Sitat fra: Jimpec på onsdag 27. juli 2016, klokken 19:52
Har du snakket med Tesla om dette Saberhagen?
Sitat fra: nortrahof på torsdag 28. juli 2016, klokken 10:46
Er luggingen der på CC (Cruise Control)?
Dersom den forsvinner, kan det være et mekanisk slakk i opphenget til disse på "wattpedalen".
Det skal være 2 potensiometer der (noe biler har hall-element). Disse skal overvåkes innbyrdes. Dersom det er stort avvik mellom disse potensiometer, får du alarm. Det er imidlertid sjeldent at "trackingen" stemmer 100% så ofte legger fabrikkene inn et "vindu" som de innbyrdes avlesningene skal ligge innom. Ikke alle bilfabrikker summerer verdiene og deler på 2 for å få et jamnt resultat. Noen har andre algoritmer for å velge hvilket potmeter som skal styre bilen. Det kan derfor være at valg av potmeter har betydning i software og ikke klarer å "bestemme seg" for jevnt pådrag?
Sitat fra: Hetlsh på torsdag 28. juli 2016, klokken 11:01
Det skjer uten Cruise Control. Forklaring fra en Sivilingeniør som driver med programmering av elektromotorer sier at alle motorer har noen turtallsområder de kommer i resonans. Løsningen er å programmere det slik at en "hopper over" de turtall som gir resonans. Normalt merker ikke brukerne dette. Hvis en legger seg akkurat i den hastighet hvor en har kuttet strømmen så blir det lugging. Jeg har hatt det både på original DU og den nye jeg fikk for noen uker siden. Det skulle være flere slike områder som skaper utfordringer.
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 09. august 2016, klokken 14:52har du noen slake oppoverbakker, tja, 2-300 meter fra start - hvor du ligger i 50-60 ? det er kun der jeg opplever det (på to biler).
Jeg har også kjørt en god del biler (15-20?), og de aller fleste av dem hadde den store driveuniten bak. Stusser veldig på at jeg ikke har merket noe av dette? Normalt er jeg nesten sykelig følsom for vibrasjoner og støy. Og vår P85 er på sin fjerde driveunit uten at jeg har merket noe av dette på noe av dem. Og de fleste her inne vil vel neppe kategorisere meg som fanboy med agenda om å feie noe under teppet heller.
Jeg tviler absolutt ikke på at dette er reelt, men stusser fryktelig på hvorfor det uteblir her. Kan det være en eller flere ukjente faktorer som spiller inn?
Sitat fra: TeslaSvein63 på onsdag 10. august 2016, klokken 08:53
Jeg har nevnt dette mange ganger i noen tråder og har hatt en lang disputt gående med Tesla om hoppetussa, som jeg kaller bilen. Det blir ikke bedre uansett hva de gjør. Dekken må være balansert ihjel uten resultat, med påfølgene skader på felgene. Har klart å få en utalelse av en tekniker på prøvekjøring, som jeg har på opptak, som sier at han kjenner vibrasjonene godt, som er ca rundt 50 (49-52) og 80 (79-82,83). Har medelet mange ganger at hvis dette ikke blir fikset, blir de nødt til å ta bilen tilbake. Nå har de hatt titals forsøk og det blir ikke bedre, men hver gang bilen blir levert ut, så står det kontrollert og funnet i orden med følgende balansering av hjul. Jeg er sikker på at de kjenner til problemet, men trenerer å gjøre noe. Kan vi ikke lage dokumentasjon på dette ved å prøve hverandres biler? Det vill jo være storveis om de som har biler uten denne irritasjonen kunne være testere på våre biler og la oss prøve deres biler som er uten vibrasjonene, på en perfekt nylaget asfalt strekning.
Sitat fra: Jimpec på onsdag 10. august 2016, klokken 14:53
Det er jo en tankevekker at jeg velger å kjøre Caddy Maxi i byen fremfor P85D. Beklageligvis..
Sitat fra: TeslaSvein63 på onsdag 10. august 2016, klokken 08:53Nå mener jeg at det nettopp kan være nylagt asfalt som kan være noe av problemet, avhengig av hva du føler i din bil.
Jeg har nevnt dette mange ganger i noen tråder og har hatt en lang disputt gående med Tesla om hoppetussa, som jeg kaller bilen. Det blir ikke bedre uansett hva de gjør. Dekken må være balansert ihjel uten resultat, med påfølgene skader på felgene. Har klart å få en utalelse av en tekniker på prøvekjøring, som jeg har på opptak, som sier at han kjenner vibrasjonene godt, som er ca rundt 50 (49-52) og 80 (79-82,83). Har medelet mange ganger at hvis dette ikke blir fikset, blir de nødt til å ta bilen tilbake. Nå har de hatt titals forsøk og det blir ikke bedre, men hver gang bilen blir levert ut, så står det kontrollert og funnet i orden med følgende balansering av hjul. Jeg er sikker på at de kjenner til problemet, men trenerer å gjøre noe. Kan vi ikke lage dokumentasjon på dette ved å prøve hverandres biler? Det vill jo være storveis om de som har biler uten denne irritasjonen kunne være testere på våre biler og la oss prøve deres biler som er uten vibrasjonene, på en perfekt nylaget asfalt strekning.
Sitat fra: El-boy på torsdag 11. august 2016, klokken 11:58
Er dette litt kraftig lugging som tenningsfusk eller er det bare litt små nykking? Kjenner noe smånykking når jeg kjører på nylagt asfalt her i næreområdet. Merket det både på Teslaen og ved kjøring med sambos "ICE-car", der sistenvnte har blitt satt i fri og små nykkingen er der fortsatt. Det er forklar ifra folk på anlegget at dette skyldes små ujevnheter i asfalten når nylagt og at dette forsvinner etter noe tid (noen uker avhengig av trafikk) når trafikken sliter ned små ujevnhetene.