Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

ID.7 Tourer - priser, størrelser, egenskaper m.m.

Startet av daktari, mandag 19. februar 2024, klokken 21:21

« forrige - neste »

daktari

Det med nyttelast kan potensielt bli et problem. Den ID.7en Nylnad tester har følgende:
Egenvekt med fører
2 268 kg
Tillatt totalvekt
2 630 kg
Maks nyttelast
362 kg
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

THE

Sitat fra: daktari på tirsdag 27. februar 2024, klokken 18:01Det med nyttelast kan potensielt bli et problem. Den ID.7en Nylnad tester har følgende:
Egenvekt med fører
2 268 kg
Tillatt totalvekt
2 630 kg
Maks nyttelast
362 kg
Dette, pluss at den ikke kan trekke mer enn ei litt stor trillebår på hengerfestet. 1000 kg på 2wd, og blir sikkert stusselige 1200 kg med 4wd slik som på ID.4/5. Hvis VW mener at ID-modellene skal erstatte de fossile forgjengerne så er det rart at de lager biler med så mye svakere spesifikasjoner. ID.7 nyttelast 400- kg, Passat 5-600 kg. Tilhengervekt Passat 2000-2200 kg, ID.7 1000-1200 kg. Dette er jo en grunnene til at "petrol heads" kaller elbiler lommelykt på hjul, og lekebil.

ID.7 er en bil som jeg absolutt ville vurdert når jeg må bytte ut TMX. Med 4wd, det store batteriet og relativt gode hurtigladeegenskaper treffer den bra, men da må den få 1500 kg+ tilhengerkapasitet, og helst minst 100 kg høyere nyttelast enn bilen Bjørn Nyland testet, for at det skal være aktuelt. Haptiske knapper og mangel på frunk kan jeg nok godta, men ikke 1200 kg på kroken.

Det begynner å bli et bra utvalg av elbiler, men det er fremdeles vanskelig å finne en bil som kan krysse av på alle krav, i alle fall om man skal holde seg under 1 million i pris eller kinabiler.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

RJK

Sitat fra: THE på onsdag 28. februar 2024, klokken 09:16
Sitat fra: daktari på tirsdag 27. februar 2024, klokken 18:01Det med nyttelast kan potensielt bli et problem. Den ID.7en Nylnad tester har følgende:
Egenvekt med fører
2 268 kg
Tillatt totalvekt
2 630 kg
Maks nyttelast
362 kg
Dette, pluss at den ikke kan trekke mer enn ei litt stor trillebår på hengerfestet. 1000 kg på 2wd, og blir sikkert stusselige 1200 kg med 4wd slik som på ID.4/5. Hvis VW mener at ID-modellene skal erstatte de fossile forgjengerne så er det rart at de lager biler med så mye svakere spesifikasjoner. ID.7 nyttelast 400- kg, Passat 5-600 kg. Tilhengervekt Passat 2000-2200 kg, ID.7 1000-1200 kg. Dette er jo en grunnene til at "petrol heads" kaller elbiler lommelykt på hjul, og lekebil.

ID.7 er en bil som jeg absolutt ville vurdert når jeg må bytte ut TMX. Med 4wd, det store batteriet og relativt gode hurtigladeegenskaper treffer den bra, men da må den få 1500 kg+ tilhengerkapasitet, og helst minst 100 kg høyere nyttelast enn bilen Bjørn Nyland testet, for at det skal være aktuelt. Haptiske knapper og mangel på frunk kan jeg nok godta, men ikke 1200 kg på kroken.

Det begynner å bli et bra utvalg av elbiler, men det er fremdeles vanskelig å finne en bil som kan krysse av på alle krav, i alle fall om man skal holde seg under 1 million i pris eller kinabiler.
Ser det er mulig å kjøpe ettermarkeds-frunk til ID.4 og Enyaq, så tipper den samme produsenten vil komme med dette til ID.7 ganske raskt!

https://www.frunk.at/en/produkt/audi-q4-e-tron-frunk-kopie/

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

daktari

Sitat fra: daktari på tirsdag 27. februar 2024, klokken 18:01Det med nyttelast kan potensielt bli et problem. Den ID.7en Nylnad tester har følgende:
Egenvekt med fører
2 268 kg
Tillatt totalvekt
2 630 kg
Maks nyttelast
362 kg
Bilen Nyland kjørte 2280 kg med fullutsyrt bil, så tallene stemmer bra.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Kires

2024 Model 3
2022 VW ID.4 GTX

Dag_Erik

#20
Hvis man laster ned den brosjyren med tekniske data herfra ;
https://www.volkswagen.no/no/alle-bilmodeller/id7.html,
så står det på nest siste side at nyttelast på fastback er 458 og stasjonsvogn er 457. Riktignok med markering om at det avhenger av utstyr etc.

To spm;

1. Som flere har påpekt her, søker man på regnr på id7 sier vognkortet en nyttelast på midten av 300 tallet? Altså nesten 100kg mindre.

2. Hvordan kan stasjonsvogn ha 1kg mindre enn fastback? Lite poeng med større bagasjerom da.

Forvirret! ???
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2018 Nissan Leaf 40Kwh

daktari

Med og uten fører kanskje? Dvs at manualen oppgir tomvekt for en helt tom bil, mens vognkortet regner tom bil som at det sitter en fører på 80 kg.

Alternativt har de andre fjærer og dempere på stasjonsvogn, og andre bremser?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

E-Trond

Var lav nyttelast ja,utskjelte Ioniq 5 har til sammenlikning 360 kg nyttelast på en fullutstyrt bil med soltak og 20"
Bil med 19" og uten soltak ligger på 392 kg.

Fullutstyrte Id4 Gtx og Enyaq Rs ligger på rett rundt 400 kg.
Ikke mye det heller.

Så antar nyttelast på Id7 vil øke noe når Awd/Gtx kommer på markedet.
ID 7 GTX i bestilling
Polestar 2  2022
Ioniq  2020

amstray

Litt på siden, men samtidig kanskje relevant. Jeg leste en dansk anmeldelse av ID4 nettopp. Der stod det at den kan trekke henger på 1200kg med bakhjulstrekk og 1400 med 4-hjulstrekk. I Norge er tallene henholdsvis 1000 og 1200. Noen som vet hva forskjellen skyldes?
2024: VW ID4
2020: Tesla Modell 3 SR+ - solgt
2018: Nissan Leaf  40kw - solgt

turfsurf

Dette er samme som med ID.4 og flere. I Norge regner man med større stigning når man ser på hvor mye man kan trekke med henger.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

THE

Her er regelverket i Norge.
https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918/KAPITTEL_10#%C2%A710-1

Kravet til tilhengervekt er basert på 12% stigning i Norge. I mange andre (alle andre?) europeiske land er det 8% stigning som er kravet.

Uansett så er det jo latterlig lave tilhengervekter på ID-serien som skal være en erstatning for Tiguan og Passat, biler som trekker +-2 tonn.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

daktari

Og der kom jaggu GTXen allerede. Ser pent ut med svart tak, baksetet i ID.7 er noe av det bedre jeg har sittet i. Håper det blir et valg å fjerne den røde trimmen i interiøret.


https://youtu.be/URFoitaJOKw
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

E-Trond

Ser bra ut den GTX varianten!  :+1:
86 kWt batteri og rekkevidde på 625 km.  :+1:  :+1:  :+1:

Bare så synd at priser og salgstart først kommer utpå sommeren...
Og hva blir leveringstida da? 6-7 måneder?  :-1:
ID 7 GTX i bestilling
Polestar 2  2022
Ioniq  2020

Kires

Sitat fra: E-Trond på torsdag 14. mars 2024, klokken 12:22Ser bra ut den GTX varianten!  :+1:
86 kWt batteri og rekkevidde på 625 km.  :+1:  :+1:  :+1:

Bare så synd at priser og salgstart først kommer utpå sommeren...
Og hva blir leveringstida da? 6-7 måneder?  :-1:

Volkswagen Norge sier levering til høsten
2024 Model 3
2022 VW ID.4 GTX

E-Trond

Åpnes det for bestilling tidlig i juni og det blir levering i slutten av november så er du jo oppe i nesten 6 måneders leveringstid.
Juni er første sommermåned og november er siste høstmåned.
Det klarer de nok dersom prisen blir høyere enn forventet og det er få som bestiller...
ID 7 GTX i bestilling
Polestar 2  2022
Ioniq  2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA