Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Bilmerker => BMW => BMW i3 => Emne startet av: Jon Braathen på tirsdag 06. juni 2017, klokken 14:10

Tittel: Mest mulig effektiv lading av i3
Skrevet av: Jon Braathentirsdag 06. juni 2017, klokken 14:10
Jeg kom over denne siden vedr effektiv lading av Zoe: http://pushevs.com/2016/12/17/renault-zoe-charging-time-efficiency/
Der kommer det fram at chameleon laderen er lite effektiv ved lading under 11/22kw og har tap på 29% ved 230V/10A.

Har noen tilsvarende data for BMW i3, dvs hvilke effekter som gir minst ladetap?

Ved hurtiglading er det for 94Ah modellen lurt å stoppe på ca 90% SOC pga fallende ladehastighet.  men hjemme betaler man jo ikke for minuttpris men for antall kwh, og da kan det være lurt å vite om det er mest effektivt å lade med kladden på 10A, 16A (1-fas), 7,4kw (1-fas) eller 11kw (3-fas) for de som har mulighet til det..
Tittel: Sv: Mest mulig effektiv lading av i3
Skrevet av: Klykkentirsdag 06. juni 2017, klokken 15:33
Står litt her: http://elbilwiki.no/index.php/BMW_i3
Tittel: Sv: Mest mulig effektiv lading av i3
Skrevet av: Jon Braathentirsdag 06. juni 2017, klokken 19:44
Sitat fra: Klykken på tirsdag 06. juni 2017, klokken 15:33
Står litt her: http://elbilwiki.no/index.php/BMW_i3
Stod vel ingenting om det jeg spurte om på den siden.. Kun hvor lang tid ladingen tar stod det der..

Sent fra min LON-L29 via Tapatalk

Tittel: Sv: Mest mulig effektiv lading av i3
Skrevet av: Bowersfredag 09. juni 2017, klokken 18:53
Jeg kan bidra med et datapunkt iallefall:

2017 mod i3 94ah FC
Km stand: 3900
Målt totalforbruk fra dag 1: 1261 kWh
Snitt: 3,22 kWh pr mil fra stikkontakt.

Bilen er kun ladet fra samme ladestasjon (Ladespesialisten) fra første dag og ladestasjon og måler står på dedikert kurs.
Måler er kontrollert uten avvik.
Ca 95% av ladingen er gjort på 8A mens resten er gjort på 16/32A.
Tittel: Sv: Mest mulig effektiv lading av i3
Skrevet av: Pallesnekkernlørdag 10. juni 2017, klokken 14:15
Sitat fra: Bowers på fredag 09. juni 2017, klokken 18:53
Jeg kan bidra med et datapunkt iallefall:

2017 mod i3 94ah FC
Km stand: 3900
Målt totalforbruk fra dag 1: 1261 kWh
Snitt: 3,22 kWh pr mil fra stikkontakt.

Er dette mye småkjøring med bruk av klimatisering i kaldt vær eller er det kjøring nå på våren?  Hvis det er det siste, så er tap i laderen skyhøyt.

Jeg har et snittforbruk på sommerhalvåret på ca 1,4 og ca 1,8 på vinteren. Klimatisering kommer i tillegg. Men at årsnittet er mye over 2.0 kWh/per mil tviler jeg på.
Tittel: Sv: Mest mulig effektiv lading av i3
Skrevet av: Bowerslørdag 10. juni 2017, klokken 19:02
Dette er målt fra bilen var ny i starten av Januar. I Januar/Februar brukte jeg forvarming endel av dagene, men ikke alle. Snittet er altså utifra bruk både på vinter og vår/sommer.
Kjøringen er 70-80% småkjøring og en og annen lengre tur innimellom.

Jeg har forholdt meg kun til forbruk fra sikringsskap til vei, ikke til forbruksmåleren i bilen (som kan være like unøyaktig som forbruksmåleren i en bensin-bil).

De få jeg har snakket med som har målt helt reelt forbruk (fra stikkontakt til vei) har blitt overrasket over at det faktiske forbruket er såpass mye høyere enn det bilen typisk viser selv ;)

Hvis noen flere har mulighet til å sjekke reelt forbruk over tid med måler på dedikert kurs i sikringsskapet (ikke i ladeboksen da tap i kabel ikke vil regnes med) så hadde det vært artig å sett resultatene...
Tittel: Sv: Mest mulig effektiv lading av i3
Skrevet av: Pallesnekkernlørdag 10. juni 2017, klokken 22:42
Jeg føler at forbruksmåleren i i3 er rimelig bra. Ved pen kjøring vil forbruk x antall kilometer gi et svar rimelig nær netto batterikapasitet.

Ved hurtiglading (DC) vil noe gå tapt som varme i batteriet, men også her ser antall kW inn til å stemme rimelig bra med hvor mye batteriet lader.  Tapet er ihvertfall ikke i størrelsesorden av hva du beskriver.

Jeg tror at synderen er AC/DC konverteren i bilen. Den er trolig optimert for ladehastigheter på 7,4 eller 11 kW, og er lite effektiv ved lav ladehastighet. Mener jeg har lest noe om dette fra BMW engang, men kan ikke finne det igjen.

Holder du rundt ladekladden til en laptop, merker du fort at det forsvinner mange % i en AC/DC konverter.
Tittel: Sv: Mest mulig effektiv lading av i3
Skrevet av: Bowersonsdag 19. juli 2017, klokken 01:08
Er det ingen andre på forumet som har målt reelt forbruk fra strømmåler i sikringsskapet til vei på i3'en?

Jeg ligger fremdeles på rett i underkant av 3 kw/mil ved lading på 8A fra type 2 ladeboks. (Ladespesialisten)
Forbruksmåleren i bilen ligger stabilt på 1,5 - 1,8 kw/mil så resten av forbruket er trolig tap i AC/DC converteren, kabler osv.
Tittel: Sv: Mest mulig effektiv lading av i3
Skrevet av: Pallesnekkerntorsdag 20. juli 2017, klokken 20:56
Da har jeg gjort første ladetest med en clas ohlson strømmåler koblet til stikkontakten jeg lader fra.
Brukte bilens servicemeny for å finne ladenivå og max batterikapasitet.

Batteri ved lading start : 23,9
Max batteri kapasitet    : 29,7

Fylte på 5,8 kWt med 2300W med medfølgende 10A ladekabel.
Målt strømforbruk ble 7,04 kWt

Nå er det vanskelig å konkludere med at dette er riktig måte å måle på, men det gir ihvertfall en indikasjon.
Ca 20% tap er egentlig helt greit og kan tyde på at AC/DC konverteren ikke er ineffektiv på lave ladehastigheter.




Tittel: Sv: Mest mulig effektiv lading av i3
Skrevet av: Fanafjordtirsdag 23. januar 2018, klokken 21:02
Tar denne tråden frem igjen. Noen som kan bekrefte dette her at det er vanlig å tape 20% pluss i ladingen? Det hørtes mye ut for meg.
Tittel: Sv: Mest mulig effektiv lading av i3
Skrevet av: PionerThinkonsdag 24. januar 2018, klokken 13:29
Har vært diskutert i andre tråder også:
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=37410.msg646253#msg646253
Hvis du bruker søkefunksjonen inne på forumet så vil du nok sikkert finne noe flere steder :+1:
Tittel: Sv: Mest mulig effektiv lading av i3
Skrevet av: Agmunsmandag 29. januar 2018, klokken 20:45
Noen som vet hva som skal til for å få maksimalt ladehastighet hjemme?

Har gjort noen utregninger via dataene som kommer ut av Connected Drive-nettsidene og ser at jeg i snitt ila en time bare lader 3,6. Jeg har 20A * 230V og da skulle jeg vel fått et snitt på 4,6?

Med 3,6 får jeg omtrent 16A lading.

Bilen har blitt kjørt en times tid før lading ble startet og bilen hadde ca 30% batteri igjen ved oppstart lading.
Tittel: Sv: Mest mulig effektiv lading av i3
Skrevet av: Orbitmandag 29. januar 2018, klokken 21:11
Siden du i det minste får 16A (3.7kW), må du ha noe uorignalt mellom 20A-kursen og bilen. Hva har du her av ladestasjon eller ladekabel? Tipper det er satt en 16A-begrensning på dette utstyret (Det er vanlig at en 16A ladestasjon er sikret med en 20A kurs, for å unngå maksimal belastning på sikringen)
Tittel: Sv: Mest mulig effektiv lading av i3
Skrevet av: Trond.mmandag 29. januar 2018, klokken 21:56
Jeg har en 16A type 2 ladestasjon sikret med 20A kurs, og får bare ca 3,3 kW Inn på batteriet. Så 3,7 kW er bra ladefart på en 20A kurs.
Tittel: Sv: Mest mulig effektiv lading av i3
Skrevet av: Agmunsmandag 29. januar 2018, klokken 21:57
Saltoboks, 25A sikring og elektriker sier boksen er satt til 20A. Ladekabel er original som følger boksen (integrert).
Tittel: Sv: Mest mulig effektiv lading av i3
Skrevet av: Jon Braathenmandag 29. januar 2018, klokken 23:34
Ladet nettopp min i3 94Ah fra 0 til 100% på 11kw laderen hjemme, den trakk da 31,66kwh fra nettet og batteriet ble fylt opp med 29,3kwh kapasitet. Dvs 92,5% effektiv lading.
Det må jeg si er bra!
Tittel: Sv: Mest mulig effektiv lading av i3
Skrevet av: Trond.mtirsdag 30. januar 2018, klokken 07:21
Det høres bra ut,og spesielt med tanke på at batteriets netto kapasitetet er oppgitt til 27,2 kwh  ;)
Tittel: Sv: Mest mulig effektiv lading av i3
Skrevet av: Jon Braathenmandag 26. februar 2018, klokken 20:34
Sitat fra: TM på tirsdag 30. januar 2018, klokken 07:21
Det høres bra ut,og spesielt med tanke på at batteriets netto kapasitetet er oppgitt til 27,2 kwh  ;)

Den oppgitte kapasiteten er oppgitt lav fra bmw, det er sikkert for å ha en buffer ved batterigaranti ved 8 år..
Min i3 har mellom 29,0 og 30,0 tilgjengelig kapasitet, avhengig av temp og om siste ladinger var hurtig eller normal. Beste målinger er ved rundt 20 grader på sommeren.

Batterikapasitet leser du lett av I servicemenyen.
Tittel: Sv: Mest mulig effektiv lading av i3
Skrevet av: Kanonmandag 26. februar 2018, klokken 21:04
Litt usikker på hva en leser av i servicemenyen. Har lest av helt opp til 20,4 på vår 60ah.
Siste halvåret har den ikke vært over 17.7. Nå for tiden er den på 17.2 ish.
Siden bilen brukes til samme kjøringen, helt fra den var ny i 2015, er det lett og sammenligne rekkevidden.
Den er uforandret, viss omstendigheten (fart,vær osv) er de samme.
Tittel: Sv: Mest mulig effektiv lading av i3
Skrevet av: marte3notirsdag 27. februar 2018, klokken 10:15
Laderen i i3 består så vidt jeg vet egentlig av 3 ladeenheter med maks effekt på 16A. Derfor er det mest effektive å lade på 16A, 32A eller 16A 3-fas (400V). Dette fordi laderene er mye mer effektive ved 100% belastning enn på f.eks. 50% belastning. Dette er nok årsaken til at Bowers som lader på 8A har såpass høyt forbruk...
Tittel: Sv: Mest mulig effektiv lading av i3
Skrevet av: SveinJtirsdag 03. juli 2018, klokken 08:43
I disse varme sommerdager ser jeg at batteriet bli varmt bare bilen står ute i solskinnet en hel dag. I går var temperaturen 30 grader, ved start og etter 8mil det samme.
Er hurtiglading "lurt" ved slik batteritemperatur og tar vanlig ladekladdlading, lenger tid?
Tittel: Sv: Mest mulig effektiv lading av i3
Skrevet av: Jon Braathenfredag 24. august 2018, klokken 07:39
30 grader er ikke så varmt for batteriet, det er ikke no problem, og hvis du hurtiglader vil kjøling slå inn ved behov.

Saktelading er nok også uforandret.

Det er verre å hurtiglade når batteriet er under 22grader varmt, da går det tregere,  ingerstid krever det derfor forvarming + litt aktiv kjøring for å få varmen opp til 22 før (DC) lading, da får man lett samme ladetid som på sommeren.
Tittel: Sv: Mest mulig effektiv lading av i3
Skrevet av: SveinJfredag 24. august 2018, klokken 18:58
Var innom Bilia Skien i dag og spurte bl.a. om hurtiglading ved høy sommervarme. Bilens styring regulere varmepumpen til å enten kjøle eller varme batteriet.
Kjørte rundt med 30graders batteri i sommer, på varmere dager. Temperaturen kom aldri over 30.
Tittel: Sv: Mest mulig effektiv lading av i3
Skrevet av: Ansjosfiletfredag 24. august 2018, klokken 20:32
Slutt å være så nevrotiske da. Lad og vær glad og tut og kjør. Jeez
Tittel: Sv: Mest mulig effektiv lading av i3
Skrevet av: Ingeniørenlørdag 25. august 2018, klokken 09:36
Sitat fra: Ansjosfilet på fredag 24. august 2018, klokken 20:32
Slutt å være så nevrotiske da. Lad og vær glad og tut og kjør. Jeez

:+1: