Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Leaf 2010-2017 => Nissan => Elektriske utfordringer => Emne startet av: p10 på lørdag 05. september 2015, klokken 07:25
Høstmørket nærmer seg, og nok en gang blir de fryktelige originallyktene på Leafen et aktuelt tema. Har mest lyst å forbedre lyset samtidig som jeg beholder bilen i lovlig stand. Da er xenonkit utelukket.
Men den lave fronten på Leafen innbyr ikke akkurat til å kontere to store Hella 3000, selv om det uten tvil ville fikse problemet!
Jeg trenger derfor tilbakemelding fra dere som har montert ekstralys på hvilken type dere har valgt. Et bilde av det ferdige resultatet hadde også vært flott.
Mange tråder som tar opp dette temaet! Søk og du skal finne
Mange tråder som sneier innom temaet, men lite erfaringer som deles.
Du kan montere extra jordkabel, eller 55w hid det funker.
Biltemas kabelsett 42602 ligger i garasjen og venter, men jeg forventer ingen voldsom forbedring. Har brukt disse settene sammen med 100watts pærer på Nissan Primera og King Cab tidligere. Resultatene ble helt greie.
Har vært på nippet til å bestille xenonkit flere ganger, men siden det er ulovlig og resultatet nok blir heller tvilsomt, så har jeg ikke trykket på "bestill nå"-knappen enda!
Jeg byttet til sterkere pærer og det ble merkbart bedre.
Sitat fra: p10 på lørdag 05. september 2015, klokken 19:09
Biltemas kabelsett 42602 ligger i garasjen og venter, men jeg forventer ingen voldsom forbedring. Har brukt disse settene sammen med 100watts pærer på Nissan Primera og King Cab tidligere. Resultatene ble helt greie.
Har vært på nippet til å bestille xenonkit flere ganger, men siden det er ulovlig og resultatet nok blir heller tvilsomt, så har jeg ikke trykket på "bestill nå"-knappen enda!
Koblet på ekstra jodingsledning før en langtur til Hamar, og godt var det. Ble klar forbedring, men laaangt fra godt nok. Så bestilte HID, et billig sett for "ingen penger" på internett. Ikke ankommet ennå.
Om det blir helt på "trynet", så kjøper jeg Biltema sin fjernlysrampe med 5 lykter, og tar ut den i midten (For er det ikke noe med at det skal være parvise lykter?). Monterer den i "grillen" under nummerskiltet.
Sitat fra: p10 på lørdag 05. september 2015, klokken 17:18
Mange tråder som sneier innom temaet, men lite erfaringer som deles.
Ja, du har så rett. Mange løsninger, men få tilbakemeldinger.
Har selv kjøpt Rigid SR2-10 hypercombo, men ikke montert enda..
Har fra før en ebay-ledbar (dobbel 13", 72watt) i lysbilde combo. Den lyser bra, men alt for kort. Med originalt LED kjørelys føler jeg ikke det store behovet for mye lys i bredden slik ebay-baren min har. Skal det være ledbar virker det som det må være Rigid.
Sitat fra: p10 på lørdag 05. september 2015, klokken 19:09
Har brukt disse settene sammen med 100watts pærer på Nissan Primera og King Cab tidligere. Resultatene ble helt greie.
Har vært på nippet til å bestille xenonkit flere ganger, men siden det er ulovlig og resultatet nok blir heller tvilsomt, så har jeg ikke trykket på "bestill nå"-knappen enda!
Det er vel ganske små lykter på Leafen, 100w kan brenne reflektor!
Hva gjelder bytte av pærer er jeg meget godt fornøyd med Osram sin Nightbreaker. Den finner jeg ikke i H9, men den finnes i 55w-utgaven. Koster en god skvett, men kan kanskje være verdt å prøve..
Ebay 55w HID-kit trenger du ikke bestille, det gjorde jeg. Det fungerer dårlig. Flere som har kjøpt hid hos ekstralys.no. De sier det hjalp, men hvor mye vites ikke. Vil tro de fungerer bedre enn 55w fra ebay. Forøvrig en som gav tommelen opp for 35w hid fra ekstralys.no...
Sitat fra: leafnor på lørdag 05. september 2015, klokken 20:10
Om det blir helt på "trynet", så kjøper jeg Biltema sin fjernlysrampe med 5 lykter, og tar ut den i midten (For er det ikke noe med at det skal være parvise lykter?). Monterer den i "grillen" under nummerskiltet.
Ja, det skal være parvise lykter, men max 4 totalt. Tar du bort 1 har du totalt 6 fjernlys.
Kanskje verdt å prøve, men jeg tviler på at disse lyktene gir langt nok lys (etter mitt ønske). Men, med 5stk monner det kanskje nok 8)
Siden jeg har en Acenta med h4-pærer så er lykta relativt stor. Skal se om jeg får montert biltemasettet imorgen.
Kjørte med Phillips Xtremevision forrige vinter. De lyste bedre enn originalpærene, men varte bare 4mnd til tross for den lave spenningen i Leafen.
Åja, da burde det vel gå fint med 100w. Kan vel være lurt med 55/100w da (ikke 90/100w e.l.). En kompis satte en gang 100/140w i volvo 240. Det lyste jo utrolig bra ei stund, men etter noen måneder så var reflektor nesten svart 8)
Har H4 Osram Nightbreaker. Stod i ei bil et drøyt halvår, har nå stått i ny bil i et drøyt halvår. Begge funker fint enda. Forøvrig ikke umulig at denne pæra gir vel så bra lys som no-name 100w..
Hadde et H4 HID kit for drøye 10 år tilbake. Ekstremt godt nærlys, men fjernlys var skikkelig dårlig.
Skal jo ikke garantere at resultatet på Leafen blir det samme...
Som nevnt i første post: 2stk Hella 3000 (heter vel 3003 nå) løser problemet greit, men vet ikke helt om det vil se bra ut med den lave fronten på Leafen.
Det er ikke tillatt med mer enn 2 ekstra fjernlys.
Sitat fra: lifern på lørdag 05. september 2015, klokken 22:40
Det er ikke tillatt med mer enn 2 ekstra fjernlys.
Yepp: http://www.tv2.no/a/4128180
Da temmelig dumt å montere 5!
Må bli den med 3, og så ta ut den i midten. Blir bedre enn intet.
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Belysning/Ekstralys/Fjernlysrampe-2000028573/
Her i huset kastes intet. Bladde meg bakover i tid, og fant igjen to ekstralys anskaffet i 1985 til russebil jeg hadde. Made in DDR! De skal få gjenoppstå på LEAF i 2015!
De passer helt inn i grillen på bilen, lengre inn hva jeg fikk de plassert for en photoshoot på vedlagt bilde. Må bare sage av et feste som stikker ut så går de helt inn. (Lykthuset er i plast)
Husker ikke hvordan lysbildet var for 30 år siden, men i allefall ble det vesentlig bedre lys på den -76 HiAce som hadde lyktene montert sist gang :) Selv om den hadde originalt 4 fjernlyslykter. (Bilde fra 17-maitog i 1985, med ekstralysene på Hi-Ace vedlagt (Og ja, intet med LEAF å gjøre, men ble et øyeblikk nostalgisk 8).))
Hva som blir "penest" av å ha de i senter eller så langt ut fra hverandre som mulig er jeg usikker på.
Må bare skaffe meg et relè og så er det bare å koble opp.
Noe slikt jeg også vurderer med f.eks Hella Comet 200ff. Men så spørs det hvor lenge de varer når de monteres så lavt.
Hadde et liknende arrangement på Primeraen min med en slik lysrampe med 4 lykter under skiltet. Knuste 2 lykter de 3 første mnd. Da ble de flyttet opp og montert bak grillen.
Det er jo ikke et alternativ på Leafen, siden den ikke har noen grill!
Noen som har vurdert Rigid Dually på Leafen?
http://www.ekstralys.no/products/rigid-industries-dually-e-merket-led-fjernlys
Disse er vel fullt lovlige og man får kvalitets-LED-lys. Dessverre ser jeg ikke helt for meg hvordan disse evt skal monteres...
Sitat fra: RuneW på mandag 07. september 2015, klokken 10:29
Noen som har vurdert Rigid Dually på Leafen?
Min kinabar er dual. Prøvde den sånn kjapt, den blir litt høy for åpningen under skiltet.
Letteste er nok en SR montert på skil-bakplate.
Er man opptatt av lovlig, så har Rigid E-merkede SR-lykter også, 6,10og 20" såvidt jeg husker.
(Nei, jeg jobber IKKE for ekstralys.no om noen skulle lure på det).
Sitat fra: leafnor på søndag 06. september 2015, klokken 11:50
Her i huset kastes intet. Bladde meg bakover i tid, og fant igjen to ekstralys anskaffet i 1985 til russebil jeg hadde. Made in DDR! De skal få gjenoppstå på LEAF i 2015!
De passer helt inn i grillen på bilen, lengre inn hva jeg fikk de plassert for en photoshoot på vedlagt bilde. Må bare sage av et feste som stikker ut så går de helt inn. (Lykthuset er i plast)
Husker ikke hvordan lysbildet var for 30 år siden, men i allefall ble det vesentlig bedre lys på den -76 HiAce som hadde lyktene montert sist gang :) Selv om den hadde originalt 4 fjernlyslykter. (Bilde fra 17-maitog i 1985, med ekstralysene på Hi-Ace vedlagt (Og ja, intet med LEAF å gjøre, men ble et øyeblikk nostalgisk 8).))
Hva som blir "penest" av å ha de i senter eller så langt ut fra hverandre som mulig er jeg usikker på.
Må bare skaffe meg et relè og så er det bare å koble opp.
Monterte ekstralys i kveld. Selvfølgelig gikk ene pæra så og si med en gang.
Mens jeg holdt på, begynte bilen å lade 12V batteriet. Det ble plutselig skarpe originale fjernlys!
Målte 14,4V på batteriet under lading.
Synes det utseendemessig ble OK
Sitat fra: nr1rayner på mandag 07. september 2015, klokken 14:58
Sitat fra: RuneW på mandag 07. september 2015, klokken 10:29
Noen som har vurdert Rigid Dually på Leafen?
Min kinabar er dual. Prøvde den sånn kjapt, den blir litt høy for åpningen under skiltet.
Letteste er nok en SR montert på skil-bakplate.
Er man opptatt av lovlig, så har Rigid E-merkede SR-lykter også, 6,10og 20" såvidt jeg husker.
(Nei, jeg jobber IKKE for ekstralys.no om noen skulle lure på det).
Sjølv om dei er E-merka, er dei ikkje lovlege til bruk som fjernlys i Noreg. Fjernlys skal vere montert parvis, det er altså krav til 0 eller 2 ekstra fjernlys, ingenting anna er lov. Vil òg tru at dei lyser for sterkt i forhold til kva som er lov (i likskap med alle lys som i det heile tatt er vits i å montere).
Sjølv har eg gått til innkjøp av SR2-20 (http://www.ekstralys.no/products/rigid-sr2-serie-20-e-merket-fjernlys) til begge Kiaene våre, fått montert den eine til no. Anbefalar sterkt! Men altså ikkje lovleg, om ein er oppteken av det.
Sitat fra: nime01 på tirsdag 22. september 2015, klokken 15:48
Sitat fra: OlavEmil på tirsdag 22. september 2015, klokken 08:30
Sjølv har eg gått til innkjøp av SR2-20 (http://www.ekstralys.no/products/rigid-sr2-serie-20-e-merket-fjernlys) til begge Kiaene våre, fått montert den eine til no. Anbefalar sterkt! Men altså ikkje lovleg, om ein er oppteken av det.
Legg gjerne ut bilde av monteringen i Kia-delen av forumet!
Det kjem full monteringsanvisning med illustrasjonsfoto når eg får montert på konebilen. Det blir nok gjort i oktober, då ho skal reise vekk, og bilen skal stå parkert ;) .
Ikkje meininga å ta over tråden, men eg meiner desse bjelkene er perfekte for elbil generelt, Leaf inkludert. Mykje lys og lite plass- og straumkrevjande.
Sitat fra: OlavEmil på tirsdag 22. september 2015, klokken 08:30
Sjølv om dei er E-merka, er dei ikkje lovlege til bruk som fjernlys i Noreg. Fjernlys skal vere montert parvis, det er altså krav til 0 eller 2 ekstra fjernlys, ingenting anna er lov. Vil òg tru at dei lyser for sterkt i forhold til kva som er lov (i likskap med alle lys som i det heile tatt er vits i å montere).
Stemmer, var det også ja. Det har jeg jo selv poengtert tidligere så vet jo det rimelig godt når jeg tenker meg om :P Kan hende det er eget avsnitt for led, det burde være det i hvert fall..
Ser forøvrig det er oppgitt referansetall på Rigid sine E-merkede, alt mellom 7,5 til 37,5. Så flere av de blir jo lovlig hvis man setter inn 2 selv om det burde være temmelig unødvendig..
Min SR2-10 hypercombo er under montering.
Satser på at det er skrudd sammen og klart for testing i morgen kveld ;)
Det er kun gjenskinn fra lys på mobilen, lykta er IKKE slått på.. 8)
Sitat fra: leafnor på mandag 21. september 2015, klokken 23:03
Monterte ekstralys i kveld. Selvfølgelig gikk ene pæra så og si med en gang.
Mens jeg holdt på, begynte bilen å lade 12V batteriet. Det ble plutselig skarpe originale fjernlys!
Målte 14,4V på batteriet under lading.
Synes det utseendemessig ble OK
Bra jobba. :)
Tok du flere bilder under monteringen?
Lurer litt på hvordan du har festet lysa, og hvordan det ser ut bak grillen under skiltet. Skal du flytte skiltet lengre opp?
Sitat fra: DannyRS på tirsdag 22. september 2015, klokken 20:48
Sitat fra: leafnor på mandag 21. september 2015, klokken 23:03
Monterte ekstralys i kveld. Selvfølgelig gikk ene pæra så og si med en gang.
Mens jeg holdt på, begynte bilen å lade 12V batteriet. Det ble plutselig skarpe originale fjernlys!
Målte 14,4V på batteriet under lading.
Synes det utseendemessig ble OK
Bra jobba. :)
Tok du flere bilder under monteringen?
Lurer litt på hvordan du har festet lysa, og hvordan det ser ut bak grillen under skiltet. Skal du flytte skiltet lengre opp?
Tok ikke flere bilder.
Det er "umulig" å komme til bak grillen uten å demontere hele fanger. Prøvde først å komme til fra undersiden men fikk ikke den "belgen" som er der.
I og med lykthusene er av plast så lurte jeg plastplate bak som jeg skrudde lykten med "karrosseriskruer" bast med gjennom plasten. Enkelt og greit!
Skiltplaten kan ikke flyttes høyere, den har en fasong som er tilpasset fanger. Nå ser det ut på bildet som den skygger for mer enn den faktisk gjør.
Da er LEDbaren satt på, SR2-10 hypercombo. Bare å vente på mørkets frambrudd nå 8)
Kjøpte "skilt"brakett, men ble ikke fornøyd uansett hvordan jeg snudde og vendte på den.
Så ble festet direkte med festene som følger med lykta.
Var "selvsagt" av med fangeren. Greit å få den av, men å få på var litt mer utfordring.
Ble litt nært skiltholderen, men tror det går greit. Måtte slipe av litt for at det ikke skulle ligge helt innpå. Mulig den blir flyttet bittelitt opp etterhvert.
Da fikk jeg testet ;)
Nå er det vits, ehh.. nødvendig å slå av fjernlys når man møter andre!
Har en crisp lyskjegle rett fram og en god del mer lys til siden.
Bra lyslengde, trenger strengt tatt ikke mer der.
Lysfarge ikke så ulikt LED nærlysene.
Har hatt en god del ekstralys (halogen) oppgjennom årene. De eneste jeg kan si å vært fornøyd med, spesielt på lyslengde, har vært typen ikke-emerket. De har nok stort sett gitt lengre lys enn denne baren, men totalt i lys kommer denne meget godt ut. Hadde nok ikke vært lei meg for å ha en SR2-20 hypercombo, men prisforskjellen var ikke jeg villig til å betale..
*Kan jeg anbefale denne lykta?
Aboslutt!
*Er jeg fornøyd?
Ja! Skikkelig bra lys og noe totalt annet enn min gamle kinabar! Kan overhodet ikke sammenlignes med kinabaren min :)
*Hva er jeg "misfornøyd" med?
Kunne tenkt meg litt mer lys "inn i svingen". Det blir stor overgang fra lyskjeglen (hyperspot) og rett til siden for de. Eventuelt litt bredere lyskjegle i midten.
Tok bilder med mobil, Nye bilder siden første post. Litt mer klart forskjell her.
Buskene er vel 20-30 meter unna.
Øverste med ledbar og originale lys, nederste med kun originale lys.
Heisann.
Tar opp denne tråden igjen.
Har en 2013 Leaf Acenta og var rimelig oppgitt over hvor dårlige lys det var på denne originalt. (H4 på denne)
Byttet først til Philips Xtreme Vision og det hjalp en del, spesielt på nærlyset, men fjernlyset var fortsatt alt for dårlig etter min mening.
Bestilte derfor et sett Rigid Dually E-merkede LED-fjernlys, monterte dem på en Biltema skiltplate og må bare si jeg er imponert over hvor bra disse små tassene lyser!
T.o.m. på regnvåte høstveier imponerer disse. Spesielt med tanke på hvor små de er.
Herved anbefalt! Ser ikke så ille ut på bilen heller, i.o.m. at de er såpass små.
Sitat fra: kjellis på tirsdag 29. november 2016, klokken 11:04
Bestilte derfor et sett Rigid Dually E-merkede LED-fjernlys, monterte dem på en Biltema skiltplate og må bare si jeg er imponert over hvor bra disse små tassene lyser!
Herved anbefalt! Ser ikke så ille ut på bilen heller, i.o.m. at de er såpass små.
Bilde? (Pictures, or it didn't happen! ;-D ) Og kanskje link til produktet? :)
Merkelig, skrev et helt svar med bilde, men det kom ikke inn her.
Må nye innlegg med bilde godkjennes av moderator eller noe?
La derfor bildet i opprinnelig post, men da kom preview-en opp/ned??
Uansett:
http://www.ekstralys.no/products/rigid-dually-godkjent-led-fjernlys
Brukte rabattkode: tradex16 og fikk da 210 i rabatt
Edit IGJEN: La til et ekstra bilde, men preview-en kom opp/ned her også.
Når jeg trykker på bildet kommer den opp riktig hos meg hvertfall.
Hva i alle dager er det som gjør dette da? Noen som har opplevd det samme og kan fortelle meg hva jeg gjør galt her?
Sitat fra: kjellis på tirsdag 29. november 2016, klokken 15:31
Edit IGJEN: La til et ekstra bilde, men preview-en kom opp/ned her også.
Når jeg trykker på bildet kommer den opp riktig hos meg hvertfall.
Hva i alle dager er det som gjør dette da? Noen som har opplevd det samme og kan fortelle meg hva jeg gjør galt her?
Holder telefonen opp ned?
Orienteringen ligger i exif, men tipper at forvisningen ikke støtter det. Det forklarer at det blir rett når du klikker på bildet, og hvorfor det da åpner seg nedenfra og opp...
Det der ser definitivt riktig så bra ut! :D
Sitat fra: Lauvet på onsdag 30. november 2016, klokken 10:26
Sitat fra: kjellis på tirsdag 29. november 2016, klokken 15:31
Edit IGJEN: La til et ekstra bilde, men preview-en kom opp/ned her også.
Når jeg trykker på bildet kommer den opp riktig hos meg hvertfall.
Hva i alle dager er det som gjør dette da? Noen som har opplevd det samme og kan fortelle meg hva jeg gjør galt her?
Holder telefonen opp ned?
Orienteringen ligger i exif, men tipper at forvisningen ikke støtter det. Det forklarer at det blir rett når du klikker på bildet, og hvorfor det da åpner seg nedenfra og opp...
Aha, det kan være forklaringen ja. Tatt med iPhone, og de blir jo holdt den veien det passer akkurat der og da.
Takk for tips. Må finne ut hva som er "rett vei" å holde telefonen. :-)
Sitat fra: leafnor på lørdag 05. september 2015, klokken 20:10
Sitat fra: p10 på lørdag 05. september 2015, klokken 19:09
Biltemas kabelsett 42602 ligger i garasjen og venter, men jeg forventer ingen voldsom forbedring. Har brukt disse settene sammen med 100watts pærer på Nissan Primera og King Cab tidligere. Resultatene ble helt greie.
Har vært på nippet til å bestille xenonkit flere ganger, men siden det er ulovlig og resultatet nok blir heller tvilsomt, så har jeg ikke trykket på "bestill nå"-knappen enda!
Koblet på ekstra jodingsledning før en langtur til Hamar, og godt var det. Ble klar forbedring, men laaangt fra godt nok. Så bestilte HID, et billig sett for "ingen penger" på internett. Ikke ankommet ennå.
Om det blir helt på "trynet", så kjøper jeg Biltema sin fjernlysrampe med 5 lykter, og tar ut den i midten (For er det ikke noe med at det skal være parvise lykter?). Monterer den i "grillen" under nummerskiltet.
Det er ikke lov å ha mer enn 2 ekstralykter av hver type i tillegg til original lys. Man kan med andre ord ha 2 ekstra fjernlys og 2 ekstra tåkelys(kurvelys) , totalt 4 stk Maksimum.
Tunge lastebiler kan ha 6 fjernlys. ( parvis montert)
3 ekstra fjernlys på personbil er like forbudt som 4 eller 5. 8)
Hvordan vil det funke å ta en runde med sort gaffa-tape midt på LEDbaren, da vil det jo i praksis bli to symmetriske lykter? Eller er det noen krav til hvor nærme hverandre lyktene kan monteres?
Sitat fra: Electrix på onsdag 30. november 2016, klokken 21:29
Hvordan vil det funke å ta en runde med sort gaffa-tape midt på LEDbaren, da vil det jo i praksis bli to symmetriske lykter? Eller er det noen krav til hvor nærme hverandre lyktene kan monteres?
Det er mulig at disse lampene lyser såpass dårlig at de er lov å montere ? Sjekk med leverandør , de bør vite det.
Når det gjelder tildekking / manglende tilkopling så sier lovverket også at alle lamper montert på bil skal være tilkoplet strøm og de skal virke. Så man slipper ikke unna med å kople fra lamper eller å ta ut pærer heller. Velkommen til norsk byråkrati.
Mener å ha lest at det skal vær eminimum 60cm mellom lykter.
Her står det litt om lys........
http://www.ekstralys.no/pages/referansetall-fjernlys-og-mer-informasjon
Sitat fra: cra på torsdag 01. desember 2016, klokken 11:28
Mener å ha lest at det skal vær eminimum 60cm mellom lykter.
Det kan da ikke stemme, da er det omtrent ingen monteringer av ekstralys som er godkjent..
Sitat fra: Electrix på onsdag 30. november 2016, klokken 21:29
Hvordan vil det funke å ta en runde med sort gaffa-tape midt på LEDbaren, da vil det jo i praksis bli to symmetriske lykter? Eller er det noen krav til hvor nærme hverandre lyktene kan monteres?
Det vil ikke funke. Dårligere lys, og ingen større grunn til at du får det godkjent med en sånn enkel løsning.
Det må da snart eksistere et eget avsnitt for slike LEDbarer..
Sitat fra: nr1rayner på torsdag 01. desember 2016, klokken 12:46
Sitat fra: cra på torsdag 01. desember 2016, klokken 11:28
Mener å ha lest at det skal vær eminimum 60cm mellom lykter.
Det kan da ikke stemme, da er det omtrent ingen monteringer av ekstralys som er godkjent..
Ja, det er mulig jeg blander sammen med noe anet, eller at det er endret/utdatert siden jeg leste det. Lenge siden jeg har forska på dette nå.
Har photoshoppa Rigid Duality kjapt inn på Teslaen, og det ser ikke ut til å være så verst der heller (bortsett fra en crappy hastverks-jobb rent photoshopmessig, i alle fall). :)
(https://s13.postimg.org/qvzb1bcxv/Tesla_1000m.jpg) (https://postimg.org/image/qvzb1bcxv/)
Stilmessig, og mulig lysmessig, burde du nok heller prøve å photoshoppe inn en SR-bar.
Og legge den under skiltplata.
Har SR2-10 Hypercombo selv, men anbefaler nok å gå for den større 20.
Disse kommer også som E-merket, spør ekstralys.no hvordan det er med regler, de vet det sikkert ;)
Tidligere i tråden la jeg ut bilde av mitt sluttprodukt
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23452.msg403349.html#msg403349
Svært anonym montering ;)
Sitat fra: nr1rayner på torsdag 01. desember 2016, klokken 15:15
Tidligere i tråden la jeg ut bilde av mitt sluttprodukt
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23452.msg403349.html#msg403349
Svært anonym montering ;)
Ja, den var veldig pent montert! :) Får photoshoppe litt mer også. Og så må jeg få avklart hva som er 100% lovlig; gidder ikke å risikere å få beskjed om å plukke det vekk, enten det er LED-bar, klosser eller Hella-bøtter. ;D
Kan vel bruke denne da: https://teknikkbutikken.no/Arbeidslys-Ekstralys/snake-series-40w-combo
Har selv disse, men de er utsolgt nå. Har modifisert de ved å flytte "spreder-reflektorene" til en ytterkant. På høyre lys er de montert til høyre og til venstre på venstre side. Ble et mye bedre lysbilde da.
Sitat fra: blackleaf1 på fredag 02. desember 2016, klokken 07:36
Har selv disse, men de er utsolgt nå. Har modifisert de ved å flytte "spreder-reflektorene" til en ytterkant. På høyre lys er de montert til høyre og til venstre på venstre side. Ble et mye bedre lysbilde da.
Men de er vel fortsatt forbudt å montere ?
bob-bob: hvorfor er de forbudt??
Er ref.17,5 og godkjent.
Sitat fra: bob-bob på fredag 02. desember 2016, klokken 10:16
Men de er vel fortsatt forbudt å montere ?
Jeg våger påstanden, de er ikke forbudt å montere, de er bare forbudt å bli tatt med ;D ;D ;D 8) ;)
Hvordan defineres 2 lykter??
Den blackleaf linker til er jo "delt" inn i 2 lykter, men tviler på den blir definert som 2 separate lykter.
Tullete regelverk spør du meg...
Hvordan skal man definere led-barer, er 1 stk led 1 stk lykt så lenge den har egen reflektor?
I såfall har jo min ene bar 10 lykter..
Nei, det enkleste er å forholde seg til å demontere ved PKK.
Siden min montering er så anonym, har jeg vurdert å bruke teip-trikset, og koble fra sikringen så er det faktisk mulig at de ikke blir oppdaget :P
Men går vel for den sikreste løsningen..
Sitat fra: blackleaf1 på fredag 02. desember 2016, klokken 10:39
bob-bob: hvorfor er de forbudt??
Er ref.17,5 og godkjent.
Fordi du må ha 2 stk. Her er svar fra offentlige myndigheter :
"Denne saken har vært oppe i nasjonalt nettverk. Konklusjon er at LED lykter med fullgod merking som fjernlys kan monteres parvis som beskrevet i direktivene. VD skulle se på saken og vurdere om disse lyktene kunne monteres enkeltvis, men pr i dag gjelder parvis montering. Det er også viktig sjekke nøye ut det med merking. Mange er e-merket, men ikke e-merket som fjernlys. De med OK merking skal vis være vesentlig dyrere etter hva jeg er blitt fortalt."
( At regelverket er tullete kan jeg godt si meg enig i...)
Min bil har to stk !
Sitat fra: blackleaf1 på fredag 02. desember 2016, klokken 10:46
Min bil har to stk !
Ser feilen jeg, og sikkert bob gjorde nå ;)
Du har 2 separate lykter, som da skal være godkjent hvis de er merket som fjernlys og REF 17,5 som du skriver.
Linken din i denne kommentaren din http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23452.msg533120.html#msg533120
er riktig, men bildet som kommer opp i kommentaren er av 1 lykt som ser ut som 2.
Ser jo bildet av bilen din litt lenger ned i tråden.
Tipper altså at bob gjorde samme feil som meg her ;)
Så slå på fjernlysene, nyt de, smil og vær glad ;D
:) :) :) :) :) Stemmer at bilde i linken er en lykt, men iflg dem godkjent som to. Dette er samme som mine men satt sammen ;D
Sitat fra: nr1rayner på fredag 02. desember 2016, klokken 10:54
Sitat fra: blackleaf1 på fredag 02. desember 2016, klokken 10:46
Min bil har to stk !
Ser feilen jeg, og sikkert bob gjorde nå ;)
Du har 2 separate lykter, som da skal være godkjent hvis de er merket som fjernlys og REF 17,5 som du skriver.
Linken din i denne kommentaren din http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23452.msg533120.html#msg533120
er riktig, men bildet som kommer opp i kommentaren er av 1 lykt som ser ut som 2.
Ser jo bildet av bilen din litt lenger ned i tråden.
Tipper altså at bob gjorde samme feil som meg her ;)
Så slå på fjernlysene, nyt de, smil og vær glad ;D
Right ! Dette så jeg ikke. Men da er de nok ok ja ;)
Hei, eg tar opp denne igjen.
Eg vil montera ekstralys på Leafen, og har gått til innkjøp av eit sett Rigid SR2-10. Eg var og kikka litt under dashbordet og prøvde å finna ein god måte å trekka ledning for brytar inn i kupéen, men vart ikkje særleg klok. Korleis har de andre gjort dette?
Sitat fra: Helgetur på mandag 23. januar 2017, klokken 11:28
Hei, eg tar opp denne igjen.
Eg vil montera ekstralys på Leafen, og har gått til innkjøp av eit sett Rigid SR2-10. Eg var og kikka litt under dashbordet og prøvde å finna ein god måte å trekka ledning for brytar inn i kupéen, men vart ikkje særleg klok. Korleis har de andre gjort dette?
Enkelt, ikke montert bryter ;)
Vet ikke om det egentlig er påbudt å ha bryter..? Tror det var det før..
Min forrige bil hadde godkjente ekstralys, men ingen ekstra bryter, gikk gjennom PKK med det.
Sitat fra: Helgetur på mandag 23. januar 2017, klokken 11:28
Hei, eg tar opp denne igjen.
Eg vil montera ekstralys på Leafen, og har gått til innkjøp av eit sett Rigid SR2-10. Eg var og kikka litt under dashbordet og prøvde å finna ein god måte å trekka ledning for brytar inn i kupéen, men vart ikkje særleg klok. Korleis har de andre gjort dette?
Jeg og lette og lette etter en passende gjennomføring, men fant ikke noe foruten den store gummimansjetten som har alle ledninger ført inn til kupè.
Ble til at jeg etter mange forsikringer om at jeg var på rett plass "punkterte" mansjetten med et langt spist skrujern.
Hadde litt fett på skrujernet.
Tapet så på en ledning på et jern, smurte på fett, og tvang så ledning gjennom hullet. Ledningen fyller hullet godt, og fettet tenker jeg også er med å tetter.
Angrer på at jeg ikke fant meg en ledning med 2 eller 3 ledere i å "stappet" gjennom når jeg først fikk til å få en ledning gjennom. Hadde da hatt noen ledig for påkommende tilfelle, som f.eks å koble opp styrestrøm til fremtidig webasto.
Hadde ikke noe passende å stikke opp der for å sjekke, men det er mulig at man kan stikke noe opp langs bjelken fra området merket på bildet her:
(//)
Begge forslag prøvd utan hell. Eg brukte ei stakefjær der du har tatt bilde, og kom meg fram til døra. Der tenkte eg å gå inn i ein av gummimansjettane som er der, men dei skjuler berre ein skrue så eg kom ikkje lenger.
Når er det gjeld det andre forslaget, har eg klippa ei slisse i gummimansjetten der alle ledningane går inn i kupéen, men det er så trangt her at eg får ikkje sendt gjennom noko...
Jeg tråklet ledning gjennom mansjett via motorommet med å legge ledning over skrujern og så tape med gaffa. Smurte litt fett på. Brukte lengste jernet jeg hadde for å rekke frem og gjennom. Pronsipp på bilde, med litt tykk ledning. Men tror det er forståelig.
Påbudet om bryter forsvant for mange år siden, så den kan droppes om man ikke absolutt vil ha den.
Har vel aldri vært påbudt med bryter på ekstra fjernlys.
Sitat fra: Lynet på fredag 27. januar 2017, klokken 14:15
Har vel aldri vært påbudt med bryter på ekstra fjernlys.
Jo , det var det. (kjøpte ny bil i 2000 og det var påbud da. ) Dog er det ikke påbudt bryter nå !
Tror kravet forsvant i 2006 eller noe slikt ?
Derimot gjelder fremdeles følgende :
1.3
Lyktene skal være koblet slik at de ikke kan lyse uten at parkeringslys, baklys og lys for kjennemerke samtidig er tent. Dette krav gjelder dog ikke ved bruk av lyshorn.
1.4
Fjernlyset skal være sammenkoplet med kontrollampe som er godt synlig fra førerens plass og som viser når fjernlyset er tent.
PS : jeg ville nå satt på en bryter i tilfelle kortslutninger og diverse , kan skje mye med lykter og strøm... Kjekt å kunne koble ut kretsen og så kjøre videre... ( selv om man selvsagt har sikring.)
Det jeg kan komme på i farta som skjer med kretsen skulle vel være at releet henger seg opp, og da hjelper ikke bryter.
Det var jeg faktisk borti på min første bil. Hadde beskyttelsesdeksler på så jeg så ikke lyset. Plasten smeltet og glassene sprakk.
Da er det greit å greit komme til releet for å ta det ut.
Eneste hensikt jeg kan se med bryter må være for å imponere seg selv (eller kompiser) over hvor bra ekstralysene fungerer, som egentlig ikke er noen hensikt.
Sitat fra: nr1rayner på fredag 27. januar 2017, klokken 20:04
Det jeg kan komme på i farta som skjer med kretsen skulle vel være at releet henger seg opp, og da hjelper ikke bryter.
Det var jeg faktisk borti på min første bil. Hadde beskyttelsesdeksler på så jeg så ikke lyset. Plasten smeltet og glassene sprakk.
Da er det greit å greit komme til releet for å ta det ut.
Eneste hensikt jeg kan se med bryter må være for å imponere seg selv (eller kompiser) over hvor bra ekstralysene fungerer, som egentlig ikke er noen hensikt.
Bryteren kan plasseres etter releet...... sikringen foran. Da unngår man begge typer problemer du skisserer. ;)
Eg fekk trukke kabel frå kupé til motorrom i dag. Eg nytta trekkeholet som ligg klart bak hanskerommet.
Sitat fra: bob-bob på lørdag 28. januar 2017, klokken 12:51
Bryteren kan plasseres etter releet...... sikringen foran. Da unngår man begge typer problemer du skisserer. ;)
Altså bryter på tilførselsstrømmen og ikke signalet til releet?
Ehm, joda, brytere er jo gjerne oppgitt til 20-30A, men uansett bryter jeg heller signalstrømmen hvis jeg absolutt skal sette inn bryter ;)
Er ikke bryter påbudt da? Trodde du skulle ha mulighet til og slå av ekstralysene.
Sitat fra: Sele på tirsdag 31. januar 2017, klokken 22:33
Er ikke bryter påbudt da? Trodde du skulle ha mulighet til og slå av ekstralysene.
Det VAR men er ikke.
Se litt lenger opp i tråden, så er det litt nærmere forklart.
Den er grei :+1: men jeg hadde uansett når jeg først monterte ekstra fjernlys koblet dem over ekstra bryter for og ha muligheten til og slå dem av.