Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Bilmerker => Tesla => Model S 2013 - 2022 => Emne startet av: Jimpec på onsdag 27. juli 2016, klokken 18:03

Avstemning
Spørsmål: Min P85, S85, P85D, P90D lugger og "humper" når jeg kjører i 55 km/t
Alternativ 1: Ja stemmer: 23
Alternativ 2: Nei stemmer: 43
Tittel: Min P85D "lugger og hopper" ved kjøring mellom 53-63 km/t
Skrevet av: Jimpeconsdag 27. juli 2016, klokken 18:03
Ønsker å lufte om flere har samme problem som meg..

Min P85D fra mars ´15 har blitt helt håpløs å kjøre mellom 53 og 63 km/t. Jeg opplever at den "fusker, lugger, hopper" bortover veien. Litt vanskelig å beskrive dette nøyaktig, men for de som har kjørt bil en stund er det nesten som fukt i fordelerlokket.
Kjennes ut som ovale hjul nesten - noe som ikke er tilfelle.

Det finurlige er; når bilen settes i N (i fart) forsvinner det helt med en gang..

Har selvfølgelig tatt dette opp med Tesla. Men de påstår at dette har med dekk/felg å gjøre, at dette er en sportsbil og at jeg har ekstremt brede bakdekk (285 bredde). Kjører på uoriginale 21" fra Niche.
Jeg har den stive versjonen av P85D (før april ´15), derfor humper den litt mer enn de nyere gjør. Men det er helt ok.

Noen?
Tittel: Sv: Min P85D "lugger og hopper" ved kjøring mellom 53-63 km/t
Skrevet av: Muffinmanonsdag 27. juli 2016, klokken 18:31
Hiv på vinterhjulene eller andre 19" og spør Tesla igjen. Kan bli matt over alt de får seg til å si. Lite sannsynlig at det er hjulrelatert når det forsvinner i "N". Vet ikke hvor du holder til, men om du er i nærheten av Nordmøre har jeg et ekstra sett 19" du kan låne om du trenger.
Tittel: Sv: Min P85D "lugger og hopper" ved kjøring mellom 53-63 km/t
Skrevet av: Cookie Monsteronsdag 27. juli 2016, klokken 18:38
Høres ut som bare tull ja. Har også P85D med de stivere demperne og 21" med 285 dekk bak. Har ikke noe antyding til det du beskriver.

Kanskje det er feil i kommunikasjonen mellom for og bak drive unit som gjør at de ikke går helt likt. Da blir det nok fort mye lugging og hopping :P
Tittel: Sv: Min P85D "lugger og hopper" ved kjøring mellom 53-63 km/t
Skrevet av: Jimpeconsdag 27. juli 2016, klokken 18:44
Ja - jeg får nesten bare hive på vinterhjulene og besøke dem igjen. Har originale 19" med piggfri dekk så det er ikke noe problem (annet enn at det kjennes veldig tungt å bytte til vinterdekk i juli.. og så tilbake igjen ;-) )

Uansett; hadde håpet noen hadde lignende erfaringer med sine biler. Jeg hadde nemlig antydning til det samme på min gamle P85+.
Tittel: Sv: Min P85D "lugger og hopper" ved kjøring mellom 53-63 km/t
Skrevet av: Lynetonsdag 27. juli 2016, klokken 18:45
Prøv å slå av og på range mode for å se om det blir endringer. Den bruker bare frontmotor i range mode.
Tittel: Sv: Min P85D "lugger og hopper" ved kjøring mellom 53-63 km/t
Skrevet av: Jimpeconsdag 27. juli 2016, klokken 18:48
Merker forskjell mellom range mode av og på faktisk. Da blir det litt mindre "hopping". (Merker ingen forskjell mellom sport og insane).
Kanskje det kommer fra nettopp frontmotoren..
Tittel: Sv: Min P85D "lugger og hopper" ved kjøring mellom 53-63 km/t
Skrevet av: jazzwheelonsdag 27. juli 2016, klokken 18:51
Høres veldig likt ut som det jeg opplever på min P85, samme erfaring med å sette den i N. Tesla sa bare at jeg hadde uoriginale hjul og at jeg også mistet garantien i forbindelse med den saken.... Har aldri tatt meg bryet med å kjøre innom med originale vinterhjul, unngår 5x km/t hvis jeg kan
Tittel: Sv: Min P85D "lugger og hopper" ved kjøring mellom 53-63 km/t
Skrevet av: Jimpeconsdag 27. juli 2016, klokken 19:01
Jeg tror det er en issue med den store motoren, og at dette treffer akkurat i ett område på turtallet på motoren.
At garantien ryker på grunn av uoriginale hjul kan de ikke påberope, jeg har faktisk skriftlig oppfordring fra okbtober 2013 om å kjøpe uoriginale hjul da de ikke klarte å skaffe originale..

Tittel: Sv: Min P85D "lugger og hopper" ved kjøring mellom 53-63 km/t
Skrevet av: jayonsdag 27. juli 2016, klokken 19:04
Jeg har nøyaktig samme problem med min S85 fra juni 2014. Det er veldig irriterende, og det blir ikke bedre i kombinasjon med et sirkelsag- og klunkeorkester uten like.

Problemet ble diskutert for en god stund tilbake i en annen tråd tror jeg, men jeg er usikker på om noen har funnet årsaken. Jeg mener å huske at noen konkluderte med at det kun forekommer i en begrenset periode etter at bilen har stått stille en stund, og at det derfor skyldes midlertidig deformasjon av dekkene grunnet bilens tyngde. Jeg er ikke helt enig, men siden jeg kjører mest korte turer husker jeg aldri å følge med på om det fortsatt er sånn etter en lengre tur.

Jeg tok det opp ved forrige service, men de klarte ikke å gjenskape problemet og trodde jeg mente "ristingen" som kan oppstå ved fullt pådrag.

Jeg opplever problemet med originale 21".
Tittel: Sv: Min P85D "lugger og hopper" ved kjøring mellom 53-63 km/t
Skrevet av: Jimpeconsdag 27. juli 2016, klokken 19:11
Jeg hadde også 21" originale på min P85+ med samme case.

Dersom det hadde vært deformering av dekkene skulle det ikke blitt helt borte når bilen settes i N.
Tittel: Sv: Min P85D "lugger og hopper" ved kjøring mellom 53-63 km/t
Skrevet av: jazzwheelonsdag 27. juli 2016, klokken 19:18
Jeg skal teste med og uten range mode i morgen, det var interessant at du merket forskjell!
Tittel: Sv: Min P85D "lugger og hopper" ved kjøring mellom 53-63 km/t
Skrevet av: Saberhagenonsdag 27. juli 2016, klokken 19:49
Jeg har AKKURAT samme problem på min P85 fra des 2013!!

Trodde det var mine dekk først, men med en gang jeg kom over ca 63-64 km/t så ble luggingen borte. Jeg har originale 21" med originale dekk!

Kan ikke være at bilen har stått stille, da jeg kjører bilen min hver dag over lengre strekk...
Tittel: Sv: Min P85D "lugger og hopper" ved kjøring mellom 53-63 km/t
Skrevet av: Jimpeconsdag 27. juli 2016, klokken 19:52
Har du snakket med Tesla om dette Saberhagen?
Tittel: Sv: Min P85D "lugger og hopper" ved kjøring mellom 53-63 km/t
Skrevet av: plvronsdag 27. juli 2016, klokken 20:31
Har samme problem, pussig lugging i 50-60 km/t. Ikke spesielt sjenerende, men definitivt tilstede. Merker forøvrig også som andre noe lignende (men ikke helt likt) også i høyere hastighet når bilen har stått i ro.
Tittel: Sv: Min P85D "lugger og hopper" ved kjøring mellom 53-63 km/t
Skrevet av: Saberhagenonsdag 27. juli 2016, klokken 20:55
Sitat fra: Jimpec på onsdag 27. juli 2016, klokken 19:52
Har du snakket med Tesla om dette Saberhagen?

Ikke enda. Driver og samler opp ting som jeg skal ta opp med dem.

Riper på førerglass forårsaket av dørhåndtak
Dørhåndtak motor på høyre side lager kraftige ulyder
Lugging
Interiørbelysning på førerdøren fungerer ikke.

Skal ta med dette til dem ila neste uke tenker jeg.
Tittel: Sv: Min P85D "lugger og hopper" ved kjøring mellom 53-63 km/t
Skrevet av: Hetlshonsdag 27. juli 2016, klokken 23:29
Jeg har også litt svak lugging i min P85+ desember 2013 og fikk forklart fra en sivilingeniør innen fagområdet at det skyldes noen turtallsområder hvor magnetfeltene ikke "glir" like bra over til neste spole.  Dette er vist vanlig på alle elektromotorer med frekvensstyring. Tror alle har det men ikke alle merker det? 56 km/t i litt motbakke tror jeg er området som er utfordring med litt lugging, (I hvert fall på min bil med med stor motor.).De små motorene har det muligens i et annet turtall/hastighetsområde?
Tittel: Sv: Min P85D "lugger og hopper" ved kjøring mellom 53-63 km/t
Skrevet av: jazzwheeltorsdag 28. juli 2016, klokken 00:02
54km/t er min magiske spot.. +/- 5km/t.. Jeg merker også at det gjør mest utslag i motbakke, gjerne med cruisecontrol i tillegg. Jeg har forøvrig avbalansert hjula totalt 3 ganger hos 2 forskjellige verksteder, alt fordi Tesla mente det ikke var bilen. Luggingen er ikke veldig kraftig, men det blir til at stemmen skjelver når man snakker, for eksempel i telefon.

Av de som har rukke å henge seg på idag alene så syns jeg det kommer godt frem at det er relatert til drivverk/motor. Ingen som har sett noe slikt på andre forumer enn det norske?
Tittel: Sv: Min P85D "lugger og hopper" ved kjøring mellom 53-63 km/t
Skrevet av: Jimpectorsdag 28. juli 2016, klokken 10:18
Ja - 53-54 km/t synes å være verst. Og jeg deler oppfatningen med at svak oppoverbakke med veldig lite pådrag (eller regen) er hvor det merkes mest.

Jeg hadde nettopp en P85 lånebil fra 2013 som var gått 60000 km. Den hadde denne luggingen.
Har også kjørt 3000 km med helt ny 90D lånebil i ferien - den hadde ikke antydning til lugging i det hele tatt.

Testet dette grundig på vei til jobb i dag. Og det har blitt meget merkbart på min bil. Prøv gjerne å sette i N når det oppleves som verst - det er da a-ha opplevelsen kommer.

Kjenner at dette kommer til å bli en lang sak. Men jeg skal ta den..
Tittel: Sv: Min P85D "lugger og hopper" ved kjøring mellom 53-63 km/t
Skrevet av: nortrahoftorsdag 28. juli 2016, klokken 10:46
Er luggingen der på CC (Cruise Control)?
Dersom den forsvinner, kan det være et mekanisk slakk i opphenget til disse på "wattpedalen".

Det skal være 2 potensiometer der (noe biler har hall-element). Disse skal overvåkes innbyrdes. Dersom det er stort avvik mellom disse potensiometer, får du alarm. Det er imidlertid sjeldent at "trackingen" stemmer 100% så ofte legger fabrikkene inn et "vindu" som de innbyrdes avlesningene skal ligge innom. Ikke alle bilfabrikker summerer verdiene og deler på 2 for å få et jamnt resultat. Noen har andre algoritmer for å velge hvilket potmeter som skal styre bilen. Det kan derfor være at valg av potmeter har betydning i software og ikke klarer å "bestemme seg" for jevnt pådrag?
Tittel: Sv: Min P85D "lugger og hopper" ved kjøring mellom 53-63 km/t
Skrevet av: Hetlshtorsdag 28. juli 2016, klokken 11:01
Sitat fra: nortrahof på torsdag 28. juli 2016, klokken 10:46
Er luggingen der på CC (Cruise Control)?
Dersom den forsvinner, kan det være et mekanisk slakk i opphenget til disse på "wattpedalen".

Det skal være 2 potensiometer der (noe biler har hall-element). Disse skal overvåkes innbyrdes. Dersom det er stort avvik mellom disse potensiometer, får du alarm. Det er imidlertid sjeldent at "trackingen" stemmer 100% så ofte legger fabrikkene inn et "vindu" som de innbyrdes avlesningene skal ligge innom. Ikke alle bilfabrikker summerer verdiene og deler på 2 for å få et jamnt resultat. Noen har andre algoritmer for å velge hvilket potmeter som skal styre bilen. Det kan derfor være at valg av potmeter har betydning i software og ikke klarer å "bestemme seg" for jevnt pådrag?

Det skjer uten Cruise Control. Forklaring fra en Sivilingeniør som driver med programmering av elektromotorer sier at alle motorer har noen turtallsområder de kommer i resonans. Løsningen er å programmere det slik at en "hopper over" de turtall som gir resonans. Normalt merker ikke brukerne dette. Hvis en legger seg akkurat i den hastighet hvor en har kuttet strømmen så blir det lugging. Jeg har hatt det både på original DU og den nye jeg fikk for noen uker siden. Det skulle være flere slike områder som skaper utfordringer.
Tittel: Sv: Min P85D "lugger og hopper" ved kjøring mellom 53-63 km/t
Skrevet av: Jimpectorsdag 28. juli 2016, klokken 11:06
Er helt likt på CC på min. Da er det faktisk verre fordi CC klarer å holde mer konstant wattpedal enn hva jeg klarer selv.
Tittel: Sv: Min P85D "lugger og hopper" ved kjøring mellom 53-63 km/t
Skrevet av: jazzwheeltorsdag 28. juli 2016, klokken 12:54
Ja, mest merkbart med CC på.
Tittel: Sv: Min P85D "lugger og hopper" ved kjøring mellom 53-63 km/t
Skrevet av: nortrahoftorsdag 28. juli 2016, klokken 17:13
Sitat fra: Hetlsh på torsdag 28. juli 2016, klokken 11:01
Det skjer uten Cruise Control. Forklaring fra en Sivilingeniør som driver med programmering av elektromotorer sier at alle motorer har noen turtallsområder de kommer i resonans. Løsningen er å programmere det slik at en "hopper over" de turtall som gir resonans. Normalt merker ikke brukerne dette. Hvis en legger seg akkurat i den hastighet hvor en har kuttet strømmen så blir det lugging. Jeg har hatt det både på original DU og den nye jeg fikk for noen uker siden. Det skulle være flere slike områder som skaper utfordringer.

Da er det tydeligvis ikke noe "uorden i wattpedalen"!

Dette med resonans er velkjente problemer for særlig større motorer enn det som er i TMS som kjører belastet under hele reguleringsområdet.
Et såpass viktig område som rundt 50 km/h burde man ha unngått å ha kritisk resonans i - om det er tilfelle?
På P85D som har 2 ulike motorer kan man unngå dette "hullet" i turtall da det er 2 ulike motorer. Da kan den andre motoren være dominerende i turtallsområdet - om det skulle være resonans?  (Ser at Jimpec erfarer det samme på D-modeller.)
Det er vel særlig ved lav belastning at man merker dette? Da skulle strømmen være lav og resonans heller ikke særlig kritisk. Med moderne, små invertere som det er i TMS skulle det også være mulig å endre choppefrekvens i dette området for å unngå resonans.
Det "å hoppe over" et bestemt turtallsområde, virker for meg gammeldags.

Har det vært slik bestandig - eller er dette kommet ved SW-endringer? Det kan være at TM har "optimert" en reguleringsalgoritme og derved har oppnådd en uønsket effekt?
Tittel: Sv: Min P85D "lugger og hopper" ved kjøring mellom 53-63 km/t
Skrevet av: Muffinmantorsdag 28. juli 2016, klokken 18:11
Kjørte en runde med vår P85 og prøvde å få fram dette fenomenet. Ingen antydning her.
Tittel: Sv: Min P85D "lugger og hopper" ved kjøring mellom 53-63 km/t
Skrevet av: Cookie Monstertorsdag 28. juli 2016, klokken 18:43
Ingen antyding til det her heller. Har også prøvd en del rundt 50-60 km/t .
Tittel: Sv: Min P85D "lugger og hopper" ved kjøring mellom 53-63 km/t
Skrevet av: HåkonEtorsdag 28. juli 2016, klokken 22:02
Ikke på min heller.

Så da kan det vel ikke være en svakhet "by design".

Niche som nevnes over her er nok bedre felger enn det Tesla selger med, i alle fall hvis de er forged/flow forged. Men sleng på originale felger og sjekk forklaringen deres da når feilen fortsatt er der.
Tittel: Sv: Min P85D "lugger og hopper" ved kjøring mellom 53-63 km/t
Skrevet av: Tuxedofredag 29. juli 2016, klokken 00:34
Klarer heller ikke å fremprovosere denne luggingen.  2013-modell med originale felger.
Tittel: Sv: Min P85D "lugger og hopper" ved kjøring mellom 53-63 km/t
Skrevet av: Ronny_Jfredag 29. juli 2016, klokken 17:35
Har ikke merket noe til dette på min 2013 P85+. På originale felger med  265/35-21 og 245/35-21 Michelin Sport.
Tittel: Sv: Min P85D "lugger og hopper" ved kjøring mellom 53-63 km/t
Skrevet av: jazzwheelmandag 08. august 2016, klokken 17:05
Testet litt med og uten "range mode" og kan ikke si jeg la merke til noen forskjell. Er det noen som har denne luggingen og har byttet DU?
Tittel: Sv: Min P85D "lugger og hopper" ved kjøring mellom 53-63 km/t
Skrevet av: cairnzmandag 08. august 2016, klokken 23:45
Hadde samme på P85-en, men kun når bilen var "kald" - altså i de første minuttene, og merktes stort sett bare i slak oppoverbakke.

Det er nok relatert til noe elektronikk som ikke helt får den informasjonen den skal ha - det går jo uansett bort etter kort tid, så ikke noe jeg brydde meg stort med.
Tittel: Sv: Min P85D "lugger og hopper" ved kjøring mellom 53-63 km/t
Skrevet av: Sofustirsdag 09. august 2016, klokken 08:32
All roterende maskineri har et kritisk turtall man må unngå - hvor egensvinginger vil føre til sterk vibrasjon. Kritisk turtall har ingen ting med det elektriske å gjøre, og det samme gjelder fossil motorer.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Critical_speed

Kan tenkes at Tesla har god kontroll på dette så lenge rotasjonsmassen er 'orginal'  ;)
Tittel: Sv: Min P85D "lugger og hopper" ved kjøring mellom 53-63 km/t
Skrevet av: Jimpectirsdag 09. august 2016, klokken 09:09
De har jo ikke det når originale 21" lager samme vibrasjonen..
Tittel: Sv: Min P85D "lugger og hopper" ved kjøring mellom 53-63 km/t
Skrevet av: Sofustirsdag 09. august 2016, klokken 09:43
Dette blir bare gjetning, men hvis problemet med lugging kommer av systemet prøver å unngå kritisk turtall ved å legge inn et 'ulovelig' turtallsområde kan det tenkes at bilen trenger en slags reset?

Kritisk turtall vil variere ganske mye avhengig av akslingenes stivhet, hjulenes tregetsmoment etc.. Derfor vil kritisk turtall variere fra bil til bil og når du bytter hjul. Kan det være at bilen automatisk detekterer dette området basert på vibrasjonsmålinger, og hele tiden har en formening om hvor kritisk turtall er? Kommer du opp i nedre del av området holder den litt igjen. Kommer du over midten av området gir den litt på. Og det oppleves som lugging. Skulle tro at dette området var ved et mye høyere turtall, men noe kan ha gått feil auto justeringen?

Men slike ting burde jo Tesla kunne svare på og ikke bare skylde på hjulene.

Tittel: Sv: Min P85D "lugger og hopper" ved kjøring mellom 53-63 km/t
Skrevet av: kvptirsdag 09. august 2016, klokken 13:07
JEg har akkurat samme problem, og har det både på uorginale sommerfelger 20" og 19" orginale vinter. Tesla sier det samme som til dere andre; det må være hjulene og/eller felgene. Jeg har nå hatt hjulene inne til balansering 3 ganger, ingen endring. Jeg skal prøve dette med å sette i N.
Jeg har en S85  fra Juni 2014
Tittel: Sv: Min P85D "lugger og hopper" ved kjøring mellom 53-63 km/t
Skrevet av: Jimpectirsdag 09. august 2016, klokken 14:39
Å sette i N setter problemet i perspektiv. Da kjenner man hvordan det skulle vært (med denne fantastiske drivlinjen).

Tesla er etter min oppfatning veldig klar over problemet, men de gjør sitt beste for å dekke over det etter beste evne. Musken har fortalt en og annen service manager noe i øret..

Jeg har selv kjørt godt over 100 Model S i min karriere (kortere eller lengre) - de aller fleste av de med stor motor bak har en variant av problemstillingen som tråden tar opp.

Dessverre er det litt for mange som enda sitter på fanboy-gjerdet og vifter med Tesla-flagg (jeg har forsåvidt vært der selv), og man får en debatt som ofte blir litt feil i fremstillingen. Den blir ekstra skjev når det har vist seg at de som roper aller høyest får mest hjelp.
Tittel: Sv: Min P85D "lugger og hopper" ved kjøring mellom 53-63 km/t
Skrevet av: Muffinmantirsdag 09. august 2016, klokken 14:52
Jeg har også kjørt en god del biler (15-20?), og de aller fleste av dem hadde den store driveuniten bak. Stusser veldig på at jeg ikke har merket noe av dette? Normalt er jeg nesten sykelig følsom for vibrasjoner og støy. Og vår P85 er på sin fjerde driveunit uten at jeg har merket noe av dette på noe av dem. Og de fleste her inne vil vel neppe kategorisere meg som fanboy med agenda om å feie noe under teppet heller.

Jeg tviler absolutt ikke på at dette er reelt, men stusser fryktelig på hvorfor det uteblir her. Kan det være en eller flere ukjente faktorer som spiller inn?
Tittel: Sv: Min P85D "lugger og hopper" ved kjøring mellom 53-63 km/t
Skrevet av: jazzwheeltirsdag 09. august 2016, klokken 15:12
Jeg skjønner godt at det virker merkelig. Jeg ble ikke skråsikker før jeg kjente igjen det samme i en S85 loaner. Jeg har kjørt i underkant av 10 forskjellge TMS og har merket det tydelig i to av disse. Kjipt at en av dem er min egen.
Tittel: Sv: Min P85D "lugger og hopper" ved kjøring mellom 53-63 km/t
Skrevet av: Jimpectirsdag 09. august 2016, klokken 15:59

Balansert skepsis og god diskusjon hører jo sammen og skaper en god tråd. Det som blir feil er å kategorisk avvise dette som case - som noen gjør. Delvis her og delvis på andre sosiale media.

For ordens skyld kategoriserer ihvertfall ikke jeg Muffinman som ultra fanboy ;-)

Tittel: Sv: Min P85D "lugger og hopper" ved kjøring mellom 53-63 km/t
Skrevet av: cairnzonsdag 10. august 2016, klokken 01:34
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 09. august 2016, klokken 14:52
Jeg har også kjørt en god del biler (15-20?), og de aller fleste av dem hadde den store driveuniten bak. Stusser veldig på at jeg ikke har merket noe av dette? Normalt er jeg nesten sykelig følsom for vibrasjoner og støy. Og vår P85 er på sin fjerde driveunit uten at jeg har merket noe av dette på noe av dem. Og de fleste her inne vil vel neppe kategorisere meg som fanboy med agenda om å feie noe under teppet heller.

Jeg tviler absolutt ikke på at dette er reelt, men stusser fryktelig på hvorfor det uteblir her. Kan det være en eller flere ukjente faktorer som spiller inn?
har du noen slake oppoverbakker, tja, 2-300 meter fra start - hvor du ligger i 50-60 ? det er kun der jeg opplever det (på to biler).
Tittel: Sv: Min P85D "lugger og hopper" ved kjøring mellom 53-63 km/t
Skrevet av: TeslaSvein63onsdag 10. august 2016, klokken 08:53
Jeg har nevnt dette mange ganger i noen tråder og har hatt en lang disputt gående med Tesla om hoppetussa, som jeg kaller bilen. Det blir ikke bedre uansett hva de gjør. Dekken må være balansert ihjel uten resultat, med påfølgene skader på felgene. Har klart å få en utalelse av en tekniker på prøvekjøring, som jeg har på opptak, som sier at han kjenner vibrasjonene godt, som er ca rundt 50 (49-52) og 80 (79-82,83). Har medelet mange ganger at hvis dette ikke blir fikset, blir de nødt til å ta bilen tilbake. Nå har de hatt titals forsøk og det blir ikke bedre, men hver gang bilen blir levert ut, så står det kontrollert og funnet i orden med følgende balansering av hjul. Jeg er sikker på at de kjenner til problemet, men trenerer å gjøre noe. Kan vi ikke lage dokumentasjon på dette ved å prøve hverandres biler? Det vill jo være storveis om de som har biler uten denne irritasjonen kunne være testere på våre biler og la oss prøve deres biler som er uten vibrasjonene, på en perfekt nylaget asfalt strekning.
Tittel: Sv: Min P85D "lugger og hopper" ved kjøring mellom 53-63 km/t
Skrevet av: HåkonEonsdag 10. august 2016, klokken 09:35
Har vært ekstra på vakt mot dette i lys av denne tråden.

Har prøvd med/uten rangemode. Med/uten insane. Kald/varm bil. Prøvde å kjøre i 55, for så å sette den i nøytral for å se om jeg merker noe endring.

Ingenting. Basert på enkeltes beskrivelser i denne tråden så burde det ikke være subjektivt om man merker noe eller ikke.

Åpenbart en reklamasjons-sak slik feilen beskrives her. Kjør på til Tesla finner en løsning.

Tittel: Sv: Min P85D "lugger og hopper" ved kjøring mellom 53-63 km/t
Skrevet av: fonbergonsdag 10. august 2016, klokken 10:14
Jeg opplever ikke vibrasjon i 2016-modellen i noen hastigheter (unntatt lane departure warning, da :) )
Jeg har en motbakke på noen hundre meter ut hjemmefra hvor jeg gjerne ligger i ca. 50 km/t. Fint jevn asfaltunderlag, merker ingenting der, hverken med eller ute Range Mode.

I 2013-modellen hadde jeg ofte vibrasjon i motorveihastighet (ca. 90 km/t) på starten av turer, fikk bekreftet at hjulene var balansert, og slo meg til ro med at vibreringen antakelig skyldtes litt urunde dekk etter at bilen hadde stått parkert.
Tittel: Sv: Min P85D "lugger og hopper" ved kjøring mellom 53-63 km/t
Skrevet av: jazzwheelonsdag 10. august 2016, klokken 14:01
Sitat fra: TeslaSvein63 på onsdag 10. august 2016, klokken 08:53
Jeg har nevnt dette mange ganger i noen tråder og har hatt en lang disputt gående med Tesla om hoppetussa, som jeg kaller bilen. Det blir ikke bedre uansett hva de gjør. Dekken må være balansert ihjel uten resultat, med påfølgene skader på felgene. Har klart å få en utalelse av en tekniker på prøvekjøring, som jeg har på opptak, som sier at han kjenner vibrasjonene godt, som er ca rundt 50 (49-52) og 80 (79-82,83). Har medelet mange ganger at hvis dette ikke blir fikset, blir de nødt til å ta bilen tilbake. Nå har de hatt titals forsøk og det blir ikke bedre, men hver gang bilen blir levert ut, så står det kontrollert og funnet i orden med følgende balansering av hjul. Jeg er sikker på at de kjenner til problemet, men trenerer å gjøre noe. Kan vi ikke lage dokumentasjon på dette ved å prøve hverandres biler? Det vill jo være storveis om de som har biler uten denne irritasjonen kunne være testere på våre biler og la oss prøve deres biler som er uten vibrasjonene, på en perfekt nylaget asfalt strekning.

Har du hatt samme DU hele tiden?
Tittel: Sv: Min P85D "lugger og hopper" ved kjøring mellom 53-63 km/t
Skrevet av: Jimpeconsdag 10. august 2016, klokken 14:53
Jeg opplever at denne feilen "kommer og går" i styrke.

For å gjenta meg selv og andre. Dette forekommer hyppigst ved "kald" bil - slak oppoverbakke og veldig lite pådrag. Man må altså la bilen roe seg mellom 53-56 km/t og gasse akkurat såpass at farten holder seg. Slik man jo ofte kjører i 50-60 soner.. derav er dette også et veldig irriterende problem.

Dersom noen har en link til en tråd på US TMC forum så del den gjerne i denne tråden. Jeg husker å ha lest om det der men klarer ikke å finne tråden igjen.

Det er jo en tankevekker at jeg velger å kjøre Caddy Maxi i byen fremfor P85D. Beklageligvis..

Tittel: Sv: Min P85D "lugger og hopper" ved kjøring mellom 53-63 km/t
Skrevet av: fonbergonsdag 10. august 2016, klokken 16:12
Sitat fra: Jimpec på onsdag 10. august 2016, klokken 14:53
Det er jo en tankevekker at jeg velger å kjøre Caddy Maxi i byen fremfor P85D. Beklageligvis..

Kondolerer ;D

Opplever dere vibreringa også ved bruk av CC, eller kun ved bruk av pedal?
Tittel: Sv: Min P85D "lugger og hopper" ved kjøring mellom 53-63 km/t
Skrevet av: Jimpeconsdag 10. august 2016, klokken 17:46
Både ved CC og pedal.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Min P85D "lugger og hopper" ved kjøring mellom 53-63 km/t
Skrevet av: cairnzonsdag 10. august 2016, klokken 22:12
Men det er jo egentlig ikke et så stort problem er det? det skjer jo bare med småkald bil? Går over etter halvminuttet, er ikke der i N - så det er ikke dekk, det er elektronikken som styrer som "wobbler litt".
Tittel: Sv: Min P85D "lugger og hopper" ved kjøring mellom 53-63 km/t
Skrevet av: Jimpeconsdag 10. august 2016, klokken 22:17
Det er et stort problem jo... Det går ikke over heller. Og skjer ikke bare med småkald bil.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Min P85D "lugger og hopper" ved kjøring mellom 53-63 km/t
Skrevet av: TeslaSvein63torsdag 11. august 2016, klokken 02:01
Det er svært ødeleggende for gleden ved en slik bil. Det vibrerer like mye etter 100 mils kjøring i strekk. Samme om man bruker ac eller pedal. Har ny driveunit. Gått ca 28000km. Bilen er P85 november 2013.
Tittel: Sv: Min P85D "lugger og hopper" ved kjøring mellom 53-63 km/t
Skrevet av: kjetileitorsdag 11. august 2016, klokken 03:02
Jeg har samme luggingen rundt et par og 50. Merket det ikke alt for lenge etter at vi mottok bilen i 2014. Er likt på sommer og vinterhjul og er rimelig sikker på at det  ikke det er noe mekanisk. Har tilnærmet hele tiden antatt at det hadde med elektronikken å gjøre (frekvensområde som er "røft" e.l.).

Det irriterer meg en god del fra tid til annen, men greier heldigvis tilnærmet å unngå det på de strekningene jeg hovedsaklig kjører. Har derfor ikke kommet på å nevne det for Tesla :-[.

Derimot har jeg tydeligvis et sagverk med meg i bilen fra motorveihastighet og godt oppover i hastighet (turen til Danmark/Tyskland var til tider rimelig slitsom pga dette og jeg benyttet anledningen så ofte som mulig til å ikke ha noe pådrag/regen siden ulyden da forsvinner), backlash i drivverket og lekk ballong under akselerasjon (kontaktorer som pines), men det er vistnok normalt i henhold til Tesla ::), og jeg har ikke giddet å grine meg til bytte av DU etc. Men det var veldig fristende å sende avgårde noen friske gloser en del ganger mens vi kjørte rundt i Danmark nå i sommer. Men så er jeg jo fremdeles skikkelig fanboi (som godt vet at masse ikke er perfekt med bil eller organisasjon), heier på det Tesla forsøker å få til og trives veldig godt med bilen slik jeg benytter den til vanlig :)
Tittel: Sv: Min P85D "lugger og hopper" ved kjøring mellom 53-63 km/t
Skrevet av: El-boytorsdag 11. august 2016, klokken 11:58
Er dette litt kraftig lugging som tenningsfusk eller er det bare litt små nykking? Kjenner noe smånykking når jeg kjører på nylagt asfalt her i næreområdet. Merket det både på Teslaen og ved kjøring med sambos "ICE-car", der sistenvnte har blitt satt i fri og små nykkingen er der fortsatt. Det er forklar ifra folk på anlegget at dette skyldes små ujevnheter i asfalten når nylagt og at dette forsvinner etter noe tid (noen uker avhengig av trafikk) når trafikken sliter ned små ujevnhetene.
Tittel: Sv: Min P85D "lugger og hopper" ved kjøring mellom 53-63 km/t
Skrevet av: El-boytorsdag 11. august 2016, klokken 12:38
Sitat fra: TeslaSvein63 på onsdag 10. august 2016, klokken 08:53
Jeg har nevnt dette mange ganger i noen tråder og har hatt en lang disputt gående med Tesla om hoppetussa, som jeg kaller bilen. Det blir ikke bedre uansett hva de gjør. Dekken må være balansert ihjel uten resultat, med påfølgene skader på felgene. Har klart å få en utalelse av en tekniker på prøvekjøring, som jeg har på opptak, som sier at han kjenner vibrasjonene godt, som er ca rundt 50 (49-52) og 80 (79-82,83). Har medelet mange ganger at hvis dette ikke blir fikset, blir de nødt til å ta bilen tilbake. Nå har de hatt titals forsøk og det blir ikke bedre, men hver gang bilen blir levert ut, så står det kontrollert og funnet i orden med følgende balansering av hjul. Jeg er sikker på at de kjenner til problemet, men trenerer å gjøre noe. Kan vi ikke lage dokumentasjon på dette ved å prøve hverandres biler? Det vill jo være storveis om de som har biler uten denne irritasjonen kunne være testere på våre biler og la oss prøve deres biler som er uten vibrasjonene, på en perfekt nylaget asfalt strekning.
Nå mener jeg at det nettopp kan være nylagt asfalt som kan være noe av problemet, avhengig av hva du føler i din bil.
Jeg har selv merket noe smånykking i min bil på nylagt asfalt (og i Renault med manuell) men ikke på innkjørt asfalt (eller nedkjørt om du vil)

Slik du beskriver det er det mer ille på din. Jeg ville fått sjekket, på ett godt bilverksted eller privat, kast på hjulflensene med mikrometer måleklokke for å avdekke eventuelle kast både radiellt og aksielt. Det samme ville jeg ha gjort med felgene. Du kan balansere dekkene til 0 med vekter men det vil ikke fjerne urundheter i felgene og det vil kunne kjennes som vibrasjon i bilen. Husk det er ikke alltid svaret på problemer er så avansert, men ligger mer oppidagen når årsakssammenhengen forstås...
Tittel: Sv: Min P85D "lugger og hopper" ved kjøring mellom 53-63 km/t
Skrevet av: nortrahoftorsdag 11. august 2016, klokken 15:09
Asynkronmotorer burde ikke "lugge" slik. Det er også spolehodene som kan ha en resonansfrekvens som man vil unngå. Moderne invertere (som finnes i TMS) kan man endre utstyring på, slik at man unngår dette. Da fenomenet kun opptrer ved konstant fart og liten motorbelastning, tror jeg ikke dette har en sammenheng med kritisk turtall?

Hvordan er turtallsgiveren arrangert på TMS? Det kan være den som er årsaken? Er den feil justert eller endrer seg, kan det oppstå dobbeltpulser/ utfall av pulser. Dette vil inverteren prøve å kompensere for å holde jamn hastighet. Pulsfeil kan skje ved at rotoren endrer aksial posisjon ved visse turtall og belastninger.
- Hadde likt å se pulstoget fra en TMS under "nøkking". Både turtallsgiver og inverter er vel innebygget i DU? Derfor er vel tilkomsten dårlig til å se på "rådata"? Det er ikke sikkert man ser dette på diagnoseverktøyet.
Tittel: Sv: Min P85D "lugger og hopper" ved kjøring mellom 53-63 km/t
Skrevet av: jazzwheelfredag 12. august 2016, klokken 12:20
Sitat fra: El-boy på torsdag 11. august 2016, klokken 11:58
Er dette litt kraftig lugging som tenningsfusk eller er det bare litt små nykking? Kjenner noe smånykking når jeg kjører på nylagt asfalt her i næreområdet. Merket det både på Teslaen og ved kjøring med sambos "ICE-car", der sistenvnte har blitt satt i fri og små nykkingen er der fortsatt. Det er forklar ifra folk på anlegget at dette skyldes små ujevnheter i asfalten når nylagt og at dette forsvinner etter noe tid (noen uker avhengig av trafikk) når trafikken sliter ned små ujevnhetene.

Jeg må bare le når jeg hører opptaket jeg gjorde i fjor. Slik er det i min bil fra tid til annen, det er mest ekstremt når bilen er kald, men går aldri helt over.

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,21669.msg365546.html#msg365546

Du kan jo tenke deg hvordan det er å sitte i telefon, eller ha en samtale med andre i bilen når stemmen skjelver slik på grunn av vibrasjon.
Tittel: Sv: Min P85D "lugger og hopper" ved kjøring mellom 53-63 km/t
Skrevet av: Muffinmanfredag 12. august 2016, klokken 12:57
Jeg ville heller sagt at du har en fin sangstemme med perfekt vibrato :)
Tittel: Sv: Min P85D "lugger og hopper" ved kjøring mellom 53-63 km/t
Skrevet av: Jimpecfredag 12. august 2016, klokken 14:33
Nå har vi muligens ikke noe kjempemessig utvalg i avstemmingen - men det ligger på 1 av 3 biler (med de motoralternativene spørsmålet indikerer) har dette problemet. Det er jo litt..
Tittel: Sv: Min P85D "lugger og hopper" ved kjøring mellom 53-63 km/t
Skrevet av: Gladiatorfredag 12. august 2016, klokken 20:31
Måtte nesten sjekke dette idag. Har stemt nei.
Tittel: Sv: Min P85D "lugger og hopper" ved kjøring mellom 53-63 km/t
Skrevet av: fonberglørdag 13. august 2016, klokken 14:09
Ingen med liten bakmotor som har rapportert dette problemet? Altså 70D, 85D, 90D?
(Prøvd å identifisere dette på min 85D, uten hell.)
Tittel: Sv: Min P85D "lugger og hopper" ved kjøring mellom 53-63 km/t
Skrevet av: maasenlørdag 13. august 2016, klokken 23:09
Jeg har P85 levert nov 2013, og byttet DU tre ganger. Har opplevet lugging på alle tre i dette fartsintervallet. Mest faktisk nå etter at jeg fikk montert den siste for en uke siden. Opplever også jeg mest legger merke til det på nyasfalterte og/eller veldig rette og jevne veier. Har tenkt at det kan være hjulene, men de har jo blitt avbalansert ved hvert skift så en snikende mistanke mot DU har etablert seg.

For å teste dette bedre burde man kanskje finne en strekning hvor dette typisk skjer, og se om andre som så langt ikke har opplevd det, merker det samme.

Når det gjelder sirkelsaglyden må DU byttes. Lyden blir bare verre og verre. Til slutt begynner folk å snu etter bilen pga. av denne lyden. Det viste seg at det var vann i DU når de skiftet min sist (fikk mange feilmeldinger), uten at jeg vet om dette forårsaket lyden.
Tittel: Sv: Min P85D "lugger og hopper" ved kjøring mellom 53-63 km/t
Skrevet av: Jimpecsøndag 14. august 2016, klokken 23:04
Det begynner å tegne seg et bilde av at dette er, eller burde være, en kjent problemstilling for Tesla. Jeg har presset gansker hardt på for å få dem til å bekrefte at de evt IKKE har vært borte denne problemstillingen tidligere, uten at svaret var konkret etter informativt.

Spørsmålet er bare - hvordan skal man gå frem for å få dette fikset. At "maasen" har byttet DU tre ganger og opplevd det samme på alle indikerer at det er en designfeil av etter eller annet slag. Mitt tips er som tråden indikerer at dette gjelder kun den store motoren bak. Har kjørt noen tusen km med 90D og det var ikke antydning - og jeg testet og provoserte veldig mye for å evt avdekke det.