Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Solcelleanlegg

Startet av jkirkebo, tirsdag 11. juni 2013, klokken 10:18

« forrige - neste »

Ferry

Sitat fra: turfsurf på torsdag 25. april 2024, klokken 06:10Leste foresten om at såkalte "balkonganlegg" hadde blitt populært i Tyskland. Man kjøper ferdige pakker med ett par paneler og en mikroinverter, setter (eller henger) de på balkongen og plugger de i stikkontakten. Kostnad 300 Euro.

Det må vel settes opp en spesiell type kontakt? Mener å ha lest det i en artikkel. Men det gjelder kanskje Tyskland spesielt? Står om det her: https://www.elektormagazine.com/news/diy-solar-pv-balcony-power-plant#&gid=1&pid=3
Så spørs det hva et norsk elektrofirma skal ha for å montere en slik? Om det var lov.

Jeg har sett 400 W paneler på finn.no til under tusenlappen. Og microinvertere fra norsk forhandler til 2000,-. Eller Kina-versjon på Ali til 700,- kr. Så for 3000,- investert kan man få ca. 300 kWh/år. Er jo ikke så ille det.

daktari

På artikkelen om balkonganlegg stod det at dette er forbudt i Norge. https://www.tu.no/artikler/balkongkraftverk-solcellene-til-geir-plugges-rett-i-stikkontakten/545905

"Myndighetene i Tyskland har hevet grensa for tillatt effekt på mikrokraftverk koblet til strømuttak fra 600 til 800 watt.

totalforbud mot omsetning og installasjon av balkongkraftverk i Norge.

Ifølge Direktoratet for sikkerhet (DSB) reguleres dette av paragraf 10 i forskrift om elektriske lavspenningsanlegg (FEL) og den norske standarden NEK 400.

I sistnevnte heter det at en «strømforsyningsenhet ikke skal være tilkoblet en forbrukerkurs ved bruk av stikkontakt og plugg»."
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Lurer på hvordan disse håndterer strømbrudd, vanlige solcelleanlegg må jo koble ut ved strømbrudd hvis man ikke har batteri og en gateway.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ferry

Sitat fra: turfsurf på fredag 26. april 2024, klokken 07:44Lurer på hvordan disse håndterer strømbrudd, vanlige solcelleanlegg må jo koble ut ved strømbrudd hvis man ikke har batteri og en gateway.

Det er helt likt. Det er samme komponent(er). En microinverter som er tilkoblet over stikkontakt i stedet for i en koblingsboks. De sender ikke spenning ut hvis de ikke føler spenning på kursen. Teknisk sett er dette easy peasy. Det er det juridiske som er hinderet.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Ferry på fredag 26. april 2024, klokken 23:30. Det er det juridiske som er hinderet.
Og det er bare så tullete :o at det skal være det jur som skaper  problemene

JUL ZOE 240

Sitat fra: Vidar_S på torsdag 25. april 2024, klokken 12:06
Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 25. april 2024, klokken 10:10Hos meg i MidtEnergi så får jeg ikke solgt mer enn jeg har brukt. Nå om dagen levere jeg mye mer enn jeg bruker og det vil jo bare bli skjevere ut over sommeren. Fungerte fint når jeg kan spare til vinteren men om dette opphører...

De som kun har plusskonto og spot time for time - får man utbetalt om man produserer mer enn man bruker ?

Jepp, som vanlig plusskunde med ordinær avtale får jeg utbetalt spotpris eks mva, beregnet per time, så relativt greit betalt denne måneden i alle fall :)

Merkelig at de ikke godtar at du selger mer enn mengden du har brukt / kjøpt. Det hindrer deg jo i å selge strøm fra "kontoen" på sommeren når prisen er lav og du produserer mye og oppmuntrer til å spare til høst / vinter når prisen i alle fall historisk sett har vært høyere.
Nja, hvis man kunne solgt for mer enn man brukte ville vel alle solgt alt de har spart opp i løpet av året i den dyreste vintermåneden.

Electric cars in Norway

#876
SitatNja, hvis man kunne solgt for mer enn man brukte ville vel alle solgt alt de har spart opp i løpet av året i den dyreste vintermåneden

Og det burde jo vært greit det, man hjelper jo til her

JUL ZOE 240

Det hadde passet meg ypperlig hvis det var slik, men hvem skal finansiere det? Strømselskaper som hadde gjort dette ville gått i minus på alle slike avtaler.

Electric cars in Norway

#878
Sitat fra: JUL ZOE 240 på lørdag 27. april 2024, klokken 07:13Det hadde passet meg ypperlig hvis det var slik, men hvem skal finansiere det? Strømselskaper som hadde gjort dette ville gått i minus på alle slike avtaler.
De strømselskapene kunne fått støtten fra staten.

Vent litt....


Hvorfor trenger vi alle de over 100 stk strømselskapene?

Rett svar: 
NEI

Det hadde holdt med et landsdekkende et.

Vi har jo bare et oljefond😜

Og da holder det med et nasjonalt strømselskap også

Er så lei av alle disse strømselskapene som tilbyr alt av unyttige tillegges produkter...


Her viser jeg tullet:

Kopi herfra under: https://www.aftenposteninnsikt.no/norge/den-komplekse-str-mjungelen

Kraftselskapene leverer strøm til børsen, som etter en markedspris på grunnlag av forventet forbruk og produsentenes innmeldte produksjonsvolum og priskrav. Nett-selskapene er ansvarlige for fysisk å sende kraften hjem til norske husstander gjennom eksisterende strømnett – som utgjør nettleien på fakturaen hos sluttbrukere. Nettselskaper har monopol på utbygging av infrastruktur i sitt område, og blir kontrollert av NVE.

Strømleverandørene fungerer som et avsluttende bindeledd mellom kraftbørsen og forbrukerne, da de fakturerer sluttkunden for mengde brukt strøm – strøm som samtlige strømleverandører kjøper til samme markedspris fra Nord Pool. Selskapene videreformidler denne strømmen til norske kunder med et prispåslag – en handel som kalles sluttbrukermarkedet.

Norske husstander kan i dag velge mellom å kjøpe kraft fra nesten 100 forskjellige strømleverandører som alle tilbyr et mangfold av avtaler. Spotpris, timespot, fastpris, variabel pris, og andre varianter skaper en kompleks strømjungel for forbrukere på søken etter billig elektrisitet.

– I bunn og grunn selger strøm-leverandørene keiserens nye klær, sier Ketil Kvaale, administrerende direktør i Vest-Telemark Kraftlag AS, som driver både med kraftproduksjon, nettleie og strømleveranse – og argumenterer for at disse selskapene er et unødvendig ledd i distribusjonen av strøm på det norske markedet.

– Det er ingen faktisk verdiskapning i sluttbrukermarkedet – de fakturerer for en vare som uansett blir levert av nettselskapene. Og man merker ingen forskjell på strømmen, da denne kommer fra samme sted uavhengig av hvilken leverandør man velger. Den eneste variasjonen er hvilket prispåslag selskapene legger på den faktiske markeds-prisen.

Gjennomsnittlig påslag er ifølge SSB mellom 5 og 6 øre pr. KWh, men mange betaler mye mer enn dette.
Dette leddet, og de påfølgende pris-påslagene, koster norske kunder 4 milliarder kroner pr. år – pluss moms, ifølge Kvaale, som mener at dette er en unødvendig tilleggskostnad for å formidle strøm til norske kunder.
Kvaale påpeker at sluttbrukermarkedet er et tiltak for å nå energilovens mål om effektiv og rasjonell kraftforsyning for norske kunder:
– Intensjonen med dette markedet var i utgangspunktet god, men etter 20 år må man innse at dette tiltaket har påført norske forbrukere store ekstrakostnader uten at det er noen nytte å registrere.

JUL ZOE 240

Det hadde blitt en solid støtte, mye mer enn 5-6 øre/kwh som er nevnt i artikkel. Penger som sikkert kunne vært brukt bedre, men det er jo prioriteringer da om man ønsker økt skatt for å finansiere solcelleanlegg.

Personlig ønsker jeg en debatt rettet mot hvilken støtte offshore vindkraft får sammenlignet med solceller.

Ellers takk for tips i tråden om lagring i skyen. Blir skifte av strømselskap til mandag selv om jeg ikke har funnet ut hva som er maks man kan lagre i skyen eller hvor lenge det kan lagres i skyen.

Electric cars in Norway

#880
Sitat fra: JUL ZOE 240 på lørdag 27. april 2024, klokken 19:47Personlig ønsker jeg en debatt rettet mot hvilken støtte offshore vindkraft får sammenlignet med solceller.
JUL... :+1: ja den debatten ønsker jeg velkommen også. Dette med statlig støtte, for jeg antar det er det du mener, det er jo egentlig endel av mine og dine penger... du ser den ikke sant? Det er penger vi forbrukere har innbetalt i strømregnign til staten det...
Jegh vil gjerne at mine innbetalte penger både blir støtte til BÅDE offshore vindkraft og til solceller, men det er bare meg det kanskje ::)

Har mulighet for å montere maaaange solceller på taket og jeg hadde gjerne satt på garasjen og på veggene også samt noen solfangere i hagen. MEN det er jo så faaa.... så dyrt da... dette burde jeg isteden fått gratis montert av staten og så kunne staten ha eiet hele sullamitten mens jeg hadde det. Det har vi råd til i verdens rikeste land. Jeg skulle gått i null (0) fra dag en på dette, det er slik det burde være.

Jeg ville jo tross alt ha stillt mine tak, vegger og hage til rådighet for solceller eiet av staten og jeg ville jo dermed produsert mye strøm selv. Og det jeg ikke brukte ville gitt til til strømnettet til andre som trenger strømmen.

ENOVA, hvor er dere når vi trenger dere?

https://www.enova.no/privat/alle-energitiltak/solenergi/solfanger-/

Ingeniøren

#881
Sitat fra: JUL ZOE 240 på lørdag 27. april 2024, klokken 19:47Det hadde blitt en solid støtte, mye mer enn 5-6 øre/kwh som er nevnt i artikkel. Penger som sikkert kunne vært brukt bedre, men det er jo prioriteringer da om man ønsker økt skatt for å finansiere solcelleanlegg.

Personlig ønsker jeg en debatt rettet mot hvilken støtte offshore vindkraft får sammenlignet med solceller.

Ellers takk for tips i tråden om lagring i skyen. Blir skifte av strømselskap til mandag selv om jeg ikke har funnet ut hva som er maks man kan lagre i skyen eller hvor lenge det kan lagres i skyen.

Ja, dette så interessant ut. Trodde det var Solkonto slik jeg kjenner det, men i motsetning til at det jeg leverer i kWh kan tas ut til Nord pool mnd snittpris påfølgende mndr ifm strømregningen, kan man her hente ut det man har lagret samme dag når sola går ned - det var nytt, om jeg forstår det rett.. Da snakker vi batteri i rette betydning.

Min Solkonto er ikke blitt sagt opp men spennende å høre hvordan folk opplever dette alternativet. Man kan jo lure om dette er et nytt MF stønt for å hente kunder før det stenges dette og...

Men etter å ha lest vilkårene er jeg ikke sikker på det skiller seg så mye fra solkonto likevel - vi får se hva folk opplever..
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Vidar_S

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 28. april 2024, klokken 08:56JUL... :+1: ja den debatten ønsker jeg velkommen også. Dette med statlig støtte, for jeg antar det er det du mener, det er jo egentlig endel av mine og dine penger... du ser den ikke sant? Det er penger vi forbrukere har innbetalt i strømregnign til staten det...
Jegh vil gjerne at mine innbetalte penger både blir støtte til BÅDE offshore vindkraft og til solceller, men det er bare meg det kanskje ::)

Har mulighet for å montere maaaange solceller på taket og jeg hadde gjerne satt på garasjen og på veggene også samt noen solfangere i hagen. MEN det er jo så faaa.... så dyrt da... dette burde jeg isteden fått gratis montert av staten og så kunne staten ha eiet hele sullamitten mens jeg hadde det. Det har vi råd til i verdens rikeste land. Jeg skulle gått i null (0) fra dag en på dette, det er slik det burde være.

Jeg ville jo tross alt ha stillt mine tak, vegger og hage til rådighet for solceller eiet av staten og jeg ville jo dermed produsert mye strøm selv. Og det jeg ikke brukte ville gitt til til strømnettet til andre som trenger strømmen.

ENOVA, hvor er dere når vi trenger dere?

https://www.enova.no/privat/alle-energitiltak/solenergi/solfanger-/

Jeg sliter litt med å se hvor du vil med dine to siste innlegg, hr Electric.

Når du her skriver at den statlige støtten er "det vi har betalt inn i strømregning til staten" - da tenker du på Enova-avgiften på nettleien, pålydende 1 øre/kwh? Hvor mange vindkraftturbiner vil du anslå at du har dekket inn med din andel de siste 10 årene?  ;)

Strømselskapene bidrar ikke i nevneverdig grad til økt strømpris dersom man leser vilkår før man går inn på en avtale. En av fordelene med flere leverandører er eksempelvis at man kan velge å gå inn på solkonto-avtalen til Haugaland kraft eller man kan velge å bruke Tibber og få tilgang til deres API.

Staten har også relativt liten interesse av at alle hus i Norge skal installere solcelleanlegg, så det å si at "Verdens rikeste land har råd til å betale installasjon for alle" blir litt lite seriøst. Da er det mer å hente på å bruke pengene på andre kilder til strømproduksjon som også produserer merkbare mengder midtvinters.

Ferry

Det ligger en artikkel om balkongkraftverk på tu.no Må betale for å lese, men..
 https://www.tu.no/artikler/balkongkraftverk-tar-av-i-tyskland-dette-onsker-vi-ikke-i-norge/546232?utm_source=tufront


Essensen er at dette kommer IKKE til å tillates i Norge, pga. sikkerhet. Brannfare i forbindelse med overbelastning. F.eks om du mater inn 800 watt midt på en kurs og belaster enden på kursen maks. 800 W / 230 V = 3,5 A i tillegg. Så en 16 A kurs kan i verste fall måtte føre 19,5 A.
For så vidt ikke en dramatisk overbelastning av allerede solid dimensjonering. Men det spiser av marginene.

Riktig måte å gjøre det på er å legge opp egen kurs. Det må gjøres av elektriker, og da ryker økonomien.Det blir da ca. samme jobb som å montere en elbillader. Ryker fort på 5 lapper da. Om ikke 10 eller 20.  :o

turfsurf

Sitat fra: Ferry på onsdag 01. mai 2024, klokken 09:09Essensen er at dette kommer IKKE til å tillates i Norge, pga. sikkerhet. Brannfare i forbindelse med overbelastning. F.eks om du mater inn 800 watt midt på en kurs og belaster enden på kursen maks. 800 W / 230 V = 3,5 A i tillegg. Så en 16 A kurs kan i verste fall måtte føre 19,5 A.
For så vidt ikke en dramatisk overbelastning av allerede solid dimensjonering. Men det spiser av marginene.

Så hvordan gjør de det i andre land hvor det er tillatt? Er de bare mere pragmatiske?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA