Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Tesla => Model S 2013 - 2022 => Emne startet av: timingbeltkiller på fredag 08. april 2016, klokken 21:31
er et sitat fra http://www.consumerreports.org/.
Da jeg skrev det samme i et innlegg, fikk jeg som svar
jeg løy med vitende og ond vilje.
Jeg svarte med kun å poste linken til sitatet i et forgjeves håp
om at både negative og positive fakta aksepteres av den troende tesla menigheten.
Jeg burde selvsagt ha visst bedre.
Det er nok av eksempler rundt om på forumet her
som bare kan forklares med ønskebetont erindringsforskyvelse.
Tror imidlertid TM sin suksess eller fiasko er best tjent med at
teslaeiere flest slutter å benekte og bortforklare merkets kvalitetsproblemer.
De gjør etter min mening TM en bjørnetjeneste.
Men ønsker de likevel dette, får de rikelig anledning med et sitat fra dagens
The Daily Beast:
QUOTE
These lingering quality problems have soured even the most exultant praise: after scoring 103 points out of 100 in Consumer Reports' breathless initial evaluation, reliability problems dragged the Model S down to the magazine's "not recommended" status, and it eventually ended up on a "worst of the worst used cars" list.
UNQUOTE
Fakta er nok hardt for noen å svelge. Det blir ikke overfylte servicesenter fordi bilene har lite feil. Er også veldig mange feil på de tidligere som gjør at det ble full stopp på bilen. Mye av dette er løst på de nyere og når de har vært inne til fiks skal det nok også holde. Også på de nye er det en del slurvefeil men problemer som foresaker driftstans har det blitt mye mindre av.
Men også ytelsen er det enda noen spørsmålstegn rundt. Er enda en del som ikke har innsett at feks P85D ikke hadde de 700hk de oppga eller klarer ytelsene Tesla har sakt, alt som Tesla sier blir stolt blindt på av noen. Samme gjelder for P90DL. Finnes ikke en eneste en hos en kunde som har klart i nærheten av 10.9 sek på 402 metern. Tesla skriver enda at den skal klare det, men eneste som har gjort det er motortrend uten at de har noe video eller måleresultat å vise til. Er egentlig spent på når den skal klare det. Må kanskje betale 60-70 000 til sommeren for en til oppgradering? ;D
Men selv jeg ser lys i tunnelen, for ser mange av forbedringene som blir gjort fortløpende og er ganske sikker på at kjøper man en 2015 fra september eller nyere får man et ganske så problemfritt bilhold sett bort fra en liten lekkasje her og der, dugg og noen skeive paneler ;D Tesla har også blitt mye mer forsiktig så de ikke lover mye mer enn de kan levere.
Jeg er tydligvis heldig som har TMS uten noe behov for servicebesøk. Men hvordan noen ser for seg at dette skal funke over tid med de kroniske køene på servicesenterene, stadig flere biler, nye modeller og potensielt en enorm vekst i totalt antall Teslaer på veiene i Norge er beyond me.
Hvor mange biler er det totalt i Norge nå? 10-12.000? og de sliter allerede som faen og stort sett ingen andre enn de selv får lov til å røre bilene.
2013-2014 modellene hadde en del barnesykdommer, mens 2015 og 2016 er mye bedre.
Slik det skal være.
Dette bekrefter de fleste, bl.a. svenske teslaklubben er enig (http://teslaclubsweden.se/tesla-model-s-forbattrade-kvalitet/).
Jeg hører også til de 75% "heldige" uten feil.
Jeg kjørte tidligere Skoda (med 1.9l jukse-TDI). Når servicelampen lyste var det bare å ringe Møller og så var det time neste uke eller uka etterpå. Det er faktisk dette folk forventer. Så god som ingen ventetid på helt uvesentlige ting som man godt kan ta et par måneder etterpå - eneste indikator på at bilen trenger litt TLC er at servicelampen lyser, ellers hadde man sannsynligvis gitt blanke.
Jeg kjørte Mercedes. Der måtte man beregne i alle fall fire uker ventetid om bilen ikke var kjørbar. Hadde også ny landrover, og der måtte jeg til slutt snakke med adm.dir hos importør før verksted gadd koble til diagnosekabel innen en uke.
På Tesla diagnostiserer de over nettet mens du snakker med de. Mye kjappere enn både Mercedes og Landrover?
Sitat fra: o.b.lix på fredag 08. april 2016, klokken 22:38
2013-2014 modellene hadde en del barnesykdommer, mens 2015 og 2016 er mye bedre.
Slik det skal være.
Dette bekrefter de fleste, bl.a. svenske teslaklubben er enig (http://teslaclubsweden.se/tesla-model-s-forbattrade-kvalitet/).
Jeg hører også til de 75% "heldige" uten feil.
Jeg opplevde det motsatte. På s85 som jeg fikk juli 2014 var feilfri. På s85d som jeg fikk april 2015 var det en del trøbbel med. Verst er det lekk fra panotaket. Bilen er inne for 2 andre gang for fix av panotak. De klarte ikke å fix lekkasjen på første forsøk.
S85 fra 2013: en god del feil, men alt rettet.
2015: ingen feil
2016: ingen feil
Sitat fra: tonl på fredag 08. april 2016, klokken 22:59
Jeg opplevde det motsatte. På s85 som jeg fikk juli 2014 var feilfri. På s85d som jeg fikk april 2015 var det en del trøbbel med. Verst er det lekk fra panotaket. Bilen er inne for 2 andre gang for fix av panotak. De klarte ikke å fix lekkasjen på første forsøk.
Trenger denne pakken ;D
Jeg har en P85 sept 2013 som har vært tilnærmet feilfri i 47000km til nå. Men huff, nå har det kommet fukt i baklyktene og en ripe i sidevinduet.
Får ta det på 60.000km servicen, men jeg må gjerne bestille time nå hvis de skal ta det på service? Er det lang ventetid på å få gjort slike utbedringer i Sandnes nå?
Sitat fra: o.b.lix på fredag 08. april 2016, klokken 22:38
2013-2014 modellene hadde en del barnesykdommer, mens 2015 og 2016 er mye bedre.
Slik det skal være.
Dette bekrefter de fleste, bl.a. svenske teslaklubben er enig (http://teslaclubsweden.se/tesla-model-s-forbattrade-kvalitet/).
Jeg hører også til de 75% "heldige" uten feil.
Er ikke så sikker på at det er så enkelt. Andre ting kan tyde på at de 2014 bilene som ble produsert like før overgang til Autopilot har lite feil. Mener å ha lest en plass at tidlig 2015 biler hadde mer feil enn sen 2014 biler?
Personlig så leter jeg etter noe å sette spikeren på nå før vår er 2 år slik at jeg eventuelt kan få meldt inn før den blir 2 år i juni. Men sliter å finne problemer selv når jeg leter med lupe etter det den ene og andre sier de har slitt med. Så summa summarium er min konklusjon at det er ikke noe mer grunn til å klage på min S85 juni 2014 enn noen av de 3 nye A6, 1 ny A4 og 1 ny A1 i perioden 2001-2011☺Med unntak av den første A6'en (2001) som ble kjørt 110.000 ble ingen av de andre kjørt mer enn 50.000 før de ble byttet ut, så det var ikke eldre biler hvor problemer begynte å oppstå. Muligens jeg har vært heldig med min S85, men har inntrykk av at andre biler levert sommeren 2014 også har vært med lite problemer.
Sitat fra: GOS på fredag 08. april 2016, klokken 23:59
.... Muligens jeg har vært heldig med min S85, men har inntrykk av at andre biler levert sommeren 2014 også har vært med lite problemer.
Hentet ut min bil midt i juli 2014, og har ikke hatt noen problemer med den. Mesteparten av LED-diodene i lista øverst i bakvinduet er døde, men håper å få dette fikset på 40k service til sommeren. Er det noen som kjenner til hvorvidt dette tas på garanti? Jeg ser jo sjelden på mine egne bremselys, så det er ikke noe jeg har hengt meg opp i, men kona bemerket ganske raskt etter at jeg mottok bilen at det var noen døde dioder der..
En selvfølge at dette går på garanti. En annen ting er at bakruta må ut :o
Sitat fra: djlarsen på lørdag 09. april 2016, klokken 00:38
Sitat fra: GOS på fredag 08. april 2016, klokken 23:59
.... Muligens jeg har vært heldig med min S85, men har inntrykk av at andre biler levert sommeren 2014 også har vært med lite problemer.
Hentet ut min bil midt i juli 2014, og har ikke hatt noen problemer med den. Mesteparten av LED-diodene i lista øverst i bakvinduet er døde, men håper å få dette fikset på 40k service til sommeren. Er det noen som kjenner til hvorvidt dette tas på garanti? Jeg ser jo sjelden på mine egne bremselys, så det er ikke noe jeg har hengt meg opp i, men kona bemerket ganske raskt etter at jeg mottok bilen at det var noen døde dioder der..
Et vanlig problem på tidlige, det er kommet ny bedre type som holder. Min mistet en av diodene ganske tidlig, det var nok til at de byttet den. Det var før DU-problemer og høyt trykk. Var ikke mange dagene fra jeg bemerket det til ny var satt i. Bortsett fra perioden med DU-kaoset har jeg fått fantastisk service hele veien.
Sitat fra: tonl på fredag 08. april 2016, klokken 22:59
Sitat fra: o.b.lix på fredag 08. april 2016, klokken 22:38
2013-2014 modellene hadde en del barnesykdommer, mens 2015 og 2016 er mye bedre.
Slik det skal være.
Dette bekrefter de fleste, bl.a. svenske teslaklubben er enig (http://teslaclubsweden.se/tesla-model-s-forbattrade-kvalitet/).
Jeg hører også til de 75% "heldige" uten feil.
Jeg opplevde det motsatte. På s85 som jeg fikk juli 2014 var feilfri. På s85d som jeg fikk april 2015 var det en del trøbbel med. Verst er det lekk fra panotaket. Bilen er inne for 2 andre gang for fix av panotak. De klarte ikke å fix lekkasjen på første forsøk.
I en slik sammenheng, der det blir påstått at nyere biler har bedre driftssikkerhet enn eldre, er egen opplevelse av en nyere bil med èn feil og en eldre bil uten feil, fullstendig intetsigende.
Skal man med 100,00% sikkerhet påstå et en gruppe biler har bedre driftssikkerhet enn andre, så må man ta for seg alle bilene i begge gruppene. Skal man med stor grad av sikkerhet si noe om det samme, må man ta for seg et større antall av bilene.
Enkelte må bli flinkere til å løfte blikket, se det "store bilde" og innse at egne erfaringer er en svært liten del av sannheten.
Sitat fra: timingbeltkiller på fredag 08. april 2016, klokken 21:31
er et sitat fra http://www.consumerreports.org/.
Da jeg skrev det samme i et innlegg, fikk jeg som svar
jeg løy med vitende og ond vilje.
Nytter ikke å overbevise fanatikerne.
De fleste som kjøper bil i denne prisklassen tar seg bryet med å undersøke både kvalitet og andre egenskaper. Selv om enkelte fanboys hyler i fistel at det ikke er noe å se her, får de fleste med seg fakta. For min del var det avgjørende at garantiene fra Tesla er gode og at man slipper å krangle.
Jeg har ikke overraskende en del feil på min 2015 modell, men ingen alvorlige så langt. Jeg må tilbake til en Audi A6 fra 2000 som var på verksted 12 ganger sitt første leveår for å finne en bil jeg har eid med mer feil.
Så av 10 kliss nye biler jeg har eid, er Tesla nr 9 på reliability.
Enorm forskjell på 2013-2014 og 2015-2016... Har selv hatt bil i begge "leire", førstnevnte inn til stadighet, sistnevnte etter ett års eierskap ikke én gang på service, går som ei klokke! Tesla ryddet opp helt greit på den første, men overfylte servicesentre gjorde det til en liten pain etterhvert å måtte ha den inn såpass mye. Var ingen større feil på min 2013-modell da, i all hovesak bare knirk etter knirk som irriterer meg grønn, bl.a. fra en løs kabel i dashbordet, løse høyttalerfester, noe annet løst i front og rasling fra setebelteholderne. Måtte uansett ha bilen inn hver gang, og tok gjerne flere dager hver gang. Var et par litt større greier også da, bremsene sluttet bl.a. å ta et par ganger (ble da byttet og fikk på den "nordiske" kappen), DUen "nappet litt", husker ikke helt hva de gjorde men ble bedre... Poenget er uansett; min 2015 S har ingen av disse problemene, så Tesla har åpenbart gjort mye viktige endringer underveis som gjør at jeg tror servicekøene vil bli mindre etterhvert som de forhåpentligvis får stabilisert problemene på 2013-2014 flåten........
Sitat fra: OnlyOne på søndag 10. april 2016, klokken 11:32
Skal man med stor grad av sikkerhet si noe om det samme, må man ta for seg et større antall av bilene.
Enkelte må bli flinkere til å løfte blikket, se det "store bilde" og innse at egne erfaringer er en svært liten del av sannheten.
Sant nok. Fristende å rapportere om gode eksemplarer for å veie opp for all man leser her, men personlige erfaringer blir som du sier meningsløse, kun statistikk kan gi svar. Og det virker som at mange glemmer at alle bilmodeller har dårlige eksemplarer, og ingen bilmerker er unntatt fra en god porsjon feil i den totale produksjonen, også prestisjemerker.
Jeg tenker at alle som kjøper Tesla de første årene er risktakers og villige til å gamble på en del barnesykdommer, ellers er du naiv. Egentlig er jeg overrasket over at det har gått så bra som det har gjort. Men skulle gjerne sett statistikk mot sammenlignbare bilmodeller som kan si noe om hvor ille det egentlig er.
Sitat fra: Lygren på søndag 10. april 2016, klokken 12:59
Enorm forskjell på 2013-2014 og 2015-2016... Har selv hatt bil i begge "leire", førstnevnte inn til stadighet, sistnevnte etter ett års eierskap ikke én gang på service, går som ei klokke! Tesla ryddet opp helt greit på den første, men overfylte servicesentre gjorde det til en liten pain etterhvert å måtte ha den inn såpass mye. Var ingen større feil på min 2013-modell da, i all hovesak bare knirk etter knirk som irriterer meg grønn, bl.a. fra en løs kabel i dashbordet, løse høyttalerfester, noe annet løst i front og rasling fra setebelteholderne. Måtte uansett ha bilen inn hver gang, og tok gjerne flere dager hver gang. Var et par litt større greier også da, bremsene sluttet bl.a. å ta et par ganger (ble da byttet og fikk på den "nordiske" kappen), DUen "nappet litt", husker ikke helt hva de gjorde men ble bedre... Poenget er uansett; min 2015 S har ingen av disse problemene, så Tesla har åpenbart gjort mye viktige endringer underveis som gjør at jeg tror servicekøene vil bli mindre etterhvert som de forhåpentligvis får stabilisert problemene på 2013-2014 flåten........
Folk bør lære seg elementær statistikk for de uttaler seg i slike tråder. Sample size her er EN pluss EN, ergo har erfaringene dine ~NULL verdi. Posten din derimot har negativ verdi. Negativ fordi den lett kan villede folk til å dra forhastede konklusjoner basert på din personlige synsing.
Vi har en gammel focus som har gått som en klokke i snart 20 år uten å bytte annet enn slitedeler. Jeg ville aldri påstått at alle Focuser er verdens mest solide biler av den grunn, nettopp da fordi sample size på en gjør at min erfaring alene er verdiløs.
Sitat fra: Lygren på søndag 10. april 2016, klokken 12:59
Enorm forskjell på 2013-2014 og 2015-2016... Har selv hatt bil i begge "leire", førstnevnte inn til stadighet,
Har også hatt biler i begge disse årstallene, men min nå 2015 D har hatt masse feil og det er uten tvil den bilen med dårligst kvalitet av ALLE biler jeg har eid. INKL ALLE brukte. Tesla er rett den beste og værste bilen på en gang. Har sagt det før, gi de en seriøs konkurrent, så er det kroken på døra. Ingen vil kjøpe disse bilene brukt om 5 år uten garanti.
Sitat fra: Sjøhyene på søndag 10. april 2016, klokken 21:20
Folk bør lære seg elementær statistikk for de uttaler seg i slike tråder. Sample size her er EN pluss EN, ergo har erfaringene dine ~NULL verdi. Posten din derimot har negativ verdi. Negativ fordi den lett kan villede folk til å dra forhastede konklusjoner basert på din personlige synsing.
Vi har en gammel focus som har gått som en klokke i snart 20 år uten å bytte annet enn slitedeler. Jeg ville aldri påstått at alle Focuser er verdens mest solide biler av den grunn, nettopp da fordi sample size på en gjør at min erfaring alene er verdiløs.
Men når Tesla selv påpeker noe sånt som 75% kutt i etterarbeid, og egne erfaringer tilsier at retningen er positiv, så bør det være lov å nevne det uten å bli sablet ned :)
Som nevnt: 2013 modellen min hadde en god del feil, men alt ble utbedret.
2015 modellen faren min kjøpte i fjor sommer er feilfri.
2016 modellen jeg fikk i år er feilfri og har rettet mye av det jeg syntes ikke var helt bra nok på -13 modellen.
Dette oppleves som en positiv utvikling. Sikkert ikke statistisk signifikant, men i tråd med tall fra Tesla og egne forventinger til forbedring.
Nå er det ikke slik at alle detaljer er blitt gode nok, men det jeg kjører nå er noe annet enn hva jeg fikk levert i 2013.
Kvaliteten har jevnt over gått oppover. Vi har 0 timer driftsstans etter 37.000 km. Og bilen har kun vært på verksted én gang utover vanlig service. Baklyktene ble byttet + DU reparert (strammet i følge servicesenteret).
Antall service bulletins viser helt klart at det er mer feil på de eldre. Feil på TPMS som må byttes på alle pre autopilot hw, drive unit problemer, og kontaktor som også har måttet blitt byttet på så å si alle de tidligere som man slipper på de nye hjelper mye på. For de foresaker full driftstans på bilen, som er den mest irriterende feil som også er veldig dårlig reklame med en Tesla som står langs veien med nødblink på.
Tesla ordner i det minste opp så når feilene er fikset er de feilene ikke noe som kommer igjen. Tesla gjør flere av disse som en del av service hvis feilen ikke har inntruffet enda.
Er i hovedsak på nevnte problemer nyere biler er mye forbedret så er mye mindre driftstans, men er enda en del slurvefeil ++ igjen.
Selv Elon Musk innrømmer at det var mye feil på de tidligere.
http://fortune.com/2015/10/22/tesla-musk-consumer-reports/
SitatOn Twitter, Musk said: "Consumer Reports reliability survey includes a lot of early production cars. Already addressed in new cars.
Vanskelig å benekte at det er en del feil når selv Consumer reports sin test bil har byttet Drive unit +++ flere ganger.
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 10. april 2016, klokken 23:55
Men når Tesla selv påpeker noe sånt som 75% kutt i etterarbeid, og egne erfaringer tilsier at retningen er positiv, så bør det være lov å nevne det uten å bli sablet ned :)
Ikke helt sant. Det de har sagt er vel at det er 75% mindre reklamasjonskostnad per bil. Jo, det betyr at det mest sannsynlig er færre feil. Takk og pris. Men det betyr også at større produksjon betyr større innkjøp av deler, og dermed også bedre priser. Pluss at de er mer kjent med hvilke feil og hvordan fikse de.
Men alt i alt håper og tror jeg at det er færre feil per bil nå. Noe annet ville vært en gedigen bekymring.
Consumer Reports får løpende rapporter fra bileierne.
Og de er i utgangspunktet positiv til bilen.
Det er derfor rimelig å anta de vil oppgradere bilens reliability
straks/dersom det er statistisk grunnlag for det.
I Norge vil antakelig neste utgave av AutoIndex gi statistisk signifikant
rangering av bil, verksted, salg, reklamasjoner mv.
Jeg er litt overraska over kvalitetsforskjellene, virker som det er endel mandagsbiler. Jeg har aldri hatt problemer med min bil etter 2,5 år (foruten en litt ustabil UMC første månedene) og noe småpirk med lading nå og da. Kjenner flere andre og som ikke har hatt noen problemer, samtidig leser jeg om de som har hatt flere titalls problemer.
Levering av vår bil ble forsinket med flere dager fordi de hadde underkjent en kjøleslange til batteriet på kontroll dagen før levering, og måtte bestille ny. Jeg håper jo det betyr at de faktisk har en grundig kontroll av hver bil lokalt før utlevering, og derved eliminerer mulige feil før kunden tar bilen i bruk. Selv om jeg formoder at i Japan slipper slike biler aldri ut av fabrikken en gang... Vel, på fredag henter jeg den, og da får vi se.
Et historisk apropos: På 70-tallet, hvor kvaliteten på engelske biler (jeg tror eksemplet gjaldt Rootes-konsernet)var på et absolutt bunn-nivå grunnet fagforeningskamp og lav arbeidermoral, måtte importøren i USA gå over og skru sammen samtlige biler på nytt før de ble levert ut til amerikanske kunder. En rekke av bilene ble underkjent og ble kun brukt internt hos importør. Min far prøvekjørte selv en Morris Marina i Norge på begynnelsen av 70-tallet, og satt plutselig med en løs girspake i hånden.
At enkelte feil er ordnet og ikke blir produsert på nye biler må man håpe på. Allikevel er det bare i løpet av de siste 3 dager kommet flere innlegg på facebooksidene som gjelder helt nye biler med lekkasje i takluke, vann i trunk/baklykter, vindsus fra dør, pakninger som kryper o.l altså feil som ble adresert og utbedret for 2-3 år siden. :o
I tillegg beskrives det nye feil, som trigger "power reduced, need service pull over saftly/may not restart", dugg i frontlykter, ulyd fremre motor, vibrasjon i ratt(ikke kast), defekt/løs sidestøtte på Next-gen, dårlig tilpasning av innerskjerm og plastlist/kanal, vibrasjon i bremser.
Så jeg tror den service bulletinslista vil nok utvides for hvert år, etter hvert som de nye feila blir adressert.
Men noen blir plaget og andre ikke, så det er ujevn kvalitet og det bør være ordnet før model 3. Men også model x har nye feil og dårlig tilpasning så de har noe å jobbe med.
Samme med umc, er fortsatt noen som plages med disse. Jeg har måttet låne bort min 3 ganger til andre som ikke har annen lademulighet da deres umc har sviktet. Min er umc 2,5år og har alltid virket, til og med knappen for å åpne luka virker. ???
Hmm.... angående Model3: Elon M: ..."Reason initial cars are delivered close to factory is to have rapid turnaround on early issue"...