SitatHvorfor regnes elbil-ordningene som statsstøtte?
Statsstøttereglene gjelder ikke for støtte til privatpersoner. Men siden disse ordningene
gjør det mer attraktivt å kjøpe elbil, innebærer de en indirekte støtte til produsenter og
forhandlere av slike biler. Dermed slår statsstøttereglene inn
Sitat fra: gigafactory på fredag 24. mars 2017, klokken 18:06
Tja, hvis det dukker opp en paragraf i skatteloven om at verdien av elkjøretøy ikke inngår i skattyterens formuesberegning, så blir vel det en (veldig mild) form for indirekte statsstøtte til elbilselgende virksomheter? ??? Dog veldig diskuterbart ;DSitatHvorfor regnes elbil-ordningene som statsstøtte?
Statsstøttereglene gjelder ikke for støtte til privatpersoner. Men siden disse ordningene
gjør det mer attraktivt å kjøpe elbil, innebærer de en indirekte støtte til produsenter og
forhandlere av slike biler. Dermed slår statsstøttereglene inn
http://www.eftasurv.int/media/press-releases/Q&A-(NO)---Electric-cars-Norway.pdf
Sitat fra: gigafactory på fredag 24. mars 2017, klokken 18:06
Tja, hvis det dukker opp en paragraf i skatteloven om at verdien av elkjøretøy ikke inngår i skattyterens formuesberegning, så blir vel det en (veldig mild) form for indirekte statsstøtte til elbilselgende virksomheter? ??? Dog veldig diskuterbart ;DSitatHvorfor regnes elbil-ordningene som statsstøtte?
Statsstøttereglene gjelder ikke for støtte til privatpersoner. Men siden disse ordningene
gjør det mer attraktivt å kjøpe elbil, innebærer de en indirekte støtte til produsenter og
forhandlere av slike biler. Dermed slår statsstøttereglene inn
http://www.eftasurv.int/media/press-releases/Q&A-(NO)---Electric-cars-Norway.pdf
Sitat fra: knut.aulie på fredag 24. mars 2017, klokken 17:17
En burde kalle lavere formueskatt for støtte eller subsidie også da eller ?
Sitat fra: AppleKnocker på lørdag 25. mars 2017, klokken 08:41Det er hårreisende med alle subsidiene på frisk luft!
Er de som slipper å betale for seg subsidiert?
Ja.

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 25. mars 2017, klokken 11:35Epokegjørende argument! Nå synes jeg du har overgått deg selv Aulie :-XSitat fra: AppleKnocker på lørdag 25. mars 2017, klokken 08:41Det er hårreisende med alle subsidiene på frisk luft!
Er de som slipper å betale for seg subsidiert?
Ja.
Siden det er noe alle trenger er og slipper å betale for er jo dette gigantisk.
Sitat fra: AppleKnocker på lørdag 25. mars 2017, klokken 16:59
Det som er interessant er at hardcore akademikere, folk flest, media, politikere med flere har samme korrekte definisjon av subsidier. Den eneste lille klikken som er uenige er de som mottar subsidier.
Sitat fra: AppleKnocker på lørdag 25. mars 2017, klokken 16:59Har ikke du opptil flere elbiler? Inkludert Tesla hvis du har snakket sant.
Den eneste lille klikken som er uenige er de som mottar subsidier.


Sitat fra: AppleKnocker på lørdag 25. mars 2017, klokken 20:26Hmmm ....... Hvordan forklare noen som har fryktelig tungt for det, forskjell på avgiftslette og faktisk å få penger. Desverre har jeg ikke anlegg for PU jobbing så det får være.
Jeg er på min fjerde elbil, og har mottatt plenty med subsidier. Det har jeg spart store summer på. Penger som ellers i stor grad ville havnet i statskassa.
I motsetning til de fleste av dere, synes jeg ikke det er galt. Fordelene ved at jeg kjører elbil er store for mange flere enn meg, så jeg er ikke flau over at andre må betale mer for sine kreftkjerrer for at jeg skal kjøre billig. Det har alltid vært et mål at norske bilavgifter er såkalt provenynøytrale. Dvs at hvis avgiftene settes ned et sted skal de settes opp et annet sted slik at Statens inntekter totalt sett holdes på samme nivå.
Det som er patetisk er at enkelte prøver å late som at Staten ikke kaster penger etter oss for at vi skal kjøpe elbil. Vær heller stolt av det og overtale gjerne naboen til å bli med på festen mens den ennå varer. Jo flere elbiler jo bedre.
Sitat fra: Oddaa på lørdag 25. mars 2017, klokken 21:33Mulig du har det, men jeg kam gjøre et forsøk på å forklare deg
Avgiftslette: Jeg sitter igjen med mer penger på konto etter å ha kjøpt ny bil.
Subsidier: Jeg sitter igjen med mer penger på konto etter å ha kjøpt ny bil.
Staten sitter igjen med mindre penger på konto i begge tilfellene...
Jeg har sikkert bare like tungt for det som AppleKnocker...
Sent from my iPhone using Tapatalk

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 25. mars 2017, klokken 22:56Sitat fra: Oddaa på lørdag 25. mars 2017, klokken 21:33Hvis en ikke vil skjønne forskjellen på å betale ut i forhold til å avstå fra avgifter så gjør dere vel ikke det.
Jeg har sikkert bare like tungt for det som AppleKnocker...
Sitat fra: AppleKnocker på lørdag 25. mars 2017, klokken 23:37
Avstå fra å kreve inn
Bilen koster fortsatt 200 000 hvorav 100 000 er avgifter
Staten avstår fra å kreve inn avgift
Jeg betaler 100 000 (transaksjon 1)
Det blir én transaksjon og bilen har kostet meg 100 000
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 25. mars 2017, klokken 23:46Kan me då sei det så lett som dette:
Ergo er alle varer bortsett fra den med mest avgifter subsidiert.
Setter man ikke grensen ved faktisk overførsel er det irrelevant om man kjøper bil med lavt eller høyt avgiftsbeløp. Betaler man ikke mest er man subsidiert. Og det er helt Ok :)
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 26. mars 2017, klokken 07:46
Tja. Betaler du toppskatt?
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 25. mars 2017, klokken 23:46
Ergo er alle varer bortsett fra den med mest avgifter subsidiert.
Sitat fra: Amoss på søndag 26. mars 2017, klokken 01:11Staten driver ikke bare med innkreving. De fastsetter avgiften også. Snedig opplegg :police:
Staten har ingen avgift hverken å innkreve eller avstå i fra å kreve inn.
Sitat fra: AppleKnocker på søndag 26. mars 2017, klokken 10:48
Staten driver ikke bare med innkreving. De fastsetter avgiften også. Snedig opplegg :police:
Sitat fra: AppleKnocker på søndag 26. mars 2017, klokken 10:48
Med det er genialt å droppe alle begrep knyttet til subsidiering, statsstøtte, pengestøtte, fordeler, incentiver.
La alle andre snakke om hvor gunstig det er å kjøpe elbil, så kan vi elbileiere svare med tusenmeters blikk, ispedd litt vranglære om at det ikke er subsidier hvis du ikke får penga i enkroninger i Norgesglass som du henter på NAV kontoret.
Sitat fra: AppleKnocker på søndag 26. mars 2017, klokken 11:28
Det er så opplagt at lavutslippsbiler er subsidiert, at jeg ikke skjønte at jeg trengte å innrømme det.
Sitat fra: eivhelle på søndag 26. mars 2017, klokken 12:07Amen
Problemet når man bruker ordet statsstøtte eller subsidier, er at man får inntrykk av å gi en urimelig fordel. Det er slik at det aller meste vi mennesker foretar oss har en kostnad. Derfor har vi også innført avgifter for å dekke inn kostnader vår adferd påfører samfunnet. Og det er ikke alltid 1:1 samsvar mellom kostnad og avgift.
Avgiftslette for elbiler er innført fordi man ønsker å redusere skadevirkningene biler med fossilt drivstoff påfører samfunnet vårt. Størrelseorden for skaden er vanskelig å estimere siden vi både må ta med globale skadevirkninger på grunn av global oppvarming og helseproblemer som blir påført mennesker lokalt. Men det er ikke urimelig å anta at en gjennomsnittlig fossil bil forårsaker langt større skade enn det som blir krevd inn i form av avgifter.
Sånn sett blir fossil biler sponset ved at avgiftene er lavere enn påført skade. Like fullt er det mange som tenker at fossil bilistene er med på å sponse elbilene. Det blir litt som fylliken som krever respekt fordi han mener at avgiftene han betaler for alkohol er det viktigste bidraget til samfunnets inntekter, selv om det totale regnskapet viser at skadene påført samfunnet er dobbelt så store som inntektene.
Sitat fra: AppleKnocker på søndag 26. mars 2017, klokken 11:28Nå lurer jeg på hvor grensen går for biler som er subsidiert og ikke. F.eks plug-in hybrider har nesten ingen avgift. Er de subsidiert eller ikke? Elbiler har og avgifter, bare minst. Så hvor går grensen din? Er det bare dyreste versjonen av en bil som ikke er det? F.eks Ioniq, hvilke av de er subsidiert og ikke? Poenget er at modellen er lik for alle biler, de har en utgangspris, og man får en avgift avhengig av teknologi og utslipp. For hybrider og elbiler slår det veldig heldig ut.
Det er så opplagt at lavutslippsbiler er subsidiert, at jeg ikke skjønte at jeg trengte å innrømme det.
Det som ikke er like opplagt er at vi skal oppmuntres til å kjøpe juksehybrider som f.eks Volvo XC90 T8.
Sitat fra: turfsurf på søndag 26. mars 2017, klokken 12:52
F.eks plug-in hybrider har nesten ingen avgift.
Sitat fra: AppleKnocker på søndag 26. mars 2017, klokken 19:02
La oss holde oss til kjøretøy, og ikke sammenligne biler med biff. Innenfor bilavgifter finnes et prinsipp som heter provenynøytralitet. Dette har eksistert i Norge ganske lenge, og er sentralt for å forstå hvordan subsidier på området er skrudd sammen. Provenynøytralitet betyr at Staten jevnlig justerer de ulike komponentene slik at noen kjøretøy får høyere avgift og noen lavere. Summen av avgifter som Staten håver inn, skal være lik uansett. Dette er er målsetning, men funker ikke alltid i praksis siden man ikke kan forutsett det eksakte salget av ulike bilmodeller.
I praksis har det vært subsidiering av biler med lav vekt, lavt sylindervolum og lav effekt i mange år. Dette har vært lite kontroversielt. De i utgangspunktet billigste bilene har fått lavest avgift og de dyreste har fått mest. I god sosialdemokratisk ånd og lite å hisse seg opp over. Det nye er at fete elbiler og juksehybrider har fått tilnærmet null i avgift. Plutselig ble en bil med 400hk billigere enn en litt påkostet Passat.
Provenynøytralitet gir svaret på hvem som betaler for festen, hvem som finansierer subsidiene. Det er riktignok Staten som lager reglene og tildeler subsidiene, men pengene hentes fra lommeboka til de som kjøper tradisjonelle fossilkjerrer. Hvis Statens inntekter fra bilavgifter er 70 milliarder, og elbileiere betaler null, må de andre betale mer etterhvert som elbilsalget øker. Provenynøytralitet tilsier litt forenklet at de 70 milliardene skal opprettholdes. Genialt system som vil sette fart på elbilsalget hvis opplegget videreføres. Noe som neppe vil skje. Men så lenge det varer er det bare å ta i mot subsidiene, le hele veien til jobb i kollektivfeltet og mens man rygger inn på en gratis parkeringsplass. De som er misunnelige kan kjøpe seg elbil selv.
Så elbilfordelene er ikke bare subsidier, det er subsidier som fungerer. Halleluja!
Sitat fra: Ketill Jacobsen på søndag 26. mars 2017, klokken 20:45Sitat fra: AppleKnocker på søndag 26. mars 2017, klokken 19:02
La oss holde oss til kjøretøy, og ikke sammenligne biler med biff. Innenfor bilavgifter finnes et prinsipp som heter provenynøytralitet. Dette har eksistert i Norge ganske lenge, og er sentralt for å forstå hvordan subsidier på området er skrudd sammen. Provenynøytralitet betyr at Staten jevnlig justerer de ulike komponentene slik at noen kjøretøy får høyere avgift og noen lavere. Summen av avgifter som Staten håver inn, skal være lik uansett. Dette er er målsetning, men funker ikke alltid i praksis siden man ikke kan forutsett det eksakte salget av ulike bilmodeller.
I praksis har det vært subsidiering av biler med lav vekt, lavt sylindervolum og lav effekt i mange år. Dette har vært lite kontroversielt. De i utgangspunktet billigste bilene har fått lavest avgift og de dyreste har fått mest. I god sosialdemokratisk ånd og lite å hisse seg opp over. Det nye er at fete elbiler og juksehybrider har fått tilnærmet null i avgift. Plutselig ble en bil med 400hk billigere enn en litt påkostet Passat.
Provenynøytralitet gir svaret på hvem som betaler for festen, hvem som finansierer subsidiene. Det er riktignok Staten som lager reglene og tildeler subsidiene, men pengene hentes fra lommeboka til de som kjøper tradisjonelle fossilkjerrer. Hvis Statens inntekter fra bilavgifter er 70 milliarder, og elbileiere betaler null, må de andre betale mer etterhvert som elbilsalget øker. Provenynøytralitet tilsier litt forenklet at de 70 milliardene skal opprettholdes. Genialt system som vil sette fart på elbilsalget hvis opplegget videreføres. Noe som neppe vil skje. Men så lenge det varer er det bare å ta i mot subsidiene, le hele veien til jobb i kollektivfeltet og mens man rygger inn på en gratis parkeringsplass. De som er misunnelige kan kjøpe seg elbil selv.
Så elbilfordelene er ikke bare subsidier, det er subsidier som fungerer. Halleluja!
God utredning! Men provenynøytralitet er bare ett av flere mulige utgangspunkt/prinsipper. Og i virkeligheten har ikke provenynøytralitet vært styrende siden elbiler fikk lettelser. Fossilbiler har gjennom alle disse årene ikke fått stigende avgifter, snarere tvert i mot med bortfall/reduksjon av vekt og effektavgift. Ett unntak er økte avgifter på bensin (15 øre) og diesel (35 øre), hvilket for meg førte til økte utgifter på kr 150 per år, altså så godt som null!
Sitat fra: arthur på mandag 27. mars 2017, klokken 08:29
Og slike "voldsommen"økninger i avgifter (150 krone ri året) kan føre til politisk kaos, politikerforakt og sågar regjeringskrise (hilsen Carl Ivar). Forstå det den som kan!
Sitat fra: AppleKnocker på søndag 26. mars 2017, klokken 19:02
I praksis har det vært subsidiering av biler med lav vekt, lavt sylindervolum og lav effekt i mange år.
Sitat fra: AppleKnocker på lørdag 25. mars 2017, klokken 20:26Eg vil tru det er rettare å seia at du har motatt subsidierte bilar. Subsidiar er støtteordningar retta mot næringslivet. Privatpersonar får ikkje subsidiar, men du drar nytte av at produsenten kan selja bilen avgiftsfritt til deg. Derfor er det bilprodusenten som er subsidiert, men du får ein subsidiert bil og sparer pengar på ein bil du elles kanskje ikkje hadde kjøpt, og bilprodusenten derfor heller ikkje hadde produsert og tent pengar på. Blant andre har Elon Musk satt pris på det.
Jeg er på min fjerde elbil, og har mottatt plenty med subsidier. Det har jeg spart store summer på. Penger som ellers i stor grad ville havnet i statskassa.
Sitat fra: Gardin på mandag 27. mars 2017, klokken 22:31Nei, elbiler er *indirekte* subsidiert. Derimot så ordlegger ganske mange seg som om de blir *direkte* subsidiert og da blir jo enkelte som ikke 'har mottatt en eneste krone' litt grinete.
Så elbiler er ikke direkte subsidiert likevel? :o
..
Sitat fra: Øystein16 på mandag 27. mars 2017, klokken 22:37
Subsidiar er støtteordningar retta mot næringslivet. Privatpersonar får ikkje subsidiar, men du drar nytte av at produsenten kan selja bilen avgiftsfritt til deg.
Sitat fra: Øystein16 på mandag 27. mars 2017, klokken 22:37
Derfor er det bilprodusenten som er subsidiert, men du får ein subsidiert bil og sparer pengar på ein bil du elles kanskje ikkje hadde kjøpt, og bilprodusenten derfor heller ikkje hadde produsert og tent pengar på. Blant andre har Elon Musk satt pris på det.
Sitat fra: arthur på tirsdag 28. mars 2017, klokken 07:57Interessant !
Neida, Tesla har etter sigende ikke mottatt noen form for Federal subsisdies som ikke også "alle andre" kan, eller kunne motta, men de har mottatt store summer i form av "tax breaks and other goodies" eksempelvis 1,3 milliarder dollar, penger det også, fra staten Nevada for å legge sin fabrikk dit.
Når det er sagt så har vel "The big three" mottatt langt mer enn dette (1,3 milliarder dollar) hver seg i subsidier de siste 5-6 årene. Ford har mottatt 3,8 milliarder, GM 5,2 miliarder og Chrysler/Fiat 2 milliarder. I tillegg har disse tre mottatt totalt rundt 100 milliarder dollar i Federal loans siden 2000.
Alt dette er bare vekslepenger når man ser hva The energy industry mottar i diverse former for direkte og indirekte støtte på global basis (G20) 444 milliarder dollar i 2015 alene hvorav 20,5 milliarder i USA! Kilde; Oil Change International rapport fra November 2015.

Sitat fra: AppleKnocker på tirsdag 28. mars 2017, klokken 11:44
Subsidie er et faguttrykk som er mest brukt innen mikroøkonomi.
Sitat fra: kodalse på tirsdag 28. mars 2017, klokken 14:06
En annen ting er at det er behov for insentiver/støtte/subside når jeg på tur til hytta er nødt til å stå en halvtime på hurtiglader til kr 2,50 pr minutt for å nå frem.
All den tid fossilisten i diesel/bensin freser forbi, god, varm og gapskratter av "Han tosken som skal spare noen usle avgiftskroner"
På returen går det riktignok non-stop hjem, men fossilisten fikk ihvertfall en god start på helga.
Det er samfunnsnytte i slikt også ;)
Sitat fra: THE på tirsdag 28. mars 2017, klokken 14:30Ja det er fordeler og ulemper med alt her i verden.Sitat fra: kodalse på tirsdag 28. mars 2017, klokken 14:06
En annen ting er at det er behov for insentiver/støtte/subside når jeg på tur til hytta er nødt til å stå en halvtime på hurtiglader til kr 2,50 pr minutt for å nå frem.
All den tid fossilisten i diesel/bensin freser forbi, god, varm og gapskratter av "Han tosken som skal spare noen usle avgiftskroner"
På returen går det riktignok non-stop hjem, men fossilisten fikk ihvertfall en god start på helga.
Det er samfunnsnytte i slikt også ;)
Problemet er jo at en god latter forlenger livet, og da vil fossilisten leve lenger, og dermed bidra til enda mer luftforurensing som er med på å ta livet av oss elbilister i for ung alder.
Sitat fra: THE på tirsdag 28. mars 2017, klokken 13:40
Uansett definisjon av ordene avgiftsfritak, subsidie, støtte, insentiv osv. så er jeg glad for at staten har valgt å satse på økt utbredelse av elbil.
Sitat fra: AppleKnocker på tirsdag 28. mars 2017, klokken 13:03
... bortsett fra at den avvikende definisjonen er den som brukes på dette forumet.
Sitat fra: AppleKnocker på tirsdag 28. mars 2017, klokken 13:03Folk flest jeg snakker med bruker det normale definisjonen slik de lærte den på skolen, og som er definert i Norsk Ordbok. Men snakker ikke så ofte med fagutdannede økonomer, og de jeg evnt. skulle snakke med angående subsidier måtte evnt. være på det rene med forskjellen mellom fagutrykket og den normale betydningen.
Folk flest, media, politikere, forskere, og de som er utdannet innen økonomi bruker dette uttrykket likt.
Sitat fra: AppleKnocker på tirsdag 28. mars 2017, klokken 13:03
Det er bare å google "elbil" og "subsidier" sammen så får man mange tusen treff på norsk.
Sitat fra: AppleKnocker på tirsdag 28. mars 2017, klokken 13:03
I internasjonal handel som WHO beskjeftiger seg med, er subsidier et politisk betent uttrykk
Sitat fra: AppleKnocker på tirsdag 28. mars 2017, klokken 13:03Dette tror jeg ikke har sett noen her benekte? Ja, det er en forskjellsbehandling, og man mottar fordeler og støtte. Ingen tvil om det. Men disse fordelene og denne støtten inkluderer ikke subsidier - overføringer fra staten - til kjøp av bil.
Enkelte elbileiere har også en allergi mot å innrømme at vi blir heftig forskjellsbehandlet og mottar fordeler, støtte ...
Sitat fra: THE på tirsdag 28. mars 2017, klokken 13:40
Uansett definisjon av ordene avgiftsfritak, subsidie, støtte, insentiv osv. så er jeg glad for at staten har valgt å satse på økt utbredelse av elbil.
Sitat fra: AppleKnocker på tirsdag 28. mars 2017, klokken 15:49
Nå er dessverre ikke subsidier og hva det innebærer del av pensum i den norske skolen, før man evnt tar høyere utdannelse. Der lærer man selvsagt den reelle betydningen.
Sitat fra: AppleKnocker på tirsdag 28. mars 2017, klokken 15:49
I norsk ordbok er det definert greit:
subsidie m1 (fra lat.; av subsidium 'hjelp, bistand') særlig i flertall : understøttelse, pengehjelp (særlig om bruk av statsmidler for å holde prisnivået nede)
Sitat fra: AppleKnocker på tirsdag 28. mars 2017, klokken 15:49Det er vi altså ikke enige om. Klimaforskere bruker definisjonen satt av WHO, altså valgte å redefinere ordet videre for sitt eget bruk. De har en lang og omfattende definisjon av ordet slik de bruker det for å inkludere støtteordninger som normalt ikke er dekket av ordet "subsidie".
Så hvis man bruker ordbok definisjonen har finansakrobatene, folk flest, politikere, media, klimaforskere og andre forskere rett.
"Elbiler får hjelp/bistand/subsidier/understøttes". Det betyr det samme og det gjøres for å holde prisnivået nede.
Sitat fra: AppleKnocker på tirsdag 28. mars 2017, klokken 15:49
Det er noe med å gi seg på tørre møkka som vi sier her på landet ;)
Sitat fra: Amoss på onsdag 29. mars 2017, klokken 11:46Det tror jeg ikke på før du viser meg barneskoleboken hvor subsidier er forklart.Sitat fra: AppleKnocker på tirsdag 28. mars 2017, klokken 15:49Så de har tatt det ut fra pensum? Var en del av barne- eller ungdoms-skolen den gang jeg gikk der i alle fall.
Nå er dessverre ikke subsidier og hva det innebærer del av pensum i den norske skolen, før man evnt tar høyere utdannelse. Der lærer man selvsagt den reelle betydningen.
Sitat fra: AppleKnocker på tirsdag 28. mars 2017, klokken 15:49
I norsk ordbok er det definert greit:
subsidie m1 (fra lat.; av subsidium 'hjelp, bistand') særlig i flertall : understøttelse, pengehjelp (særlig om bruk av statsmidler for å holde prisnivået nede)
Sitat fra: Amoss på onsdag 29. mars 2017, klokken 11:46Leser du understøttelse som å gi ut penger og ikke noe annet? Også i kontekst av at ordet stammer fra latin og betyr hjelp og bistand. Du hadde sikkert tolket inn i din snevre ramme uansett hva det sto, dette viser vel kun at du er på tynn is.
Det er vi enige om, så da ser det ut som vi leser dette forskjellig. "understøttelse, pengehjelp" leser jeg som direkte overføringer i fra staten, ikke som justering av skatte/avgiftsnivået.
Sitat fra: AppleKnocker på tirsdag 28. mars 2017, klokken 15:49
Så hvis man bruker ordbok definisjonen har finansakrobatene, folk flest, politikere, media, klimaforskere og andre forskere rett.
"Elbiler får hjelp/bistand/subsidier/understøttes". Det betyr det samme og det gjøres for å holde prisnivået nede.
Sitat fra: Amoss på onsdag 29. mars 2017, klokken 11:46Her skal du få navn på flere klimaforskere som refererer til elbilfordelene som subsidier:
Det er vi altså ikke enige om. Klimaforskere bruker definisjonen satt av WHO, altså valgte å redefinere ordet videre for sitt eget bruk. De har en lang og omfattende definisjon av ordet slik de bruker det for å inkludere støtteordninger som normalt ikke er dekket av ordet "subsidie".
Kanskje på tide at du dokumenterer påstanden du har gjentatt om at "folk flest" støtter ditt syn her?
Sitat fra: Amoss på onsdag 29. mars 2017, klokken 11:46Er dette virkelige, rekonstruerte samtaler du stadig har? Høres helt surrealistisk ut og for å være ærlig: totalt konstruert ut.
Og, bare for å gjøre det litt klarere - ja, støter stadig borti folk som faktisk tror at staten setter inn penger på kontiene til Tesla og Nissan m.fl. i tillegg til at kunden kan kjøpe varen uten å betale avgift. Når jeg prøver å forklare situasjonen er svaret "Tull! Bare søk på Google på «elbil subsidier» så ser du at de mottar subsidier i fleng. I tillegg kan du søke på «elbil avgiftsfritak» så ser du at de også slipper avgifter!".
Sitat fra: AppleKnocker på onsdag 29. mars 2017, klokken 18:14
...eksentriske skruller uten bakkekontakt.
Sitat fra: AppleKnocker på onsdag 29. mars 2017, klokken 18:14
De som har elbil er vinnere.
Sitat fra: NilsG på torsdag 30. mars 2017, klokken 10:35
Jeg sa da ingen ting, men den hadde en del intenciver bl.a ved at det ikke kreves inn "normale" bilavgifter.
Sitat fra: gigafactory på onsdag 29. mars 2017, klokken 22:36
Jeg ser litt på det som at staten har glemt å avgiftsbelegge elbiler
Sitat fra: AppleKnocker på torsdag 30. mars 2017, klokken 17:14Feil eksempel. De korrekte ville være:
Her skal du få litt hjelp til å gjøre et (jeg må være ærlig) ganske dårlig eksempel, om til et godt:
Sitat fra: Gardin på torsdag 30. mars 2017, klokken 17:18
Det er tydelig at det er mange ufaglærte som tror at subsidier betyr at staten betaler ut penger (jeg var blant dem inntil nylig :) ). Dermed er det uheldig å benytte dette ordet om avgiftsfritaket for elbiler, selv om det teknisk sett regnes som subsidier. Det er bedre å bruke mer lettfattlige uttrykk. Det er ikke så vanskelig å finne dekkende uttrykk som er mye mindre sannsynlig at blir misforstått.
Sitat fra: elektrolux på torsdag 30. mars 2017, klokken 18:41Hehehe, hvorfor ikke bare kalle det for avgiftsfritak?
Foreslår følgende:
Avgiftsfritak omdøpes til makroøkonomisksubsidie.
Sitat fra: Gardin på torsdag 30. mars 2017, klokken 19:01Sitat fra: elektrolux på torsdag 30. mars 2017, klokken 18:41Hehehe, hvorfor ikke bare kalle det for avgiftsfritak?
Foreslår følgende:
Avgiftsfritak omdøpes til makroøkonomisksubsidie.
Sitat fra: Gardin på torsdag 30. mars 2017, klokken 19:01Subsidie forteller at avgiftsfritaket har eit politisk forrmål.Sitat fra: elektrolux på torsdag 30. mars 2017, klokken 18:41Hehehe, hvorfor ikke bare kalle det for avgiftsfritak?
Foreslår følgende:
Avgiftsfritak omdøpes til makroøkonomisksubsidie.
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 30. mars 2017, klokken 18:39Det handler ikke om for/mot bruk av ordet subsidier. Det handler om hva ordets mening er. Det finnes synonymer og alle står fritt til å bruke hvilke ord de vil. Fordeler er helt greit. Men i denne sammenhengen er fordelene subsidier.
Det er gjentatte ganger fremsatt i denne tråden argumenter for og imot å bruke utrykket subsidier. Både gode og dårlige. Greit nok at en har forskjellige oppfatninger.
Jeg mener det er fordeler, mange fordeler, men jeg kaller det ikke subsidier.
Det jeg har til gode å se er at noen nekter for at det er elbilfordeler (mva fritak mm.)
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 30. mars 2017, klokken 21:45Du hadde nok ikke sagt dette hvis du visste hva de egentlig tjener på taxfree og hva varene koster inn.
Her subsidierte staten meg med over 2600 kroner, da jeg kjøpte full kvote av alkohol, tobbakk, samt endel andre varer det heller ikke be beregnet avgifter for. Da er det jo et kupp å få turen til 990 inkludert seteavgiften, når staten subsidierer såpass!
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 30. mars 2017, klokken 22:02Støtter samfunnsøkonomen på dette, i likhet med mange andre i denne tråden!
Poenget er at fraværet av skattlegging ikke kan defineres som subsidie!
Lars
Samfunnsøkonom fra UiO
Sitat fra: AppleKnocker på torsdag 30. mars 2017, klokken 20:36
Finansdepartementet har regnet ut hvor mye både Staten og fylkene taper på elbilfordelene. Hvor blir det av disse pengene? Forsvinner de bare? Selvsagt ikke. De tilfaller oss som kjøper og kjører elbil.
Noen vil sikkert påsta at Finansdepartementet ikke kan regn og at de egentlige regnemesterne finnes her på elbilforum.no :laugh:
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 30. mars 2017, klokken 22:02Du kaller deg samfunnsviter i en annen tråd, så jeg vet neimen ikke hvor mye lit jeg skal feste til noe av det du sier. Kanskje har du litt faktaangst også?
Poenget er at fraværet av skattlegging ikke kan defineres som subsidie!
Jeg tror heller ikke vi kommer noen vei og at vi blir nødt til å være uenige om denne definisjonen!
Lars
Samfunnsøkonom fra UiO
Sitat fra: AppleKnocker på torsdag 30. mars 2017, klokken 23:22Skal man kalle en spade en spade, så får man kalle avgiftsfritak for avgiftsfritak. Subsidie er et kompliserende faguttrykk som folk flest har sprikende forståelse av hva innebærer. Å kalle avgiftsfritak for subsidie er som å kalle en spade for et arbeidsredskap. Det er mye mer komplisert og forvirrende enn det trenger å være.
Poenget er at det er omtrent bare fanatiske elbileiere på dette forumet som ikke tør å kalle en spade for en spade. Og i prosessen ødelegger dere for oss andre som tross alt innser hva som foregår.
Sitat fra: AppleKnocker på torsdag 30. mars 2017, klokken 23:40Det er ganske fascinerende hvor sterkt, og ikke minst skremmende, ordet "subsidie" tydeligvis er for mange.
Jeg har aldri reagert på bruken av ordet i det offentlige rom. Dvs før jeg traff på elbileiere som gikk i svart når noen var så frekke å påstå at elbiler er subsidiert.
For folk flest er dette en selvfølge.
Sitat fra: AppleKnocker på torsdag 30. mars 2017, klokken 23:40Den eneste som "går i svart" er deg.
Jeg har aldri reagert på bruken av ordet i det offentlige rom. Dvs før jeg traff på elbileiere som gikk i svart når noen var så frekke å påstå at elbiler er subsidiert.
For folk flest er dette en selvfølge.
Sitat fra: elektrolux på fredag 31. mars 2017, klokken 09:20
Eller nevner at BMW i3 burde hatt modus for Autoseiling. ;)
Sitat fra: brako79 på fredag 31. mars 2017, klokken 10:00
For å ikke snakke om bakdørene til I3. Elsket av noen, hatet av noen.
Sitat fra: AppleKnocker på fredag 31. mars 2017, klokken 08:18Spørsmålet var primært rettet til denne tråden, ikke at du skal sparke vilt i alle retninger!
Hvis man vil observere folk som går i svart, er det to opplagte steder på dette forumet:
1) Kia "Soul" forumet hvis noen stiller spørsmålstegn ved rekkevidden til den bilen.
2) Elbilen i samfunnet hvis noen bringer opp informasjon fra utsiden av elbilforumboblen. Eksempler er "Trygve Hegnar og elbiler" "Tullball om subsidier fra SP". Det finnes en haug og sakene som blir diskutert har til typisk til felles at noen pirker i dagens subsidier. Responsen blir sitat:
"Klassisk lavpannet stråmannretorikk."
"Bitter"
"Hyling"
"Syting"
"Idiot"
It goes on and on....
Sitat fra: AppleKnocker på onsdag 29. mars 2017, klokken 16:56
Det tror jeg ikke på før du viser meg barneskoleboken hvor subsidier er forklart.
Sitat fra: AppleKnocker på onsdag 29. mars 2017, klokken 16:56
Her skal du få navn på flere klimaforskere som refererer til elbilfordelene som subsidier:
Bjart Holtsmark, SSB
Erik Figenbaum, TØ
Eysten Jansen, UIB
Listen kunne vært mye lenger.
Sitat fra: AppleKnocker på onsdag 29. mars 2017, klokken 16:56
Det er du som må vise at folk flest legger din definisjon til grunn når de snakker om subsidier. Jeg trenger bare å vise til at begrepet er brukt et uendelig antall ganger om elbilfordelene.
Du kan jo forsøke å finne en kilde utenfor dette forumet som eksplisitt definerer at elbilfordelene i Norge ikke er subsidier. Det er en fin utfordring som kanskje vil få deg til å forstå at du er i et ekkokammer og at du tar feil.
Sitat fra: AppleKnocker på onsdag 29. mars 2017, klokken 16:56
Er dette virkelige, rekonstruerte samtaler du stadig har? Høres helt surrealistisk ut og for å være ærlig: totalt konstruert ut.