Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Automatisk tenning av lys

Startet av Caspar, tirsdag 03. juni 2014, klokken 20:56

« forrige - neste »

tlauri


ElBergen

Sendte en e-post til levereandøren ang problemet med side light(parklys) Her er svaret:
"The design for that upgrading module is to side lights become first lit in the dusk. Then when become more darker, the dipped beam light will switch on secondly. That "automatic" module designed (when knob in "auto" position") make use for light sensor senitivity and drive it's PCB circuity to simulate the signal to lit side lights and dipped beam lights in two steps via current transmittal to the designated pins of the switch only, so in principle the module will not affected the operation of the DRL function as that DRL function is control independently and not related to the light switch signalling

Tja, ble vel egentlig ikke noe klokere. Enheten som han sier skal ikke påvirke led-lysene, men det gjør den.
E-Up!

elektrolux

Nå har også Elbilhjelpen.no e-Up'en fått seg automatisk lys. Genial sak!

Har også observert at parklys tennes før hovedlys, men leser en bruksanvisningen er dette innebygget funksjon.

Trikset er nok å programmere sensitiviteten til park lys og til hovedlys likt ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ellerikke

Da har Elerikke også fått automatisk lys etter Caspar-metoden. Påslag skjer øyeblikkelig, avslag med litt forsinkelse. Hvor nøyaktig hun blir i skumringen får vi ta etterhvert. Justerte du din fra fabrikkinstillingen Caspar?
Ledningene er virkelig korte, tror alle som valgte ny bryter som løsning har hatt en noe lettere jobb...
Funksjon (er egentlig opplagt når en kobler det hele til 15): Når det er mørkt og tenning er på er hovedlys alltid på, også når en vrir bryteren til parklys. Kanskje kjekt å vite på forhånd om det skulle være et problem for noen.
Endelig! ;D
Blå e-up!

Caspar

Ja jeg har justert følsomheten i forhold til fabrikkinnstillingen til å være litt mere responsiv for mørket. Hvis jeg blir stående i kø rett under en gatelys så hender det at lyset slår seg av, menette at jeg bøyde lyssensoren litt bakover så bedret det seg også. Bra løsning for en latterlig lav pris
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

elektrolux

Dette gav mersmak. Er det noen som vet om en tilsvarende fix for vindusviskerne? Tenker da selvfølgelig på automatiske vindusviskere.

Etter det hadde ryggekamera inn på Garmin enheten vært kjekt, men da mest for at det eventuelt lot seg gjøre, og ikke så mye forde det savnes.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Caspar

Finnes jo ferdige sett, men sikkert mulig å lage selv også for småpenger
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Ellerikke

De første dagene etter montering ble det litt prøving og feiling med plassering av sensor. Ligger den utsatt for direkte lys trigger den på gatelykter etc. ikke noe tess.
Monterte den i A-stolpen som vist på bildet, da ble det slutt på det fenomenet. Så litt justering for å øke følsomheten mot mørket samt maks forsinkelse på avslag.
Det er litt lite hysterese i følsomheten, slik at det går litt av og på om jeg kjører akkurat i det det skumrer.
Blå e-up!

Ellerikke

Til dere som har skifta hele bryteren:
Fikk dere med det også muligheten til å aktivere parklys på hver side enkeltvis med blinkersen?
Blå e-up!

elektrolux

Sitat fra: Caspar på fredag 26. desember 2014, klokken 13:58
Finnes jo ferdige sett, men sikkert mulig å lage selv også for småpenger

Link?  Ferdig sett rouler. Tid er også penger og mangelvare, så er det et plug and play regnsett foretrekker jeg det.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Caspar

Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

tlauri

Sitat fra: Ellerikke på søndag 11. januar 2015, klokken 13:28
Til dere som har skifta hele bryteren:
Fikk dere med det også muligheten til å aktivere parklys på hver side enkeltvis med blinkersen?

Kan du utdype? Slukker hovedlykten ned til park når man blinker?

Caspar

Sitat fra: tlauri på mandag 12. januar 2015, klokken 21:25
Sitat fra: Ellerikke på søndag 11. januar 2015, klokken 13:28
Til dere som har skifta hele bryteren:
Fikk dere med det også muligheten til å aktivere parklys på hver side enkeltvis med blinkersen?

Det vi i dagligtale kaller for parklys er egentlig markeringslys. På nyere biler så er det slik at hvis du skrur på blinklyset til en av sidene etter at du har slått av tenningen så lyser parklyset på den siden du har "blunket" til.

Kan du utdype? Slukker hovedlykten ned til park når man blinker?
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Ellerikke

Sitat fra: tlauri på mandag 12. januar 2015, klokken 21:25
Sitat fra: Ellerikke på søndag 11. januar 2015, klokken 13:28
Til dere som har skifta hele bryteren:
Fikk dere med det også muligheten til å aktivere parklys på hver side enkeltvis med blinkersen?

Kan du utdype? Slukker hovedlykten ned til park når man blinker?

Dersom tenningsnøkkelen er ute og blinkersen f.eks. Er satt til venstre, så har mange biler den funksjonen at parklys på venstre sider er tent foran og bak (kjekt ved gateparkering). Er slik på min norske Skoda og er helt normalt på biler solgt i Tyskland. Dersom den funksjonen er endel av pakka ved å bytte bryter er jeg ikke snauere enn at jeg tenker på det alternativet.
Blå e-up!

Autowinder

Sitat fra: Caspar på torsdag 21. august 2014, klokken 22:07
Ja det er den bryteren du trenger. Du trykker inn og vrir bryteren til venstre så får du den ut av dashbordet. Føleren trekker du opp mellom bekledningen på a stolpen og dashbordet.

Det som er litt rart er at det må være en sensor i bilen allerede, for når jeg kjører inn i en mørk tunell, så fader ytre ringen i instrumentene langsomt ut i løpet av 6-7 sekunder (den som er hvit, blå og litt grønn i forbruksmåleren til venstre). Noen som kjenner til om en bryter fra en annen VW modell kan fange opp dette signalet og således eliminere den ekstra boksen og sensoren. Det er jo ikke sikkert at det blir dyrere heller når mva og fortollingsgebyr legges til på Kina-delen..?
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA