Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Min P85D "lugger og hopper" ved kjøring mellom 53-63 km/t

Startet av Jimpec, onsdag 27. juli 2016, klokken 18:03

« forrige - neste »

Hetlsh

Jeg har også litt svak lugging i min P85+ desember 2013 og fikk forklart fra en sivilingeniør innen fagområdet at det skyldes noen turtallsområder hvor magnetfeltene ikke "glir" like bra over til neste spole.  Dette er vist vanlig på alle elektromotorer med frekvensstyring. Tror alle har det men ikke alle merker det? 56 km/t i litt motbakke tror jeg er området som er utfordring med litt lugging, (I hvert fall på min bil med med stor motor.).De små motorene har det muligens i et annet turtall/hastighetsområde?

jazzwheel

54km/t er min magiske spot.. +/- 5km/t.. Jeg merker også at det gjør mest utslag i motbakke, gjerne med cruisecontrol i tillegg. Jeg har forøvrig avbalansert hjula totalt 3 ganger hos 2 forskjellige verksteder, alt fordi Tesla mente det ikke var bilen. Luggingen er ikke veldig kraftig, men det blir til at stemmen skjelver når man snakker, for eksempel i telefon.

Av de som har rukke å henge seg på idag alene så syns jeg det kommer godt frem at det er relatert til drivverk/motor. Ingen som har sett noe slikt på andre forumer enn det norske?

Jimpec

Ja - 53-54 km/t synes å være verst. Og jeg deler oppfatningen med at svak oppoverbakke med veldig lite pådrag (eller regen) er hvor det merkes mest.

Jeg hadde nettopp en P85 lånebil fra 2013 som var gått 60000 km. Den hadde denne luggingen.
Har også kjørt 3000 km med helt ny 90D lånebil i ferien - den hadde ikke antydning til lugging i det hele tatt.

Testet dette grundig på vei til jobb i dag. Og det har blitt meget merkbart på min bil. Prøv gjerne å sette i N når det oppleves som verst - det er da a-ha opplevelsen kommer.

Kjenner at dette kommer til å bli en lang sak. Men jeg skal ta den..
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

nortrahof

Er luggingen der på CC (Cruise Control)?
Dersom den forsvinner, kan det være et mekanisk slakk i opphenget til disse på "wattpedalen".

Det skal være 2 potensiometer der (noe biler har hall-element). Disse skal overvåkes innbyrdes. Dersom det er stort avvik mellom disse potensiometer, får du alarm. Det er imidlertid sjeldent at "trackingen" stemmer 100% så ofte legger fabrikkene inn et "vindu" som de innbyrdes avlesningene skal ligge innom. Ikke alle bilfabrikker summerer verdiene og deler på 2 for å få et jamnt resultat. Noen har andre algoritmer for å velge hvilket potmeter som skal styre bilen. Det kan derfor være at valg av potmeter har betydning i software og ikke klarer å "bestemme seg" for jevnt pådrag?
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Hetlsh

Sitat fra: nortrahof på torsdag 28. juli 2016, klokken 10:46
Er luggingen der på CC (Cruise Control)?
Dersom den forsvinner, kan det være et mekanisk slakk i opphenget til disse på "wattpedalen".

Det skal være 2 potensiometer der (noe biler har hall-element). Disse skal overvåkes innbyrdes. Dersom det er stort avvik mellom disse potensiometer, får du alarm. Det er imidlertid sjeldent at "trackingen" stemmer 100% så ofte legger fabrikkene inn et "vindu" som de innbyrdes avlesningene skal ligge innom. Ikke alle bilfabrikker summerer verdiene og deler på 2 for å få et jamnt resultat. Noen har andre algoritmer for å velge hvilket potmeter som skal styre bilen. Det kan derfor være at valg av potmeter har betydning i software og ikke klarer å "bestemme seg" for jevnt pådrag?

Det skjer uten Cruise Control. Forklaring fra en Sivilingeniør som driver med programmering av elektromotorer sier at alle motorer har noen turtallsområder de kommer i resonans. Løsningen er å programmere det slik at en "hopper over" de turtall som gir resonans. Normalt merker ikke brukerne dette. Hvis en legger seg akkurat i den hastighet hvor en har kuttet strømmen så blir det lugging. Jeg har hatt det både på original DU og den nye jeg fikk for noen uker siden. Det skulle være flere slike områder som skaper utfordringer.

Jimpec

Er helt likt på CC på min. Da er det faktisk verre fordi CC klarer å holde mer konstant wattpedal enn hva jeg klarer selv.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

jazzwheel


nortrahof

Sitat fra: Hetlsh på torsdag 28. juli 2016, klokken 11:01
Det skjer uten Cruise Control. Forklaring fra en Sivilingeniør som driver med programmering av elektromotorer sier at alle motorer har noen turtallsområder de kommer i resonans. Løsningen er å programmere det slik at en "hopper over" de turtall som gir resonans. Normalt merker ikke brukerne dette. Hvis en legger seg akkurat i den hastighet hvor en har kuttet strømmen så blir det lugging. Jeg har hatt det både på original DU og den nye jeg fikk for noen uker siden. Det skulle være flere slike områder som skaper utfordringer.

Da er det tydeligvis ikke noe "uorden i wattpedalen"!

Dette med resonans er velkjente problemer for særlig større motorer enn det som er i TMS som kjører belastet under hele reguleringsområdet.
Et såpass viktig område som rundt 50 km/h burde man ha unngått å ha kritisk resonans i - om det er tilfelle?
På P85D som har 2 ulike motorer kan man unngå dette "hullet" i turtall da det er 2 ulike motorer. Da kan den andre motoren være dominerende i turtallsområdet - om det skulle være resonans?  (Ser at Jimpec erfarer det samme på D-modeller.)
Det er vel særlig ved lav belastning at man merker dette? Da skulle strømmen være lav og resonans heller ikke særlig kritisk. Med moderne, små invertere som det er i TMS skulle det også være mulig å endre choppefrekvens i dette området for å unngå resonans.
Det "å hoppe over" et bestemt turtallsområde, virker for meg gammeldags.

Har det vært slik bestandig - eller er dette kommet ved SW-endringer? Det kan være at TM har "optimert" en reguleringsalgoritme og derved har oppnådd en uønsket effekt?
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Muffinman

Kjørte en runde med vår P85 og prøvde å få fram dette fenomenet. Ingen antydning her.

Cookie Monster

Ingen antyding til det her heller. Har også prøvd en del rundt 50-60 km/t .
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

HåkonE

Ikke på min heller.

Så da kan det vel ikke være en svakhet "by design".

Niche som nevnes over her er nok bedre felger enn det Tesla selger med, i alle fall hvis de er forged/flow forged. Men sleng på originale felger og sjekk forklaringen deres da når feilen fortsatt er der.

Tuxedo

Klarer heller ikke å fremprovosere denne luggingen.  2013-modell med originale felger.

Ronny_J

Har ikke merket noe til dette på min 2013 P85+. På originale felger med  265/35-21 og 245/35-21 Michelin Sport.
2013 Rød Signature P85+

jazzwheel

Testet litt med og uten "range mode" og kan ikke si jeg la merke til noen forskjell. Er det noen som har denne luggingen og har byttet DU?

cairnz

Hadde samme på P85-en, men kun når bilen var "kald" - altså i de første minuttene, og merktes stort sett bare i slak oppoverbakke.

Det er nok relatert til noe elektronikk som ikke helt får den informasjonen den skal ha - det går jo uansett bort etter kort tid, så ikke noe jeg brydde meg stort med.
Elbilist

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA