som har slått seg av. Kan grunnen til det være at trikkeren har koblet som han har gjort, eller er det fordi trafoen trekker litt i oppstarten og at slik må det være..?
Grunnen er at på eldre firepolete jordfeilbrytere var kretsen for test knappen intern i bryteren mellom N og en fase. For å være sikker på at jordfeil bryteren løste seg ut på test knappen koblet man slik at det gikk strøm igjennom alle fasene for sikkerhets skyld. Som en ser av skjemaet på Chint sin bryter så er alle faser overvåket i kretsen til test knappen. Det er forskjeller fra fabrikat til fabrikat. Gammel vane vond og vende.
			
			
			
				Testknappen ligger da vitterlig mellom N og den nærmeste fasen på tegningen. 
			
			
			
				Tror ikke den zigzag koblingen er nødvendig på noen jordfeilbryter. Testknappen skaper en skjevhet ved at ca 30mA rutes utenom strømtesten som derfor tripper. Bryteren skal trippe når 30mA forsvinner til jord uansett hvilken faseleder som "mangler" strøm, eller som her, ved at strømmen ledes utenom. 
			
			
			
				Det er så enkelt at dersom en for enfasekobling bruker N-1 på ene siden og N-2 kontaktene på den andre og så lar være å koble noe 3-4-5-6 så virker denne fra Chint som den skal.
			
			
			
				Med fare for å bli oppfattet som treg...
Det er tidligere antydet at Volvo T8 skal ha 1-FAS lading...
Men med en ladeboks skulle man tro at det er ladeboksen som avgir korrekt fase, og basert på kommunikasjon fra bilen; korrekt ladehastighet. 
Burde det ikke da være mulig å benytte 3-faset ladestasjon for å utnytte nettet i huset bedre?
Sånn som denne?
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170902/cde497f3510bb28402a59dc921f75a29.jpg)
			
			
			
				For AC-lading sitter laderen i bilen. Det er dermed bilen som bestemmer om den er i stand til å motta enspenningslading eller tre-spenningslading. Eks Tesla har 3 ladere og kan lades med 3*230V fra et TN-nett og 2*230V fra et IT-nett, gitt egnet veggboks. 
En ny eGolf har to ladere og kan kjøre disse i parallell fra en 32A enspenningskurs, eller i V-kobling på IT eller som tofase i et TN-nett. 
Kort sagt, ven må kjenne bilen og nettet på stedet og tilpasse veggboks etter dette.
			
			
			
				Sitat fra: PalEngh på lørdag 02. september 2017, klokken 22:14
Med fare for å bli oppfattet som treg...
Det er tidligere antydet at Volvo T8 skal ha 1-FAS lading...
Men med en ladeboks skulle man tro at det er ladeboksen som avgir korrekt fase, og basert på kommunikasjon fra bilen; korrekt ladehastighet. 
Burde det ikke da være mulig å benytte 3-faset ladestasjon for å utnytte nettet i huset bedre?
Du må gjerne koble opp en ladestasjon på 3-fase, men siden bilen har 1-fase lader vil den kun trekke strøm på  en fase uansett. Svakeste ledd i kjeden bestemmer ladestrøm og antall faser. Eksempel:
3-fase 32A ladestasjon og bil med 1-fase 16A lader = du får ladet på 1-fase 16A
1-fase 20A ladestasjon og bil med 3-fase 32A lader = du får ladet på 1-fase 20A
			
			
			
				Egolf kan også justeres på kabel
Sent from my iPhone using Tapatalk
			
			
			
				Koplar du opp 3 stk ladestasjonar for 3-fas er det vel vanlig å rotere på fasetilkopling eller for kvar veggboks , eller? 1-fas bilar blir då optimalt fordelt. (Bortsett frå Zaptec med sitt fasefordeling konsept som gjer det "in-da-box")
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk