Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Populære temaer => Ladeplasser og ladekabler => Emne startet av: Bjoris på mandag 18. november 2013, klokken 14:51

Tittel: Hurtiglading og kø! Hva er kotymen?
Skrevet av: Bjorismandag 18. november 2013, klokken 14:51
Ikke veldig nytt tema, men har vi en konklusjon? Syns vi at vi skal lade over 80% når det står folk å venter og en vet at det er nok til å rekke neste ladestasjon?

Ble litt irritert i helgen, trenger ikke gå mer i detaljer enn at det stod en Leaf i Aksdal som hadde 97% ladet, ingen å se og for sikkerhetsskyld hadde den parkert slik at ledningen ikke rakk på noen av sidene når tiden gikk ut, da var det fortsatt ingen eier å se. Det endte med at jeg kjørte opp på bakken for å rekke når tiden var gått ut. Må jo si det var fristende å ta den ut også når den sto å ladet med 10 a og 97%, men jeg syns det hadde vært ett overtramp.

Hjemover ble det litt motsatt, vi kom til tom lader, men like bak kom to Leafer som skulle til Bergen, begge lurte med engang på hvor mye vi skulle lade opp, helt ok syns jeg. Vi gav oss på 80%, men hadde tenkt å lade litt mer for å være sikker. Ser at det knapt var 70% i bilen når det stod 80% på laderen, bare 8 streker og 6 mil på 8 streker i øspøs, undersjøisk tunnel og søkklastet bil er ikke mer enn du må ha, vi fikk lowbattery i det vi stoppet hjemme. SOC var 22% iflg Andoriden. Har jo noe dårlig kapasitet iflg denne appen, men 12 barer fortsatt i bilen...

Men hva tenker folket, en gir seg ved 80% når det står andre å venter? Hva om en faktisk føler at en MÅ ha mer, da bør en vel kunne stå, men det er jo så forb... siden det går så sent da... Skulle vært 16 a uttak i tillegg så en kunne flyttet seg bort fra hurtigladeren etter 80%
Tittel: Sv: Hurtiglading og kø! Hva er kotymen?
Skrevet av: Kjell Leafmandag 18. november 2013, klokken 15:02
Sitat fra: bjoris på mandag 18. november 2013, klokken 14:51
Ikke veldig nytt tema, men har vi en konklusjon? Syns vi at vi skal lade over 80% når det står folk å venter og en vet at det er nok til å rekke neste ladestasjon?

Ble litt irritert i helgen, trenger ikke gå mer i detaljer enn at det stod en Leaf i Aksdal som hadde 97% ladet, ingen å se og for sikkerhetsskyld hadde den parkert slik at ledningen ikke rakk på noen av sidene når tiden gikk ut, da var det fortsatt ingen eier å se. Det endte med at jeg kjørte opp på bakken for å rekke når tiden var gått ut. Må jo si det var fristende å ta den ut også når den sto å ladet med 10 a og 97%, men jeg syns det hadde vært ett overtramp.

Hjemover ble det litt motsatt, vi kom til tom lader, men like bak kom to Leafen som skulle til Bergen, begge lurte med engang på hvor mye vi skulle lade opp, helt ok syns jeg. Vi gav oss på 80%, men hadde tenkt å lade litt mer for å være sikker. Ser at det knapt var 70% i bilen når det stod 80% på laderen, bare 8 streker og 6 mil på 8 streker i øspøs, undersjøisk tunnel og søkklastet bil er ikke mer enn du må ha, vi fikk lowbattery i det vi stoppet hjemme. SOC var 22% iflg Andoriden. Har jo noe dårlig kapasitet iflg denne appen, men 12 barer fortsatt i bilen...

Men hva tenker folket, en gir seg ved 80% når det står andre å venter? Hva om en faktisk føler at en MÅ ha mer, da bør en vel kunne stå, men det er jo så forb... siden det går så sent da... Skulle vært 16 a uttak i tillegg så en kunne flyttet seg bort fra hurtigladeren etter 80%
Enig med deg, det blir håpløst om folk skal lade 100% med hurtiglader, det blir jo flere og flere el-biler, så snart kommer det til å være mer kø.
Jeg irriterer meg også over at elbiler parkerer på ladestasjonene på kjøpesentre uten å lade. Idioter, de må da skjønne at elbiler IKKE har behov for egen parkeringsplass men egen ladeplass. Selv om jeg ikke har fått min Leaf enda blir jeg forbanna når jeg ser dette. Hvordan kan man våre så teit og egoistisk når man selv eier en elbil ? Det blir jo som å parkere ved siden av en bensinpumpe og så gå å handle en time eller to. >:(
Tittel: Sv: Hurtiglading og kø! Hva er kotymen?
Skrevet av: Bjorismandag 18. november 2013, klokken 15:29
Det er veldig viktig med skikkelig ladekultur/køkultur ved hurtigladestasjonene. Det ser ut til å bli mer og mer kø, men så er jo disse gratis i bruk her vestpå, iallefall i Aksdal, Halhjem og Bergen der jeg bruker bilen. Tror nok 150 kr pr lading som jeg ser noen steder vil redusere denne bruken ganske kraftig, jeg ser jo at vi f.eks da heller hadde bedt om å få lade hos de vi besøkte, men jeg ville helst ikke be om dette og satset derfor heller på hurtigladeren...

Vi fikk vår Leaf i april og opplevde før sommeren aldri kø på disse ladepunktene, kanskje tilfeldig, men i høst har det stort sett hver gang vært venting før vi har fått ladet, dette gjør at det har gått fra å være helt ok med 15-20 min pause på turen til ett stressmoment der vi ikke har særlig peiling på når vi kommer frem.

Jeg vil nok oppfordre alle som kjøper elbil til å veldig best mulig ladeløsning for bilen sin, som f.eks denne 6.6 kw laderen til Leaf, den burde vært standard spør du meg og hurtigladere bør suppleres med noen slike 22 kw uttak som nesten er gratis ifht hurtiglader. Har du en Leaf med 6.6 kw lader så lader du jo 3-5 mil på en time, det monner, med min 3 kw lader og 10 amp strupet ladekontakt er jeg helt lost om det er lang kø på hurtigladeren...

Det skal også nevnes at sist vi måtte lade i Bergen var det en veldig hyggelig dame som sa at vi måtte bare gå å handle så skulle hun koble på hos oss når hun var ferdig, hun lovet å ikke lade mer enn hun MÅTTE ha:) Det er sånn det må være syns jeg... Men egoister finner du nok i elbiler også...
Tittel: Sv: Hurtiglading og kø! Hva er kotymen?
Skrevet av: RuneWmandag 18. november 2013, klokken 15:32
Sitat fra: Kjell Leaf på mandag 18. november 2013, klokken 15:02
Jeg irriterer meg også over at elbiler parkerer på ladestasjonene på kjøpesentre uten å lade. Idioter, de må da skjønne at elbiler IKKE har behov for egen parkeringsplass men egen ladeplass. Selv om jeg ikke har fått min Leaf enda blir jeg forbanna når jeg ser dette. Hvordan kan man våre så teit og egoistisk når man selv eier en elbil ? Det blir jo som å parkere ved siden av en bensinpumpe og så gå å handle en time eller to. >:(

Det er flere kjøpesentra her i Sarspborg med egne ladeplasser for elbiler og jeg tror jeg har sett EN som faktisk har brukt plassen til å lade. Det har vel litt med å gjøre at de fleste som dra på senteret og handler mat bor her i distriktet.  Og da har man som regel ikke behov for å lade på slike plasser. Jeg har i alle fall aldri hatt det.

Køkultur ved hurtigladestasjoner er selvsagt en totalt annen problemstilling!
Tittel: Sv: Hurtiglading og kø! Hva er kotymen?
Skrevet av: Kjell Leafmandag 18. november 2013, klokken 15:46
Sitat fra: RuneW på mandag 18. november 2013, klokken 15:32
Sitat fra: Kjell Leaf på mandag 18. november 2013, klokken 15:02
Jeg irriterer meg også over at elbiler parkerer på ladestasjonene på kjøpesentre uten å lade. Idioter, de må da skjønne at elbiler IKKE har behov for egen parkeringsplass men egen ladeplass. Selv om jeg ikke har fått min Leaf enda blir jeg forbanna når jeg ser dette. Hvordan kan man våre så teit og egoistisk når man selv eier en elbil ? Det blir jo som å parkere ved siden av en bensinpumpe og så gå å handle en time eller to. >:(

Det er flere kjøpesentra her i Sarspborg med egne ladeplasser for elbiler og jeg tror jeg har sett EN som faktisk har brukt plassen til å lade. Det har vel litt med å gjøre at de fleste som dra på senteret og handler mat bor her i distriktet.  Og da har man som regel ikke behov for å lade på slike plasser. Jeg har i alle fall aldri hatt det.

Køkultur ved hurtigladestasjoner er selvsagt en totalt annen problemstilling!
Men da er det jo dumt at de lokale med elbil som ikke lader bruker ladeplassen som parkeringsplass når det kanskje kommer en som trenger plassen. Hvorfor tror noen at en elbil ikke kan stå sammen med de andre bilene ?
Tittel: Sv: Hurtiglading og kø! Hva er kotymen?
Skrevet av: Electramandag 18. november 2013, klokken 20:41
Det er klart at med en liten holdnings/opplysnings kampanje så hadde situasjonen kanskje blitt bedre. Men tenker det er et mindretall av alle de 16000 (?) elbileierene i Norge som følger med og er aktive her på forumet. Dessverre.

Tror det er på tide med en liten informasjons brosjyre/lapp hvor ladekøkultur :o blir "vedtatt". I første omgang syntes jeg dette burde være forhandler sin oppgave, men ser det som mere realistisk at Elbilforeningen ser på dette.

Hva med en standard lapp, formulert på en saklig og hyggelig måte, som vi alle kunne ha i bilen vår. Ved "overtramp" er det bare å legge denne under viskeren på bilen som feks ikke lader på elbil parkering.

Når overtrampere/ubevisste får nok like lapper så har nok det en positiv læringseffekt.
Tittel: Sv: Hurtiglading og kø! Hva er kotymen?
Skrevet av: Spiffstermandag 18. november 2013, klokken 20:44
Hurtiglading er en gode som jeg er glad jeg ikke er avhengig av. Jeg har opplevd akkurat det samme i Aksdal. En voksen dame som hadde sperret begge ladeplassene og hadde veldig god tid for å fylle opp bilen. Men hun satt i bilen den siste tiden. Og det er veldig ofte kø på hurtigladerstasjonene i Bergen. Det tvinger seg frem hurtigladere med flere ladekabler her.

En god praksis som fungerer ved hurtigladestasjonen ved Krambua i Bergen er at "ventebilen" åpner ladeluken så kobler sjåføren til ladende bil inn kabelen og starter hurtiglading når denne personen drar. Det er en god løsning for da kan man gå rett inn å handle i matbutikken uten å måtte vente eller spionere på ladende bil for å se når den er ferdig.
Tittel: Sv: Hurtiglading og kø! Hva er kotymen?
Skrevet av: Kjell Leafmandag 18. november 2013, klokken 21:10
Sitat fra: Electra på mandag 18. november 2013, klokken 20:41
Det er klart at med en liten holdnings/opplysnings kampanje så hadde situasjonen kanskje blitt bedre. Men tenker det er et mindretall av alle de 16000 (?) elbileierene i Norge som følger med og er aktive her på forumet. Dessverre.

Tror det er på tide med en liten informasjons brosjyre/lapp hvor ladekøkultur :o blir "vedtatt". I første omgang syntes jeg dette burde være forhandler sin oppgave, men ser det som mere realistisk at Elbilforeningen ser på dette.

Hva med en standard lapp, formulert på en saklig og hyggelig måte, som vi alle kunne ha i bilen vår. Ved "overtramp" er det bare å legge denne under viskeren på bilen som feks ikke lader på elbil parkering.

Når overtrampere/ubevisste får nok like lapper så har nok det en positiv læringseffekt.
Det var en kjempegod ide. :D
Tittel: Sv: Hurtiglading og kø! Hva er kotymen?
Skrevet av: bjorn_2390mandag 18. november 2013, klokken 21:21
Sitat fra: Electra på mandag 18. november 2013, klokken 20:41

Tror det er på tide med en liten informasjons brosjyre/lapp hvor ladekøkultur :o blir "vedtatt". I første omgang syntes jeg dette burde være forhandler sin oppgave, men ser det som mere realistisk at Elbilforeningen ser på dette.

Jeg er ikke enig i at dette er en forhandler-oppgave... Dette er en sak for foreningen, som i så måte representerer "oss", i motsetning til hva forhandlerne gjør.
Bra tiltak!

Og jeg innrømmer glætt at jeg har tatt sjansen på å stå på ladeplass (treg!!) fra tid til annen, uten å lade. Det er jo BARE TULL!! Nå er ikke dette noe problem, her jeg bor, for det er på absolutt ingen måte slik at det plutselig tropper opp flere elbiler. Men likevel, her snakker vi prinsipp og holdning: Faktisk har jeg fra tid til annen gjort dette for å sette elbil "på kartet", i bekymring for at "hvis det aldri er noen elbil på plassen, blir plassen borte". Ryktene går om det, faktisk. Og enkelte plasser er i utgangspunktet bare stuet bort i et hjørne, og gjerne er f.eks. lysstoffrøret skrudd ut over ladeplassen, slik at man skulle tro det var elbil-fiendtlige folk som har stått for å rigge opp den dunkle, bortgjemte plassen (f.eks. i parkeringshus), uten så mye som et skilt som viser vei dit.
Men dette sier jeg dere: Jeg har gjort dette for siste gang nå  ;)
Tittel: Sv: Hurtiglading og kø! Hva er kotymen?
Skrevet av: Kjell Leafmandag 18. november 2013, klokken 21:27
Sitat fra: bjorn_2390 på mandag 18. november 2013, klokken 21:21
Sitat fra: Electra på mandag 18. november 2013, klokken 20:41

Tror det er på tide med en liten informasjons brosjyre/lapp hvor ladekøkultur :o blir "vedtatt". I første omgang syntes jeg dette burde være forhandler sin oppgave, men ser det som mere realistisk at Elbilforeningen ser på dette.

Jeg er ikke enig i at dette er en forhandler-oppgave... Dette er en sak for foreningen, som i så måte representerer "oss", i motsetning til hva forhandlerne gjør.
Bra tiltak!

Og jeg innrømmer glætt at jeg har tatt sjansen på å stå på ladeplass (treg!!) fra tid til annen, uten å lade. Det er jo BARE TULL!! Nå er ikke dette noe problem, her jeg bor, for det er på absolutt ingen måte slik at det plutselig tropper opp flere elbiler. Men likevel, her snakker vi prinsipp og holdning: Faktisk har jeg fra tid til annen gjort dette for å sette elbil "på kartet", i bekymring for at "hvis det aldri er noen elbil på plassen, blir plassen borte". Ryktene går om det, faktisk. Og enkelte plasser er i utgangspunktet bare stuet bort i et hjørne, og gjerne er f.eks. lysstoffrøret skrudd ut over ladeplassen, slik at man skulle tro det var elbil-fiendtlige folk som har stått for å rigge opp den dunkle, bortgjemte plassen (f.eks. i parkeringshus), uten så mye som et skilt som viser vei dit.
Men dette sier jeg dere: Jeg har gjort dette for siste gang nå  ;)
Sikkert ikke lenge til det kommer flere elbiler dit du bor heller, ser ut som det har en akselererende effekt fordi mange kjøper elbil fordi de kjenner noen som har en de har fått testet eller hørt skryt om. :)
Tittel: Sv: Hurtiglading og kø! Hva er kotymen?
Skrevet av: Electramandag 18. november 2013, klokken 21:29
Supert :)

Da må vi bare enes å stemme over layout og tekst på lappen ;)
Tittel: Sv: Hurtiglading og kø! Hva er kotymen?
Skrevet av: sven erikmandag 18. november 2013, klokken 21:33
det verste er om noen parkerer foran handler så kommer til bake og så  skal lade på hurtigladeren  de ble sure når jeg sto å lada
Tittel: Sv: Hurtiglading og kø! Hva er kotymen?
Skrevet av: cratirsdag 19. november 2013, klokken 08:00
Er enig i at det er foreningen sin oppgave, men forhandlere har en gylden mulighet til å nå ferske elbilelere - kanskje folk som aldri har vært innom forumet her engang, men som nå vil kjøre elektrisk. Et sammarbeid hadde vært det beste; foreningen utformer en informasjonsbrosjyre som forhandlere kan dele ut til ferske elbilister. Mye bedre at de får beskjed fra starten av om at "slik bør det gjøres", enn at de går rundt og tror at de parkere på ladeplassene for å stå gratis, og så legger de seg til uvaner.
Tittel: Sv: Hurtiglading og kø! Hva er kotymen?
Skrevet av: Bjoristirsdag 19. november 2013, klokken 09:14
Jeg er av den bestemte oppfatning at det burde vært gjort som følger over alt der det er hurtiglader:

1. Hurtiglader stopper på 80%
2. Det etableres 4-6 type 2 uttak 22 kw for hver hurtiglader
3. Disse prises ihht investeringskostnaden, dvs type 2 uttaket vil gi MYE rimeligere strøm

Med disse tiltakene tror jeg kø på ladepunktene i mye større grad vil regulere seg selv og til en betydelig lavere kostnad enn om en må opp med 1-2 nye hurtigladere for å ta unna køene...

Mange nye elbiler kan nyttigjøre seg veldig effektivt av type 2 lader, denne er også mer skånsom for batteripakken... Leaf med 6.6 kw gir vel 3-5 mil pr time, Std Tesla 50 km pr time, dobbeltlader 100 km pr time... etc... kjenner ikke UP og disse...
Tittel: Sv: Hurtiglading og kø! Hva er kotymen?
Skrevet av: el ninotirsdag 19. november 2013, klokken 09:19
Kommunale veimyndigheter kan i samarbeid med foreningen utarbeide et skilt som settes opp ved ladepunktene med påminnelse om at disse plassene (kommunale ladeplasser) KUN MÅ BENYTTES TIL LADING, og at bilen flyttes når den er ferdigladet. Her må det utarbeides regler som overholdes, frivillighet og "synsing" tror jeg ikke noe på. ;)
Ang. hurtiglading: Skilt som sier at hvis det er kø, kan man KUN lade til 80% 8)
Tittel: Sv: Hurtiglading og kø! Hva er kotymen?
Skrevet av: RuneWtirsdag 19. november 2013, klokken 09:25
Sitat fra: Kjell Leaf på mandag 18. november 2013, klokken 15:46
Men da er det jo dumt at de lokale med elbil som ikke lader bruker ladeplassen som parkeringsplass når det kanskje kommer en som trenger plassen. Hvorfor tror noen at en elbil ikke kan stå sammen med de andre bilene ?

Det er så enkelt som at disse plassene ofte står nærme inngangen og at andre ledige plasser kan være et godt stykke fra inngangen. Mennesker er mennesker...

Tittel: Sv: Hurtiglading og kø! Hva er kotymen?
Skrevet av: Bjoristirsdag 19. november 2013, klokken 09:29
Sitat fra: el nino på tirsdag 19. november 2013, klokken 09:19
Kommunale veimyndigheter kan i samarbeid med foreningen utarbeide et skilt som settes opp ved ladepunktene med påminnelse om at disse plassene (kommunale ladeplasser) KUN MÅ BENYTTES TIL LADING, og at bilen flyttes når den er ferdigladet. Her må det utarbeides regler som overholdes, frivillighet og "synsing" tror jeg ikke noe på. ;)
Ang. hurtiglading: Skilt som sier at hvis det er kø, kan man KUN lade til 80% 8)

Ja, kanskje bedre å ha et skilt enn å strupe laderene, men du er da avhengig av at folk oppfører seg samt at de er i bilen i det den når 80%. Jeg heller derfor likevel mot en løsning der en kan plugge i type 2 eller vanlig shuko om en må ha mer enn 80%... Da slipper en dette, jeg er heller ikke så veldig for at det skal være slik at den som kommer skal ha "rett" til å røske ut av kontakten i bilen og føre den over til sin når det er 80%... men det er kanskje bare meg...
Tittel: Sv: Hurtiglading og kø! Hva er kotymen?
Skrevet av: Strømbiltirsdag 19. november 2013, klokken 10:06
Forhandler er for dårlig til å opplyse nye elbilister om hvordan hurtiglading fungerer.
8 av 10 vet ikke at ladingen går mye saktere når man passerer 75-80%.
Har flere ganger fortalt dette til personer som har ladet, mens jeg selv har ventet på lader. Når man forklarer dette enkelt og på en høflig måte, møter man ofte forståelse og de fleste har da ingen problemer med å avslutte ladingen. Et skilt som forklarer dette enkelt, burde vært plassert ved hurtigladestasjonene.
Tittel: Sv: Hurtiglading og kø! Hva er kotymen?
Skrevet av: BEtirsdag 19. november 2013, klokken 10:32
Dessuten blir problemet bare større når aktørene i markedet opererer med fastpris pr lading. Nå prisen for drop-in lading samtidig er hysterisk høy, sier det seg selv at kunden kommer til å stå til siste watt er tappet av laderen.

Pris pr. kWh samt minutt, og gjerne også en fornuftig "oppstartspris", er det eneste som vil stoppe forbrukerne når de har fått det de trenger fra laderen.

Det er ingen som betaler ublupriser for et pizzabord, tar et pizzastykke, og stikker.
Tittel: Sv: Hurtiglading og kø! Hva er kotymen?
Skrevet av: Kjell Leaftirsdag 19. november 2013, klokken 11:36
Sitat fra: RuneW på tirsdag 19. november 2013, klokken 09:25
Sitat fra: Kjell Leaf på mandag 18. november 2013, klokken 15:46
Men da er det jo dumt at de lokale med elbil som ikke lader bruker ladeplassen som parkeringsplass når det kanskje kommer en som trenger plassen. Hvorfor tror noen at en elbil ikke kan stå sammen med de andre bilene ?

Det er så enkelt som at disse plassene ofte står nærme inngangen og at andre ledige plasser kan være et godt stykke fra inngangen. Mennesker er mennesker...
Man trenger klare regler som står på et skilt sånn at man kan peke på skiltet for å lære dem vett i stedet for å krangle med de om det er parkering eller ladeplass. Jeg syns ikke det er mening i å flytte ladeplassene langt vekk, elbilister må respektere skilting (som burde vært der).
Noen parkerer på handicapplassene også, men man kan ikke flytte dem lengst bort av den grunn.
Tvang og straff er uten tvil det som hjelper. Jeg mener at borttauing på eiers regning er helt ok for å parkere uten å lade, det skiltet skremmer de fleste.
Tittel: Sv: Hurtiglading og kø! Hva er kotymen?
Skrevet av: Thomas Parslitirsdag 19. november 2013, klokken 11:45
Sitat fra: Kjell Leaf på tirsdag 19. november 2013, klokken 11:36
Jeg syns ikke det er mening i å flytte ladeplassene langt vekk, elbilister må respektere skilting (som burde vært der).
Problemet er at skiltingen ikke er der -og at elbillister som gruppe er like egoistiske som fossilbillister.

Sitat fra: Kjell Leaf på tirsdag 19. november 2013, klokken 11:36
Noen parkerer på handicapplassene også, men man kan ikke flytte dem lengst bort av den grunn.
Handikapp-parkering er plassert ved inngangene fordi brukerene har et fysisk handikapp!

Selv om enkelte elbillister åpenbart har sosiale handikapp, klarer de å gå like langt som fossilbillister.


Thomas
Tittel: Sv: Hurtiglading og kø! Hva er kotymen?
Skrevet av: Kjell Leaftirsdag 19. november 2013, klokken 11:57
Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 19. november 2013, klokken 11:45
Sitat fra: Kjell Leaf på tirsdag 19. november 2013, klokken 11:36
Jeg syns ikke det er mening i å flytte ladeplassene langt vekk, elbilister må respektere skilting (som burde vært der).
Problemet er at skiltingen ikke er der -og at elbillister som gruppe er like egoistiske som fossilbillister.

Sitat fra: Kjell Leaf på tirsdag 19. november 2013, klokken 11:36
Noen parkerer på handicapplassene også, men man kan ikke flytte dem lengst bort av den grunn.
Handikapp-parkering er plassert ved inngangene fordi brukerene har et fysisk handikapp!

Selv om enkelte elbillister åpenbart har sosiale handikapp, klarer de å gå like langt som fossilbillister.


Thomas
Ladestasjonene er da ikke alltid plassert nærmest inngangen, det finnes mange steder en del fossilparkeringer som er nærmere.
Tittel: Sv: Hurtiglading og kø! Hva er kotymen?
Skrevet av: sven eriktirsdag 19. november 2013, klokken 12:46
nå er jeg en av de som er hadicapet å kjører elbil og det hender at man  trenger å lade men kommer å skal  lade  net det er fult  av biler som ikke engang har kontakten i  ok og så står det noen ganger da noen som skal lade da feil på hc parkeringene for å få ladet  i alle fal sett i kontakten så det ser ut som dere lader  jeg  har med meg skjøte ledning å har ikke tal på hvor mange ganger jeg har stått  feil for  få strøm men løsningen er ikke å flytte deisse ser det samme skjer der  se bare på ikea bilingstad der er laderne lengst unna men samme skjer der   
sett opp en del type 2 kontakter med 400 32 runt i byene og ved hurtigladerne  da er masse gjort
ja hurtigladerne går ned i fart men ikke så mye ned  at en like gott kan sette bilen i 230 volt  ser på min imiev at fra 80% til 96% tar 25 min med hurtiglading men  med 230 volt tar det  2 timer  så da når en  skal  lenger en 6-7 mil hva gjør du da ? jo du  lader til 96  når det er det du kan få  men det er ofte jeg har tatt 80% flyttet meg sor en annen som har trenkt litt  så stelt meg til å tatt den sist biten  nye 30 min  men se runt det er kun kø på disse som er gratis  eler rimlig ikke på de der en må ha abonomang  å betale en del  der er det tomt  så det er å noe og tenke på
Tittel: Sv: Hurtiglading og kø! Hva er kotymen?
Skrevet av: Chriantirsdag 19. november 2013, klokken 17:00
Har kommet til ladestasjonen i Fyllingsdalen og Krambua der biler står med lader i og har passert 80% med det resultat at de lader med noen få amper. Har da koblet fra lader og startet lading selv, to ganger har eier som er blitt koblet fra uttrykt misnøye med håndteringen. Har da forklart at når det er kø for å bruke hurtiglader anser jeg det som lite lurt å bruke den som "vanlig" lader, dette har i begge tilfeller roet ned utbruddet fra bileier.
Kan virke som ikke alle har forstått virkemåten til en hurtiglader.

De to siste gangene jeg har vært i Fyllingsdalen for å lade har jeg dratt videre uten å lade da køen har vært på to-tre biler, har kjørt forsiktig hjem og unngått skillpadden.
Vil tro en form for betaling vil redusere problemet med kø på hurtigladestasjonene.
Tittel: Sv: Hurtiglading og kø! Hva er kotymen?
Skrevet av: GeirHtirsdag 19. november 2013, klokken 20:22
Skal du ikke lade så ikke parker ved en lader....
Tittel: Sv: Hurtiglading og kø! Hva er kotymen?
Skrevet av: snurre100tirsdag 19. november 2013, klokken 20:37
Nå er ikke alle elbilister er egoister. Jeg har ladet til 100% flere ganger, men bare når ingen andre trenger lading.
Tittel: Sv: Hurtiglading og kø! Hva er kotymen?
Skrevet av: el ninotirsdag 19. november 2013, klokken 21:04
Jeg har flere ganger opplevd at elbil- duster har parkert uten å lade ved plassene på Kongen i Oslo for deretter å ta Color Line å være borte i flere dager! Og dette selvom det er vanlige plasser ledige på den ordinære parkeringsplassen :( Så det vil uten tvil hjelpe med skilt og regelverk, og at slike biler blir tauet bort, i likhet med fossilbiler som også til tider parkerer der for å ta båten til Kiel------- 8)
Tittel: Sv: Hurtiglading og kø! Hva er kotymen?
Skrevet av: erikfonsdag 20. november 2013, klokken 17:25
Sitat fra: cra på tirsdag 19. november 2013, klokken 08:00
Er enig i at det er foreningen sin oppgave, men forhandlere har en gylden mulighet til å nå ferske elbilelere - kanskje folk som aldri har vært innom forumet her engang, men som nå vil kjøre elektrisk. Et sammarbeid hadde vært det beste; foreningen utformer en informasjonsbrosjyre som forhandlere kan dele ut til ferske elbilister. Mye bedre at de får beskjed fra starten av om at "slik bør det gjøres", enn at de går rundt og tror at de parkere på ladeplassene for å stå gratis, og så legger de seg til uvaner.
Er det fortsatt slik at alle som kjøper elbil i norge får medlemskap første året? Da får de også mappen med info og nøkkel til ladestasjoner. Her budre det vært utarbeidet en del med skikk-og-bruk. Da når vi jo alle.
Hvis vi kan bli enige om en felles skikk-og-bruk da.
Tittel: Sv: Hurtiglading og kø! Hva er kotymen?
Skrevet av: Tommenlørdag 23. november 2013, klokken 12:26
Eg hurtigladet på heiane torsdags kveld , satte bilen min litt på siden og startet lading. I mellom tiden gikk eg opp på mcdonalds og spiste.  Når eg kom ned igjen hadde en anna leafer tatt over hurtig laderen. Så lenge min bil var nådd 80 % og andre elbil eigere behandler min bil på samme måte som sin egen er det kjempe for min del. Vi hadde en hygglig elbil prat. Å stå der å lade over 80 % er på en måte ganske frekkt . 10 A kan vi alle lade med hjemme. Så til etterretning går du i fra bilen din og den har ladet til 80 så tar iallefall eg kabelen uten å blunke.
Tittel: Sv: Hurtiglading og kø! Hva er kotymen?
Skrevet av: Tommenlørdag 23. november 2013, klokken 12:33
Faktiske enkleste måte å begrense kø på er at alle ladere blir innstilt til å kun lade til 80 %
Tittel: Sv: Hurtiglading og kø! Hva er kotymen?
Skrevet av: el ninolørdag 23. november 2013, klokken 16:40
Det hjelper jo ikke hvis man "tar seg en tur" og ikke infinner seg i tide når ladingen har nådd 80%, for å flytte bilen. Da kan køen være et faktum ;)
Tittel: Sv: Hurtiglading og kø! Hva er kotymen?
Skrevet av: bjorn_2390søndag 24. november 2013, klokken 12:28
Sitat fra: Tommen på lørdag 23. november 2013, klokken 12:33
Faktiske enkleste måte å begrense kø på er at alle ladere blir innstilt til å kun lade til 80 %
Følger ikke resonnementet ditt, men det er muligens fordi jeg ikke helt skjønner hva du mener. Uansett, må man ikke glemme at det mange steder i landet koster penger å lade! Da kan ikke bil nr. 2 nappe ut pistolen av bil nr. 1 uten videre.
Jeg er enig at det burde vært laget noen etiske retningslinjer, men da må i så fall alle forhold rundt dette være gjennomtenkt hele veien fra a til å.
Tittel: Sv: Hurtiglading og kø! Hva er kotymen?
Skrevet av: Tommensøndag 24. november 2013, klokken 14:37
Ja her er det ikkje betaling på ladestasjonene enda. Men betaler for å lade til 100 % på en hurtig lader er du en jævla klovn. Å nå 80 % klarer alle på kort tid. Eg venter i bilen ved hurtiglading og når eg ikkje gjorde de så satt eg bilen min slik at det var mulig for andre ogta over med 80 %
Tittel: Sv: Hurtiglading og kø! Hva er kotymen?
Skrevet av: Joakim Svelisøndag 24. november 2013, klokken 15:33
Inntil det begynner å bli knapphet på ladeplassene bør man parkere sin elbil på ladeplasser ved kjøpesenter. Det at folk klager på at det aldri er noen elbiler på plassene likevel, er et mye større problem enn at elbiler står på disse plassene uten å lade.

Når det gjelder hurtiglading bør det være slik at vi kan snakke sammen i køen om hvordan vi kan lade bilene raskest mulig. Det er ok å lade over 80%, men kun så lenge det ikke er kø. Hvis det kommer en annen så flytter du deg til normalladeren. Videre er det mulig å jobbe litt med parkeringa når man skal stille seg opp for å lade, slik at andre kan gjøre seg klare på sida.
Tittel: Sv: Hurtiglading og kø! Hva er kotymen?
Skrevet av: Kjell Leafsøndag 24. november 2013, klokken 19:11
Sitat fra: ElRey på søndag 24. november 2013, klokken 15:33
Inntil det begynner å bli knapphet på ladeplassene bør man parkere sin elbil på ladeplasser ved kjøpesenter. Det at folk klager på at det aldri er noen elbiler på plassene likevel, er et mye større problem enn at elbiler står på disse plassene uten å lade.

Når det gjelder hurtiglading bør det være slik at vi kan snakke sammen i køen om hvordan vi kan lade bilene raskest mulig. Det er ok å lade over 80%, men kun så lenge det ikke er kø. Hvis det kommer en annen så flytter du deg til normalladeren. Videre er det mulig å jobbe litt med parkeringa når man skal stille seg opp for å lade, slik at andre kan gjøre seg klare på sida.
Er det en bensinstasjon med lite kunder så parkerer man ved pumpene et par timer?
Ser det skal bli knapt med ledige ladeplasser med slike råd som du gir. Selv kommer jeg til å parkere på tvers bak biler som ikke lader og så strekke kabelen til laderen og legge mobilnr. på ruta deres om det ikke finnes ledige plasser. ;D
Tittel: Sv: Hurtiglading og kø! Hva er kotymen?
Skrevet av: bjorn_2390søndag 24. november 2013, klokken 20:51
"jævla klovn"
Joda, det skal bli spennende å se disse retningslinjene, hvis tilnærmingen er i den klassen der.

Men greit nok.  :o
Tittel: Sv: Hurtiglading og kø! Hva er kotymen?
Skrevet av: Tommenmandag 02. desember 2013, klokken 17:26
Ja du er en klovn visst du lader over 80 % på hurtig laderene, hadde de levert maks til batteriet helt til 100 % så skulle eg ikkje sagt noke, men da e for faen meg en grunn til at det kalles hurtigladere, og forresten e ikkje du han fyren så klaga på at blink lyset lagde for høg lyd eller at bilen din ikkje starta i eco modus ? Trur nok at du bare er litt grinete for at du ikkje kom på et skikkelig problem sjøl.
Tittel: Sv: Hurtiglading og kø! Hva er kotymen?
Skrevet av: Sigurdmandag 02. desember 2013, klokken 18:43
Prøver å ta diskusjonen tilbake til utgangspunktet, som var hurtiglading. Forslag til skilttekst:



Dette er en hurtigladestasjon, som kan lade en bil hurtig inntil ca 80% av batterikapasiteten. Etter 80% vil den lade med lavere effekt. Bileiere som ønsker å lade utover 80% anmodes om å benytte en normallader i nærheten for de siste 20 prosentene, så lenge andre elbilister har behov for å lade.

Dersom eier ikke befinner seg i nærheten av bilen, kan nestemann i køen overta laderen så snart ladingen har nådd 80%, eller 30 minutters ladetid.

Det anmodes også om å parkere slik ved laderen at det er mulig å stå to biler ved siden av hverandre.
Tittel: Sv: Hurtiglading og kø! Hva er kotymen?
Skrevet av: Limodrivertirsdag 03. desember 2013, klokken 01:31
Det høres ut som en fornuftig tekst å henge opp på hurtigladerne.

Jeg er imidlertid redd for at det fremdeles kommer til å være mange som blir stående og lade selv om det er kø. Jeg har selv opplevd å henvende meg til en som hadde stått og ladet i lang tid etter at jeg kom i køen og opplyst om at det er 30 minutters grense på hurtigladeren (oppslag) da han stod og ladet oppunder 90%. Han ble illsint og og skjelte, stakk fingeren opp i ansiktet mitt, titulerte meg med alskens usømmelige tilnavn. Prikken over i'en kom da han hevdet min trakassering av ham hadde sitt utspring i rasisme. Det endte med at jeg ringte politiet, men da forsvant han og politiet hadde selvfølgelig ikke noen patrulje å sende.

Jeg har også blitt bedt om å flytte meg etter 20-25 minutter av en som kjørte elektrisk vekterbil og ikke hadde nådd 80%

Jeg tror faktisk at eneste måten å bli kvitt problemet er å ta betalt pr tidsenhet og at ladingen enten avsluttes eller blir dyrere fra 80% og oppover. Gratis hurtigladestasjoner vil skape uoverenstemmelser.

Jeg tror årsaken til upoverenstemmelsene er "jeg først" holdningene som jeg ser mange elbilsjåfører praktiserer i trafikken/kollektivfeltet samt når en Tesla opptar to ladeplasser fordi den er så innmari stor må vite.

Elbilister ødelegger kun for seg selv ved å praktisere en egoistisk væremåte slik at en skaper irritasjon hos andre medtrafikanter/bilister.
Tittel: Sv: Hurtiglading og kø! Hva er kotymen?
Skrevet av: sven eriktirsdag 03. desember 2013, klokken 02:11
ja dere sier mye rett her men  komme til en lader som er parkert forran enten det er en hurtig eller vanlig  som ikke er i bruk å du trenger strøm er det verste som er  lat i alle fall som dere lader 

men til hurtig ladre  nå krangler vi om en skal lade til 80 eller 96%  på hurtigladeren jeg som bor i sandefjord må i bunnen av lier bakken  ha mest mulig  for å komme meg jem 
men vent nå til tesla kommer å lader og på kombi laderne står til 80-90% tar gjerne 3-4 timer  da kan en klage en kan da ikke lade fler biler  sto i skien her om dagen å venta  mesten 3 timer på laderen  da snakker  vi ikke var det noe anen lader der og jeg var tom  for strøm  hadde det da hvert en  hvanlig kontakt  kunne jeg krabbet meg jem  men hvorfor kan de ikke lade på sine ladre som tar en time
Tittel: Sv: Hurtiglading og kø! Hva er kotymen?
Skrevet av: Sigurdtirsdag 03. desember 2013, klokken 08:02
Jeg la til "eller 30 minutters ladetid" i forslaget. Poenget er at det vil uansett være vanskelig å tvinge folk til å oppføre seg omtenksomt, det vil alltid finnes idioter. Men et oppslag vil appellere til de anstendige av oss, som ikke nødvendigvis visste hvordan hurtiglading fungerer, eller hadde tenkt over denne problematikken. Og det vil tross alt være et flertall.

Så får vi heller appellere til de som driver hurtigladerne om å ha et prisregime som oppfordrer til å ikke holde på laderen lenger enn nødvendig. F.eks. "billig" de første 10-15 minuttene, deretter økende med faste intervaller.
Tittel: Sv: Hurtiglading og kø! Hva er kotymen?
Skrevet av: ducktolatetirsdag 03. desember 2013, klokken 21:44
Sitat fra: Kjell Leaf på mandag 18. november 2013, klokken 21:10
Sitat fra: Electra på mandag 18. november 2013, klokken 20:41
Det er klart at med en liten holdnings/opplysnings kampanje så hadde situasjonen kanskje blitt bedre. Men tenker det er et mindretall av alle de 16000 (?) elbileierene i Norge som følger med og er aktive her på forumet. Dessverre.

Tror det er på tide med en liten informasjons brosjyre/lapp hvor ladekøkultur :o blir "vedtatt". I første omgang syntes jeg dette burde være forhandler sin oppgave, men ser det som mere realistisk at Elbilforeningen ser på dette.

Hva med en standard lapp, formulert på en saklig og hyggelig måte, som vi alle kunne ha i bilen vår. Ved "overtramp" er det bare å legge denne under viskeren på bilen som feks ikke lader på elbil parkering.

Når overtrampere/ubevisste får nok like lapper så har nok det en positiv læringseffekt.
Det var en kjempegod ide. :D

Denne problemstillingen er som folk sier ikke ny. Heller ikke de gode ideene om hvordan vi skal løse det.
Jeg synes flyer i første post i denne tråden er fin:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1734.0.html
Laget for fosilparkert bil ser det ut til, men fin som mal til alle formål.

Print den ut på gult papir og ha noen i hanskerommet. Stikk den under vindusviskeren på de som opptar plassen uten å lade. Da kan det jo hende personen smiler og kanskje husker til neste gang?
Jeg har personlig aldri gjort dette, men noen ganger hadde det vært greit å kunne si ifra på en OK måte.
Tittel: Sv: Hurtiglading og kø! Hva er kotymen?
Skrevet av: Brødbilsjåførtirsdag 10. desember 2013, klokken 19:52
Blitt innført sms betaling i Trøndelag også nå. I utgangspunktet veldig bra men 115 kr pr lading medfører at d blir ca 20kr/mil for min del nå. Altså billigere å kjøre hjem å ta bensinbila(morsommere også btw) men hensikten er borte med elbil dessverre når den eneste aktøren priser seg helt ut...
Tittel: Sv: Hurtiglading og kø! Hva er kotymen?
Skrevet av: MrMastodontirsdag 10. desember 2013, klokken 21:17
Når det er minusgrader og hurtiglading går saaaaaaaaakte  gir jeg fra meg laderen på noe-og-søtti. Det tar jo evigheter å komme seg opp på åtti i minusgrader!
Tittel: Sv: Hurtiglading og kø! Hva er kotymen?
Skrevet av: Thomas Parslitirsdag 10. desember 2013, klokken 21:26
Hurtiglading sliter en del på batteriet, spesielt de siste prosentene, så å ikke lade "helt fullt" er bra for alle.

Hvis det er kø når jeg bruker hurtiglader pleier jeg å lade minst mulig, bortsett fra hos Statoil hvor jeg tross alt betaler ågerpris (og vanligvis bare lader 20min).

Thomas
Tittel: Sv: Hurtiglading og kø! Hva er kotymen?
Skrevet av: Sandventirsdag 10. desember 2013, klokken 22:16
Nå har jeg ikke brukt hurtiglader så veldig mange ganger, men OM jeg får noen i kø etter meg får jeg kjempe dårlig samvittighet for å ta opp plassen  ::)  ::)
Lader bare så mye som jeg tror jeg må (f.eks når man reiser bergen-stavanger)

Men jeg har opplevd at bilen forran meg ikke gav seg før laderen viste nesten 100 %.... enda jeg var ute etter å ha ventet i 45 minutter og spurte fint om han ikke var ferdig snart.... ventet enda 20 minutter etter det og da stod det enda 2 elbiler i "køen" og ventet (eier av bilen som ladet stod hele tiden og fulgte med laderen så det var ikke en handletur på butikken som drøyde det heller)... har ikke forsøkt meg på hurtigladeren ved krambua etter det  ::)
Tittel: Sv: Hurtiglading og kø! Hva er kotymen?
Skrevet av: ravnmandag 23. desember 2013, klokken 11:07
Hadde en ubehagelig opplevelse for ett par dager siden.
Kom til hurtiglader i Stavanger i skilpaddemodus og hadde en 30-40 km til, skikkelig drittvær og klokka var 01.
På hurtigladeren stod det en annen kar med 93%, som ble skikkelig forbannet når jeg foreslo at om han på død og liv måtte ha 100% så kunne han vel flytte bilen sin 3 meter og bruke en normallader istedenfor, siden det i praksis ikke ville ha noe å si for ladefarten. Det kom uansett ikke på tale.
Sånne folk altså...

Når det er sagt så har kø blitt ett alvorlig problem, særlig kø av drosjer.
Nå skal jo Lyse snart innføre ladeabonnement og jeg ser for meg at en av to ting skjer.
Enten at mange som i dag hurtiglader gratis vil falle fra,
eller mange får abonnement som ender med at når man først betaler så skal man bruke det så mye som mulig for å få mest mulig ut av kronene man betaler.

Det er jo ingen tvil at om at vi trenger flere "pumper" på hver tomt, om så en haug semi-ladere. Beste er jo dynamiske ladere som kan levere full pupp ved en bil, og redusere ved flere biler.


Forøvrig synes jeg at løsningen de har på jæren er grei, hvor P skiltet ved hurtigladeren har undertekst: "For lading av ladbar motorvogn, maks 30 min".
Tittel: Sv: Hurtiglading og kø! Hva er kotymen?
Skrevet av: Knottenmandag 23. desember 2013, klokken 11:19
Sitat fra: ravn på mandag 23. desember 2013, klokken 11:07
Hadde en ubehagelig opplevelse for ett par dager siden.
Kom til hurtiglader i Stavanger i skilpaddemodus og hadde en 30-40 km til, skikkelig drittvær og klokka var 01.
På hurtigladeren stod det en annen kar med 93%, som ble skikkelig forbannet når jeg foreslo at om han på død og liv måtte ha 100% så kunne han vel flytte bilen sin 3 meter og bruke en normallader istedenfor, siden det i praksis ikke ville ha noe å si for ladefarten. Det kom uansett ikke på tale.
Sånne folk altså...

Når det er sagt så har kø blitt ett alvorlig problem, særlig kø av drosjer.
Nå skal jo Lyse snart innføre ladeabonnement og jeg ser for meg at en av to ting skjer.
Enten at mange som i dag hurtiglader gratis vil falle fra,
eller mange får abonnement som ender med at når man først betaler så skal man bruke det så mye som mulig for å få mest mulig ut av kronene man betaler.

Det er jo ingen tvil at om at vi trenger flere "pumper" på hver tomt, om så en haug semi-ladere. Beste er jo dynamiske ladere som kan levere full pupp ved en bil, og redusere ved flere biler.

Uten at jeg har tenkt så veeeeldig mye gjennom det:

Det beste hadde kanskje vert at hurtigladeren stoppet for godt ved 90 % og ikke lot seg starte opp igjen..?
Så får den som absolutt MÅ ha 100% finne seg et annet høl å lade fra.. :o
Tittel: Sv: Hurtiglading og kø! Hva er kotymen?
Skrevet av: BEmandag 23. desember 2013, klokken 12:17
Sitat fra: ravn på mandag 23. desember 2013, klokken 11:07
Hadde en ubehagelig opplevelse for ett par dager siden.
Kom til hurtiglader i Stavanger i skilpaddemodus og hadde en 30-40 km til, skikkelig drittvær og klokka var 01.
På hurtigladeren stod det en annen kar med 93%, som ble skikkelig forbannet når jeg foreslo at om han på død og liv måtte ha 100% så kunne han vel flytte bilen sin 3 meter og bruke en normallader istedenfor, siden det i praksis ikke ville ha noe å si for ladefarten. Det kom uansett ikke på tale.
Sånne folk altså...

Enig, irriterende. Har vært borti det samme på Leirvik, hvor noen på død og liv skulle har 100%. Heldigvis hadde jeg nok strøm til å komme meg til neste lader på Halhjem som er ca 3 mil kjøring.

Som nevnt tidligere burde laderne kuttet på 80-90% uansett. Av hensyn til andre brukere skulle det ikke vært tillatt å lade lengre enn 80% dersom det er noen bak deg i køen, eventuelt hatt en forferdelig minuttpris dersom SOC viste over dette.

Når det er sagt, hastigheten på hurtigladerne er alltid høyere enn normallading. Du har kanskje ikke mer enn 10-15 ampere mot slutten, men du lader med nærmere 400 volt spenning, så det går raskere.

Tittel: Sv: Hurtiglading og kø! Hva er kotymen?
Skrevet av: jkirkebomandag 23. desember 2013, klokken 14:00
Sitat fra: BE på mandag 23. desember 2013, klokken 12:17
Når det er sagt, hastigheten på hurtigladerne er alltid høyere enn normallading. Du har kanskje ikke mer enn 10-15 ampere mot slutten, men du lader med nærmere 400 volt spenning, så det går raskere.

Alltid var litt å ta i. Jeg har vært nede i godt under 3kW fra hurtiglader, men da var SOC i området 97-98%.
Tittel: Sv: Hurtiglading og kø! Hva er kotymen?
Skrevet av: emilmandag 23. desember 2013, klokken 14:48
Har bare "fulladet" ved GrønnKontakt i Kristiansand, og den stopper ladingen selv på 90%. Men SOC på bilen sier da 80% og mengden strøm jeg får fyllt på med vanlig ladekabel etterpå gjør at det tallet nok stemmer ganske greit.

Rett før den stopper lader den med ca 20A på 360V.
Tittel: Sv: Hurtiglading og kø! Hva er kotymen?
Skrevet av: kjbumandag 23. desember 2013, klokken 14:54
Det ble litt kø bak meg når jeg måtte lade til 90% på gratisladeren til ABB i Oslo. For å komme meg hjem måtte jeg ha dette, og andre ladere på veien er bare lade-mafia.

Når ABB gir seg med gratis-tilbudet, blir det bensinbil på meg til hovedstaden. Hurra for miljøet.
Tittel: Sv: Hurtiglading og kø! Hva er kotymen?
Skrevet av: jkirkebomandag 23. desember 2013, klokken 15:00
Sitat fra: kjbu på mandag 23. desember 2013, klokken 14:54
Det ble litt kø bak meg når jeg måtte lade til 90% på gratisladeren til ABB i Oslo. For å komme meg hjem måtte jeg ha dette, og andre ladere på veien er bare lade-mafia.

Når ABB gir seg med gratis-tilbudet, blir det bensinbil på meg til hovedstaden. Hurra for miljøet.

Tja, Grønn kontakt klippekort til 500,- for 10 klipp er da ikke så håpløst? Lader man f.eks 17kWh blir det 3,- per kWh. Fortsatt billigere enn fossilbil og du har da kjørt halve veien på langt billigere strøm en det?

Dessuten betaler du da nesten såpass i bompenger, litt avhengig av hvor du kommer fra (her fra Østfold dreier det seg om over 60 kroner)?
Tittel: Sv: Hurtiglading og kø! Hva er kotymen?
Skrevet av: kjbumandag 23. desember 2013, klokken 15:44
Sitat fra: jkirkebo på mandag 23. desember 2013, klokken 15:00
Tja, Grønn kontakt klippekort til 500,- for 10 klipp er da ikke så håpløst? Lader man f.eks 17kWh blir det 3,- per kWh. Fortsatt billigere enn fossilbil og du har da kjørt halve veien på langt billigere strøm en det?

Dessuten betaler du da nesten såpass i bompenger, litt avhengig av hvor du kommer fra (her fra Østfold dreier det seg om over 60 kroner)?

Grønn kontakt har for tiden det beste tilbudet, men er dessverre fraværende i Østfold. Håper de tar over Ishavsveien.
Joda, det er jo kun i Oslo man trenger hurtiglading og da er 50kr OK. En gjerrig dieselbil kjører til samme kostnad hvis man ser bort fra bompenger.
Tittel: Sv: Hurtiglading og kø! Hva er kotymen?
Skrevet av: bjorn_2390mandag 23. desember 2013, klokken 22:07
Sitat fra: ravn på mandag 23. desember 2013, klokken 11:07

Når det er sagt så har kø blitt ett alvorlig problem, særlig kø av drosjer.


Jeg tipper at når (hvis) vi noen gang får landa noen kotyme, eller en etikk, eller retningslinjer av et eller annet slag, vil man måtte havne på at drosjer har prioritet i køene. Dette blir litt i samme gate som at en del mener at det ikke er riktig at strøm er gratis, ut fra et ideologisk tankesett. Kollektivfelt (i utgangspunktet en prioritering av drosjer og busser, et tiltak i retning av å få færre privatbiler på veien), "bla bla bla": Videreføringen vil være at drosjer får en annen prioritet i ladekøen enn privatbiler.
Tittel: Sv: Hurtiglading og kø! Hva er kotymen?
Skrevet av: erikftorsdag 26. desember 2013, klokken 20:07
Sitat fra: Knotten på mandag 23. desember 2013, klokken 11:19
Uten at jeg har tenkt så veeeeldig mye gjennom det:

Det beste hadde kanskje vert at hurtigladeren stoppet for godt ved 90 % og ikke lot seg starte opp igjen..?
Så får den som absolutt MÅ ha 100% finne seg et annet høl å lade fra.. :o
Enig, så lenge A eller B:
A Det ikke er mer enn ca 8 mil til neste hurtiglader. Noe som kan være litt vanskelig å vite.
B 16A-uttak tilgjengelig ved siden av hurtigladeren.
Tittel: Sv: Hurtiglading og kø! Hva er kotymen?
Skrevet av: TorCtorsdag 26. desember 2013, klokken 23:57
Sitat fra: erikf på torsdag 26. desember 2013, klokken 20:07
Sitat fra: Knotten på mandag 23. desember 2013, klokken 11:19
Uten at jeg har tenkt så veeeeldig mye gjennom det:

Det beste hadde kanskje vert at hurtigladeren stoppet for godt ved 90 % og ikke lot seg starte opp igjen..?
Så får den som absolutt MÅ ha 100% finne seg et annet høl å lade fra.. :o
Enig, så lenge A eller B:
A Det ikke er mer enn ca 8 mil til neste hurtiglader. Noe som kan være litt vanskelig å vite.
B 16A-uttak tilgjengelig ved siden av hurtigladeren.

Man burde ha mulighet til å lade til det stopper av seg selv. Men står det andre i køen er det ekstremt frekt å starte lading på nytt.  Jeg opplevde noe tilsvarende for ikke så lenge siden, og da innledet jeg en hyggelig samtale med vedkommende hvor jeg "tilfeldig" nevnte hvor "skadelig" det er å lade på hurtiglading over 80%. Og som "bevis" nevnte jeg at det er en grunn til at laderen stopper ved 80%. Og viste ham i LeafSpy at Nissan kan få ut antall QC. Fyren ble lang i maska og ble redd for garantien...
Tittel: Sv: Hurtiglading og kø! Hva er kotymen?
Skrevet av: Powerfluxmandag 30. desember 2013, klokken 23:15
På ABB Oslo har jeg opplevd en del pussige situasjoner :-X. Med 3 stk i kø så insisteres det altså på at å lade forbi 30 minutter selv om det står med store bokstaver, MAX 30 MIN LADETID!
I andre tilfeller står bilen der i 1 time eller mer og eier er ikke å se noe sted!

Det kan da ikke være så vanskelig...............
Tittel: Sv: Hurtiglading og kø! Hva er kotymen?
Skrevet av: rybackonsdag 08. juli 2020, klokken 14:07
Sitat fra: Powerflux på mandag 30. desember 2013, klokken 23:15
På ABB Oslo har jeg opplevd en del pussige situasjoner :-X. Med 3 stk i kø så insisteres det altså på at å lade forbi 30 minutter selv om det står med store bokstaver, MAX 30 MIN LADETID!
I andre tilfeller står bilen der i 1 time eller mer og eier er ikke å se noe sted!

Det kan da ikke være så vanskelig...............

Folk er folk.

Jeg tror en del ladekø kan løses ved at hurtig/lyn-ladeoperatørene begynner å kun ta seg (godt) betalt for tid, istedenfor kwh(+tid).

Kanskje de kan øke prisen kraftig etter et gitt tidsintervall samtidig som de hindrer en (mis)bruker i å stoppe og starte ladingen for å omgå prisøkningen.

På sakteladestolper kan de ta seg betalt for kwh slik at de som absolutt skal fullade velger disse etter å ha hurtigladet.
Tittel: Sv: Hurtiglading og kø! Hva er kotymen?
Skrevet av: Magnus Hansenonsdag 08. juli 2020, klokken 14:46
7 år gammel tråd vekket til live  :o

Forøvrig er jo kun betaling av tid det som har vært den vanlige måten å gjøre det på uten at det har hjulpet. Jeg tror det hadde hjulpet med mer informasjon. Feks at det var pålagt å vise mer info på display mens man ladet. Feks NOK/kWh slik at man klart å tydelig ser hvor ulønnsomt det er å fullade.
Tittel: Sv: Hurtiglading og kø! Hva er kotymen?
Skrevet av: rybackonsdag 08. juli 2020, klokken 17:09
Ops. Så ikke alderen. :P
Tittel: Sv: Hurtiglading og kø! Hva er kotymen?
Skrevet av: Turbatoonsdag 15. juli 2020, klokken 10:31
Sitat fra: Magnus Hansen på onsdag 08. juli 2020, klokken 14:46
Jeg tror det hadde hjulpet med mer informasjon. Feks at det var pålagt å vise mer info på display mens man ladet. Feks NOK/kWh slik at man klart å tydelig ser hvor ulønnsomt det er å fullade.

Det er et veldig godt forslag. En del biler og ladere oppgir jo ikke engang ladehastigheten, så folk har jo ikke peiling på ulempene ved å bli stående. Hvis forbrukerne både får se at hastigheten stuper ("du kaster bort tida di her") og at NOK/kWh-skyter i været ("du kaster bort pengene dine nå") skulle man jo tro det funker på enkelte.
Tittel: Sv: Hurtiglading og kø! Hva er kotymen?
Skrevet av: daktarionsdag 15. juli 2020, klokken 17:34
Men hva er kotyme på norgesferien 2020? Står det representanter fra CircleK i Bamble og deler ut lapper med ca tidspunkt du får ladet? Kønummer? Er det slåssing? Setter man opp plakater med tydelig info; lad så lite du kan? Eget kø-felt på parkeringen jmfr vaskehall-køen?  Har det ikke vært kø?
Tittel: Sv: Hurtiglading og kø! Hva er kotymen?
Skrevet av: Øyvind.honsdag 15. juli 2020, klokken 17:43
På circle K Bamble ser jeg flere melde om tidvis anarki, sniking og dårlig stemning nå i sommer.
Fanboysa melder derimot om at alt er fint og flott over alt.
Ingen køhjelp meg bekjent slik enkelte superchargere har hatt tidligere. Har dog ikke hørt at Tesla har satt ut representanter i år. Kanskje pga den solide kapasiteten?
Tittel: Sv: Hurtiglading og kø! Hva er kotymen?
Skrevet av: jeveltorsdag 23. juli 2020, klokken 18:48
Det høres ut som om det er et alvorlig behov for en bedre løsning på dette enn det vi har i dag. Enten må det bygges ut mange flere hurtigladere der mange elbiler ferdes, eller så bør de som lager laderne lage en løsning der de har en intern switch i laderen som legger biler som trekker under 10 kW over på en annen inverter enn "hovedinverter" og deretter tenne et grønt lys på ladekabel nr. 2 på samme lader. Da unngår man jo enkeltidioter som hoger laderen, men er like sårbar om man har to duster i samme område.

Den eneste permanente fiksen er at alle som lader lærer seg å oppføre seg som folk, og det kommer ikke til å skje.
Tittel: Sv: Hurtiglading og kø! Hva er kotymen?
Skrevet av: Marius Kotsbaktorsdag 23. juli 2020, klokken 21:35
Løsningen på sikt er nok mer fleksibel kobling mellom likerettere og plugguttak, slik at det ikke får så store konsekvenser å oppta en plugg når man burde ha stoppet å lade. Kanskje kobles helt av under en viss fart. Ikke minst vil bilen kunne stå i kø alene tilkoblet i påvente av ledig kapasitet på likeretterbankene. Kanskje til og med CCS kan utnytte at AC-pluggen er tilkoblet samtidig og gi AC her mens bilen står i kø, samt når ladefart på DC er så lav av den blir frakoblet DC
Tittel: Sv: Hurtiglading og kø! Hva er kotymen?
Skrevet av: Maxwell_400fredag 14. august 2020, klokken 08:55
Legg en lapp i ruta med telefon nummer, det har fungert greit for meg. Av og til så glemmer en seg og av og til så må jeg lade over 80%, andre ganger kan jeg stoppe på 60%. Greit å gi forklaring til nestemann hvis det oppstår kø. Lappen min ser gjerne slik ut : Lade ? Telefon nummer, ring hvis over X %.

Det har også hendt at jeg må flytte bilen 10cm for at en etron skal komme til kabelen ved siden av.
Tittel: Sv: Hurtiglading og kø! Hva er kotymen?
Skrevet av: Mippenlørdag 22. august 2020, klokken 08:03
Jeg pleier å lade til 80 % hvis det er kø, men er det ikke kø og jeg har god tid kan det være jeg lader opp mot 100 %. Stort sett er det mer effektivt å lade til 80 % og kanskje stoppe en gang ekstra å lade i 5-10 minutter enn å bruke fryktelig lang tid de siste 20 prosentene.

Jeg har likevel forståelse for at noe må lade til 100 %. I distriktet er det ikke alle steder det er like lett å lade, så noen må ha 100 % for å komme seg dit de skal. Spesielt hvis det er mye fjell og kaldt. Noen steder er det også håpløst å finne ledig hurtiglader. I sommer for eksempel kjørte jeg gjennom tidligere Sogn og Fjordane fylke. Jeg ladet bare til 80 % på Møre fordi det var litt kø. Da viste jeg at jeg måtte lade i nærheten av Førde, noe som betyr kø, kø, kø. Det var derfor egentlig fristende å lade til 100 % for å unngå stopp nært Førde.

Jeg syns for eksempel Elbilforeningen kunne ha distribuert klistremerker, plakater, eller liknende å hengt opp på ladestasjoner med tips til effektiv lading og kultur. Det kommer stadig nye elbil eiere som ikke vet hvordan man lader, og de fleste har kjørt fossilbil hvor man som oftest skal ha full tank når man fyller.
Tittel: Sv: Hurtiglading og kø! Hva er kotymen?
Skrevet av: nordmannisverigemandag 06. juni 2022, klokken 11:52
Om jeg får komme med en oppfordring til nye elbileiere:

Ta rede på hvor mye effekt bilen din kan ta, spesielt om du kjøper brukt.
Det kommer til å bli ladekaos mange steder i sommer, og da er det kanskje unødvendig å ta beslag på en 350kW-lader en time om bilen din bare kan ta imot 50-100kW?
Tittel: Sv: Hurtiglading og kø! Hva er kotymen?
Skrevet av: RJKmandag 06. juni 2022, klokken 15:22
Nå er det mange steder ikke noe valg om ikke å ta 350 kW-lader, annet enn om det finnes noen 50 kW-ladere i tillegg.

For egen del betyr det 75 min ladetid istedet for 54, altså 21 minutter spart på å stille seg på 350 kW-laderen.

I tillegg kommer det an på hvilken operatør man har avtale med, og spesielt den gunstigste avtalen med. Sleng på at det og kommer an på hvilke/hvilken lader som var tilgjengelig når man ankommer.

Poenget må jo uansett være at man lærer kotymen med å flytte seg når ladefarten går betydelig ned, og helst ikke lade over 80 %.

Blir provosert av enkelte som tror de har mer rett til å lade på visse ladere enn andre. Er vedkommende på en lader som gir bilen den raskeste ladingen bilen takler, dersom den takler mer enn  50 kW effekt, så bør man ha såpass respekt for andre at man takler at de lader til ihvertfall 80 %.

Så kan man helle nøye seg med å irritere seg på de som absolutt skal lade til 90 og 100 % når det er kø...
Tittel: Sv: Hurtiglading og kø! Hva er kotymen?
Skrevet av: hELgenenmandag 06. juni 2022, klokken 15:50
Sitat fra: nordmannisverige på mandag 06. juni 2022, klokken 11:52
Om jeg får komme med en oppfordring til nye elbileiere:

Ta rede på hvor mye effekt bilen din kan ta, spesielt om du kjøper brukt.
Det kommer til å bli ladekaos mange steder i sommer, og da er det kanskje unødvendig å ta beslag på en 350kW-lader en time om bilen din bare kan ta imot 50-100kW?

Dersom man kommer inn og kan velge ulike ladere så er det vel pr. def ikke ladekaos?

Jeg velger selv aldri høyere ladere enn 150 kw med unntak av Ionity der jeg aldri får særlig valg - og aller helst velger jeg 75kw - da får jeg den effekten som dekker mitt behov best ettersom alle biler jeg eier kun lader maks 150-160 kw en kort periode uansett - og jeg starter gjerne lading lenge før 30% når jeg skal lade opp hvilket gir ennå mindre sjanse for noe høy effekt  - og jeg har aldri ladet mer enn til 80% - som regel gir jeg meg på 65-75 et sted og tar heller en kort stopp et annet sted på veien om det så er behov.

Og kommer folk til en lader og kan velge fritt så synes jeg de skal få lov til å velge fritt uten at noen bør irritere seg over dette. Og å flytte seg fra en lader til en annen underveis er regelrett oppskrift på ladekaos og annet påfølgende kaos - så det anbefaler jeg definitivt ikke.  Ellers bør folk behandle laderene litt mer varsomt - enkelte ødelegger regelrett ladere og er det noe som ikke hjelper er det vel akkurat det å kaste ladere i bakken osv...

Det beste rådet er kanskje å ikke la seg irritere av andre sin oppførsel? Er man på langtur med behov for lading så bør man kanskje også beregne litt tid på lading.

Tittel: Sv: Hurtiglading og kø! Hva er kotymen?
Skrevet av: Balaklavatirsdag 28. mars 2023, klokken 11:44
Dette må appstyres.

En "trekker kølapp" i app og ladeautomaten viser hvilket nummer som skal lade hvor, og lar kun den med riktig nummer/brikke lade.

En får kun trukket kølapp hvis en er på stedet. 

Hvis det ikke er kø --> Drop in.
Tittel: Sv: Hurtiglading og kø! Hva er kotymen?
Skrevet av: Rosstophertirsdag 28. mars 2023, klokken 13:57
Sitat fra: Sutalaus på tirsdag 28. mars 2023, klokken 11:44Dette må appstyres.

En "trekker kølapp" i app og ladeautomaten viser hvilket nummer som skal lade hvor, og lar kun den med riktig nummer/brikke lade.

En får kun trukket kølapp hvis en er på stedet. 

Hvis det ikke er kø --> Drop in.

Trur nok det skaper flere problemer enn det løser. Hvor lang tid skal man få på å koble til? 5 minutter? Hva om den som har trukket kølapp gikk over gata og ladet der i stedet? Skal man da måtte stå å vente i mange minutter før nestemann kan få lade? Hva om noen kobler fra og så bruker noen minutter på å laste inn kone, barn og hund i bilen - skal da nestemann miste sin plass i køen fordi hen brukte for lang tid på å koble til?
Tittel: Sv: Hurtiglading og kø! Hva er kotymen?
Skrevet av: Egil Sfredag 21. juli 2023, klokken 22:45
Flere steder er det jo egne kø-felt for lading, men noen steder er det bare plass til 3-4 biler i køen.

Et annet problem er disse om lader til 100%, vi har en Ionity lader på Sandnes med 6 ladere som 99,9% av tiden er beslaglagt av Taxier.
Har selv stått der som eneste ikke-taxi, ser taxier komme inn med 60-70%soc, setter på lading og går inn på stasjonen å sitter å venter på ny tur, ser flere taxi som står å lader på 90+% med bare 16-20kwt.
Sto selv å ladet 25min for å lade til 80%, da sto det 4 taxier mellom 80-100% på lav effekt hele den tiden jeg ladet.
Virker som de holder til der, tar en tur, kommer tilbake og plugger i laderen mens de venter på neste tur.

Det burde vært mye større blokkeringsavgift, er vel mye 1kr/min over 80% mange steder nå, men burde økt til 10-15kr minuttet over 80% hvis det ikke var ledige ladere for å hindre de som står å blokkerer ladere.
Laderne burde gjerne også vært satt opp slik at de ikke ville lade til mer enn 80% i rushtid eller dersom det ikke var andre ledige ladere.
Tittel: Sv: Hurtiglading og kø! Hva er kotymen?
Skrevet av: turfsurflørdag 22. juli 2023, klokken 08:28
Sitat fra: Egil S på fredag 21. juli 2023, klokken 22:45Det burde vært mye større blokkeringsavgift, er vel mye 1kr/min over 80% mange steder nå, men burde økt til 10-15kr minuttet over 80% hvis det ikke var ledige ladere for å hindre de som står å blokkerer ladere.
Laderne burde gjerne også vært satt opp slik at de ikke ville lade til mer enn 80% i rushtid eller dersom det ikke var andre ledige ladere.
Da blir det rimelig fort slutt på å kjøre elbil for min del. Kjører man med tilhenger / campingvogn så må man faktisk ofte lade over 80% for i det hele tatt å komme frem til neste ladestasjon. Slike ting kan de begynne med når rekkevidden er ca doblet (100+ mil WLTP). Da holder det å lade til 80% med henger og.

Måten Tesla gjør det på er grei synes jeg, de stiller ned ladegrensen til 80% i rushtiden, men så kan du selv justere den opp igjen. Og så blokkerer de lading mere enn fem ganger pr dag på samme stasjon, i tillegg til blokkeringsavgift.
Tittel: Sv: Hurtiglading og kø! Hva er kotymen?
Skrevet av: Egil Slørdag 22. juli 2023, klokken 18:25
Noe bør de iallfall gjøre.
Jeg har sett at Ionity stort sett ligger med +/-20 mils mellomrom, de fleste burde klare det selv med noe på kroken.
Langs E6, E18 og E39 er det jo ladere "over alt", kan ikke være mange milene mellom hver hurtiglader. Andre steder kan nok avstand være et større problem.

Egentlig burde de kanskje flyttet Ionity laderen i Sandnes til et annet sted litt mindre sentralt langs motorveien, og kanskje doblet fra 6 til 12 ladere.
Tittel: Sv: Hurtiglading og kø! Hva er kotymen?
Skrevet av: turfsurflørdag 22. juli 2023, klokken 22:56
Sitat fra: Egil S på lørdag 22. juli 2023, klokken 18:25Noe bør de iallfall gjøre.
Jeg har sett at Ionity stort sett ligger med +/-20 mils mellomrom, de fleste burde klare det selv med noe på kroken.
Langs E6, E18 og E39 er det jo ladere "over alt", kan ikke være mange milene mellom hver hurtiglader. Andre steder kan nok avstand være et større problem.

Stor skaphenger drar fort 400-450Wh/km. Få biler som kommer 20 mil på 70% kapasitet da (80-10%).

Uansett, kjør litt på kryss og tvers i nord-Skandinavia så skjønner du problemet. Blir sikkert bra etter hvert, men de kan ikke innføre slikt basert på forholdene på Østlandet.
Tittel: Sv: Hurtiglading og kø! Hva er kotymen?
Skrevet av: geearsøndag 23. juli 2023, klokken 09:48
Det er få elbiler som klarer 20 mil med større henger eller campingvogn i litt fart og/eller kulde/vind selv på 100 til 0.

Vil tro noe av problemene på Lura forsvinner med billig-avtalene, da begynner de vel å bruke Tesla på Forus, men det er vel uansett bare å melde det inn til Ionity. Neppe ønskelig å ha det slik fra deres side heller.

Men, for alle andre, kjør til Tesla SuC ved Tvedtsenteret. 👌🏻
Tittel: Sv: Hurtiglading og kø! Hva er kotymen?
Skrevet av: Egil Ssøndag 23. juli 2023, klokken 11:54
Sitat fra: geear på søndag 23. juli 2023, klokken 09:48Det er få elbiler som klarer 20 mil med større henger eller campingvogn i litt fart og/eller kulde/vind selv på 100 til 0.

Vil tro noe av problemene på Lura forsvinner med billig-avtalene, da begynner de vel å bruke Tesla på Forus, men det er vel uansett bare å melde det inn til Ionity. Neppe ønskelig å ha det slik fra deres side heller.

Men, for alle andre, kjør til Tesla SuC ved Tvedtsenteret. 👌🏻

Nå var Ionity bare et eksempel, på de 20 milene mellom de laderne er det mange ladere fra f.eks Recharge og andre.
Tar man opp kartet å ser så kan det ikke være mer enn 5 mil mellom hver lader langs e39, e18 og e6  sør for fylkesgrensen til Nordland.

Nå har jo jeg en bil som gjør 40mil ved 80% under normal kjøring (50mil ved 100%) på sommer vel å merke, men det er det jo ikke alle som har.
Jeg ville nå trodd de fleste biler med WLTP på 400-500km burde kunne kjøre 20 mil med noe på kroken? En bil med 300-350km WLTP ville nok gjerne fått litt problemer.

Jeg har god pris på Ionity til mai neste år, men siden den avtalen er blitt dårlig fra 1. juni blir det nok Tesla når den avtalen er gått ut.
Tvedtsenteret er 400m fra jobben min.
Kanskje Ionity burde flyttet til litt sør for Sandnes, f.eks på Ganddal der motorveien blir ett felt (ved Hove plantesalg), eller nede på Bråstein når den nye veiforbindelsen fra Jæren kommer inn der.
Tittel: Sv: Hurtiglading og kø! Hva er kotymen?
Skrevet av: RJKsøndag 23. juli 2023, klokken 14:17
Sitat fra: Egil S på søndag 23. juli 2023, klokken 11:54
Sitat fra: geear på søndag 23. juli 2023, klokken 09:48Det er få elbiler som klarer 20 mil med større henger eller campingvogn i litt fart og/eller kulde/vind selv på 100 til 0.

Vil tro noe av problemene på Lura forsvinner med billig-avtalene, da begynner de vel å bruke Tesla på Forus, men det er vel uansett bare å melde det inn til Ionity. Neppe ønskelig å ha det slik fra deres side heller.

Men, for alle andre, kjør til Tesla SuC ved Tvedtsenteret. 👌🏻

Nå var Ionity bare et eksempel, på de 20 milene mellom de laderne er det mange ladere fra f.eks Recharge og andre.
Tar man opp kartet å ser så kan det ikke være mer enn 5 mil mellom hver lader langs e39, e18 og e6  sør for fylkesgrensen til Nordland.

Nå har jo jeg en bil som gjør 40mil ved 80% under normal kjøring (50mil ved 100%) på sommer vel å merke, men det er det jo ikke alle som har.
Jeg ville nå trodd de fleste biler med WLTP på 400-500km burde kunne kjøre 20 mil med noe på kroken? En bil med 300-350km WLTP ville nok gjerne fått litt problemer.

Jeg har god pris på Ionity til mai neste år, men siden den avtalen er blitt dårlig fra 1. juni blir det nok Tesla når den avtalen er gått ut.
Tvedtsenteret er 400m fra jobben min.
Kanskje Ionity burde flyttet til litt sør for Sandnes, f.eks på Ganddal der motorveien blir ett felt (ved Hove plantesalg), eller nede på Bråstein når den nye veiforbindelsen fra Jæren kommer inn der.
Er vel bare de aller nyeste, og blant de "dyrere" (500 K og opp, TM3 er vel eneste unntaket jeg kommer på) man finner biler som gjør 50 mil+ fra fullt batteri, men selv din gjør jo da ca 35 mil på 70 %. Når det å dra henger, litt avhengig av geografiske forhold, vær, vind etc gjør at man fort ender dårligere enn 50 % tap ved å dra henger, så er altså 20 mil ikke greit nok.

Men det er jo ikke bare det med hvilken avstand det er mellom stasjoner fra samme kjede (for best pris), men og hvilke hastigheter de tilbyr, hvor mange ladere de har og om de er "kompatible" meddet å ha tilhenger med seg.

Surt å komme til en stasjon med bare 2-3 ladere, hvorav 2 allerede er opptatt, og så må man hekte av henger før man får tatt den ledige plassen. Og så kommer kanskje en fjerde elbil(ist), og tar den ledige plassen mens man styrer med vogna.

Selv synes jeg det høres ut som et sabla styr med så liten rekkevidde mellom hver påfylling. Så jeg gleder meg over at det blir stadig flere som tilbyr biler som klarer 700 km og mer. Ikke for min egen del, men for de som har behovet for å dra henger (f.eks. campingvogn i ferien).

Selv klarer jeg meg ok med min Kona som har 450 km med de originale, koreanske dekkene (som kjennes d..tglatte ut på våt vei), men jeg hadde gjerne sett 500-550 km og spesielt ønsket er ladetider ned mot ihvertfall 30 min for 10-80, mot ca 55 med min (nye Kona skal visstnok være ned på 40 min uten at toppfarta har økt, men burde hatt større toppfart og). Henger savner jeg å kunne dra med min, men det er mest for småturer.
Tittel: Sv: Hurtiglading og kø! Hva er kotymen?
Skrevet av: geearsøndag 23. juli 2023, klokken 14:53
Sitat fra: Egil S på søndag 23. juli 2023, klokken 11:54
Sitat fra: geear på søndag 23. juli 2023, klokken 09:48Det er få elbiler som klarer 20 mil med større henger eller campingvogn i litt fart og/eller kulde/vind selv på 100 til 0.

Vil tro noe av problemene på Lura forsvinner med billig-avtalene, da begynner de vel å bruke Tesla på Forus, men det er vel uansett bare å melde det inn til Ionity. Neppe ønskelig å ha det slik fra deres side heller.

Men, for alle andre, kjør til Tesla SuC ved Tvedtsenteret. 👌🏻

Nå var Ionity bare et eksempel, på de 20 milene mellom de laderne er det mange ladere fra f.eks Recharge og andre.
Tar man opp kartet å ser så kan det ikke være mer enn 5 mil mellom hver lader langs e39, e18 og e6  sør for fylkesgrensen til Nordland.

Nå har jo jeg en bil som gjør 40mil ved 80% under normal kjøring (50mil ved 100%) på sommer vel å merke, men det er det jo ikke alle som har.
Jeg ville nå trodd de fleste biler med WLTP på 400-500km burde kunne kjøre 20 mil med noe på kroken? En bil med 300-350km WLTP ville nok gjerne fått litt problemer.

Jeg har god pris på Ionity til mai neste år, men siden den avtalen er blitt dårlig fra 1. juni blir det nok Tesla når den avtalen er gått ut.
Tvedtsenteret er 400m fra jobben min.
Kanskje Ionity burde flyttet til litt sør for Sandnes, f.eks på Ganddal der motorveien blir ett felt (ved Hove plantesalg), eller nede på Bråstein når den nye veiforbindelsen fra Jæren kommer inn der.
Du er nok i det optimistiske hjørnet angående rekkevidde. Hvis du har WLTP på 500 er kanskje reell "gjennomsnittlig" rekkevidde 400, med stor henger (kapell/skap) så kan du halvere det igjen. Har ikke kjørt med campingvogn, men antar det havner i samme gata. Hastighet, vindforhold og temp betyr selvfølgelig en god del, men de to siste bilene mine har hatt varmepumpe og WLTP over 500 og jeg har opplevd å både klare (med noen kilometers margin) og IKKE klare 200 km med skiboks og godt ett tonn enakslet kapellhenger på kroken. Skal man ligge på 60-70 % etapper så er det fort stusselige 12-15 mil.

Jeg vil kanskje si 40-60 % økning med tom boggi varehenger (har aldri kjørt med en bitteliten enakslet) og 100-150 % med større skap/kapell/campingvogn.
Tittel: Sv: Hurtiglading og kø! Hva er kotymen?
Skrevet av: Egil Ssøndag 23. juli 2023, klokken 16:19
Når jeg kjørte Stavanger (over fjellet) - Trondheim (via Østerdalen) - Oslo - Stavanger via Sørlandet, hadde jeg en en reell rekkevidde på 450-470km store deler av turen, men når jeg havnet på motorveien og lå å kjørte 110+ ble det nok nærmere 400km, det var uten tilhenger.
Ser når jeg lader min til 80% ligger som regel oppgitt rekkevidde mellom 370 og 410km avhengig av årstid.

Uansett er det "ufint" å blokkere en 150-300kw lader ved å lade med 20Kw over 80% når det er kø.
Bilene bruker jo like mye tid fra 80-100% som fra 10-80%.
Når jeg hurtiglader så lader jeg det jeg trenger, har flere ganger ladet til 60-70% fordi jeg planlegger å stoppe på en lader til på veien.

Klart det finnes unntak, tilhenger o.l. men hensikten ville jo være å få folk til å unngå å lade til 100% når de ikke har behov for det.
Tittel: Sv: Hurtiglading og kø! Hva er kotymen?
Skrevet av: geearsøndag 23. juli 2023, klokken 16:34
Ser den, men det bør være på annen måte enn å gi gebyr ved lading over 80. Min Model Y lader dessuten raskere over 80 enn hva e-Golf gjør på maks (og det finnes biler som lader mye raskere enn Y over 80). Gjentakende klattlading i toppen, og iallfall på samme ladestasjon, kan man for eksempel vurdere å gjøre noe med, men kommer noen inn med 20 og lader til 95, så er det i mange tilfeller fordi de trenger det.
Tittel: Sv: Hurtiglading og kø! Hva er kotymen?
Skrevet av: Supervisoronsdag 02. august 2023, klokken 13:51
Opplevde for 2 uker siden ved Ionity Varberg i Sverige at en danskregistrert Peugeot 2008 hadde ladet helt opp til 100%. Fra 95% til 100% tok det han ca. 30 minutter. Fyren unngikk stygge blikk og bare så rett frem eller i sin mobil.
2 av ladere virket ikke og resten var også opptatt, men da med biler som var mellom 30-70%.
Hufff... rant over.
Tittel: Sv: Hurtiglading og kø! Hva er kotymen?
Skrevet av: geearonsdag 02. august 2023, klokken 14:27
Han ladet åpenbart ferdig til 100%, så du lyktes ikke med inngripenen din? Hva sa du og hva sa han?
Tittel: Sv: Hurtiglading og kø! Hva er kotymen?
Skrevet av: hELgenenonsdag 02. august 2023, klokken 14:54
Sitat fra: geear på søndag 23. juli 2023, klokken 16:34Ser den, men det bør være på annen måte enn å gi gebyr ved lading over 80. Min Model Y lader dessuten raskere over 80 enn hva e-Golf gjør på maks (og det finnes biler som lader mye raskere enn Y over 80). Gjentakende klattlading i toppen, og iallfall på samme ladestasjon, kan man for eksempel vurdere å gjøre noe med, men kommer noen inn med 20 og lader til 95, så er det i mange tilfeller fordi de trenger det.

En enkel måte man kunne ordnet dette på var at laderen stoppet på 80% av seg selv med spørsmål om man vil ladere videre. Og etter 2 minutter uten svar så løper parkeringstakst på f.eks 120 kroner timen videre inntil man svarer. Svarer man ja på å lade videre så bør taksten endres til gjeldende takst + 50% for resten av ladeøkten.....

Slike takster bør gjelde på tider av døgnet med mye trafikk. Det vil gi mindre kø og det vil gi mindre slitasje på batterier at man ble oppfordet til å lade til maks 80%. En vinn-vinn situasjon både for miljøet og for kø kultur
Tittel: Sv: Hurtiglading og kø! Hva er kotymen?
Skrevet av: Egil Stirsdag 08. august 2023, klokken 19:03
Jeg skal krype til korset og innrømme at tilhenger utgjør et vesentlig høyere strømforbruk enn jeg forventet.

Jeg kjørte i dag Stavanger - Haugesund T/R med en "IKEA-skaphenger" fordi "Hans" gjorde at det fristet heller dårlig å kjøre MC til Haugesund for service.

Resultatet var at jeg brukte 49% av batteriet opp til Haugesund (93km), et forbruk på 37,3kWh/100km, en rekkevidde på ganske nøyaktig 20,5 mil der altså, nå var det mye vann i veibanen, mye vind og kaldt (10c), så "Hans" bidro nok til det forbruket. Dette tilsvarer mer enn dobbelt av normalt forbruk uten tilhenger (normalt 16-17kWh/100km på denne tiden året).

Hjem noen timer senere (etter en ladestopp +35% SoC) var forbruket mindre, 40% brukte jeg hjem, 30,7kWh/100km, en rekkevidde på 25mil da altså, tror vinden traff meg skrått forfra dit og skrått bakfra hjem.
Tar man snittet av de to så blir det ca 22,5 mil på min bil, da blir det lettere å akseptere lading til 100% og ikke 80% når man kjører med tilhenger.

Jeg hadde klart å kjøre t/r uten ladestopp (hadde 46% minus de 35% jeg ladet), men jeg hadde ikke klart å kjøre å levere hengeren og kjøre hjem, manglet 2-3%, kom hjem etter avlevert tilhenger på 33%.
Tittel: Sv: Hurtiglading og kø! Hva er kotymen?
Skrevet av: geeartirsdag 08. august 2023, klokken 20:54
Dessverre.. og da skjønner du fort hva det vil si på langtur, når du typisk skal hurtiglade et sted det er hurtiglader, og med noe margin, slik du gjerne kommer inn til lading med 5-15 %, og så hurtiglader du helst ikke til mer enn 80 %, og ender med å ha 60 % av de 22 milene tilgjengelig, så da har du etapper på 13 mil. Og kan forbanne elbilen og de femti milene dit peppern gror. Er du ekstra heldig kjører du i strøk uten lynlading og må bruke 50 kW lader også, det er virkelig meningløst når man har forbruk på 400 Wh/km. 😵

Og tross Hans så var dette en tur i august, -15 i januar kan være enda verre.
Tittel: Sv: Hurtiglading og kø! Hva er kotymen?
Skrevet av: Egil Stirsdag 08. august 2023, klokken 21:51
Sitat fra: geear på tirsdag 08. august 2023, klokken 20:54Dessverre.. og da skjønner du fort hva det vil si på langtur, når du typisk skal hurtiglade et sted det er hurtiglader, og med noe margin, slik du gjerne kommer inn til lading med 5-15 %, og så hurtiglader du helst ikke til mer enn 80 %, og ender med å ha 60 % av de 22 milene tilgjengelig, så da har du etapper på 13 mil. Og kan forbanne elbilen og de femti milene dit peppern gror. Er du ekstra heldig kjører du i strøk uten lynlading og må bruke 50 kW lader også, det er virkelig meningløst når man har forbruk på 400 Wh/km. 😵

Og tross Hans så var dette en tur i august, -15 i januar kan være enda verre.

Var mest for være mann nok til å innrømme at jeg tok feil :)