Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => BMW => BMW i3 => Emne startet av: Panduck på lørdag 13. august 2016, klokken 00:35
Noen som har noe info om ladetid, gjerne ved forkjellige tempraturer, av i3, spes 33kWh-utgaven? Forskjell på gammel 24kWh LEAF og ny er jo enorm.
Bilde kopiert fra britisk i3 forum på Facebook.
Fikk 48kW effektivt inn på batteriet opp til 85%. Det er bedre en på den gamle.
Har ikke ladet mer enn til 94%, men hadde da fremdeles 17kW inn, altså er det ikke slik som på den gamle at en bør bytte til AC for å spare penger, fordi det tok like lang tid med DC.
Sitat fra: LMOR på søndag 14. august 2016, klokken 10:13
Fikk 48kW effektivt inn på batteriet opp til 85%. Det er bedre en på den gamle.
Høres flott ut :) Kommer nok ikke ofte å lade over 90% på hurtiglading, så disse tallene høres bra ut. Skal bli spennende å se hvordan ladetiden blir om vinteren.
Enig, men i dag kjørte jeg uten forvarming av bil/batteri, kjørte ikke fort, ikke langt oppover og utetemperatur på ca 12 grader.
Likevel var batteritemperaturen på 26 grader ca midt i hurtigladingen.
Kan tyde på at de nå effektivt varmer batteriene med veske ved behov.
Vi får se om noen måneder.
Sitat fra: LMOR på søndag 14. august 2016, klokken 21:37
Enig, men i dag kjørte jeg uten forvarming av bil/batteri, kjørte ikke fort, ikke langt oppover og utetemperatur på ca 12 grader.
Likevel var batteritemperaturen på 26 grader ca midt i hurtigladingen.
Kan tyde på at de nå effektivt varmer batteriene med veske ved behov.
Vi får se om noen måneder.
Om alt går etter planen, så blir det tur til Stockholm aller første helt i oktober, da helst uten leiebil denne gang. Med den ladehastigheten skal det gå uten så alt for mye tillegg i tid (vi stopper jo alltids ett par ganger uansett).
Gikk litt tregt med ladingen i dag. Bilen hadde stått parkert i kuling og 10minus på fjellet i helgen. Soc var 43% og e-power viste 3 tilgjengelig av 10 bokser. Turen fra Bjørnfjell til hutiglader i Bjerkvik er 40km med 520høyde meter ned. Tror ikke batteriet ble særlig varmere på denne turen. Fikk ikke flere e-power bokser tilgjengelig.
Hurtiglading med Soc fra 27-77% brukte 50minutter og lader raporterte 16.47kw levert. =19,76 Kw/h ladefart som er ca 1/2 fart. Siste 10min var ladehastigheten økt til 26kw/h. Etter lading var alle 10 e-power boksene på plass igjen. Kanskje like greit å koble seg til 11kw ac lader de 15 første minutter når batteriet er så nedkjølt?
Antar du ikke stod plugget til,slik at batterivarmeren ikke kunne benyttes.
Min erfaring i minusgrader, så varmes ikke batteriet opp nevneverdig ( kanskje fra -10 opp til -7 etter en times rolig kjøring.
jeg har kommet til at jeg har to måter å få opp temperaturen på , i tilsvarende tilfelle.
A kjøre noe mer luggete siste 20 min før lading. Dvs helst alene i bilen , ingen trafikk, gjøre noen raske akselerasjonen med derimot hurtige regenereringer. Dette er sikkert ikke noe som øker bilens levetid, selv så har jeg kun en tilmålt levetid, og misliker å bruke unødvendig tid ved ladestasjon.
Alt. Som jeg foreløpig ikke har prøvd, men vil muligens være mer aktuell for 94ah , da jeg sjelden bruker mer en 12-15 min på lading ca 10kwh, før jeg når 75% (60ah). Ville forsøkt i ditt tilfelle hurtiglade ca 10 min. Så stoppet ladingen, for så starte den. Spørsmålet er om den økte varmen ladingen gir, åpner opp kraftigere lading i runde 2 ?
Litt stress å gå inn i service menyen for å sjekke temperatur , den bør være over 10 grader for å få til litt fart, helst ligge rundt 20 for å starte med Max styrke. har ankommet noen få ganger med minus grader i batteri ved hurtiglading, da dobles eller tripples ladetiden.
Jeg har logget ladedata noen ganger med kaldt (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,31114.msg533511.html#msg533511) og temperert (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,31114.msg538089.html#msg538089) batteri, og ladefart øker etterhvert som et kaldt batteri blir varmere. Så jeg tror ikke det er noe å vinne på å koble fra og starte på nytt.
Det vi mangler er en mulighet til å slå på varmeelementet i batteri under kjøring på vei mot lader, selv om det øker forbruket.
Sitat fra: Orbit på søndag 05. februar 2017, klokken 22:34
Så jeg tror ikke det er noe å vinne på å koble fra og starte på nytt.
Når batteriet er ordentlig kaldt kan det vel kanskje være greit å lade på 11kW AC i en periode, da dette blir langt billigere. Spesielt ved GK sine ladere.
02jan. Har ikke mulighet for strøm tilkoblet på parkering ved hytta.
Enig med deg Orbit. Burde vært mulig å aktivere batterivarming uten å være tilkoblet strøm. Fine grafer du linket til.
Blir spennende å se når batteri temperaturen kommer under 25 minus hvor mye lading den tar da.
Regner med 11kw ac lader normalt i kulde?
Panduck. Det er grønn kontakt i Bjerkvik med kw pris pr 15min på AC. Skal teste de 15 første minutter tilkoblet AC neste gang å se hvordan det fungerer.
Det er vel kjent at Li-ion/Po batterier ikke lett tar imot lading når de er kalde. Forholdet for modellflygere med LiPo batterier om vinteren er problematisk. Gir fra seg lite strøm når de er kalde og tilsvarende problematisk å lade. Tror ikke høyspent akkuen er noe særlig annerledes. Hvordan forvarming av i3 batteriet fungere vet jeg ikke.
Sitat fra: Orbit på søndag 05. februar 2017, klokken 22:34
Jeg har logget ladedata noen ganger med kaldt (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,31114.msg533511.html#msg533511) og temperert (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,31114.msg538089.html#msg538089) batteri, og ladefart øker etterhvert som et kaldt batteri blir varmere. Så jeg tror ikke det er noe å vinne på å koble fra og starte på nytt.
Det vi mangler er en mulighet til å slå på varmeelementet i batteri under kjøring på vei mot lader, selv om det øker forbruket.
Jeg hadde tilsvarende erfaring med at hurtiglading gikk veldig tregt også når batteriet var ca 0 grader. Jeg trodde det var noe galt med ladestasjonen, så jeg stoppet og startet med en annen ladestasjon. Da gikk det vesentlig raskere, og det kan skyldes at temperaturen da hadde steget litt i batteriet.
50 minutter for å lade 50 % gir en pris på ca 15 kr/ mil, så det er greit å redusere kald-lading så mye som mulig ;)
Min 94 ladet jeg fra 7% klokken 06:45 i dag, og var ferdig fulladet klokke 10:29 :)
Sitat fra: Bekkenes på mandag 06. februar 2017, klokken 10:55
Min 94 ladet jeg fra 7% klokken 06:45 i dag, og var ferdig fulladet klokke 10:29 :)
Var det fra en 50 kW DC lader ?. Går ut fra at du ikke betalte 2,50 pr minutt og at det var noen i kø.
560 kr for en lading er litt drøyt ;)
Pretty sure that is not 50 kW DC. That doesn't take 3 hours.
Using 50 kW DC should charge the i3 up to 80% within 30 minutes.
Sitat fra: Jeronan på mandag 06. februar 2017, klokken 13:36
Pretty sure that is not 50 kW DC. That doesn't take 3 hours.
Using 50 kW DC should charge the i3 up to 80% within 30 minutes.
Ja ved driftstemperatur. Men som vi har erfart så kan ladetiden mangedobles hvis batteriet er dypryst.
Ladet på Bjerkvik Grønn kontakt hurtiglader igjen på vei til hytta. temp minus 10c. 100% ePower. Ladet fra ca 45-92% soc. Levert fra lader 18kw på 40 min. = ca 27kw/t som ikke er imponerende ( min 40Kw/t er vel normalt når batteri er varmt) Kom en Vw e-up og ladet like etter meg. Den ladet med hele 3kw på 18 min. ( kun 10kw/t) Han kunne kjørt rimeligere pr mil med en V8 bensin.. Er det slik at disse DC laderne deler på hastigheten når begge DC laderne brukes samtidig?
Godt spørsmål. Jeg ladet også svært dårlig med bare 13.3 kwh på 30min. Og da var det rundt 0 grader. Men var en bil til som ladet på samme hurtiglader, men annen stolpe. Kan virke som om de deler strømmen ja. Vet ikke om det er tilfelle. Nå skal det sies at bilen min hadde stått ute en hel arbeidsdag i 0 grader og kjørte ca 15km til første hurtiglader.
Også Grønn kontakt.
Tviler sterkt på at to stolper deler samme kapasitet. Da burde sikringen gått i stedet. Det ville også vært nærmest svindel, da begge ville betalt dobbelt så mye som de skulle, og GK ville tjent penger på at kapasiteten ble redusert.
Det er nok lav temperatur som gjør det, batteriet må være over 10 grader for at bilen skal lade optimalt.
Sitat fra: sfinxern på lørdag 11. februar 2017, klokken 00:10
Godt spørsmål. Jeg ladet også svært dårlig med bare 13.3 kwh på 30min. Og da var det rundt 0 grader. Men var en bil til som ladet på samme hurtiglader, men annen stolpe. Kan virke som om de deler strømmen ja. Vet ikke om det er tilfelle. Nå skal det sies at bilen min hadde stått ute en hel arbeidsdag i 0 grader og kjørte ca 15km til første hurtiglader.
Også Grønn kontakt.
Om folk opplever dette om sommeren, kan man jo begynne å stille det spørsmålet. At du fikk ladet på en hastighet av 26.6kW (som da gir 13.3kWh på 30 min) fordi bilen din ikke kunne ta mer er nok mer sannsynlig. Det er nok ikke lastbalansering mellom laderene. Ting går tregere når det er kaldt, og jeg er iallefall glad jeg får 20-30kW-hastigheter i kulda med i3en, på LEAFen fikk jeg rundt 11...
Testkjørte en 33kWh i3 her i Januar fra Oslo, via Jessheim og til Hønefoss før jeg måtte lade. Syns det ikke gikk nevneverdig tregt der og da. Mulig batteriet hadde litt driftstemperatur til tross for -6 grader. Er det ikke mulig å varme opp batteriet samtidig som man lader? Sikkert ikke, men jeg spør enn dog. Venter min i3 i Mars, så er spent på om det finnes andre løsninger enn å måtte kjøre litt cowboy de siste kilometerne før ladestasjonen.
Fikk heller ikke raskere lading enn 27 kW på en Forum lader som jeg hadde for meg selv. Det var 8 kuldegrader, men jeg hadde kjørt 16 mil etter å ha startet med forvarmet batteri i oppvarmet garasje. Ladet fra 11 % -35 %, så jeg hadde ventet meg raskere lading. Men jeg antar at forvarming av batteriet ikke påvirker batteritemperaturen etter 2 timers kjøring. Da er det vel heller ikke grunn til å anta e-golf ville lade saktere enn i3 om vinteren.
Sitat fra: TM på lørdag 11. februar 2017, klokken 14:30
Fikk heller ikke raskere lading enn 27 kW på en Forum lader som jeg hadde for meg selv. Det var 8 kuldegrader, men jeg hadde kjørt 16 mil etter å ha startet med forvarmet batteri i oppvarmet garasje. Ladet fra 11 % -35 %, så jeg hadde ventet meg raskere lading. Men jeg antar at forvarming av batteriet ikke påvirker batteritemperaturen etter 2 timers kjøring. Da er det vel heller ikke grunn til å anta e-golf ville lade saktere enn i3 om vinteren.
Jeg hurtigladet Leaf mye på vinteren tidligere og det spilte nesten ikke noen rolle hvor lenge vi hadde kjørt i forkant. Det gikk uansett sakte på første hurtiglading. Nr. 2 gikk litt raskere og nr.3 gikk gjerne i bortimot normal hastighet. Men det var ikke kjøringen som varmet opp batteriet, det var selve hurtigladingen. Termperaturen i batteriet sank faktisk igjen mellom hurtigladingene.
Tesla er den med best løsning på dette, lavtemperert overskuddsvarme fra motor og inverter brukes til å varme opp batteriet. Dermed får man normalt hurtigladehastighet etter en times kjøring eller i verste fall to.
Motoren varmer opp batteriet på i3 også, så Tesla er nok ikke bedre enn i3 på det. Jeg har vært oppe i over 30 grader på batteriet over fjellet med minusgrader ute.
Det er nok forklaringen på at i3 lader raskere enn Golf og Leaf. Som nevnt i en annen tråd, så kan en kjøre litt rykkete før første hurtiglading. Akselerasjon og regenerering. Det vil varme dobbelt. Både fra motor og mye strøm inn/ut av batteriet.
Kjører en over et fjell eller i en tunnel så hjelper det også.
TM - Oi , nesten 4 timer for å full lade, hva ladet du med (AC eller DC hurtiglading) ?
Jeg lånte en demo I3 94AH på Torsdag , Kjørte ca 1 time (85 km), ute temperatur var -5 C ,og koplet til Fortum CCS ved McDonalds Jessheim Nord. Bilen hadde 46 % SOC ved tilkopling og fikk kun ca 12 kW effekt ut fra laderen. Sto der i 15 minutter uten at det endret seg , og fikk kun 3 kWh i løpet av 15 minutter. SOC gikk til 56 % Jeg tok dette opp med BMW men de hadde ikke noe godt svar, trodde kanskje Fortum laderen var dårlig. Det kom en e-Golf etter at jeg koplet fra , Han fikk 37 KW , så jeg tror det må være feil på denne Demobilen. Hva mener dere ? Jeg er litt skeptisk til I3 hvis dette skjer med flere biler. Jeg har kjørt Tesla i flere år og ladet den fra Chademo , men har alltid fått rundt 40 kw fra disse Fortum laderene.
Umulig å si uten mer data. Demobilen står mest sannsynlig ute, uten forvarming av batteriet. 1t normalkjøring vil ikke heve batteritemperaturen vesentlig. Så batteriet kan ha vært under null grader.
e-Golf kan ha stått i en garasje, og vært +15 når ladingen starter.
Uten denne type data, så kan en ikke si om det er noe feil.
Jeg varmer batteriene hver natt hele året. Har aldri opplevd så sakte som det, men har vært nede i 20kW.
I3 94Ah Demobilen sto ute ja, men tilkoplet , og var fulladet når jeg starta, Jeg kjørte i Comfort mode og ca 50 % av distansen på 85 km var på Motorvei ca 100 kmt . Jeg har lest at I3 varmer batteriet av oveskuddsvarme under kjøring, så jeg trodde batteriet skulle vært ganske varmt etter en times kjøring. Det mente de hos BMW også.
Her har jeg kjørt min i3 (60ah), moderat fart på E6 Nittedal-Espa Hurtiglader (9 mil), lader da inn 8kwt på 12 minutter. Start i -3 på morgenen opp mot -1 på turen, med klimatisert batteri.
Men kalde batteri kombinert med ca 50% kapasietet, ville jeg nok bruke lang tid selv med 60ah bil.
Bilde 2 er Nittedal -Hafjell - Nittedal.
Som regel bruker jeg mellom 12 og 15 minutter for å få på 10kwt (ca 8 mils kjøring) om sommeren.
Tallene til 02jan er tilsvarende det jeg får.
Demobilene står naturlig nok tilkoblet innimellom, men de forvarmer ikke batteriet. Du kan spørre dem, eller sjekke selv. Har de satt opp avreisetid hver morgen, og er de alltid tilkoblet om natten (alle demobilene)
Sitat fra: arvid44 på lørdag 11. februar 2017, klokken 20:48
TM - Oi , nesten 4 timer for å full lade, hva ladet du med (AC eller DC hurtiglading) ?
Det var en annen på forumet som kom med den uttalelsen. Fikk ikke noe svar på hvordan forutsetningene var. Jeg tror ikke det er noen grunn til å være skeptisk til hurtiglading på i3. Det er vel mer et generelt problem at hurtiglading med kalde batterier er kostbart og krever tålmodighet. Det er fordelen med å kjøpe Ampera-e med stort batteri, men ulempen er at man da kjører hele året med flere hundre kilo unødvendig vekt. Det ville vært nyttig om batteritemperaturen kunne vises enkelt, så ville vi få bedre oversikt om hvordan temperaturen påvirkes av kjøremåte, klimainnstilling etc. I min nye i3 har jeg bare erfaring fra en bestemt hurtiglader. Den første gangen avsluttet ladingen av seg selv 4 ganger etter ca 1 minutt. Den andre gangen ladet den, men langsommere enn jeg hadde forventet. Må teste litt mer før jeg finner ut om noe er galt med bilen min eller laderen.
På tide med en test, passet fint siden det var -7 grader på turen.
Startet med +8 på batteriet, hadde forvarmet, så jeg har tapt ca 0,5grader per time siden batteriet ble varmet 3t før avgang.
Første halvtimen steg batteritemperaturen ikke, stiger litt oppover og kjøles nedover. Det samme har jeg sett over fjellet.
Neste halve timen var mer oppover, så jeg endte på 10 grader.
Så for en referanse ift ladetid på 10 grader på batteri og -5 ute: 28kW, og da sluttet jeg ladingen på 90%... (startet på 67%)
Takk til BKK for gratis lading på Danmarksplass :+1:
På den tiden jeg ladet steg temperaturen med 3 grader (1 grad per 5min), så det at noen kan bruke 4 timer til 95% er helt usannsynlig.
Det er jo en mulighet for at ladere har en sensor for utetemperatur og "struper" litt inn på levert kapasitet i kulda. Blir litt mer penger i kassa da ;)
I alle fall der det er betaling pr minutt.
Tviler på det, det er bilen som styrer hastigheten.
Under optimale forhold klarer vi kanskje 0-95% på 50-60min.
Er rimelig sikkert på at en skal ha problemer med å bruke mer enn 120min på det samme selv om batteriet starter på -10.
Kjørte på hytta i helga ladet ca halveis på tur til å tilbake.
På tur opp var d -13,5 ved ladestasjonen å jeg laddet i 40 min fikk 18,39 kw å snittet var på 26,94 kw
På tur hjem var d +3,5 å jeg ladet 15min 9,89kw å snittet var 38,39kw.
Er d tempraturen som gjør at d er er så stor forskjell på snittet ?
Ikke utetemperaturen direkte, men indirekte, fordi batteritemperaturen blir høyere når det er 17 grader mer ute.
Var to ganger på hurtiglader i løpet av helgen, begge ganger rundt -3°C ute, og direkte på lader etter lengre kjøring på motorvei i 100+ km/t. Fikk 44 og 45 kW i snitt på hver av ladingene (startet ved hhv 15 og 50% SOC, stoppet begge rundt 85-90%).
Fra tidligere har jeg sett at en skal kjøre lenge om vinteren før batteriet kommer skikkelig opp i temperatur (>+15°C). En halvtime er ikke nok - selv på motorvei - pga lave interne tap i batteriet.
Ny erfaring i kulde. Bilen sto parkert på parkering ved hytta ca 24 timer Temp -22 soc 41% ePower 30%. Opplevde lav regenerering til batteri i starten (kun 2.0 KW/ 100km på disply ved 80 km/t. Bilen bremset likevel tilnærmet normalt når effekt pedal ble sluppet ut? Hvor blir det av denne energien? Bruker bilen bremsene eller blir det omgjort til varme energi i motor/batteri?
Etter 40 km 520høydemeter ned er regenerering økt til 10KW/100km i display i 100 km/t. =10kw/h burde da kunne lades ved tilkobling lader. Kobler til hurtiglader og bilen får levert 1,89kw på første 10min(11,34kw/h) på 20 min har den motatt 4,2kw(12,6kw/h) Etter 45min fra 26-65soc hadde den fått levert 13,22kw (17,63 kw/h)
Min konklusjon når batteri er kraftig nedkjølt, lad de første 30-40min med 11kw AC
Sitat fra: TM på mandag 06. februar 2017, klokken 13:09
Sitat fra: Bekkenes på mandag 06. februar 2017, klokken 10:55
Min 94 ladet jeg fra 7% klokken 06:45 i dag, og var ferdig fulladet klokke 10:29 :)
Var det fra en 50 kW DC lader ?. Går ut fra at du ikke betalte 2,50 pr minutt og at det var noen i kø.
560 kr for en lading er litt drøyt ;)
Gratis 32 amp på jobben :)
Sent from my iPhone using Tapatalk
Ladet (i3 60ah) idag på -1 grad (-5 ved start) 10 grader i batteri. 4.6kw/t på 7 minutter.
Temperaturen økte til 13 grader.
lygnasæter idag (8 mil nord for Oslo).
Når kommer det lademuligheter på lygna, så har jeg ikke funnet noe der . Med lader så kunne jeg lunsjet der. Flott ski og sykkel område, hadde vært perfekt med type2 lademulighet mens man var på tur.
Har testet hurtiglading på diverse ladere ved ulike temperaturforhold, og opplever at bilen lader noe treigt. Sist i dag så startet jeg fra trondheim med forvarmet bil. Turen gikk til oppdal, og ankom ladestasjonen med 15% restkapasitet og batteritemp på 13 grader. Ladet bare i 8 min og fikk da 3,8kWh. Dvs. En snitteffekt på drøye 28kW. Utetemperaturen var på ca -1. Er rundt denne effekten jeg bruker å ligge, noe lavere ved lavere batteritemp. Burde ikke effekten vært nærmere 40-50kW etter å ha kjørt 12 mil og godt temperert batteri? Bilen er den nye 94Ah.
Sitat fra: Rsk1 på fredag 03. mars 2017, klokken 21:46
Har testet hurtiglading på diverse ladere ved ulike temperaturforhold, og opplever at bilen lader noe treigt. Sist i dag så startet jeg fra trondheim med forvarmet bil. Turen gikk til oppdal, og ankom ladestasjonen med 15% restkapasitet og batteritemp på 13 grader. Ladet bare i 8 min og fikk da 3,8kWh. Dvs. En snitteffekt på drøye 28kW. Utetemperaturen var på ca -1. Er rundt denne effekten jeg bruker å ligge, noe lavere ved lavere batteritemp. Burde ikke effekten vært nærmere 40-50kW etter å ha kjørt 12 mil og godt temperert batteri? Bilen er den nye 94Ah.
Forvarmet bil hjelper vel ikke batteritempraturen, du må starte forvarming 3 timer før avreise (timer) med bilen plugget i, for at batteriet skal varmes. 28kW på første lading etter en slik tur er omtrent det jeg får. Når jeg er fornøyd med det skyldes det vel at LEAFen min ga meg 11kW i samme forhold, og da er 28kW lang, langt bedre. Du ville nok fått mer de neste 8 minuttene, hastigheten går opp. Skal kjøre til Stockholm på mandag, den første hurtigladingen vil ta noe tid, de neste vil nok gå relativt kjapt.
Forvarmet bil hjelper vel ikke batteritempraturen, du må starte forvarming 3 timer før avreise (timer) med bilen plugget i, for at batteriet skal varmes. 28kW på første lading etter en slik tur er omtrent det jeg får. Når jeg er fornøyd med det skyldes det vel at LEAFen min ga meg 11kW i samme forhold, og da er 28kW lang, langt bedre. Du ville nok fått mer de neste 8 minuttene, hastigheten går opp. Skal kjøre til Stockholm på mandag, den første hurtigladingen vil ta noe tid, de neste vil nok gå relativt kjapt.
[/quote]
Jeg var litt upresis, men den stod plugget i, og avreisetidspunkt ble vel satt 1,5t før. Uansett så var jo batteritemperaturen på 13 grader. Er vel den som er avgjørende for ladehastighet vel? Hvilken temperatur har dere på batteriet når høy effekt (40-50kW) oppnås?. Så på filmen til bjørn nyland, der han testa den nye i3'n. Han fikk vel nesten 45kW ladeeffekt på første hurtiglading, uten at bilen var forvarmet med lader tilkoblet.
Sitat fra: Rsk1 på fredag 03. mars 2017, klokken 23:54
Jeg var litt upresis, men den stod plugget i, og avreisetidspunkt ble vel satt 1,5t før. Uansett så var jo batteritemperaturen på 13 grader.
Etter det jeg leser må avreisetidspunkt være satt 3 timer før avreise for at batteriet skal varmes. Hvordan finner du batteritempratur på i3? Er det en sånn "skult service meny"? Samme folk som forteller om oppvarming av batteri, sier at det varmes til 10c. Jeg får jo ladehastighet på omtrent dette når jeg kjører kald bil opp til CircleKbutikken borti veien og lader, så da bør jo 13c gi litt mer enn 28...
Sitat fra: Panduck på lørdag 04. mars 2017, klokken 07:28
Sitat fra: Rsk1 på fredag 03. mars 2017, klokken 23:54
Jeg var litt upresis, men den stod plugget i, og avreisetidspunkt ble vel satt 1,5t før. Uansett så var jo batteritemperaturen på 13 grader.
Etter det jeg leser må avreisetidspunkt være satt 3 timer før avreise for at batteriet skal varmes. Hvordan finner du batteritempratur på i3? Er det en sånn "skult service meny"? Samme folk som forteller om oppvarming av batteri, sier at det varmes til 10c. Jeg får jo ladehastighet på omtrent dette når jeg kjører kald bil opp til CircleKbutikken borti veien og lader, så da bør jo 13c gi litt mer enn 28...
Var i service menyen ja. Fant en film på youtube som viste dette greit. Er nok som du sier at avreisetidspunkt må settes min. 3 timer før avreise. Men synes også at jeg burde fått ut litt mer en 28kW med denne temperaturen, og 2 timers kjøretur. Skal sies at jeg aldri har hatt høyere ladeeffekt på noen av hurtigladingene mine, men har til gode å teste dette på sommeren enda.
Sitat fra: Rsk1 på lørdag 04. mars 2017, klokken 07:49
Skal sies at jeg aldri har hatt høyere ladeeffekt på noen av hurtigladingene mine, men har til gode å teste dette på sommeren enda.
Fikk bilen i september, og fikk da ladehastighet (selvkalkulert basert på minutt og kW levert) på rundt 45kW. Hastigheten var god langt etter 80%. Skal prøve å notere noen tall fra Stockholmsturen, så vi får se hvordan ladehastigheten blir på de forskjellige ladingene.
Jeg ser at de fleste bruker begrepene riktig med kW for effekt, og kWh eller kWt for energimengde.
Både i denne tråden og i andre tråder (og i samfunnet ellers) skriver debattanter imidlertid ofte effekt som kW/t og energimengde som kW, som er uriktig og kan føre til misforståelser.
(Begrepsavklaring fra en geek)
Min erfaring er at du må opp i 18-20°C batteritemperatur før du får full fart på ladingen. Se for eksempel en ladekurve (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,31114.msg538089.html#msg538089) jeg postet tidligere hvor batteriet mitt starter på 14°C.
TeslaBjørn har jo indirekte avslørt løsningen i sine videoer: "Drive like you stole the car". Batteriet varmes mye mer på høyt effektuttak - og på kraftig regen - på grunn av indre motstand (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,25605.msg555322.html#msg555322). Varmeeffekten øker mye mer enn effektuttaket i seg selv. Forskjellen på å ligge jevnt i 100 km/t på motorvei (ca 20kWh/100km, dvs 20kW snitteffekt ut av batteriet), og mer aktiv kjøring med samme snitthastighet men høyere snitteffekt (~25-30 kW) tror jeg i stor grad ender opp som varmere batteri (uten å ha finregnet på det).
(Edit: Det å bruke f. eks 3 kWh ekstra på aktiv kjøring siste halvtimen før lading vil også øke ladetiden med 5 minutter - selv på maksimal ladefart - for å kompensere for det ekstra tapet i SOC.)
Sitat fra: Panduck på lørdag 04. mars 2017, klokken 08:07
Sitat fra: Rsk1 på lørdag 04. mars 2017, klokken 07:49
Skal sies at jeg aldri har hatt høyere ladeeffekt på noen av hurtigladingene mine, men har til gode å teste dette på sommeren enda.
Fikk bilen i september, og fikk da ladehastighet (selvkalkulert basert på minutt og kW levert) på rundt 45kW. Hastigheten var god langt etter 80%. Skal prøve å notere noen tall fra Stockholmsturen, så vi får se hvordan ladehastigheten blir på de forskjellige ladingene.
Ja flott om du gjør det. Gjerne post tallene dine etterpå :)
Sitat fra: Orbit på lørdag 04. mars 2017, klokken 08:55
Min erfaring er at du må opp i 18-20°C batteritemperatur før du får full fart på ladingen. Se for eksempel en ladekurve (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,31114.msg538089.html#msg538089) jeg postet tidligere hvor batteriet mitt starter på 14°C.
TeslaBjørn har jo indirekte avslørt løsningen i sine videoer: "Drive like you stole the car". Batteriet varmes mye mer på høyt effektuttak - og på kraftig regen - på grunn av indre motstand (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,25605.msg555322.html#msg555322). Varmeeffekten øker mye mer enn effektuttaket i seg selv. Forskjellen på å ligge jevnt i 100 km/t på motorvei (ca 20kWh/100km, dvs 20kW snitteffekt ut av batteriet), og mer aktiv kjøring med samme snitthastighet men høyere snitteffekt (~25-30 kW) tror jeg i stor grad ender opp som varmere batteri (uten å ha finregnet på det).
(Edit: Det å bruke f. eks 3 kWh ekstra på aktiv kjøring siste halvtimen før lading vil også øke ladetiden med 5 minutter - selv på maksimal ladefart - for å kompensere for det ekstra tapet i SOC.)
Flott kurve Orbit. Tallene dine stemmer forholdsvis bra med resultatet mitt. Omtrent lik batteritemp, men jeg burde testet med et lengre ladestopp. Skal få gjort det neste gang, og heller "logge" 10-minutters intervaller.
Test. Vi kjørte hver vår i3 100km til hurtiglader i Bjerkvik. Den ene hadde satt avreise tid med klimatisering mens den andre startet med nedkjølt bil og batteri. Temp -10-15c. Bilen som startet forvarmet brukte 1kw/100km mindre forbruk.(17/18kw/100km) Begge bilene ladet like raskt (27kw/t)
Ble overrasket over at bilen som ikke hadde forvarmet batteri ladet like raskt.
Etter 2 timers kjøring kjøles det oppvarmede batteriet ned og det nedkjølte batteriet varmes opp slik at de har tilnærmet samme batteri temp? Tar bilen varmen fra det oppvarmede batteriet og bruker det i kupeen?
Var på tur for litt siden med bil parkert på Gardermoen. Uten lading, og ca 25% restkapasitet. Relativt bevisstløs holdning til når jeg skulle lade. Visste at hurtiglader var like i nærheten.
Etter å ha lest litt her, så ser jeg at vi helt klart burde ha ladet FØR vi parkerte og ikke når vi hentet bilen. Mulig dette er en selvfølgelighet for de fleste, men jeg tenkte faktisk ikke på at ladefarta var såpass mye lavere i starten med kaldt batteri. Det ble i hvertfall god tid til burger og å tvinne tommeltotter mens vi venta på at vi skulle komme opp i ca 70%.
Vi stod i 42 minutter for å komme fra ca 25% til 67% og fikk 14,8 kwh.
Sitat fra: rth på søndag 05. mars 2017, klokken 10:21
Var på tur for litt siden med bil parkert på Gardermoen. Uten lading, og ca 25% restkapasitet. Relativt bevisstløs holdning til når jeg skulle lade. Visste at hurtiglader var like i nærheten.
Etter å ha lest litt her, så ser jeg at vi helt klart burde ha ladet FØR vi parkerte og ikke når vi hentet bilen. Mulig dette er en selvfølgelighet for de fleste, men jeg tenkte faktisk ikke på at ladefarta var såpass mye lavere i starten med kaldt batteri. Det ble i hvertfall god tid til burger og å tvinne tommeltotter mens vi venta på at vi skulle komme opp i ca 70%.
Vi stod i 42 minutter for å komme fra ca 25% til 67% og fikk 14,8 kwh.
Jeg ville hverken ladet før parkering eller etter henting, men mens bilen sto parkert. Hvorfor bruke tid på hurtiglading når du kan lade mens du er bortreist?
Gardermoen Parkering er billigst, har 100 ladepunkter og mulighet for reservasjon av ladeplass.
Nå var det forsåvidt ikke Gardermoen som var poenget. Poenget var mer at om man skal stå parkert en stund og må bruke en hurtiglader for å komme videre, så lad før en stopper i stedet for når en når en henter bilen.
Sitat fra: jkirkebo på søndag 05. mars 2017, klokken 11:30
Jeg ville hverken ladet før parkering eller etter henting, men mens bilen sto parkert. Hvorfor bruke tid på hurtiglading når du kan lade mens du er bortreist?
Gardermoen Parkering er billigst, har 100 ladepunkter og mulighet for reservasjon av ladeplass.
[/quote]Dette var ett bra tips. Skal på utenlandstur i slutten av mai, og blir borte ca 2 uker. Har tenkt på dette om jeg skal lade litt før jeg parkerer, eller gjøre det etter vi kommer igjen. Tror vel ganske sikkert at rekkevidden holder tur retur på den tiden av året, men er usikker på om batteriet tapper seg litt når man står stille ca 2 uker.
Sitat fra: Rsk1 på lørdag 04. mars 2017, klokken 08:58
Ja flott om du gjør det. Gjerne post tallene dine etterpå :)
Gardermoen -> Berger (Frogner), ville feste bagasjen litt bedre og stoppet ved en hurtiglader der og ladet 10 min mens jeg gjorde det. Så vidre til Ørje, hvor det ble 30min med 38kW som hastighet. Etter kun 10 min ved forrige stopp hadde jeg forventet mindre, men veien din var opp og ned så det ble en del "semihurtiglading" mens vi kjørte (rv22)
Fra Ørje, rask stopp i Årjeng, 43kW, selv med lading opp til 90%. Stoppene etter ble Grums, Karskoga, Arboga (her hadde vi ikke tenkt til å stoppe, mer enn nok strøm vil Västerås, men p.g.a drittvær tok vi ekstrastop, noe som kom godt med når E18 var stengt og det ble omkjøring), Västerås. og så Stockholm. Alle stopp ga hastigheter på rundt 45kW, ladet fort opp til 90%, virker ikke som noe poeng å slutte på 80%. Konklusjon, første ladinger på langtur kan være kjipe og trege, men etter det går det full fres. Rundt -3, underkjølt regn på slutten av turen, masse ulykker langs veien, kjørte 70-80km/t i 120 sonen, og ble kun forbikjørt av ett par biler..
Ellers er det artig når man kommer så langt inn i sverige, da er elbil noe rart og spesielt enda..
To år har snart gått siden sist, og 120 Ah står på kaia. :o Takk til alle som har lagt igjen detaljerte logger. Det blir kryss i margen og stjerne i boka til de som holder tunga i rett munn mtp. kW og kWh. :+1: :+1: (Ingen nevnt, ingen glemt : )
- Hvordan gå fram for å temperére et beinkaldt (33 kWh / 94 Ah) i3 batteri raskest mulig?
Helst uten grassat kjøring de siste prosentene ... - Hvordan stille inn samtidig visning av battTemp, uteTemp og andre nyttige verdier?
Jeg brukte ikke tid på menyene, kun på ergonomi og lære bilen å kjenne. - Har det kommet til i3 apper av typen: caniOn, EvBatMon, Torque, etc...?
Jeg gjorde et par testladinger i det bilen mente var -9,5°C og enda litt kaldere. Da jeg parkerte hjemme sto det -13° i bilens display. Mistenker at 33 kWh 94 Ah demobilen hadde stått i ro flere dager, for jeg fikk ikke mer enn ~14 og ~16 kW ladeeffekt @ hhv. 21 og 1 %. Batteriet ble dosert ut på flere småturer opp til 50 km siden middag, inkl. fire forvarminger. To av de fra batteri alene.
På andre forsøk: 1,03 kWh @ 3m42s. Dette minner om trilling med ti blå i batteriet. "Varm" trilling bruker 80 s/kW.
Ladeøkt | Kl | Utetemp
| SOC (%) | Levert (kWh) | Ladeeffekt (kW) |
#1 | 23:00 | -9,5°C | 21 | 0,69 | 14,6 |
#2 | 23:45 | -10°C | 1 | 1,07 | 16,05 |
- Kun tre måter å få opp varmen på (gitt været er kaldt, og bilen er utendørs). Ved vanlig landeveiskjøring er det lite tap i batteriet, og derfor også lite varmeutvikling. Her har BMW nesten vært litt for flinke for norske vinterforhold, så da må du justere med høyrefoten (https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=36581.msg642096#msg642096). Oppvarming blir derfor med
- Forhåndsvarming med tilkoblet strøm
- Bruk av batteriet; jo mer aktiv kjøring jo større oppvarmingseffekt
- Hurtiglading (og dermed vil som regel etterfølgende ladestopp gå kjapt selv på vinteren, så lenge det ikke blir pauser uten lading)
- Batteritemp er bare i servicemeny. Du får riktignok en antydning på at du er godt inn på plussgrader ved at displayet viser full tilgjengelig effekt. Dersom du har stor skjerm, kan du for eksempel legge opp kjørecomputer til alltid å ta høyre tredjedel av skjermen.
- Nei >:( Men BMW M laptimer er på min "kjekt å ha"-liste. Den logger pedal- og rattbruk, i tillegg til fart og posisjon (med playback etter turen).
Ai. Ikke akkurat det jeg ville ønsket å høre. :'(
Før jeg prøvekjørte - og ladet, satt jeg med et slags inntrykk av "i3 ≈ ioniq" på lading. Det bør ikke bli noe problem med 120 Ah utgaven, men det scenariet jeg satte meg i nå er nokså typisk (meg). Jeg ser jeg er pittelitt for langt hjemmefra, og føler for en aldri så liten dæsj ioner.
Da jeg så at det første minuttet bare ga 0,27 kWh, sa jeg et stille "annen i ellevte" og innså at dette blir dyrt. Nøyaktig 0,5 kWh @ 2 min fører til at jeg velger å trykke [X stopp] @ 2m56s (0,69 kWh), og heller tester ut ECO PRO skillsa.
Det er ikke så kult å cruise i 75 (72) på E6. Med ø63,6 km/t etter 22 min og 23 km, viser lille displayet 16,7 kWh/100 km. Vet ikke om det er noe brukbart mtp. Δ30°C ute og inne? Mener jeg stilte varmen først på tyve, så atten. Kan hende jeg var nedi 60 km/t og ECO PRO+ den siste strekka også. Det har jeg i tilfelle fortrengt. Nesten som å kjøre trilling ... :laugh:
PS! BMW M laptimer høres ut som noe som kan lage kule video overlays til videodokumentarene dine. (?) :D
Forvarm bilen vha timer mens den er tilkoblet lader, så er bilens batteri bruksvarm i flere timer. Elbil krever planlegging noen ganger.
Jo takk, har "planlagt" i snart tre år. De to første hadde jeg ikke engang egen ladeplass. Derfor lukter jeg på andre biler nå, inkl. i3. :) Jeg legger godviljen til og skylder på steinkaldt batteri fra starten av, kombinert med mange småturer. Slik sånne dager av og til blir.
Ja, med gjennomkjølt batteri vil det ta litt tid. Kjøres det hardt og man mener batteriet har nådd driftstemp, må man slå av bilen og starte den igjen. Er altså litt klønete dette på BMW. Tesla f.eks ser du når batteri har nådd driftstemp både på effektmeteret og på forbruket.
Men stikkordet er forvarming. Det må brukes aktivt. Hvis man er tilkoblet strøm via kladden må man benytte timer - fortrinnsvis satt tre timer frem i tid. Med ladestasjon som har høyere effekt vil man få forvarmet kupé og batteri samtidig.
Sitat fra: Egil Fonn på søndag 05. mars 2017, klokken 09:55
Etter 2 timers kjøring kjøles det oppvarmede batteriet ned og det nedkjølte batteriet varmes opp slik at de har tilnærmet samme batteri temp? Tar bilen varmen fra det oppvarmede batteriet og bruker det i kupeen?
Svaret på det siste er nei. Ganske interessant sammenligning du har. Litt synd at dere ikke sjekket service meny for batteritemperatur før hurtiglading...
@Klykken:
- Vil det si at "kaldstart turtallssperra på 4.500 rpm" vedvarer inntil du starter om og resetter i3'en?
(Halvdårlig E39 M5 analogi) - Tre timer, fordi ... det tar såpass lang tid?
I mitt tilfelle satte jeg avreise en time senere, uten landstrøm. Skulle batteriet da blitt forvarmet, eller kun kupéen?
Tenkt tilfelle:
Jeg plugger i 10A EVSE kl 15 og setter avreise til 16. Ut over 2,3 kW bidraget fra vegg, forventer jeg at batteriet semi-kannibaliserer seg selv for å nå målet.
Riktig tenkt? ... og er det sånn?
Batterivarmeren er 1kW, og det er derfor det kan ta opptil tre timer når det er skikkelig kaldt. I ditt tenkte tilfelle vil halvparten av tilgjengelig effekt over EVSE gå til batterivarming, men den når ikke nødvendigvis +10C før avreise med vare én times drift. Resten går til evt ladebehov, opp mot avreisetid. Siste 20-30 min kjører kupévarmer, og den tar alt EVSE leverer, samt litt fra batteriet om nødvendig.
Sitat fra: elekTrond på tirsdag 04. desember 2018, klokken 04:16
@Klykken:
- Vil det si at "kaldstart turtallssperra på 4.500 rpm" vedvarer inntil du starter om og resetter i3'en?
(Halvdårlig E39 M5 analogi) - Tre timer, fordi ... det tar såpass lang tid?
I mitt tilfelle satte jeg avreise en time senere, uten landstrøm. Skulle batteriet da blitt forvarmet, eller kun kupéen?
Tenkt tilfelle:
Jeg plugger i 10A EVSE kl 15 og setter avreise til 16. Ut over 2,3 kW bidraget fra vegg, forventer jeg at batteriet semi-kannibaliserer seg selv for å nå målet.
Riktig tenkt? ... og er det sånn?
1. Ja, den endrer ikke effektuttaket du kan ha før du stopper bilen, slår den av og starter den igjen. Litt sånn om du angrer på at du startet forvarming så må du gå ut i bilen, starte bilen og stoppe den igjen.
2. Tommelfingerregelen er 3 timer. Har alltid vært sånn, uten at jeg kjenner det tekniske til hvorfor det er slik. Det er gjort en del forsøk på dette fra 2014 for hvor når den velger å varme drivverk i tillegg. Mulig dette har forandret seg med større batteripakker, men sånn sett er det er altså best å la en fast timer gå om morgenen på ukedagene, gitt at man er tilkoblet strøm, noe også BMW anbefaler at man er hele tiden man har muligheten.
En annen ting - Uten tilkoblet strøm varmer den ikke batteriet.
Sitat fra: moonbuggy på mandag 03. desember 2018, klokken 11:40
Sitat fra: Egil Fonn på søndag 05. mars 2017, klokken 09:55
Etter 2 timers kjøring kjøles det oppvarmede batteriet ned og det nedkjølte batteriet varmes opp slik at de har tilnærmet samme batteri temp? Tar bilen varmen fra det oppvarmede batteriet og bruker det i kupeen?
Svaret på det siste er nei. Ganske interessant sammenligning du har. Litt synd at dere ikke sjekket service meny for batteritemperatur før hurtiglading...
Dette var før jeg fikk tilgang på service meny og batteri temp. Har senere erfart at i3 hoder en viss batteri klimatisering så lenge ladepluggen er tilkoblet selv om forhåndsinnstilt klimatisering ikke er valgt. Når det gjelder det siste om bilen tar varme fra batteriet og bruker det til oppvarming av kupe er min erfaring fra langkjøring med mange hurtigladinger og høy batteri temp at batterivarme over 20 C benyttes til kupe. Er det ikke behov for varmen i kupe og batteri temp stiger over ca 30c dumpes batterivarmen via front radiator/varmepumpe til uteluft.
Jeg vet ikke om jeg tror på at batteriet varmes opp bare du kobler til ladeledningen. Da ville den jo sløse bort mye energi hvis man parkerer bilen i lengre tid med tilkoblet strøm slik BMW anbefaler. Men hvis den lader så gir det jo samtidig litt varme til batteriet, så det er vel det du har registrert ?
Min erfaring: Om bilen blir stående et par dager fulladet i kulde med lader tilkoblet har den full e-power ved oppstart.
Står den parkert et par dager fulladet i kulde uten tilkoblet mangler den e-power barer.
Skal teste litt nøyere med måling av forbruk og batteri temp.
Det har ikke jeg opplevd med mine fire år som i3-eier. Mulig den nye er annerledes..
Sitat fra: Egil Fonn på lørdag 08. desember 2018, klokken 10:43
Min erfaring: Om bilen blir stående et par dager fulladet i kulde med lader tilkoblet har den full e-power ved oppstart.
Står den parkert et par dager fulladet i kulde uten tilkoblet mangler den e-power barer.
Skal teste litt nøyere med måling av forbruk og batteri temp.
De få gangene jeg har glemt å forvarme bilen når den står ute i kulda forsvinner barer selv om den er tilkoblet.
Du må forvarme for å få opp tempen på batteripakka - er min erfaring..
Sitat fra: LMOR på søndag 14. august 2016, klokken 10:13
Fikk 48kW effektivt inn på batteriet opp til 85%. Det er bedre en på den gamle.
Akkurat samme ladeeffekt som 94ah utgaven dette, etter min erfaring med 78000km kjørt med i3 og en haug hurtigladinger
Jeg skal heller ikke være skråsikker, men har forstått det slik at varmetrådene i batteriet kun var virksomme når klimatisering til avreisetid var satt og batteritemperatur var lav nok(godt under 10 grader). Opprinnelig var "kravet" minst 3 timer før avreisetid.
Jeg kan ikke helt forstå hvorfor man skulle sette varme på batteriet bare man var plugget inn. Batteriet tar slett ikke skade av lav temperatur, og skal ikke bilen brukes, så er det fullstendig bortkastes energi. BMW anbefaler at bilen står plugget inn under lengre fravær. Står man ute om vinteren, kan det jo bli anseelige kwt man svir av, så det tror jeg ikke. Skal man bruke bilen, så er jo det jo naturlig å klimatisere og da er tiden inne til å varme batteriet.
Ellers så virker 10 grader å være en svært lav grense for varmetrådene. Men, kanskje det skyldes at systemet er såpass "crude" at man vil unngå store lokale forskjeller. Det vil vel bli adskillig varmere nær varmetrådene enn andre steder i batterikassen, så muligens bringer man batteriet opp til en brukbar temperatur og ikke mer, for å unngå for mye varme noen steder?
Sitat fra: Jon Braathen på lørdag 08. desember 2018, klokken 11:48
Sitat fra: Egil Fonn på lørdag 08. desember 2018, klokken 10:43
Min erfaring: Om bilen blir stående et par dager fulladet i kulde med lader tilkoblet har den full e-power ved oppstart.
Står den parkert et par dager fulladet i kulde uten tilkoblet mangler den e-power barer.
Skal teste litt nøyere med måling av forbruk og batteri temp.
De få gangene jeg har glemt å forvarme bilen når den står ute i kulda forsvinner barer selv om den er tilkoblet.
Du må forvarme for å få opp tempen på batteripakka - er min erfaring..
Energimengden i fulladet batteri er alltid tilstede, uansett temperatur. Men ved kaldt batteri er tilgjengeligheten litt tregere fordi de kjemiske prosesser går langsommere. Derfor mangler det noen blokker på E-power. For å få maks ut av batteriet en kand vinterdag, må den ha stått tilkoblet til lader og forhåndsklimatisering for avreisetid være innstilt. Da varmes batteriet opp til ca 10grC. Det finnes flere gamle tråder som beskriver dette.
Sitat fra: Jon Braathen på lørdag 08. desember 2018, klokken 11:48
Sitat fra: Egil Fonn på lørdag 08. desember 2018, klokken 10:43
Min erfaring: Om bilen blir stående et par dager fulladet i kulde med lader tilkoblet har den full e-power ved oppstart.
Står den parkert et par dager fulladet i kulde uten tilkoblet mangler den e-power barer.
Skal teste litt nøyere med måling av forbruk og batteri temp.
De få gangene jeg har glemt å forvarme bilen når den står ute i kulda forsvinner barer selv om den er tilkoblet.
Du må forvarme for å få opp tempen på batteripakka - er min erfaring..
Da tok jeg kanskje feil med denne påstanden. Ser ut til at bilen ikke varmer batteriet om den er tilkoblet og bilen låst. Bilen ble satt på 11kw lading for 24 timer siden og har siden stått parkert tilkoblet med låste dører. Ute temp -5 Batteritemp -4 5 e-power bokser manglet.
Da gjenstår det å teste med bilen åpen. Bilen bruker å stå åpen her på tunet og da har jeg merket at alle e-power barer har hvert tilstede etter parkering i kulde med lader tilkoblet..
Mye er sagt og skrevet om hurtigladetid, her er dagens erfaring.
Startet dagen i dag med ca 75% og -2 på HV. Kjørte fra Akkerhaugen til Notodden, ca 55km. HV-temp på 5grC. Sto tilkoblet med ladekladd ca 30 minutter, samme temperatur men noen km lenger rekkevidde.
Kjørte til Sauland, ca 25 km, for å lade der. Temperaturen sank til 4. Prøvde meg med pådrag, regen for å se om temperaturen økte: ja litt, 1 grad! Hadde veien for meg sjøl og kunne "leke litt". Samme erfaring fra tidligere, den type kjøring gir ikke mye temperaturøkning.
Koblet opp 50kW lader, fikk inn 7,3 kWh på 23 minutter. HV-temp økte til 12grader. SoC på 52%. Kjørte så de 66km hjem, 17km restrekkevidde!
Utetemperatur mellom -7 og 0,5, 22 grader kupe.
Noen dager tidligere, startet med -5 på HV og kjørte til Ulefoss, temperaturen hadde steget til 8. Ladet 12,7kWh på 31 minutter, HV-temp 15. Neste ladestopp på CirkleK ved Eidanger, 15kWh på 31 minutter. Sjekket ikke HV-temp da.
Så kaldt vær er en utfordring for tålmodigheten.
I slike situasjoner ville det vært en fordel om man kunne aktivert batterivarme under kjøring. Det ville bety litt sløsing med energi, men ille spart tid og penger under lading. Mener å ha lest at Kona og eNiro har denne muligheten, men jeg er ikke sikker.
Kona har en såkalt vintermodus som aktiverer varming av batteripakka, men det virker som denne ikke slår inn før det er mange minusgrader... Så lading av Kona i kulda går tregt det også..
Selv forvarmer jeg alltid i3'n og får 45+kw ved hurtiglading selv om det er -24c ute (da må ikke bilen kjøres sakte)
Dette var egentlig en Porsche-nyhet, men det snek seg inn en i3 også:
Sitat fra: https://electrek.co/2018/12/13/porsche-electric-car-prototype-record-400-kw-charge-rateBMW also brought an i3 to the charging station, but it wasn't able to take that charge rate. They used it to demonstrate how the station can switch to 400v charging.
The BMW i3 test vehicle, which was apparently equipped with a 57 kWh battery pack, achieved a 10-80 % SOC in only takes 15 minutes.
Betyr dette at det er en ~160Ah-versjon med 160kW lademulighet på gang!!?? :o Det er et pre-LCI skall, som kanskje bare brukes som "mule" til å teste nye batterier?? Ekstra lufteluker i støtfanger foran.
(https://electrek.co/wp-content/uploads/sites/3/2018/12/Screen-Shot-2018-12-13-at-6.14.33-AM.jpg?quality=82&strip=all)
Det sies at i3 vil utgå til fordel for i1, som visstnok er større og basert på rammen til BMW x1. Dette er nok bare en "testmule", ja.
Det blir litt andre boller. 40kwt på 15 minutter er nesten en 4 dobling fra dagens batterier.
Men, selv om batteriene tåler det, skalerer man kanskje noe ned når større sikkerhet i en produksjonsmodell kreves?
Uansett så må ladehastigheten opp med større batterier. Mitt skrekkscenarie er å måtte vente bak et par i-pace som skal lade til 80% vinterstid. Da går vel mesteparten av dagen?
Ladet var 17% til 85% på over 1h 15 min (!) på fredag på min 94Ah. Da var det -10 ute og var på en "pop-up" hurtigladestasjon fra Fortum på Fornebu i Oslo. En tesla ladet samtidig via 22kw kabelen på min stasjon. Usikker på om det var pga teslan eller den kalde tempen som gjorde att ladetiden blev så lang. Eller kanskje ikke disse pop-up-stasjonene er så effektive, men stod 50kw via CCS på stasjonen..
Står som oftest i displayet på ladestasjonen hvilken ladestyrke du har. Du har ladet med ca 20kw, hvis jeg ikke tar feil.
....og det er nok (uheldigvis) som forventet som snitt dersom du startet med et batteri uten formvarming og etter en kort kjøretur, dvs -10 også på batteriet.
Blir vel mere fokus på hurtigere lading mot større batterier er like viktig.
Stiger ladefarten etterhvert som batteriet blir varmere, eller må man avslutte lading, og starte på nytt etter en stund?
Den stiger av seg selv med temperatur, ingen grunn til å koble i fra1. Se detaljer i tidligere tråd (https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=31114.msg736507#msg736507).
Generelt i kulde (-5 og lavere): Dersom du skal så langt at du uansett må lade, taper du både tid og penger på "sparekjøring" med moderat fart og lite/ingen varme. Kjør så fort det er lovlig/forsvarlig, og full komfort. Merforbruket i strøm holder batteriet varmt, og ladingene går dobbelt så fort. Selv om forbruket kanskje går opp 50%, så lader du 100% fortere. Kombinasjonen av lavere kjøretid + lavere ladetid (og dermed også pris på hurtiglader), og full komfort innvendig er uslåelig. Ja, du brenner av noen ekstra elektroner, så samvittigheten er kanskje ikke helt grønn... :angel: Selv om det blir noen flere ladestopp så bruker du mindre tid totalt, og beslaglegger mindre tid på hurtigladere.
1)Dersom du ankommer hurtiglader med < 10km restrekkevidde, nekter bilen å kjøre kupévarme mens du står der, selv etter at du har fått litt påfyll. I slike tilfeller lader du først til du har fått ~10%, kobler fra og kjører noen cm, og kobler på igjen med mulighet for pausevarme. Er egentlig en liten bug at bilen bare sjekker om det er forsvarlig med pausevarming ut fra når bilen stoppet, og ikke hva batteriet faktisk har innabords.
Enig Orbit. Aktiv kjøring med høyt forbruk gjør batteriet raskere temperert. 60ah versjonen er lett å få opp batteri temp på. 94ah versjonen er vesentlig tregere å få opp temp i batteriet. Hvordan 120ah versjonen er på dette har jeg ikke testet.
Ved rolig langkjøring i streng kulde med behov for flere hurtigladinger lønner det seg å hurtig lade ofte slik at batteri temp ikke faller for mye mellom ladingene.
Sitat fra: Orbit på mandag 17. desember 2018, klokken 17:38
Den stiger av seg selv med temperatur, ingen grunn til å koble i fra1. Se detaljer i tidligere tråd (https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=31114.msg736507#msg736507).
Generelt i kulde (-5 og lavere): Dersom du skal så langt at du uansett må lade, taper du både tid og penger på "sparekjøring" med moderat fart og lite/ingen varme. Kjør så fort det er lovlig/forsvarlig, og full komfort. Merforbruket i strøm holder batteriet varmt, og ladingene går dobbelt så fort. Selv om forbruket kanskje går opp 50%, så lader du 100% fortere. Kombinasjonen av lavere kjøretid + lavere ladetid (og dermed også pris på hurtiglader), og full komfort innvendig er uslåelig. Ja, du brenner av noen ekstra elektroner, så samvittigheten er kanskje ikke helt grønn... :angel: Selv om det blir noen flere ladestopp så bruker du mindre tid totalt, og beslaglegger mindre tid på hurtigladere.
1)Dersom du ankommer hurtiglader med < 10km restrekkevidde, nekter bilen å kjøre kupévarme mens du står der, selv etter at du har fått litt påfyll. I slike tilfeller lader du først til du har fått ~10%, kobler fra og kjører noen cm, og kobler på igjen med mulighet for pausevarme. Er egentlig en liten bug at bilen bare sjekker om det er forsvarlig med pausevarming ut fra når bilen stoppet, og ikke hva batteriet faktisk har innabords.
Gode tips!
Ett spørsmål, er kupevarmen utelukket ved lavt batteri, om du setter klimatisering via reisetid også?
Det burde jo være en mulighet å få varmen igang når man var oppkoblet til hurtiglader uten å flytte bilen.
Ikke prøvd..... Førstemann til mølla får si fra!
Sitat fra: Egil Fonn på tirsdag 18. desember 2018, klokken 08:41
Enig Orbit. Aktiv kjøring med høyt forbruk gjør batteriet raskere temperert. 60ah versjonen er lett å få opp batteri temp på. 94ah versjonen er vesentlig tregere å få opp temp i batteriet. Hvordan 120ah versjonen er på dette har jeg ikke testet.
Ved rolig langkjøring i streng kulde med behov for flere hurtigladinger lønner det seg å hurtig lade ofte slik at batteri temp ikke faller for mye mellom ladingene.
Jeg har prøvd å "kjøre hardt" for å få opp temperaturen på batteri. Om jeg ikke skal miste lappen øker tempen ca. 1 til 2 grader!
Startet på +6c i går, fikk den helt opp til 18c, 100/110 sone + full gass er nøkkel her ;)
Når bilen er koblet til hurtiglader er det selve ladingen som varmer opp batteriet, og ikke varmetrådene. Korrekt?
Hva om jeg setter bilen til hurtiglading 09.00, og samtidig setter avreisetidspunkt til 12.05? Vil det gi raskere oppvarming av batteriet?
Bilen styrer selv hva som er optimal temperatur for batteriet under hurtiglading.
Ut fra måten du spør kan jeg tolke at du er usikker på hvordan man kan lade ilen på hurtigladere , mest mulig effektivt?
2 måter , enten er batteriet oppvarmet før avreise (tidsinnstilling eller avgang før. Ilen ferdig ladet ). Alt2. Kalde. Batteri, kjøre bilen som Bil ( ikke bestemor dlbilkjøring), hurtiglade først etter minst 1 time kjøring og lav prosentandel, antar at 120ah bør kunne kjøres nærmere 2 timer før behov for hurtiglading.
Starter du med kalde batteri f.eks -5 grader, sparekjører og renkeviddeancsten dukker opp allerede ved 50% batteri, er det stor sjange at man blir stående og blomstre sammen med andre tregladede biler i vinterkulda.
Litt mer info om testbilen på 57kWh her.
https://www.youtube.com/watch?v=irGATOumx80
Og så står det en i3 REX i bakgrunnen med kamuflert frontfanger. Noe nytt på gang, eller bare droppet å ta av folien på en testbil fra før LCI ble sluppet? (Filmet i desember).
Bra BMW jobber med hurtigere lade hastighet får håpe prosjektet ser dagens lys.
Akkurat nå er BMW i bakleksa med lade hastigheter