Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Tesla => Model S 2013 - 2022 => Emne startet av: D.O på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 00:31
På Tesla sine sider så var hk tidligere oppgitt på 2 måter, som optimal motor effekt, og effekt med batteri. P85 hadde da ca 470hk motor effekt og 421 med batteri. Forklaringen var at motor kunne gi mere, men batteri begrenset effekten.
Når du akser fra 0kmt så greier ikke motoren å yte maks, den har momentet, men du er oppe i ca 65kmt før kw nåla står på 320kw(eller litt over). 2 motorer vil øke momentet (Nm) og trekke flere kw fra stillestående, og dermed gi bilen bedre aks, men hva når de trekker 320kw? Klarer batteri å gi mere? Eller er 691hk kun teoretisk motor effekt slik som 470hk på P85 er? Nye P85D er ca 1sekund raskere 0-100kmt og 0,8sek raskere på kvartmila. Men batteri er det samme, så da burde 691hk være umulig og aks fra ca65kmt være lik på begge modellene. Noen tanker eller noen som har fasit?
Amerikanerene bruker BHP, altså litt andre hester en våre metriske heftekrefter, så blir vel 701 med våre hester.
Du sier at batteriet er det samme, hva grunnlag har du for dette?
Tesla jobber kontinuerlig med batteriene, tror du at når et batteri blir lansert stopper all videre utvikling til neste dukker opp?
At det er 85kWh sier kun noe om kapasiteten, husk at de første batteripakkene på Model S, A og B kunne max lades med 90kW på Superladerene.
D pakken som kom litt etterpå øket dette til 135kW+.
Vi må regne med at utvikling og erfaring gjør at mer og mer energi kan hentes ut.
Helt naturlig utvikling at kapasiteten på enkeltceller går opp og dermed kapasiteten opp, eller vekten på batteripakken ned, dersom antall celler justeres, eller vekten pr celle går ned.
Siden Tesla har hatt problemer med å få levert nok battericeller, vil jeg tro all økning av celelapasitet brukes slik at de får mer batterier, og bedre.
Eks Panasonic produserer 1000000 celler som gir et viss antall battteripakker.
Et år etterpå produserer Panasonic også 1000000 celler men de har 10% mer energi pr celle (normal videreutvikling) dette gir da 10% mer battteripakker ikke 10% mer kapasitet pr pakke.
Batterier har vært i konstant utvikling mye på samme måte som prosessor teknologien..
Lading og utlading av batter måles i C.
1C betyr at du lader batteriet ut/opp på en time. 85kW i 1 time blir 85kWh.
Lade ut med 3.7C er 320kW, 6C er 510kW, 10C blir 850kW.
Hva utlading/oppladning batteriet tåler er avhengig av temperatur kontroll, tid, type batteri osv.
Har selv batterier (LiPo) som klarer 60C kontinuerlig og 100C i burst.
Så at batteripakkene nå klarer 6C og Tesla bare tok ut 3.7 i 2012 er verken fantastisk eller unaturlig.
Er bare videreutvikling av kjent teknologi.
Å sitte i forsetet på P85D, når den tok av, ja er ikke tvil om at det er store krefter i sving, dra 2.2tonn fra 0-60Mph på 3.2sek og gi deg 1G press bak i setet må bare oppleves.
Mer om Moment/kW finner du i f.eks denne tråden
http://Elbilforum.no/forum/inder.php?topic=8860.0
Elon nevte det i en av videoene under prøvekjøring, at batteri var det samme. Mulig han mente at det fortsatt var 85kwh.
Så og si alle Norske Model S har D-batteriet. Kanskje enkelte signatur har B.
p85 er ca 1sek raskere enn S85 på 0-100kmt, men relativt lik når hastigheten når 65-70kmt. Den øker ikke forspranget etter dette.
P85d er opplyst å være ca 1sek raskere enn p85, men opplyste tider på kvart mila viser at også her flater forspranget ut. Selvfølgelig virker luftmotstand inn, men det sekundet den var raskere på 0-100kmt blir redusert til ca 0,8sek når den når 402m. Dette er veldig likt forholdet mellom s85 og p85.
At du sier at det er store krefter i sving er ikke tvil om. Dette er 930Nm kontra 600Nm som trekker bilen og det merkes mye.
Sitat fra: D.O på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 07:16
Så og si alle Norske Model S har D-batteriet. Kanskje enkelte signatur har B.
Det er nok flere biler med B-rev. batteri. Min ikke-signatur levert ut september i fjor (vin 14420) har B.
Elon mente nok sa,me størrelse (kWh)
Han nevnte også på Q3 eller var det Q2 konferansen, at reduksjons målet for Model 3 er på god vei og de 30% kostnads besparelser som var målet i 2017 klarer dem med god margin.
Det betyr at de allerede er godt på vei. ;-)
Men det kan jo også være helt samme batterier, men erfaringen nå (siden 2011/2012) er at de kan bruke høyere C uttak, uten at det går utover rest kapasitet. Tesla har jo svært god temperatur kontroll på batteripakken, høyt C uttak gir mer varme på kortere tid, som må transporteres bort.
Samtidig sier jo ikke hk alene så veldig mye, bare indikasjon på arbeidet som kan utføres.
Dette er jo oppgitt på et bestemt turtall. :-)
P85D har to motorer med ulik gir utveksling, så den ene vil nok ha sin høyeste effekt på en annen hastighet en den andre har sin.
De overlapper hverandre oppover i hastighet.
På elmotorer er motor kurver osv det beste redskaper for å se hva krefter som er i sving til en hver tid.
Hjelper ikke med 1000Nm i moment, dersom dette er fra 0-50rpm og det er 200 fra 50-15000.
En Diesel/bensin har gir, så beste turtallsområde der moment og turtall gir høyest effekt, kan holdes over en mye større del av hastigheten.
Er bare så kjekt at elmotorer har den egenskapen at momentet er konstant og høyt over et mye større turtalls område.
Så høyt moment ved lavt turtall, pluss ingen forsinkelse i pådrag, er beste egenskapen til elmotorer, men uten turtall blir det heller ikke noe arbeid så begge tallene må oppgis for å vise totale egenskaper for bilen og da akselerasjon.
Bare oppgi hk, trenger ikke bety noe.
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 09:10
Sitat fra: D.O på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 07:16
Så og si alle Norske Model S har D-batteriet. Kanskje enkelte signatur har B.
Det er nok flere biler med B-rev. batteri. Min ikke-signatur levert ut september i fjor (vin 14420) har B.
Min tidlig desember har D.
Sitat fra: sigurdi på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 09:27
Samtidig sier jo ikke hk alene så veldig mye, bare indikasjon på arbeidet som kan utføres.
Dette er jo oppgitt på et bestemt turtall. :-)
P85D har to motorer med ulik gir utveksling, så den ene vil nok ha sin høyeste effekt på en annen hastighet en den andre har sin.
De overlapper hverandre oppover i hastighet.
På elmotorer er motor kurver osv det beste redskaper for å se hva krefter som er i sving til en hver tid.
Hjelper ikke med 1000Nm i moment, dersom dette er fra 0-50rpm og det er 200 fra 50-15000.
En Diesel/bensin har gir, så beste turtallsområde der moment og turtall gir høyest effekt, kan holdes over en mye større del av hastigheten.
Er bare så kjekt at elmotorer har den egenskapen at momentet er konstant og høyt over et mye større turtalls område.
Så høyt moment ved lavt turtall, pluss ingen forsinkelse i pådrag, er beste egenskapen til elmotorer, men uten turtall blir det heller ikke noe arbeid så begge tallene må oppgis for å vise totale egenskaper for bilen og da akselerasjon.
Bare oppgi hk, trenger ikke bety noe.
Nettopp det er det jeg også sier, og derfor lurer jeg på om oppgitte 691hk kun er ett motor tall, slik det tidligere var opplyst på Tesla sine sider. Eller om det faktisk er mulig å hente ute disse hk totalt/samtidig. Nm vinner løp, hk selger biler...
NM pluss hk vinner løp, du er helt avhengig av begge.
Eneste måten å finne ut hva som betyr mest, er ved å få tak i moment/effekt kurvene til begge drivverk. :-)
Eller motorer og sette de opp i henhold til utveksling.
Desverre så får en nok ikke dette, men betyr heller ikke så mye, bilen er Insane uansett og den trekker strøm.
Bilene kjørte 0-100 test fra kl 20:30 til midnatt, var 4-5biler som kjørte rundt og rundt, de fikk dog ca 1-5 min mellom hver test. Turen tok litt under to min og ca 2-3min for å få folk in/ut.
Det merkes vist også om det er en eller 5 i bilen, og self om batteriet er fullt, eller nede på minimum.
Siste turen var det 1/4 på tanken, men føltes kjappere en Roadsteren med god margin alikevel.
Sitat fra: sigurdi på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 09:42
NM pluss hk vinner løp, du er helt avhengig av begge.
Eneste måten å finne ut hva som betyr mest, er ved å få tak i moment/effekt kurvene til begge drivverk. :-)
Eller motorer og sette de opp i henhold til utveksling.
Desverre så får en nok ikke dette, men betyr heller ikke så mye, bilen er Insane uansett og den trekker strøm.
Bilene kjørte 0-100 test fra kl 20:30 til midnatt, var 4-5biler som kjørte rundt og rundt, de fikk dog ca 1-5 min mellom hver test. Turen tok litt under to min og ca 2-3min for å få folk in/ut.
Det merkes vist også om det er en eller 5 i bilen, og self om batteriet er fullt, eller nede på minimum.
Siste turen var det 1/4 på tanken, men føltes kjappere en Roadsteren med god margin alikevel.
Hva sto kw nåla på ved maks pådrag? fortsatt 320-350kw? Ser at forbruks kurven er satt fra 600wh/km til 1000wh/km, men er der forskjell på kw visningen?
Jeg mener det blir feil å si at bil har x-antall hk hvis dette ikke er mulig å "hente ut". Og det kan fort gi en negativ virkning på forsikring, kontra at de på nytt opplyser reel tilgjengelig motoreffekt. :)
Jeg aner ikke men synes det virker som om at (samtidig)hk trolig vil ligge på 450 fortsatt.
Forskjellen i effekt på å klare 0-100 på 3.4 mot 4.4 er enorm. Følelsen av aks kan ikke sammenlignes. P85D hjelpes så klart mye av 4wd på 0-100, men også 402 metern på nesten 1 sek mindre er en stor forskjell på kreftene som kreves.
Er vant med spreke biler som gjør 0-100 ned mot 3 sek og kjører man mot en bil som gjør det på 4.4 sek blir den, det man kaller parkert ;)
Har bestilt en P85D, siden kravet mitt om at biler skal ha 4wd ble endelig innfridd, samt at aks ble kraftig forbedret :)
Speedometeret og da kW nåla er fjernet på ny software med autopilot, er erstattet med hastighet oppgitt med tall øverst og retten av mittbildet er bilen ink 360graders view av ting rundt.
Men forbruks kurven hadde mye høyhus som barna sier, rake vegen til topps.
Hva bil får du hentet ut opplyste hester på noe annet en et visst turtall?
Er ikke så lett å holde seg innenfor noen få rpm på en vanlig bil om du har 6gir.
Men er vel bare å vente til de første bilene dukker opp og noen klarer å lage en benk som takler kreftene.
P85 har vel ca 5800Nm ut på bakhjulene?
P85 har Max effekt (hk) mellom 5000-8600rpm) og Max moment mellom 0-5100, så 5000-5100.
Max turtall er 16000rpm, så Max effekt blir da mellom 65km/h og 112km/h.
Max moment avtar fra ca 66km/h på P85
Siden motor fremme har annen giring og muligens motor bak også, vil de nok overlappe hverandre og fylle hverandre mer ut.
Men en kan jo regne på friksjon og finne ut hvor mye krefter som må ut på fremhjulene for at 2.2tonn skal klare 0-100 på 3.4sek. :-)
Max moment (931Nm) er fra 0-X turtall, men hva turtall Max effekt overlapper er det vel bare teknikkerene til Tesla som vet og har data på.
70-100 en plass kanskje og avtar oppover i registeret.
Porsche Panamera Turbo S har f.eks opplyst om 570hp ved 6000rpm, 750Nm ved 2250-5000 (0-100 3.8s)
Porsche Cayene Turbo - 520hk (6000rpm), og 750Nm fra 2250-4000 rpm. (0-100=4.5sek)
Men dreiemoment er ikke opplyst uten en går inn på Alle tekniske spesifikasjoner.
http://www.porsche.com/norway/no/models/cayenne/cayenne-turbo/featuresandspecs/
http://www.porsche.com/norway/no/models/panamera/panamera-turbo-s/
- Hvis Tesla nå ser at eksisterende P85 pakker kan tappes hurtigere
- så kan dem gi eksisterende P85(+) kunder 50 hester ekstra ved en firmware-oppgradering ::) :P
Kan dog være noen formelle skjær i sjøen....
- forsikringer
- registreringer
- ...
Sitat fra: RaBalder på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 11:19
- Hvis Tesla nå ser at eksisterende P85 pakker kan tappes hurtigere
- så kan dem gi eksisterende P85(+) kunder 50 hester ekstra ved en firmware-oppgradering ::) :P
Kan dog være noen formelle skjær i sjøen....
- forsikringer
- registreringer
- ...
Ville personlig MYE heller hatt en annen utveksling, men det er kanskje ikke så enkelt å få til i praksis. Noen tideler treigere 0-100 for bedre rekkevidde i motorveihastighet, ja takk.
Sitat fra: trygvelo på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 11:26
Sitat fra: RaBalder på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 11:19
- Hvis Tesla nå ser at eksisterende P85 pakker kan tappes hurtigere
- så kan dem gi eksisterende P85(+) kunder 50 hester ekstra ved en firmware-oppgradering ::) :P
Kan dog være noen formelle skjær i sjøen....
- forsikringer
- registreringer
- ...
Ville personlig MYE heller hatt en annen utveksling, men det er kanskje ikke så enkelt å få til i praksis. Noen tideler treigere 0-100 for bedre rekkevidde i motorveihastighet, ja takk.
er det egentlig så mye å hente da i norske hastigheter på 110-120? Trodde svakheten i gearingen til MS slo ut mer ved 140++, eller?
Siden jeg har bestilt en P85D fikk jeg prøvekjørt en P85+ i går :) Er det noen som har klart 0-100 på 4.4 sek? Beste jeg klarte var 4.9 og sleit ikke med dårlig grep og batteri var 90% fult. Hadde en passasjer.
Er tallene litt vell optimistiske? Hadde egentlig forventet litt mere trøkk enn hva det var, så håper de ikke juger på tallene på P85D. For er fra før vant med en bil som gjør 0-100 ned mot 3 sek og da føles 0-100 på nesten 5 sek ganske treigt.
hva er du da vant med fra før om jeg tørr spørre?
SitatNM pluss hk vinner løp, du er helt avhengig av begge.
Effekt = moment ganger turtall, altså hk = Nm * RPM..
Det vil si at 200Nm på 10000rpm gir dobbelt så høy effekt som 200Nm på 5000rpm. Og 1000000Nm på 0 rpm gir ingen effekt...
Sitat fra: AndreS på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 12:42
hva er du da vant med fra før om jeg tørr spørre?
Har en Subaru Sti med 451hk på hjula, den veier betydelig mindre så er greit spark i den :)
Video av aks på min (Litt hjulspinn i første gir)
https://www.youtube.com/watch?v=2-CUv3eZbhM
Men den skal selges, siden jeg er lei av å skru motor++ og vil ha en større bil som er god å kjøre og som går billigere :) Men vil samtidig ha en bil med gode ytelser og 4wd. Virket som en uoppnåelig drøm fram til P85D ble lansert :)
artig! driver selv med bygging av fossilbiler til banebruk som hobby, men artig med noe som er anderledes til daglig:)
Er helt klart gøy ja :D Så stikker litt i hjerte å selge og kjøpe elbil må jeg inrømme hehe... Men kunne ikke forsvare å bruke så mye penger på biler, deler og drivstoff som jeg gjør idag. (Bruker ca 4500 bare på drivstoff i måneden)
Bilen går på E85 og mest sannsynlig slutter Statoil med det i løpet av 2 år, så det var egentlig spikern i kista for min del. Siden jeg mister mye effekt av å gå tilbake til bensin. og 40 liter E85 racefuel koster 2500-3000,- skal man handle det andre steder.
Har sett flere reviews og tester som demonstrerer at 0-100 tidene tesla reklamerer med er innenfor rekkevidde Dennis.
Hvorfor du fikk så dårlig resultat kan du jo prøve å spørre de om.
Ja synes det var rart jeg ikke klarte bedre, skal jo bare være å gi gass, ikke noe girskift samt bygge turbotrykk før start som jeg er vant med fra før :)
Kan jo være det var grepet som var problemet bare at jeg ikke merket det, så ikke antispinn symbolet blinka. og prøvde 3 ganger med akkurat samme tid innafor 4.9-5 sek
Finnes det noen videoer som viser at den klarer 4.4? Så en video Bjørn hadde laget og han klarte 4.8 på 0-100
denne: https://www.youtube.com/watch?v=Usay0lOAooI
Nå vet jeg at dette er langt fra ukjent at en 2wd bil ikke klarer oppgitt tid hvis ikke alt er optimalt. Feks skal man klare oppgitt tid på en BMW M3 må det være varm asfalt, gode dekk, medvind og hjemlengsel :P Så sånn sett var neppe en ute temp i går på 4-5 grader optimalt med tanke på grep.
f.eks:
https://www.youtube.com/watch?v=yjQvra_3684
de fleste er vel 0-60mph og ikke 100% vitenskapelig utført da men
Sett litt mere på videoer nå og ser ut som noen klarer 0-60 mph på 4 sek ja, så da skal jo 0-100 km/t være mulig på oppgitt tid.
Sitat fra: sigurdi på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 10:35
Speedometeret og da kW nåla er fjernet på ny software med autopilot, er erstattet med hastighet oppgitt med tall øverst og retten av mittbildet er bilen ink 360graders view av ting rundt.
Men forbruks kurven hadde mye høyhus som barna sier, rake vegen til topps.
Hva bil får du hentet ut opplyste hester på noe annet en et visst turtall?
Er ikke så lett å holde seg innenfor noen få rpm på en vanlig bil om du har 6gir.
Men er vel bare å vente til de første bilene dukker opp og noen klarer å lage en benk som takler kreftene.
P85 har vel ca 5800Nm ut på bakhjulene?
P85 har Max effekt (hk) mellom 5000-8600rpm) og Max moment mellom 0-5100, så 5000-5100.
Max turtall er 16000rpm, så Max effekt blir da mellom 65km/h og 112km/h.
Max moment avtar fra ca 66km/h på P85
Siden motor fremme har annen giring og muligens motor bak også, vil de nok overlappe hverandre og fylle hverandre mer ut.
Men en kan jo regne på friksjon og finne ut hvor mye krefter som må ut på fremhjulene for at 2.2tonn skal klare 0-100 på 3.4sek. :-)
Max moment (931Nm) er fra 0-X turtall, men hva turtall Max effekt overlapper er det vel bare teknikkerene til Tesla som vet og har data på.
70-100 en plass kanskje og avtar oppover i registeret.
Porsche Panamera Turbo S har f.eks opplyst om 570hp ved 6000rpm, 750Nm ved 2250-5000 (0-100 3.8s)
Porsche Cayene Turbo - 520hk (6000rpm), og 750Nm fra 2250-4000 rpm. (0-100=4.5sek)
Men dreiemoment er ikke opplyst uten en går inn på Alle tekniske spesifikasjoner.
http://www.porsche.com/norway/no/models/cayenne/cayenne-turbo/featuresandspecs/
http://www.porsche.com/norway/no/models/panamera/panamera-turbo-s/
Jepp, men biler som Panamera har 570hk. Tesla har 2 motorer på 691hk til sammen, men muligens en begrensning som gjør at det ikke er mulig å utnytte disse. Men som du sier dette får vi ikke vite før noen benker den eller Tesla kommer med fakta opplysninger om tilgjengelig effekt i tillegg til motoreffekt. Blir spennende å se hva mellomtider på f.eks 80-130kmt er på P85D.
Har tilgang på bremsebenk, men tror ikke den klarer Tesla P85D heller (Hvis den ikke har en god del lavere utveksling) siden den ikke klarte P85. Benken er begrenset til 2600hk/8500nm på en 4wd bil, så det funker i lange baner på de aller fleste biler med girkasse og normal utveksling.
Problemet er at gir utvekslingen Teslaen har ikke er støttet. Blir nesten det samme som at jeg tar Subaruen min i benken og bremser den på 1 giret. Da slår jeg også ut benken pga too much torque. Siden da er jeg oppe i litt over 9000 nm på hjula. Når vi bremser biler gjør vi det som oftest i 4 eller 5 gir alt etter hva som er nærmest 1:1 utveksling.
Da er P85D testet i dyno.
http://www.dragtimes.com/blog/tesla-model-s-p85d-shocks-the-dyno-with-864-ft-lbs-of-torque
Sitat fra: Kallagtunet på lørdag 27. desember 2014, klokken 08:02
Da er P85D testet i dyno.
http://www.dragtimes.com/blog/tesla-model-s-p85d-shocks-the-dyno-with-864-ft-lbs-of-torque
og har 1171 Nm :o
-om jeg har brukt riktig kalkulator.
Kan jo tenkes de har lagt inn superkondensatorer i P85D som aktiveres i Insane mode?
Ifølge ryktet internt i Tesla, er P85D nedtrimmet og klarte 0-60(96km/t) på 2.4sek. Det ble for sinnsykt og kunne potensielt gi nakkeskade for uoppmerksomme passasjerer.
Så kanskje en "Warp drive" knapp kommer etterhvert :-)
Forstår jeg testen riktig: 413 hp?
Sitat fra: Skjervesbu på lørdag 27. desember 2014, klokken 09:41
Forstår jeg testen riktig: 413 hp?
Jeg også tolker det slik- men det var ikke lett å skjønne kurvene- du bør vel ha registrert hjulene/akslinger hver for seg og samlet- det fremgår ikke av diagrammet- kun summariske angivelser.
Sitat fra: Dennis på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 13:28
Ja synes det var rart jeg ikke klarte bedre, skal jo bare være å gi gass, ikke noe girskift samt bygge turbotrykk før start som jeg er vant med fra før :)
Kan jo være det var grepet som var problemet bare at jeg ikke merket det, så ikke antispinn symbolet blinka. og prøvde 3 ganger med akkurat samme tid innafor 4.9-5 sek
Finnes det noen videoer som viser at den klarer 4.4? Så en video Bjørn hadde laget og han klarte 4.8 på 0-100
denne: https://www.youtube.com/watch?v=Usay0lOAooI
Nå vet jeg at dette er langt fra ukjent at en 2wd bil ikke klarer oppgitt tid hvis ikke alt er optimalt. Feks skal man klare oppgitt tid på en BMW M3 må det være varm asfalt, gode dekk, medvind og hjemlengsel :P Så sånn sett var neppe en ute temp i går på 4-5 grader optimalt med tanke på grep.
https://m.youtube.com/watch?v=uB7N39XDnHo
Bremsebenken klarer ikke å måle så store krefter så tidlig. Vanligvis skal man bruke 4 gir(1:1 utveksling) og da ligger man i tålig god fart før man tråkker til. Momentet til normale biler er jo ofte dårlig på lavt turtall, men det kommer etterhvert.
Bremsebenker er ikke bygget for å måle krefter og moment fra 0 omdreininger.
Sitat fra: Skjervesbu på lørdag 27. desember 2014, klokken 09:41
Forstår jeg testen riktig: 413 hp?
Tolker det også på samme måte. Dvs. I likhet med P85, så er også D'en effekt begrenset av hvor mye strøm batteriene kan levere. Så oppgitt motoreffekt på hhv 470hk og 691hk er kun teoretisk, i praksis så ser det ut til at både D'en og non-D har samme maks effekt.
P85D knuser imidlertid P85 på høyt dreiemoment og derav rå aks i det lavere hastighetsområdet.
Edit: Det kan da være morsomt å spekulere i hva som blir neste Performance oppgradering: Enten større batteri som tillater større strømtrekk, evt superkondensator som et strømbuffer.
mtp dreiemoment og aksen trengs vel ingen oppgradering- det er tross alt dreiemomentet som er helt vanvittig men nesten 1200 Nm som gir kjøreopplevelsen og ikke ytelsen i antall hk.
Hvis man derimot benytter seg av mulighetene er det en viss fare at man ikke kommer så langt med batteriet- tipper batteriytelsen blir fokus ved neste runde.
Sitat fra: ducktolate på lørdag 27. desember 2014, klokken 10:54
Sitat fra: Dennis på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 13:28
Ja synes det var rart jeg ikke klarte bedre, skal jo bare være å gi gass, ikke noe girskift samt bygge turbotrykk før start som jeg er vant med fra før :)
Kan jo være det var grepet som var problemet bare at jeg ikke merket det, så ikke antispinn symbolet blinka. og prøvde 3 ganger med akkurat samme tid innafor 4.9-5 sek
Finnes det noen videoer som viser at den klarer 4.4? Så en video Bjørn hadde laget og han klarte 4.8 på 0-100
denne: https://www.youtube.com/watch?v=Usay0lOAooI
Nå vet jeg at dette er langt fra ukjent at en 2wd bil ikke klarer oppgitt tid hvis ikke alt er optimalt. Feks skal man klare oppgitt tid på en BMW M3 må det være varm asfalt, gode dekk, medvind og hjemlengsel :P Så sånn sett var neppe en ute temp i går på 4-5 grader optimalt med tanke på grep.
https://m.youtube.com/watch?v=uB7N39XDnHo
Beviser ingenting siden man vet ikke om den feks kjører i nedoverbakke :)
Kun offisielle tester med proft utstyr og under kontrollerte former som gjelder. Tilfeldige videoer på youtube teller ingenting og det kryr av videoer av alle mulig biler som er gjort i nedoverbakke ++ der.
Hvis bilen virkelig klarte 0-60 mph på 3.9 så hadde jo så klart Tesla oppført bilen med 3.9 og ikke 4.2.
4.2 tiden er nok også tatt under helt optimale forhold, lett sjåfør, ikke tungt ekstra utstyr som panotak ++
Ikke bare Tesla som gjør det, men alle bilfabrikanter :)
Er sikker på at også P85D tiden med 0-60 på 3.2 er gjort med lettest mulig bil, altså spart ca 100-140kg med å ikke ha panotak, dobbellader og en lett sjafør.
Angående teori og batteri. Det er vel flere på forumet som har regnet på dette tidligere og kommet frem til at 415hk som peak vel ikke er nok til å flytte 2200kg fra 0-100 på 3,4 sek? Det er altså selv om mindre enn 415hk gjennomsnittlig holder.
Slik det er nå så virker det som ca 415 hk stemmer bra med hva den yter litt høyere opp i fart. (Tesla har jo snakket om en oppdatering som skal forbedre ytelser i høyere hastigheter på P85D)
Tipper den yter et sted over 600hk lengre ned, men ser ikke ut som de klarer å måle det på rulla siden hjula slipper. Man ser godt at de må en god del opp i fart før de klemmer gassen i bånn og bilen setter seg.
Opplevd dette flere ganger på spreke biler også at man sliter å måle på slike ruller, siden når moment toppen kommer så spinner man bare og målingen blir ugyldig.
I nav ruller som feks Dynapack så får man et annet problem med moment siden utvekslingen er spesiell på Tesla.
"P85D knuser imidlertid P85 på høyt dreiemoment og derav rå aks i det lavere hastighetsområdet"
For å være helt ærlig skjønner jeg ikke vitsen med de ekstra kreftene fra 0-50. Leste at det er her P85D virkelig viser forskjellen. Videre oppover var visst forskjellen overraskende liten. Jeg foretrekker kreftene fra 50 og oppover :) Lenge siden jeg har tråkka flatt jern fra 0 i lyskryss og lignende ;)
Leste det innpå forumet på Teslamotors.com i går men gidder ikke å linke det inn akkurat nå.
Aksen fra stillestående som er mest brutal og gøy da 8)
Er antydet at ytelsene til P85D blir bedre med en oppdatering. Håper virkelig det for synes ikke ytelsene fra 100 og oppover på P85 er noe kjempe heftig akkurat.
P85 har vel ikke maks effekt før fra rundt 60-70km/t og siden vi ikke har lest noe om at den er giret lavere enn før så tviler jeg på at den har så mye hester på lav hastighet. Blir vel igjen motor foran + bak som gjør at dette er unøyaktig teori siden vi ikke vet utveksling eller momentkurve på den foran. Jeg skjønte ikke helt hvordan dyno de brukte, men målte den på alle 4 hjul samtidig? Det er jo ikke større grunn til at en P85D skal slippe bak enn en P85, siden de har nøyaktig samme kraft. Eller er dynoen koblet sammen foran og bak på en merkelig måte?
Tror det er noen utfordringer å måle effekten på P85D på en vanlig dyno ja, siden det er en motor foran og bak med ulik effekt.
Man trenger ca 630hk på hjula i en bensinbil for å flytte 2275kg bil (P85D med 75kg sjåfør) 0-100 på 3.4 sek
Så tviler ikke på at P85D yter ganske mye effekt og moment i lave hastigheter.
Nei, det er akkurat det jeg mener. Målingen på 415hk kan neppe stemme og således er vel hele testen rimelig meningsløs.
Nesten rart det ikke har dukket opp noe info om utvekslingen foran og bak på P85D, samt en dynograf av motoren foran...
Sitat fra: Havebigfun på lørdag 27. desember 2014, klokken 08:41
Sitat fra: Kallagtunet på lørdag 27. desember 2014, klokken 08:02
Da er P85D testet i dyno.
http://www.dragtimes.com/blog/tesla-model-s-p85d-shocks-the-dyno-with-864-ft-lbs-of-torque
og har 1171 Nm :o
-om jeg har brukt riktig kalkulator.
Litt kjipt at den ikke slo Bugatti Veyron som har 1250 nm ved 2000 rpm :D
Angående hk oppgitt i dynografen, som dere sikkert vet beregnes hestekrefter tradisjonelt sett ut fra moment og turtall, men disse dynoene får ikke inn turtallet fra motoren i elektriske biler, så hk blir beregnet ut fra moment og hastighet isteden... Så momentet er korrekt, hk er nok kraftig "underdrevet".
Sitat fra: MR Tesla på lørdag 27. desember 2014, klokken 20:09
Sitat fra: Havebigfun på lørdag 27. desember 2014, klokken 08:41
Sitat fra: Kallagtunet på lørdag 27. desember 2014, klokken 08:02
Da er P85D testet i dyno.
http://www.dragtimes.com/blog/tesla-model-s-p85d-shocks-the-dyno-with-864-ft-lbs-of-torque
og har 1171 Nm :o
-om jeg har brukt riktig kalkulator.
Litt kjipt at den ikke slo Bugatti Veyron som har 1250 nm ved 2000 rpm :D
Men den slo Bugattien på lavere turtall :)
Mulig jeg poster i feil tråd, men fant ikke umiddelbart en som var bedre egnet...
Akselerasjonstest av P85D vs P85
https://www.youtube.com/watch?v=JiESveWAOyI
Ser også at dragtimes ikke har fått med seg at P85 har 470hk
Edit: Leste også at P85D er begrenset til 130mph for øyeblikket. 155mph loves gjennom firmware om noen måneder.
Edit 2: Fra stillestående: https://www.youtube.com/watch?v=iSZ6hf20XBU
Ser godt effekten av AWD i stilleståendevideoen, men jeg syns det er lite som tyder på at P85D faktisk har 700hk tilgjengelig i området 50-100km/t når man sammenligner med P85.
Når man i tillegg ser videoen mot Aventadoren som drar ifra P85D når man kommer et stykke over 100km/t så virker det heller ikke som den har 700hk tilgjengelig ved høyere hastigheter.
Så er da konklusjonen at motorene i P85D yter 700hk til sammen, men ikke samtidig?
P85 får ikke ut maks effekt før over 50km/t så da er det ikke unaturlig å tenke at med frontmotoren så er det mulig å trekke mer effekt fra lav hastighet, men batteriet gjør at P85D og P85 er relativt like over 50km/t?
Sitat fra: jazzwheel på søndag 28. desember 2014, klokken 09:53
Ser godt effekten av AWD i stilleståendevideoen, men jeg syns det er lite som tyder på at P85D faktisk har 700hk tilgjengelig i området 50-100km/t når man sammenligner med P85.
Når man i tillegg ser videoen mot Aventadoren som drar ifra P85D når man kommer et stykke over 100km/t så virker det heller ikke som den har 700hk tilgjengelig ved høyere hastigheter.
Aventadoren drar forbi 8 sek etter start- det er vel ved ca 170km/h - hvis man da tenker at Teslaen har redusert ytelse fra 100 oppover er det slettes ikke noe å være skuffet over 8).
Aventadorkiller til 800 k- ikke rart Nordmenn går mann av huset for å kjøpe denne bilen :)
Sitat fra: Havebigfun på søndag 28. desember 2014, klokken 10:10
Aventadoren drar forbi 8 sek etter start- det er vel ved ca 170km/h - hvis man da tenker at Teslaen har redusert ytelse fra 100 oppover er det slettes ikke noe å være skuffet over 8).
Aventadorkiller til 800 k- ikke rart Nordmenn går mann av huset for å kjøpe denne bilen :)
Sant, men thats beside the point når vi er ute etter å måle hester.
Det er vel etter 5 sekunder at Aventadoren har høyere hastighet og fortsetter å øke raskere, noe som tyder på at den har mer hester tilgjengelig (noe som også kan være årsaket av annen giring).
Begge bilene har 691hk, men Aventadoren er klart raskere i høy hastighet. At Teslaen drar ifra stillestående kan være på grunn av grep, men at Aventadoren drar ifra over 100km/t må ha med hester å gjøre.
Med det jeg kan ser er målt hjulakseleffekt max. 413HP (=ca.419hk), dvs det samme som P85...
Antar kurven er for P85D...
Får ikke ut 691HP samtidig men et massivt dreiemoment ved lavere hastigheter.
Antar det er batteriet som er den begrensende faktor mhp maks effekt.
Sitat fra: jazzwheel på søndag 28. desember 2014, klokken 10:31
Begge bilene har 691hk, men Aventadoren er klart raskere i høy hastighet. At Teslaen drar ifra stillestående kan være på grunn av grep, men at Aventadoren drar ifra over 100km/t må ha med hester å gjøre.
Du tror ikke det har noe med at Aventadoren veier 5-600kg mindre å gjøre? ;)
Sånn sett har det med hestekrefter å gjøre, hk per tonn er langt høyere for Aventadoren.
ser ikke helt for meg hvorfor P85D skulle ha mer grep enn Lamboen fra stillestående heller egentlig...
Sitat fra: AndreS på søndag 28. desember 2014, klokken 11:24
ser ikke helt for meg hvorfor P85D skulle ha mer grep enn Lamboen fra stillestående heller egentlig...
Det har den nok ikke. Problemet var vel heller manglende bruk av launch control på Aventadoren.
Sitat fra: jkirkebo på søndag 28. desember 2014, klokken 11:18
Du tror ikke det har noe med at Aventadoren veier 5-600kg mindre å gjøre? ;)
Sånn sett har det med hestekrefter å gjøre, hk per tonn er langt høyere for Aventadoren.
Det har selvfølgelig betydning, men jeg vil fortsatt påstå at eksempelet er brukbart utfra trådtopic og at P85D burde være nærmere Aventadoren enn gammel P85 når man ser på motorkraft vs vekt hvis den faktisk yter 691hk.
Jeg er enig i alle dine betraktninger, jazzwheel.
Det som begrenser diskusjonen er at Tesla forteller oss at P85D per idag ikke er ferdig konfigurert mtp ytelse på noen måte.
Per idag ser det ut til at det ikke er 691 samtidige hk vi har med å gjøre.
Jeg mener heller ikke å ødelegge jula for noen, men finner det bare svært interessant å grave litt i dette :)
Som du nevner så kan det godt tenkes at dette er noe som endres via software senere. Jeg syns faktisk det er mer spesielt at bilen faktisk ikke går raskere enn 130mph når det så tydelig står 155mph på nettsidene. Jeg har problemer med å skjønne hvorfor det ikke allerede er tilgjengelig.
Siden Roadster får batterioppgradering kan det tenkes at P85D vil få en del bedre ytelser om slikt blir gjort tilgjengelig på TMS også.
Mistenker at mange S85D kjøpere kommer til å være veldig positivt overrasket over akselerasjonen i hele registeret :)
Sitat fra: El-boy på søndag 28. desember 2014, klokken 11:13
Med det jeg kan ser er målt hjulakseleffekt max. 413HP (=ca.419hk), dvs det samme som P85...
Antar kurven er for P85D...
Får ikke ut 691HP samtidig men et massivt dreiemoment ved lavere hastigheter.
Antar det er batteriet som er den begrensende faktor mhp maks effekt.
Ser ut som posten min fra forrige side gikk noen hus forbi her...
Angående hk oppgitt i dynografen, som dere sikkert vet beregnes hestekrefter tradisjonelt sett ut fra moment og turtall, men disse dynoene får ikke inn turtallet fra motoren i elektriske biler, så hk blir beregnet ut fra moment og hastighet isteden... Så momentet er korrekt, hk er nok kraftig "underdrevet".
Dette er info fra eieren forresten. Effekten i dashbordet går opp til 480+ kW ved fullt pådrag.
Sitat fra: jazzwheel på søndag 28. desember 2014, klokken 12:46
Mistenker at mange S85D kjøpere kommer til å være veldig positivt overrasket over akselerasjonen i hele registeret :)
De fleste eiere av Model S blir imponert over momentet, hvor raskt dette (i det minste var med tidliger sw versioner) tilgjengelig i en P85 i lavere hastigheter.
Også jeg ble imponert over dette.
Men det har hele tiden vært klart for meg at en Model S har lite å stille opp med i høyere hastigheter.
De som tror at de kjører fra alt og alle med en Model S i hastigheter over 100 km/t kommer til å bli veldig lei seg...
Min P85 med ny DU og sw med helt klare begrensninger går fortsatt bra, men selv med litt aktiv kjøring på svingete småveier kommer effekt begrensningen rimelig fort opp i displayet.
For mitt vedkommende så har SW oppdateringene tatt vekk initiell respons, og innført mer begrensninger på effekt over tid enn det bilen kom med som ny.
Sitat fra: Sbr på søndag 28. desember 2014, klokken 16:45
Sitat fra: El-boy på søndag 28. desember 2014, klokken 11:13
Med det jeg kan ser er målt hjulakseleffekt max. 413HP (=ca.419hk), dvs det samme som P85...
Antar kurven er for P85D...
Får ikke ut 691HP samtidig men et massivt dreiemoment ved lavere hastigheter.
Antar det er batteriet som er den begrensende faktor mhp maks effekt.
Ser ut som posten min fra forrige side gikk noen hus forbi her...
Angående hk oppgitt i dynografen, som dere sikkert vet beregnes hestekrefter tradisjonelt sett ut fra moment og turtall, men disse dynoene får ikke inn turtallet fra motoren i elektriske biler, så hk blir beregnet ut fra moment og hastighet isteden... Så momentet er korrekt, hk er nok kraftig "underdrevet".
Dette er info fra eieren forresten. Effekten i dashbordet går opp til 480+ kW ved fullt pådrag.
Enig i det du sier, men hk kunne like gjerne vært kraftig overdrevet utfra den betraktningen. Vi kommer nok ikke frem til noe eksakt svar uten mer info uansett.
Siden det er fast utveksling på P85 og vi vet turtall ved en gitt hastighet så skal det gå fint å regne seg frem til hk, og det er vel akkurat det som er gjort i grafen du viser.
Hva som står i displayet på dashboardet kan vi vel ta med en klype salt :)
Enkel måte å få svar på dette. Hvor høyt går kW meteret på P85D? På P85 går den til 320kW ca. som tilsvarer omtrent 420hp. Hvis de er like er det batteri som er begrensingen på 320kW.
Har sett litt etter etter men finner faktisk ingenting.
Står over her, på p85d går den til rett over 480 kw ved fult pådrag. Så ca 643 hk. Men Tesla kan jo få den til å vise hva som helst uten at det faktisk stemmer.
Sitat fra: Dennis på mandag 29. desember 2014, klokken 15:23
Står over her, på p85d går den til rett over 480 kw ved fult pådrag. Så ca 643 hk. Men Tesla kan jo få den til å vise hva som helst uten at det faktisk stemmer.
... og det stemmer jo i så fall med rundt 220 hk i motoren foran (om man forutsetter at ingenting er endret i motoren bak).
Det er ikke batteriet som er begrensningen på korttidsuttak av høy effekt.
Dette styres av BMS,en (har bygd noen Lithium banker selv)
I tillegg ligger det begrensning i inverteren.