Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vask av TMS om høsten og vinteren- hvordan holde bilen fin?

Startet av VigdisA, onsdag 18. september 2013, klokken 19:34

« forrige - neste »

Philippo10

Av det jeg har hørt når det kommer til splitter nybil lakk, så burde man ikke ta børstevask siden lakken er senstiv/skjør. Samtidig derfor jeg skal ta folie.
Tesla Model S Performance 85 Brun - Alt utenom barneseter og Nappaskin.
16/06-2014 - Bestilt - 01/12 Levert
VIN: 465XX - Trondheim

Kjell Leaf

#31
Sitat fra: amund på fredag 28. november 2014, klokken 16:10
Sitat fra: TommyA på torsdag 27. november 2014, klokken 20:29
Jeg har jobbet med dette i 15 år

Til deg som driver med det, hvor galt er egentlig børstevask? Ville du putta din egen Tesla, eller annen ny bil i børstevaskemaskinen?
Børstevaskene kan variere fra vaskehall til vaskehall, og jeg tror ikke en som driver med det kan gi bedre svar enn oss andre som har erfaring med diverse vask gjennom mange år og med stor bilinteresse.
En ny bruksbil som bare er et fremkomstmiddel har jeg ingen betenkeligheter med å ta i børstevask. Jeg vasker min nye Leaf bare i børstevask og det viser ingen riper i den (hvit perlemor), hadde nok vist om den var f.eks svart, men tror det hadde gått bort ved boning.. Husk at mange kan være uheldige å få en ripe ved håndvask også, gjerne da en dypere ripe. Jeg har også en sommerbil som jeg har hatt i over 10 år og som jeg er veldig redd for, den er veldig fin i lakken, og den vaskes kun for hånd og KUN av meg (kona får heller ikke vaske den ;D). Hadde jeg kjøpt en Tesla og bare kjørt den sommersesongen hadde jeg bare vasket den for hånd, men hadde jeg brukt den hele året hadde jeg nok kjørt den i automat. Underspyling er viktig, og det blir for mye arbeid å vaske den skikkelig i vinterhalvåret om man skal gjøre det skikkelig og være garantert å ikke få riper. Bare høytrykk og avfetting gir ikke ren bil, man må fysisk fjerne den innerste tynne skitthinnen. Noen tror de får ren bil, men for de som har gjort dette på en hvit bil, vil se hvor mye skitt som egentlig ligger igjen. Det er heller ikke å morro å bruke så mye energi på en skikkelig håndvask vinterstid når bilen er nesten like møkkete når man kommer hjem. Folk må gjøre som de vil med sin Tesla uten at andre bryr seg, det er tross alt ikke et sjeldent samleobjekt selv om det er en fin bil, det er jo en bestselger.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

TommyA

Hei. Til dere som spør om børstevask i bilvaskemaskiner, så er svaret mitt delt. F.eks har jeg hatt en ny Audi A7 i 2,5 år som nå er solgt i påvente av en ny Tesla. Audien ble vasket MED børster ca 150 vask. Det var ikke en eneste ripe i lakken da jeg solgte den. Slikt ser man når man studere bilen fra forskjellige vinkler i sol-lys. Men nå skal det sies at mange tyske biler har knallhard lakk. Likevel noe forskjell på farge faktisk. Vår maskin har de nyeste og mykeste børstene på markedet og maskinen er vesentlig dyrere enn standard maskiner. Så til Tesla. Så langt jeg kjenner til, har Tesla veldig MYK lakk, og vil IKKE bruke børster på min Tesla når den kommer i mars. Børsteløs vask kan være veldig bra, men også her er det veldig forskjell fra maskin til maskin. Min erfaring er at Washtec's nye maskiner er meget bra. Likevel kan resultatet variere på to like maskiner. Da er det hvilken kjemi som brukes som avgjør. Vi bruker en kjemitype fra Finnland som heter Pineline. Den er dyr, men svanemerket og gir meget bra resultat.
Mitt poeng i tidligere artikkel var at bilvask om vinteren er minst - om ikke mer viktig enn om sommeren. Dette pga salt, asfalt m.m. Resultatet av vasken er kanskje ikke like viktig som vår og sommer, men å få dritten av både lakken og under bilen ER viktig. Snø på skitten bil om vinteren forklarer dette. Er ikke moro å børste snø av en skitten Tesla. Blir litt som sandpapir på lakken. Til Vigdis vil jeg si, glem trekket, finn ny vaskeplass. Du bør ikke trenge bruke mer enn en 50 lapp en gang i uken, og glem skumbørsten. Måten å finne ut standarden på vaskestasonen din, er å se på renhold av hall, maskin og utstyr..... God vask

sn0le

#33
Jeg pleier å vaske min bil på selvvasken på Shell Manglerud.
Koster 1 polett for skum, og det er nok til å komme rundt bilen og ta ordentlig på dekk og i hjulbuer.
Og her snakker vi tykt skum, og man ser det blir brunt og løsner opp dritten ganske effektivt. Prøvd skum på Statoil på bla Berger v/Sharifs, men det er bare sorgen.

1 polett til gir deg høytrykk i lang nok tid til å spyle hele bilen 2 runder.

Pris pr polett er 30,-
Evt kan du kjøpe 10 poletter for 250,-

Vasker bilen min der selv om jeg har flyttet ut fra Oslo, tar det når jeg er i byen og har ærender.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

VigdisA

#34
Takk @TommyA - da vet jeg litt mer hva jeg skal se etter.
Fjerning av snø fra møkkete bil er ikke noe gøy. Det gikk heldigvis bedre enn fryktet sist vinter.

Når jeg ser på vår 7 år gamle bil gremmes jeg litt - den ser ikke ut, og jeg vil ikke at den nye bilen skal se like ille ut om 6 år.
Den gamle er full av småriper. Den har vanligvis ikke blitt vasket så ofte, og har nesten aldri blitt polert, så der har nok sandpapireffekten fått fritt spillerom dessverre - derfor er jeg ekstra obs i forhold til Tesalen
Model S P85+ (2013 Signature)
Model X Plaid (2022)
Styreleder/President i Tesla Owners Club Norway
Styremedlem i Oslo og Akershus, Elbilforeningen

DavidRS

Sitat fra: TommyA på fredag 28. november 2014, klokken 17:36
Hei. Til dere som spør om børstevask i bilvaskemaskiner, så er svaret mitt delt. F.eks har jeg hatt en ny Audi A7 i 2,5 år som nå er solgt i påvente av en ny Tesla. Audien ble vasket MED børster ca 150 vask. Det var ikke en eneste ripe i lakken da jeg solgte den. Slikt ser man når man studere bilen fra forskjellige vinkler i sol-lys. Men nå skal det sies at mange tyske biler har knallhard lakk. Likevel noe forskjell på farge faktisk. Vår maskin har de nyeste og mykeste børstene på markedet og maskinen er vesentlig dyrere enn standard maskiner. Så til Tesla. Så langt jeg kjenner til, har Tesla veldig MYK lakk, og vil IKKE bruke børster på min Tesla når den kommer i mars. Børsteløs vask kan være veldig bra, men også her er det veldig forskjell fra maskin til maskin. Min erfaring er at Washtec's nye maskiner er meget bra. Likevel kan resultatet variere på to like maskiner. Da er det hvilken kjemi som brukes som avgjør. Vi bruker en kjemitype fra Finnland som heter Pineline. Den er dyr, men svanemerket og gir meget bra resultat.
Mitt poeng i tidligere artikkel var at bilvask om vinteren er minst - om ikke mer viktig enn om sommeren. Dette pga salt, asfalt m.m. Resultatet av vasken er kanskje ikke like viktig som vår og sommer, men å få dritten av både lakken og under bilen ER viktig. Snø på skitten bil om vinteren forklarer dette. Er ikke moro å børste snø av en skitten Tesla. Blir litt som sandpapir på lakken. Til Vigdis vil jeg si, glem trekket, finn ny vaskeplass. Du bør ikke trenge bruke mer enn en 50 lapp en gang i uken, og glem skumbørsten. Måten å finne ut standarden på vaskestasonen din, er å se på renhold av hall, maskin og utstyr..... God vask

sisc1337

Perlehvit P85, 21" grå turbine, vinterpakke, panoramatak, ultra Hi-Fi lydsystem, smart luftfæring, techpakke, sikkerhetspakke, dobbeltlader, parkeringsassistent, premium interiørbelysning, hattehylle og karbonfiber interiør.

Asarin

Setter veldig pris på slike tråder som dette, men har et lite problem - sitter med fullstendig skrekk for å gjøre noe galt så det går utover lakken. Ugh.

Er det altså OK å ta en børstefri maskinvask i ny og ne, spesielt med tanke på underskylling av bilen?
---
Tesla Model 3 - Sort LR AWD - 2019
Tesla Model S - 85kW - 2014-2016

Klykken

Sitat fra: Asarin på tirsdag 02. desember 2014, klokken 11:42
Setter veldig pris på slike tråder som dette, men har et lite problem - sitter med fullstendig skrekk for å gjøre noe galt så det går utover lakken. Ugh.

Er det altså OK å ta en børstefri maskinvask i ny og ne, spesielt med tanke på underskylling av bilen?
Ja. Det er bedre å gjøre NOE. :)
Hvis du har fått lagt beskyttelse på bilen, i form av voks eller forsegling av noe slag, kan for sterk kjemi ta knekken på denne. Hvilken kjemi som brukes på maskinvasken avhenger av dette. Hvis alternativene er å sitte å være redd mens bilen blir mer og mer skitten, så durer du den gjennom maskinvasken og tar oppryddingen til våren eller når det passer seg. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

TommyA

Sitat fra: DavidRS på mandag 01. desember 2014, klokken 22:45
Sitat fra: TommyA på fredag 28. november 2014, klokken 17:36
Hei. Til dere som spør om børstevask i bilvaskemaskiner, så er svaret mitt delt. F.eks har jeg hatt en ny Audi A7 i 2,5 år som nå er solgt i påvente av en ny Tesla. Audien ble vasket MED børster ca 150 vask. Det var ikke en eneste ripe i lakken da jeg solgte den. Slikt ser man når man studere bilen fra forskjellige vinkler i sol-lys. Men nå skal det sies at mange tyske biler har knallhard lakk. Likevel noe forskjell på farge faktisk. Vår maskin har de nyeste og mykeste børstene på markedet og maskinen er vesentlig dyrere enn standard maskiner. Så til Tesla. Så langt jeg kjenner til, har Tesla veldig MYK lakk, og vil IKKE bruke børster på min Tesla når den kommer i mars. Børsteløs vask kan være veldig bra, men også her er det veldig forskjell fra maskin til maskin. Min erfaring er at Washtec's nye maskiner er meget bra. Likevel kan resultatet variere på to like maskiner. Da er det hvilken kjemi som brukes som avgjør. Vi bruker en kjemitype fra Finnland som heter Pineline. Den er dyr, men svanemerket og gir meget bra resultat.
Mitt poeng i tidligere artikkel var at bilvask om vinteren er minst - om ikke mer viktig enn om sommeren. Dette pga salt, asfalt m.m. Resultatet av vasken er kanskje ikke like viktig som vår og sommer, men å få dritten av både lakken og under bilen ER viktig. Snø på skitten bil om vinteren forklarer dette. Er ikke moro å børste snø av en skitten Tesla. Blir litt som sandpapir på lakken. Til Vigdis vil jeg si, glem trekket, finn ny vaskeplass. Du bør ikke trenge bruke mer enn en 50 lapp en gang i uken, og glem skumbørsten. Måten å finne ut standarden på vaskestasonen din, er å se på renhold av hall, maskin og utstyr..... God vask

TommyA

Klykken har helt rett i at om du har vokset bilen, så vil evt petroavfetting, som er valgfritt for kjøper når han kjøper en børsteløs vask, ta bort det meste av voksen på bilen. Er bilen Cheramic pro behandlet, Ditec e.l. kan du kjøre full pakke på børsteløsvasken også med petroavfetting. Uansett hvordan man vrir og vender på det, så er en børsteløs vask berøringsløs i den forstand at det er kun vann og kjemi som berører bilen. Vasken er da så skånsom som den kan få blitt. Kjemien som brukes på maskinen er også viktig, men er rimelig sikker på at de kjente stasjonene som Esso, Shell og Statoil benytter gode produkter som på ingen måte skader lakken. En børsteløs vask tar ca 6 minutter, inneholder forvask, skum og deretter høytrykksvask. Til slutt en avrenningsvoks og tørk. I tillegg blir bilen spylt under for skitt, sand og salt, som er vanskelig å få til med en høytrykkspyler. Kostnad med fordelsprogram hos oss blir gjennomsnittsprisen kr. 106,- En slik vask i mørketiden med veisalting ca 4 mnd og med vask hver 14. dag gir en totalkostnad på kr. 850,- som er vel anvendte penger.
Når det gjelder vedkommende som kommenterte mine 150 vask på ny audi a7 og at han "ikke" tror at den ikke har fått striper, så er svaret mitt enkelt å greit, hvorfor tror du at jeg fortsatte med børstevask på en bil til 1,3 mil kroner, når jeg har gratis vask inkl børsteløs i mitt eget anlegg? Jeg har ingen grunn til å lyve her inne. Poenget mitt var at det er stor forskjell på billakk, og også på hvilken farve som er på bilene. En sort Audi A7 ville hatt vaskespor etter 150 vask. Men nå skal det også si at de fine vaskesporene som kan bli etter børstevask, enkelt polleres bort når en tar vår/høst shiningen på bilen. De aller fleste riper kommer fra snøkosten som feier over skitten bil. Disse stripene går på kryss og tvers og det er enkelt å se hvorfor de er kommet

DavidRS


Sitat fra: TommyA på tirsdag 02. desember 2014, klokken 14:08
Klykken har helt rett i at om du har vokset bilen, så vil evt petroavfetting, som er valgfritt for kjøper når han kjøper en børsteløs vask, ta bort det meste av voksen på bilen. Er bilen Cheramic pro behandlet, Ditec e.l. kan du kjøre full pakke på børsteløsvasken også med petroavfetting. Uansett hvordan man vrir og vender på det, så er en børsteløs vask berøringsløs i den forstand at det er kun vann og kjemi som berører bilen. Vasken er da så skånsom som den kan få blitt. Kjemien som brukes på maskinen er også viktig, men er rimelig sikker på at de kjente stasjonene som Esso, Shell og Statoil benytter gode produkter som på ingen måte skader lakken. En børsteløs vask tar ca 6 minutter, inneholder forvask, skum og deretter høytrykksvask. Til slutt en avrenningsvoks og tørk. I tillegg blir bilen spylt under for skitt, sand og salt, som er vanskelig å få til med en høytrykkspyler. Kostnad med fordelsprogram hos oss blir gjennomsnittsprisen kr. 106,- En slik vask i mørketiden med veisalting ca 4 mnd og med vask hver 14. dag gir en totalkostnad på kr. 850,- som er vel anvendte penger.
Når det gjelder vedkommende som kommenterte mine 150 vask på ny audi a7 og at han "ikke" tror at den ikke har fått striper, så er svaret mitt enkelt å greit, hvorfor tror du at jeg fortsatte med børstevask på en bil til 1,3 mil kroner, når jeg har gratis vask inkl børsteløs i mitt eget anlegg? Jeg har ingen grunn til å lyve her inne. Poenget mitt var at det er stor forskjell på billakk, og også på hvilken farve som er på bilene. En sort Audi A7 ville hatt vaskespor etter 150 vask. Men nå skal det også si at de fine vaskesporene som kan bli etter børstevask, enkelt polleres bort når en tar vår/høst shiningen på bilen. De aller fleste riper kommer fra snøkosten som feier over skitten bil. Disse stripene går på kryss og tvers og det er enkelt å se hvorfor de er kommet

Hvilken farge var det på bilen da?
Jeg kunne faktisk satt en del penger på akkurat dette veddemålet. :)

Klykken

#42
Selv om bilen er f.eks hvit vil du få riper som synes godt i sollysrefleksjon. Og hvit farge vil også bli matt og falmet over tid. Det er det ingen tvil om.
Men hvis alternativet er å ikke vaske bilen eller å kjøre den i vaskeautomat, velger også jeg det siste. For det er fortsatt bedre enn ingenting.

EDIT:
Og (noen) automater dusjer også bilen med middel som fyller igjen riper som gjør at bilens overflater ser glatt og ripefri ut, helt til dette vaskes/slites av.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

sisc1337

Sitat fra: Klykken på tirsdag 02. desember 2014, klokken 14:48
Og hvit farge vil også bli matt og falmet over tid. Det er det ingen tvil om.


Det trenger ikke være tilfelle hvis du leverer bil inn til en detailer hvert 4. år. En god detailer kan få 4 års biler og eldre biler også til å se ut bedre enn fabrikknye på det utvendige!
Perlehvit P85, 21" grå turbine, vinterpakke, panoramatak, ultra Hi-Fi lydsystem, smart luftfæring, techpakke, sikkerhetspakke, dobbeltlader, parkeringsassistent, premium interiørbelysning, hattehylle og karbonfiber interiør.

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA