Sitat fra: bjoris på mandag 18. november 2013, klokken 14:51Enig med deg, det blir håpløst om folk skal lade 100% med hurtiglader, det blir jo flere og flere el-biler, så snart kommer det til å være mer kø.
Ikke veldig nytt tema, men har vi en konklusjon? Syns vi at vi skal lade over 80% når det står folk å venter og en vet at det er nok til å rekke neste ladestasjon?
Ble litt irritert i helgen, trenger ikke gå mer i detaljer enn at det stod en Leaf i Aksdal som hadde 97% ladet, ingen å se og for sikkerhetsskyld hadde den parkert slik at ledningen ikke rakk på noen av sidene når tiden gikk ut, da var det fortsatt ingen eier å se. Det endte med at jeg kjørte opp på bakken for å rekke når tiden var gått ut. Må jo si det var fristende å ta den ut også når den sto å ladet med 10 a og 97%, men jeg syns det hadde vært ett overtramp.
Hjemover ble det litt motsatt, vi kom til tom lader, men like bak kom to Leafen som skulle til Bergen, begge lurte med engang på hvor mye vi skulle lade opp, helt ok syns jeg. Vi gav oss på 80%, men hadde tenkt å lade litt mer for å være sikker. Ser at det knapt var 70% i bilen når det stod 80% på laderen, bare 8 streker og 6 mil på 8 streker i øspøs, undersjøisk tunnel og søkklastet bil er ikke mer enn du må ha, vi fikk lowbattery i det vi stoppet hjemme. SOC var 22% iflg Andoriden. Har jo noe dårlig kapasitet iflg denne appen, men 12 barer fortsatt i bilen...
Men hva tenker folket, en gir seg ved 80% når det står andre å venter? Hva om en faktisk føler at en MÅ ha mer, da bør en vel kunne stå, men det er jo så forb... siden det går så sent da... Skulle vært 16 a uttak i tillegg så en kunne flyttet seg bort fra hurtigladeren etter 80%
Sitat fra: Kjell Leaf på mandag 18. november 2013, klokken 15:02
Jeg irriterer meg også over at elbiler parkerer på ladestasjonene på kjøpesentre uten å lade. Idioter, de må da skjønne at elbiler IKKE har behov for egen parkeringsplass men egen ladeplass. Selv om jeg ikke har fått min Leaf enda blir jeg forbanna når jeg ser dette. Hvordan kan man våre så teit og egoistisk når man selv eier en elbil ? Det blir jo som å parkere ved siden av en bensinpumpe og så gå å handle en time eller to. >:(
Sitat fra: RuneW på mandag 18. november 2013, klokken 15:32Men da er det jo dumt at de lokale med elbil som ikke lader bruker ladeplassen som parkeringsplass når det kanskje kommer en som trenger plassen. Hvorfor tror noen at en elbil ikke kan stå sammen med de andre bilene ?Sitat fra: Kjell Leaf på mandag 18. november 2013, klokken 15:02
Jeg irriterer meg også over at elbiler parkerer på ladestasjonene på kjøpesentre uten å lade. Idioter, de må da skjønne at elbiler IKKE har behov for egen parkeringsplass men egen ladeplass. Selv om jeg ikke har fått min Leaf enda blir jeg forbanna når jeg ser dette. Hvordan kan man våre så teit og egoistisk når man selv eier en elbil ? Det blir jo som å parkere ved siden av en bensinpumpe og så gå å handle en time eller to. >:(
Det er flere kjøpesentra her i Sarspborg med egne ladeplasser for elbiler og jeg tror jeg har sett EN som faktisk har brukt plassen til å lade. Det har vel litt med å gjøre at de fleste som dra på senteret og handler mat bor her i distriktet. Og da har man som regel ikke behov for å lade på slike plasser. Jeg har i alle fall aldri hatt det.
Køkultur ved hurtigladestasjoner er selvsagt en totalt annen problemstilling!
Sitat fra: Electra på mandag 18. november 2013, klokken 20:41Det var en kjempegod ide. :D
Det er klart at med en liten holdnings/opplysnings kampanje så hadde situasjonen kanskje blitt bedre. Men tenker det er et mindretall av alle de 16000 (?) elbileierene i Norge som følger med og er aktive her på forumet. Dessverre.
Tror det er på tide med en liten informasjons brosjyre/lapp hvor ladekøkultur :o blir "vedtatt". I første omgang syntes jeg dette burde være forhandler sin oppgave, men ser det som mere realistisk at Elbilforeningen ser på dette.
Hva med en standard lapp, formulert på en saklig og hyggelig måte, som vi alle kunne ha i bilen vår. Ved "overtramp" er det bare å legge denne under viskeren på bilen som feks ikke lader på elbil parkering.
Når overtrampere/ubevisste får nok like lapper så har nok det en positiv læringseffekt.
Sitat fra: Electra på mandag 18. november 2013, klokken 20:41
Tror det er på tide med en liten informasjons brosjyre/lapp hvor ladekøkultur :o blir "vedtatt". I første omgang syntes jeg dette burde være forhandler sin oppgave, men ser det som mere realistisk at Elbilforeningen ser på dette.
Sitat fra: bjorn_2390 på mandag 18. november 2013, klokken 21:21Sikkert ikke lenge til det kommer flere elbiler dit du bor heller, ser ut som det har en akselererende effekt fordi mange kjøper elbil fordi de kjenner noen som har en de har fått testet eller hørt skryt om. :)Sitat fra: Electra på mandag 18. november 2013, klokken 20:41
Tror det er på tide med en liten informasjons brosjyre/lapp hvor ladekøkultur :o blir "vedtatt". I første omgang syntes jeg dette burde være forhandler sin oppgave, men ser det som mere realistisk at Elbilforeningen ser på dette.
Jeg er ikke enig i at dette er en forhandler-oppgave... Dette er en sak for foreningen, som i så måte representerer "oss", i motsetning til hva forhandlerne gjør.
Bra tiltak!
Og jeg innrømmer glætt at jeg har tatt sjansen på å stå på ladeplass (treg!!) fra tid til annen, uten å lade. Det er jo BARE TULL!! Nå er ikke dette noe problem, her jeg bor, for det er på absolutt ingen måte slik at det plutselig tropper opp flere elbiler. Men likevel, her snakker vi prinsipp og holdning: Faktisk har jeg fra tid til annen gjort dette for å sette elbil "på kartet", i bekymring for at "hvis det aldri er noen elbil på plassen, blir plassen borte". Ryktene går om det, faktisk. Og enkelte plasser er i utgangspunktet bare stuet bort i et hjørne, og gjerne er f.eks. lysstoffrøret skrudd ut over ladeplassen, slik at man skulle tro det var elbil-fiendtlige folk som har stått for å rigge opp den dunkle, bortgjemte plassen (f.eks. i parkeringshus), uten så mye som et skilt som viser vei dit.
Men dette sier jeg dere: Jeg har gjort dette for siste gang nå ;)
Sitat fra: Kjell Leaf på mandag 18. november 2013, klokken 15:46
Men da er det jo dumt at de lokale med elbil som ikke lader bruker ladeplassen som parkeringsplass når det kanskje kommer en som trenger plassen. Hvorfor tror noen at en elbil ikke kan stå sammen med de andre bilene ?
Sitat fra: el nino på tirsdag 19. november 2013, klokken 09:19
Kommunale veimyndigheter kan i samarbeid med foreningen utarbeide et skilt som settes opp ved ladepunktene med påminnelse om at disse plassene (kommunale ladeplasser) KUN MÅ BENYTTES TIL LADING, og at bilen flyttes når den er ferdigladet. Her må det utarbeides regler som overholdes, frivillighet og "synsing" tror jeg ikke noe på. ;)
Ang. hurtiglading: Skilt som sier at hvis det er kø, kan man KUN lade til 80% 8)
Sitat fra: RuneW på tirsdag 19. november 2013, klokken 09:25Man trenger klare regler som står på et skilt sånn at man kan peke på skiltet for å lære dem vett i stedet for å krangle med de om det er parkering eller ladeplass. Jeg syns ikke det er mening i å flytte ladeplassene langt vekk, elbilister må respektere skilting (som burde vært der).Sitat fra: Kjell Leaf på mandag 18. november 2013, klokken 15:46
Men da er det jo dumt at de lokale med elbil som ikke lader bruker ladeplassen som parkeringsplass når det kanskje kommer en som trenger plassen. Hvorfor tror noen at en elbil ikke kan stå sammen med de andre bilene ?
Det er så enkelt som at disse plassene ofte står nærme inngangen og at andre ledige plasser kan være et godt stykke fra inngangen. Mennesker er mennesker...
Sitat fra: Kjell Leaf på tirsdag 19. november 2013, klokken 11:36Problemet er at skiltingen ikke er der -og at elbillister som gruppe er like egoistiske som fossilbillister.
Jeg syns ikke det er mening i å flytte ladeplassene langt vekk, elbilister må respektere skilting (som burde vært der).
Sitat fra: Kjell Leaf på tirsdag 19. november 2013, klokken 11:36Handikapp-parkering er plassert ved inngangene fordi brukerene har et fysisk handikapp!
Noen parkerer på handicapplassene også, men man kan ikke flytte dem lengst bort av den grunn.
Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 19. november 2013, klokken 11:45Ladestasjonene er da ikke alltid plassert nærmest inngangen, det finnes mange steder en del fossilparkeringer som er nærmere.Sitat fra: Kjell Leaf på tirsdag 19. november 2013, klokken 11:36Problemet er at skiltingen ikke er der -og at elbillister som gruppe er like egoistiske som fossilbillister.
Jeg syns ikke det er mening i å flytte ladeplassene langt vekk, elbilister må respektere skilting (som burde vært der).Sitat fra: Kjell Leaf på tirsdag 19. november 2013, klokken 11:36Handikapp-parkering er plassert ved inngangene fordi brukerene har et fysisk handikapp!
Noen parkerer på handicapplassene også, men man kan ikke flytte dem lengst bort av den grunn.
Selv om enkelte elbillister åpenbart har sosiale handikapp, klarer de å gå like langt som fossilbillister.
Thomas
Sitat fra: cra på tirsdag 19. november 2013, klokken 08:00Er det fortsatt slik at alle som kjøper elbil i norge får medlemskap første året? Da får de også mappen med info og nøkkel til ladestasjoner. Her budre det vært utarbeidet en del med skikk-og-bruk. Da når vi jo alle.
Er enig i at det er foreningen sin oppgave, men forhandlere har en gylden mulighet til å nå ferske elbilelere - kanskje folk som aldri har vært innom forumet her engang, men som nå vil kjøre elektrisk. Et sammarbeid hadde vært det beste; foreningen utformer en informasjonsbrosjyre som forhandlere kan dele ut til ferske elbilister. Mye bedre at de får beskjed fra starten av om at "slik bør det gjøres", enn at de går rundt og tror at de må parkere på ladeplassene for å stå gratis, og så legger de seg til uvaner.
Sitat fra: Tommen på lørdag 23. november 2013, klokken 12:33Følger ikke resonnementet ditt, men det er muligens fordi jeg ikke helt skjønner hva du mener. Uansett, må man ikke glemme at det mange steder i landet koster penger å lade! Da kan ikke bil nr. 2 nappe ut pistolen av bil nr. 1 uten videre.
Faktiske enkleste måte å begrense kø på er at alle ladere blir innstilt til å kun lade til 80 %
Sitat fra: ElRey på søndag 24. november 2013, klokken 15:33Er det en bensinstasjon med lite kunder så parkerer man ved pumpene et par timer?
Inntil det begynner å bli knapphet på ladeplassene bør man parkere sin elbil på ladeplasser ved kjøpesenter. Det at folk klager på at det aldri er noen elbiler på plassene likevel, er et mye større problem enn at elbiler står på disse plassene uten å lade.
Når det gjelder hurtiglading bør det være slik at vi kan snakke sammen i køen om hvordan vi kan lade bilene raskest mulig. Det er ok å lade over 80%, men kun så lenge det ikke er kø. Hvis det kommer en annen så flytter du deg til normalladeren. Videre er det mulig å jobbe litt med parkeringa når man skal stille seg opp for å lade, slik at andre kan gjøre seg klare på sida.
Dette er en hurtigladestasjon, som kan lade en bil hurtig inntil ca 80% av batterikapasiteten. Etter 80% vil den lade med lavere effekt. Bileiere som ønsker å lade utover 80% anmodes om å benytte en normallader i nærheten for de siste 20 prosentene, så lenge andre elbilister har behov for å lade. Dersom eier ikke befinner seg i nærheten av bilen, kan nestemann i køen overta laderen så snart ladingen har nådd 80%, eller 30 minutters ladetid. Det anmodes også om å parkere slik ved laderen at det er mulig å stå to biler ved siden av hverandre. |
Sitat fra: Kjell Leaf på mandag 18. november 2013, klokken 21:10Sitat fra: Electra på mandag 18. november 2013, klokken 20:41Det var en kjempegod ide. :D
Det er klart at med en liten holdnings/opplysnings kampanje så hadde situasjonen kanskje blitt bedre. Men tenker det er et mindretall av alle de 16000 (?) elbileierene i Norge som følger med og er aktive her på forumet. Dessverre.
Tror det er på tide med en liten informasjons brosjyre/lapp hvor ladekøkultur :o blir "vedtatt". I første omgang syntes jeg dette burde være forhandler sin oppgave, men ser det som mere realistisk at Elbilforeningen ser på dette.
Hva med en standard lapp, formulert på en saklig og hyggelig måte, som vi alle kunne ha i bilen vår. Ved "overtramp" er det bare å legge denne under viskeren på bilen som feks ikke lader på elbil parkering.
Når overtrampere/ubevisste får nok like lapper så har nok det en positiv læringseffekt.
Sitat fra: ravn på mandag 23. desember 2013, klokken 11:07
Hadde en ubehagelig opplevelse for ett par dager siden.
Kom til hurtiglader i Stavanger i skilpaddemodus og hadde en 30-40 km til, skikkelig drittvær og klokka var 01.
På hurtigladeren stod det en annen kar med 93%, som ble skikkelig forbannet når jeg foreslo at om han på død og liv måtte ha 100% så kunne han vel flytte bilen sin 3 meter og bruke en normallader istedenfor, siden det i praksis ikke ville ha noe å si for ladefarten. Det kom uansett ikke på tale.
Sånne folk altså...
Når det er sagt så har kø blitt ett alvorlig problem, særlig kø av drosjer.
Nå skal jo Lyse snart innføre ladeabonnement og jeg ser for meg at en av to ting skjer.
Enten at mange som i dag hurtiglader gratis vil falle fra,
eller mange får abonnement som ender med at når man først betaler så skal man bruke det så mye som mulig for å få mest mulig ut av kronene man betaler.
Det er jo ingen tvil at om at vi trenger flere "pumper" på hver tomt, om så en haug semi-ladere. Beste er jo dynamiske ladere som kan levere full pupp ved en bil, og redusere ved flere biler.
Sitat fra: ravn på mandag 23. desember 2013, klokken 11:07
Hadde en ubehagelig opplevelse for ett par dager siden.
Kom til hurtiglader i Stavanger i skilpaddemodus og hadde en 30-40 km til, skikkelig drittvær og klokka var 01.
På hurtigladeren stod det en annen kar med 93%, som ble skikkelig forbannet når jeg foreslo at om han på død og liv måtte ha 100% så kunne han vel flytte bilen sin 3 meter og bruke en normallader istedenfor, siden det i praksis ikke ville ha noe å si for ladefarten. Det kom uansett ikke på tale.
Sånne folk altså...
Sitat fra: BE på mandag 23. desember 2013, klokken 12:17
Når det er sagt, hastigheten på hurtigladerne er alltid høyere enn normallading. Du har kanskje ikke mer enn 10-15 ampere mot slutten, men du lader med nærmere 400 volt spenning, så det går raskere.
Sitat fra: kjbu på mandag 23. desember 2013, klokken 14:54
Det ble litt kø bak meg når jeg måtte lade til 90% på gratisladeren til ABB i Oslo. For å komme meg hjem måtte jeg ha dette, og andre ladere på veien er bare lade-mafia.
Når ABB gir seg med gratis-tilbudet, blir det bensinbil på meg til hovedstaden. Hurra for miljøet.
Sitat fra: jkirkebo på mandag 23. desember 2013, klokken 15:00
Tja, Grønn kontakt klippekort til 500,- for 10 klipp er da ikke så håpløst? Lader man f.eks 17kWh blir det 3,- per kWh. Fortsatt billigere enn fossilbil og du har da kjørt halve veien på langt billigere strøm en det?
Dessuten betaler du da nesten såpass i bompenger, litt avhengig av hvor du kommer fra (her fra Østfold dreier det seg om over 60 kroner)?
Sitat fra: ravn på mandag 23. desember 2013, klokken 11:07
Når det er sagt så har kø blitt ett alvorlig problem, særlig kø av drosjer.
Sitat fra: Knotten på mandag 23. desember 2013, klokken 11:19Enig, så lenge A eller B:
Uten at jeg har tenkt så veeeeldig mye gjennom det:
Det beste hadde kanskje vert at hurtigladeren stoppet for godt ved 90 % og ikke lot seg starte opp igjen..?
Så får den som absolutt MÅ ha 100% finne seg et annet høl å lade fra.. :o
Sitat fra: erikf på torsdag 26. desember 2013, klokken 20:07Sitat fra: Knotten på mandag 23. desember 2013, klokken 11:19Enig, så lenge A eller B:
Uten at jeg har tenkt så veeeeldig mye gjennom det:
Det beste hadde kanskje vert at hurtigladeren stoppet for godt ved 90 % og ikke lot seg starte opp igjen..?
Så får den som absolutt MÅ ha 100% finne seg et annet høl å lade fra.. :o
A Det ikke er mer enn ca 8 mil til neste hurtiglader. Noe som kan være litt vanskelig å vite.
B 16A-uttak tilgjengelig ved siden av hurtigladeren.
Sitat fra: Powerflux på mandag 30. desember 2013, klokken 23:15
På ABB Oslo har jeg opplevd en del pussige situasjoner :-X. Med 3 stk i kø så insisteres det altså på at å lade forbi 30 minutter selv om det står med store bokstaver, MAX 30 MIN LADETID!
I andre tilfeller står bilen der i 1 time eller mer og eier er ikke å se noe sted!
Det kan da ikke være så vanskelig...............
Sitat fra: Magnus Hansen på onsdag 08. juli 2020, klokken 14:46
Jeg tror det hadde hjulpet med mer informasjon. Feks at det var pålagt å vise mer info på display mens man ladet. Feks NOK/kWh slik at man klart å tydelig ser hvor ulønnsomt det er å fullade.
Sitat fra: nordmannisverige på mandag 06. juni 2022, klokken 11:52
Om jeg får komme med en oppfordring til nye elbileiere:
Ta rede på hvor mye effekt bilen din kan ta, spesielt om du kjøper brukt.
Det kommer til å bli ladekaos mange steder i sommer, og da er det kanskje unødvendig å ta beslag på en 350kW-lader en time om bilen din bare kan ta imot 50-100kW?
Sitat fra: Sutalaus på tirsdag 28. mars 2023, klokken 11:44Dette må appstyres.
En "trekker kølapp" i app og ladeautomaten viser hvilket nummer som skal lade hvor, og lar kun den med riktig nummer/brikke lade.
En får kun trukket kølapp hvis en er på stedet.
Hvis det ikke er kø --> Drop in.
Sitat fra: Egil S på fredag 21. juli 2023, klokken 22:45Det burde vært mye større blokkeringsavgift, er vel mye 1kr/min over 80% mange steder nå, men burde økt til 10-15kr minuttet over 80% hvis det ikke var ledige ladere for å hindre de som står å blokkerer ladere.Da blir det rimelig fort slutt på å kjøre elbil for min del. Kjører man med tilhenger / campingvogn så må man faktisk ofte lade over 80% for i det hele tatt å komme frem til neste ladestasjon. Slike ting kan de begynne med når rekkevidden er ca doblet (100+ mil WLTP). Da holder det å lade til 80% med henger og.
Laderne burde gjerne også vært satt opp slik at de ikke ville lade til mer enn 80% i rushtid eller dersom det ikke var andre ledige ladere.
Sitat fra: Egil S på lørdag 22. juli 2023, klokken 18:25Noe bør de iallfall gjøre.Stor skaphenger drar fort 400-450Wh/km. Få biler som kommer 20 mil på 70% kapasitet da (80-10%).
Jeg har sett at Ionity stort sett ligger med +/-20 mils mellomrom, de fleste burde klare det selv med noe på kroken.
Langs E6, E18 og E39 er det jo ladere "over alt", kan ikke være mange milene mellom hver hurtiglader. Andre steder kan nok avstand være et større problem.
Sitat fra: geear på søndag 23. juli 2023, klokken 09:48Det er få elbiler som klarer 20 mil med større henger eller campingvogn i litt fart og/eller kulde/vind selv på 100 til 0.
Vil tro noe av problemene på Lura forsvinner med billig-avtalene, da begynner de vel å bruke Tesla på Forus, men det er vel uansett bare å melde det inn til Ionity. Neppe ønskelig å ha det slik fra deres side heller.
Men, for alle andre, kjør til Tesla SuC ved Tvedtsenteret. 👌🏻
Sitat fra: Egil S på søndag 23. juli 2023, klokken 11:54Er vel bare de aller nyeste, og blant de "dyrere" (500 K og opp, TM3 er vel eneste unntaket jeg kommer på) man finner biler som gjør 50 mil+ fra fullt batteri, men selv din gjør jo da ca 35 mil på 70 %. Når det å dra henger, litt avhengig av geografiske forhold, vær, vind etc gjør at man fort ender dårligere enn 50 % tap ved å dra henger, så er altså 20 mil ikke greit nok.Sitat fra: geear på søndag 23. juli 2023, klokken 09:48Det er få elbiler som klarer 20 mil med større henger eller campingvogn i litt fart og/eller kulde/vind selv på 100 til 0.
Vil tro noe av problemene på Lura forsvinner med billig-avtalene, da begynner de vel å bruke Tesla på Forus, men det er vel uansett bare å melde det inn til Ionity. Neppe ønskelig å ha det slik fra deres side heller.
Men, for alle andre, kjør til Tesla SuC ved Tvedtsenteret. 👌🏻
Nå var Ionity bare et eksempel, på de 20 milene mellom de laderne er det mange ladere fra f.eks Recharge og andre.
Tar man opp kartet å ser så kan det ikke være mer enn 5 mil mellom hver lader langs e39, e18 og e6 sør for fylkesgrensen til Nordland.
Nå har jo jeg en bil som gjør 40mil ved 80% under normal kjøring (50mil ved 100%) på sommer vel å merke, men det er det jo ikke alle som har.
Jeg ville nå trodd de fleste biler med WLTP på 400-500km burde kunne kjøre 20 mil med noe på kroken? En bil med 300-350km WLTP ville nok gjerne fått litt problemer.
Jeg har god pris på Ionity til mai neste år, men siden den avtalen er blitt dårlig fra 1. juni blir det nok Tesla når den avtalen er gått ut.
Tvedtsenteret er 400m fra jobben min.
Kanskje Ionity burde flyttet til litt sør for Sandnes, f.eks på Ganddal der motorveien blir ett felt (ved Hove plantesalg), eller nede på Bråstein når den nye veiforbindelsen fra Jæren kommer inn der.
Sitat fra: Egil S på søndag 23. juli 2023, klokken 11:54Du er nok i det optimistiske hjørnet angående rekkevidde. Hvis du har WLTP på 500 er kanskje reell "gjennomsnittlig" rekkevidde 400, med stor henger (kapell/skap) så kan du halvere det igjen. Har ikke kjørt med campingvogn, men antar det havner i samme gata. Hastighet, vindforhold og temp betyr selvfølgelig en god del, men de to siste bilene mine har hatt varmepumpe og WLTP over 500 og jeg har opplevd å både klare (med noen kilometers margin) og IKKE klare 200 km med skiboks og godt ett tonn enakslet kapellhenger på kroken. Skal man ligge på 60-70 % etapper så er det fort stusselige 12-15 mil.Sitat fra: geear på søndag 23. juli 2023, klokken 09:48Det er få elbiler som klarer 20 mil med større henger eller campingvogn i litt fart og/eller kulde/vind selv på 100 til 0.
Vil tro noe av problemene på Lura forsvinner med billig-avtalene, da begynner de vel å bruke Tesla på Forus, men det er vel uansett bare å melde det inn til Ionity. Neppe ønskelig å ha det slik fra deres side heller.
Men, for alle andre, kjør til Tesla SuC ved Tvedtsenteret. 👌🏻
Nå var Ionity bare et eksempel, på de 20 milene mellom de laderne er det mange ladere fra f.eks Recharge og andre.
Tar man opp kartet å ser så kan det ikke være mer enn 5 mil mellom hver lader langs e39, e18 og e6 sør for fylkesgrensen til Nordland.
Nå har jo jeg en bil som gjør 40mil ved 80% under normal kjøring (50mil ved 100%) på sommer vel å merke, men det er det jo ikke alle som har.
Jeg ville nå trodd de fleste biler med WLTP på 400-500km burde kunne kjøre 20 mil med noe på kroken? En bil med 300-350km WLTP ville nok gjerne fått litt problemer.
Jeg har god pris på Ionity til mai neste år, men siden den avtalen er blitt dårlig fra 1. juni blir det nok Tesla når den avtalen er gått ut.
Tvedtsenteret er 400m fra jobben min.
Kanskje Ionity burde flyttet til litt sør for Sandnes, f.eks på Ganddal der motorveien blir ett felt (ved Hove plantesalg), eller nede på Bråstein når den nye veiforbindelsen fra Jæren kommer inn der.
Sitat fra: geear på søndag 23. juli 2023, klokken 16:34Ser den, men det bør være på annen måte enn å gi gebyr ved lading over 80. Min Model Y lader dessuten raskere over 80 enn hva e-Golf gjør på maks (og det finnes biler som lader mye raskere enn Y over 80). Gjentakende klattlading i toppen, og iallfall på samme ladestasjon, kan man for eksempel vurdere å gjøre noe med, men kommer noen inn med 20 og lader til 95, så er det i mange tilfeller fordi de trenger det.
Sitat fra: geear på tirsdag 08. august 2023, klokken 20:54Dessverre.. og da skjønner du fort hva det vil si på langtur, når du typisk skal hurtiglade et sted det er hurtiglader, og med noe margin, slik du gjerne kommer inn til lading med 5-15 %, og så hurtiglader du helst ikke til mer enn 80 %, og ender med å ha 60 % av de 22 milene tilgjengelig, så da har du etapper på 13 mil. Og kan forbanne elbilen og de femti milene dit peppern gror. Er du ekstra heldig kjører du i strøk uten lynlading og må bruke 50 kW lader også, det er virkelig meningløst når man har forbruk på 400 Wh/km. 😵
Og tross Hans så var dette en tur i august, -15 i januar kan være enda verre.