Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kollektivfeltet i Oslo stenges for elbiler

Startet av hELgenen, tirsdag 02. april 2024, klokken 09:29

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på torsdag 09. mai 2024, klokken 09:10
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 08. mai 2024, klokken 23:52Jeg har forslag til ny regel for kollektivfeltet, alle kjøretøy som har minimum 60% av sitteplasser med passasjer kan kjøre i kollektivfeltet.

Jepp, da ender vi opp med masse enseters sportsbiler og motorsykler!
HE he 🤪

Motorsyklene har tilgang allerede og de skaper ikke kø uansett.

En seter sportsbiler kan nesten likestilles med hydrogenbiler så de ka slippe til for min del. Utarter det seg så skjer jo det samme som med elbiler.

eisa01

Sitat fra: turfsurf på torsdag 09. mai 2024, klokken 09:03Og da regner man ikke med den massive ødeleggelsen av natur selve jernbanen forårsaker. En jernbane vil alltid komme i tillegg til vei.
Man kan klare seg med mindre vei hvis man har jernbane, vei er mindre arealeffektiv så om du er miljøverner bør det være et klart valg :)

Ingeniøren

#77
Sitat fra: eisa01 på torsdag 09. mai 2024, klokken 11:24
Sitat fra: turfsurf på torsdag 09. mai 2024, klokken 09:03Og da regner man ikke med den massive ødeleggelsen av natur selve jernbanen forårsaker. En jernbane vil alltid komme i tillegg til vei.
Man kan klare seg med mindre vei hvis man har jernbane, vei er mindre arealeffektiv så om du er miljøverner bør det være et klart valg :)
Hvor skal Buss for Tog kjøre da. Det het " det går altid et tog" men nå heter "det går alltids en buss for tog" , for de står ikke... :)
Mao, regulariteten til NSB i Oslo området er jo en katastrofe, ganske enkelt.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Vaduz på torsdag 09. mai 2024, klokken 08:23
Sitat fra: RJK på onsdag 08. mai 2024, klokken 18:07
Sitat fra: Vaduz på onsdag 08. mai 2024, klokken 17:03Ingen i oslo en gang kjører til Trondheim, vi har masse flyplasser og gode forbindelser med tog og båt, ingen kjører 13 timer noe sted med mindre de har helt spesielle interesser når du kan fly på under en time.
Hva gjelder tungtransport har jeg ikke peiling, men vil tro båt er mye bedre også her enn å kjøre landet rundt, men uansett er ikke dette grunn til å bygge ny ringvei om oslo, og det vil i alle fall ikke hjelpe på trafikken da de nok ikke kjører i rushen uansett.
Jeg har kjørt Oslo-Trondheim og forbi, flere ganger de siste årene. Jeg har ikke hatt en eneste flytur dit på de samme årene. Så for min del så stemmer ikke det utsagnet ditt.

Kan være mange grunner til å kjøre bil, bl.a. fordi man trenger bil i omegn, eller som sagt skal videre der det er kronglete og vanskelig tilgjengelig med offentlig kommunikasjon. Og leiebil på toppen av dette, blir alt for dyrt.

For de som skal bare til og fra Trondheim, er nok fly eller tog et greit alternativ, særlig om man reiser alene eller bare ett par.
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 08. mai 2024, klokken 18:13Kjørte ofte til Trondheim (rett syd for Trondheim presist) før for å besøke familie.
Tar ca 5:30-6 timer.
Å fly var et dårlig alternativ. I tillegg til flytiden må du regne med tiden det tar til flyplass, være på plass til fornuftig tid samt leiebil eller annen transport fra Værnes. Går nok totalt sett litt raskere med fly, men ikke mye og det ble alt for upraktisk.
At ingen kjører Oslo-Trondheim er naturligvis feil. Dagstur i jobbsammenheng skjer med fly. Fritidsreise derimot skjer med bil. Besøke slekt ser jeg ikke på som «helt spesielle interesser».

«Ingen» var selvfølgelig en spissformulering, og om du skal en uke til svigers med unger og full oppakning i Trondheim så skjønner jeg at man kjører om man også trenger bil på destinasjonen. Men at dette er trafikk som bidrar til kø i oslo er helt usannsynlig. Gitt hvor mange tusener som bor 1 times reise fra oslo og pendler til jobb, blir ferietur med bil til Trondheim så ekstremt nisje at man nok kan si det er neglisjerbart.

Poenget er at selv når du skal kjøre fra Stavanger/Sandnes til Steinkjer så er Norges forslag at du skal kjøre rett gjennom Oslo. Det er den raskeste veien når du sitter en kveld og titter på Google Map. Og andelen som kommer til å ta den veien øker dag for dag, helt til Rogfast åpner om over 10 år, siden E39 fra Stavanger-Kristiansand bygges med 110-sone nå, bit for bit.

Det viktige her er at alle som bor mellom Stavanger og Oslo (Sandnes, Bryne, Moi, Lillesand, Grimstad, Arendal, Holmestrand, Tønsberg osv) som skal til nord for Oslo (Lillestrøm, Lillehammer, Trondheim, Steinkjer), ALLE må gjennom Oslo. Vil tro det IKKE er en ubetydelig mengde biler. Sist sommer kjørte vi denne veien for å dra til Trysil, og da var det allerede kø ved Sandvika, kl 20 om kvelden. Heldigvis kunne vi ta kollektivfeltet.

Poenget er at Norge er sykt bakpå med veier i noen byer, og må bygge ut FØR de stenger enda et felt i 3 år for å bygge regjeringsbygg, som en ekstra ringvei. Og hvorfor i huleste må Sandnes-folk bli tvingt til å kjøre gjennom Oslo for å komme seg til Steinkjer med 4 folk, hund og sykler, som ikke vil betale 10-15000 i fly.
Tesla Model Y                         2021-

RJK

#79
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 09. mai 2024, klokken 11:42
Sitat fra: Vaduz på torsdag 09. mai 2024, klokken 08:23
Sitat fra: RJK på onsdag 08. mai 2024, klokken 18:07
Sitat fra: Vaduz på onsdag 08. mai 2024, klokken 17:03Ingen i oslo en gang kjører til Trondheim, vi har masse flyplasser og gode forbindelser med tog og båt, ingen kjører 13 timer noe sted med mindre de har helt spesielle interesser når du kan fly på under en time.
Hva gjelder tungtransport har jeg ikke peiling, men vil tro båt er mye bedre også her enn å kjøre landet rundt, men uansett er ikke dette grunn til å bygge ny ringvei om oslo, og det vil i alle fall ikke hjelpe på trafikken da de nok ikke kjører i rushen uansett.
Jeg har kjørt Oslo-Trondheim og forbi, flere ganger de siste årene. Jeg har ikke hatt en eneste flytur dit på de samme årene. Så for min del så stemmer ikke det utsagnet ditt.

Kan være mange grunner til å kjøre bil, bl.a. fordi man trenger bil i omegn, eller som sagt skal videre der det er kronglete og vanskelig tilgjengelig med offentlig kommunikasjon. Og leiebil på toppen av dette, blir alt for dyrt.

For de som skal bare til og fra Trondheim, er nok fly eller tog et greit alternativ, særlig om man reiser alene eller bare ett par.
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 08. mai 2024, klokken 18:13Kjørte ofte til Trondheim (rett syd for Trondheim presist) før for å besøke familie.
Tar ca 5:30-6 timer.
Å fly var et dårlig alternativ. I tillegg til flytiden må du regne med tiden det tar til flyplass, være på plass til fornuftig tid samt leiebil eller annen transport fra Værnes. Går nok totalt sett litt raskere med fly, men ikke mye og det ble alt for upraktisk.
At ingen kjører Oslo-Trondheim er naturligvis feil. Dagstur i jobbsammenheng skjer med fly. Fritidsreise derimot skjer med bil. Besøke slekt ser jeg ikke på som «helt spesielle interesser».

«Ingen» var selvfølgelig en spissformulering, og om du skal en uke til svigers med unger og full oppakning i Trondheim så skjønner jeg at man kjører om man også trenger bil på destinasjonen. Men at dette er trafikk som bidrar til kø i oslo er helt usannsynlig. Gitt hvor mange tusener som bor 1 times reise fra oslo og pendler til jobb, blir ferietur med bil til Trondheim så ekstremt nisje at man nok kan si det er neglisjerbart.

Poenget er at selv når du skal kjøre fra Stavanger/Sandnes til Steinkjer så er Norges forslag at du skal kjøre rett gjennom Oslo. Det er den raskeste veien når du sitter en kveld og titter på Google Map. Og andelen som kommer til å ta den veien øker dag for dag, helt til Rogfast åpner om over 10 år, siden E39 fra Stavanger-Kristiansand bygges med 110-sone nå, bit for bit.

Det viktige her er at alle som bor mellom Stavanger og Oslo (Sandnes, Bryne, Moi, Lillesand, Grimstad, Arendal, Holmestrand, Tønsberg osv) som skal til nord for Oslo (Lillestrøm, Lillehammer, Trondheim, Steinkjer), ALLE må gjennom Oslo. Vil tro det IKKE er en ubetydelig mengde biler. Sist sommer kjørte vi denne veien for å dra til Trysil, og da var det allerede kø ved Sandvika, kl 20 om kvelden. Heldigvis kunne vi ta kollektivfeltet.

Poenget er at Norge er sykt bakpå med veier i noen byer, og må bygge ut FØR de stenger enda et felt i 3 år for å bygge regjeringsbygg, som en ekstra ringvei. Og hvorfor i huleste må Sandnes-folk bli tvingt til å kjøre gjennom Oslo for å komme seg til Steinkjer med 4 folk, hund og sykler, som ikke vil betale 10-15000 i fly.
Legger til, siden det viser seg vanskelig å forstå for enkelte, at det gjelder ikke bare alle som skal fra Stavanger og helt opp til Trondheim, at det gjelder også de som skal fra Tønsberg til Hamar f.eks.

Jeg presiserer derfor, bortimot all trafikk som ikke er lokaltrafikk, fra Sørlandet og Østfold, og som skal til Innlandet og nordre Akershus, går også gjennom Oslo. Akkurat som du skriver, 2WalkOrDrive!

Det blir veldig mye trafikk som i liten grad kan eller ønsker å kjøre omveier, fordi det tar lengre tid totalt. Og mesteparten av den trafikken kunne gjerne vært ledet utenom Oslo sentrum, da kanskje bare en brøkdel har noen ærend i Oslo.

Ja, det gjelder jo faktisk flesteparten av de som skal til Møre og Nordre deler av Vestlandet og. E39 vil selvsagt hjelpe veldig på for endel av trafikken, og spesielt når den blir fullført helt opp til Trondheim. Derfor burde folk på Østlandet være med på å få den forbindelsen realisert.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

MrBacardi

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 08. mai 2024, klokken 08:43Jeg synes det er ekstremt rart at myndighetene har bestemt at folk fra Stavanger/Kristiansand skal kjøre GJENNOM Oslo for å komme til Trondheim, og dermed påføre østlendingene enda mer kø.

Synes det er rart at de snevrer inn veiene i 3 år for å bygge regjeringskvartal, uten først å øke kapasiteten gjennom andre veier.
https://www.nettavisen.no/okonomi/struper-trafikken-pa-e6-og-e18-gjennom-oslo-i-tre-ar/s/5-95-1717486

Først burde de bygget 4-felts tunnel fra Sandvika til et godt stykke opp på E6 :-)  ;D  ;D
Selv om grunnforholdene er gjerne litt vel utfordrende....må bare gå litt høyere opp under Holmenkollen  :D

For en del år siden dukket det opp et forslag til en Ring 4: http://www.ring4.net/
Det gir jo som du sier ingen mening å rute trafikken gjennom Oslo slik det er i dag.
MineBiler.no - Legg inn dine biler gjennom årenes løp
Jeg koblet Teslaen til Slack

2024 Q4 45 Quattro - Utlevert mai 2024
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

RJK

#81
Sitat fra: MrBacardi på torsdag 09. mai 2024, klokken 14:56
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 08. mai 2024, klokken 08:43Jeg synes det er ekstremt rart at myndighetene har bestemt at folk fra Stavanger/Kristiansand skal kjøre GJENNOM Oslo for å komme til Trondheim, og dermed påføre østlendingene enda mer kø.

Synes det er rart at de snevrer inn veiene i 3 år for å bygge regjeringskvartal, uten først å øke kapasiteten gjennom andre veier.
https://www.nettavisen.no/okonomi/struper-trafikken-pa-e6-og-e18-gjennom-oslo-i-tre-ar/s/5-95-1717486

Først burde de bygget 4-felts tunnel fra Sandvika til et godt stykke opp på E6 :-)  ;D  ;D
Selv om grunnforholdene er gjerne litt vel utfordrende....må bare gå litt høyere opp under Holmenkollen  :D

For en del år siden dukket det opp et forslag til en Ring 4: http://www.ring4.net/
Det gir jo som du sier ingen mening å rute trafikken gjennom Oslo slik det er i dag.
Vært flere forslag opp gjennom tidene. De har vel snakket om det i ihvertfall 20 år nå. Men som regel strander det på at man ikke klarer å låse et forslag som er godtagbart for alle.

F.eks. er det krangel om veien over fjorden skal følge tunnelen som allerede finnes langs Drøbak-alternativet men bedre tilførselsveier, Moss-Horten eller enda lengre sør. Og så er det jo spørsmlål om det blir tunnel eller bro.

Så kommer jo alternativene for øst-korridoren, der man tenker å følge 22 eller få endret noe på E6.

Mange som har meninger, og lokale interesser som jobber enten for eller mot et alternativ i "sine" kommuner.

Så her står vi ennå, uten at noen får banket igjennom et prosjekt, som så kan få igang finansiering og arbeid med.

EDIT: Enda eldre, ble faktisk startet på en Ring4 allerede på 60-tallet, så da er vi stor sett ved 60 år +/-...  :o
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: eisa01 på torsdag 09. mai 2024, klokken 11:24
Sitat fra: turfsurf på torsdag 09. mai 2024, klokken 09:03Og da regner man ikke med den massive ødeleggelsen av natur selve jernbanen forårsaker. En jernbane vil alltid komme i tillegg til vei.
Man kan klare seg med mindre vei hvis man har jernbane, vei er mindre arealeffektiv så om du er miljøverner bør det være et klart valg :)
Det blir jo ikke færre km med vei fordi om man bygger jernbane, det blir bare lavere standard på deler av veien. Jeg er temmelig sikker på at jernbane + vei beslaglegger vesentlige større areal en det bare vei av høyere standard gjør.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: turfsurf på fredag 10. mai 2024, klokken 11:25
Sitat fra: eisa01 på torsdag 09. mai 2024, klokken 11:24
Sitat fra: turfsurf på torsdag 09. mai 2024, klokken 09:03Og da regner man ikke med den massive ødeleggelsen av natur selve jernbanen forårsaker. En jernbane vil alltid komme i tillegg til vei.
Man kan klare seg med mindre vei hvis man har jernbane, vei er mindre arealeffektiv så om du er miljøverner bør det være et klart valg :)
Det blir jo ikke færre km med vei fordi om man bygger jernbane, det blir bare lavere standard på deler av veien. Jeg er temmelig sikker på at jernbane + vei beslaglegger vesentlige større areal en det bare vei av høyere standard gjør.

Dersom E39 mellom Kristiansand og Stavanger hadde blitt gjennomført som planlagt vill en fått 110-sone, mange færre km å kjøre, samt 30% av tiden i tunnel.

Nå som AP og de Rødere Vennene har ødelagt blir nok veien en del lenger, og mindre i tunnel. Litt synd, for jeg heiet litt på miljøet der...altså nærmiljøet til dyr, som kunne rusle fredfullt oppå en tunnel, mens gjennomgangstrafikken ble fjernet fra bygdene. Nå er det gjenbruk og utsettelser som gjelder.
Tesla Model Y                         2021-

hELgenen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 11. mai 2024, klokken 23:05
Sitat fra: turfsurf på fredag 10. mai 2024, klokken 11:25
Sitat fra: eisa01 på torsdag 09. mai 2024, klokken 11:24
Sitat fra: turfsurf på torsdag 09. mai 2024, klokken 09:03Og da regner man ikke med den massive ødeleggelsen av natur selve jernbanen forårsaker. En jernbane vil alltid komme i tillegg til vei.
Man kan klare seg med mindre vei hvis man har jernbane, vei er mindre arealeffektiv så om du er miljøverner bør det være et klart valg :)
Det blir jo ikke færre km med vei fordi om man bygger jernbane, det blir bare lavere standard på deler av veien. Jeg er temmelig sikker på at jernbane + vei beslaglegger vesentlige større areal en det bare vei av høyere standard gjør.

Dersom E39 mellom Kristiansand og Stavanger hadde blitt gjennomført som planlagt vill en fått 110-sone, mange færre km å kjøre, samt 30% av tiden i tunnel.

Nå som AP og de Rødere Vennene har ødelagt blir nok veien en del lenger, og mindre i tunnel. Litt synd, for jeg heiet litt på miljøet der...altså nærmiljøet til dyr, som kunne rusle fredfullt oppå en tunnel, mens gjennomgangstrafikken ble fjernet fra bygdene. Nå er det gjenbruk og utsettelser som gjelder.

Å tro at en ny E39 ville være bra for dyr og miljø er nok en misforståelse. Alle nye store veiprosjekter bygger ned natur og fordriver dyr og friluftsinteresser viser all erfaring. Denne type prosjekter har som regel alltid en miljøkostnad større enn miljøgevinst. Men samfunnsøkonomisk kan det jo bikke begge veier avhengig av prosjekt. Deler av en strekning kan også oppleves positivt for nærmiljø der den dyttes under bakken,men som regel i ikke i sum.


Carboy

Tilgangen til kollektivfeltet er den samme som før, eneste forskjellen er at det koster samme gebyr som bensin- og dieselbiler må betale om de blir stoppet  :D

Jeg synes dette er helt berettiget, at personbiler behandles likt mtp kollektivfelt uansett drivstoff. Så får de heller begunstige utslippene med fritak for avgifter.
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
BMW iX50 - avbestilt!
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

daktari

Det mest realistisk Ring4 jeg har sett gikk av E18 ved Drammen og kjørte via Åmot, Hønefoss, Roa og inn på E6 ved Gardermoen. Veien går der allerede og må oppgraderes noen steder. Tror ikke man behøver full 4 -felt.

Jeg tror kanskje det er lokalpendlingen som utgjør mesteparten av trafikken, ikke gjennomgang.

Nå blir det Skipstunnel i stedet og deler med fergeløs vei på Vestlandet, så politiske prioriteringer.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

RJK

Skipstunnelen skulle jo komme den og, så eneste endringen er at AP har utsatt E39-utbyggingen. Og så minnes jeg at skipstunnelen muligens og er blitt litt forsinket, men at den nå er prioritert.

Håper ikke AP og partnere i dagens regjering klarer å forkludre med planene så det blir lavere fartsgrense og derved lavere krav til rett veibane og mindre klatring.

Er et valg som kommer nå snart, får håpe det fører til regjeringsskifte, og at ny regjering setter i gang E39 etter gjeldende plan. Og forsøker og hente inn forsinkelsen som har oppstått.

I mellomtiden kan man vel bare grues over tallene over liv som kunne vært spart, da dagens vei er langt farligere enn ny vei var ment å bli!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Sitat fra: hELgenen på søndag 12. mai 2024, klokken 06:50
Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 11. mai 2024, klokken 23:05
Sitat fra: turfsurf på fredag 10. mai 2024, klokken 11:25
Sitat fra: eisa01 på torsdag 09. mai 2024, klokken 11:24
Sitat fra: turfsurf på torsdag 09. mai 2024, klokken 09:03Og da regner man ikke med den massive ødeleggelsen av natur selve jernbanen forårsaker. En jernbane vil alltid komme i tillegg til vei.
Man kan klare seg med mindre vei hvis man har jernbane, vei er mindre arealeffektiv så om du er miljøverner bør det være et klart valg :)
Det blir jo ikke færre km med vei fordi om man bygger jernbane, det blir bare lavere standard på deler av veien. Jeg er temmelig sikker på at jernbane + vei beslaglegger vesentlige større areal en det bare vei av høyere standard gjør.

Dersom E39 mellom Kristiansand og Stavanger hadde blitt gjennomført som planlagt vill en fått 110-sone, mange færre km å kjøre, samt 30% av tiden i tunnel.

Nå som AP og de Rødere Vennene har ødelagt blir nok veien en del lenger, og mindre i tunnel. Litt synd, for jeg heiet litt på miljøet der...altså nærmiljøet til dyr, som kunne rusle fredfullt oppå en tunnel, mens gjennomgangstrafikken ble fjernet fra bygdene. Nå er det gjenbruk og utsettelser som gjelder.

Å tro at en ny E39 ville være bra for dyr og miljø er nok en misforståelse. Alle nye store veiprosjekter bygger ned natur og fordriver dyr og friluftsinteresser viser all erfaring. Denne type prosjekter har som regel alltid en miljøkostnad større enn miljøgevinst. Men samfunnsøkonomisk kan det jo bikke begge veier avhengig av prosjekt. Deler av en strekning kan også oppleves positivt for nærmiljø der den dyttes under bakken,men som regel i ikke i sum.



På samme måte som gjennomgangstrafikken presses gjennom Oslo, blir den på E39 også presset gjennom flere tettbygde strøk. Den svinger seg og rundt knaus og fjell, for å unngå at hester måtte ha oppoverbakke da veitrasseen opprinnelig ble laget. Ved å rette den mer ut mellom Ålgård og Kristiansand blir strekningen 35 kilometer kortere, eller 17,5% kortere om du vil. Det kommer til å bli utrolig mye triveligere både for hund og katt å ferdes når disse 12000 bilene i døgnet ikke durer gjennom byene. Blir jo og en del liter diesel spart for lastebilene. Ser at regjeringen ønsker 2 og 3-feltsveier mange steder (blokkert for fremtidsutsikter), men heldigvis lager regler for tunneler (som har krav til 4 felt) det upraktisk å lage færre felt utenom. Synes veibyggerne så langt på E39 har vært flinke å lage viltgjerder og viltoverganger (helt i motsatt skala som vindmøllebyggere, som bare lager feller / stup der de lager skjæringer). På de gamle veiene rusler hjorten ut i veien og søler til frontrutene med sitt røde blod. Men kan sikkert være dyrene får litt mindre plass å leke på.

Samfunnsøkonomisk er det nok positivt.
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

Ser at Nettavisen skriver om kaoset med kø fra vest pga stenging av kollektivfeltet.
Vegvesenet sier det har gått kjempebra. Eneste er ulempen er mer kø fra vest. Men det er ikke så viktig...for Vegvesenet.
https://www.nettavisen.no/nyheter/statens-vegvesen-det-vil-ta-maneder-for-trafikkbildet-setter-seg/s/5-95-1816264#am-comments

En kunne jo tenke at dette var en fin anledning for tog-selskapene å hive inn noen ekstra vogner, og satse på at folk ville ta tog i stedet for. Men neida - togpassasjerer må stå ifølge kommentatoren i kommentarfeltet i Nettavisen. Er så utrolig at myndighetene ikke kan hjelpe å legge til rette for å få flere over på kollektivfelt, med f.eks. pendle-parkeringsplasser på togstasjoner osv. Så da blir det nok bil-for-buss-for-tog for mange, siden buss/tog er fullt.

Håper det kun er det negative som står i avisene, og at egentlig har alt blitt og blir alt mye bedre med tanke på tog, buss og bane?
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA