Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mine første timer i min egen Model 3

Startet av E-golf-2014, lørdag 16. februar 2019, klokken 15:13

« forrige - neste »

fonberg

Sitat fra: Sga94 på mandag 25. februar 2019, klokken 21:41
Hvordan er akselerasjonen i Long Range? Er kjemperedd for at jeg blir skuffet. Har tidligere brukt en s100D hvordan kan de sammenlignes?

Bittelitt mindre aks rett fram, men kvikkere når det er svingete.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Pocoloco

Sitat fra: GRS på mandag 25. februar 2019, klokken 20:05
Litt lav ladehastighet på SC synes jeg (39kw), og hjemme fikk jeg bare 8a på 16a kurs med industrikontakt. Ladingen feilet etter en stund, men fikk den igang igjen.

Fikk du ladet med 16A. etter det feilet og du koblet på nytt?
Forresten, SC=Service Center. SuC=Super Charger ;)
Tesla Model ≡ 06.04.19

GOS

Sitat fra: Sga94 på mandag 25. februar 2019, klokken 21:41
Hvordan er akselerasjonen i Long Range? Er kjemperedd for at jeg blir skuffet. Har tidligere brukt en s100D hvordan kan de sammenlignes?

Jeg kan ikke si hvordan den er i forhold til S100D, men på papiret så er den tregere og slik vil det vel føles også.


Min subjektive oppfatning er at den er raskere enn S85RWD fra starten av og i lave hastigheter men tregere i høyere hastigheter som typisk forbikjøringssituasjoner, men fortsatt mer enn rask nok.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Erling Perling

Noen av dere med long range som testet performance på prøvekjøring som kan gi noe sammenligning i aks følelsen og evt andre ting?:)

Counterpointer

En ting jeg oppdaget i helga når jeg ladet hjemme er at det blåser varm luft ut av DC  pinnene i ladeporten. Forsket ikke på når dette skjedde, men holdt på litt ut og inn i bilen, så antar det er i forbindelse med at klima er i gang.

Kan ikke huske dette fra manualen.

Cowboystrekk

Sitat fra: GOS på tirsdag 26. februar 2019, klokken 07:04
Sitat fra: Sga94 på mandag 25. februar 2019, klokken 21:41
Hvordan er akselerasjonen i Long Range? Er kjemperedd for at jeg blir skuffet. Har tidligere brukt en s100D hvordan kan de sammenlignes?

Jeg kan ikke si hvordan den er i forhold til S100D, men på papiret så er den tregere og slik vil det vel føles også.


Min subjektive oppfatning er at den er raskere enn S85RWD fra starten av og i lave hastigheter men tregere i høyere hastigheter som typisk forbikjøringssituasjoner, men fortsatt mer enn rask nok.
Tror det stemmer bra, samtidig som de er litt vanskelig å sammenligne. Motoren i Model 3 (unntatt i P3D) er litt mindre responsiv grunnet annen virkemåte og du vil ikke få trykket like heftig. Enginering explained har en video på youtube som forklarer dette med de ulike elektriske motorene. Vekta på bilen er såpass mye lavere enn S85 at selv om motoren yter litt mindre så vil den oppleves som bra kvikk fra start. Det ble det samme som med gamle S85 og S60. S85 har 10NM mer dreiemoment og ca 30hk mer, MEN den er over 100 kg tyngre så fra 0-50km\t er faktisk S60 kjappere, MEN fra 50-100km\t er S85 kjappere da hestekreftene får mer å si på turtall samt at vekta allerede har begynt å flytte på seg.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

fonberg

Den første 3-ern observert i nabolaget i går kveld da jeg lufta bikkja. Damn, den bilen er pen!
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Macobat

Thanks for all the first time impression reports! Really exciting to read.
(sorry for writing in english, I'm not native Norwegian, but understand 100% norwegian).

I read on several places that people with their new cars report high noise from the tires. One thing that strikes me is that more or less all these reports are on the new Nokian Hakka R3. I do have those on my Model S and when they were new (first 500km or so) they were EXTREMELY noisy and I thought something was wrong. Much noiser than any other tire I ever had on the Model S (summer + Nokian R2 previous season).

So, based on my own findings with Model S and R3 is that the tires is the issue here. I therefore think that the Model 3 on summer tires will be much better and have less noise from the tires. And also the Nokian R3 will get better and less noisy after having them run in. Seems like there is a surface on the tires when new that create much more noise and this will need to wear out.

My tip therefor to you guys that find the tire noise to some point high, it will improve a lot over time and even better when on summer tires!

Enjoy your new cars and myself looking forward to take delivery in a month or so  :+1:

Counterpointer

Sitat fra: Macobat på tirsdag 26. februar 2019, klokken 11:21
I read on several places that people with their new cars report high noise from the tires. One thing that strikes me is that more or less all these reports are on the new Nokian Hakka R3. I do have those on my Model S and when they were new (first 500km or so) they were EXTREMELY noisy and I thought something was wrong. Much noiser than any other tire I ever had on the Model S (summer + Nokian R2 previous season).
Helt omvendt opplevelse hos meg. Har P med 20' Michelin PS4 sommerdekk og satte nå på Nokian R3 og den ble veldig stille.
Må sies at R3 er 18' så det betyr en god del. Men 20' genererer mye støy på strøgrus, på bar asfalt er de ganske stille.

Men altså R3 er ikke synderen imho.

Macobat

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 26. februar 2019, klokken 11:37
Sitat fra: Macobat på tirsdag 26. februar 2019, klokken 11:21
I read on several places that people with their new cars report high noise from the tires. One thing that strikes me is that more or less all these reports are on the new Nokian Hakka R3. I do have those on my Model S and when they were new (first 500km or so) they were EXTREMELY noisy and I thought something was wrong. Much noiser than any other tire I ever had on the Model S (summer + Nokian R2 previous season).
Helt omvendt opplevelse hos meg. Har P med 20' Michelin PS4 sommerdekk og satte nå på Nokian R3 og den ble veldig stille.
Må sies at R3 er 18' så det betyr en god del. Men 20' genererer mye støy på strøgrus, på bar asfalt er de ganske stille.

Men altså R3 er ikke synderen imho.

That was interesting and different from my experience, albeit with Model S for me. I actually compare with 21" Pirelli for summer with R3 on 19" on my Model S. What I really did notice what that the tire noise increased when I made the switch.

Maybe also the Michelin 4S in 20" need some distance before they become more quiet?

I have not test driven the Model 3 yet so will be interesting to compare when I get behind the wheel in due course.

GOS

Sitat fra: Macobat på tirsdag 26. februar 2019, klokken 11:21
TI read on several places that people with their new cars report high noise from the tires. One thing that strikes me is that more or less all these reports are on the new Nokian Hakka R3. I do have those on my Model S and when they were new (first 500km or so) they were EXTREMELY noisy and I thought something was wrong. Much noiser than any other tire I ever had on the Model S (summer + Nokian R2 previous season).

So, based on my own findings with Model S and R3 is that the tires is the issue here. I therefore think that the Model 3 on summer tires will be much better and have less noise from the tires. And also the Nokian R3 will get better and less noisy after having them run in. Seems like there is a surface on the tires when new that create much more noise and this will need to wear out.

My tip therefor to you guys that find the tire noise to some point high, it will improve a lot over time and even better when on summer tires!

Enjoy your new cars and myself looking forward to take delivery in a month or so  :+1:

Det er gjerne Pacebo-effekt, men jeg synes faktisk at støyen er mindre nå enn da den var ny. Den er nå kjørt 440 km.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

trykkertor

Sitat fra: fonberg på tirsdag 26. februar 2019, klokken 10:16
Den første 3-ern observert i nabolaget i går kveld da jeg lufta bikkja. Damn, den bilen er pen!
Hvordan reagerte bikkja?
Ble den lei seg da den så det var sedan-bakluke og ikke hatch?

TRM

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 26. februar 2019, klokken 11:37
Sitat fra: Macobat på tirsdag 26. februar 2019, klokken 11:21
I read on several places that people with their new cars report high noise from the tires. One thing that strikes me is that more or less all these reports are on the new Nokian Hakka R3. I do have those on my Model S and when they were new (first 500km or so) they were EXTREMELY noisy and I thought something was wrong. Much noiser than any other tire I ever had on the Model S (summer + Nokian R2 previous season).
Helt omvendt opplevelse hos meg. Har P med 20' Michelin PS4 sommerdekk og satte nå på Nokian R3 og den ble veldig stille.
Må sies at R3 er 18' så det betyr en god del. Men 20' genererer mye støy på strøgrus, på bar asfalt er de ganske stille.

Men altså R3 er ikke synderen imho.
Harde sommerdekk i vinterlige temperaturer bråker vel uansett fælt?
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMYP        MY22
Ioniq          MY18 - solgt
TMX100D MY18 - solgt
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

Counterpointer

Sitat fra: TRM på tirsdag 26. februar 2019, klokken 12:52
Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 26. februar 2019, klokken 11:37
Sitat fra: Macobat på tirsdag 26. februar 2019, klokken 11:21
I read on several places that people with their new cars report high noise from the tires. One thing that strikes me is that more or less all these reports are on the new Nokian Hakka R3. I do have those on my Model S and when they were new (first 500km or so) they were EXTREMELY noisy and I thought something was wrong. Much noiser than any other tire I ever had on the Model S (summer + Nokian R2 previous season).
Helt omvendt opplevelse hos meg. Har P med 20' Michelin PS4 sommerdekk og satte nå på Nokian R3 og den ble veldig stille.
Må sies at R3 er 18' så det betyr en god del. Men 20' genererer mye støy på strøgrus, på bar asfalt er de ganske stille.

Men altså R3 er ikke synderen imho.
Harde sommerdekk i vinterlige temperaturer bråker vel uansett fælt?
Nja 6-7 varmegrader er ikke veldig vinterlig....

Amoss

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 26. februar 2019, klokken 16:11
Nja 6-7 varmegrader er ikke veldig vinterlig....

Som jeg var inne på i ett tidligere innlegg: For sommerdekk behøver du ikke være helt nede i ±0°C for at de skal føle seg som i "vinterlig" vær, og egentlig være uegnet (og derved bråke mer).

Dersom det stemmer som andre har nevnt før om disse dekkene du brukte, så er dette omtrent helt på kanten  når de gjelder disse spesifikke sommerdekkene.
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA