Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla Model S Beta **I OSLO** 12-14 april

Startet av RoadRunner, torsdag 29. mars 2012, klokken 14:44

« forrige - neste »

Cobos

Kan være at de med bare en bil er litt redd for for mange besøkende? Dermed er det med invitasjon og deres venner og de som følger med på sider som dette som dukker opp. Trenger de mer PR er det jo bare å sørge for at det kommer en reportasje i VG, Dinside eller noe slikt så står køen ut døra :)

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Espen Hugaas Andersen

De som er invitert til den lukkede eventen får oppdatere oss på hvordan det gikk, og gjerne ta bilder! :)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Yagi

Var innom en tur i morges. Og jeg må innrømme at det er en pen bil (til tross for at de Tesla-ansatte hele tiden minnet meg på at dette var en prototype - og at finish-en er deretter)

Interessant nok var det minst seks drosjeeiere innom mens jeg var der.  De virket imidlertid litt skuffet over takhøyden i baksetet

Av andre overfladiske betraktninger kan jeg si at dørhåndtakene fikk stor oppmerksomhet (man skal ikke dra i dem, de kommer ut av seg selv - og så er det nok å stikke fingrene ned i dem til at døren åpner seg.  Når døren stenges, lukkes de alegant inn i dørpanelet igjen)

Spesielt er også det forholdsvis store oppbevaringsrommet under panseret.  Ingen motor må jo bety gode muligheter for å få til en sikker og god deformasjonssone ved evt kollisjon.

Barnesetene i bagasjerommet var jeg ikke vilt imponert over. Men sikkert en flott løsning for de tilfellene der man trenger den ekstra plassen.

Snappet også opp at bilene med de ulike batteristørrelsene kommer til å bli ca like tunge (p.g.a. typegodkjenning)

Skulle gjerne ha sittet lenge i cockpit-en, men køen av utålmodige på utsiden vokste fort :)

I følge de tesla-ansatte, er det så langt ca 30 roadster-eiere i Europa som har bestilt bilen. Disse vil få levert først, så kommer de øvrige signatur-bestillingene og til slutt alle andre...
Th!nk City, 2000 (avgått ved døden)
Th!nk City, 2008 (solgt)
Tesla Model S P85+, 2013 (solgt)
Tesla Model X 100D

gbzdoc


El rayo

#19
Kommer derfra nå, det var nesten umulig å få tatt et "rent" bilde. Model S virker stor, men den er faktisk lavere enn Th!nk.

Førerplassen er ikke noe spesiell, synes jeg. Den holder vanlig standard og alle betjeningsknapper og hendler sitter der man er vant til. Tenningsnøkkelen forsvinner på produksjonsmodellen.

Det er god benplass i baksetet (midterste seterad) selv med forsetet i bakerste stilling og nok takhøyde til meg (168 cm). Godt sete på midten bak også; gulvet er helt flatt fra dør til dør og det er ingen kardangtunell som tar plassen fra god stopping i setet. Eneste 7-seteren jeg kan sammeligne med er Opel Zafira (forrige modell). Model S er atskillig større enn Safira og har mer personbilpreg. Bakseteryggen er delt i 2 på førersiden/1 på passasjersiden så det er plass til 4 voksne og ski eller brett inni bilen. Det er også fester til takboks.

De to bakerste bakovervendte setene setter jeg max 12 år aldergranse på selv om jeg ikke prøvesatt dem. Innstigning gjennom bagasjeluka og veldig høy terskel. Kan ikke se for meg at noen vil klare å plassere et barn i barnesete der. Men sikkert spennende å sitte der for barn som har vokst ut av barnesetet. Setet kan brettes i 3 (sete, rygg, nakkestøtter) og legges ned i brønnen til bena. Da blir det et stort bagasjerom med helt flatt gulv. Det er et stort bagasjerom foran også med en midt-tunell mellom forhjulene som går inn under dashbordet. Man kan undre på hvor de har gjemt batteriet.

Store felger med lite gummi. Fikk ikke prøvekjøre så jeg vet ikke hvordan Model S takler norsk vaskebrett eller hullete asfast. Gassfylte støtdempere bør gjøre at den demper slag bedre enn fryktet.

Model S er en virkelig markkryper akkurat som Roadster. Tipper at bakkeklaringen er minimum tillatt, 10 cm. Må ta forbehold om at produksjonsmodellen kan få noe større bakkaklaring.

Edit: takk til Espen i neste post for oppklaring av bakkeklaring.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Espen Hugaas Andersen

#20
Hvordan den variable luftdempingen fungerer er allerede kjent:

SitatDynamics on how the active air suspense will handle when corning is to be announced, but I can expand upon the height levels. Manual Adjustments are as follows:


  • Normal height = 6"
  • High Level 1 = 0.90" taller; When the vehicle accelerates above 19 mph, the clearance adjusts back to Normal height.
  • High level 2 = 1.3" above Standard and can be used for ascending a steep driveway or fording deep snow. Clearance reverts to High Level 1 above 10 mph.
  • Low Level = 0.79" under Standard; Active Air Suspension will automatically lower the vehicle for highway driving to improve aerodynamics. Low Level is also accessible from the touchscreen for loading/unloading of passengers. When the vehicle begins driving the clearance adjusts back to Normal height.
  • The suspension will also self-level the car. For example if you load a lot of weight in the trunk the vehicle will remain level.

Altså, varierer bakkeklaringen fra 13,2 cm til 18,5 cm.

Vil anta at standard støtdemperne er satt til ca 15 cm.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

hkaspenberg

#21
Har også akkurat vært en tur innom, og for en bil! ;D Gjennomtenkt og stilig design, både helhetlig og i detaljer, bortsett ifra en ting: Lurer på hvordan disse dørhåndtakene kommer til å virke en kald vinterdag på en nedsnødd og gjennomfrossen bil.  ::) Mye entusiastiske elbil-folk og ansatte. Fikk ikke prøvesitte da det satt en fyr med PC i førersetet og oppgraderte firmware'n i bilen. Men igjen, for en bil. Kjører nok rundt i noe slikt om en 4-5 år.

Unnskyld kvaliteten på bildene. Brukte iFonen, da skikkelig kamera ble gjenglemt på kontoret.  :-[

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Ladefabrikken

Jeg var en tur innom i dag. Tror det var minst 30 stykker fra Oslo taxi som sikla over bilen :)
Spurt litt om lading. Fikk forklart at man kunne ladde helt opp til 80kw hvis man hadde stor nok kurs.

De fine er at bilen tester selv hvor mye sikringskursen tåler. Bilen sier også fra hvis man bruker en kjøteledning som ikke er rullet ut. Utrolig mye bedre system en ladekladen til Leaf.

Utrolig stilig bil, mye breder og større en det jeg trodde. Men plassen inni var ikke så stor.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

foxy

Sitat fra: hkaspenberg på torsdag 12. april 2012, klokken 17:38
Har også akkurat vært en tur innom, og for en bil! ;D Gjennomtenkt og stilig design, både helhetlig og i detaljer, bortsett ifra en ting: Lurer på hvordan disse dørhåndtakene kommer til å virke en kald vinterdag på en nedsnødd og gjennomfrossen bil.  ::) Mye entusiastiske elbil-folk og ansatte. Fikk ikke prøvesitte da det satt en fyr med PC i førersetet og oppgraderte firmware'n i bilen. Men igjen, for en bil. Kjører nok rundt i noe slikt om en 4-5 år.

Unnskyld kvaliteten på bildene. Brukte iFonen, da skikkelig kamera ble gjenglemt på kontoret.  :-[

;-D Hans

wow - nydelig bil! Real life bildene dine er jo bedre enn de på websiden...
I-miev 2011
Asker

foxy

Sitat fra: 2EL på torsdag 12. april 2012, klokken 18:03
Tror det var minst 30 stykker fra Oslo taxi som sikla over bilen :)


Blir dette den nye standard taxi bilen i byen?! - ville ikke overrasket meg!
I-miev 2011
Asker

hkaspenberg

Sitat fra: foxy på torsdag 12. april 2012, klokken 18:05
wow - nydelig bil! Real life bildene dine er jo bedre enn de på websiden...
Takker, men det var vel mye fingerfett på linsa, kunne nesten tro at jeg lagde disse drømmeaktige refleksene med vilje ...  ;D

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

arnejorg1

Sitat fra: 2EL på torsdag 12. april 2012, klokken 18:03
Tror det var minst 30 stykker fra Oslo taxi som sikla over bilen

Ja, regner med taxinæringen melder sin interesse. Dette må jo være en superbra taxi. En pen bil med bra komfort og lang rekkevidde ;) :)
Ny Nissan leaf kjøpt 2012. Siden diverse fosilbiler, en think city, en Renault zoe, en rav 4 ev og nå mg marvel R

foxy

#27
Sitat fra: mrjalle på torsdag 29. mars 2012, klokken 21:12
Min havnet også i mappen for nettsøppel :-(
Bra dere andre la det ut her! Fly er booket, må jo se på vidunderet som skal bli mitt om et års tid... :-)

med denne flyturen t/r har du ødelagt miljøgevinsten ved å kjøre elbil... ;)

skal også innom i morgen og se på vidunderet... med el- bil dog...  :P
I-miev 2011
Asker

JohanH

Vært og sett på bilen og meget imponert. Svært overraskende sa en av selgerne at eutopaversjonen skal støtte ChAdeMo!?! Jeg spurte gjentatt og han hevdet dette absolutt!

Espen Hugaas Andersen

Oppfølgingsspørsmålet er da: Vil det støtte det ved å være integrert i bilen, eller vil man trenge en overgang av et eller annet slag?
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA