Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Bilmerker => Tesla => Model S 2013 - 2022 => Emne startet av: TEK på fredag 31. oktober 2014, klokken 10:02

Tittel: Redusert Effekt?
Skrevet av: TEKfredag 31. oktober 2014, klokken 10:02
Jeg har fått nytt batteri til min Tesla - 60. Batch B.
Jeg sikker på at effekten er redusert.
Noen andre som føler dette? Kan det være en software oppdatering?
Tittel: Sv: Redusert Effekt?
Skrevet av: TeslaKfredag 31. oktober 2014, klokken 12:11
Faktisk merkbart dauere bil nå med siste SW oppdatering. Akselerasjonen er mykere. Har S85
Tittel: Sv: Redusert Effekt?
Skrevet av: TEKfredag 31. oktober 2014, klokken 14:42
Enig!
Tittel: Sv: Redusert Effekt?
Skrevet av: JWinterburnfredag 31. oktober 2014, klokken 17:38
Faktisk enig selv ... Hva skjer ??
Tittel: Sv: Redusert Effekt?
Skrevet av: BMW850fredag 31. oktober 2014, klokken 17:46
Kanskje for å forebygge DU-problemer  ::)
Tittel: Sv: Redusert Effekt?
Skrevet av: jakoysfredag 31. oktober 2014, klokken 18:25
Jeg synes bilen bare virker mykere.... og liker det VELDIG godt. Har uansett mer enn nok krefter til alt jeg kan tenke meg å finne på. Så at Tesla har tøylet hestene litt synes jeg er flott - bedre komfort. Men så er jeg en av dem som kjøpte Tesla av nyttehensyn og er ikke så opptatt av stoppeklokke og tideler.
Tittel: Sv: Redusert Effekt?
Skrevet av: tstensfredag 31. oktober 2014, klokken 18:33
Mulig jeg er et offer for massesuggesjon her ,men syns min P også har blitt litt mykere i akselerasjonen. Ikke det direkte sparket i ryggen lengre . Men det drar noe jævelig for det
Tittel: Sv: Redusert Effekt?
Skrevet av: Johnnyfredag 31. oktober 2014, klokken 19:18
Sitat fra: jakoys på fredag 31. oktober 2014, klokken 18:25
Jeg synes bilen bare virker mykere.... og liker det VELDIG godt. Har uansett mer enn nok krefter til alt jeg kan tenke meg å finne på. Så at Tesla har tøylet hestene litt synes jeg er flott - bedre komfort. Men så er jeg en av dem som kjøpte Tesla av nyttehensyn og er ikke så opptatt av stoppeklokke og tideler.

Eller at du holder på å bli gammel slik som meg ;)
Tittel: Sv: Redusert Effekt?
Skrevet av: Epleskrellerfredag 31. oktober 2014, klokken 20:52
Skulle gi gass i går og sa til passasjeren; "er du klar?" ga gass fra nesten stillestående..  Det var ikke noe krutt i motoren,  nesten flaut.. Skyldte på at batteriet var halvfullt... Kanskje det var noe annet? S85, 33k km..
Tittel: Sv: Redusert Effekt?
Skrevet av: Kjell Leaffredag 31. oktober 2014, klokken 21:39
Sitat fra: Epleskreller på fredag 31. oktober 2014, klokken 20:52
Skulle gi gass i går og sa til passasjeren; "er du klar?" ga gass fra nesten stillestående..  Det var ikke noe krutt i motoren,  nesten flaut.. Skyldte på at batteriet var halvfullt... Kanskje det var noe annet? S85, 33k km..
Hva med å teste 0-100 (relle km) og se om tiden holder sånn noenlunde mål.
Tittel: Sv: Redusert Effekt?
Skrevet av: mjfredag 31. oktober 2014, klokken 22:10
Har ikke testet akselerasjonen men mener bestemt at jeg har fått en form for ''lugging'' under kjøring. Føles litt som om når vinden tar tak og bremser/gynger bilen litt. Men det er vindstille og jeg har ikke merket det tidligere. Ser ikke noen ekstra bevegelse på nåla. Andre som har merket noe av det samme ?
Tittel: Sv: Redusert Effekt?
Skrevet av: D.Olørdag 01. november 2014, klokken 08:53
Jeg har og luggingen og det kommer ikke av hjula. Har nå byttet hjul og det er akkurat likt. Faktis værre på 55kmt etter .73 oppdateringen. Synes også bilen ble slappere med .73, men lurer på om dette er tilfeldig og at de har satt noen begrensninger på effektuttak ved kulde selv om striplet linjen ikke er der? Det kraftige nykket ved full pedal er borte, bilen tar løst mykere før den øker draget. Rart.
Tittel: Sv: Redusert Effekt?
Skrevet av: laumblørdag 01. november 2014, klokken 09:39
Har Tesla innført turbolagg på bilene våre?
Jeg har ikke oppdatert og bilen står ladet til 100% før avreise i dag.
Kan filme en 0-100 video, oppdatere i kveld og lade til 100 igjen på mandag og gjøre det samme. Så får vi sammenlignet.

Tar begge videoer på samme påkjøring til 100 sone.
Tittel: Sv: Redusert Effekt?
Skrevet av: Tailørdag 01. november 2014, klokken 10:22
Sitat fra: laumb på lørdag 01. november 2014, klokken 09:39
Har Tesla innført turbolagg på bilene våre?
Jeg har ikke oppdatert og bilen står ladet til 100% før avreise i dag.
Kan filme en 0-100 video, oppdatere i kveld og lade til 100 igjen på mandag og gjøre det samme. Så får vi sammenlignet.

Tar begge videoer på samme påkjøring til 100 sone.

Veldig spennende!

Hvis det er tilfelle at Tesla har senket effekten for å begrense DU problemene er det ganske alvorlig, ihvertfall hvis de ikke har informert om det. Jeg har godtatt de fleste småfeilene som bilen har kommet med og Tesla er virkelig på godsiden med meg. Det blir et stort minus i margen fra meg og jeg kommer til å bli rimelig irritert hvis de faktisk har begrenset effekten.

Men la oss vente på bevisene før vi (jeg) hisser oss opp :)

Tai
Tittel: Sv: Redusert Effekt?
Skrevet av: Batteritrallalørdag 01. november 2014, klokken 11:08
Jeg er sikker på at SW 6.0 gjorde noe med gass pedal karakteristikken - hvor raskt momentet "ramper opp".

"Slegge effekten" er mye mindre om man nå ligger i 30-40 og flater pedalen.

Maks moment er nok det samme, men tiden før det kommer når man gir full gass er skjedd noe med.

Lineariteten i "gasspedalen" er også gjort noe med. Før skulle det mindre % messig pådrag til før man fikk mye moment.

Dette er faktorer som ikke kan måles i bremsebenk, men jeg kunne godt tenkt meg en kontroll av at bilen slår ut benken like greit som forrige gang :-)
Tittel: Sv: Redusert Effekt?
Skrevet av: Ebbelørdag 01. november 2014, klokken 11:20
Vi prøvde i går med 2 stk. P85+ begge med nøyaktig 90% ladet, en med 5.9 og en med 6.0
0-100 km ti ganger, byttet sjofør etter fem forsøk. P85+ med 5.9 vant testen 10 av 10 ganger.
Dekk 245/35 R21 og 265/35R21 kan ikke se forskjell i slitasje etc.
Forskjell er vanskelig å definere med stoppeklokke og meter, men ut fra ti forsøk vil jeg påstå 0,2 sekund, og da er jeg konservativ. Ble kjørt på lukket område ved siden av hverandre.
Tittel: Sv: Redusert Effekt?
Skrevet av: Kristian Olørdag 01. november 2014, klokken 11:27
Sitat fra: Ebbe på lørdag 01. november 2014, klokken 11:20
Vi prøvde i går med 2 stk. P85+ begge med nøyaktig 90% ladet, en med 5.9 og en med 6.0
0-100 km ti ganger, byttet sjofør etter fem forsøk. P85+ med 5.9 vant testen 10 av 10 ganger.
Spesielt. Var dekkene lik (type / tilstand)?
Tittel: Sv: Redusert Effekt?
Skrevet av: tklevlørdag 01. november 2014, klokken 11:29
Hvor stor var forskjellen?
Tittel: Sv: Redusert Effekt?
Skrevet av: petersvlørdag 01. november 2014, klokken 11:34
Sitat fra: Ebbe på lørdag 01. november 2014, klokken 11:20
Vi prøvde i går med 2 stk. P85+ begge med nøyaktig 90% ladet, en med 5.9 og en med 6.0
0-100 km ti ganger, byttet sjofør etter fem forsøk. P85+ med 5.9 vant testen 10 av 10 ganger.
Dekk 245/35 R21 og 265/35R21 kan ikke se forskjell i slitasje etc.
Forskjell er vanskelig å definere med stoppeklokke og meter, men ut fra ti forsøk vil jeg påstå 0,2 sekund, og da er jeg konservativ.

Ta å gjør øvelsen en gang til med den som har 5.9 og film speedomteret og ute. Så gjør dere det samme med den samme bilen etter den er oppdatert til 6.0 under like forhold. Først da har man bevis. :)
Tittel: Sv: Redusert Effekt?
Skrevet av: ErlingHlørdag 01. november 2014, klokken 11:35
Sitat fra: Ebbe på lørdag 01. november 2014, klokken 11:20
Vi prøvde i går med 2 stk. P85+ begge med nøyaktig 90% ladet, en med 5.9 og en med 6.0
0-100 km ti ganger, byttet sjofør etter fem forsøk. P85+ med 5.9 vant testen 10 av 10 ganger.

Interessant, hvor stor var forskjellen mellom bilene? Burde vel ideelt sett vært gjort med samme bil, siden det kan være individuelle forskjeller mellom bilene. Var det samme dekk og lufttrykk på begge? Skal bli interessant å se resultatene fra Laumb, med samme bil før og etter (men det krever jo også like forhold temperatur, tørr veibane etc).
Tittel: Sv: Redusert Effekt?
Skrevet av: Bushylørdag 01. november 2014, klokken 12:41
laumb. kan du ikke bremse oppdateringen. så kan du få låne gtech måler. har større tro på den en mobil film.. dette kan være greit å få noe fakta på ser jeg...
Tittel: Sv: Redusert Effekt?
Skrevet av: Øyvind.hlørdag 01. november 2014, klokken 13:09
Sitat fra: Bushy på lørdag 01. november 2014, klokken 12:41
laumb. kan du ikke bremse oppdateringen. så kan du få låne gtech måler. har større tro på den en mobil film.. dette kan være greit å få noe fakta på ser jeg...
+1

Dette må måles nøyaktig om det skal ha en verdi.

1. Jeg har blitt til bilens krefter, og opplever den ikke som like sinnssyk nå som første gangen jeg kjørte fra butikken.
2. Hvor heftig akselerasjonen oppleves varierer blant annet med hvilken hastighet jeg holder når jeg trykker pedalen i bunn, hvilken SOC batteriet har, om batteriet er skikkelig varmt, grep/underlag osv. Min erfaring er at det at stiplet power-limit linje er borte er ingen garanti for at bilen er klar for å hente ut 100% av kreftene.
Tittel: Sv: Redusert Effekt?
Skrevet av: hgslørdag 01. november 2014, klokken 13:13
@laumb, kan du filme en test med regen også? Jeg er en av de som mener denne definitivt ble mykere etter 6.0. Om det har skjedd noe med regen etter denne fixen har jeg kjørt for lite til å mene noe om.
Tittel: Sv: Redusert Effekt?
Skrevet av: laumblørdag 01. november 2014, klokken 13:23

Sitat fra: Bushy på lørdag 01. november 2014, klokken 12:41
laumb. kan du ikke bremse oppdateringen. så kan du få låne gtech måler. har større tro på den en mobil film.. dette kan være greit å få noe fakta på ser jeg...

Hvis vi venter til neste helg kan du jo komme så tar vi og gjør det da?
lader til 100, kjører testen, kjører hjem og lader opp og tar turen igjen?
Tittel: Sv: Redusert Effekt?
Skrevet av: Muffinmanlørdag 01. november 2014, klokken 13:28
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 01. november 2014, klokken 13:09
Min erfaring er at det at stiplet power-limit linje er borte er ingen garanti for at bilen er klar for å hente ut 100% av kreftene.
Dette samsvarer med min erfaring (kun med tidligere sw versjoner, har ikke prøvd med 6.0). Selv om stiplet linje er forsvunnet i oppvarmingsprosessen har jeg latt meg overraske over "dårlig" drag flere ganger tidlig på turen. Etter noen mil er ting slik de skal være.
Tittel: Sv: Redusert Effekt?
Skrevet av: Bushylørdag 01. november 2014, klokken 13:31
Sitat fra: laumb på lørdag 01. november 2014, klokken 13:23

Sitat fra: Bushy på lørdag 01. november 2014, klokken 12:41
laumb. kan du ikke bremse oppdateringen. så kan du få låne gtech måler. har større tro på den en mobil film.. dette kan være greit å få noe fakta på ser jeg...

Hvis vi venter til neste helg kan du jo komme så tar vi og gjør det da?
lader til 100, kjører testen, kjører hjem og lader opp og tar turen igjen?

skal bort en ukes tid fra tirsdag. bor ved hamar. men kan sende deg den i posten, har ikke brukt den på mange år. og trenger den nok ikke på en stund heller. så kan du ikke sende meg adressa di. så sender jeg, så kan du leke deg noen uker...
Tittel: Sv: Redusert Effekt?
Skrevet av: petersvlørdag 01. november 2014, klokken 18:13
Kan hende det er mest merkbart på P, så kanskje lurere å sende den til han lengre opp i tråden her med P85 og 5.9? Ev. kan jo Robin teste, og sende den videre til han ;) Hvis han ikke har 6.0 pending enda?
Tittel: Sv: Redusert Effekt?
Skrevet av: Bushysøndag 02. november 2014, klokken 01:46
Ja det er vel der dem vil spare inn mest sikkert. Men som sagt.  Bare å si ifra. Dem som vil teste. Ganske interesant tema egentlig.
Jeg får nå ikke noe glis før i "april" så god tid for min del
Tittel: Sv: Redusert Effekt?
Skrevet av: Teslanewbiesøndag 02. november 2014, klokken 21:24
Redusert kreft har jeg hevdet siden jeg fikk v6.0 . Dette er svindel fra tesla . Jeg kjøpte en bil som skulle Gjøre 0-100kmh på 4.4s . Hvis de reduserer effekten etter kjøp som det ser ut i dette tilfelle så vil jeg ha pengene igjen som jeg betalte for å få performance !
Tittel: Sv: Redusert Effekt?
Skrevet av: D.Osøndag 02. november 2014, klokken 21:35
Jeg tror det ligger en begrensning som ikke synes i display. Og at det er styringen av batteri pga temp som gjør dette, og ikke nødvendigvis sw6. Jeg merket ingen forskjell før .73. Sw6 endret gass responsen/overgang regen til det mykere. Men full pedal var like kraftig hos meg, helt til .73. Men samtidig er det kaldere nå. Har nå lagt på piggdekk, så får ikke testet før vpren
Tittel: Sv: Redusert Effekt?
Skrevet av: Bushysøndag 02. november 2014, klokken 22:19
Nå sender jeg gtech måleren til laumb imorgen. Da kan han leke seg litt. Men vis det er noen andre med p85 og 5.9. Hadde det vært nyttig om di holder igjen oppdateringen. Så kan den prøve etter laumb for. Eks...
Tittel: Sv: Redusert Effekt?
Skrevet av: laumbmandag 03. november 2014, klokken 09:52
Om det er noen med P og 5.9 i nærheten av Råholt kan vi f.eks. bruke et par timer på Lørdagen?
Det er 22kW på MacDonalds og jeg tror de 2 nye stolpene på Råholt er 22kW. Dette er rett ved E6, så vi kan fyke avgårde til 100 lovlig samt ha fulladet batteri på kort tid mellom hver tur.
Tittel: Sv: Redusert Effekt?
Skrevet av: Teslanewbiemandag 03. november 2014, klokken 11:18
Jeg merker en noe bedre gassrespons etter .73 men den er ikke like responsiv som innen V6.0

er det bare jeg ?
Tittel: Sv: Redusert Effekt?
Skrevet av: Teslanewbietirsdag 04. november 2014, klokken 12:16
Noen flere som merker forskjell på 5.9 og 6.0 ?

Har kjørt en del med .73 nå og jeg synes responsen er bedre enn innen oppdatering ..