Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Tesla => Model S 2013 - 2022 => Emne startet av: BMW850 på onsdag 18. februar 2015, klokken 11:50
Det er lenge siden dette ble diskutert og jeg orka ikke å scanne igjennom alle tidligere poster. En ting jeg ikke har helt klart for meg er dette med at alt av slitedeler er inkludert i serviceprisen. Gjelder dette også hvis man ikke har forhåndsbetalt serviceplan? Om så er tilfelle vil jeg tro at det betinger årlig service på bilen. Noen satser jo på hvert 2 år osv. Om deler er inkl. kunne man jo bare tatt en service før bilen runder 5 år og fått bytta det meste. Men jeg har en følelse av at så enkelt er det nok ikke.
Da vil det jo i tilfelle være en veldig god ide å velge en 8 års plan. Etter 5 år går jo den generelle garantien ut og f.eks. Brembo bremsedeler er IKKE billige. Nå er det vel ikke en veldig stor mengde deler som kan kalles slitedeler men uansett. Sjansen for at deler trenger utskifting er jo mye større fra 5-8 år.
Noen som har ett klart svar her?
Hvor mange km i året har du tenkt å kjøre?
Vanskelig å si. Mellom 10-20000. Har 5 årspakka idag men så det var en som hadde oppgradert fra 5 til 8 år. Det jeg tenker er at det er veldig greit å ha 8 års planen mtp slitedeler.
Forhåndsbetalt service inkluderer nøyaktig det samme som betaling der-og-da gjør. Hvis ikke så ville jo mange flere valgt å forhåndsbetale, inkludert meg selv.
Er kun å anse som en liten rabatt for at man legger pengene på bordet med en gang.
OK, men jeg regner med at dette krever at servicene er utført årlig? Ellers så kunne man jo bare svingt innom for service rett før bilen er 5 år og fått byttet f.eks. bremseskiver osv om det trengs. Uansett, om dette er tilfelle skal jeg jaggu passe på å ta en 8-års service før det er for seint :)
Dette er vel det som er mest uklart med hele bilen syns jeg, valgte 8 år så var det liksom gjort. Gjorde en nåverdiberegning på det og med 5% rente var det vel så kommer du rimelig likt ut, om alt kjøpes for cash i banken så sparer enn en liten slant. MEN, det KAN jo bli mye dyrer med service på en TMS og DA har vi sikret oss mot dette... Det blir neppe billigere...
Problemet er jo at en må ha servicer hver 20.000 km for at avtalen skal gjelde, mens en med vanlig servicer kan en ta en gang pr år f.eks som for meg ville blitt ca pr 30.000 km så sikkert er mer enn nok og slik sett sparer jeg ikke på dette i det hele tatt, men syns det er greit med litt hyppige servicer nå i starten, fikk f.eks bremseskjold som andre må vente i 4-5 mnd på å få... Siden jeg hadde ordnet time lenge før jeg merket at bremsene var ett problem.
Når jeg ringte i fjor om service så såg jeg at første ledige time var på en dato der bilen kom til å være gått over 20.000 km, 23.500 km ble det, men når en hadde bestilt i god tid så var ikke det noe problem fikk jeg beskjed om. Tror derfor at jeg kommer til å strekke litt i dette også de neste gangene, det går vel bra sålenge ventetiden er så lang som nå:)
De kunne gjort avtalen mye mer attraktiv ved å godtatt at en tok en gang pr år inntil f.eks 40.000 km kjørt.
Ok, med ca. 20k i året lønner det seg med servicepakken. De krever nemlig at bilen skal innom hver 20k.
Sitat fra: bb på onsdag 18. februar 2015, klokken 13:20
Ok, med ca. 20k i året lønner det seg med servicepakken. De krever nemlig at bilen skal innom hver 20k.
Du må innom hver 20k med servicepakken? Isåfall blir det lite aktuelt for min del, jeg regner med å kjøre 40-50k km i året.
På min P85 så var jeg innom sikkert 4-5 ganger på diverse småfiks, og da fikk jeg en "courtesy inspection" hver gang, så så ikke helt at det var noe poeng i å ha den på ordinær service første året.
Regner med at jeg må innom noen turer for å fikse diverse på D'n jeg får i mars også, samt at det blir neppe noe mindre kjøring. Isåfall er det vel ikke mye som argumenterer for at jeg bør kjøre på med en servicepakke slik jeg ser det. Skal iallefall få min DS til å argumentere godt for det isåfall.
Sitat fra: Trustno1 på onsdag 18. februar 2015, klokken 14:13
Sitat fra: bb på onsdag 18. februar 2015, klokken 13:20
Ok, med ca. 20k i året lønner det seg med servicepakken. De krever nemlig at bilen skal innom hver 20k.
Du må innom hver 20k med servicepakken? Isåfall blir det lite aktuelt for min del, jeg regner med å kjøre 40-50k km i året.
På min P85 så var jeg innom sikkert 4-5 ganger på diverse småfiks, og da fikk jeg en "courtesy inspection" hver gang, så så ikke helt at det var noe poeng i å ha den på ordinær service første året.
Regner med at jeg må innom noen turer for å fikse diverse på D'n jeg får i mars også, samt at det blir neppe noe mindre kjøring. Isåfall er det vel ikke mye som argumenterer for at jeg bør kjøre på med en servicepakke slik jeg ser det. Skal iallefall få min DS til å argumentere godt for det isåfall.
Du "må" ikke. Men hvis du kjører 80k før du dropper innom, så forsvinner 20,40 og 60-servicene på 80-servicen. Du har da betalt for tre servicer du ikke har brukt.
Men kan noen svare på spørsmålet som er stilt:
Om man IKKE har serviceavtale, og så feks tar første service etter 2 år (som jeg selv ligger an til etter alle "courtesy inspections ila år 1), får man fortsatt alle "service"-deler byttet gratis ?
Sitat fra: vrom på onsdag 18. februar 2015, klokken 14:26
Men kan noen svare på spørsmålet som er stilt:
Om man IKKE har serviceavtale, og så feks tar første service etter 2 år (som jeg selv ligger an til etter alle "courtesy inspections ila år 1), får man fortsatt alle "service"-deler byttet gratis ?
Godt spørsmål som jeg tenker jeg tar med meg til min DS :)
Sitat fra: bb på onsdag 18. februar 2015, klokken 13:20
Ok, med ca. 20k i året lønner det seg med servicepakken. De krever nemlig at bilen skal innom hver 20k.
Bjørn, du er vel blant de som har kjørt lengst. Hvor ofte har du service på bilen? Jeg kommer fra en pendlertilværelse med en fossilbil. Jeg blør en forferdelig masse penger hver gang bilen passerer 20k. Verkstedet finner alltid litt rusk og rask slik at en egentlig billig service til 3500 sjelden kommer på under 10 000. Det er alltid noe med styring, fjæring eller bremser som bare MÅ tas. Det tas. Og jeg blør. Hver gang. Derfor har jeg i utgangspunktet tenkt at en åtte års plan med fast pris er en billig garanti. Selv om jeg egentlig ikke regner med at jeg får mer enn knappe fire år ut av den. For jeg regner med at Tesla med den vil ta alt som dukker opp inntil bilen har kjørt 160k. Eller tar jeg feil?
Ser at mange biler har skiftet bremseskiver og klosser på mellom 10-20k km, må man betale for dette, eller går det under garantien??
Jeg er vant med at klosser varer min 30k km og skiver 50 k km, skulle tro de varte enda lenger med bil med kraftig regen. :)
Er "courtesy inspection" det samme som service?
Isåfall hvor står det?
Sitat fra: cirys1 på onsdag 18. februar 2015, klokken 14:34
Ser at mange biler har skiftet bremseskiver og klosser på mellom 10-20k km, må man betale for dette, eller går det under garantien??
Jeg er vant med at klosser varer min 30k km og skiver 50 k km, skulle tro de varte enda lenger med bil med kraftig regen. :)
Skiver og klosser på tidlige TMS-er byttes ut med ny type som takler norske vinterforhold bedre, de byttes ikke pga. slitasje.
Sitat fra: GeirHM på onsdag 18. februar 2015, klokken 14:28
Sitat fra: bb på onsdag 18. februar 2015, klokken 13:20
Ok, med ca. 20k i året lønner det seg med servicepakken. De krever nemlig at bilen skal innom hver 20k.
Bjørn, du er vel blant de som har kjørt lengst. Hvor ofte har du service på bilen? Jeg kommer fra en pendlertilværelse med en fossilbil. Jeg blør en forferdelig masse penger hver gang bilen passerer 20k. Verkstedet finner alltid litt rusk og rask slik at en egentlig billig service til 3500 sjelden kommer på under 10 000. Det er alltid noe med styring, fjæring eller bremser som bare MÅ tas. Det tas. Og jeg blør. Hver gang. Derfor har jeg i utgangspunktet tenkt at en åtte års plan med fast pris er en billig garanti. Selv om jeg egentlig ikke regner med at jeg får mer enn knappe fire år ut av den. For jeg regner med at Tesla med den vil ta alt som dukker opp inntil bilen har kjørt 160k. Eller tar jeg feil?
Jeg tok min første service etter ca. 100k. De andre gangene jeg var innom var det kun courtesy inspection som ikke er helt det samme.
Sitat fra: Thor2014 på onsdag 18. februar 2015, klokken 14:38
Er "courtesy inspection" det samme som service?
Isåfall hvor står det?
Nei, det er det nok ikke. CI er sjekk av diverse småtteri. Denne stod nederst på PDF'en jeg fikk tilsendt fra Tesla etter at jeg hadde den inne for å få fikset noe småtteri:
Corrections: Courtesy Inspection
Lastet logger og sjekket for feil :
Sjekket firmware versjon : Oppdatert til siste versjon
Etterfylt spylervæske
Testet vindusviskere og spylerdyser
Sjekket / Testet alle setetbelter med belte lås
Testet og inspisert kunden ladekabel
Justert dekktrykk
Kontrollert dekkets mønster dybde
(yttre) (Senter) (Indre)
VF: 8 8 8
HF: 8 8 8
VB: 7,5 7,5 7,5
HB: 7,5 7,5 7,5
Sitat fra: bb på onsdag 18. februar 2015, klokken 14:51
Sitat fra: GeirHM på onsdag 18. februar 2015, klokken 14:28
Sitat fra: bb på onsdag 18. februar 2015, klokken 13:20
Ok, med ca. 20k i året lønner det seg med servicepakken. De krever nemlig at bilen skal innom hver 20k.
Bjørn, du er vel blant de som har kjørt lengst. Hvor ofte har du service på bilen? Jeg kommer fra en pendlertilværelse med en fossilbil. Jeg blør en forferdelig masse penger hver gang bilen passerer 20k. Verkstedet finner alltid litt rusk og rask slik at en egentlig billig service til 3500 sjelden kommer på under 10 000. Det er alltid noe med styring, fjæring eller bremser som bare MÅ tas. Det tas. Og jeg blør. Hver gang. Derfor har jeg i utgangspunktet tenkt at en åtte års plan med fast pris er en billig garanti. Selv om jeg egentlig ikke regner med at jeg får mer enn knappe fire år ut av den. For jeg regner med at Tesla med den vil ta alt som dukker opp inntil bilen har kjørt 160k. Eller tar jeg feil?
Jeg tok min første service etter ca. 100k. De andre gangene jeg var innom var det kun courtesy inspection som ikke er helt det samme.
Hva kalte de denne servicen? 100 kkm? Fulgte de sjekklista til 40/80 kkm (inkl. bytte av bremsevæske) eller ikke? Måtte du betale for noe i tillegg til fast service-pris?
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,18224.msg299991.html#msg299991
Jeg synes dette med den serviceavtalen er veldig vanskelig. Om jeg kunne fått den knyttet til åtte år og IKKE til km hadde jeg vært veldig fornøyd.
Bilen vil kjøre 40-50 000 i året og det er bare langkjøring hovedsaklig på motorvei med CC på hele tiden. Kan virkelig ikke forstå hvorfor jeg skal ha disse serviceintervallene så tett som etter hver 20 000. Jeg trodde bilen hadde færre mekaniske deler og dermed hadde mindre slitasje.
Hva får jeg for de ca 28 000 i servicekostnader som jeg ikke ville fått gjennom å betale 4000 x 4 år i stedet? Er det slik at det er noen slitasjekostnader jeg slipper unna gjennom denne avtalen (fram til 160 000 km) som jeg ellers ville måtte dekke selv om jeg betalte for fire årlige servicetilsyn i samme periode?
Ellers ser det jo ut som om jeg sparer 12 000 ved IKKE å inngå avtalen.
Ja, men så vidt jeg forstår har avtalen om åtte års serviceplan en begrensning på 160 000 km. Men dette må jeg få bekreftet av min DS før jeg sender over pengene. Om de kan se bort fra dette som maks antall km vil jeg veldig gjerne ha avtalen.
Har også etterspurt litt info fra forum om dette.
Jeg skjønner bare ikke at folk inngår denne avtalen slik jeg forstår dette. Nå er ikke norsk versjon av den tilgjengelig på nettet lenger hos Tesla .
Men fra Canada versjon:
Notwithstanding the date this Agreement is purchased or becomes effective, maintenance inspections
must be performed within 1,600 kilometers or 30 days of the specified maintenance intervals for Your
selected Plan. Any scheduled maintenance not completed within such time will be excluded and no
maintenance inspections will be added as a replacement for any such excluded maintenance inspections.
The regularly scheduled maintenance inspections shall include the following (subject to change by Tesla
at any time and without notice, in its sole discretion):
• Vehicle inspection;
• Replacement or repair at the time of inspection of normal maintenance items and wear and tear
parts, excluding the Battery and tires;
• Wheel alignment*; and
• Tire rotation*.
Min utheving i FET skrift. Det er jo helt tullete. Kan det stemme at dette står også i de norske avtalene? Jeg skal . betale Tesla på forhånd og komme med bilen i henhold til Teslas program. Tesla skal gjøre vedlikeholdsinspeksjoner (??) og bytte eller reparere slitasjedeler unntatt batteri og dekk. Men så står det at Tesla når som helst kan endre på hva de skal eller vil levere??? På en allerede inngått avtale?
Da er jo avtalen verdt null og niks, og man kan håpe på at vilkårene man betalte for (eller forrige eiger) fortsatt gjelder om 5 år? Kanskje tar de ut bremser om 1 år for det ble for dyrt? Kanskje blir viskerne ekstra? Kanskje må man betale for kjølevæsken?
Er det noen som har inngått avtaler nå i det siste som kan bekrefte at det står i de norske avtalene? Og nå mener jeg at det må være HARD FACTS, ikke hva en Tesla selger sa over en kaffekopp.
EDIT:
Kom på en ting til, kan Tesla finne på å endre MIN avtale spesielt om det står slik, men ikke andre sin? Kan det faktisk bety det?
Det Tesla mener er at hvis jeg har 5-års serviceplan så vil jeg bruke den opp hvis jeg kjører 100 000 km på ett år. Det vil si at 100k-servicen jeg tok kostet 17750 kr. Dette er helt tullete, som jeg nesten sa ordrett til Tesla. Så de skulle visstnok gjøre et unntak for meg hørtes det ut som. Men jeg har ikke fått noe endelig bekreftelse fra dem.
Derfor vil jeg heretter fraråde de som har tenkt å kjøre 30k eller mer i året om å ta servicepakken. Ta heller en service i året og betal 4500 kr hver gang.
Sitat fra: bb på onsdag 18. februar 2015, klokken 22:00
Derfor vil jeg heretter fraråde de som har tenkt å kjøre 30k eller mer i året om å ta servicepakken. Ta heller en service i året og betal 4500 kr hver gang.
Takk, reine ord for penga. Får jeg ikke en forsikring om at åtte års serviceplan er åtte år, så får jeg kjøpe disse enkeltvis.
Ifølge SSB er gjennomsnittlig kjørelengte for nordmenn 17000 km årlig. Det er nok derfor de har 20000 km som grense pr år? Selv har jeg 5 år serviceplan, men vurderer å oppgradere til 8 år. Slik jeg har forstått det kan man ikke ha bilen i 4 år og 11 mnd for så å levere den til service og regne med å få alt ordnet for 4500 kr, da må man følge serviceprogrammet. Kan hende jeg tar feil, men det er slik jeg har forstått det.
Hvorfor skal du ha en forsikring om at åtte års serviceplan holder i åtte år?
Sitat fra: http://my.teslamotors.com/no_NO/service
Inkluderer
- Årlig service (eller ved 20,000 kilometer)
- Reservedeler som bremseklosser og vindusviskere (unntatt dekk)
- Systemovervåking
- Ekstern diagnostisering
- Programvareoppdateringer
- Nye funksjoner
Her står det altså at dersom du kjører mindre enn 20kkm per år skal du ha bilen inn en gang i året.
Dersom du kjører mer enn 20kkm per år skal du ha bilen inn til service en gang per 20kkm.
Derfor er det som bb skriver en dårlig deal dersom du kjører over 30kkm/år
lurer på om grunnen til at den er tatt vekk på Norsk side er at hele avtalen er under evaluering i Norge.
Det er pr nå kun årlig service, viskere og bremseklosser som er inkludert. Annet er dekket av garantien den tiden den varer. Dette har jeg fått skriftlig fra Tesla (og ja, dette er fra person som burde vite hva han snakker om, ikke en DS eller selger).
Det virker for meg uklart om servicepakken inkluderer skifte av bremsevæske som skal utføres hvert 4. år. På noen biler er dette satt ned til hvert 2. år. (f.eks. MB).
Dette er mer omfattende enn "å telle hjulene" som de fleste serviceplaner går ut på.
Videre så lurer jeg på om man med servicepakke kan forlange full oppsmøring/vedlikehold av bremser hvert år?
På TMS brukes bremsene lite (som på andre elbiler) - og trenger vel derfor mer rutinemessig vedlikehold.
- Inkluderes dette i serviceavtalen, så er jeg sterkt i tvil om det ikke er lønnsomt? Er dette tilleggsarbeider, så tror jeg at jeg "står over".
Står i ferd med å vurdere en slik servicepakke men kjører lite i forhold til prisen på pakken (12k-15k Km/år).
Et problem jeg har er at jeg er i tvil om hvor langt jeg kommer til å kjøre. Forsikringen kan jeg jo alltids legge til kjørelengde på. Men med serviceavtalen bør man jo være ganske bombesikker på hvor mye man kjører i året. Blir det som jeg tror, kommer jeg til å kjøre mye mer med Teslaen enn andre biler. Men jeg vet jo ikke, har ikke alle roadtrips de neste 8 årene planlagt akkurat...
Hvis det i det hele tatt lønner seg i utgangspunktet; det ser ut som det er ingen som vet sikkert hva man får vs. å kjøpe enkeltvis i varierende intervaller.
Sånn jeg ser det så klarer jeg knapt se serviceplan er lønnsomt uansett kjørelengde.
Man sparer ca en tusenlapp hver gang. Tar man renter og usikkerhet i betraktning så sitter man ikke igjen med mye.
Hva skjer feks med serviceplan om man vraker bilen? Og om man selger bilen så har jeg ikke inntrykk at man får særlig igjen for serviceplanen uansett.
Dessuten er vel de fleste signalene at man ikke trenger service så ofte som planen tilsier uansett, og da blir det uansett ikke lønnsomt.
Sitat fra: Trustno1 på torsdag 19. februar 2015, klokken 10:44
Sånn jeg ser det så klarer jeg knapt se serviceplan er lønnsomt uansett kjørelengde.
Man sparer ca en tusenlapp hver gang. Tar man renter og usikkerhet i betraktning så sitter man ikke igjen med mye.
Hva skjer feks med serviceplan om man vraker bilen? Og om man selger bilen så har jeg ikke inntrykk at man får særlig igjen for serviceplanen uansett.
Dessuten er vel de fleste signalene at man ikke trenger service så ofte som planen tilsier uansett, og da blir det uansett ikke lønnsomt.
Vraker du bilen får du pengene igjen for serviceplanen.
Folk som kjøper brukt vil ha en bil med fulgte service foran en som ikke er vedlikeholdt. Å kjøpe en bil uten "servicehefte" til 600K vil jeg påstå er idiotisk, serviceplan eller ikke.
Sitat fra: Trustno1 på torsdag 19. februar 2015, klokken 10:44
Sånn jeg ser det så klarer jeg knapt se serviceplan er lønnsomt uansett kjørelengde.
Man sparer ca en tusenlapp hver gang. Tar man renter og usikkerhet i betraktning så sitter man ikke igjen med mye.
Hva skjer feks med serviceplan om man vraker bilen? Og om man selger bilen så har jeg ikke inntrykk at man får særlig igjen for serviceplanen uansett.
Dessuten er vel de fleste signalene at man ikke trenger service så ofte som planen tilsier uansett, og da blir det uansett ikke lønnsomt.
Jeg har samme tanker. Jeg kommer nok ikke til å ta service hvert eneste år. Kommer til å kjøre mellom 20-25' km i året, og tenker heller å ta service hvert 1,5-2 år. Betaler heller bare det det koster enn å ha denne servicepakken som er veldig uklart hva man egentlig tjener på.
Men hva vil en sevice koste når garantien går ut, noen som vet det? Kan vel ikke ha fastpris da også?
Jeg valgte å annulere min bestilling på åtte års serviceavtale. Det betyr ikke at jeg skal la være å ha bilen på service. Den skal få all den service den trenger. Men jeg skal ikke i forkant ha den låst til 20 000 km sykluser om det skulle vise seg at dette ikke er nødvendig. Time will show.
Er det fortsatt 4500 kroner for en service uten avtale? Er lånebil inkludert?
4500 ja, men synes det er rart hvis lånebil er inkl uten serviceplan. Slitedeler som er slitt normalt er i alle fall ikke inkl lengre. Derfor gikk jeg for serviceplan på bil nr to i oktober.
Sitat fra: ihlhaug på onsdag 20. januar 2016, klokken 18:39
4500 ja, men synes det er rart hvis lånebil er inkl uten serviceplan. Slitedeler som er slitt normalt er i alle fall ikke inkl lengre. Derfor gikk jeg for serviceplan på bil nr to i oktober.
Slitedeler er vel ikke inkludert uansett?
Jo, hvis du har serviceavtalen. Derfor jeg tok den. Samt at man også kan stikke innom å få omlagt dekk gratis x 2 pr år.
Sitat fra: Mippen på onsdag 20. januar 2016, klokken 18:47
Sitat fra: ihlhaug på onsdag 20. januar 2016, klokken 18:39
4500 ja, men synes det er rart hvis lånebil er inkl uten serviceplan. Slitedeler som er slitt normalt er i alle fall ikke inkl lengre. Derfor gikk jeg for serviceplan på bil nr to i oktober.
Slitedeler er vel ikke inkludert uansett?
Jeg har ihvertfall ikke betalt noe ekstra for nye viskere, nye batterier i nøklene osv. så med serviceavtale er det nok en del som er inkludert. Som f.eks også kabinluftfilter, frostvæske, spylervæske ++.
På Touranen fikk jeg alltid spesifisert antall liter spylervæske de hadde fylt på, til en ganske drøy pris. Sørget derfor fort for å levere den med full tank så jeg slapp de ågerprisene.
Irriterende at jeg ikke fikk forklart det når jeg kjøpte bilen. De sa at det bare var prisen som var forskjell. Det er vel for sent å kjøpe avtale nå?
Tiltrer siste taler.
Fikk det eksplisitt forklart at det kun var prisen og betalingsmåten som var forskjellig.
Får jeg opplysninger om noe annet nå i mars blir det minst sagt livlig på det servicesenteret.
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 20. januar 2016, klokken 19:44
Sitat fra: Mippen på onsdag 20. januar 2016, klokken 18:47
Sitat fra: ihlhaug på onsdag 20. januar 2016, klokken 18:39
4500 ja, men synes det er rart hvis lånebil er inkl uten serviceplan. Slitedeler som er slitt normalt er i alle fall ikke inkl lengre. Derfor gikk jeg for serviceplan på bil nr to i oktober.
Slitedeler er vel ikke inkludert uansett?
Jeg har ihvertfall ikke betalt noe ekstra for nye viskere, nye batterier i nøklene osv. så med serviceavtale er det nok en del som er inkludert. Som f.eks også kabinluftfilter, frostvæske, spylervæske ++.
På Touranen fikk jeg alltid spesifisert antall liter spylervæske de hadde fylt på, til en ganske drøy pris. Sørget derfor fort for å levere den med full tank så jeg slapp de ågerprisene.
På min forrige bil hadde jeg blandet ut spylervesken slik at mesteparten var vann og en dråpe zalo, siden det var midt på sommeren. Da bilen var inne på service skiftet de ut innholdet i spylervesketanken fordi de mente kvaliteten ikke var god nok. Over 7000 skulle de ha for en enkel service på 45 minutter.
Sitat fra: Leif1 på onsdag 20. januar 2016, klokken 20:43
Tiltrer siste taler.
Fikk det eksplisitt forklart at det kun var prisen og betalingsmåten som var forskjellig.
Får jeg opplysninger om noe annet nå i mars blir det minst sagt livlig på det servicesenteret.
Jeg tviler uansett på at større slitedeler går på service. Bare å bytte bremser koster mer enn det en service time koster.
Sitat fra: Mippen på onsdag 20. januar 2016, klokken 20:39
Irriterende at jeg ikke fikk forklart det når jeg kjøpte bilen. De sa at det bare var prisen som var forskjell. Det er vel for sent å kjøpe avtale nå?
Serviceavtale må kjøpes minimum 30 dager etter mottak av bil. Noe de ikke gadd informere meg om >:( Men jeg betalte uansett 4500 for service nå i januar, inkludert nye viskere og batteri til fob. De syntes vel ar man må få noe for pengene...
Sitat fra: Leif1 på onsdag 20. januar 2016, klokken 20:43
Tiltrer siste taler.
Fikk det eksplisitt forklart at det kun var prisen og betalingsmåten som var forskjellig.
Får jeg opplysninger om noe annet nå i mars blir det minst sagt livlig på det servicesenteret.
Det samme her. selgeren sa det kom seg på ca 3500,- i året med serviceavtale og ca 4500,- uten avtale.
men en av argumentene hans var også at bilholdet ble så forutsigbart da alt er med i prisen. utenom dekk da.
og da blir jo det bildet totalt feil hvis alle vanlige slitedeler plutselig koster noe. :-\
Sitat fra: turfsurf på onsdag 20. januar 2016, klokken 21:35
Sitat fra: Mippen på onsdag 20. januar 2016, klokken 20:39
Irriterende at jeg ikke fikk forklart det når jeg kjøpte bilen. De sa at det bare var prisen som var forskjell. Det er vel for sent å kjøpe avtale nå?
Serviceavtale må kjøpes minimum 30 dager etter mottak av bil. Noe de ikke gadd informere meg om >:( Men jeg betalte uansett 4500 for service nå i januar, inkludert nye viskere og batteri til fob. De syntes vel ar man må få noe for pengene...
4500 kroner er dyrt hvis de ikke bytter slike ting. Det er fint lite de gjør på en vanlig service. Det er stort sett å gå over bilen å se at alt som det skal. Smøre opp bremser, bytte filter og diverse småting. Det er ikke en lang sjekkliste slik det er på vanlige fossilbiler.
Hva man får med serviceavtale, ved å betale for enkeltservice eller ved å ikke ta service i det hele tatt har vært diskutert temmelig jevnt helt siden høsten 2013. Og enda klarer ikke Tesla å være tydelige på dette. Utrolig.
Det hadde man fått uansett.
Sitat fra: Sven-E på onsdag 20. januar 2016, klokken 21:47
Sitat fra: Mippen på onsdag 20. januar 2016, klokken 21:34
Jeg tviler uansett på at større slitedeler går på service. Bare å bytte bremser koster mer enn det en service time koster.
Jeg fikk bl.a. nye skiver og klosser foran, og klosser bak på 20 000km med forhåndsbetalt service. Kostet ikke ekstra.
Sitat fra: Cookie Monster på onsdag 20. januar 2016, klokken 21:49
Det hadde man fått uansett.
Det er hva jeg vil fram til. At jeg tviler på at man får mer for pengene med å betale på forhånd kontra å betale når man tar service. Med unntak av at man kanskje får gratis dekkskift hvis man har avtale.
Bremse eksempel er vel kanskje ikke det beste å bruke da Tesla har byttet bremser på mange biler fordi bremsene ikke passer nordiske forhold. At det har vært en slags garanti sak. Vanligvis går ikke bremser under service da bare deler alene koster en del.
Dette er en gammel diskusjon. Service inkluderer slitedeler. Tesla har selv brukt viskere og bremseklosser som eksempler på slitedeler som er inkludert. Bremseskiver har blitt byttet på garanti, som er en annen sak.
Samme dekning uansett om det er serviceavtale eller ikke.
Hva som er inkl. er likt med og uten avtale. Det har jeg fått forklart og erfart. Det samme sier jo dere også. Stol på det, ikke noe problem.
Skiver blir ikke utslitt uansett, så det går på garanti.
Her er i alle fall det som står i avtalen ved kjøp av serviceplan.
Pga etterslepet som har vært var min 20000 km-service langt utenfor 12 mnd pluss/minus 30 dager. Regner med at de ikke kan annullere noen servicer fremover pga dato. Fikk ett litt tvetydig svar av service advisor men jeg forstod det slik at jeg kunne konsentrere meg om service hver 20.000km og at dette var helt greit.
Sitat fra: BMW850 på torsdag 21. januar 2016, klokken 12:10
Pga etterslepet som har vært var min 20000 km-service langt utenfor 12 mnd pluss/minus 30 dager. Regner med at de ikke kan annullere noen servicer fremover pga dato. Fikk ett litt tvetydig svar av service advisor men jeg forstod det slik at jeg kunne konsentrere meg om service hver 20.000km og at dette var helt greit.
Ja de har alltid -sagt- at de er fleksible på km og dager, siden det er såpass stor pågang. Men de fleste som kjører såpass kan forutsi med ok sikkerhet når km-grensen passeres, og kan booke i god tid i forveien.
Servicen koster 4500 kroner bekreftet Tesla nå, men jeg fikk beskjed om at de sjekker hjulstillingen på bilene, og hvis denne må justeres så koster det 1450 kroner. Er ikke det litt rart? Den skal jo ikke måtte justeres på en bil som snart er 12 mnd. gammel vel? Jeg har heller ikke hatt noe problem med skjev slitasje, eller kommentert noe om dette. Er dette noe nytt?
"Årlig service koster 4500 kr, vi fortar hjulstilling av bilen når den er inne, dersom vi ser at den må justeres så kommer det en tilleggspris på 1450 kr, men her vil du selvsagt bli kontaktet dersom det er avvik."
Var nok ett eksempel. Men jeg synes også det høres merkelig ut. Om man har kjørt på originale felger vil jeg tro at ett slikt tilfelle faller innenfor garanti.
Sitat fra: BMW850 på torsdag 21. januar 2016, klokken 12:37
Var nok ett eksempel. Men jeg synes også det høres merkelig ut. Om man har kjørt på originale felger vil jeg tro at ett slikt tilfelle faller innenfor garanti.
Aldri opplevd hjulstilling på ny bil, og ikke minst at man må betale for det. Skulle tro det går på garanti. Kjører på originale 21" og 19".
1450 for hjulinnstilling er uansett rimelig. Tesla ser ikke ut til å prise seg ut, ihvertfall. Spesielt om man kjører på dekk som er kostbare (f.eks. 21") vil nok en justering finansiere seg selv i form av at dekkene ikke slites feil.
Dessuten er kontroll av vinklene inkludert i en service til totalt 4500 også helt fair. Om ikke annet får man trygghet for at alt er i orden. Pottehull eller andre uhumskheter etter veien kan fint være nok til at vinklene ikke lenger er korrekte.
Jeg har forsøkt å lese meg opp på dette med serviceplaner. Jeg blir fortsatt ikke helt klok.
Hvilke fordeler gir det å velge forhåndsbetalt service kontra å ikke velge det (utenom de ca 7000,- man sparer i løpet av en 8-års plan)?
Jeg mener at det må/burde være noe som gjør at man er villig til å binde opp så mye kapital annet enn den lille besparelsen?
Tja, servicene skal jo i utgangspunktet dekke det samme om man har serviceplan eller betaler for hver gang.
I tillegg så "låser" man prisen for service i det antall år man velger, og slipper eventuelt en prisjustering.
Av egen erfaring med serviceplan så får jeg i tillegg dekk-omlegging to ganger i året. (står vel ikke i beskrivelsen av serviceplan)
Sitat fra: joda på mandag 29. februar 2016, klokken 13:50
Tja, servicene skal jo i utgangspunktet dekke det samme om man har serviceplan eller betaler for hver gang.
I tillegg så "låser" man prisen for service i det antall år man velger, og slipper eventuelt en prisjustering.
Av egen erfaring med serviceplan så får jeg i tillegg dekk-omlegging to ganger i året. (står vel ikke i beskrivelsen av serviceplan)
Er det avhengig av at du har originale felger/dekk fra Tesla både vinter og sommer?
Det vet jeg dessverre ikke, da det ikke ble spesifisert av Tesla da jeg fikk beskjed om at dette var inkludert i Serviceplan.
Har dog kun original felger på min bil..
Noen som vet hva som skjer med forhåndsbetalt service plan hvis bilen blir kondemnert?
Fått skriftlig svar på ha som er inkl. i serviceavtalen, i korte trekk kun det samme som ved enkeltservicer.
-De legger ikke om ved sesongskifte, kun i sammenheng med service.
-justering av spissing ikke inkl. (men kontroll)
-deler ikke inkl. (kun viskere, filter og væsker)
Mao. kun en lavere pris ved forhåndsbetaling kontra enkeltbetaling, gitt at man tar service årlig og kjører 20.000km. Så for meg som kjører lite lønner avtalen seg ikke, med mindre jeg tar service hvert år uavhengig av km.grense.
Sitat fra: Sven-E på fredag 22. april 2016, klokken 23:19
Kondemnert så får du vel ny bil, og da regner jeg med du kan overføre avtalen til den.
Det er jo sagt før her inne at man kan velge å ta med seg serviceplan dersom man bytter bil.
Jeg trodde man ikke kunne ta med seg serviceplan dersom man byttet bil?
Du kan det om du kjøper en ny Model S eller X. :)
Står beskrevet på nettsiden deres under "Ofte stilte spørsmål" for Serviceplan.
https://www.teslamotors.com/no_NO/support/service-plans?redirect=no (https://www.teslamotors.com/no_NO/support/service-plans?redirect=no)
Utdrag fra siden:
SitatKan jeg overføre min Tesla-serviceplan til den nye eieren hvis jeg selger min Tesla?
Ja, du kan overføre den ubrukte delen av din Tesla-serviceplan med salget av din Tesla.I tillegg kommer vi til å benytte anledningen til å gå ett skritt videre: Tesla-eiere kan overføre den ubrukte verdien av sine Tesla-serviceplaner til en Tesla-serviceplan for en ny Tesla Model S eller Model X. Se vilkårene og betingelsene for din Tesla-serviceplan for mer informasjon.
Du kan se disse vilkårene og betingelsene når du har logget inn på din Tesla-konto. Klikk på "Registrering for servicer" og følg den aktuelle lenken for din valgte plan.
Tror også du kommer inn under "spesielle betingelser" hvor man eventuelt kan få kansellert avtalen og få utbetalt restverdi. (men dette må sjekkes mot service senter)
Sitat fra: Line på lørdag 23. april 2016, klokken 22:57
Sitat fra: Sven-E på fredag 22. april 2016, klokken 23:19
Kondemnert så får du vel ny bil, og da regner jeg med du kan overføre avtalen til den.
Det er jo sagt før her inne at man kan velge å ta med seg serviceplan dersom man bytter bil.
Jeg trodde man ikke kunne ta med seg serviceplan dersom man byttet bil?
Man kunne ikke det, men de endret på det for ikke så lenge siden.
Slik jeg forsto det kan du til og med få utbetalt restverdi hvis du selger bilen.
Hei, er det flere enn meg som reagerer på hvordan Tesla nå tolker serviceavtalene som ble inngått tidligere?
-----
Fra avtalen:
Planlagte vedlikeholdskontroller skal inkludere følgende (kan når som helst endres av Tesla etter eget
skjønn og uten forvarsel):
inspeksjon av kjøretøyet;
utskifting av normalt vedlikeholdsutstyr og slitedeler på inspeksjonstidspunktet, unntatt batteri og dekk;
hjuljustering* og
dekkrotasjon*
-----
Hjuljustering er nå redusert til hjulkontroll. Og på service får en anbefalt av tekniker å smøre opp bremsene.
Tesla har riktignok forbeholdt seg retten til å "endre etter eget skjønn", men jeg synes dette er dårlig kundebehandling. Med hjulstilling og smøring av bremsene kommer får en nå en tilleggsregning på over 3000 kroner...
Synes dette står i sterk kontrast til hvordan service programmet ble lansert i 2013
http://www.businessinsider.com/tesla-announces-an-improved-service-and-warranty-program-2013-4?r=US&IR=T&IR=T
Hei!
Er det noen som kan si noe om det lønner seg å kjøpe serviceplan?
4-år 25000kr... er jo en del penger... Årlig kjørelengde vil være omtrent 16-20.000 km.
Hvor mye koster en vanlig service ? Noen som har kunnskap og erfaring? Hadde dere kjøpt serviceplan?
Sitat fra: htorgers på tirsdag 22. august 2017, klokken 10:56
Hei!
Er det noen som kan si noe om det lønner seg å kjøpe serviceplan?
4-år 25000kr... er jo en del penger... Årlig kjørelengde vil være omtrent 16-20.000 km.
Hvor mye koster en vanlig service ? Noen som har kunnskap og erfaring? Hadde dere kjøpt serviceplan?
Du kan sammenligne her https://www.tesla.com/no_NO/support/maintenance-plans
Hvis du får det bakt inn i det "rentefrie" lånet fra Tesla, så kjør på. Hvis ikke, betal hver gang.
Har hatt tesla i 2 år å ikke utført en service. Har forstått det slik at alle garantier opprettholdes selv om man ikke tar service.
Siden vi (privatpersoner) uansett har fem års reklamasjonsrett gjennom forbrukerkjøpsloven så tilbyr så godt som alle bilmerker i Norge minimum 5 års garanti / 100k km uten krav til service.
Men der hvor forbrukerkjøpsloven ikke hjelper deg gjør heller ikke garantien det, og det er når problemet er en konsekvens av manglende service.
Sitat fra: Tesla P85D på tirsdag 22. august 2017, klokken 19:36
Har hatt tesla i 2 år å ikke utført en service. Har forstått det slik at alle garantier opprettholdes selv om man ikke tar service.
nesten 4 år og får service grattis ved siden av smågarantisaker dvs: hjulinstilling, nye klosser, nye skiver, nytt førersete, etc (selv om jeg har ikke spørt noe av det).
Heftig pris på 4-års serviceprogram. Tror jeg velger å betale i kroner! (//)
Sitat fra: htorgers på tirsdag 22. august 2017, klokken 10:56
Hei!
Er det noen som kan si noe om det lønner seg å kjøpe serviceplan?
4-år 25000kr... er jo en del penger... Årlig kjørelengde vil være omtrent 16-20.000 km.
Hvor mye koster en vanlig service ? Noen som har kunnskap og erfaring? Hadde dere kjøpt serviceplan?
If you drive less that 20.000 KM a year, you only need to service once every 2 years and then a service plan is complete waste of money, since the discount is minimal.
We plan to drive around 16.000 km a year and at Skøyen they told me that I then only have to service once every two years, so I shouldn't buy a service plan.
For people driving more than 20.000km a year. They have to service every year and then the service plan saves you a couple thousand NOK over 3 or 4 years.
Det er vel ikke gitt noen her på forum å vite hva timepris på verkstedet vil være om fem år. Heller ikke priser på komponenter som medgår. Dette vil gjøre estimatet på fortjeneste ved service avtale til ren antagelse.
Sitat fra: OK på tirsdag 24. oktober 2017, klokken 08:41
Det er vel ikke gitt noen her på forum å vite hva timepris på verkstedet vil være om fem år. Heller ikke priser på komponenter som medgår. Dette vil gjøre estimatet på fortjeneste ved service avtale til ren antagelse.
Stemmer; til sammenligning så betalte jeg vel 28kKr for en 8-års serviceplan til min 2013 Model S. Samtidig så kostet vel en vanlig service ~4.000, så slett ikke åpenbart at serviceplan ville lønne seg.
Nå I ettertid har jo denne vist seg å være ganske så gunstig. :)
Får man med hjulstillingskontroll + justering uten pristillegg om man har serviceplanen? Justeringen er jo kommet i tillegg til ordinær service om nødvendig.
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 24. oktober 2017, klokken 11:43
Får man med hjulstillingskontroll + justering uten pristillegg om man har serviceplanen? Justeringen er jo kommet i tillegg til ordinær service om nødvendig.
Ihvertfall på min gamle 2013 serviceplan så har dette vært inkludert. Det samme gjelder rengjøring og smøring av bremsekalipter.
I sin tid ble de det vel sagt at serviceplanen skulle inkludere alt, bortsett fra dekk. Vet ikke om dette stemmer for lenger for nyere serviceplaner - Har hørt at ihvertfall bremseservice nå kommer i tillegg.
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 24. oktober 2017, klokken 11:43
Får man med hjulstillingskontroll + justering uten pristillegg om man har serviceplanen? Justeringen er jo kommet i tillegg til ordinær service om nødvendig.
Still included it seems:
https://www.tesla.com/no_NO/support/maintenance-plans
Er det noen som har prøvd å lage en en sak ut av at Tesla har endret på serviceavtalene til deres fordel?
Når jeg tegnet min 8-års avtale var alt av deler og arbeid inkludert.
Nå vil de ha 3000 og noe for "parkbremseklosser". (Bilen er kjørt ca 95k)
Greit at det er avtalefrihet, og at Tesla prøvde å sikre seg ved å skrive at avtalen kan endres. Men å endre avtalen til Teslas fordel slik at verdien av avtalen i praksis blir halvert og kanskje vel så det? Er det juridisk riktig av Tesla å gjøre det?
En avtale med klausul om at den sterke part kan endre avtalen etter eget forgodtbefinnende kalles "slavekontrakt" av mange, meg inkludert. Det vil vel neppe stå seg juridisk. Mulig avtalelovens §36 kan komme til anvendelse her.
https://lovdata.no/NL/lov/1918-05-31-4/§36 (https://lovdata.no/NL/lov/1918-05-31-4/%C2%A736)