Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Bilmerker => Volkswagen VW => e-Golf => Emne startet av: nien på lørdag 04. juli 2015, klokken 00:52

Tittel: Kjørt langtur da vettø !
Skrevet av: nienlørdag 04. juli 2015, klokken 00:52
Vært på langtur... Sætre Oslo Hamar Lillehammer Otta Dombås Åndalsnes Molde Kristiansund...
Tittel: Sv: Kjørt langtur da vettø !
Skrevet av: nplørdag 04. juli 2015, klokken 10:24
Wow. Imponert.  :) Tenkte Oslo-KSund selv. Hvor laded du og hvor lang tid tok det? Mye ladekø?
Tittel: Sv: Kjørt langtur da vettø !
Skrevet av: ellenlørdag 04. juli 2015, klokken 18:25
Kjørte tur/retur Filtvet - Lista denne uke, opplevde nesten ikke ladekø. Ladet stort sett bare på Kiwi/Fortum stasjoner. Det gikk kjempefint  :) Eneste nedturen vi opplevde var Drammen da vi trengte litt påfyll for sikkerhets skyld, ikke en eneste hurtigladestasjon med Kombo kontakt (Liertoppen har men alltid ute av drift)

E-Golf 2014
Tittel: Sv: Kjørt langtur da vettø !
Skrevet av: emillørdag 04. juli 2015, klokken 19:28
Marienlyst har 2xCHAdeMO+Combo fra GrønnKontakt. Liten avstikker fra E18, men ikke store omveien.
Tittel: Sv: Kjørt langtur da vettø !
Skrevet av: niensøndag 05. juli 2015, klokken 23:02
Kom hjem over Sunndalsøra Oppdal Dombås.... Kjapplada på Sunndalsøra smekkfull, Lada 10 a på oppdal i en kontakt jeg fant / 1.5 time, og ankom Otta med flere hundre meter rekkevidde igjen ! Gøy !

Aldri ladekø noe sted, har ikke sett andre elbiler utenfor Oslo, bortsett fra en og annen Tesla. Alle ladere har virket...

Uvirkelig bra tur.... Tror jeg jeg kommer til å se tilbake på denne tidlige elbiltiden som "the good old days"
Tittel: Sv: Kjørt langtur da vettø !
Skrevet av: SigmundGtirsdag 07. juli 2015, klokken 22:11
Hva slags fart holdt du oppoverbakke? Hadde du med andre/bagasje i bilen?

Jeg har tenkt meg Oslo - Trondheim i slutten av juli. Hurtiglader på Otta og håper det holder til Berkåk. Vi er tre i bilen med bagasje for en ukes tid. Andre som har prøvd?
Tittel: Sv: Kjørt langtur da vettø !
Skrevet av: mihkkutirsdag 07. juli 2015, klokken 22:59
Otta - Berkåk vil jeg si er kaanskje mulig med 60km/t på speedoen hele veien og med originale felger + dekk. Ellers må du nok belage deg på koseladestopp på Dombås :)
AR skal ha kommet med hurtiglader på Dombås, men denne koster 220kr for en ladning
Tittel: Sv: Kjørt langtur da vettø !
Skrevet av: eivhellefredag 10. juli 2015, klokken 09:45
Horten - Kristiansand T/R med litt lokalkjøring rund Kr.sand.

Frisk bris fra sørvest på vei ned og lett bris fra nord på vei tilbake (Det blåste motvind fra alle kanter)

Samlet kjørelengde 665km. Snittforbruk 13.47 KWh/100km.

Kjørte maks 90 km/t i 110 sone på motorveien, men med 20-30km/h motvind gikk det likevel mye strøm på E18 gjennom vestfold på vei sørover. Litt bedre på vei tilbake siden motvinden var litt svakere da.

Anbefalte stoppesteder på veien :

Lillesand : Helt utmerket hurtiglader som fungerte prikkfritt. Og to tilgjengelige kontakter for sakteladning i sentrum, for å toppe opp batteriet, mens en rusler rundt i byen.

Kragerø : Ny hurtiglader like ved E18 som fungerte greit. I Kragerø har man mulighet for saktelading på en nedlagt bensinstasjon, der det er plass for 4 biler. Husk å ha med overgangsadapter for blå industrikontakt.
Tittel: Sv: Kjørt langtur da vettø !
Skrevet av: ltadsenfredag 10. juli 2015, klokken 21:52
Heisann.

Kjørte Engerdal (Nord for Trysil) til Lysøysund på fosenhalvøya utenfor Trondheim.
Dette gikk rimelig smertefritt i ECO hele veien. En hurtiglading på Berkåk, 32 min å 95% full.
Mesteparten av turen ble kjørt i ACC med lane assist på.

Møtte på noe veiarbeid på turen som jeg måtte stoppe for, merkelig at TMC ikke gir beskjed om dette. Men nå har jeg sett at trafikkinfo ikke kommer inn igjen, var en periode tidligere at det ikke virket. Men kom tilbake, nå er den borte igjen.
Tittel: Sv: Kjørt langtur da vettø !
Skrevet av: npsøndag 12. juli 2015, klokken 20:13
Sitat fra: nien på søndag 05. juli 2015, klokken 23:02
Kom hjem over Sunndalsøra Oppdal Dombås.... Kjapplada på Sunndalsøra smekkfull, Lada 10 a på oppdal i en kontakt jeg fant / 1.5 time, og ankom Otta med flere hundre meter rekkevidde igjen ! Gøy !

Aldri ladekø noe sted, har ikke sett andre elbiler utenfor Oslo, bortsett fra en og annen Tesla. Alle ladere har virket...

Uvirkelig bra tur.... Tror jeg jeg kommer til å se tilbake på denne tidlige elbiltiden som "the good old days"
Tittel: Sv: Kjørt langtur da vettø !
Skrevet av: nienmandag 13. juli 2015, klokken 08:41
kontakten var på veggen til en kjøreskole midt i sentrum.... !
Ellers tror jeg hotellene, eks skifer hotell har kontakter på sine parkeringsplasser, de var positive til u tlån når jeg snakket med dem på telefonen.

I tillegg åpner vel snart ishavsveien / arctic roads hurtiglader hvert øyeblikk på Oppdal.... det er et alternativ hvis du må hjem for enhver pris...
Tittel: Sv: Kjørt langtur da vettø !
Skrevet av: npsøndag 19. juli 2015, klokken 20:39
Takk. :) Unngår Arctic Road for enhver pris. Makan til landeveisrøveri.
Tittel: Sv: Kjørt langtur da vettø !
Skrevet av: torgrandtirsdag 21. juli 2015, klokken 10:58
Vi skal kjøre fra Sørlandet til Stord i dag  :-X

Har laget en tabell med avstander mellom noen av hurtigladerene langs e39, og legger den her om det skulle være av interesse for noen andre....

mvh Torgrim
Tittel: Sv: Kjørt langtur da vettø !
Skrevet av: Kjell Salvigsentirsdag 21. juli 2015, klokken 12:51
SKI - FARSUND (Ferge Moss-Horten), E18 via Kristiansand, totalt 38 mil per vei)

Har kjørt to turer til Farsund i sommer med E-golfen, stappfull bil med familie på 4. Turen er 38 mil hver vei (egentlig 42-43 mil, men ferge Moss Horten reduserere litt) Kjørte Eco+ stortsett hele veien med unntak av litt ECo på motorvei. Klarte meg med 2 hurtigladestopp hver vei, totalt 1 times pause som vi uansett ville hatt i godvær med 2 barn med. Det er mye bomstasjoner nedover, også i Farsund der vi ferierte og vi regnet ut at vi røffly tjente omlag 4000 kroner på disse 2 turene i forhold til om vi skulle kjørt vår store bensinbil. (vi kjørte 200 mil til sammen) Kona hadde rekkeviddeangst og måtte "trues" med på turen, men hun er også frelst nå og vi kommer til å ta elbilen hver gang vi skal til sørlandet :) . Det er rikelig med hurtiladestasjoner nedover og vi opplevde så og si ikke ladekø noen steder. MEget god bil å kjøre også! Anbefaler alle å ta langturer med elbilen, men planlegg ruten først med tanke på ladesteder, slik jeg ser andre også gjør! Kjør i vei!!!
Tittel: Sv: Kjørt langtur da vettø !
Skrevet av: torgrandonsdag 22. juli 2015, klokken 19:34
410 km fra Lillesand til Fitjar i går. Alt gikk helt problemfritt.
Fire ladestopp, men to av disse var strengt tatt unødvendig :)

Flekkefjord 37 min - 74kr (Grønn kontakt)
Ålgård 10 min - 25kr (Fortum)
Randaberg 40 min - 99 kr (Lyse)
Leirvik 10 min (25kr) (Fortum
Tittel: Sv: Kjørt langtur da vettø !
Skrevet av: torgrandlørdag 25. juli 2015, klokken 12:11
Da er vi hjemme igjen etter vår "tour de hurtiglader"
Hjem fra Stord var stort sett like problemfri som turen bort.
Vi tok fire stopp hjem, og har hatt god komfort i bilen hele vegen, og ikke drevet med sinke-kjøring.

Leirvik - 27 min - 67,5 kr - (Fortum)
Åsen - 45 min - 99kr (Lyse, 10 min ladekø)
Ålgård - 5 min - 12,5kr (Fortum)
Helleland - 9 min - 18kr (Grønn kontakt)
Lyngdal - 37 min - 74kr (Grønn kontakt)

En liten refleksjon etter 82 mil på langtur i EL-bil:
Vi brukte ganske nøyaktig 500 på hurtigladeing.
Dieselbilen hadde brukt ca 645 i diesel. (Forbruk 0,6 - dieselpris 13)
Vi sparte jo også litt på ferge og bom, så totalt sparte vi 575 kroner på å kjøre Elektrisk (og da har jeg ikke regnet med at vi startet begge turene med full tank)

Med 3,5 timer ladetid gir dette en "timelønn" på 164 kroner....  ;D
Så konklusjonen er at det går veldig greit, men hvis jeg skal kjøre alene for å komme meg fra sør til vest, velger jeg nok diesel neste gang.
Tittel: Sv: Kjørt langtur da vettø !
Skrevet av: eivhellesøndag 02. august 2015, klokken 12:15
Har nå fått prøvd ut Golfen på langtur mellom øst og vestlandet, og det gikk knirkefritt.

Første etappe var fra Horten til Øystese, gjennom Hallingdalen og over Hardangervidda. Det ble en del ekstra ladestopp fordi jeg ville sjekke ut plassering og funksjon til de ulike alternative laderene. Første lading på Åmot, deretter Noresund, Nesbyen, Ål og Eidfjord. Lading fungerte utmerket på alle lokasjoner og vi måtte kun vente 15 minutter i kø på laderen i Eidfjord. Det meste av turen gikk i eco modus med unntak av etappen over hardangervidda, der jeg for sikkerhets skyld kjørte i eco +. Det var 6-7 m/s med motvind over vidda så jeg kjørte stort sett i 60-70 km/t. Da vi rundet toppen på dyranut var det rundt 25% igjen av batteriet, men etter 1250m nedoverbakke til Eidfjord var vi tilbake på rundt 40% og hadde et snittforbruk på 10.9 KWt/100km. Så neste gang kjører vi nok i eco modus i stedet slik at vi kan beholde behagelig temperatur i bilen. De siste 7 milene langs fjorden var det pøsende regnvær, men 80% på batteriet kunne vi kjøre med full komfort.

Fasit for denne etappen var : 436 km med 61km/t i snitt. Kjøretid 7t.11m og et snittforbruk på 13.1 KWt/100km.

Etter en ukes opphold med diverse småturer, der vi blandt annet fikk testet ut det flotte ladetorget på danmarksplass (Bergen), gikk turen motsatt vei.

Vi ladet i Eidfjord, Ål og på Noresund på tilbakeveien. Ladet til 96% i Eidfjord og kjørte i eco+ også denne strekningen, men denne gangen var det sol og medvind så det var komfortabel temperatur over fjellet. Store deler av strekningen var dessuten nyasfaltert, så det var perfekte forhold. Da vi ladet i Ål var det 26% igjen av batteriet. Ladet til 85% og fortsatte til Noresund der vi ladet til 91% som holdt med god margin hjem.

Fasit for denne etappen var : 432 km med 62km/t i snitt. Kjøretid 6t.55m og et snittforbruk på 12.1 KWt/100km.

Rekkviddeangsten var så og si fraværende på hele turen, selv om vi var litt spent på hvor mye ekstra det ville koste oss å komme over fjellet. Stigningen på 1250 meter fra Eidfjord til Dyranut over en strekning på 35 km kostet rundt 50% av batterikapasiteten, men med 900 meter fall på de neste 8 milene viste det seg å være problemfritt. Snart kommer det også hurtiglader på Maurseth, som ligger 900moh, og da blir ikke dette strekket noe problem selv på vinteren.
Tittel: Sv: Kjørt langtur da vettø !
Skrevet av: nientirsdag 04. august 2015, klokken 08:20
Hmm... Trodde jeg var litt frampå med en 60 milstur med e-golfen min.... Men nå er jeg i Santa Pola /Alicante - og her har jeg sett 3 Tesla med norske skilt....skjønner jo at jeg har "feil" bil
Tittel: Sv: Kjørt langtur da vettø !
Skrevet av: nientirsdag 04. august 2015, klokken 08:29
Hmm... Trodde jeg var litt frampå med en 60 milstur med e-golfen min.... Men nå er jeg i Santa Pola /Alicante - og her har jeg sett 3 Tesla med norske skilt....skjønner jo at jeg har "feil" bil
Tittel: Sv: Kjørt langtur da vettø !
Skrevet av: elektrotirsdag 04. august 2015, klokken 09:21
Sitat fra: nien på tirsdag 04. august 2015, klokken 08:20
Hmm... Trodde jeg var litt frampå med en 60 milstur med e-golfen min.... Men nå er jeg i Santa Pola /Alicante - og her har jeg sett 3 Tesla med norske skilt....skjønner jo at jeg har "feil" bil
Tittel: Sv: Kjørt langtur da vettø !
Skrevet av: gamer73tirsdag 04. august 2015, klokken 09:22
Det virker som jo lenger turen er jo mindre er det å spare vs bensinbil (jeg liker ikke snakke om ekle dieselbiler) og turen virker som tar fra 2 til 7 timer ekstra....

Så tror det er leeeenge til jeg begir meg ut på turer lenger enn 10 mil med en El-bil:)
Tittel: Sv: Kjørt langtur da vettø !
Skrevet av: Kjell Salvigsenlørdag 08. august 2015, klokken 22:23
Sitat fra: gamer73 på tirsdag 04. august 2015, klokken 09:22
Det virker som jo lenger turen er jo mindre er det å spare vs bensinbil (jeg liker ikke snakke om ekle dieselbiler) og turen virker som tar fra 2 til 7 timer ekstra....

Så tror det er leeeenge til jeg begir meg ut på turer lenger enn 10 mil med en El-bil:)

Jeg kan berolige alle skeptikere, å dra på langtur med e-golf er ingen problem så lenge man planlegger et par minutter før man legger i vei. Har vært på 2 langturer fordelt på 4 strekninger a ca 40 mil. Brukte ca 50 minutter på lading per 40 mil, jeg vil anta 400-500 kroner i ladeutgifter. Disse ble spart inn i bomutgiftene og jeg satt allikevel igjen med penger til is og annet kos til meg og familien bare i bombesparelser. Tilsammen vil jeg anta at jeg sparte over 3000 på disse turene fordi jeg kjørte mye der jeg ferierte også, tilsammen 200 mil på de 2 langturene. Ingen problem, kjør i vei,spar penger som du kan bruke på feriekos!
Tittel: Sv: Kjørt langtur da vettø !
Skrevet av: TheRealCoinmanmandag 10. august 2015, klokken 12:40
Sitat fra: torgrand på lørdag 25. juli 2015, klokken 12:11
Da er vi hjemme igjen etter vår "tour de hurtiglader"
Hjem fra Stord var stort sett like problemfri som turen bort.
Vi tok fire stopp hjem, og har hatt god komfort i bilen hele vegen, og ikke drevet med sinke-kjøring.

Leirvik - 27 min - 67,5 kr - (Fortum)
Åsen - 45 min - 99kr (Lyse, 10 min ladekø)
Ålgård - 5 min - 12,5kr (Fortum)
Helleland - 9 min - 18kr (Grønn kontakt)
Lyngdal - 37 min - 74kr (Grønn kontakt)

En liten refleksjon etter 82 mil på langtur i EL-bil:
Vi brukte ganske nøyaktig 500 på hurtigladeing.
Dieselbilen hadde brukt ca 645 i diesel. (Forbruk 0,6 - dieselpris 13)
Vi sparte jo også litt på ferge og bom, så totalt sparte vi 575 kroner på å kjøre Elektrisk (og da har jeg ikke regnet med at vi startet begge turene med full tank)

Med 3,5 timer ladetid gir dette en "timelønn" på 164 kroner....  ;D
Så konklusjonen er at det går veldig greit, men hvis jeg skal kjøre alene for å komme meg fra sør til vest, velger jeg nok diesel neste gang.

Hvor mye batteri hadde du igjen etter strekningen mellom Leirvik og Åsen? Kjørte du i eco mode?
Tittel: Sv: Kjørt langtur da vettø !
Skrevet av: emilmandag 10. august 2015, klokken 12:48
Sitat fra: gamer73 på tirsdag 04. august 2015, klokken 09:22
Så tror det er leeeenge til jeg begir meg ut på turer lenger enn 10 mil med en El-bil:)

Arendal - Oslo (Skøyen) med 2x15min ladestopp (Telemarksporten + Holmestrand) og kjøring litt under fartsgrensen på motorvei tok ganske nøyaktig 4t på søndag med min litt slitne Leaf. Da hadde jeg i tillegg nok strøm igjen til å kjøre noen runder på Majorstua samt en tur opp til hurtuigladeren på Bjerke for å teste ut denne.

Tittel: Sv: Kjørt langtur da vettø !
Skrevet av: torgrandmandag 10. august 2015, klokken 12:49
Sitat fra: RobertFromNorway på mandag 10. august 2015, klokken 12:40

Hvor mye batteri hadde du igjen etter strekningen mellom Leirvik og Åsen? Kjørte du i eco mode?
Jeg husker ikke akkurat, men vi hadde vel ca 30km i restdistanse.
Turen gikk i litt blanding mellom eco og Eco+ (klarte ikke å holde fartsgrensa opp av tunellene i eco+  :-\)
Tittel: Sv: Kjørt langtur da vettø !
Skrevet av: TheRealCoinmanmandag 10. august 2015, klokken 13:38
Ok, takk for svar. Jeg skal snart kjøre strekningen Sandnes - Bergen. Blir muligens en lading hos Møller Haugesund hvis rekkeviddeangsten tar overhånd  ;D
Tittel: Sv: Kjørt langtur da vettø !
Skrevet av: gamer73mandag 10. august 2015, klokken 13:45
og turen fra sandnes til bergen blir jo også utroolig mye rimeligere med EL-bil vil jeg tro....i og med alle fergene og bompenger etc....og så er det ikke SÅÅ langt i km....slik at det kanskje holder med 1 hurtiglading?
Tittel: Sv: Kjørt langtur da vettø !
Skrevet av: TheRealCoinmanmandag 10. august 2015, klokken 14:44
Ja. Det er to ferger, 1. Arsvågen - Mortavika og 2. Halhjem - Sandvikvåg.

Arsvågen - Mortavika (inkl bomavgift):
165,-

Halhjem - Sandvikvåg (inkl bomavg):
213,-

Man må betale for passasjer, som da blir fører av bilen hvis man reiser alene:


Arsvågen - Mortavika:
41,-

Halhjem - Sandvikvåg:
61,-


MAO man sparer 552,- på fergene på denne turen (t/r). I tilegg til 68,- i bom hvis man regner med det. (t/r)

Jeg tenker å lade opp til 90% på Randaberg, og deretter Stord. Google maps viser 117KM mellom disse to. Det er totalt 3 undervannstunneler med bratte oppoverbakker mellom de to ladestasjonene.

Tittel: Sv: Kjørt langtur da vettø !
Skrevet av: gamer73mandag 10. august 2015, klokken 14:47
flott oversikt:)

Kjørte MYE den veien den gang jeg bodde i stavanger..men det var med bmw..og det gikk svinfort;)

Og da var det jo bomavgift på dem tunellene også..men det stoppet vel for noen år siden....

men oki..2 ladinger da:) Ikke såå gale det...
Tittel: Sv: Kjørt langtur da vettø !
Skrevet av: torgrandmandag 10. august 2015, klokken 14:56
Sitat fra: RobertFromNorway på mandag 10. august 2015, klokken 14:44

Jeg tenker å lade opp til 90% på Randaberg, og deretter Stord. Google maps viser 117KM mellom disse to. Det er totalt 3 undervannstunneler med bratte oppoverbakker mellom de to ladestasjonene.
Det som er litt kipt er at første tunellen på veg nordover kommer kommer like etter lading Randaberg, så hvis man har ladet fult der får man ikke full utbytte av regenering i nedoverbakken.
Det samme blir det egentlig etter Leirvik på veg sørover....
Vi hadde ingen problemer med å nå frem. På veg nordover var det blitt kveld og vi hadde god temperatur i bilen,  holdt godt følge med resten av køen ut av ferga på Arsvågen. Vi Skulle til Fitjar, så vi kunne nok kanskje nådd helt frem uten lading på Leirvik, men tok 10 min for sikkerhets skyld.
Tittel: Sv: Kjørt langtur da vettø !
Skrevet av: TheRealCoinmantirsdag 18. august 2015, klokken 11:33
Nå har jeg kjørt strekningen Bergen - Sandnes t/r med kone, to unger og fullpakket bil.

Det var klart vær, utetemperatur var mellom 15-20grader. Ingen nedbør. Ganske likt vær begge veier. Kjørte Eco begge veier.

Når jeg kjørte til Bergen så ladet jeg på Lyse sin stasjon på Randaberg(97%), og deretter på Fortum Stord. Da hadde jeg ca 40% igjen.  Når jeg kom til Bergen var batteriet over 60%.

På vei ned igjen til Sandnes så ladet jeg kun på Fortum stord(98%). Når jeg kom til Sandnes hadde jeg 16KM rekkevidde igjen.


Konklusjon: Hvis du lader på Randaberg/Lyse(100kr pr lading) og Stord/Fortum(2,5pr min) så klarer du denne strekningen uten problem og kan kjøre på med AC,varme osv.

Er du litt tøff så dropper du ladingen på Randaberg.
Tittel: Sv: Kjørt langtur da vettø !
Skrevet av: jensjacobtirsdag 18. august 2015, klokken 13:20
Meget interessant. Og gode billeder af ladetilstand og forbrug. Tak for det.

Så må man vel kunne udlede at den tilgængelige energimængde i et fuldt opladet batteri ned til rød streg må være ca :

143 km * 0,127 kWh/km *(100/98) = 18,5 kWh

En måde hvorpå man iøvrigt løbende kan vurdere om man kan nå frem er ved turens start at beregne gennemsnitsforbruget pr 100 km udfra den strækning man skal køre og den mængde energi man ved man har til rådighed fra start (fx. 18 kWh). Det tal skal så helst være sammenlignelig med bilens tal for gennemsnitsforbruget. Bilens tal vil selvfølgelig være højt fra start men arbejde sig nedad hvis man kører pænt. Det princip har jeg med held brugt før.

Hvis man så nærmer sig målet og forbruget er under det man selv beregnede, så kan man bedre give den lidt gas tilsidst.
Tittel: Sv: Kjørt langtur da vettø !
Skrevet av: timingbeltkillertirsdag 18. august 2015, klokken 20:29
Sitat fra: ellen på lørdag 04. juli 2015, klokken 18:25
Eneste nedturen vi opplevde var Drammen da vi trengte litt påfyll for sikkerhets skyld, ikke en eneste hurtigladestasjon med Kombo kontakt (Liertoppen har men alltid ute av drift)

E-Golf 2014
VW i Lier like utenfor Drammen Albjerk Bil Ringeriksveien 5
(5 min kjøring fra avkjøring E18 Kjellstad (der bommen sto)
har døgnåpen hurtiglader med pris 2,50 per min.
Tittel: Sv: Kjørt langtur da vettø !
Skrevet av: timingbeltkillertirsdag 18. august 2015, klokken 20:47
Er det virkelig noe for Hvermansen å kjøre Oslo-Nordkapp eller Oslo-Middelhavet
med etapper a 60 min kjøring + 30 min lading?
Etter min mening ille nok med Tesla etapper a 150 min kjøring + 30 min lading.

Første gangen du tar en slik tur, kan du med fordel være flere dagers turist i ukjent landskap.
De neste gangene et det kun raskest mulig fram som teller.
Tittel: Sv: Kjørt langtur da vettø !
Skrevet av: Rådetirsdag 18. august 2015, klokken 20:55
Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 18. august 2015, klokken 20:47
Er det virkelig noe for Hvermansen å kjøre Oslo-Nordkapp eller Oslo-Middelhavet
med etapper a 60 min kjøring + 30 min lading?
Etter min mening ille nok med Tesla etapper a 150 min kjøring + 30 min lading.

Første gangen du tar en slik tur, kan du med fordel være flere dagers turist i ukjent landskap.
De neste gangene et det kun raskest mulig fram som teller.
Til en viss grad enig med seg. 60/30 er for spesielt interesserte. 150/30 derimot er fornuftig også med fossilbil. Noen er sikkert supermann og ninja samtidig og holder fokus oppe etter 150min, men ikke hvermansen.
Tittel: Sv: Kjørt langtur da vettø !
Skrevet av: stefsetirsdag 18. august 2015, klokken 21:05
Kjørte Trondheim - Levanger for en stund siden, ganske nøyaktig 160 km totalt. Turen tok 1t12 min og returen tok 1t18min. Alt dette uten lading, restrekkevidde var 9 km ved turens slutt. Så man ikke lade hver time. men det kommer selvsagt an på hvor ladestasjonene er plassert, og hvor treigt man gidder å kjøre.
Tittel: Sv: Kjørt langtur da vettø !
Skrevet av: Øyvind.htirsdag 18. august 2015, klokken 21:12
Sitat fra: Råde på tirsdag 18. august 2015, klokken 20:55
Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 18. august 2015, klokken 20:47
Er det virkelig noe for Hvermansen å kjøre Oslo-Nordkapp eller Oslo-Middelhavet
med etapper a 60 min kjøring + 30 min lading?
Etter min mening ille nok med Tesla etapper a 150 min kjøring + 30 min lading.

Første gangen du tar en slik tur, kan du med fordel være flere dagers turist i ukjent landskap.
De neste gangene et det kun raskest mulig fram som teller.
Til en viss grad enig med seg. 60/30 er for spesielt interesserte. 150/30 derimot er fornuftig også med fossilbil. Noen er sikkert supermann og ninja samtidig og holder fokus oppe etter 150min, men ikke hvermansen.

Som nevnt før; det man bør spørre seg om er om det er viktigst at bilen yter best på langturer over 10 mil, over 35-40mil eller i hverdagen. Hva er viktigste parameter?

Personlig er det desidert viktigst at jeg slipper bensinstasjoner 365 dager i året. Og de (ca) 6 dagene i året jeg må stikke innom en hurtiglader så matcher det normalt med pausebehov slik at tidsbruken på de turene er omtrent uendret fra fossilbilen. Som bonus er hurtigladingen inkludert i bilens pris.
Tidsbruken min på lading over året er MINDRE enn tidsbruken på fylling av fossilt drivstoff (ja jeg har regnet på det).

Andre som svært ofte kjører 1000km+ og ønsker å gjøre det så raskt som mulig fremfor å slippe bensinstasjoner kjøper fossil. Noen ønsker ikke å gi slipp på den følte friheten fossilbil gir. Man kan kjøre hvor som helst når som helst. Men som med all ny teknologi - det er fordeler og ulemper med elbilen. På langtur har den en viss ulempe. I hverdagen en fordel.
Tittel: Sv: Kjørt langtur da vettø !
Skrevet av: jensjacobtirsdag 18. august 2015, klokken 21:13
Siger du at du har kørt 160 km med en gennemsnitshastighed på 133 km/t (1 tim 12 min.) på een opladning ??!
Tittel: Sv: Kjørt langtur da vettø !
Skrevet av: Gordon Retrievertirsdag 18. august 2015, klokken 21:22
Sitat fra: jensjacob på tirsdag 18. august 2015, klokken 21:13
160 km med en gennemsnitshastighed på 133 km/t (1 tim 12 min.) på een opladning ??!

Neppe: :)

Sitat fra: stefse på tirsdag 18. august 2015, klokken 21:05
160 km totalt. Turen tok 1t12 min og returen tok 1t18min.
Tittel: Sv: Kjørt langtur da vettø !
Skrevet av: Trond.mtirsdag 18. august 2015, klokken 21:25
Sitat fra: jensjacob på tirsdag 18. august 2015, klokken 21:13
Siger du at du har kørt 160 km med en gennemsnitshastighed på 133 km/t (1 tim 12 min.) på een opladning ??!
Trondheim - Levanger er i følge google map 74 km, så den oppgitte distansen på 160 km var nok t/r. Da blir hastigheten ca 65-70 km/h så da er forbruket mer realistisk.
Tittel: Sv: Kjørt langtur da vettø !
Skrevet av: jkirkebotirsdag 18. august 2015, klokken 22:18
Sitat fra: Råde på tirsdag 18. august 2015, klokken 20:55
Til en viss grad enig med seg. 60/30 er for spesielt interesserte. 150/30 derimot er fornuftig også med fossilbil. Noen er sikkert supermann og ninja samtidig og holder fokus oppe etter 150min, men ikke hvermansen.

Jeg kjørte ca. 210 minutter i strekk uten stopp i dag, var passe klar for en pause da ja.
Tittel: Sv: Kjørt langtur da vettø !
Skrevet av: eivhelletirsdag 18. august 2015, klokken 23:10
Etter å ha holdt på i mange år med å stresse med å komme fortest mulig frem, med all medfølgende irritasjon over kø og lusekjørere, har jeg nå fått et litt annet perspektiv på det etter å ha byttet til elbil.

Hvis man ikke har en avtale om å komme frem til en bestemt tid, er det fullstendig ukritisk om turen tar litt lenger tid og med litt flere pauser. Kortere økter bak rattet gjør at man kommer frem i langt bedre form enn om en kjører nonstop. Unngår man stress tar man mindre sjanser i trafikken, noe som reduserer sjansen for ulykker.

Med e-golf kan man sommerstid typisk kjøre to timer i strekk med 25 minutter ladepause. Med unntak av noen få motorveier må man stort sett forholde seg til veier med 80,70 og 60 soner. Og da havner man fort rundt 70 i snitt, som er ganske optimal hastighet for å få grei rekkevidde.
Tittel: Sv: Kjørt langtur da vettø !
Skrevet av: timingbeltkilleronsdag 19. august 2015, klokken 07:19
Sitat fra: eivhelle på tirsdag 18. august 2015, klokken 23:10
Med e-golf kan man sommerstid typisk kjøre to timer i strekk med 25 minutter ladepause. Med unntak av noen få motorveier må man stort sett forholde seg til veier med 80,70 og 60 soner. Og da havner man fort rundt 70 i snitt, som er ganske optimal hastighet for å få grei rekkevidde.
Kjøper 2 timer fullladet hjemmefra med  bevisst sparekjøring og under gunstige forhold.
Men kjøper ikke 2 timer etter ladet til 80% underveis.

I de sentrale østlandsområdet kjøres størstedelen av langturene på motorveier hvor  den "langsomme" trafikken i høyre felt sjelden flyter under 100km/t.

Men det er riktig som påpekt av flere, bevisst lusekjøring strekker rekkevidden utrolig langt.
Og fordi netto kjørte km er høyere prosent av brutto fart jo seinere du kjører,
+ du får ferre ladepauser, er også det reelle tidstapet mindre enn de fleste frykter.

MEN
Behagelig innetemperatur med lukkede vinduer året rundt er blitt selvsagt med fossilbilen.
Hos elbilene (Tesla mye mindre enn de andre) går denne komforten hardt utover rekkevidden.

Trekk fra åpne vinduer om sommeren er ikke komfort.
Heller ikke kun varme i ratt og i setet + sitte med vinterklær.
Å fryse seg fra A til B er neppe helsefremmende.
Tittel: Sv: Kjørt langtur da vettø !
Skrevet av: gamer73onsdag 19. august 2015, klokken 07:58
jeg kjørte ikke akkurat langtur i går, men ca 10 km...men bilen var nesten tom for strøm og jeg satt på eco+. Det var utrolig hvor lite strøm det gikk med på den strekningen...DET må jeg si..men det var helt for jævlig hehe..det var 30 grader inni bilen (det var 27 utenfor, men store deler av turen var i kø inni tunnel) og jeg kjørte aldri fortere enn ca 70-80km timen hehe. MEN...det hjelper virkelig å bruke eco+ hehe
Tittel: Sv: Kjørt langtur da vettø !
Skrevet av: eivhelleonsdag 19. august 2015, klokken 18:50
Sitat fra: timingbeltkiller på onsdag 19. august 2015, klokken 07:19
Sitat fra: eivhelle på tirsdag 18. august 2015, klokken 23:10
Med e-golf kan man sommerstid typisk kjøre to timer i strekk med 25 minutter ladepause. Med unntak av noen få motorveier må man stort sett forholde seg til veier med 80,70 og 60 soner. Og da havner man fort rundt 70 i snitt, som er ganske optimal hastighet for å få grei rekkevidde.
Kjøper 2 timer fullladet hjemmefra med  bevisst sparekjøring og under gunstige forhold.
Men kjøper ikke 2 timer etter ladet til 80% underveis.

I de sentrale østlandsområdet kjøres størstedelen av langturene på motorveier hvor  den "langsomme" trafikken i høyre felt sjelden flyter under 100km/t. Dette gjelder ikke for de resterende 4 millionene av oss som ikke bor i Oslo


Hvor lenge man kan kjøre før man må lade er helt opp til hver enkelt. Kjører du i 150km/t klarer du fint å tømme batteriet på 30 minutter. Kjører du i 50 kan du strekke kjøreturen opp i mot 4 timer. Forøvrig hurtiglades e-golfen såpass raskt opp til 90% at det er ikke noe stort poeng å sette en begrensning på 80%.

Jeg har brukt litt tid på å finne ut hvordan man kan regne seg frem til rekkevidden på e-golf. Det er i utgangspunktet 4 faktorer som er med på å definere forbruket :

1. Rullemotstand. Der har jeg beregnet meg frem til at man med orginal felger og dekk på tørr asfalt får et forbruk på 5.7 kWh/100km, som er fast uavhengig av hastighet. Har da regnet med ferielastet bil på 1750kg. Erfaringsmessig vil regnvær med våt veibane legge til opp til 2kWh.

2. Luftmotstand. Ved 10 grader lufttemperatur kan man regne med at det går med energi tilsvarende Fart2 x 9.77x10-4. Hvilket betyr at en hastighet på 60 gir 3.52kWh/100km mens hastighet på 120 gir 14.1 kWh/100km. Eventuell motvind eller medvind må legges til eller trekkes fra.

3. Regenerering. Når man kjører oppoverbakke bruker man energi tilsvarende økningen i potensiell energi. Denne får man tilbake når man kjører nedover, men hvis man bruker bremsene klarer man ikke å regenerere like mye energi som man brukte oppover. All form for bremsing gir derfor tap. Det mest effektive er derfor å bruke denne energien til å oppheve luft- og rullemotstand og bare bremse hvis hastigheten blir for stor. For en bil på 1750 kg kan man beregne potensiell energi (kWh) lik høyde(m)x4.77-3. Altså kreves det 4.77kWh ekstra å kjøre opp 1000 høydemeter.

4. Andre strømforbrukere. Klimaanlegg er største synderen her, og da spesielt når man trenger varme om vinteren. Om sommeren ved temperaturer mellom 15 og 25 grader er dette forbruket svært lavt og utgjør i størrelsesorden 2-300W.

Til slutt kan en vel også legge til at spesielt hard akselerasjon eller kraftig regen også vil gi økt forbruk i form av ekstra tap i elektronikk og kabler.
Tittel: Sv: Kjørt langtur da vettø !
Skrevet av: gamer73onsdag 19. august 2015, klokken 20:41
Sitat fra: eivhelle på onsdag 19. august 2015, klokken 18:50
Sitat fra: timingbeltkiller på onsdag 19. august 2015, klokken 07:19
Sitat fra: eivhelle på tirsdag 18. august 2015, klokken 23:10
Med e-golf kan man sommerstid typisk kjøre to timer i strekk med 25 minutter ladepause. Med unntak av noen få motorveier må man stort sett forholde seg til veier med 80,70 og 60 soner. Og da havner man fort rundt 70 i snitt, som er ganske optimal hastighet for å få grei rekkevidde.
Kjøper 2 timer fullladet hjemmefra med  bevisst sparekjøring og under gunstige forhold.
Men kjøper ikke 2 timer etter ladet til 80% underveis.

I de sentrale østlandsområdet kjøres størstedelen av langturene på motorveier hvor  den "langsomme" trafikken i høyre felt sjelden flyter under 100km/t. Dette gjelder ikke for de resterende 4 millionene av oss som ikke bor i Oslo


Hvor lenge man kan kjøre før man må lade er helt opp til hver enkelt. Kjører du i 150km/t klarer du fint å tømme batteriet på 30 minutter. Kjører du i 50 kan du strekke kjøreturen opp i mot 4 timer. Forøvrig hurtiglades e-golfen såpass raskt opp til 90% at det er ikke noe stort poeng å sette en begrensning på 80%.

Jeg har brukt litt tid på å finne ut hvordan man kan regne seg frem til rekkevidden på e-golf. Det er i utgangspunktet 4 faktorer som er med på å definere forbruket :

1. Rullemotstand. Der har jeg beregnet meg frem til at man med orginal felger og dekk på tørr asfalt får et forbruk på 5.7 kWh/100km, som er fast uavhengig av hastighet. Har da regnet med ferielastet bil på 1750kg. Erfaringsmessig vil regnvær med våt veibane legge til opp til 2kWh.

2. Luftmotstand. Ved 10 grader lufttemperatur kan man regne med at det går med energi tilsvarende Fart2 x 9.77x10-4. Hvilket betyr at en hastighet på 60 gir 3.52kWh/100km mens hastighet på 120 gir 14.1 kWh/100km. Eventuell motvind eller medvind må legges til eller trekkes fra.

3. Regenerering. Når man kjører oppoverbakke bruker man energi tilsvarende økningen i potensiell energi. Denne får man tilbake når man kjører nedover, men hvis man bruker bremsene klarer man ikke å regenerere like mye energi som man brukte oppover. All form for bremsing gir derfor tap. Det mest effektive er derfor å bruke denne energien til å oppheve luft- og rullemotstand og bare bremse hvis hastigheten blir for stor. For en bil på 1750 kg kan man beregne potensiell energi (kWh) lik høyde(m)x4.77-3. Altså kreves det 4.77kWh ekstra å kjøre opp 1000 høydemeter.

4. Andre strømforbrukere. Klimaanlegg er største synderen her, og da spesielt når man trenger varme om vinteren. Om sommeren ved temperaturer mellom 15 og 25 grader er dette forbruket svært lavt og utgjør i størrelsesorden 2-300W.

Til slutt kan en vel også legge til at spesielt hard akselerasjon eller kraftig regen også vil gi økt forbruk i form av ekstra tap i elektronikk og kabler.

Utrolig artig og nyttig lesning dette her:) Det kommer veldig godt med om man må ut på langtur:) Eller vil tyne mest mulig ut av bilen mellom gratisladingene;)
Tittel: Sv: Kjørt langtur da vettø !
Skrevet av: gamer73torsdag 20. august 2015, klokken 09:21
Hva er da optimal fart for E-golf? ikke over 80km timen?
Tittel: Sv: Kjørt langtur da vettø !
Skrevet av: eivhelletorsdag 20. august 2015, klokken 20:16
Sitat fra: gamer73 på torsdag 20. august 2015, klokken 09:21
Hva er da optimal fart for E-golf? ikke over 80km timen?

Sommerstid er vel svaret så langsomt som mulig, fordi du ikke trenger å bruke energi på oppvarming. Men vinterstid med oppvarming i tillegg blir ikke regnestykket like entydig.

Hvis du bruker i snitt 2000W kontinuerlig på oppvarming, vil du få et ekstra tillegg tilsvarende :

50 km/t : 4.0 kWh/100km
60 km/t : 3.3 kWh/100km
70 km/t : 2.9 kWh/100km
80 km/t : 2.5 kWh/100km
90 km/t : 2.2 kWh/100km
100 km/t : 2.0 kWh/100km

Samtidig er kald luft tyngre enn varm slik at luftmotstanden blir høyere. Så derfor vil det nok fortsatt lønne seg med lav hastighet, men en vil oppleve størst endring av rekkevidde ved lav hastighet.

Har du bil uten varmepumpe kan det gå inntil 5000W i starten når bilen varmer seg opp. Så da kan en typisk tur til butikken med kald bil og 30 i snitt gi et forbruk på 25 kWh/100km om vinteren mot 10 kWh/100km om sommeren.
Tittel: Sv: Kjørt langtur da vettø !
Skrevet av: gamer73fredag 21. august 2015, klokken 07:54
Sitat fra: eivhelle på torsdag 20. august 2015, klokken 20:16
Sitat fra: gamer73 på torsdag 20. august 2015, klokken 09:21
Hva er da optimal fart for E-golf? ikke over 80km timen?

Sommerstid er vel svaret så langsomt som mulig, fordi du ikke trenger å bruke energi på oppvarming. Men vinterstid med oppvarming i tillegg blir ikke regnestykket like entydig.

Hvis du bruker i snitt 2000W kontinuerlig på oppvarming, vil du få et ekstra tillegg tilsvarende :

50 km/t : 4.0 kWh/100km
60 km/t : 3.3 kWh/100km
70 km/t : 2.9 kWh/100km
80 km/t : 2.5 kWh/100km
90 km/t : 2.2 kWh/100km
100 km/t : 2.0 kWh/100km

Samtidig er kald luft tyngre enn varm slik at luftmotstanden blir høyere. Så derfor vil det nok fortsatt lønne seg med lav hastighet, men en vil oppleve størst endring av rekkevidde ved lav hastighet.

Har du bil uten varmepumpe kan det gå inntil 5000W i starten når bilen varmer seg opp. Så da kan en typisk tur til butikken med kald bil og 30 i snitt gi et forbruk på 25 kWh/100km om vinteren mot 10 kWh/100km om sommeren.

takk for info:) Til lange turer om vinteren blir det nok mazdaen som får kjørt seg:)
Tittel: Sv: Kjørt langtur da vettø !
Skrevet av: gamer73fredag 21. august 2015, klokken 11:42
Så...jeg sitter å gleder meg til å spare penger i helgen på hyttetur med EL-diablo:)

Med vanlig bensinbil tenker jeg følgende utgifter:

12 mil T-R hytten. Mazda 6 bruker kanskje i snitt 0.7 liter bensin per mil på den turen? Så 8.3 liter bensin? I tillegg skal vi sikkert besøke en ørliten by ca 1.5 mil fra hytten på lørdagen. Så da legger vi til 3 mil her.

Så i bensin blir det da 10.5 liter bensin. Så da regner jeg ca 13.5kr literen for meg og da blir det 141kr i bensin spart.

I tillegg er det bompenger.

1 gang bompenger for å komme tilbake til bergen...20kr spart. I tillegg er det 45kr per passering for å komme til og fra den ørlille byen. Så her er det 110kr spart:)

Så da er det hele 250kr spart på helgeturen:)

PS: Jeg starter turen med fult batteri med gratis strøm (jobben) og så lader jeg littegranne (noen timer på dagtid) på hytten (strømtyv her..stjeler av min far).

DEt er heldigvis hurtigladere 2 steder på den hyttetur strekningen om det skulle bli krise:)

jeg har som mål å lade mest mulig gratis....på jobb...har enda ikke ladet noen andre steder;) (jo..1 gang på ikea..også gratis;) )...skal bli gøy om et par mnd å se hvor my penger jeg har spart på å lade gratis. Sitter bare å tenker på hvordan jeg skal regne det ut hehe
Tittel: Sv: Kjørt langtur da vettø !
Skrevet av: eivhellefredag 21. august 2015, klokken 15:26
Skal vi prøve oss med et råtips om en hyttetur på kvamskogen og et besøk i Norheimsund. :o

I så fall har du også mulig for gratis saktelading i Norheimsund, hvis du gidder å gå ca. 10-15 minutter fra sentrum.
Tittel: Sv: Kjørt langtur da vettø !
Skrevet av: gamer73fredag 21. august 2015, klokken 22:21
Sitat fra: eivhelle på fredag 21. august 2015, klokken 15:26
Skal vi prøve oss med et råtips om en hyttetur på kvamskogen og et besøk i Norheimsund. :o

I så fall har du også mulig for gratis saktelading i Norheimsund, hvis du gidder å gå ca. 10-15 minutter fra sentrum.

stemmer;) ahh hvor ligger gratisladingen da? 10-15 min kan bli litt i lengste laget med en liten skrikerunge men det er godt å vite til han blir eldre:)
Tittel: Sv: Kjørt langtur da vettø !
Skrevet av: eivhellelørdag 22. august 2015, klokken 11:36
Sitat fra: gamer73 på fredag 21. august 2015, klokken 22:21
Sitat fra: eivhelle på fredag 21. august 2015, klokken 15:26
Skal vi prøve oss med et råtips om en hyttetur på kvamskogen og et besøk i Norheimsund. :o

I så fall har du også mulig for gratis saktelading i Norheimsund, hvis du gidder å gå ca. 10-15 minutter fra sentrum.

stemmer;) ahh hvor ligger gratisladingen da? 10-15 min kan bli litt i lengste laget med en liten skrikerunge men det er godt å vite til han blir eldre:)

Du kan sjekke på ladestasjoner.no. Men hvis du er litt kjent så kjører du til høyre rett etter siste bensinstasjon i steinsdalen og følger på helt til toppen forbi noe byggevare greier og videre opp til en elektrohandel. Der står det fire dobble shuttko i bokser som kan åpnes med standard ladenøkkel.

Jeg ladet der i sommer og brukte litt tid på å finne riktig vei i forhold til kartet på ladestasjoner.no, men det er i praksis bare å kjøre så høyt opp du kommer.

Når det gjelder skrikerungen så går ruten ned mot sentrum forbi både en barnehage og en barneskole, hvor det er masse spennende lekeapparater, så du må nok beregne litt ekstra tid. :)
Tittel: Sv: Kjørt langtur da vettø !
Skrevet av: gamer73mandag 24. august 2015, klokken 08:41
Sitat fra: eivhelle på lørdag 22. august 2015, klokken 11:36
Sitat fra: gamer73 på fredag 21. august 2015, klokken 22:21
Sitat fra: eivhelle på fredag 21. august 2015, klokken 15:26
Skal vi prøve oss med et råtips om en hyttetur på kvamskogen og et besøk i Norheimsund. :o

I så fall har du også mulig for gratis saktelading i Norheimsund, hvis du gidder å gå ca. 10-15 minutter fra sentrum.

stemmer;) ahh hvor ligger gratisladingen da? 10-15 min kan bli litt i lengste laget med en liten skrikerunge men det er godt å vite til han blir eldre:)

Du kan sjekke på ladestasjoner.no. Men hvis du er litt kjent så kjører du til høyre rett etter siste bensinstasjon i steinsdalen og følger på helt til toppen forbi noe byggevare greier og videre opp til en elektrohandel. Der står det fire dobble shuttko i bokser som kan åpnes med standard ladenøkkel.

Jeg ladet der i sommer og brukte litt tid på å finne riktig vei i forhold til kartet på ladestasjoner.no, men det er i praksis bare å kjøre så høyt opp du kommer.

Når det gjelder skrikerungen så går ruten ned mot sentrum forbi både en barnehage og en barneskole, hvor det er masse spennende lekeapparater, så du må nok beregne litt ekstra tid. :)

Jeg ladet på hytta (via 2 sjøteledninger fra 1955...la oss si det slik..jeg satt vakt under ladingen;) )..men det er godt å vite at man KAN lade gratis i Nordheimsund også:)