Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

daktari

Sitat fra: Counterpointer på onsdag 24. april 2024, klokken 23:37
Sitat fra: daktari på onsdag 24. april 2024, klokken 23:32
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 24. april 2024, klokken 23:30
Sitat fra: daktari på onsdag 24. april 2024, klokken 18:26Salget gikk dårlig, inntekten halvert, pengene forsvinner-> aksjen opp 10%. Si meg at det er noe rart med aksjemarkedet i USA uten å si det...
Det er noe rart med TSLA worldwide vil jeg si. Den oppfører seg ikke etter de regler som har pleid å gjelde.

Et lyspunkt at de skal lage en billig model, men hørtes ganske svakt ut som konsept. Men en liten utgave av Y (ikke sedan som 3) kunne fungere, men er litt i tvil om hva det nye med en slik løsning er.
Ja, og hvis den skal produseres på samme produksjonslinje, kan de da få til en mindre batteripakke med kortere hjulavstand?
Mitt valg i en slik situasjon ville vært å droppe overheng og kjøre samme pakker (evt med færre celler).
En Model 3 hatchback enkelt og greit. Som Focus og Focus sedan. Men med den svingradiusen til 3ern ikke en typisk småbil.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Electric cars in Norway

Hmmm Tesla testa 158 og endte opp på 162 men men... Tyder på at det blir humpete fremover.... Tyngdekraften peker nedover...

Trur eg 

OlaM

Sitat fra: dundun på onsdag 24. april 2024, klokken 18:11(Noen nevner Apple over her, de har P/E på 25ish de siste åra såvidt jeg husker)

Etter spekuleringsboblen i pandemien har den vært over 20 og til og med over 30, men i tiåret før det lå den godt under 20 og av og til under 10.

https://www.macrotrends.net/stocks/charts/AAPL/apple/pe-ratio
'21 3LR

Vaduz

Sitat fra: daktari på onsdag 24. april 2024, klokken 18:26Salget gikk dårlig, inntekten halvert, pengene forsvinner-> aksjen opp 10%. Si meg at det er noe rart med aksjemarkedet i USA uten å si det...

Det er jo ikke noe rart det? Markedet forventet tydeligvis enda dårligere resultat. Alle visste at det var et elendig kvartal for tesla, det blir priset inn fortløpende. Denne gangen med en overkorreksjon.

Det er jo sånn tankegang som gjør at Reddit spekulantene river seg i håret, fordi de tror at kvartalsrapporten blir dårlig, så da skal aksjen ned, da kjøper de 10x puts.

OlaM

Sitat fra: Vaduz på torsdag 25. april 2024, klokken 07:49Det er jo ikke noe rart det? Markedet forventet tydeligvis enda dårligere resultat. Alle visste at det var et elendig kvartal for tesla, det blir priset inn fortløpende. Denne gangen med en overkorreksjon.

Det er jo sånn tankegang som gjør at Reddit spekulantene river seg i håret, fordi de tror at kvartalsrapporten blir dårlig, så da skal aksjen ned, da kjøper de 10x puts.

Det understreker jo at dagens marked først og fremst er drevet av kortsiktig spekulasjon, ikke langsiktig investering. Se på Meta i går. Kjemperesultat, over forventningene, aksjen gikk ned 15%. Blir interessant i kveld med Microsoft og Google (Alphabet). Hvis Meta har tjent så mye penger så har vel de også, men hvor mye har Reddit veddet?  ;D
'21 3LR

OlaM

Kan det være at den nye billig-modellen enkelt og greit er en strippet Model 3? Det er vel først og fremst prisen som skal ned, ikke størrelsen. Småbiler for by er ikke et like viktig fenomen i USA og Kina.
'21 3LR

daktari

Klarer ikke kutte $10.000 ved å sette inn litt enklere seter og dørpaneler. Må mer radikale endringer til på alle områder. (1000 endringer som hver sparer 10 dollar.)
Typiske ting er mindre bremser, mindre motor, torsjonsbakaksel, mindre batteri og pakke, droppe varmepumpa, enklere hvac, manuelle ventiler, mindre skjerm med enklere spec, ingen qi-ladere osv osv.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

OhmPaPa

Hei!

På neste generalforsamling i Tesla skal det bla stemmes over om Elon skal få lønna/opsjonene han fikk tildelt for flere år siden.

Elon fullførte alle kravene og med det mangedoblet verdien av Tesla.

Men en dommer i Delaware sier Elon ikke fortjener denne opsjonsavtalen.

Så på neste generalforsamling kan alle *) med aksjer i Tesla være med på å stemme over om vi fortsatt mener Elon fortjente lønna si.

*) Desverre kan ikke de av oss som har aksjer hos Nordnet stemme her. Jeg er en av Nordnet sine kunder og har fått dette bekreftet.

Jeg vil derfor anbefale nye investorer i Tesla som er interessert i å delta i avstemninger å høre med potensielle aksjemeglere om man kan få stemme med sin andel av aksjene eller ikke. Som norske innbyggere kan vi ha våre aksjer i utenlandske investeringsbanker som gir deg stemmerett over egne aksjer - men her er jeg ingen ekspert.

Jeg har ikke så mange aksjer at det gjør noe fra eller til men jeg er likevel frustrert over å ha gått glipp av å delta i avstemningen. Jeg kan heller ikke delta på en generalforsamling om jeg skulle ønske.

Bare et tips til de av dere som eventuelt planlegger å kjøpe TSLA fremover.

daktari

Jeg ville stemt for at Musk får 550-1740 mrd NOK så han kan dra til Mars.

Men det er også en sabla risiko for hele samfunnet og demokratiet, at en semi-høyreradikal empatiløs juger får så mye penger og dermed enorm makt og innflytelse.

Så stem nei.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

What-a-watt

Han skal selvsagt ha betalt, og klekkelige bonuser er normalt i USA. Men ikke i denne størrelsen. Han får ikke selge noen av aksjene på 5 år. Nå har han riktignok lovet dette et par ganger tidligere med sin eksisterende beholdning, men har brutt løftet. Sist gang ved kjøpet av X. Det er en risiko å sitte med aksjer i 5 år da ingen kan vite hva verdien er i 2029. Den kan faktisk være 0-null. Fansen vil sikkert le av dette, men det er likefullt en risiko. Jeg unner han faktisk betaling, men ikke i den størrelsesorden det er snakk om. Vær klar over at verdien av aksjene sannsynligvis kunne vært høyere enn det den er i dag hvis Musk hadde vært mere sannferdig og edruelig med sine uttalelser og oppførsel. Å ta et tydelig politisk standpunkt virker lite smart. 50% av USAs stemmeberettigede er politisk uenig med han.

Klykken

Nå har jeg ikke sjekket detaljene, men kompensasjonspakken det snakkes om er noe som allerede var vedtatt for typ 5-6år siden, med prestasjonsbetingelser som har blitt innfridd, men pakken ble underkjent av en eller annen rettsinnstans da den skulle fullbyrdes. Altså er det lønn for noe han har utført for en god stund siden. Eller?

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

What-a-watt

Tror du vet alt dette allerede, men han har vel frasagt seg lønn.

Klykken

Sitat fra: What-a-watt på mandag 29. april 2024, klokken 12:59Tror du vet alt dette allerede, men han har vel frasagt seg lønn.
Jada, "lønn" da hvis det klinger bedre. :p

Ellers er TSLA opp 13% i premarket.

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

What-a-watt

Det er "bonus/pay pack" det krangles om, og ikke lønn. Lønn har han ikke fått på lang tid, eller muligens aldri.

Counterpointer

Problemet med kompensasjonspakken er at både broren og venner av Elon var med på å godkjenne den og pakkens utforming ble gjort av Elon sin advokat.
Inhabilitet ville dette bli kalt om det var en statsråd i nåværende regjering. 🤷🏻

Den er også uforholdsmessig stor, men det er en annen sak.


Forøvrig er aksjen gjennom taket i dag på grunn av mulig godkjenning av FSD i Kina.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA